Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 05 February 2021 - 21:19

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 1

Alternativet är att inte vaccinera och så låter vi corona löpa fritt som vilken influensa som helst. Gör inga försök att ta bort farsoten som vi lyckats med div andra sjukdomar.

Hur mycket skyddar dagens vaccin mot spridning? Sprider en vaccinerad person smittan vidare eller är dess primära funktion att göra så att den smittade får mildare symptom?

Vilka studier visar på hur ”smittbenägen” en vaccinerad person är?

Skall ni som vaccineras efter vaccinationen slänga ansiktsmask, handskar och sluta undvika folksamlingar eller hur resonerar ni? När planerar ni att återgå från felsäkert läge till normal drift?

Redigerat av lobo, 05 February 2021 - 21:19.

Postad 05 February 2021 - 21:25

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Hur mycket skyddar dagens vaccin mot spridning? Sprider en vaccinerad person smittan vidare eller är dess primära funktion att göra så att den smittade får mildare symptom?

Vilka studier visar på hur ”smittbenägen” en vaccinerad person är?

Skall ni som vaccineras efter vaccinationen slänga ansiktsmask, handskar och sluta undvika folksamlingar eller hur resonerar ni? När planerar ni att återgå från felsäkert läge till normal drift?

För min del så kommer jag avvakta tills vi har fått läget under kontroll och vi vet bättre hur mycket vaccinen påverkar smittspridningen. Även när jag har blivit vaccinerad kommer jag fortsätta bära ansiktsmask, hålla avstånd och hålla mig hemma i den mån det går. Återgången till ett normalt liv kommer att ske gradvis och så jävligt är det.

Postad 05 February 2021 - 21:27

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Sidospår: En annan rätt intressant sak är antibiotika, man uppskattar att antibiotikan har förlängt den globala medellivslängden med 10år. Samtidigt så dör ca: 700000 människor om året kopplat till antibiotikaresistens, antibiotika biter helt enkelt inte på lunginflammation eller tex. tuberkulos. FN varnar att vi inom 30år kan ha fler dödsfall i antibiotikaresistens än i cancer (10milj/år).

Edit: Jag undviker antibiotika i den grad det är möjligt, senast nån ville pracka på mig antibiotika var när en visdomstand krånglade men stod emot och gick bra ändå 😊.

Redigerat av lobo, 05 February 2021 - 21:33.

Postad 05 February 2021 - 21:32

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

För min del så kommer jag avvakta tills vi har fått läget under kontroll och vi vet bättre hur mycket vaccinen påverkar smittspridningen. Även när jag har blivit vaccinerad kommer jag fortsätta bära ansiktsmask, hålla avstånd och hålla mig hemma i den mån det går. Återgången till ett normalt liv kommer att ske gradvis och så jävligt är det.

Har all respekt för detta och syftet är inte att provocera. Ponera att ditt förhållningssätt är det bästa/enda sättet för att få kontroll på detta, hur skall det ställas och värderas i förhållande till de samhällsekonomiska effekterna.

Menar, förespråkar ni en total nedstängning med ett förbud mot att träffas och arbeta (tillsammans med andra). Skall arbete som inte kan bedrivas på distans förbjudas?

Postad 05 February 2021 - 22:05

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 1

I dagsläget är det så pass många som vill ta vaccinet att de som tvekar antagligen ändå kommer att vara i minoritet. Så länge "tillräckligt många" tar vaccinen och blir immuna så kommer inte viruset kunna sprida sig i tillräcklig utsträckning för att orsaka en pandemi. Dit vill vi alla nå och då är det en ganska vettig grej att vaccinera sig.

Jämför det lite med att rösta: Ingen vill ha ett samhälle där man tvingar folk att gå till vallokalerna, men det blir ju motsägelsefullt om människor har historiskt kämpat för demokratiska samhällen och folk inte ta vara på sin rättighet. Det är ju en chans att kunna göra skillnad.

Postad 05 February 2021 - 22:18

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

I dagsläget är det så pass många som vill ta vaccinet att de som tvekar antagligen ändå kommer att vara i minoritet. Så länge "tillräckligt många" tar vaccinen och blir immuna så kommer inte viruset kunna sprida sig i tillräcklig utsträckning för att orsaka en pandemi. Dit vill vi alla nå och då är det en ganska vettig grej att vaccinera sig.

Men som jag förstått det så dödar man inte viruset utan vaccinet motverkar ”bara” allvarligt sjukdomsfall.

Innebär inte det att man fortsatt smittar sin omgivning och att viruset således fortsätter spridas? Isf är ju risken oerhört större för smittspridning eftersom majoriteten av befolkningen kommer slänga munskydd all världens väg och sätta sig på första bästa flygplan till solen?

Postad 05 February 2021 - 22:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Normal drift kan högst troligt bara uppnås om tillräckligt många vaccineras (är väl inte säkert att det blir helt normalt, men desto fler vaccinerade, desto mer normalt iaf).

Det är lixom flocken, alla vi människor, som är poängen med vaccin, inte individen. För många har svårt att begripa det.

Förhoppningen med vaccinen är iaf att covid kraftigt undertrycks (eller ännu hellre utrotas).

Vad är din plan? Att tillräckligt många "offrar" sig (vaccin kan ju ha en viss risk, för den som tar det) så att du slipper?

Eller du kanske tycker det är bra som det är?

Postad 05 February 2021 - 22:34

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Vad är din plan? Att tillräckligt många "offrar" sig (vaccin kan ju ha en viss risk, för den som tar det) så att du slipper?

Min plan är att jag inte skall vaccinera mig, i min plan ingår dock möjligheten att ompröva mitt val/beslut när/om ny data finns tillgänglig som skulle göra att jag väljer att vaccinera mig.

Jag tycker återigen att människor i riskgruppen skall vaccinera sig, fullt friska människor i arbetsför ålder är inte i riskgruppen sett till hur smittan drabbar dom.

Fråga: Om samtliga i riskgrupperna vaccineras och smittan löper fritt (om än i minskad smittotakt) vad är då worst case scenario? Dör smittan ut? Majoriteten av alla människor som inte ingår i en riskgrupp blir ju i regel endast lindrigt drabbade.

Redigerat av lobo, 05 February 2021 - 22:35.

Postad 05 February 2021 - 22:42

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Normal drift kan högst troligt bara uppnås om tillräckligt många vaccineras (är väl inte säkert att det blir helt normalt, men desto fler vaccinerade, desto mer normalt iaf).
Det är lixom flocken, alla vi människor, som är poängen med vaccin, inte individen. För många har svårt att begripa det.
Förhoppningen med vaccinen är iaf att covid kraftigt undertrycks (eller ännu hellre utrotas).

Jag har ingen plan, för det finns för lite data och för få svar än så länge.

Hur ska viruset kunna utrotas om vaccinet inte tar död på det?
Hur ska viruset kunna utrotas om man fortfarande är smittbärare, trots vaccin, men nu återgått till det normala pga ”nu är det fritt fram”.

Postad 05 February 2021 - 23:06

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Tvångsvaccinering av hela befolkningen, låter det som en värld du vill leva i? Tvångssterilisering av de staten har beslutat inte skall få fortplanta sig?

Har inget emot utan förespråkar snarare att människor i riskgrupper skall vaccinera sig, nu likväl som mot säsongsinfluensa.

En enkel fråga och du börjar prata om tvångsvaccinering av hela befolkningen. Du kanske insåg att om alla tänker som du gör, då tar pandemin inte slut i närtid.

Men om alla vaccinerar sig förutom du själv, hur tror du läget är för dig då? Vad skyddar egentligen vaccinet mot?

Att vaccinera endast riskgrupperna fungerar inte. Vi måste komma upp i en sådan andel av befolkningen att spridningen bromsas bättre. Jag är ingen epidemiolog, men har du skippat all information i ämnet?

Postad 05 February 2021 - 23:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

En enkel fråga och du börjar prata om tvångsvaccinering av hela befolkningen. Du kanske insåg att om alla tänker som du gör, då tar pandemin inte slut i närtid.

Men om alla vaccinerar sig förutom du själv, hur tror du läget är för dig då? Vad skyddar egentligen vaccinet mot?

Att vaccinera endast riskgrupperna fungerar inte. Vi måste komma upp i en sådan andel av befolkningen att spridningen bromsas bättre. Jag är ingen epidemiolog, men har du skippat all information i ämnet?

informationen ändras dock från dag till dag, så kanske din teori fungerar idag, men inte i morgon :)

Postad 05 February 2021 - 23:14

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag har ingen plan, för det finns för lite data och för få svar än så länge.

Hur ska viruset kunna utrotas om man fortfarande är smittbärare, trots vaccin, men nu återgått till det normala pga ”nu är det fritt fram”.

Det enda virus man utrotat med vaccin är väl smittkoppor. Alla andra har vi lärt oss att leva med och behandla. HIV kan man idag hantera, när det kom var det en dödsdom.

Vi kommer att få leva med detta coronaviruset också. Men jämförelser med säsongsinfluensa och liknande som jag sett är ju bara okunniga. Man får ju se till konsekvenser människor och då pratar jag om hela paketet. Hade någon sagt för lite drygt ett år sedan att vi kommer att stäng London, New-York, Paris osv så hade nog de flesta skrattat gott åt påståendet  :) .

Postad 05 February 2021 - 23:17

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Saxat från FHM

Skyddar vaccination mot smittspridning?
Vaccinationen mot covid-19 skyddar dig från att bli allvarligt sjuk. Men vi behöver fortsätta att tvätta händerna, stanna hemma vid symtom och hålla avstånd för att bromsa smittan, även när vaccinet mot covid-19 finns tillgängligt.

Kommer ett vaccin stoppa pandemin?
Ett vaccin som är godkänt för användning i Sverige, kan vara ett av flera sätt att skydda sig mot covid-19. Men ett vaccin kommer inte att vara den enda lösningen. Även om ett vaccin blir tillgängligt för oss, kommer vi behöva tänka på att skydda varandra från smitta genom att fortsätta stanna hemma vid symtom, hålla avstånd, ha en god handhygien och arbeta hemifrån när det är möjligt.

Postad 05 February 2021 - 23:17

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

informationen ändras dock från dag till dag, så kanske din teori fungerar idag, men inte i morgon :)

Vad är det för information gällande vaccinets verkningssätt som ändras från dag till dag?

Postad 05 February 2021 - 23:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Och eftersom man hör var och varannan IDIOT basunera ut hur de minsann ska ut och resa när de blivit vaccinerade så...

Postad 05 February 2021 - 23:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Min plan är att jag inte skall vaccinera mig, i min plan ingår dock möjligheten att ompröva mitt val/beslut när/om ny data finns tillgänglig som skulle göra att jag väljer att vaccinera mig.

Det låter som du vill slippa undan att offra dig. Och låta övriga i flocken ta risken.

Vad är det för data du väntar på? För att ett vaccin ska fungera på flocken så måste en stor del av flocken ta vaccinet.

Mao. Om tillräckligt många är idioter och struntar i vaccinet kommer det inte finnas någon data på hur effektivt vaccinet är (kan vara). Så att vänta in data blir här en grov motsägelse.

Jag tycker återigen att människor i riskgruppen skall vaccinera sig, fullt friska människor i arbetsför ålder är inte i riskgruppen sett till hur smittan drabbar dom.

En inte obetydlig andel av riskgruppen kommer inte hjälpas av vaccinet. Enda sättet för de att klara sig är att vaccinen är så effektiva att sjukdomen undertrycks i flocken/samhället

Det finns en anledning till varför vi massvacinerar barn mot en rad sjukdomar i det här landet. Och det är inte nödvändigtvis för att barn är riskgrupp för dessa sjukdomar. Det är för att dessa sjukdomar inte ska få fäste igen.

Fråga: Om samtliga i riskgrupperna vaccineras och smittan löper fritt (om än i minskad smittotakt) vad är då worst case scenario? Dör smittan ut? Majoriteten av alla människor som inte ingår i en riskgrupp blir ju i regel endast lindrigt drabbade.

Worst case är att onödigt många dör alternativt får långvariga (ev. livslånga) besvär. Och att viruset ohindrat "lever loppan" och muterar och har sig.

Best case är väl flockimmunitet. Känns vanskligt att satsa allt på den hästen.

Postad 05 February 2021 - 23:25

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Och eftersom man hör var och varannan IDIOT basunera ut hur de minsann ska ut och resa när de blivit vaccinerade så...

Och sedan har du dom som var ute och åkte under pågående pandemi.

Jag vet att för min del så får resandet vänta ett tag till. Men det vore kul att kunna träffa släkt och vänner utan att vara orolig för att smitta eller smittas :) . Men det ligger också några månader bort, minst.

Postad 05 February 2021 - 23:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Jag vet att för min del så får resandet vänta ett tag till. Men det vore kul att kunna träffa släkt och vänner utan att vara orolig för att smitta eller smittas :) . Men det ligger också några månader bort, minst.

Men du kommer fortfarande att kunna både smitta och smittas. Finns även personer i testgrupperna som dött av Covid (ej av vaccinet).

Så ja, det ligger nog rätt många månader bort innan du kan sluta oroa dig ;)

Postad 05 February 2021 - 23:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Finns det ens nått vaccin som går in och direktdödar viruset? Kanske det gör, ingen aning, men det är inte det normala.

Den långsiktiga poängen med vaccin är att försvåra för viruset att "leva loppan" (dvs folk blir mindre sjuka). Det i sig minskar spridning och tids nog undertrycks sjukdomen så den blir ovanlig och i vissa fall icke-förekommande.

Ahm, vaccin löser inte biffen över en natt.

Lik förbannat så finns det de vaccin som fungerar. Vi får se om de som tagits fram för covid gör det. För att det ens ska bli möjligt så måste så många som möjligt ta vaccinet.

Postad 05 February 2021 - 23:49

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Det låter som du vill slippa undan att offra dig. Och låta övriga i flocken ta risken.

Vad är det för data du väntar på? För att ett vaccin ska fungera på flocken så måste en stor del av flocken ta vaccinet.

Well, vi lär lära oss mycket från tex. Israel eller andra länder som kommit mycket längre. Så det blir väl en bra källa till kunskap?

Jag tolkar dig som att man skall ta en för laget för att inte svika sina landsmän?

Postad 05 February 2021 - 23:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Vad är det för information gällande vaccinets verkningssätt som ändras från dag till dag?

du skriver att du inte är en epidemiolog (vilket vi alla vet)  men du påpekar när folk är kritiska . 

jag menar att det inte är konstigt då informationen ändras hela tiden. 

hoppas i alla fall att tex kommer mer info om vaccinet om hur säkert det är så vi långsamt kan återgå till det normala igen.

som ensamstående och familj långt bort så blir det fruktansvärt ensamt. börjar känna av det nu.

inte ett dugg konstigt att folk blir deprimerade. i ärlighetens namn så klarar man inte detta hur länge som helst, att isolera oss på det här sättet.

Postad 06 February 2021 - 00:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag tolkar dig som att man skall ta en för laget för att inte svika sina landsmän?

Snarare att du inte ska åka snålskjuts på dina landsmän. De har lika mkt att sätta på spel som du.

Men vad det handlar om är att covid är skit. Nu har vi kanske (finns inga garantier) fått en möjlighet att iaf börja undantrycka den här skiten. Att inte bidra till denna möjlighet är idiotiskt.

Liknelsen med att rösta tidigare i tråden var faktiskt rätt bra. Att inte rösta är idiotiskt (fast de flesta röstar fel :D)

Postad 06 February 2021 - 00:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Nja, liknelsen med att inte rösta haltar lite men jag köper ändå jämförelsen. För att en demokrati skall fungera krävs ju faktiskt inte att ”alla” röstar, för att ett vaccin skall fungera så verkar det krävas att ”alla” vaccineras så en viss skillnad.

Förstår faktiskt inte riktigt resonemanget om att åka snålskjuts, menas att jag klarar mig bättre om mina medmänniskor vaccinerar sig istället för att jag skall ”offra” mig? Eller att jag med mitt aktiva val att inte vaccinera mig bidrar till smittspridningen trots att även de som vaccinerats sprider smitta.

Postad 06 February 2021 - 01:45

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

du skriver att du inte är en epidemiolog (vilket vi alla vet)  men du påpekar när folk är kritiska . 

hoppas i alla fall att tex kommer mer info om vaccinet om hur säkert det är så vi långsamt kan återgå till det normala igen.

som ensamstående och familj långt bort så blir det fruktansvärt ensamt. börjar känna av det nu.

inte ett dugg konstigt att folk blir deprimerade. i ärlighetens namn så klarar man inte detta hur länge som helst, att isolera oss på det här sättet.

Han påpekade väl ingenting? Han ställde en fråga.

Kan du inte svara på den istället för att upprepa samma påstående?

Postad 06 February 2021 - 05:53

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Såsom jag tolkar detta med vaccin. Handlar det om att få människor mindre känsliga mot exponering av Covid19 och flera mutationer. Alltså handlar det om att minska kroppens negativa reaktion på viruset. Har inte koll på alla olika varianter av vaccin som finns tillgängliga, om de skulle fungera olika i människan. Men det viktiga är att INTE bli sjuk i Covid19. Så att vardagen kan fungera så vanligt som möjligt.

Att dessa skeptiker offentligt tillåts sprida desinformation om vaccin och dess funktioner.  :huh:  Deras grundlösa uttalanden sprider endast tvivel och rädsla. Om de nu inte vill acceptera modellen för fungerande samhällen kan de väl flytta tillsammans och starta ett nytt informationsincestuöst Waco, helt i närheten av ingenting.

Redigerat av PML73, 06 February 2021 - 05:54.

Postad 06 February 2021 - 07:15

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2126 inlägg
  • 0
Enligt en expert som intervjuades av Titti Schultz på SR P4, tror han hette Matti i förnamn, sprider en vaccinerad person betydligt mindre mängd virus under kortare tid än motsvarande ovaccinerad person, om denne blir smittad. Kroppen hos en vaccinerad person är s a s ”på hugget” direkt viruset gör entré och vet precis hur det ska bekämpas. Hos en ovaccinerad person vet kroppen inte hur fienden ska slås ner varvid viruset tillåts växa till sig rejält och personen blir sjuk med hosta och snuva mm.

Kan självklart ha missuppfattat detta så ta det med en nypa salt.

Postad 06 February 2021 - 08:55

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Min kommentar gällande att jag inte är epidemiolog gällde snarare att jag trots det tagit till mig en del information i ämnet. 

Gällande information, har du sökt information själv? Det finns mycket om man letar. Ser man ut i världen så handlar detta om en massvaccination. "Testgruppen" är nu väldigt stor och växer snabbt. Sedan finnas dom som alltid vill ha mer data. Jag tillhör själv den gruppen men har lärt mig (genom jobbet) att ta ett beslut även om data inte är helt fullständig. Fundera över vad det är for information du söker, och leta eller fråga någon.

Jag är också ensamstående, det är den vanligaste typen av hushåll i Sverige, tror jag. Det var länge sedan jag träffade släkt och vänner med något undantag. Min jul var som exempel helt ensam ;) . Jobbar hemifrån med den isoleringen det innebär. Men jag är nog hyfsat bra på att klara detta. Många har det jobbigt men just nu finns inte så mycket att välja på.

Mitt resonemang är ganska enkelt, så länge jag håller mig hyfsat frisk klarar jag mig. Det finns dom som har det betydligt värre pga covid-19.

Postad 06 February 2021 - 09:05

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Enligt en expert som intervjuades av Titti Schultz på SR P4, tror han hette Matti i förnamn, sprider en vaccinerad person betydligt mindre mängd virus under kortare tid än motsvarande ovaccinerad person, om denne blir smittad. Kroppen hos en vaccinerad person är s a s ”på hugget” direkt viruset gör entré och vet precis hur det ska bekämpas. Hos en ovaccinerad person vet kroppen inte hur fienden ska slås ner varvid viruset tillåts växa till sig rejält och personen blir sjuk med hosta och snuva mm.

Kan självklart ha missuppfattat detta så ta det med en nypa salt.

Förmodligen var det Matti Sällberg hon intervjuade. Han hörs ibland i dom har sammanhangen och är professor på Karolinska Institutet.

Om du får in ett virus i kroppen så blir du sjuk innan kroppens immunförsvar trycker tillbaka viruset och därmed dess effekter. Andra gången samma virus kommer känner immunförsvaret igen viruset och försvaret fungerar snabbare.

Ett vaccin skapar en kontrollerad första immunreaktion och förbereder kroppen. Så har jag uppfattat det och det gäller nog alla vaccin.

Edit: Jag kan tillägga det att om man Googlar Matti Sällberg så får man många träffar med information kring vaccination och hur vaccin fungerar. Han har gjort en mängd intervjuer i ämnet.

Redigerat av Mr_Tom, 06 February 2021 - 09:21.

Postad 06 February 2021 - 09:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2
En sak är säker iaf, jag kommer inte vaccinera mig för att några självutnämnda experter på ett HiFi-forum kallar skeptiker för idioter och vill förpassa dem till anekumen...

Redigerat av Unregistereda299ec85, 06 February 2021 - 09:24.

Postad 06 February 2021 - 09:49

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Men som jag förstått det så dödar man inte viruset utan vaccinet motverkar ”bara” allvarligt sjukdomsfall.

I så fall är det ju egentligen mest osjälviskt att avstå från vaccinet. En dödsrisk färre är ju bra.

För att en demokrati skall fungera krävs ju faktiskt inte att ”alla” röstar, för att ett vaccin skall fungera så verkar det krävas att ”alla” vaccineras så en viss skillnad.

För att en demokrati ska fungera så gott det går skall det också spegla vad folk tycker och tänker. Således behöver alla behöriga rösta för att resultatet ska bli någotsånär tillförlitligt.

Ska väl vara helt ärlig och säga att jag skippade vaccinet för svininfluensan. Då var man allt ung och rebell. :)

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 06 February 2021 - 09:51.

Postad 06 February 2021 - 10:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Att låta blinatt rösta är också ett ställningstagande, varför rösta på något alls när det bara är piss, skit och sabla lögner?

Postad 06 February 2021 - 10:37

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

En sak är säker iaf, jag kommer inte vaccinera mig för att några självutnämnda experter på ett HiFi-forum kallar skeptiker för idioter och vill förpassa dem till anekumen...

B)  :lol:  ;)

Ska väl vara helt ärlig och säga att jag skippade vaccinet för svininfluensan. Då var man allt ung och rebell. :)

Och troligen även ynge med bättre immunförsvar... vaccinationensprogrammet kanske inte hade dig som riskgrupp.  B)  :D

Postad 06 February 2021 - 11:23

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag vet inte om den kommentarer är riktad till mig men jag känner mig inte helt träffad. Dels har jag inte kallat mig för expert och jag tror inte heller jag kallat någon för idiot, tänkt kanske men inte skrivit  :) .

I grunden håller jag med dig, jag tycker inte heller man skall basera beslutet på vad man hör i ett Hembio-forum.

Mitt beslut baseras på andra saker som jag hört för länge sedan. Grunden för att ett läkemedel skall godkännas är att fördelarna överväger nackdelarna. Ett vaccin får ju inte ge värre biverkningar än vad själva sjukdomen ger för effekt. Jag väljer helt enkelt att lite på vetenskapen bakom detta.

På plussidan finns också att kunna träffa släkt och vänner och helt enkelt leva normalt.

Men jag tycker att den som säger nej till vaccinet bör nog tänka efter. Man tror att man väljer bort risken för biverkningar men det är inte det enda man väljer bort. 

I så fall är det ju egentligen mest osjälviskt att avstå från vaccinet. En dödsrisk färre är ju bra.

Som jag förstår det, den som är vaccinerad smittar mindre. Exakt vad det slutsatsen baseras på vet jag dock inte men det bromsar ju smittan i så fall.

Redigerat av Mr_Tom, 06 February 2021 - 11:23.

Postad 06 February 2021 - 19:40

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 1

Och troligen även ynge med bättre immunförsvar... vaccinationensprogrammet kanske inte hade dig som riskgrupp.  B)  :D

Nej riskgrupp var jag väl inte, men minns mycket väl att vi skulle ta vaccinet på skolan och att vi fick hem blanketter eller vad det var som skulle fyllas i och lämnas in. Den åkte i papperskorgen... U mad bro? :)

Postad 06 February 2021 - 20:25

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Nej riskgrupp var jag väl inte, men minns mycket väl att vi skulle ta vaccinet på skolan och att vi fick hem blanketter eller vad det var som skulle fyllas i och lämnas in. Den åkte i papperskorgen... U mad bro? :)

Skratt, knappast.

Postad 07 February 2021 - 20:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 2

Tycker nog allt det är sunt att vara skeptisk mot AstraZenecas vaccin. Allt pekar på att det har sämre effekt än alternativen, och kanske ingen effekt alls mot den sydafrikanska mutationen.

Mot övriga varianter har siffran 60% jämförts med 90-95% för Pfizer och Moderna.

Lägg därtill att tillverkaren inte rekommenderar det alls till personer över 55 år pga osäker data (sämre effekt i studier).

Man räknar väl med att de som trots vaccinering smittas, inte för vidare smittan lika enkelt, och under lika lång tid, men det lär bli svårt att få fram säker data på det, med tanke på att andra, effektivare alternativ används samtidigt, dessutom i de åldersgrupper där de gör mycket större nytta.

Avlidna i Sverige med Covid-19 hittills:

Under 50 år:

125

Under 60 år:

378

Över 60 år:

11728

97-99% av dödsfallen är med andra ord i åldersgruppen där AstraZenecas vaccin inte rekommenderas.

Redigerat av Ageve, 07 February 2021 - 20:59.

Postad 08 February 2021 - 07:49

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10561 inlägg
  • 0

Större andelen smittade är väl nog mestadels under 50 år iof :)

Postad 08 February 2021 - 08:36

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Hemmakontor...nån mer här som kör det? Jag har kört det mer eller mindre 100% sedan mars-20 och fick nyss veta att vi ska fortsätta tills den 31 augusti. Jag behöver tips, råd och trix för att överleva detta.

Postad 08 February 2021 - 09:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Har kört hemmakontor sedan mars -20 här också. Vet inte vilka tips jag kan komma med, jag är van att jobba remote så det går helt fint, men skapa rutiner, sätt mål, belöna dig själv, ta en långpromenad varje dag, gärna i sammband med prating med kollegor. En del kör fredagsöl på video osv. Vi har "kaffekopp" dvs skitsnack 3ggr i veckan på lunsjen och det hjälper ganska bra med det sociala.

Postad 08 February 2021 - 09:59

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Också jobbat hemmifrån sedan dess, jag köpte en riktig PC skärm (en superduper widescreen, extra allt). Jag tycker det är ett måste, sitta med en laptopskärm funkar inte. En riktig stol och om man har möjlighet så ett dedikerat rum.

Postad 08 February 2021 - 10:28

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Beroende på vad man jobbar med så skiljer sig behovet när det gäller den fysiska arbetsplatsen åt. Som nämnts redan är en (eller flera beroende på modell) skärm ett måste, likväl som riktigt tangentbord/mus och ett bra skrivbord och stol jäkligt viktigt. Videochatt om annat än jobb och träffas ute (promenader tex.), luncha/fika

Postad 08 February 2021 - 10:41

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0

Avundsjuk jag blir... att kunnat jobba hemma  :ph34r:  :P

Nä... här ska knegas, och gå mellan 10.000 till 20.000 steg om dagen, och försöka hålla avstånd, och hålla avstånd i pausrum och matsal...  :o (industri, livsmedel, på bryggeri)

Dock så är det bara produktion 1-3 dagar i veckan för tillfället där jag är, tappningen till  restauranger, och vägkrogar, bag in box, och fatöl går iiiinte mycket fatöl nu :ph34r: ... vi borde få vara hemma dom andra dagarna vi inte producerar tycker man... kan ju inte springa och hjälpa andra på bygget då vi står still, då är risken för smittspridning större...  :o

Redigerat av Garrett, 08 February 2021 - 10:46.

Postad 08 February 2021 - 11:03

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Hemmakontor...nån mer här som kör det? Jag har kört det mer eller mindre 100% sedan mars-20 och fick nyss veta att vi ska fortsätta tills den 31 augusti. Jag behöver tips, råd och trix för att överleva detta.

Vet inte vad du ser som ett problem. Men här är mina tankar: 

Jag har kört det lika länge som dig och jag har siktat på att ha det så bekvämt som möjligt. Jag valde att ta med mig kontorsstol, dubbla skärmar osv direkt när jag gick hem då jag förstod att det skulle dra ut på tiden. Jag tog även med mig dockan så att jag kan variera var jag sitter. Kan ta laptoppen och stå upp vid en köksbänk eller sätta mig i soffan och svara på mail. Vilket jag gör nästan varje morgon. Sen kör jag bekväma kläder och en skön fotpall. Bra musik i lurarna osv. Om jag inte hade småbarn hemma så hade jag tränat på lunchen för att dela upp dagen. 

Om du saknar det sociala så kan jag rekommendera att köra ett random videosamtal per dag. Hänga på skype-fika eller andra online-aktiviteter. På mitt jobb gnäller många om att de saknar sina kollegor men de kommer inte på dessa event. Gillar du inte dina kollegor så ring en polare istället.

Edit: Just att jobba hemma ser jag som en gigantisk förmån och för min del fungerar det otroligt bra. Som tur är har mitt jobb bytt åsikt kring hemarbete. Tidigare var det i princip förbjudet trots att vi normalt flänger runt och ofta får jobba på distans. Men just sitta hemma har varit aja baja. Men även efter pandemin kommer vi få jobba deltid hemifrån.

Redigerat av Stefan - Ölsvammel, 08 February 2021 - 11:04.

Postad 08 February 2021 - 11:21

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Själv kollar jag utbildningar för att kunna finna ett yrke där jag kan jobba hemifrån, är otroligt avundsjuk på er som har den lyxen i dessa coronatider.

Postad 08 February 2021 - 12:41

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Själv kollar jag utbildningar för att kunna finna ett yrke där jag kan jobba hemifrån, är otroligt avundsjuk på er som har den lyxen i dessa coronatider.

Förhoppningsvis så skall detta inte hålla på så länge till så du får sikta på en kort utbildning  :) .

Skämt åsido,

Jag har kört hemifrån 100% sedan slutet på förra året. Jag vet inte om jag har några direkta tips men vi kör som exempel Teams-fika några dagar i veckan. Sedan har jag en riktig arbetsplats hemma. Den har inget med Covid-19 att göra egentligen utan jag fixade ett arbetsrum när jag flyttade för några år sedan. Så jag har ett skrivbord, kontorsstol, dubbla skärmar osv. 

Ensamheten har både för och nackdelar. Jag märke det när jag var på kontoren "ibland", då blev det mycket "störningar" när jag var där. Nu har vi Teams-fika (digital fika) och jag jobbar normalt självständigt som det är normalläget för mig.

Jag försöker varje dag att "gå hem" från jobbet, d v s ta en promenad när jag slutar jobba. Det funkar inte helt beroende på vädret och ibland blir det jobb även senare på kvällen. Totalt sett funkar detta bra för mig, men vi är alla olika :) .

Postad 08 February 2021 - 15:36

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Idag:

Riktig kontorsstol - check

Dubbla skärmar - check
Dedikerat kontor hemma - check
Ordentligt skrivbord - check
Teamsfikapauser - check

Ensamt - check

Svårt med arbetsdisiplinen - ja, emellanåt

Nästa steg:

Dagliga promenader oavsett väder

Träna på lunchen

Skaffa en hund ;) 

Söka efter ett nytt jobb? Det känns inte hållbart i längden att jobba som global säljare när man inte får/kan resa.
Införskaffa ett riktigt ståskrivbord

Det jag vantrivs mest med är ensamheten - jag saknar kollegorna helt enkelt och det är INTE samma sak att sitta och snacka skit via Teams, som att ta en kaffe i fabriken med kollegorna.

Postad 08 February 2021 - 16:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 5020 inlägg
  • 0

Men när du säger att det inte är hållbart i längden så gissar jag att du inte presterar som du själv vill? Sätter du dina egna mål eller får du mål satt för dig? Det är absolut svårare att engagera remote det är inget snack om saken, men det är ändå en god del man kan göra för att hålla trycket och glädjen uppe, men det beror ju lite på vilken ställning du har.

Postad 08 February 2021 - 17:06

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0

Att jobba hemifrån är inte för alla.

Många fina tips i denna tråd måste jag säga.  Jag har haft hemmakontor sedan 2002 och det funkar ypperligt för mig :)

Postad 08 February 2021 - 17:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Idag:

Svårt med arbetsdisiplinen - ja, emellanåt

Det jag vantrivs mest med är ensamheten - jag saknar kollegorna helt enkelt och det är INTE samma sak att sitta och snacka skit via Teams, som att ta en kaffe i fabriken med kollegorna.

Jag brukar säga att det är för nära till kylskåpet  :) .

Teamsfika funkar med det är inte samma sak, helt klart. Men som läget är just nu får det vara en acceptabel ersättning.

Postad 08 February 2021 - 18:11

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Tycker det är skönt med ensamhet, saknar dock ett par vänner i Stockholm just nu som jag vill besöka även om vi Skypar istället.
När jag blev arbetslös så isolerade jag mig ett år också, blev psykiskt nedbruten på förra jobbet och var bara med mina närmaste vänner.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.