HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!
2043 svar till detta ämne
Postad 02 May 2017 - 19:41
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jag har inte sagt något om detta. Varför dra slutsatser. Jag har ingen speciell åsikt i saken eftersom jag inte undersökt det tillräckligt. De gånger jag testat var länge sedan och då var det Van den Hul vs Qed vs audioquest. Kommer inte ihåg exakt vad min slutsats var men är ganska säker på att jag upplevde en skillnad DÅ.
Nu vet jag inte eftersom jag inte testat på typ 10 år. Det jag däremot har testat är olika RCA-kablar och där är det utan tvekan skillnad. Gjorde tom mätningar för att se hur det såg ut. Det var mätbara skillnader. Jag är väl lite av tron att mellan två välbyggda kablar är det knappt hörbar skillnad MEN att många kablar tyvärr är skit som inte kan användas. Vissa billiga kablar är bra vissa är skit. Samma med dyra kablar. Har testat flera dyra HDMI/RCA som är skräp. Byggde egna RCA till slut för jag blev så trött på det. Och de är jag fortfarande nöjd med.
Men högtalarkabel har jag inte undersökt mer än några gånger 10 år sedan. De kablar jag änvänder nu följer speccen som högtalartillverkaren har angett är optimalt för mina högtalare. Någon annan kabel har jag inte råd med ändå eftersom jag behöver 8,6 meter till varje högtalare där fram. Jag har mycket svagare länk än kabeln. Det är 4x1,5mm2 per högtalare korskopplat så det finns bra med bandbredd i den kabeln. Det är även solida ledare rakt igenom till alla högtalare så ingen idé att undersöka detta för min del.
Men jag är ändå nyfiken på ifall någon klarar testet.
Ok, jag förstår, intressant! Det är inte bara "strutsar" som figurerar här, tack och lov 
Det är bara att söka, har skrivits många gånger. Svaret finns bl.a här.
Krysta vidare 
Postad 02 May 2017 - 19:46
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Men jag är ändå nyfiken på ifall någon klarar testet.
Först måste nån anta utmaningen och bara det är ytterst osannolikt
Postad 02 May 2017 - 19:58
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Jag hoppas inte att du mår dåligt över det bara?
Postad 02 May 2017 - 20:01
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Ja, mycket.
--
Något jag vet från erfarenhet är att något som är väldigt viktigt är hur bra kontaktytan är mellan två saker. Jag hade nästan kunnat slå vad om att om det är en hörbar skillnad mellan olika högtalarkablar så är den största skillnaden mellan de olika hur bra kontakter som används. Det går att bygga egna kablar med extremt bra kontakter för en billig peng.
Hur som helst tror jag 99% av alla har svagare länkar i sin anläggning än just högtalarkabeln. Det är just därför jag själv inte har något brinnande intresse för att undersöka detta. Jag är övertygad om att det är så mycket annat som måste på plats först för att det skall vara värt att lägga tid på det.
Postad 02 May 2017 - 20:08
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Jag hoppas inte att du mår dåligt över det bara?
Nej, det är lugnt, men tack för omtanken.
Postad 02 May 2017 - 20:17
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Nej, det är lugnt, men tack för omtanken.
Så lite så.
Postad 02 May 2017 - 20:25
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
Något jag vet från erfarenhet är att något som är väldigt viktigt är hur bra kontaktytan är mellan två saker. Jag hade nästan kunnat slå vad om att om det är en hörbar skillnad mellan olika högtalarkablar så är den största skillnaden mellan de olika hur bra kontakter som används. Det går att bygga egna kablar med extremt bra kontakter för en billig peng.
Hur som helst tror jag 99% av alla har svagare länkar i sin anläggning än just högtalarkabeln. Det är just därför jag själv inte har något brinnande intresse för att undersöka detta. Jag är övertygad om att det är så mycket annat som måste på plats först för att det skall vara värt att lägga tid på det.
de bästa raderna på lääänge , helt rätt........
Postad 02 May 2017 - 20:26
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Ja, mycket.
--
AQ:s banankontakter har en väldigt god kontaktyta och sitter samtidigt väldigt hårt. I min rigg används de Rhodiumpläterade sådana med mycket bra resultat.
Var man lägger sin egna ribba är högst individuellt, men att bortse helt från att olika kablar, material, konstruktioner och kontakter inte leder olika är enligt mig felaktigt, då det är vetenskapligt bevisat, samt klart hörbart.
Redigerat av Synthesis, 02 May 2017 - 20:27.
Postad 02 May 2017 - 20:40
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3257 inlägg
samma högtalare, anläggning, källa som spelas, samma kontakter, samma person som lyssnar, samma rum, samma dag, samma humör med enda skillnaden olika kablar = skillnaden är så liten att vi hellre kan diskutera vilken tops vi använde för att rensa öronen senast eller vilket humör vi är på den dagen som gör betydligt större skillnad än högtalarkablar gör..... finns ingen männska i i skåne län om ens Sverige som kan höra skillnad på högtalarkablar så länge allt annat är samma, hör man skillnad så hör man de man vill höra, så länge högtalarkablarna har tillräckligt med renhet i materialet och inte begränsas av sin tvärsnittsarea....
vet inte riktigt vad diskussionen om detta ämne ska leda till 
Postad 03 May 2017 - 06:54
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Högtalarkabelns resistans skall vara högst 5% av högtalarens nominella impedans. Då är den tillräckligt bra.
3 meter 2,5mm2-kabel ( 6 meter slinga ) i koppar ligger på 0,0432 ohm. ( 0,018x6 )\2,5= 0,0432 ohm
Källa: http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm
Redigerat av Buddypresley, 03 May 2017 - 07:02.
Postad 03 May 2017 - 07:30
Synthesis
-
Synthesis
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
I teorin...
I verkligheten kan det dock skilja sig en del, mot just teorin.
Att förklara det är dock svårt, speciellt mot militanta icke-troende personer som enbart litar på teorin, och inte på faktiska skillnader.
Iom det, så är den eviga kabeldiskussionen just det, evig.
samma högtalare, anläggning, källa som spelas, samma kontakter, samma person som lyssnar, samma rum, samma dag, samma humör med enda skillnaden olika kablar = skillnaden är så liten att vi hellre kan diskutera vilken tops vi använde för att rensa öronen senast eller vilket humör vi är på den dagen som gör betydligt större skillnad än högtalarkablar gör..... finns ingen männska i i skåne län om ens Sverige som kan höra skillnad på högtalarkablar så länge allt annat är samma, hör man skillnad så hör man de man vill höra, så länge högtalarkablarna har tillräckligt med renhet i materialet och inte begränsas av sin tvärsnittsarea....
vet inte riktigt vad diskussionen om detta ämne ska leda till 
Men likväl så är du med och diskuterar.
Postad 03 May 2017 - 08:07
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
I teorin...
I verkligheten kan det dock skilja sig en del, mot just teorin.
Att förklara det är dock svårt, speciellt mot militanta icke-troende personer som enbart litar på teorin, och inte på faktiska skillnader.
Vad är det som skiljer mellan verklighet och teori? Varför är detta svårt att förklara?
EDIT: Teori är ju bara ett sätt att försöka förklara verkligheten så vad är det som alla vetenskapsmän missat men som du/ni förstått?
Redigerat av Loco.spk, 03 May 2017 - 08:09.
Postad 03 May 2017 - 08:12
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Synthesis har fått lite semester från tråden (och forumet), däremot låter jag det innehåll som
anmälts ligga kvar.
Har någon problem med det, skicka en rapport eller PM, för att inte smutsa ner tråden med mer OT.
Svara mao inte på denna post, *i* tråden.
Redigerat av frollic, 03 May 2017 - 08:13.
Postad 03 May 2017 - 12:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Shit vad det hänt saker här. Jag kommer att ge respons när jag hinner. Jag har inte läst något ännu, men förstår att det spårat ur. Det är väldigt tråkigt att det ska hända, OAVSETT VILKEN SIDA man står på!
Postad 03 May 2017 - 12:45
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Ja, och det har jag redan gjort flertalet gånger under årens lopp, både med bekanta, vänner, och butiksägare.
Resultatet har visat sig ligga på över 80% träffsäkerhet.
Jag vet att Synthesis inte kan svara för tillfället. Jag har bara några tankar när jag läser den här diskussionen.
Det går säkerligen att kunna urskilja vissa skillnader mellan olika kablar under rätt förutsättningar. Men jag har så oerhört svårt att motivera ett köp av dessa dyra kablar. Jag menar, här har vi en person (Synthesis) som starkt hävdar att dessa skillnader finns. Samtidigt så säger han att han inte ens kan vara 100% säker på att han skulle detektera kabeln i sin egen anläggning.
Hur tusan motiverar man ett köp om man inte är 100% säker på att det kommer att påverka positivt varje gång man lyssnar?
Jag har så svårt att förstå det.
Postad 03 May 2017 - 13:13
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
3m lång kabel på 2,5 mm2 area, vilken alltså delas på hälften och skruvas fast i förstärkaren är budet då?
Synd att du inte var helt tydlig med arean då min favoritkabel ligger på ungefär 2,12 mm2. Tyckte mig också kunna läsa tidigare i denna diskussion att testet kunde utföras i en känd rigg med känd akustik, särskilt om man inte kan ges möjlighet att provlyssna båda kablar i testriggen eller utföra testet som off-set stereo, dvs med olika kablar till höger och vänster. Skulle jag råka bränna första lyssningen är min marginal helt borta och det är som bekant lättare att göra misstag under press även om man annars hade hört en tydlig skillnad.
För saken är den att högtalarkablar... reagerar olika i olika riggar, bl.a. utifrån hur mycket ström som förstärkaren ger, vilken impedanskurva högtalarna har, osv. Vissa riggar låter snabbt S-iga med de enklaste kablarna, så det handlar nog mycket om hur förbättringen i respons träffar elementen i aktuell högtalare - rent tekniskt hade det gått att medvetet välja rigg och andra omständigheter där kabel X presterar sämre eller i vart fall att prestandaförändringen blir mindre påtaglig.
Joey, det är egentligen bara dig jag känner att jag måste svara på direkt.
Ja, bandbredd är faktiskt en viktig komponent om man ska köra hög volym. Matar man för mycket w genom en kabel så kan de fysiska egenskaperna hos en kabel förändras. Detta är garanterat små skillnader men samtidigt så finns det skillnader. Jag kan tänka mig att hitta en 2mm som ligger inom 10% av din kabel dock, vilket är godtagbart.
Off stereo har jag aldrig talat om. Däremot så har jag talat om att göra testet i hemmiljö. Men för det krävs det väldigt mycket från din sida inkl att du måste stå för mina kostnader i resande. Jag tror att det erbjudandet skrevs för över ett år sen, och som du förstår kan livet komma i vägen. Jag har inte längre möjlighet att resa och jag har inte ens kollat med Mats om det går att utföra utmaningen i hans nya lokal. Dock så kan jag idag lova att jag kan få tag i en lokal om det skulle bli aktuellt.
Det här med att utföra misstag under press, tja, det beror på. Det finns något som kallas för positiv stress, lite stress ökar vår produktivitet. Däremot så är antal rätt och fel skrivet i sten (du kan ta någon av de med felmarginaler).
Impedans kommer inte påverkas av vilken kabel du använder, såvida du inte tar en kabel med något i signalvägen. Dessa kablar är dock enligt reglerna exkluderade då ingen påstår att det inte går att göra en passiv lösning på en kabel som gör att ljudet påverkas.
Jag har gjort denna liknelse tidigare: jag kan åka var som helst och bevisa att jag kan bänkpressa 100 kilo (vilket du säkert sett mig skriva i tråden) Men jag tänker inte göra det nu. Varför? Eftersom jag inte är ute efter att överbevisa någon i den här utmaningen. Det går inte att bevisa ett negativ. Jag respekterar dina åsikter och tankar i ämnet. Jag respekterar om du känner att du inte vill ställa upp på de uppställda kraven. Och jag vill att alla andra också respekterar det, om det är så du känner.
Postad 03 May 2017 - 13:20
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Ja, bandbredd är faktiskt en viktig komponent om man ska köra hög volym. Matar man för mycket w genom en kabel så kan de fysiska egenskaperna hos en kabel förändras.
Vilka fysiska egenskaper?
Postad 03 May 2017 - 13:37
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
För er som är intresserade av Randis utmaning så skedde det en kabelutmaning under TAM 2015 ELLER 2016, den utmaningen i sin helhet finns inspelad och går att åskåda på Youtube 
Vilka fysiska egenskaper?
Värmeutveckling påverkar materials ledande egenskaper. Nog mycket för att påverka ljudet? Säkerligen inte. Men kabelbredden är inga problem, jag kan fixa en kabel som ligger inom 10% av den tjocklek som var aktuell. Huvudsaken är att alla andra variabler ska uteslutas, däribland detta (så att ingen från någon sida kan säga något om det senare).
Redigerat av Zartok, 03 May 2017 - 13:40.
Postad 03 May 2017 - 13:47
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Värmeutveckling påverkar materials ledande egenskaper. Nog mycket för att påverka ljudet? Säkerligen inte. Men kabelbredden är inga problem, jag kan fixa en kabel som ligger inom 10% av den tjocklek som var aktuell. Huvudsaken är att alla andra variabler ska uteslutas, däribland detta (så att ingen från någon sida kan säga något om det senare).
Strömkabeln till vattenkokaren blir lite ljummen när kokaren går men den drar nästan 2000 watt. Kanske inte så stor risk när man finlyssnar på musik 
Sen om nån hävdar att tex en 6 mm2-kabel låter annorlunda än en på 2,5 mm2, är inte det testet giltigt menar du?
Postad 03 May 2017 - 13:53
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Efter att ha läst igenom allt så kan jag inte säga att jag är ledsen över avstängningen, den var väldigt välförtjänt.
Till alla övriga, den här tråden var inte tänkt att diskutera kablar (se första inlägget). Därför vill jag nästan vänligen men bestämt rekommendera att starta en ny kabeltråd som inte blir stängd pga dåligt beteende.
Hoppas alla har överseende med min hållning. Jag vill att vi ska respektera varandra i just den här tråden. Jag vet, jag har blivit gammal.
Strömkabeln till vattenkokaren blir lite ljummen när kokaren går men den drar nästan 2000 watt. Kanske inte så stor risk när man finlyssnar på musik 
Sen om nån hävdar att tex en 6 mm2-kabel låter annorlunda än en på 2,5 mm2, är inte det testet giltigt menar du?
Jag är med dig i sakfrågan, men rent analt och vetenskapligt så kan någon sida efter testet lyfta detta som en faktor. Det är därför jag menar att jag hellre tar en annan kabel som matchar tjockleken.
Postad 03 May 2017 - 14:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Hoppas alla har överseende med min hållning. Jag vill att vi ska respektera varandra i just den här tråden. Jag vet, jag har blivit gammal.
Jag är med dig i sakfrågan, men rent analt och vetenskapligt så kan någon sida efter testet lyfta detta som en faktor. Det är därför jag menar att jag hellre tar en annan kabel som matchar tjockleken.
Ok, men den kabeln från Kjell som du länkade till är en aluminiumkabel med kopparhölje. Om du matchar den i tjocklek mot den andra testkabeln så kan nån påpeka det efteråt för aluminium har sämre ledningsförmåga än tex koppar.
Edit: Varför skulle nån ta upp detta? Det gynnar ju den som tar utmaningen...
Redigerat av Buddypresley, 03 May 2017 - 14:20.
Postad 03 May 2017 - 14:13
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Ok, men den kabeln från Kjell som du länkade till är en aluminiumkabel med kopparhölje. Om du matchar den i tjocklek mot den andra testkabeln så kan nån påpeka det efteråt för aluminium har sämre ledningsförmåga än tex koppar.
Skulle det bli aktuellt så skulle jag välja ut en kabel av ren koppar för att göra testet så bra som möjligt, den kabel som jag länkade till stämde bara överens på det jag tänkt mig tidigare och är på inget sätt en definitiv kabel som alla användas. Men mycket bra synpunkt, absolut
Postad 03 May 2017 - 19:42
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
För er som är intresserade av Randis utmaning så skedde det en kabelutmaning under TAM 2015 ELLER 2016, den utmaningen i sin helhet finns inspelad och går att åskåda på Youtube 
Länka till klippet! 
Sökte hittade inte.
Postad 03 May 2017 - 19:55
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Länka till klippet!
Sökte hittade inte. https://arstechnica....-no-difference/
Oj, ursäkta...såg just nu att det var ett klipp från youtube du sökte
Redigerat av Buddypresley, 03 May 2017 - 20:08.
Postad 03 May 2017 - 22:14
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Länka till klippet!
Sökte hittade inte.
... Jag sökte nyss utan att hitta det  jag vet att det finns då jag har sett det, men det kanske var någon annanstans då?
Postad 04 May 2017 - 04:37
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Ojojoj, här har det verkligen hänt saker. Kul med tempo men tråkigt när det blir överslag.
Som jag ser det så generaliserar båda sidor i ämnet om kabel kan göra skillnad eller ej för ljudet ur högtalare. Många pratar om ljud i kabel, det blir ju fel, det är en elektrisk signal/puls som leds fram. Här är båda sidor ense om att kabelns struktur påverkar signalen, men den ena sida säger att det då eventuellt är försumbart där den andra säger att det inte alls är så. 
Zarrtok, läste lite om de människor som är Högkänslig(HSP-High Sensitive People). Vilka uppfattar och registrerar omgivningen på ett annurlunda sätt än normalmänniskan(högre och bredare användning av nervsystemet). Enligt den nu tidiga vetskapen så är då HSP ungefär c:a 20% av befolkningen. Detta har inget med intresse av hifi att göra i sak, men kan faktiskt avgöra hur olika vi uppfattar ljudet som presenteras. 
Redigerat av PML73, 04 May 2017 - 04:44.
Postad 04 May 2017 - 06:17
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag ska eventuellt delta i ett sånt forskningsprojekt på universitetet när jag gör min master nästa termin. Det forskas mycket i ämnet på Umeå universitet. Vi vet redan om att människor uppfattar världen olika, dock så är det inte fallet när det kommer till kablar (då världen är likadan).
Postad 04 May 2017 - 06:50
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Personer som har/är HSP är väl inte supermänniskor? Högkänsligheten talar väl bara om att de "känslomässigt" upplever omvärlden kraftigare. De kan inte höra ett ljud bättre men de reagerar mer på det.
Om inte så har jag missuppfattat det hela.
Postad 04 May 2017 - 06:56
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Stämmer, de har inga speciella egenskaper, ex omänsklig superhörsel eller en hunds luktsinne (kemisk känslighet kallas detta, jag har själv deltagit i flertalet experiment med detta).
Postad 04 May 2017 - 06:57
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Som jag ser det så generaliserar båda sidor i ämnet om kabel kan göra skillnad eller ej för ljudet ur högtalare. Många pratar om ljud i kabel, det blir ju fel, det är en elektrisk signal/puls som leds fram. Här är båda sidor ense om att kabelns struktur påverkar signalen, men den ena sida säger att det då eventuellt är försumbart där den andra säger att det inte alls är så. 
Jag vet inte om jag generaliserar. Jag är fullt medveten om att en signal påverkas av en kabel. Jag är också fullt medveten om hur mycket. Jämför man då denna påverkan med vad vi vet att det mänskliga örat kan uppfatta så finns det helt enkelt inte fog för att påstå att två kablar (inom rimliga gränser) skulle "låta" annorlunda.
Där är kort och gott "vår" sidas argumentation och mer än så kan ju inte "vi" göra för att bevisa något. Det är helt omöjligt att BEVISA att det inte är någon skillnad på det vis som vissa vill att vi ska göra.
Däremot kan ju som sagt den andra sidan enkelt visa ATT det är skillnad. Därför är det oerhört frustrerande när man hör personer hävda att det är skillnad för att i nästa stund vägra visa det och dessutom lägga över bevisbördan på "oss".
Jag hoppas verkligen att Zartoks test blir av och egentligen vore ju det bästa att personen klarade utmaningen så kanske det blir tyst sedan 
Postad 04 May 2017 - 07:26
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Är det tillåtet att jämföra kablar med olika resistans?
Postad 04 May 2017 - 09:11
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Alla kablar kommer ha lite lite olika resistans, men då testet inte ska mäta om det går att höra skillnad på kablar med olika resistans, ex en passiv lösning i signalvägen, så beror det helt från fall till fall. Tanken med testet är att påvisa att det inte är någon skillnad mellan koppar och koppar.
Postad 04 May 2017 - 13:28
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Personer som har/är HSP är väl inte supermänniskor? Högkänsligheten talar väl bara om att de "känslomässigt" upplever omvärlden kraftigare. De kan inte höra ett ljud bättre men de reagerar mer på det.
Om inte så har jag missuppfattat det hela.
Helt rätt att dessa människor inte alls måste vara övermänniskor. Däremot svarar de på stimuli och nyanser som många andra individer missar/har överseende med. Detta är en del av min tolkning. Finns säkert flera riktningar inom detta ämne.
Postad 04 May 2017 - 18:29
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Vi verkar vara överens men bara för att vara övertydlig så menade jag att om det inte finns något för dem att höra från första början så finns det heller ingenting för dem att lägga märke till.
Och eftersom de inte hör bättre rent fysiskt än "vanliga" människor så kommer inte heller de att höra någon skillnad.
Postad 04 May 2017 - 19:48
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Loco,
njae, där kanske vi inte alls är överens. En skarp generallisering följer. När HSP lyssnar på samma "musikstycke" och medicinsk studier via DT/CT så aktiveras då hjärnan i betydligt högre grad vilket gör att tolkning av uppspelning blir mer komplex så innebär det enligt mig en betydligt bredare uppfattning av just uppspelat ljud. Därav är andra människor som inte har denna egenskap inte alls lika benägna att ta till sig eller förmå sig att läsa av samma dynamik, detaljer eller komplexitet dvs skillnader i ljud på samma sätt. Ja nu är det ju mätbart via just DT/CT på hur olika vi alla uppfattar omgivningen. Denna omgivning blir ju sanning för EN individ(eller 80%) men inte alltid för en annan(20%) del av befolkningen. Vilket ska man då dra som sanning? 
Redigerat av PML73, 04 May 2017 - 19:51.
Postad 04 May 2017 - 20:29
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Nu missuppfattar du mig kanske. Om jag inte missförstått något så hör personer med HSP inte bättre än normalt. "Insignalen" är densamma som för oss andra.
Det innebär att de skillnader som en kabel ger fortfarande är långt under vad dessa individer rent fysiskt kan uppfatta. Det finns m.a.o. inget för deras förhöjda bearbetningsförmåga att "jobba" med.
Att det bland människor skulle finnas olika kompetens att analysera hört ljud och att personer med HSP skulle vara på den kompetentare delen av skalan finner jag högst troligt så där är vi i.a.f. överens.
Postad 04 May 2017 - 20:37
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Skratt, ja insignalen är ju den samma, men möjligheten till tolkningen är olik.'
Påståendet i mellanstycket går lite i klinch med sista, men det är kanske jag som läser in detta. 
Postad 04 May 2017 - 20:57
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Jag blev lite nyfiken så jag kollade på Randi Million Dollar Challenge. Jag var nyfiken på eventuella regler eftersom dom diskuterades.
Utmaningen finns inte längre och den försvann 2015. Så att referera till den är inte längre relevant. . Det är åtminstone min tolkning.
http://web.randi.org...-challenge.html
https://en.wikipedia...ormal_Challenge
Redigerat av Mr_Tom, 04 May 2017 - 20:57.
Postad 04 May 2017 - 21:03
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Det är svårt att vara tillräckligt tydlig märker jag. Vi försöker en gång till innan det är läggdags:
Av vad jag har läst mig till så måste man skilja på förmågan att höra saker och förmågan att bearbeta det man hört. Vad man hör påstår jag är en rent fysisk förmåga, precis som att lyfta vikter, springa fort, etc. Förmågan kan inte tränas upp men kan förstöras av buller, tysk techno, eller skrikande barn.
Förmågan att bearbeta det man fysiskt hört är en annan fråga, här är hjärnan helt avgörande och här tror jag det finns en stor fördel för personer med HSP.
Vad jag menade med "insignalen" är m.a.o. vad hjärnan får av örat att bearbeta.
Det man mätt upp är förmågan att fysiskt kunna höra skillnad på olika frekvenser, nivåer på dessa frekvenser etc. Dessa nivåer ligger så långt under de nivåskillnader som en (normal) kabel ger att det är orimligt att dessa går att höra skillnad på (rent fysiskt). Och om man inte rent fysiskt kan höra skillnad på dem så finns det i min mening inget att bearbeta för hjärnan.
Hoppas det är glasklart vad jag menar nu 
Postad 04 May 2017 - 21:07
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3398 inlägg
Läste wikisidan för ett par dagar sedan när jag försökte hitta vad Synthesis pratade om men lyckades missa det. Trots att det stod redan i inledningen. Slarvigt 
Då slutar jag genast att att dingla ära OCH rikedom framför ansiktet på de som begåvats med superhörsel och låter dem nöja sig med bara äran (och zartoks kaffepengar) 
Postad 05 May 2017 - 07:28
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Jag kom att tänka på en grej jag hörde i någon compilation av mysteriska ljud runtom i världen. I det klippet beskrevs ett ljud som kallades för "The Hum". Det påstods att ~2% av befolkningen kunde höra det ljudet.
Om inte det är påhitt, så KANSKE det även kan finnas folk (dessa ~2% kanske) som klarar av att höra en viss skillnad mellan olika högtalarkablar?
Postad 05 May 2017 - 08:56
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det är inte zartoks kaffepengar, det är alla hans pengar som han någonsin ägt eller någonsin kommer att äga. Mitt livsverk if you will
Postad 05 May 2017 - 11:34
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Jag kom att tänka på en grej jag hörde i någon compilation av mysteriska ljud runtom i världen. I det klippet beskrevs ett ljud som kallades för "The Hum". Det påstods att ~2% av befolkningen kunde höra det ljudet.
Om inte det är påhitt, så KANSKE det även kan finnas folk (dessa ~2% kanske) som klarar av att höra en viss skillnad mellan olika högtalarkablar?
Fast det har ingenting med mystik eller superhörsel att göra då det, enligt forskare, handlar om ett lågfrekvent ljud son uppstår. Att man hör tillräckligt låga, eller höga, toner betyder inte att man kan höra "förändringar som inte finns".
Postad 05 May 2017 - 12:06
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Skratt. Där kom det, påståendet som ändå inte bevisats. Skönt med högt tak på forum utan personattacker.
Postad 05 May 2017 - 13:38
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Fast det har ingenting med mystik eller superhörsel att göra då det, enligt forskare, handlar om ett lågfrekvent ljud son uppstår. Att man hör tillräckligt låga, eller höga, toner betyder inte att man kan höra "förändringar som inte finns".
Jag tror ljudet sträckte sig upp till 100hz, eller däromkring i alla fall. Det är inte så lågt (eller högt) 
Jag har inte forskat vidare i det där dock, så jag har försvinnande lite kunskap om det fenomenet.
Tyckte mest det var roligt att ta upp. Personligen är jag annars i Zartoks lag i den här frågan.
Postad 05 May 2017 - 13:53
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4142 inlägg
Tanken med testet är att påvisa att det inte är någon skillnad mellan koppar och koppar.
Koppar och koppar har samma egenskaper så det lär nog inte bli nån som antar utmaningen.
Postad 05 May 2017 - 13:59
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Det man vet är att personer hör olika bra och mellan olika frekvensspann - det finns extremfall. Det finns t.ex. personer som ser lika bra som en rovfågel ungefär. Den andra variabeln i det hela är att med åren blir man mycket duktigare som lyssnare. Hur många har man inte varit hemma hos som kör sin tv i torch mode så ögonen blöder men de reflekterar inte ens över det. Alla är inte lika duktiga lyssnare. Med detta vill jag inte säga något speciellt utan just detta.
"Under ideal laboratory conditions, humans can hear sound as low as 12 Hz[7] and as high as 28 kHz"
https://en.wikipedia...nge#cite_note-8
Olson, Harry F. (1967). Music, Physics and Engineering. Dover Publications. p. 249. ISBN 0-486-21769-8. Under very favorable conditions most individuals can obtain tonal characteristics as low as 12 cycles.
Redigerat av philipbtz, 05 May 2017 - 14:02.
Postad 05 May 2017 - 15:18
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Koppar och koppar har samma egenskaper så det lär nog inte bli nån som antar utmaningen.
Nej, vetenskapligt så är det ingen skillnad. Klart att det går att förvränga en signal, men eftersom alla är medvetna om att det går att göra så finns det ingen grund i ett sånt test. Dock så finns det många som menar att de hör skillnad på kablar och kablar även fast det inte finns en signalförvrängare, och det är mot dessa som utmaningen riktar sig 
Philip: dock så finns det ingen sådan skillnad mellan en kabel som leder en signal genom koppar och en annan kabel som gör samma sak. Eftersom det inte finns någon skillnad (annat än teoretiskt) så spelar hörseln ingen roll i det här fallet.
Men som sagt, allt detta är kuriosa. Jag ser jättegärna att det fortsätts diskutera kablar, men vill nog insistera att en ny tråd skapas. Den här tråden ämnar utmaningen
Redigerat av Zartok, 05 May 2017 - 15:21.
Postad 05 May 2017 - 15:52
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Jag tror ljudet sträckte sig upp till 100hz, eller däromkring i alla fall. Det är inte så lågt (eller högt) 
Jag har inte forskat vidare i det där dock, så jag har försvinnande lite kunskap om det fenomenet.
Tyckte mest det var roligt att ta upp. Personligen är jag annars i Zartoks lag i den här frågan.
Så det finns 80-100Hz toner som bara vissa utvalda kan höra? Nu börjar vi snacka mystik 
Ja, det var roligt 
Postad 05 May 2017 - 19:40
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Philip: dock så finns det ingen sådan skillnad mellan en kabel som leder en signal genom koppar och en annan kabel som gör samma sak. Eftersom det inte finns någon skillnad (annat än teoretiskt) så spelar hörseln ingen roll i det här fallet.
Men som sagt, allt detta är kuriosa. Jag ser jättegärna att det fortsätts diskutera kablar, men vill nog insistera att en ny tråd skapas. Den här tråden ämnar utmaningen 
Jag visste att mitt inlägg skulle tolkas sådär  koppar är koppar som sagt
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|