Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 16 maj 2011 - 15:52

Postad 16 maj 2011 - 17:18
Jag uppdaterade till sista ver av programvaran 0.8.9_H och upptäckte att samtliga inselade program försvann, är det någon mer som råkat ut för detta i.om uppdateringen ?
/Bosse
Postad 16 maj 2011 - 21:10
Är det problem man kan hoppas ska fixas så småningom?
Postad 16 maj 2011 - 21:17
Inspelningar kan fortfarande "pixla till sig" och tappa ljudsynken, men annars har jag sedan den senaste uppdateringen inte haft några problem alls. Känns nästan otäckt, som om boxen planerar en extra stor krasch eller något...
händer på linuxbox också så beror nog på något konstigt med signalen
Postad 16 maj 2011 - 21:45
händer på linuxbox också så beror nog på något konstigt med signalen
Jag har börjat fundera på om det kan vara så att signalen läcker över mellan ingångarna någonstans. När man kör flera mottagare kopplat till flera LNB är det viktigt att använda HI-ISO switchar, för att inte närliggande icke önskvärd frekvens ska störa varandra. Vad är det för isolation mellan ingångarna på CD boxen? Är det någon som har exempel på när störningarna uppstår? Typ att titta på Eurosport går inte om man samtidigt spelar in Kanal 5.
Postad 17 maj 2011 - 07:19
Du menar Dreambox/Vu+? Kan CD-boxen också vara baserad på Enigma2?händer på linuxbox också så beror nog på något konstigt med signalen
Om nu CD-boxen är Linuxbaserad som det sägs, hur är det då med licenser och källkod mm? Man måste väl göra den GPL kod som man använder och modifierar offentlig?
Postad 17 maj 2011 - 09:10
Hej
Jag uppdaterade till sista ver av programvaran 0.8.9_H och upptäckte att samtliga inselade program försvann, är det någon mer som råkat ut för detta i.om uppdateringen ?
/Bosse
Inte att samtliga försvann, men några slumpvis utvalda

Men man är ju van vid detta laget att tappa inspelningar lite då och då.
Postad 17 maj 2011 - 09:47
Samma sak har hänt flera gånger vid inspelning och att den visar konstig frekvens på ingång2 och inga kanaler funkade.
Helt klart en bugg ! Canal digital, denna borde ni ta med er eftersom flera har den, jag har den på mina bägge boxar.
Programvara 0.8.9_H
/Micke
Postad 17 maj 2011 - 10:17
Har haft så sen i höstas vad jag minns. Riktigt galet att man inte kan se annat än det som spelas in...Får "Problem med att ta emot signal" på alla kanaler utom den som spelades in, kollade då signalkvaliteten och noterade att allt var grönt med 67% på bägge MEN, på ingång1 såg frekvensens ok ut och på ingång 2 stod det någon frekvens som inte borde stått, typ 2664443 något. Stoppde inspelningen, alla kanaler funkade, gick tillbaka till meny "signalkvalitet" då såg både ingång 1 och 2 ok ut på frekvenser, startade inspelning igen... kollade signalkvalitet och det var ok, alla kanaler funkade!
Samma sak har hänt flera gånger vid inspelning och att den visar konstig frekvens på ingång2 och inga kanaler funkade.
Helt klart en bugg ! Canal digital, denna borde ni ta med er eftersom flera har den, jag har den på mina bägge boxar.
Programvara 0.8.9_H
/Micke
Postad 17 maj 2011 - 10:41
Tycker nästan att det har blivit värre med senaste mjukvaran. Vart tog Canal Digital vägen?
Postad 17 maj 2011 - 16:10
Får "Problem med att ta emot signal" på alla kanaler utom den som spelades in, kollade då signalkvaliteten och noterade att allt var grönt med 67% på bägge MEN, på ingång1 såg frekvensens ok ut och på ingång 2 stod det någon frekvens som inte borde stått, typ 2664443 något. Stoppde inspelningen, alla kanaler funkade, gick tillbaka till meny "signalkvalitet" då såg både ingång 1 och 2 ok ut på frekvenser, startade inspelning igen... kollade signalkvalitet och det var ok, alla kanaler funkade!
Programvara 0.8.9_H
/Micke
Den info vi i testgruppen fick är:
"En vanligt förekommande kommentar var att man fått upp ett meddelande om ”Problem att ta emot signal” i samband med att man spelade in och ville titta på en annan kanal.
Detta fel känner vi till och fanns redan i version 0.8.0 men vi hade inte identifierat orsaken förrän efter vi fick den mjukvara ni just testat (0.8.9_H).
Vi har fått från Sagem att de har en lösning på detta till nästa mjukvara som vi skall få till oss i slutet av veckan".
Postad 17 maj 2011 - 17:19
Jag kan sitta och titta på det jag spelar in live. Tittar jag på det igen tex dagen efter är det ofta pixeliseringar i bilden som inte var vid livesändningen...
Precis så är det. Det är dock det enda fel jag har för tillfället.
Postad 17 maj 2011 - 18:18
Samma här, dock får jag standardsvaret av CD´s tekniker att jag skall göra en formatering (och radera allt mitt inspelade material) för att inspelningen skall bli stabilare. Hmmm, vad skall jag med en inspelningsbar box till om man måste formatera den stup i kvarten?Precis så är det. Det är dock det enda fel jag har för tillfället.
Postad 17 maj 2011 - 20:15
Samma här, dock får jag standardsvaret av CD´s tekniker att jag skall göra en formatering (och radera allt mitt inspelade material) för att inspelningen skall bli stabilare. Hmmm, vad skall jag med en inspelningsbar box till om man måste formatera den stup i kvarten?
Det bör inte bero på det då jag sällan har mer än ett program sparat. Efter att jag sett det inspelade programmet raderar jag det direkt...
Postad 17 maj 2011 - 23:17
Tack för svaret, då ser jag inte formatering som ett alternativ till att få rätt på osynk/pixelering av det inspelade materialet... tillbaka till ruta 1Det bör inte bero på det då jag sällan har mer än ett program sparat. Efter att jag sett det inspelade programmet raderar jag det direkt...
Postad 18 maj 2011 - 06:49
Så äntligen tänker ni göra något åt detta problem som orsakat så mycket ilska hos andvändarna i snart ett år nu! Bättre sent än alldrig tycks vara CDs valspråk!Den info vi i testgruppen fick är:
"En vanligt förekommande kommentar var att man fått upp ett meddelande om ”Problem att ta emot signal” i samband med att man spelade in och ville titta på en annan kanal.
Detta fel känner vi till och fanns redan i version 0.8.0 men vi hade inte identifierat orsaken förrän efter vi fick den mjukvara ni just testat (0.8.9_H).
Vi har fått från Sagem att de har en lösning på detta till nästa mjukvara som vi skall få till oss i slutet av veckan".
Postad 18 maj 2011 - 07:49
Du menar Dreambox/Vu+? Kan CD-boxen också vara baserad på Enigma2?
Om nu CD-boxen är Linuxbaserad som det sägs, hur är det då med licenser och källkod mm? Man måste väl göra den GPL kod som man använder och modifierar offentlig?
CD-Boxen är inte baserad på Enigma2, då hade den ju fungerat.

Jag gissar att det kör Linux i botten och en egenutvecklad app ovanpå.
Hittar ingen information om GPL hos Canal Digital eller Sagemcom så de bryter nog mot GPL avtalet.
Postad 18 maj 2011 - 07:58
Hittar ingen information om GPL hos Canal Digital eller Sagemcom så de bryter nog mot GPL avtalet.
Canal Digital, har ni någon officiell kommentar?
Postad 18 maj 2011 - 12:13
Startar man om satelliter? Det är kanske Sagem som gjort programvaran i satelliten oxå?
Jag kör senaste programvaran och har dessutom haft en totalhängning efter senaste uppgraderingen.
Postad 18 maj 2011 - 13:20
Kan uppkomma av andra orsaker... som att det exempelvis passerade ett åskväder under gårdagen hos mig ivartfall. Täta regnmoln eller snö kan få boxen att tappa signalen. Fullt förståeligt och inget du kan göra något åt. Ja, du kan skaffa en större parabol.I går fick jag "Problem att ta emot signal" utan att jag hade pågående inspelning. Signalstyrkan var noll på båda ingångar. Efter några minuter kom signalen tillbaka på båda ingångar.
Jag skulle satsa mina slantar på att det var något sådant du drabbades av igår.
Postad 18 maj 2011 - 13:44
Om det nu inte var ett moln kan det vart ett UFO som hovrade över taket och orsakade en radioskugga.I går fick jag ”Problem att ta emot signal” utan att jag hade pågående inspelning. Signalstyrkan var noll på båda ingångar. Efter några minuter kom signalen tillbaka på båda ingångar.
Inget jag sätter slantar på, men....

En annan sak jag undrar är om det här med HDMI versioner, problemen med handskakning och ljudsynk kanske har med vilken HDMI vers, man har?
Jag vet inget om detta men kanske någon annan här vet hur dom olika versionerna funkar.
Har boxen fortfarande HDMI vers 1.1 som det står i specen jag fick med när jag köpte boxen för över tre år sen?
Eller är den uppdaterad till 1.3 eller 1.4?
Går det kontrolera?
http://www.bramida.s...p?article_id=42
Postad 18 maj 2011 - 14:47
Jag får följande problem med Emiga 2 box:
SVT 1 SD Väst och SVT 2 SD Väst osynkroniserad ljud till Onkyo TX-SR604E Alla andra kanaler synkroniserar bra.
SVT HD kanalerna går endast spela upp med VLC på datorn utan att få gitter. Gäller endast deras kanaler. Andra HD kanaler dras med småstörningar.
Ibland på själva mottagaren stoppar bilden på inspelat material till men fortsätter sedan.
Tycker bilden är ungefär samma vilken box jag än använder men väljer Linuxboxen för Canal Digitals egna väsnas alldeles för mycket och visst påtalade jag detta när jag köpte boxen men fick ingen i utbyte. Möjligheten att nu kunna se inspelat material på datorn när sambon tittar på annat direkt/inspelat från boxen uppskattas mycket. Stabiliteten tycker jag är likvärdig med gamla september-mjukvaran. Kanske till och med gamla mjukvaran var stabilare än den i Emiga2. Hårddisken i Canal Digitals mottagare är på tok för liten och svinaktigt att man inte kan föra över material genom USB till annan hårddisk.
Postad 18 maj 2011 - 19:43
Kan man kallt räkna med att man inte har någon TV om det regnar eller snöar?Kan uppkomma av andra orsaker... som att det exempelvis passerade ett åskväder under gårdagen hos mig ivartfall. Täta regnmoln eller snö kan få boxen att tappa signalen. Fullt förståeligt och inget du kan göra något åt. Ja, du kan skaffa en större parabol.
Jag skulle satsa mina slantar på att det var något sådant du drabbades av igår.
/En som inte skaffat satellitmottagare än.
Postad 18 maj 2011 - 19:56
Om du inte har CD:s HD-box är det inte några problem 360 av 365 dagar om året. Det är oftast problem om det är ett ymnigt snöfall och då det kan vara problem att få bild.Kan man kallt räkna med att man inte har någon TV om det regnar eller snöar?
Postad 18 maj 2011 - 20:07
Köp en lite större parabol och du slipper väderstörningar 364,9 dagar / år.Om du inte har CD:s HD-box är det inte några problem 360 av 365 dagar om året. Det är oftast problem om det är ett ymnigt snöfall och då det kan vara problem att få bild.
Postad 18 maj 2011 - 20:23
Numera intermittent långa uppstartstider (med Canal Digital loggan och "init" på boxens display) som inte inträffat tidigare.
Postad 18 maj 2011 - 20:26
Postad 18 maj 2011 - 20:32
Postad 18 maj 2011 - 20:37
Får numera ganska frekvent upp både "problem att ta emot signal" samt även "sätt i programkortet".
Jag kan inte heller titta på tidigare inspelat material när boxen spelar in. Så för tillfället är boxen totalt oandvändbar eftersom jag för det mesta spelar in något/några program varje kväll och då varken kan titta på inspelat material eller andra kanaler.
Får väl ringa mitt första samtal till supporten i morgon så att dom får lösa mina problem (*ironi*).
Dessutom, idag när jag skulle sätta på boxen så stod den redan i "init"-läget och ville att jag skulle välja menyspråk.
Fick göra en ny kanalsökning samt alla andra grundinställningar.
Programmerade serieinspelningar låg dock förvånansvärt nog kvar. Inte för att det betyder att de spelas in, men ändå.
Tack Canal Digital för god kundvård??!!
P.
Postad 18 maj 2011 - 20:48
Kollar på samma genom gamla hd-boxen, pixlar där med. Perfekt inställd med ,bor i Växjö. Förmodligen sändningen.Ser Anna Travis på TV4 HD och bilden är pixlig till och från. Då parabolen är 120x130 cm och perfekt inställd måste antingen boxen vara dålig eller satellitsignalen för svag.
Postad 18 maj 2011 - 22:28
Postad 19 maj 2011 - 07:34
Vad jag kan minnas har det hänt 2 gånger att det kommit sådana sommar skyfall att det har stört motagningen.Kan man kallt räkna med att man inte har någon TV om det regnar eller snöar?
Har aldrig haft problem vid snöfall, inte ens när det legat typ 10 cm snö på parabolhuvudet.
Jag har vart kund hos CanalDigital i 6 år och har deras standard parabol.
Postad 19 maj 2011 - 08:38
"Programvaruversion 0.8.9_H kommer att åtgärda följande problem:
• Boxen startar om när man trycker på tv-guide-, mytv- eller on demand-knappen"
Ja det var väl kanske bra att de fixxat det men nu hänger sig boxen fett istället så jag får gå ur soffan för o boota om,
va ju smidigare innan då den själv bootade ...... ;-)
fast önskvärt hade ju vatt att denna j***a box hade fungerat istället.
/ V
Postad 19 maj 2011 - 08:44
Om det nu inte var ett moln kan det vart ett UFO som hovrade över taket och orsakade en radioskugga.
Inget jag sätter slantar på, men....![]()
En annan sak jag undrar är om det här med HDMI versioner, problemen med handskakning och ljudsynk kanske har med vilken HDMI vers, man har?
Jag vet inget om detta men kanske någon annan här vet hur dom olika versionerna funkar.
Har boxen fortfarande HDMI vers 1.1 som det står i specen jag fick med när jag köpte boxen för över tre år sen?
Eller är den uppdaterad till 1.3 eller 1.4?
Går det kontrolera?
http://www.bramida.s...p?article_id=42
1.4 innehåller en 100 Mbit/s ethernet kabel så det är nog svårt utan att byta kontakt.
Tidigare versioner är mycket support för nya format samt nya kontakttyper. Även någon ökning av bandbredden. Om det är möjligt där vet jag inte.
http://sv.wikipedia....media_Interface
Postad 19 maj 2011 - 08:55
Förutom störningar osv på HD-kanaler så har vår box börjat med att det går inte att se på något när den spelar in. Den visade inte den kanalen som den spelade in på, utan en som den antagligen spelat in på tidigare.För min del har den senaste uppdateringen enbart lett till försämringar.
Får numera ganska frekvent upp både "problem att ta emot signal" samt även "sätt i programkortet".
Jag kan inte heller titta på tidigare inspelat material när boxen spelar in. Så för tillfället är boxen totalt oandvändbar eftersom jag för det mesta spelar in något/några program varje kväll och då varken kan titta på inspelat material eller andra kanaler.
Får väl ringa mitt första samtal till supporten i morgon så att dom får lösa mina problem (*ironi*).
Dessutom, idag när jag skulle sätta på boxen så stod den redan i "init"-läget och ville att jag skulle välja menyspråk.
Går ej att byta kanal, inte ens till den som spelas in. Inte heller komma in i menyerna så man kan få försöka starta en inspelning.
Postad 19 maj 2011 - 09:19
Tycker också det blivit problem med sämre ljud(läpp)synk sedan senaste uppdateringen.
Bildmässigt upplever jag att bilden försämrats betydligt på Canal+ egna kanaler, liksom en del HD-kanaler och SVT, men att det klart förbättrats på flera andra SD-kanaler - 4+, 4 komedi, 4 guld (som jag aldrig tittar på). Comedy Central visas alltid i fel bildformat.
Väldigt, väldigt tråkigt att ju mer man försöker rätta till så det fungerar för vissa boxar, så förstör man samtidigt för andra. Måste ju vara stora brister i hårdvaran, om det fungerar så olika för oss användare. Har inte SAGEM något som helst ansvar?
Postad 19 maj 2011 - 10:34
Jag lider med er som har stora problem just nu.Väldigt, väldigt tråkigt att ju mer man försöker rätta till så det fungerar för vissa boxar, så förstör man samtidigt för andra. Måste ju vara stora brister i hårdvaran, om det fungerar så olika för oss användare. Har inte SAGEM något som helst ansvar?
Min box hör till dom som gillade nyaste uppdateringen, jag har inte haft en enda låsning eller ofrivillig nerstängning sen sista uppdateringen.
Ang pixlingar, hack i bilden och osynk (osynk är värst på SVT) så har jag det med.
Men just nu är jag bara glad att boxen inte stänger av sig 2-3 gånger per kväll, så jag har inte hunnit reta mig så mycket på det än.
Undra om SAGEM har någon framtid alls, allt dom tar i just nu är ju bara skit. Deras motsvarande box som Boxer säljer är ju samma dynga som denna skit CD säljer.
Postad 19 maj 2011 - 10:42
Canal Digital, har ni någon officiell kommentar?
Hej Ulfis,
För att kunna ge er ett så bra svar som möjligt har vi vidarebefodrat frågan till ansvariga och återkommer i tråden så fort vi har ett svar.
Med vänliga hälsningar,
Filippa
Postad 19 maj 2011 - 11:00
Jag får problem när det är blötsnö som lägger sig på framför allt mickrovågshuvudet men också själva parabolytan, vid häftigt snöfall kan jag få gå ut och sopa av 1 gång i halvtimmen. Annars stör inte vare sig rengn eller snöfall.Har storleken större tallrik. Kanske man skulle haft någon form av tak över parabolen men det är svårt att få till rent utseendemässigt så jag sopar de få gånger på vintern när det är problem.Vad jag kan minnas har det hänt 2 gånger att det kommit sådana sommar skyfall att det har stört motagningen.
Har aldrig haft problem vid snöfall, inte ens när det legat typ 10 cm snö på parabolhuvudet.
Jag har vart kund hos CanalDigital i 6 år och har deras standard parabol.
Postad 19 maj 2011 - 15:55
Jag får problem när det är blötsnö som lägger sig på framför allt mickrovågshuvudet men också själva parabolytan, vid häftigt snöfall kan jag få gå ut och sopa av 1 gång i halvtimmen. Annars stör inte vare sig rengn eller snöfall.Har storleken större tallrik. Kanske man skulle haft någon form av tak över parabolen men det är svårt att få till rent utseendemässigt så jag sopar de få gånger på vintern när det är problem.
[/quote]

Min parabol sitter rätt skyddad, lätt att komma åt.
Postad 19 maj 2011 - 15:58

Redigerat av ruva, 19 maj 2011 - 15:59.
Postad 19 maj 2011 - 16:03
quote name='HSE' date='May 19 2011, 12:00 ' post='3292297']
Jag får problem när det är blötsnö som lägger sig på framför allt mickrovågshuvudet men också själva parabolytan, vid häftigt snöfall kan jag få gå ut och sopa av 1 gång i halvtimmen. Annars stör inte vare sig rengn eller snöfall.Har storleken större tallrik. Kanske man skulle haft någon form av tak över parabolen men det är svårt att få till rent utseendemässigt så jag sopar de få gånger på vintern när det är problem.DSC00349.jpg 1,12MB 1 Antal nerladdningar
Min parabol sitter rätt skyddad, lätt att komma åt.
hmm... ett snöras där så böjer LNB armen ner sig.

Kan du inte sätta den på balkongräcket istället?
Redigerat av AC3, 19 maj 2011 - 16:04.
Postad 19 maj 2011 - 16:57
eller lite högre upp närmre takfoten så skyddar överhänget lite om det vill sig. Ser nästn ut som hos oss.Var är bilden tagen i för stad?hmm... ett snöras där så böjer LNB armen ner sig.
Postad 19 maj 2011 - 23:09
Parabolen har suttit där sen 2005 och aldrig träffats av snöras, trots flera ras varje år.hmm... ett snöras där så böjer LNB armen ner sig.
Jag använder inte orginalfästet utan svetsade ihop ett som gör att parabolen sitter så nära väggen som det går.
Jag vet inte om ni har studerat snöras men snön som rasar landar mellan 1,5 - 2 meter från huset, så ju högre den sitter desto större risk att träffas. Lite som när man rullar en boll från taket.
Markiserna är från http://www.hestramarkis.se/ dom måttbeställs, är inte dom billigaste på marknaden, men har otrolig kvalitet. Dom jag har är över 15 år gamla. Dom är nästan alltid nera, jag hissar bara upp dom när det blåser, och dom har heller aldrig fått snöras från taket på sig.
Jag tittade på inspelningen från igår av "Anna Travis" nyss, och pixligare och mer osynkad sändning har jag nog inte sett tidigare. Tur att jag läst om att det troligtvis var sändningen, är det tv4 som inte har koll på tekniken eller?
Postad 20 maj 2011 - 09:34
Efter sista uppdateringen har fjärrkontrollen nästan blivit omöjlig att styra med, innan har den varit seg men nu som sagt så funkar den knappt alls
Har också märkt detta, den är mycket mer riktningskänslig nu. Fast du kanske behöver byta batterier, själv styr jag med Logitech Harmony 1100 och det har inte varit så här segstyrt förut. Dock gillar jag verkligen att boxen startar upp sig själv direkt nu.
Postad 21 maj 2011 - 12:13
Atmosfäriska störningar i onsdags? Eller att jag spelade in samtidigt som jag tittade på andra kanaler?
Postad 24 maj 2011 - 18:15
Följande fel har jag fortfarande märkt på vår box:
- De marksända kanalerna, dvs TV6, TV4 Malmö samt några danska kanaler försvinner fortfarande då och då från favoritlistan och ersätts med random andra kanaler... Detta kan jag inte förstå hur det fortfarande kan vara ett fel!
- Jag kan fortfarande inte redigera inspelat material. Ja, jag anser att detta är ett FEL på en inspelningsbar box. Här borde Canal Digital tamejfan skämmas. Man kan hur som helst plocka bort en totalt grundläggande funktion!
- Den har fortfarande hängt sig en gång vid tryck på epg-knappen. Detta var direkt i samband med nya mjukvaruinstallationen och har inte hänt senare. Jag förlåter denna gång, det verkar ju faktiskt vara betydligt bättre på denna punkt. Grattis, det tog bara ett halvår.
Postad 24 maj 2011 - 18:32
Postad 24 maj 2011 - 19:57
Om jag slipper problemet med "ingen signal" på alla kanaler utom den som spelas in och problemet med den usla spolningsfunktionen så är det "good enough" för mig. Såvida det då inte på sedvanligt sätt dyker upp nya underligheter
... lite bättre respons från fjärren vore också fint.
Postad 24 maj 2011 - 22:57
Intressant, har du kunnat redigera tidigare? Kan berätta att jag har en gammal (Sagem, 2 år) markbox där jag kan redigera men den senaste boxen med HD där kan man inte redigera. Där är den funktionen borttagen. Det var en av anledningarna till att jag skickade tillbaka den boxen..........
- Jag kan fortfarande inte redigera inspelat material. Ja, jag anser att detta är ett FEL på en inspelningsbar box. Här borde Canal Digital tamejfan skämmas. Man kan hur som helst plocka bort en totalt grundläggande funktion!
.........
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar