Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1001

Postad 18 January 2012 - 08:37

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Så ingen skillnad för oss med canal+ total? Jag kan inte se något på er hemsida och informationen här är något förvirrande. Om jag fattat detta rätt så blir det så här (med eller utan familjepaketet?): Canal+ film (utan sport) är oförändrat. Canal+ sport (utan film) uppdaterat enligt ovan. Canal+ total är oförändrat. Canal+ max är oförändrat. är det rätt tolkat?


Hej

Du har tolkat det precis riktigt.

Om du har några funderingar kan du ju alltid kontakta vår
kundservice och prata med någon på vår abonnemangsavdelning.
De har alla priser och är alltid uppdaterade med information om kampanjer
och erbjudanden.

Vänligen
Pauline

#1002

Postad 18 January 2012 - 15:43

Unregisteredd622b994
  • Unregisteredd622b994
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Hej!

Ja, idag kan vi ge er det glädjande beskedet att Tv3 HD och Kanal 5 HD lanseras hos oss den 15 februari. Kanalerna kommer att ingå i Familjepaketet och kommer inledningsvis att ha kanalplats 37 (Tv3 HD) respektive 38 (Kanal 5 HD). Mer information finner ni på vår hemsida http://www.canaldigi...r/HDTV-kanaler/.

Med vänlig hälsning
Miriam


Mycket trevligt!! :P
Hade varit trevligt med TV10 också, vi är rätt många som önskar denna kanal.
Så hade CD varit komplett!!

#1003

Postad 20 January 2012 - 11:40

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2810 inlägg
  • 0
Hej CD. Är alla filmer på GO i "lågkvalitet" med endast stereoljud, eller är där högupplösta filmer med 5.1 ljud tillgängliga också. Personligen skulle jag aldrig hyra en "låg"-film för 40 spänn.

#1004

Postad 20 January 2012 - 14:26

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Hej CD. Är alla filmer på GO i "lågkvalitet" med endast stereoljud, eller är där högupplösta filmer med 5.1 ljud tillgängliga också. Personligen skulle jag aldrig hyra en "låg"-film för 40 spänn.


Hej Askungen,

Filmerna som finns i GO-tjänsten är i högupplöst standard men de finns tyvärr inte tillgängliga i 5.1 ljud via GO-tjänsten.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

#1005

Postad 20 January 2012 - 15:08

Unregistered3d65f14c
  • Unregistered3d65f14c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Finns det någon möjlighet att ha Discovery World och Discovery Science som tillvalskanaler i familjepaktet? Är tyvärr helt ointresserad av de andra kanaler som man får i Total och Max paketen och skulle därför kännas väldigt onödigt att betala för dem. Isåfall hur mycket skulle det kosta för endast dem 2 kanalerna?

#1006

Postad 21 January 2012 - 11:07

zyonee
  • zyonee
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Vet inte om detta har diskuterats tidigare, men jag får på många kanaler upp information på norska. Använder CD:s DVB-C i Sverige med en HD 104-C. Jag har ställt in boxens menyspråk på Engelska, textning av, osv. Ingenting är inställt på norska. Är det jag som gör något fel, eller är det helt enkelt kanalerna som skickas från Norge och utan svensk EPG-information?

Det är f.ö. bara en del kanaler som är drabbade. På rak arm kan jag säga att History HD är en av dem, men det finns åtskilliga fler kanaler med samma problem.

#1007

Postad 21 January 2012 - 11:24

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Filmerna som finns i GO-tjänsten är i högupplöst standard men de finns tyvärr inte tillgängliga i 5.1 ljud via GO-tjänsten.

Med vänliga hälsningar,
Miriam


Vad är högupplöst standard ?

Antingen är det SDTV (576i) eller är det HDTV (720p/1080i)

#1008

Postad 21 January 2012 - 11:35

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2810 inlägg
  • 0

Hej Askungen,

Filmerna som finns i GO-tjänsten är i högupplöst standard men de finns tyvärr inte tillgängliga i 5.1 ljud via GO-tjänsten.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Varför inte i 5.1, det verkar konstigt när det går med vanliga tv:n,och går det via bredbandet borde det väl funka,webhead och såna gör det.

Vad är högupplöst standard ?

Antingen är det SDTV (576i) eller är det HDTV (720p/1080i)

Ha ha bra fråga!

#1009

Postad 21 January 2012 - 11:54

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Nu fattas bara TV6 och TV10 digitalt så är utbudet rätt bra i Familjepaketet.

Jag kan väl säga att i samma sekund som CD förlorar rättigheterna till Elitserien så kommer jag att byta leverantör då boxarna är under all kritik.

Förstår inte att du och andra som har problem med CD boxarna inte köper er en VU+ eller Dreambox
- Då kan man själv bestämma över sin box
- Se både CD och Viasat
- Välja Familjepaketet + (andra paket) från CD och minsta möjliga från Viasat ( för att se Tv6 och 10 )

Dessa boxar borde både CD och Viasat FULLT UT stödja så att kunderna får valfrihet att välja antingen deras egna
"plug & play" Box eller möjligheten att konfigurera sin egen box.

Nu när CD kommer med Tv3 och Kanal 5 HD sitter jag helt nöjd med kanalpaketen och är helt nöjd med en
FULLT FUNGERANDE Box. Jag har VU+ som aldrig har strulat det minst lilla sedan jag köpte den för 2 år sedan, för att se Engelsk Tv och den fungerar precis lika bra här hemma i Sverige

Redigerat av MalcomX, 21 January 2012 - 11:56.


#1010

Postad 23 January 2012 - 09:44

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att ha Discovery World och Discovery Science som tillvalskanaler i familjepaktet? Är tyvärr helt ointresserad av de andra kanaler som man får i Total och Max paketen och skulle därför kännas väldigt onödigt att betala för dem. Isåfall hur mycket skulle det kosta för endast dem 2 kanalerna?



Hej DanielNagel,

I dags läget är Discovery World och Discovery Science bonuskanaler som man endast kan få tillgång till om man lägger till Canal+ film eller Canal+ sport.

Med vänliga hälsningar
Sandra

#1011

Postad 23 January 2012 - 09:47

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Hej DanielNagel,

I dags läget är Discovery World och Discovery Science bonuskanaler som man endast kan få tillgång till om man lägger till Canal+ film eller Canal+ sport.

Med vänliga hälsningar
Sandra

Vilket är oehört korkat
Dessa kanaler har varken med sport eller film att göra

#1012

Postad 23 January 2012 - 13:28

Unregistered3d65f14c
  • Unregistered3d65f14c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Vilket är oehört korkat
Dessa kanaler har varken med sport eller film att göra

+1

#1013

Postad 23 January 2012 - 14:30

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Vet inte om detta har diskuterats tidigare, men jag får på många kanaler upp information på norska. Använder CD:s DVB-C i Sverige med en HD 104-C. Jag har ställt in boxens menyspråk på Engelska, textning av, osv. Ingenting är inställt på norska. Är det jag som gör något fel, eller är det helt enkelt kanalerna som skickas från Norge och utan svensk EPG-information?

Det är f.ö. bara en del kanaler som är drabbade. På rak arm kan jag säga att History HD är en av dem, men det finns åtskilliga fler kanaler med samma problem.


Hej zyonee

Det kan vara någon inställning som är tokig i boxen och det enklaste sättet att se till att allting blir rätt är att göra en fabriksåterställning på boxen och börja om. Om du fortsätter att uppleva bekymmer så rekommenderar jag dig att kontakta vår kundservice på 0770 - 332211 och tala med teknisk support.

Med vänliga hälsningar
Pauline

#1014

Postad 23 January 2012 - 14:39

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Vad är högupplöst standard ? Antingen är det SDTV (576i) eller är det HDTV (720p/1080i)



Hej MalcolmX
I det här fallet är högupplöst standard 576p.

med vänliga hälsningar
Pauline

#1015

Postad 23 January 2012 - 19:33

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Högupplöst standard 576p?

"HDTV finns idag något förenklat i tre format (bildupplösningar) kallade 1080p, 1080i samt 720p, vilka är namngivna efter hur många horisontella linjer bilden innehåller. Bildens upplösning (video-signalen) anges i dess spatiala upplösning (x-led och y-led/linjer), dess temporala upplösning (bilder-per-sekund/frames-per-second: fps eller Hz) och huruvida signalen är halvbildsuppdaterad (så kallad "sammanflätad"/interlaced: i) eller helbildsuppdaterad (så kallad progressiv: p). Bokstaven i står för interlaced scannad ("sammanflätad" det vill säga halvbildssystem) och p står för progressive scannad (progressiv, eller icke sammanflätad, det vill säga helbildssystem). 1080p och 1080i motsvarar upplösningen 1920×1080 pixlar och 720p är 1280×720 pixlar.
Halvbildsystemet ("sammanflätning"/interlacing) bygger på att bilden (frame) delas upp i två delbilder (fields), först alla bildens udda linjer och därefter alla jämna linjer. Den ursprungliga svenska benämningen på denna teknik är radsprång. Vid "fotograferingen" (scanningen) scannas först den ena delbilden av vid ett tillfälle, och vid nästa tillfälle (1/50 sekund senare)scannas den andra delbilden av, osv. (50 gånger per sekund). Halvbildsystemet (interlacing) har sina historiska skäl i tv-historiens barndom, som en kompromiss mellan bland annat tillgänglig bandbredd, hög bildupplösning och hög bildfrekvens (för att undvika bildflimmer) och vad som då var teknisk möjligt.
Dagens vanliga så kallade standardupplösta tv-system (SDTV: Standard Definition TV) i Europa (i Sverige används PAL) är baserad på 625 linjers interlaced tv-system med 25 (hel)-bilder per sekund (interlaced det vill säga uppdelad till 50 halvbilder per sekund och har en linjeupplösning motsvarande 768 bildpunkter/linje). Av dessa är dock inte samtliga aktiva ("synliga"), en del av bildsignalen ligger utanför den aktiva bildytan (inom det så kallade vertikala och horisontala bildsläcket). Den aktiva digitala bildytan inom Europa för SDTV är 576 linjer och 720 bildpunkter per linje, 576i det vill säga 720x576x25i. (I USA används NTSC systemet för SDTV. NTSC är ett 525 linjers interlaced tv-system med ca 30 (hel)-bilder per sekund (interlaced det vill säga uppdelad till 60 halvbilder per sekund). Av dessa linjer är 480 linjer inom den aktiva bildytan , 480i det vill säga 720x480x30i. Bildfrekvenserna (rättare sagt "halvbildfrekvenserna") i de olika världsdelarnas tv-system är av historiska skäl baserade på respektive områdes frekvens i elnäten/växelströmmen. Formellt använder sig USA och vissa andra länder som använder 60 Hz elnät, av 29,997 helbilder/s (det vill säga 59,994 halvbilder/s alt fps), men av praktiska skäl skrivs detta oftast som 30 helbilder/s, det vill säga 60 halvbilder/s (fps). De olika bildfrekvenserna i världen inom SDTV gäller alltjämt även för HDTV (även om det fanns vissa försök i samband med en framtida övergång till HDTV att enas om gemensam bildfrekvens). Det finns idag inga tekniska behov för moderna tv-apparater, (oavsett "platt-tv" eller "tjock-tv"-apparater) att längre behöva använda sig av nätspänningen för att synkronisera sin bildtakt.
Generellt lämpar sig material med progressiva (helbild) bildformat (till exempel 1080p och 720p) bättre för bilder med rörelse i, medan halvbildsformatet/sammanflätade (1080i) lämpar sig bäst för stillbilder eller bilder med små kamerarörelser i. Detta beroende på de artefakter som kan uppstå vid snabba kamerarörelser i material inspelat med relativt långsam bildfrekvens (fps)."

Redigerat av Iwarsson, 23 January 2012 - 19:33.


#1016

Postad 24 January 2012 - 09:24

zyonee
  • zyonee
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej zyonee

Det kan vara någon inställning som är tokig i boxen och det enklaste sättet att se till att allting blir rätt är att göra en fabriksåterställning på boxen och börja om. Om du fortsätter att uppleva bekymmer så rekommenderar jag dig att kontakta vår kundservice på 0770 - 332211 och tala med teknisk support.

Med vänliga hälsningar
Pauline

Det är just det, det har varit så från början, och även efter fabriksinställning. Som tidigare IPTV-kund sedan lanseringen 2006 minns jag att vi hade samma problem i början, men dessa avhjälptes. Vissa kanaler har rätt språk, vissa inte. Jag köper att t.ex. Silver och/eller Showtime visar info på engelska, då detta anses internationellt, men norska?

#1017

Postad 24 January 2012 - 09:30

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Hej MalcolmX
I det här fallet är högupplöst standard 576p.

med vänliga hälsningar
Pauline

Det måste ha blivit ett internt missförstånd hos er
Man räknar inte 576p som högupplöst även om ni kör progressivt
Högupplöst (HDTV) startar vid 720p allt därunder är lågupplöst eller som vi säger SDTV

#1018

Postad 24 January 2012 - 10:15

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0
Då var Tv4 News igång med en bitrate på under 2 mbit
Det är lite väl lågt trots annan komprimering

Där pratar vi om lågupplöst SDTV ;)

Redigerat av MalcomX, 24 January 2012 - 10:16.


#1019

Postad 25 January 2012 - 12:50

Latman
  • Latman
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att ha Discovery World och Discovery Science som tillvalskanaler i familjepaktet? Är tyvärr helt ointresserad av de andra kanaler som man får i Total och Max paketen och skulle därför kännas väldigt onödigt att betala för dem. Isåfall hur mycket skulle det kosta för endast dem 2 kanalerna?


29 kr styck...hos Comhem---har jag för mig !!!!!!

http://www.comhem.se...46/-/index.html

Redigerat av Latman, 25 January 2012 - 12:59.


#1020

Postad 25 January 2012 - 12:54

Latman
  • Latman
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Då var Tv4 News igång med en bitrate på under 2 mbit
Det är lite väl lågt trots annan komprimering

Där pratar vi om lågupplöst SDTV ;)


Och Tv4 News sänds ju okodat i marknätet.....alldeles grattis...ingen pluring alls krävs.

Njae...men Comhem vill tydligen ha 29 spänn för kanalen Tv4 News /månad

Redigerat av Latman, 25 January 2012 - 13:22.


#1021

Postad 25 January 2012 - 16:49

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1867 inlägg
  • 0

29 kr styck...hos Comhem---har jag för mig !!!!!!

http://www.comhem.se...46/-/index.html


Eller hos Telia där får man alla 5 kanalerna för 39 kr
http://www.telia.se/...aket/discovery/

Då var Tv4 News igång med en bitrate på under 2 mbit
Det är lite väl lågt trots annan komprimering

Där pratar vi om lågupplöst SDTV ;)



1,98 Mbit/s som den sänds med är en hög hastighet :)
Hos Boxer ligger samma kanal med 0.6 Mbit/s och Eurosport 2 också MPEG4 hos Boxer ligger på 1,2 Mbit/s…

#1022

Postad 25 January 2012 - 17:30

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

1,98 Mbit/s som den sänds med är en hög hastighet :)
Hos Boxer ligger samma kanal med 0.6 Mbit/s och Eurosport 2 också MPEG4 hos Boxer ligger på 1,2 Mbit/s…

Man kan aldrig jämföra marknätet med satellit
Det är två helt skilda världar
Marknätet har man bara om man inte kan ha parabol

Anledningen till att jag kollade vilken bitrate kanalen har, var för att jag kunde se att det inte var okey
Viken skitbild man måste få med boxer :wacko:

#1023

Postad 25 January 2012 - 19:48

Unregistered3d65f14c
  • Unregistered3d65f14c
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

29 kr styck...hos Comhem---har jag för mig !!!!!!

http://www.comhem.se...46/-/index.html

Eller hos Telia där får man alla 5 kanalerna för 39 kr
http://www.telia.se/...aket/discovery/

Där ser man, dock så bor vi i villa och Canal Digital eller Viasat är de enda valen vi har, och av dem så är ju Canal Digital överlägset. Har inte ComHem köpt upp Canal Digital nu, eller det kanske bara var kabel-tv nätet? Hoppas man inom snar framtid kommer kunna lägga till dessa kanaler i sitt abonnemang. Annars snuskigt dyrt om man inte vill ha Film/Sport kanalerna ju =/

Redigerat av Unregistered3d65f14c, 25 January 2012 - 19:50.


#1024

Postad 25 January 2012 - 20:26

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0

Man kan aldrig jämföra marknätet med satellit
Det är två helt skilda världar
Marknätet har man bara om man inte kan ha parabol

Anledningen till att jag kollade vilken bitrate kanalen har, var för att jag kunde se att det inte var okey
Viken skitbild man måste få med boxer :wacko:


Tyckte bilden var megakass här via CD satellit. Vilket skämt, lär man aldrig orka titta på.


#1025

Postad 25 January 2012 - 20:35

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Tyckte bilden var megakass här via CD satellit. Vilket skämt, lär man aldrig orka titta på.

Precis
och då kan du tänka dig hur dålig den måste vara för de som inte har
Canal Digitals "superkvalité" :rolleyes:

Jag har skickat mail till Tv4 tittarservice, så får vi se om de svarar

Men å andra sidan är det Canal Digital som måste ta tag i detta om de skall leva upp till sin reklam
om att allt ser bättre ut via deras satelliter

Redigerat av MalcomX, 25 January 2012 - 20:42.


#1026

Postad 26 January 2012 - 15:44

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

Då var Tv4 News igång med en bitrate på under 2 mbit
Det är lite väl lågt trots annan komprimering

Där pratar vi om lågupplöst SDTV ;)

Nu har jag kollat och det är MPEG4 704x576i25.
Är 704 pixlar nån ny variant?

Bifogad fil(er)


Redigerat av AC3, 26 January 2012 - 15:52.


#1027

Postad 26 January 2012 - 17:04

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Nu har jag kollat och det är MPEG4 704x576i25.
Är 704 pixlar nån ny variant?


Det borde ju Canal Digital kunna svara på, då de är dom som sänder ut kanalerna

Tv4 News och Sjuan är den enda svenska kanalerna som använder 704x576i
Tv11 kör just nu med 544x576i
Detta har jag bara sett på typ Bulgariska kanaler tidigare ;)

Inte konstigt att bilden ser ut som skit

Canal Digital : Kolla upp detta till oss !!!

Redigerat av MalcomX, 26 January 2012 - 17:05.


#1028

Postad 26 January 2012 - 17:33

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1867 inlägg
  • 0

När jag kollade nu så sänder TV4 News 720x576
SVT1 och 2 sänder 704x576

#1029

Postad 27 January 2012 - 11:35

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Det borde ju Canal Digital kunna svara på, då de är dom som sänder ut kanalerna

Tv4 News och Sjuan är den enda svenska kanalerna som använder 704x576i
Tv11 kör just nu med 544x576i
Detta har jag bara sett på typ Bulgariska kanaler tidigare ;)

Inte konstigt att bilden ser ut som skit

Canal Digital : Kolla upp detta till oss !!!


Hej MalcomX,

Vi håller på att kolla upp era frågor och återkommer med svar så fort som möjligt.

Ha en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,
Miriam

#1030

Postad 29 January 2012 - 00:54

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

När jag kollade nu så sänder TV4 News 720x576
SVT1 och 2 sänder 704x576

Det stämmer att just nu så sänds Svt också med 704x576i
samt Tv4 New och Tv11 det mystiska 544x576i

MEN !!! Det är bara hos Canal Digital
Hos viasat sänds alla dessa kanaler i rätt format 720x576i

Hej MalcomX,

Vi håller på att kolla upp era frågor och återkommer med svar så fort som möjligt.

Ha en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,
Miriam


Nog bäst att ni gör det Miriam, med tanke på vad jag skriver med fetstil här ovan
Tycker att ni börjat få allt mer problem med tekniken och det är ju inte bra med tanke på reklamen ni kör i Tv

Sedan skulle jag önska att ni tar tag i Eurosport 2 HD och svenska kommentatorer på Eurosport 2
Eurosport är kanaler som ger oss en hel del riktigt bra sport och med mycket bra kvalite
Tex idag kunde man se Konståknings EM i HD istället för en mycket sunkig helkass sugande bild som Tv4 Sport erbjuder

Ni måste möta upp Viasat som nu kommer att köra ut 4 Filmkanaler i HD ( 1 mars )
( och som redan har Tv3HD och som också får Tv5HD )
Ni har bara EN.. För den andra sänder aldrig på helgerna och det är ju mycket märkligt att den inte sänder när man har tid att se på tv.

Jag vet att ni inte äger canal+ men det är de ni har som leverantör av både sport och film och ni kan inte sitta i knät på ett företag som ingår i Tv4 gruppen. Ni måste se till att bli självständiga och därför hade det varit kanon om ni kunde skapa ett samarbete med Sky UK som har ett fantastiskt utbud. Då kan Tv4 gruppen få något att bita i

Tv4 Gruppen är inget för er att bygga på
De lanserar den ene efter den andre skitkanalen i SDTV
Framtiden är HDTV och det är knappt att de en har en HD kanal då Tv4 HD nog är den HD kanalen som sänder minst HD i hela Norden.
Tv4 visade klart sitt ointresse för HDTV när de tog bort serierna i HD från Canal+ och inte har annonserat en enda nyhet om HDTV för framtiden.
Vill ni vara en del av framtiden och inte förlora alla era kunde till Viasat, så är det nog dax att börja handla nu och framför allt tala om för era kunder vad ni tänker göra. Glöm 3DTV då det är ointressant sålänge man måste sitta med glasögon för att se på tv.


Ta med dig dessa tankar till dina chefer, för om inte de gör något vettigt inom kort, så kommer viasat att äta upp er
Personligen har jag redan sagt upp mitt abonnemang hos er och kommer bara behålla familjepaketet (obundet) tills att jag bestämt mig för hur jag skall göra. Bestämmer mig nu i vår om jag helt skall gå över till Viasat eller om jag skall köra någon kombination av CD + Viasat

Det leder oss in på nästa fråga
Både Canal Digital och Viasat skulle tjäna på att ni lät era kunder använda en av era boxar eller gemensam box
( valfri box på marknaden )
Då skulle man kunna ha både CD och Viasat
Idag väljer de flesta antingen eller om man har parabol
De som har comhem har ju fler alternativ

Skulle önska att du frågar dina chefer, varför ni inte tänker i dessa banor istället för att skapa hinder för era kunder
Tror att om rätt personer (Rätt Personer !!!) från CD och Viasat pratade ihop sig, så skulle ni vinna otroligt mycket på detta
båda två om man ser till alla kunder i Norden som ni INTE HAR.

Ser fram emot dina svar på dessa frågor :)

Redigerat av MalcomX, 29 January 2012 - 01:09.


#1031

Postad 30 January 2012 - 10:07

LabanV
  • LabanV
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

"Utsändningsformatet enligt DVB-standarden tillåter några olika bildbredder; den som är aktuell

för SVT-sändningarna har 704 pixlars bredd. (Varianten med 702 pixlar ingår inte i DVB.)

DVB-formatet här är således 704 x 576 pixlar.

Produktionsformatet 601 har ju bildbredden 720 pixlar och bildformatet är således 720 x 576

pixlar."

http://svt.se/conten...der_lathund.pdf

#1032

Postad 30 January 2012 - 12:29

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0
Laban
Det hade varit sin sak om det hade varit detsamma hos viasat som det är hos CD
Dessutom har ju Tv11 544x576i hos CD

CD skryter ju i sin reklam om att de har högst kvalité

#1033

Postad 30 January 2012 - 13:00

LabanV
  • LabanV
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Om SVT har utsändningsformatet 704x576 tycker jag att rätt format på SVT bör vara 704x576.

#1034

Postad 30 January 2012 - 15:12

SWiiT
  • SWiiT
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej.

När sändningen har 5.1 ljud ska det gå att reglera volumen i digitalboxen?

#1035

Postad 30 January 2012 - 16:04

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Hej.

När sändningen har 5.1 ljud ska det gå att reglera volumen i digitalboxen?

Nej.
Det är en ren digital signal som din TV/Hemmabio avkodar till "ljud" och vid denna process kan volymen anpassas, inte tidigare.

#1036

Postad 30 January 2012 - 19:59

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Om SVT har utsändningsformatet 704x576 tycker jag att rätt format på SVT bör vara 704x576.

Jag har läst dokumentet du länkade till och det är nog rätt som du skriver

Men det kunde ändå vara roligt att höra vad CD säger om detta och framför allt Tv11

Sedan hade det också varit roligt om CD svarade på alla mina frågor och påståenden i mitt långa inlägg ovan,
då det är CD som sitter på kunskapen om sin egen teknik

#1037

Postad 30 January 2012 - 22:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0
Var/hur läser ni av dessa upplösningar?

Btw- testar SVT i datorn, kabel TV digitalt. Där rapporterar både TV-programvaran i datorn och även program som analyser videofilen jag spelar in 720x576...
Vette tusan vad källan till deras sändning är dock, kan ju vara vad som helst.

#1038

Postad 30 January 2012 - 22:31

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Var/hur läser ni av dessa upplösningar?

Har man en riktig box ;) så kan man analysera allt som den tar emot
(Dreambox eller VU+)

#1039

Postad 31 January 2012 - 08:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Har man en riktig box ;) så kan man analysera allt som den tar emot
(Dreambox eller VU+)

På detta kommer den kluriga frågan:
I praktiken, ser du någon skillnad på de olika upplösningarna i slutändan? Okej, något fick dig att kolla upp det.
Ska medge, signalen för TV11 är intressant.

#1040

Postad 31 January 2012 - 14:56

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0
Monshi
Det började ju med att det var en hel del som tyckte att bilden på Tv4 News var sunkig och då registrerade
jag att kanalen sändes med 704 istället för 720. Men det skall inte ha någon inverkan, då upplösningen
inte är den viktigaste faktorn för bra bild. Naturligtvis är det skillnad på 720p och 576i men för att bilden skall bli bra
så måste var och en upplösning sändas med rätt bitrate och det är oftast just bitraten som felar.
Tar vi kanaler som Tv4 News och Tv11 så är bitraten mycket lägre än lägstavärden

SVT sänder alltid med mycket hög bitrate och om man har dålig bild på SVT så beror det på att materialet de sänder
är dåligt och inte sändningen. Men hos Tv11 ser allt ut som skit och det spelar ingen roll vilket material de sänder ut.
Att den kanalen dessutom sänder 544x576i gör säkert inte saken bättre.

Hur bra bilden sedan blir med bästa möjliga material, bitrate och upplösning beror på vilken box och bildvisare man har.
Inställningen av sin bildvisare är också en viktig faktor.
Om vi utgår från att jag inte har någon flaskhals i ovanstående kedja, så tro mig när jag säger att bäst bild får vi från
samtliga SVT kanaler. Tv3 och Tv5 har förhållandevis bra bild samt Tv4 HD.
Men längst ner på listan ligger övriga Tv4 Gruppen kanaler om vi bortser från skräpkanaler som tex TLC.

Canal+ har blivit mycket sämre än vad de varit och Canal+ HD Film ser inte alls bra ut längre och det kommer ligga dom i fatet, nu när Viasat Film kommer med 4 HD kanaler. Skall de konkurrera med Viasat, så måste det vara med kvalité och innehåll.

Canal Digital
Har ni fått fram några svar på tidigare frågor ?

Redigerat av MalcomX, 31 January 2012 - 14:57.


#1041

Postad 01 February 2012 - 14:13

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Monshi
Det började ju med att det var en hel del som tyckte att bilden på Tv4 News var sunkig och då registrerade
jag att kanalen sändes med 704 istället för 720. Men det skall inte ha någon inverkan, då upplösningen
inte är den viktigaste faktorn för bra bild. Naturligtvis är det skillnad på 720p och 576i men för att bilden skall bli bra
så måste var och en upplösning sändas med rätt bitrate och det är oftast just bitraten som felar.
Tar vi kanaler som Tv4 News och Tv11 så är bitraten mycket lägre än lägstavärden

SVT sänder alltid med mycket hög bitrate och om man har dålig bild på SVT så beror det på att materialet de sänder
är dåligt och inte sändningen. Men hos Tv11 ser allt ut som skit och det spelar ingen roll vilket material de sänder ut.
Att den kanalen dessutom sänder 544x576i gör säkert inte saken bättre.

Hur bra bilden sedan blir med bästa möjliga material, bitrate och upplösning beror på vilken box och bildvisare man har.
Inställningen av sin bildvisare är också en viktig faktor.
Om vi utgår från att jag inte har någon flaskhals i ovanstående kedja, så tro mig när jag säger att bäst bild får vi från
samtliga SVT kanaler. Tv3 och Tv5 har förhållandevis bra bild samt Tv4 HD.
Men längst ner på listan ligger övriga Tv4 Gruppen kanaler om vi bortser från skräpkanaler som tex TLC.

Canal+ har blivit mycket sämre än vad de varit och Canal+ HD Film ser inte alls bra ut längre och det kommer ligga dom i fatet, nu när Viasat Film kommer med 4 HD kanaler. Skall de konkurrera med Viasat, så måste det vara med kvalité och innehåll.

Canal Digital
Har ni fått fram några svar på tidigare frågor ?


Hej MalcomX,

Vi har tagit vidare dina frågor och våra tekniker håller just nu att kolla på dem. Vi återkommer så snart som möjligt med ett svar.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

#1042

Postad 01 February 2012 - 15:02

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3271 inlägg
  • 0

Hej DanielNagel,

I dags läget är Discovery World och Discovery Science bonuskanaler som man endast kan få tillgång till om man lägger till Canal+ film eller Canal+ sport.

Med vänliga hälsningar
Sandra


Hade det inte varit bättre att byta ut MotorsTV och ESPN Classic och lägga dem tillsammans med Canal+ Sport och plocka in de två andra i familjepaketet? Känns något mer logiskt.

Sen undrar jag om TV4 Sci-Fi är något som många abbonmerar på? Mitt tips är SyFy istället.

#1043

Postad 01 February 2012 - 15:51

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1255 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte om detta är rätt tråd eller om detta borde vara i tråden om ADB-boxen. Kanske är det en kombination, men detta blir ett allmänt "klagoinlägg"...

När jag programmerar inspelning så startar dessa sent (1 - 3 minuter) på vissa kanaler. Att det inte är alla kanaler antyder att det är problem med EPG-data, men det kan också vara att övriga kanaler har lagt in en marginal i epg-datat som gör att det blir rätt (då är det ett boxproblem).

Är det något som är rapporterat, för det börjar bli rätt irriterande (det är oftast TV3 och kanal5 som jag upplever det)?

Ett exempel (som är fel åt båda håll!):
Enligt tablån ska The big Bang Theory sändas på tisdagar mellan 21.00 och 21.25. När jag sedan kollar vad som spelats in inser jag att inspelningen startats efter programmet startats (30 - 60 sekunder försen gissar jag på i detta fall) och att den avslutats innan programmet är slut (ca 1 minut för tidigt). Reprisen som sänds är 30 minuter lång enligt tablån och då spelas hela avsnittet in.

Som jag ser det är det flera problem:
  • Kanal5 anger ett 30 minuters program som 25 minuter (de har ju ungefär lika långt reklamavbrott i både första sändningen och reprisen) i tablån. Inte CD:s fel men är det något ni kollar upp med Kanal5?
  • EPG-datat stämmer inte. Återigen inte CD:s fel men samma fråga som ovan.
  • ADB-boxen startar inspelningar sent. CD:s problem.

Jag har boxen inställd på att den ska avsluta inspelningarna i tid enligt epg-data. Detta för när jag hade +3 minuter och spelade in från två kanaler och hade minst en ny inspelning programmerad direkt efter så startade den/de senara garanterat för sent. Om man tar bort "extratiden" så blir det lite bättre men den/de senare inspelningarna startar fortfarande sent.

Detta är vad jag anser vara de största "buggarna" just nu. Är det något som jobbas med eller ska jag fortsätta leta upp repriser att spela in istället?

#1044

Postad 02 February 2012 - 00:45

JanHJ
  • JanHJ
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Har en fråga till Canal Digital.

Varför stämmer EPG:n så dåligt på Comedy Central?
I början på kvällen stämmer den men det blir sämre ju senare på kvällen det blir.

#1045

Postad 02 February 2012 - 08:51

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Hade det inte varit bättre att byta ut MotorsTV och ESPN Classic och lägga dem tillsammans med Canal+ Sport och plocka in de två andra i familjepaketet? Känns något mer logiskt. Sen undrar jag om TV4 Sci-Fi är något som många abbonmerar på? Mitt tips är SyFy istället.



Hej Melmac!

Tack för dina förslag på förändringar. MotorsTv och ESPN Classic är kanaler vi har rättigheterna att sända medan Canal+ är ett eget företag vars kanaler vi distruberar. Vi tar självklart vidare ditt önskemål om kanalen SyFy och dina förslag på ändringar av utbudet.

Med vänliga hälsningar
Emelie.

Nu vet jag inte om detta är rätt tråd eller om detta borde vara i tråden om ADB-boxen. Kanske är det en kombination, men detta blir ett allmänt "klagoinlägg"... När jag programmerar inspelning så startar dessa sent (1 - 3 minuter) på vissa kanaler. Att det inte är alla kanaler antyder att det är problem med EPG-data, men det kan också vara att övriga kanaler har lagt in en marginal i epg-datat som gör att det blir rätt (då är det ett boxproblem). är det något som är rapporterat, för det börjar bli rätt irriterande (det är oftast TV3 och kanal5 som jag upplever det)? Ett exempel (som är fel åt båda håll!): Enligt tablån ska The big Bang Theory sändas på tisdagar mellan 21.00 och 21.25. När jag sedan kollar vad som spelats in inser jag att inspelningen startats efter programmet startats (30 - 60 sekunder försen gissar jag på i detta fall) och att den avslutats innan programmet är slut (ca 1 minut för tidigt). Reprisen som sänds är 30 minuter lång enligt tablån och då spelas hela avsnittet in. Som jag ser det är det flera problem:

  • Kanal5 anger ett 30 minuters program som 25 minuter (de har ju ungefär lika långt reklamavbrott i både första sändningen och reprisen) i tablån. Inte CD:s fel men är det något ni kollar upp med Kanal5?
  • EPG-datat stämmer inte. återigen inte CD:s fel men samma fråga som ovan.
  • ADB-boxen startar inspelningar sent. CD:s problem.
Jag har boxen inställd på att den ska avsluta inspelningarna i tid enligt epg-data. Detta för när jag hade +3 minuter och spelade in från två kanaler och hade minst en ny inspelning programmerad direkt efter så startade den/de senara garanterat för sent. Om man tar bort "extratiden" så blir det lite bättre men den/de senare inspelningarna startar fortfarande sent. Detta är vad jag anser vara de största "buggarna" just nu. är det något som jobbas med eller ska jag fortsätta leta upp repriser att spela in istället?


Hej pgu!

Vi håller på att kolla upp dina frågor med en utav våra tekniker, vi återkommer inom kort med ett svar.

Med vänliga hälsningar
Emelie.

#1046

Postad 02 February 2012 - 08:55

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Har en fråga till Canal Digital. Varför stämmer EPG:n så dåligt på Comedy Central? I början på kvällen stämmer den men det blir sämre ju senare på kvällen det blir.


Hej JanHJ!

Vi skulle behöva lite mer information om problemet. Det skulle vara toppen om du kan ringa in till vår kundservice på 0770-33 22 11 när du upplever felaktigheter i EPG:n, så vi kan jämföra med informationen vi har här.

Med vänliga hälsningar
Emelie.

#1047

Postad 02 February 2012 - 10:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Hej JanHJ!

Vi skulle behöva lite mer information om problemet. Det skulle vara toppen om du kan ringa in till vår kundservice på 0770-33 22 11 när du upplever felaktigheter i EPG:n, så vi kan jämföra med informationen vi har här.

Med vänliga hälsningar
Emelie.

Vi kan allmänt säga, att Comedy Channel är usla på att hålla sig till sin tablå.
Ni kan sätta några boxar på att spela in från kanalen så får ni se, det är inte svårare än så. Jag har gett upp att spela in från den kanalen.

Ed: Apropå BBT, inspelning i tisdag. Kollar upp på inspelning på datorn. Programmet startade 21:00:14 (enligt Kanal5 TextTV), slutade 21:25:50.
Med andra ord, pgu, din inspelning
* Startade försent (ADB-boxen)
* Slutade i tid
* Programmet drog över sin tid (Kanal 5/EPG-data)
Om du minns EXAKT vilken scen din inspelning av BBT startade med kan jag kolla på sekunden när den startade..

Redigerat av Monshi, 02 February 2012 - 10:20.


#1048

Postad 02 February 2012 - 14:25

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0
Hej Alla,

Ny app till den inspelningsbara HD-boxen 500 GB
Från och med den 2 februari finns det en ny app som gör att du kan använda en iPhone eller iPad som en fjärrkontroll till den inspelningsbara HD-boxen 500 GB. Canal Digital TV Remote Control hittar du i Apple AppStore.

Vänligen Mikael

#1049

Postad 02 February 2012 - 16:04

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1255 inlägg
  • 0

Om du minns EXAKT vilken scen din inspelning av BBT startade med kan jag kolla på sekunden när den startade..

Oj...
Jag brukar normalt radera avsnitten jag sett med en gång, men jag kan dubbelkolla när jag kommer hem.

Men jag tror det startade när Penny & Leonard började gå upp för trappen från postlådorna. Det är nog ganska nära programstarten, men det är ju bara en gissning :rolleyes:

#1050

Postad 02 February 2012 - 16:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Oj...
Jag brukar normalt radera avsnitten jag sett med en gång, men jag kan dubbelkolla när jag kommer hem.

Men jag tror det startade när Penny & Leonard började gå upp för trappen från postlådorna. Det är nog ganska nära programstarten, men det är ju bara en gissning :rolleyes:

Ja, Leonard öppnar postboxen, möter Penny i dörröppning, går upp för trappan pratande.. första replik?
Lax?
Kyckling?
Professorn Flum? (Professor FuzzyFace typ)
Star Wars?
Only twice on bly-ray
Bio?
...gjorde slut
ingen sex
monster

sedan är de uppe :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.