Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
9738 svar till detta ämne
Postad 18 January 2012 - 08:37
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Så ingen skillnad för oss med canal+ total? Jag kan inte se något på er hemsida och informationen här är något förvirrande. Om jag fattat detta rätt så blir det så här (med eller utan familjepaketet?): Canal+ film (utan sport) är oförändrat. Canal+ sport (utan film) uppdaterat enligt ovan. Canal+ total är oförändrat. Canal+ max är oförändrat. är det rätt tolkat?
Hej Du har tolkat det precis riktigt. Om du har några funderingar kan du ju alltid kontakta vår kundservice och prata med någon på vår abonnemangsavdelning. De har alla priser och är alltid uppdaterade med information om kampanjer och erbjudanden. Vänligen Pauline
Postad 18 January 2012 - 15:43
Unregisteredd622b994
-
Unregisteredd622b994
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej!
Ja, idag kan vi ge er det glädjande beskedet att Tv3 HD och Kanal 5 HD lanseras hos oss den 15 februari. Kanalerna kommer att ingå i Familjepaketet och kommer inledningsvis att ha kanalplats 37 (Tv3 HD) respektive 38 (Kanal 5 HD). Mer information finner ni på vår hemsida http://www.canaldigi...r/HDTV-kanaler/.
Med vänlig hälsning Miriam
Mycket trevligt!!  Hade varit trevligt med TV10 också, vi är rätt många som önskar denna kanal. Så hade CD varit komplett!!
Postad 20 January 2012 - 11:40
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Hej CD. Är alla filmer på GO i "lågkvalitet" med endast stereoljud, eller är där högupplösta filmer med 5.1 ljud tillgängliga också. Personligen skulle jag aldrig hyra en "låg"-film för 40 spänn.
Postad 20 January 2012 - 14:26
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej CD. Är alla filmer på GO i "lågkvalitet" med endast stereoljud, eller är där högupplösta filmer med 5.1 ljud tillgängliga också. Personligen skulle jag aldrig hyra en "låg"-film för 40 spänn.
Hej Askungen, Filmerna som finns i GO-tjänsten är i högupplöst standard men de finns tyvärr inte tillgängliga i 5.1 ljud via GO-tjänsten. Med vänliga hälsningar, Miriam
Postad 20 January 2012 - 15:08
Unregistered3d65f14c
-
Unregistered3d65f14c
-
Rookie
-
8 inlägg
Finns det någon möjlighet att ha Discovery World och Discovery Science som tillvalskanaler i familjepaktet? Är tyvärr helt ointresserad av de andra kanaler som man får i Total och Max paketen och skulle därför kännas väldigt onödigt att betala för dem. Isåfall hur mycket skulle det kosta för endast dem 2 kanalerna?
Postad 21 January 2012 - 11:07
zyonee
-
zyonee
-
Rookie
-
2 inlägg
Vet inte om detta har diskuterats tidigare, men jag får på många kanaler upp information på norska. Använder CD:s DVB-C i Sverige med en HD 104-C. Jag har ställt in boxens menyspråk på Engelska, textning av, osv. Ingenting är inställt på norska. Är det jag som gör något fel, eller är det helt enkelt kanalerna som skickas från Norge och utan svensk EPG-information?
Det är f.ö. bara en del kanaler som är drabbade. På rak arm kan jag säga att History HD är en av dem, men det finns åtskilliga fler kanaler med samma problem.
Postad 21 January 2012 - 11:24
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Filmerna som finns i GO-tjänsten är i högupplöst standard men de finns tyvärr inte tillgängliga i 5.1 ljud via GO-tjänsten.
Med vänliga hälsningar, Miriam
Vad är högupplöst standard ? Antingen är det SDTV (576i) eller är det HDTV (720p/1080i)
Postad 21 January 2012 - 11:35
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Hej Askungen,
Filmerna som finns i GO-tjänsten är i högupplöst standard men de finns tyvärr inte tillgängliga i 5.1 ljud via GO-tjänsten.
Varför inte i 5.1, det verkar konstigt när det går med vanliga tv:n,och går det via bredbandet borde det väl funka,webhead och såna gör det. Vad är högupplöst standard ?
Antingen är det SDTV (576i) eller är det HDTV (720p/1080i)
Ha ha bra fråga!
Postad 21 January 2012 - 11:54
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Nu fattas bara TV6 och TV10 digitalt så är utbudet rätt bra i Familjepaketet.
Jag kan väl säga att i samma sekund som CD förlorar rättigheterna till Elitserien så kommer jag att byta leverantör då boxarna är under all kritik.
Förstår inte att du och andra som har problem med CD boxarna inte köper er en VU+ eller Dreambox - Då kan man själv bestämma över sin box - Se både CD och Viasat - Välja Familjepaketet + (andra paket) från CD och minsta möjliga från Viasat ( för att se Tv6 och 10 ) Dessa boxar borde både CD och Viasat FULLT UT stödja så att kunderna får valfrihet att välja antingen deras egna "plug & play" Box eller möjligheten att konfigurera sin egen box. Nu när CD kommer med Tv3 och Kanal 5 HD sitter jag helt nöjd med kanalpaketen och är helt nöjd med en FULLT FUNGERANDE Box. Jag har VU+ som aldrig har strulat det minst lilla sedan jag köpte den för 2 år sedan, för att se Engelsk Tv och den fungerar precis lika bra här hemma i Sverige
Redigerat av MalcomX, 21 January 2012 - 11:56.
Postad 23 January 2012 - 09:44
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Finns det någon möjlighet att ha Discovery World och Discovery Science som tillvalskanaler i familjepaktet? Är tyvärr helt ointresserad av de andra kanaler som man får i Total och Max paketen och skulle därför kännas väldigt onödigt att betala för dem. Isåfall hur mycket skulle det kosta för endast dem 2 kanalerna?
Hej DanielNagel, I dags läget är Discovery World och Discovery Science bonuskanaler som man endast kan få tillgång till om man lägger till Canal+ film eller Canal+ sport. Med vänliga hälsningar Sandra
Postad 23 January 2012 - 09:47
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Hej DanielNagel,
I dags läget är Discovery World och Discovery Science bonuskanaler som man endast kan få tillgång till om man lägger till Canal+ film eller Canal+ sport.
Med vänliga hälsningar Sandra
Vilket är oehört korkat Dessa kanaler har varken med sport eller film att göra
Postad 23 January 2012 - 13:28
Unregistered3d65f14c
-
Unregistered3d65f14c
-
Rookie
-
8 inlägg
Vilket är oehört korkat Dessa kanaler har varken med sport eller film att göra
+1
Postad 23 January 2012 - 14:30
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Vet inte om detta har diskuterats tidigare, men jag får på många kanaler upp information på norska. Använder CD:s DVB-C i Sverige med en HD 104-C. Jag har ställt in boxens menyspråk på Engelska, textning av, osv. Ingenting är inställt på norska. Är det jag som gör något fel, eller är det helt enkelt kanalerna som skickas från Norge och utan svensk EPG-information?
Det är f.ö. bara en del kanaler som är drabbade. På rak arm kan jag säga att History HD är en av dem, men det finns åtskilliga fler kanaler med samma problem.
Hej zyonee Det kan vara någon inställning som är tokig i boxen och det enklaste sättet att se till att allting blir rätt är att göra en fabriksåterställning på boxen och börja om. Om du fortsätter att uppleva bekymmer så rekommenderar jag dig att kontakta vår kundservice på 0770 - 332211 och tala med teknisk support. Med vänliga hälsningar Pauline
Postad 23 January 2012 - 14:39
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Vad är högupplöst standard ? Antingen är det SDTV (576i) eller är det HDTV (720p/1080i)
Hej MalcolmX I det här fallet är högupplöst standard 576p. med vänliga hälsningar Pauline
Postad 23 January 2012 - 19:33
Iwarsson
-
Iwarsson
-
Lärjunge
-
-
452 inlägg
Högupplöst standard 576p? "HDTV finns idag något förenklat i tre format ( bildupplösningar) kallade 1080p, 1080i samt 720p, vilka är namngivna efter hur många horisontella linjer bilden innehåller. Bildens upplösning (video-signalen) anges i dess spatiala upplösning (x-led och y-led/linjer), dess temporala upplösning (bilder-per-sekund/frames-per-second: fps eller Hz) och huruvida signalen är halvbildsuppdaterad (så kallad "sammanflätad"/interlaced: i) eller helbildsuppdaterad (så kallad progressiv: p). Bokstaven i står för interlaced scannad ("sammanflätad" det vill säga halvbildssystem) och p står för progressive scannad (progressiv, eller icke sammanflätad, det vill säga helbildssystem). 1080p och 1080i motsvarar upplösningen 1920×1080 pixlar och 720p är 1280×720 pixlar. Halvbildsystemet ("sammanflätning"/interlacing) bygger på att bilden (frame) delas upp i två delbilder (fields), först alla bildens udda linjer och därefter alla jämna linjer. Den ursprungliga svenska benämningen på denna teknik är radsprång. Vid "fotograferingen" (scanningen) scannas först den ena delbilden av vid ett tillfälle, och vid nästa tillfälle (1/50 sekund senare)scannas den andra delbilden av, osv. (50 gånger per sekund). Halvbildsystemet (interlacing) har sina historiska skäl i tv-historiens barndom, som en kompromiss mellan bland annat tillgänglig bandbredd, hög bildupplösning och hög bildfrekvens (för att undvika bildflimmer) och vad som då var teknisk möjligt. Dagens vanliga så kallade standardupplösta tv-system (SDTV: Standard Definition TV) i Europa (i Sverige används PAL) är baserad på 625 linjers interlaced tv-system med 25 (hel)-bilder per sekund ( interlaced det vill säga uppdelad till 50 halvbilder per sekund och har en linjeupplösning motsvarande 768 bildpunkter/linje). Av dessa är dock inte samtliga aktiva ("synliga"), en del av bildsignalen ligger utanför den aktiva bildytan (inom det så kallade vertikala och horisontala bildsläcket). Den aktiva digitala bildytan inom Europa för SDTV är 576 linjer och 720 bildpunkter per linje, 576i det vill säga 720x576x25i. (I USA används NTSC systemet för SDTV. NTSC är ett 525 linjers interlaced tv-system med ca 30 (hel)-bilder per sekund ( interlaced det vill säga uppdelad till 60 halvbilder per sekund). Av dessa linjer är 480 linjer inom den aktiva bildytan , 480i det vill säga 720x480x30i. Bildfrekvenserna (rättare sagt "halvbildfrekvenserna") i de olika världsdelarnas tv-system är av historiska skäl baserade på respektive områdes frekvens i elnäten/växelströmmen. Formellt använder sig USA och vissa andra länder som använder 60 Hz elnät, av 29,997 helbilder/s (det vill säga 59,994 halvbilder/s alt fps), men av praktiska skäl skrivs detta oftast som 30 helbilder/s, det vill säga 60 halvbilder/s (fps). De olika bildfrekvenserna i världen inom SDTV gäller alltjämt även för HDTV (även om det fanns vissa försök i samband med en framtida övergång till HDTV att enas om gemensam bildfrekvens). Det finns idag inga tekniska behov för moderna tv-apparater, (oavsett "platt-tv" eller "tjock-tv"-apparater) att längre behöva använda sig av nätspänningen för att synkronisera sin bildtakt. Generellt lämpar sig material med progressiva (helbild) bildformat (till exempel 1080p och 720p) bättre för bilder med rörelse i, medan halvbildsformatet/sammanflätade (1080i) lämpar sig bäst för stillbilder eller bilder med små kamerarörelser i. Detta beroende på de artefakter som kan uppstå vid snabba kamerarörelser i material inspelat med relativt långsam bildfrekvens (fps)."
Redigerat av Iwarsson, 23 January 2012 - 19:33.
Postad 24 January 2012 - 09:24
zyonee
-
zyonee
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej zyonee
Det kan vara någon inställning som är tokig i boxen och det enklaste sättet att se till att allting blir rätt är att göra en fabriksåterställning på boxen och börja om. Om du fortsätter att uppleva bekymmer så rekommenderar jag dig att kontakta vår kundservice på 0770 - 332211 och tala med teknisk support.
Med vänliga hälsningar Pauline
Det är just det, det har varit så från början, och även efter fabriksinställning. Som tidigare IPTV-kund sedan lanseringen 2006 minns jag att vi hade samma problem i början, men dessa avhjälptes. Vissa kanaler har rätt språk, vissa inte. Jag köper att t.ex. Silver och/eller Showtime visar info på engelska, då detta anses internationellt, men norska?
Postad 24 January 2012 - 09:30
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Hej MalcolmX I det här fallet är högupplöst standard 576p.
med vänliga hälsningar Pauline
Det måste ha blivit ett internt missförstånd hos er Man räknar inte 576p som högupplöst även om ni kör progressivt Högupplöst (HDTV) startar vid 720p allt därunder är lågupplöst eller som vi säger SDTV
Postad 24 January 2012 - 10:15
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Då var Tv4 News igång med en bitrate på under 2 mbit
Det är lite väl lågt trots annan komprimering
Där pratar vi om lågupplöst SDTV
Redigerat av MalcomX, 24 January 2012 - 10:16.
Postad 25 January 2012 - 12:50
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
29 kr styck...hos Comhem---har jag för mig !!!!!! http://www.comhem.se...46/-/index.html
Redigerat av Latman, 25 January 2012 - 12:59.
Postad 25 January 2012 - 12:54
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Då var Tv4 News igång med en bitrate på under 2 mbit Det är lite väl lågt trots annan komprimering
Och Tv4 News sänds ju okodat i marknätet.....alldeles grattis...ingen pluring alls krävs. Njae...men Comhem vill tydligen ha 29 spänn för kanalen Tv4 News /månad
Redigerat av Latman, 25 January 2012 - 13:22.
Postad 25 January 2012 - 16:49
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
29 kr styck...hos Comhem---har jag för mig !!!!!!
http://www.comhem.se...46/-/index.html
Eller hos Telia där får man alla 5 kanalerna för 39 kr http://www.telia.se/...aket/discovery/Då var Tv4 News igång med en bitrate på under 2 mbit Det är lite väl lågt trots annan komprimering
1,98 Mbit/s som den sänds med är en hög hastighet Hos Boxer ligger samma kanal med 0.6 Mbit/s och Eurosport 2 också MPEG4 hos Boxer ligger på 1,2 Mbit/s…
Postad 25 January 2012 - 17:30
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
1,98 Mbit/s som den sänds med är en hög hastighet Hos Boxer ligger samma kanal med 0.6 Mbit/s och Eurosport 2 också MPEG4 hos Boxer ligger på 1,2 Mbit/s…
Man kan aldrig jämföra marknätet med satellit Det är två helt skilda världar Marknätet har man bara om man inte kan ha parabol Anledningen till att jag kollade vilken bitrate kanalen har, var för att jag kunde se att det inte var okey Viken skitbild man måste få med boxer
Postad 25 January 2012 - 19:48
Unregistered3d65f14c
-
Unregistered3d65f14c
-
Rookie
-
8 inlägg
29 kr styck...hos Comhem---har jag för mig !!!!!!
http://www.comhem.se...46/-/index.html
Eller hos Telia där får man alla 5 kanalerna för 39 kr http://www.telia.se/...aket/discovery/
Där ser man, dock så bor vi i villa och Canal Digital eller Viasat är de enda valen vi har, och av dem så är ju Canal Digital överlägset. Har inte ComHem köpt upp Canal Digital nu, eller det kanske bara var kabel-tv nätet? Hoppas man inom snar framtid kommer kunna lägga till dessa kanaler i sitt abonnemang. Annars snuskigt dyrt om man inte vill ha Film/Sport kanalerna ju =/
Redigerat av Unregistered3d65f14c, 25 January 2012 - 19:50.
Postad 25 January 2012 - 20:26
vilse
-
vilse
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Man kan aldrig jämföra marknätet med satellit Det är två helt skilda världar Marknätet har man bara om man inte kan ha parabol
Anledningen till att jag kollade vilken bitrate kanalen har, var för att jag kunde se att det inte var okey Viken skitbild man måste få med boxer 
Tyckte bilden var megakass här via CD satellit. Vilket skämt, lär man aldrig orka titta på.
Postad 25 January 2012 - 20:35
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Tyckte bilden var megakass här via CD satellit. Vilket skämt, lär man aldrig orka titta på.
Precis och då kan du tänka dig hur dålig den måste vara för de som inte har Canal Digitals "superkvalité"  Jag har skickat mail till Tv4 tittarservice, så får vi se om de svarar Men å andra sidan är det Canal Digital som måste ta tag i detta om de skall leva upp till sin reklam om att allt ser bättre ut via deras satelliter
Redigerat av MalcomX, 25 January 2012 - 20:42.
Postad 26 January 2012 - 15:44
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Då var Tv4 News igång med en bitrate på under 2 mbit Det är lite väl lågt trots annan komprimering
Nu har jag kollat och det är MPEG4 704x576i25. Är 704 pixlar nån ny variant?
Redigerat av AC3, 26 January 2012 - 15:52.
Postad 26 January 2012 - 17:04
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Nu har jag kollat och det är MPEG4 704x576i25. Är 704 pixlar nån ny variant?
Det borde ju Canal Digital kunna svara på, då de är dom som sänder ut kanalerna Tv4 News och Sjuan är den enda svenska kanalerna som använder 704x576i Tv11 kör just nu med 544x576i Detta har jag bara sett på typ Bulgariska kanaler tidigare  Inte konstigt att bilden ser ut som skit Canal Digital : Kolla upp detta till oss !!!
Redigerat av MalcomX, 26 January 2012 - 17:05.
Postad 26 January 2012 - 17:33
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1867 inlägg
När jag kollade nu så sänder TV4 News 720x576SVT1 och 2 sänder 704x576
Postad 27 January 2012 - 11:35
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Det borde ju Canal Digital kunna svara på, då de är dom som sänder ut kanalerna
Tv4 News och Sjuan är den enda svenska kanalerna som använder 704x576i Tv11 kör just nu med 544x576i Detta har jag bara sett på typ Bulgariska kanaler tidigare 
Inte konstigt att bilden ser ut som skit
Canal Digital : Kolla upp detta till oss !!!
Hej MalcomX, Vi håller på att kolla upp era frågor och återkommer med svar så fort som möjligt. Ha en trevlig helg! Med vänliga hälsningar, Miriam
Postad 29 January 2012 - 00:54
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
När jag kollade nu så sänder TV4 News 720x576 SVT1 och 2 sänder 704x576
Det stämmer att just nu så sänds Svt också med 704x576i samt Tv4 New och Tv11 det mystiska 544x576i MEN !!! Det är bara hos Canal DigitalHos viasat sänds alla dessa kanaler i rätt format 720x576iHej MalcomX,
Vi håller på att kolla upp era frågor och återkommer med svar så fort som möjligt.
Ha en trevlig helg!
Nog bäst att ni gör det Miriam, med tanke på vad jag skriver med fetstil här ovan Tycker att ni börjat få allt mer problem med tekniken och det är ju inte bra med tanke på reklamen ni kör i Tv Sedan skulle jag önska att ni tar tag i Eurosport 2 HD och svenska kommentatorer på Eurosport 2 Eurosport är kanaler som ger oss en hel del riktigt bra sport och med mycket bra kvalite Tex idag kunde man se Konståknings EM i HD istället för en mycket sunkig helkass sugande bild som Tv4 Sport erbjuder Ni måste möta upp Viasat som nu kommer att köra ut 4 Filmkanaler i HD ( 1 mars ) ( och som redan har Tv3HD och som också får Tv5HD ) Ni har bara EN.. För den andra sänder aldrig på helgerna och det är ju mycket märkligt att den inte sänder när man har tid att se på tv. Jag vet att ni inte äger canal+ men det är de ni har som leverantör av både sport och film och ni kan inte sitta i knät på ett företag som ingår i Tv4 gruppen. Ni måste se till att bli självständiga och därför hade det varit kanon om ni kunde skapa ett samarbete med Sky UK som har ett fantastiskt utbud. Då kan Tv4 gruppen få något att bita i Tv4 Gruppen är inget för er att bygga på De lanserar den ene efter den andre skitkanalen i SDTV Framtiden är HDTV och det är knappt att de en har en HD kanal då Tv4 HD nog är den HD kanalen som sänder minst HD i hela Norden. Tv4 visade klart sitt ointresse för HDTV när de tog bort serierna i HD från Canal+ och inte har annonserat en enda nyhet om HDTV för framtiden. Vill ni vara en del av framtiden och inte förlora alla era kunde till Viasat, så är det nog dax att börja handla nu och framför allt tala om för era kunder vad ni tänker göra. Glöm 3DTV då det är ointressant sålänge man måste sitta med glasögon för att se på tv. Ta med dig dessa tankar till dina chefer, för om inte de gör något vettigt inom kort, så kommer viasat att äta upp er Personligen har jag redan sagt upp mitt abonnemang hos er och kommer bara behålla familjepaketet (obundet) tills att jag bestämt mig för hur jag skall göra. Bestämmer mig nu i vår om jag helt skall gå över till Viasat eller om jag skall köra någon kombination av CD + Viasat Det leder oss in på nästa fråga Både Canal Digital och Viasat skulle tjäna på att ni lät era kunder använda en av era boxar eller gemensam box ( valfri box på marknaden ) Då skulle man kunna ha både CD och Viasat Idag väljer de flesta antingen eller om man har parabol De som har comhem har ju fler alternativ Skulle önska att du frågar dina chefer, varför ni inte tänker i dessa banor istället för att skapa hinder för era kunder Tror att om rätt personer (Rätt Personer !!!) från CD och Viasat pratade ihop sig, så skulle ni vinna otroligt mycket på detta båda två om man ser till alla kunder i Norden som ni INTE HAR. Ser fram emot dina svar på dessa frågor
Redigerat av MalcomX, 29 January 2012 - 01:09.
Postad 30 January 2012 - 10:07
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
"Utsändningsformatet enligt DVB-standarden tillåter några olika bildbredder; den som är aktuell för SVT-sändningarna har 704 pixlars bredd. (Varianten med 702 pixlar ingår inte i DVB.) DVB-formatet här är således 704 x 576 pixlar. Produktionsformatet 601 har ju bildbredden 720 pixlar och bildformatet är således 720 x 576 pixlar."http://svt.se/conten...der_lathund.pdf
Postad 30 January 2012 - 12:29
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Laban
Det hade varit sin sak om det hade varit detsamma hos viasat som det är hos CD
Dessutom har ju Tv11 544x576i hos CD
CD skryter ju i sin reklam om att de har högst kvalité
Postad 30 January 2012 - 13:00
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Om SVT har utsändningsformatet 704x576 tycker jag att rätt format på SVT bör vara 704x576.
Postad 30 January 2012 - 15:12
SWiiT
-
SWiiT
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej.
När sändningen har 5.1 ljud ska det gå att reglera volumen i digitalboxen?
Postad 30 January 2012 - 16:04
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Hej.
När sändningen har 5.1 ljud ska det gå att reglera volumen i digitalboxen?
Nej. Det är en ren digital signal som din TV/Hemmabio avkodar till "ljud" och vid denna process kan volymen anpassas, inte tidigare.
Postad 30 January 2012 - 19:59
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Om SVT har utsändningsformatet 704x576 tycker jag att rätt format på SVT bör vara 704x576.
Jag har läst dokumentet du länkade till och det är nog rätt som du skriver Men det kunde ändå vara roligt att höra vad CD säger om detta och framför allt Tv11 Sedan hade det också varit roligt om CD svarade på alla mina frågor och påståenden i mitt långa inlägg ovan, då det är CD som sitter på kunskapen om sin egen teknik
Postad 30 January 2012 - 22:23
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Var/hur läser ni av dessa upplösningar?
Btw- testar SVT i datorn, kabel TV digitalt. Där rapporterar både TV-programvaran i datorn och även program som analyser videofilen jag spelar in 720x576...
Vette tusan vad källan till deras sändning är dock, kan ju vara vad som helst.
Postad 30 January 2012 - 22:31
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Var/hur läser ni av dessa upplösningar?
Har man en riktig box  så kan man analysera allt som den tar emot (Dreambox eller VU+)
Postad 31 January 2012 - 08:46
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Har man en riktig box så kan man analysera allt som den tar emot (Dreambox eller VU+)
På detta kommer den kluriga frågan: I praktiken, ser du någon skillnad på de olika upplösningarna i slutändan? Okej, något fick dig att kolla upp det. Ska medge, signalen för TV11 är intressant.
Postad 31 January 2012 - 14:56
MalcomX
-
MalcomX
-
Veteran
-
-
1711 inlägg
Monshi
Det började ju med att det var en hel del som tyckte att bilden på Tv4 News var sunkig och då registrerade
jag att kanalen sändes med 704 istället för 720. Men det skall inte ha någon inverkan, då upplösningen
inte är den viktigaste faktorn för bra bild. Naturligtvis är det skillnad på 720p och 576i men för att bilden skall bli bra
så måste var och en upplösning sändas med rätt bitrate och det är oftast just bitraten som felar.
Tar vi kanaler som Tv4 News och Tv11 så är bitraten mycket lägre än lägstavärden
SVT sänder alltid med mycket hög bitrate och om man har dålig bild på SVT så beror det på att materialet de sänder
är dåligt och inte sändningen. Men hos Tv11 ser allt ut som skit och det spelar ingen roll vilket material de sänder ut.
Att den kanalen dessutom sänder 544x576i gör säkert inte saken bättre.
Hur bra bilden sedan blir med bästa möjliga material, bitrate och upplösning beror på vilken box och bildvisare man har.
Inställningen av sin bildvisare är också en viktig faktor.
Om vi utgår från att jag inte har någon flaskhals i ovanstående kedja, så tro mig när jag säger att bäst bild får vi från
samtliga SVT kanaler. Tv3 och Tv5 har förhållandevis bra bild samt Tv4 HD.
Men längst ner på listan ligger övriga Tv4 Gruppen kanaler om vi bortser från skräpkanaler som tex TLC.
Canal+ har blivit mycket sämre än vad de varit och Canal+ HD Film ser inte alls bra ut längre och det kommer ligga dom i fatet, nu när Viasat Film kommer med 4 HD kanaler. Skall de konkurrera med Viasat, så måste det vara med kvalité och innehåll.
Canal Digital
Har ni fått fram några svar på tidigare frågor ?
Redigerat av MalcomX, 31 January 2012 - 14:57.
Postad 01 February 2012 - 14:13
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Monshi Det började ju med att det var en hel del som tyckte att bilden på Tv4 News var sunkig och då registrerade jag att kanalen sändes med 704 istället för 720. Men det skall inte ha någon inverkan, då upplösningen inte är den viktigaste faktorn för bra bild. Naturligtvis är det skillnad på 720p och 576i men för att bilden skall bli bra så måste var och en upplösning sändas med rätt bitrate och det är oftast just bitraten som felar. Tar vi kanaler som Tv4 News och Tv11 så är bitraten mycket lägre än lägstavärden
SVT sänder alltid med mycket hög bitrate och om man har dålig bild på SVT så beror det på att materialet de sänder är dåligt och inte sändningen. Men hos Tv11 ser allt ut som skit och det spelar ingen roll vilket material de sänder ut. Att den kanalen dessutom sänder 544x576i gör säkert inte saken bättre.
Hur bra bilden sedan blir med bästa möjliga material, bitrate och upplösning beror på vilken box och bildvisare man har. Inställningen av sin bildvisare är också en viktig faktor. Om vi utgår från att jag inte har någon flaskhals i ovanstående kedja, så tro mig när jag säger att bäst bild får vi från samtliga SVT kanaler. Tv3 och Tv5 har förhållandevis bra bild samt Tv4 HD. Men längst ner på listan ligger övriga Tv4 Gruppen kanaler om vi bortser från skräpkanaler som tex TLC.
Canal+ har blivit mycket sämre än vad de varit och Canal+ HD Film ser inte alls bra ut längre och det kommer ligga dom i fatet, nu när Viasat Film kommer med 4 HD kanaler. Skall de konkurrera med Viasat, så måste det vara med kvalité och innehåll.
Canal Digital Har ni fått fram några svar på tidigare frågor ?
Hej MalcomX, Vi har tagit vidare dina frågor och våra tekniker håller just nu att kolla på dem. Vi återkommer så snart som möjligt med ett svar. Med vänliga hälsningar, Miriam
Postad 01 February 2012 - 15:02
Melmac
-
Melmac
-
Mästare
-
-
3271 inlägg
Hej DanielNagel,
I dags läget är Discovery World och Discovery Science bonuskanaler som man endast kan få tillgång till om man lägger till Canal+ film eller Canal+ sport.
Med vänliga hälsningar Sandra
Hade det inte varit bättre att byta ut MotorsTV och ESPN Classic och lägga dem tillsammans med Canal+ Sport och plocka in de två andra i familjepaketet? Känns något mer logiskt. Sen undrar jag om TV4 Sci-Fi är något som många abbonmerar på? Mitt tips är SyFy istället.
Postad 01 February 2012 - 15:51
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Nu vet jag inte om detta är rätt tråd eller om detta borde vara i tråden om ADB-boxen. Kanske är det en kombination, men detta blir ett allmänt "klagoinlägg"... När jag programmerar inspelning så startar dessa sent (1 - 3 minuter) på vissa kanaler. Att det inte är alla kanaler antyder att det är problem med EPG-data, men det kan också vara att övriga kanaler har lagt in en marginal i epg-datat som gör att det blir rätt (då är det ett boxproblem). Är det något som är rapporterat, för det börjar bli rätt irriterande (det är oftast TV3 och kanal5 som jag upplever det)? Ett exempel (som är fel åt båda håll!): Enligt tablån ska The big Bang Theory sändas på tisdagar mellan 21.00 och 21.25. När jag sedan kollar vad som spelats in inser jag att inspelningen startats efter programmet startats (30 - 60 sekunder försen gissar jag på i detta fall) och att den avslutats innan programmet är slut (ca 1 minut för tidigt). Reprisen som sänds är 30 minuter lång enligt tablån och då spelas hela avsnittet in. Som jag ser det är det flera problem: - Kanal5 anger ett 30 minuters program som 25 minuter (de har ju ungefär lika långt reklamavbrott i både första sändningen och reprisen) i tablån. Inte CD:s fel men är det något ni kollar upp med Kanal5?
- EPG-datat stämmer inte. Återigen inte CD:s fel men samma fråga som ovan.
- ADB-boxen startar inspelningar sent. CD:s problem.
Jag har boxen inställd på att den ska avsluta inspelningarna i tid enligt epg-data. Detta för när jag hade +3 minuter och spelade in från två kanaler och hade minst en ny inspelning programmerad direkt efter så startade den/de senara garanterat för sent. Om man tar bort "extratiden" så blir det lite bättre men den/de senare inspelningarna startar fortfarande sent. Detta är vad jag anser vara de största "buggarna" just nu. Är det något som jobbas med eller ska jag fortsätta leta upp repriser att spela in istället?
Postad 02 February 2012 - 00:45
JanHJ
-
JanHJ
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Har en fråga till Canal Digital.
Varför stämmer EPG:n så dåligt på Comedy Central?
I början på kvällen stämmer den men det blir sämre ju senare på kvällen det blir.
Postad 02 February 2012 - 08:51
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hade det inte varit bättre att byta ut MotorsTV och ESPN Classic och lägga dem tillsammans med Canal+ Sport och plocka in de två andra i familjepaketet? Känns något mer logiskt. Sen undrar jag om TV4 Sci-Fi är något som många abbonmerar på? Mitt tips är SyFy istället.
Hej Melmac! Tack för dina förslag på förändringar. MotorsTv och ESPN Classic är kanaler vi har rättigheterna att sända medan Canal+ är ett eget företag vars kanaler vi distruberar. Vi tar självklart vidare ditt önskemål om kanalen SyFy och dina förslag på ändringar av utbudet. Med vänliga hälsningar Emelie. Nu vet jag inte om detta är rätt tråd eller om detta borde vara i tråden om ADB-boxen. Kanske är det en kombination, men detta blir ett allmänt "klagoinlägg"... När jag programmerar inspelning så startar dessa sent (1 - 3 minuter) på vissa kanaler. Att det inte är alla kanaler antyder att det är problem med EPG-data, men det kan också vara att övriga kanaler har lagt in en marginal i epg-datat som gör att det blir rätt (då är det ett boxproblem). är det något som är rapporterat, för det börjar bli rätt irriterande (det är oftast TV3 och kanal5 som jag upplever det)? Ett exempel (som är fel åt båda håll!): Enligt tablån ska The big Bang Theory sändas på tisdagar mellan 21.00 och 21.25. När jag sedan kollar vad som spelats in inser jag att inspelningen startats efter programmet startats (30 - 60 sekunder försen gissar jag på i detta fall) och att den avslutats innan programmet är slut (ca 1 minut för tidigt). Reprisen som sänds är 30 minuter lång enligt tablån och då spelas hela avsnittet in. Som jag ser det är det flera problem: - Kanal5 anger ett 30 minuters program som 25 minuter (de har ju ungefär lika långt reklamavbrott i både första sändningen och reprisen) i tablån. Inte CD:s fel men är det något ni kollar upp med Kanal5?
- EPG-datat stämmer inte. återigen inte CD:s fel men samma fråga som ovan.
- ADB-boxen startar inspelningar sent. CD:s problem.
Jag har boxen inställd på att den ska avsluta inspelningarna i tid enligt epg-data. Detta för när jag hade +3 minuter och spelade in från två kanaler och hade minst en ny inspelning programmerad direkt efter så startade den/de senara garanterat för sent. Om man tar bort "extratiden" så blir det lite bättre men den/de senare inspelningarna startar fortfarande sent. Detta är vad jag anser vara de största "buggarna" just nu. är det något som jobbas med eller ska jag fortsätta leta upp repriser att spela in istället?
Hej pgu! Vi håller på att kolla upp dina frågor med en utav våra tekniker, vi återkommer inom kort med ett svar. Med vänliga hälsningar Emelie.
Postad 02 February 2012 - 08:55
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Har en fråga till Canal Digital. Varför stämmer EPG:n så dåligt på Comedy Central? I början på kvällen stämmer den men det blir sämre ju senare på kvällen det blir.
Hej JanHJ! Vi skulle behöva lite mer information om problemet. Det skulle vara toppen om du kan ringa in till vår kundservice på 0770-33 22 11 när du upplever felaktigheter i EPG:n, så vi kan jämföra med informationen vi har här. Med vänliga hälsningar Emelie.
Postad 02 February 2012 - 10:05
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Hej JanHJ!
Vi skulle behöva lite mer information om problemet. Det skulle vara toppen om du kan ringa in till vår kundservice på 0770-33 22 11 när du upplever felaktigheter i EPG:n, så vi kan jämföra med informationen vi har här.
Med vänliga hälsningar Emelie.
Vi kan allmänt säga, att Comedy Channel är usla på att hålla sig till sin tablå. Ni kan sätta några boxar på att spela in från kanalen så får ni se, det är inte svårare än så. Jag har gett upp att spela in från den kanalen. Ed: Apropå BBT, inspelning i tisdag. Kollar upp på inspelning på datorn. Programmet startade 21:00:14 (enligt Kanal5 TextTV), slutade 21:25:50. Med andra ord, pgu, din inspelning * Startade försent (ADB-boxen) * Slutade i tid * Programmet drog över sin tid (Kanal 5/EPG-data) Om du minns EXAKT vilken scen din inspelning av BBT startade med kan jag kolla på sekunden när den startade..
Redigerat av Monshi, 02 February 2012 - 10:20.
Postad 02 February 2012 - 14:25
Allente Sverige
-
Allente Sverige
-
Veteran
-
-
2329 inlägg
Hej Alla, Ny app till den inspelningsbara HD-boxen 500 GBFrån och med den 2 februari finns det en ny app som gör att du kan använda en iPhone eller iPad som en fjärrkontroll till den inspelningsbara HD-boxen 500 GB. Canal Digital TV Remote Control hittar du i Apple AppStore. Vänligen Mikael
Postad 02 February 2012 - 16:04
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Om du minns EXAKT vilken scen din inspelning av BBT startade med kan jag kolla på sekunden när den startade..
Oj... Jag brukar normalt radera avsnitten jag sett med en gång, men jag kan dubbelkolla när jag kommer hem. Men jag tror det startade när Penny & Leonard började gå upp för trappen från postlådorna. Det är nog ganska nära programstarten, men det är ju bara en gissning
Postad 02 February 2012 - 16:45
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Oj... Jag brukar normalt radera avsnitten jag sett med en gång, men jag kan dubbelkolla när jag kommer hem.
Men jag tror det startade när Penny & Leonard började gå upp för trappen från postlådorna. Det är nog ganska nära programstarten, men det är ju bara en gissning 
Ja, Leonard öppnar postboxen, möter Penny i dörröppning, går upp för trappan pratande.. första replik? Lax? Kyckling? Professorn Flum? (Professor FuzzyFace typ) Star Wars? Only twice on bly-ray Bio? ...gjorde slut ingen sex monster sedan är de uppe
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|