Jag tycker att träna hemma är det sämsta man kan göra, iaf för min del för det finns alltid andra saker att göra, skall jag träna, så får det bli att åka till gymmet o pumpa. Men kanske bara för jag har dålig motivation att träna hemma : P
Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 05 January 2019 - 18:53
Jag tycker att träna hemma är det sämsta man kan göra, iaf för min del för det finns alltid andra saker att göra, skall jag träna, så får det bli att åka till gymmet o pumpa. Men kanske bara för jag har dålig motivation att träna hemma : P
Sämsta man kan göra borde väl vara att låta bli att träna. Den bästa träningen är den som blir av. Det kan kännas jobbigt i början då man inte känner en kotte på gymmet och ser vad andra lyfter. Går du på gymmet så gör din grej. Jämför aldrig med andra (det finns ändå alltid någon jävel som är starkare och större). Börja måttligt, går man in för hårt är det lätt att man ledsnar. Jag har styrketränat sedan jag var 18 (är 38 nu) och har aldrig varit starkare. Volym tar tid och vi är alla olika. Ha inte bråttom med resultat, det tar tid att bygga, särskilt utan genvägar. Kör lagom hårt!
Redigerat av little_mac, 05 January 2019 - 18:58.
Postad 05 January 2019 - 18:58
Ja, all träning är ju bättre än ingen. Har man motivationen att träna hemma så är det ju perfekt. Tyvärr har jag själv svårt att hitta den. Har skrivstång osv hemma, men får dra fram att varje gång, så kanske därför det är segt. Hade jag haft ett träningsrum, där allt stod alltid framme, så hade jag nog sett lite annorlunda på att.
Postad 06 January 2019 - 14:18
Skulle nog personligen satsa på ett :
https://www.xxl.se/c...1136739_1_style
Liknande träningsredskap används av militära specialförband vid utlandsmissioner.
https://www.trxtraining.com/
Ger bättre träning och resultat en en halvtaskig stång som man måste gänga hit och dit. Mina hantlar orkade jag inte med just pga mäcket med att byta vikter fram och åter beroende på vika övningar man behöver göra.
Skall man köra effektivt med stång behövs en bra stång, mer vikter än 90 kg samt en bänk och ett rack vilket tar mer plats..
varför är ett gummiband bättre träning än vanliga skivstång och hantlar?
Som sagt, gängade vikter är störigt som fasen; därför riskerar de bli liggande. Jag har ett par hantlar som har vikter som ska gängas fast. Dessa används enbart när jag har alldeles för mycket tvätt att vika. Det är enda gången det känns värt att börja lyfta fram dem...
däremot är det inte säkert att vikterna behöver gängas fast, exvis marklyften ska ju bara lyftas rakt upp (annars lyfter du fel)
Samma vid bänkpress - då vill man vid ensamträning inte ens ha vikterna fasta så man kan tippa av dem om man "fastnar nere".
90 kg kommer man långt med som nybörjare, men är det just marklyft så tar man sig som kille/man ändå ganska snabbt upp till 100-120kg som volymträningsvikt och då är det för lite tyngder med i kittet.
Ska man då utöka med fler vikter är det bra om det är någon form av standardmått på stången så att standardvikter passar stången också.
De gängade hantlarna kommer naturligtvis störa också; ena sidan kommer gänga fast sig stenhårt när du kör bicepscurl och den andra sidan kommer lossa. Ingen dealbreaker dock, men bra att veta.
Att stängerna går av ser jag som fullständigt osannolikt de första fem-tio åren, om de inte förvaras typ utomhus under bryggan vid havet.
Men håller med om att priset är bra.
ja det klart, det kan ju vara lite irriterande kanske att gäng fast låset varje gång. Men känns ändå inte som en orks till att inte köpa ett träningskit. kanske det går att köpa andra lås, sådana man bara nyper på, det borde ju funka ?
Angående bröstmuskler så är armhävningar med brett mellan händerna en bra bröstträning och då behövs ingen utrustning alls. Om det blir för lätt får du skaffa en bänk till bänkpress.
Skaffa gärna en ”chin bar”. Att göra chins och chin ups är kanonbra träning tycker jag.
ja en bänk hade ju underlättat. kanske två köksstolar som man ställer mot varannfunkar annars? ![]()
eller armhävningar då. funkar kanske i början när man är otränad.
jag har tränat på gym förr. 15 veckor innan jag tröttnade. Känner mig obekväm på gymmet och är hellre ensam när jag tränar.
Postad 06 January 2019 - 15:46
varför är ett gummiband bättre träning än vanliga skivstång och hantlar?
ja det klart, det kan ju vara lite irriterande kanske att gäng fast låset varje gång. Men känns ändå inte som en orks till att inte köpa ett träningskit. kanske det går att köpa andra lås, sådana man bara nyper på, det borde ju funka ?
ja en bänk hade ju underlättat. kanske två köksstolar som man ställer mot varannfunkar annars?
jag har tränat på gym förr. 15 veckor innan jag tröttnade. Känner mig obekväm på gymmet och är hellre ensam när jag tränar.
Det är inget gummiband. Trx hänger du i en dörrkarm och använder din egen kroppsvikt. Det är fasta remmar med handtag som gör att du kan utföra de flesta moment och variera belastning efter eget behag.
Tror att du tyvärr relativt snabbt kommer att tröttna på stången du visade iom att se kommer att bli för lätt för vissa övningar, du kan inte utföra alla moment utan bänk och rack, samt att du kommer kommer att bli asless på att gänga av och på vikter mellan övningarna. Personligen kan jag efter att tävlat 10 år i styrkelyft köra mig rejält slut med trx vilket inte skulle funka med den skivstång du hänvisade till.
Jag kör trx och kettlebells hemma nu mer om jag måste träna hemma och trx åker med på resor. Personligen tror jag även att två kettlebell är bättre än en skivstång.
Postad 07 January 2019 - 14:26
Det är inget gummiband. Trx hänger du i en dörrkarm och använder din egen kroppsvikt. Det är fasta remmar med handtag som gör att du kan utföra de flesta moment och variera belastning efter eget behag.
Tror att du tyvärr relativt snabbt kommer att tröttna på stången du visade iom att se kommer att bli för lätt för vissa övningar, du kan inte utföra alla moment utan bänk och rack, samt att du kommer kommer att bli asless på att gänga av och på vikter mellan övningarna. Personligen kan jag efter att tävlat 10 år i styrkelyft köra mig rejält slut med trx vilket inte skulle funka med den skivstång du hänvisade till.
Jag kör trx och kettlebells hemma nu mer om jag måste träna hemma och trx åker med på resor. Personligen tror jag även att två kettlebell är bättre än en skivstång.
blir du inte väldigt begränsad med kettleball eftersom dom har en konstant vikt?
kollade på dessa remmar på youtube också. Det känns inget för mig faktiskt.
Angående vikten på skivstången så bör den funka ganska länge. det är väl möjligtvis marklyft misstänker jag som inte räcker livet ut med 90kg men det går ju köpa mer vikter. Ingen som har sagt att man bara kan köpa en skivstång och måste behålla den resten av livet ![]()
angående gänger så måste det väl gå och köpa andra lås. tex sådana man bara nyper fast, om man nu tycker det är så jobbigt att gänga.
Postad 07 January 2019 - 22:54
Observera dock att den stången är 180 cm lång, en "riktig" är 220 cm. En sån kostar 3000 pix med 100 kg vikt om jag minns rätt.
Jag har köpt mitt hemmagym på den sidan och är i det stora hela nöjd. Det är inte samma kvalitet som eleiko eller leoko men då kostar å andra sidan en skivstång med vikter lika mycket som hela mitt gym
Bifogad fil(er)
Postad 07 January 2019 - 23:36
Skulle även jag gå på ett sett likt ovan om jag tänkte träna mer än 2v. Är en otrolig skillnad på 50 mm stång jmf med den du visade bild på. Ofta brukar de lite billigare sk ”hemmastängerna” inte hålla så där över lag bra. Iaf om man tänkte sig att köra lite marklyft och övningar där man släpper stången ibland. Händer ganska ofta att vikterna spricker eller att hålen ger med sig efter en tid.
Skulle defibitivt gå på stången i länken ovan.
Kettlebells fungerar för mig förvånsvärt bra med två stycken. Jag klara mig OK på 2x24kg men då är jag fortfarande hyfsat stark. Min granne som jag tränar med hemma ibland och som väl får sägas vara starkare än medel klarar sig med 2x16. Beror på att den träningen blir mer dynamisk då fler muskelgrupper får jobba med balans och koordination = jobbigare och så kan man köra fler rep.
Vill man köra tyngre övningar är det bara att sätta ihop 2 bells med ett spännband. Brukar jag köra tex vid enarms bänkpress eller squats då jag har 4 bells. Karelin körde en del bells och han var ju direkt inte svag.
Allt beror ju sedan på vad man vill uppnå. Skall man komma någon vart styrkemässigt och tränar själv behövs def ett rack likt ovan med saftey bars av säkerhetsskäl. Är inte kul att bli liggandes med stången på bröstet eller kollappsa i en squat för att man inte orkar sitt sista rep.
Jag skulle säga att det som bilden ovan visar är minimum om man skall köra på ett bra sätt hemma själv. Hade jag plats och tränade enbart hemma skulle jag def ha den uppsättningen.
Redigerat av Hoggeman, 07 January 2019 - 23:47.
Postad 08 January 2019 - 09:26
Postad 08 January 2019 - 12:45
ja en bänk hade ju underlättat. kanske två köksstolar som man ställer mot varannfunkar annars?
Säg att du lägger på 50 kilo på stången, hur skall du då krångla dig ner på två köksstolar för att börja bänkpressa? Om bänkpress skall funka effektivt så behöver du en riktig bänk och en bänkpresställning.
Postad 08 January 2019 - 13:03
armhävningar funkar skitbra, efter hand när du blir starkare och gör mer än 30+ reps, så sätter du fötterna på en köksstol, så blir de jobbigare, sen nästa steg blir att lägga vikter på ryggen...
armhävningar motsvarar ca 70 % av din vikt vs stång i bänk, nåt att utgå ifrån
Postad 08 January 2019 - 15:30
Säg att du lägger på 50 kilo på stången, hur skall du då krångla dig ner på två köksstolar för att börja bänkpressa? Om bänkpress skall funka effektivt så behöver du en riktig bänk och en bänkpresställning.
Man använder såklart hantlar då.
armhävningar funkar skitbra, efter hand när du blir starkare och gör mer än 30+ reps, så sätter du fötterna på en köksstol, så blir de jobbigare, sen nästa steg blir att lägga vikter på ryggen...
armhävningar motsvarar ca 70 % av din vikt vs stång i bänk, nåt att utgå ifrån
Ja jag har sökt lite nu på övningar om man inte har en bänk och det verkar finnas många bra alternativ för bröstövningar.
Bänkpress är ju långt ifrån den enda övningen.
Postad 08 January 2019 - 15:41
om man tröttnar på gänglåsen kan man väl bara köpa sånna här, det borde väl funka även på en gängad stång?
Bifogad fil(er)
Postad 11 January 2019 - 17:00
snålheten tog överhanden så jag beställde kitet på cdon för 1499kr
Första delleveransen kom idag. 2x15kg vikter. Hoppas det inte dröjer alldeles för länge innan allt annat också kommer.
Har också laddat ner en app med mängder övningar där man kan filtrera övningar med bara hantlar till exempel. Bra exempelbilder och videoklipp.
Finns även färdiga program beroende på vad du vill uppnå.
Ska bli kul att komma igång lite. '
Tröttnar jag så är 1500kr inte så mycket pengar att förlora. det är ju bara några månaders gymkort.
Kanske till och med kan sälja allt för en liten peng om det skulle vara så, och då är förlusten kanske bara 1-2 månaders gymkort ![]()
Men nu hoppas jag ju på att jag inte tröttnar. Känner mig taggad.
Ska köpa proteinpulver också. Är inte säker på att det är nödvändigt, men det känns bättre i alla fall ![]()
Postad 11 January 2019 - 17:55
Postad 11 January 2019 - 17:58
Proteiner är nödvändigt men inte proteinpulver. Vad väger du? 70 kilo? Isåfall behöver du max 70 gram protein per dygn och det får du säkerligen med vanlig husmanskost. Personer som tränar högintensivt på OS-nivå kan behöva 2 gram protein per kilo kroppsvikt per dygn.Ska köpa proteinpulver också. Är inte säker på att det är nödvändigt, men det känns bättre i alla fall
Överskott av protein kommer att lagras som fett eller nyttjas för energibehovet. Inga extra stora muskler bara för att proteinintaget är extra högt.
Redigerat av Buddypresley, 11 January 2019 - 18:12.
Postad 11 January 2019 - 18:19
Proteinpulver är bara nödvändigt om du tränar väldigt hårt. Jag tränar 4 dagar i veckan och simmar 2, samt träffar pt 2ggr i månaden, och hon tycker det är meningslöst på min nivå
Proteiner är nödvändigt men inte proteinpulver. Vad väger du? 70 kilo? Isåfall behöver du max 70 gram protein per dygn och det får du säkerligen med vanlig husmanskost. Personer som tränar högintensivt på OS-nivå kan behöva 2 gram protein per kilo kroppsvikt per dygn.
Överskott av protein kommer att lagras som fett eller nyttjas för energibehovet. Inga extra stora muskler bara för att proteinintaget är extra högt.
japp, väger runt 70kg +- några kg
jag är periodare när det gäller protein till maten. ofta äter jag vegetariskt. Tex bara wokade grönsaker med ris och soja.
ibland en pastarätt med nån salsasås. Kan gå en vecka utan att jag äter protein.
Sen får jag perioder där jag äter mycket tonfisk och lax och kyckling till exempel.
Så ofta får jag nog i mig alldeles för lite protein.
Postad 11 January 2019 - 19:47
Om du tappar vikt så skulle det kunna vara så. Knappast troligt att du får i dig för lite protein. Men känns det bättre så köp pulver.Så ofta får jag nog i mig alldeles för lite protein.
Postad 11 January 2019 - 19:54
Om du tappar vikt så skulle det kunna vara så. Knappast troligt att du får i dig för lite protein. Men känns det bättre så köp pulver.
Nej jag tappar inte i vikt. Så det är nog ingen fara 😊
Postad 18 January 2019 - 18:59
nu har mitt skivstångskit kommit. så på måndag börjar jag pumpa ![]()
Testade lite snabbt några marklyft med 35kg
första gången jag gör det och det märks att man är otränad. även med denna lätta vikt så kände jag verkligen hur hela kroppen arbetade. pulsen ökade också ganska mycket trots att jag bara körde 2x12.
det är nog en bra övning som aktiverar många muskelgrupper.
Postad 18 January 2019 - 23:36
Marklyft 35kg, läste jag fel? 😂
Jag skulle ju bara testa tekniken eftersom det var första gången 😊
Har du några tips om hur många kilo jag ska träna med för att folk inte ska skratta åt mig?
Postad 19 January 2019 - 11:11
Redigerat av hassesolo, 19 January 2019 - 11:13.
Postad 19 January 2019 - 11:20
Ser många som har alldeles för tungt och fuskar med övningarna. Vet en på gymmet som bara utför ca 20% av träningsrörelsen med tunga vikter. Sen ser man andra med dubbelt så stora muskler som utför övningen korrekt fast med lägre vikt.Helt rätt att börja lätt och att fokusera på rätt teknik. Många lyfter för tungt mot vad de klarar av och med dålig teknik. Vikterna kan man ju öka efter hand. Bara en idiot skulle skratta ut någon annan för att de har lätta vikter.
Postad 19 January 2019 - 11:35
Många bra tips på den sidan, även för nybörjare.
Edit: men, ja. Din kroppsvikt är nog ett relativt vettigt första mål om du inte är kraftigt överviktig.. Inte som träningsvikt, utan som singelrep.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 19 January 2019 - 11:38.
Postad 19 January 2019 - 19:20
Ställ in siktet på att åtminstone kunna repa på din kroppsvikt
ja det bör ju inte vara några problem när jag övat in tekniken lite. ![]()
Helt rätt att börja lätt och att fokusera på rätt teknik. Många lyfter för tungt mot vad de klarar av och med dålig teknik. Vikterna kan man ju öka efter hand. Bara en idiot skulle skratta ut någon annan för att de har lätta vikter.
det finns många idioter, speciellt på gym.
https://www.styrkela...j-och-marklyft/
Många bra tips på den sidan, även för nybörjare.
Edit: men, ja. Din kroppsvikt är nog ett relativt vettigt första mål om du inte är kraftigt överviktig.. Inte som träningsvikt, utan som singelrep.
tack ska du ha, ska kolla där ![]()
väger 70 kg och det skulle jag tro att jag klarar lyfta redan nu.
Postad 19 January 2019 - 21:31
Postad 21 January 2019 - 15:54
körde ett pass marklyft idag.
började lätt och sen gick jag uppåt i vikt för varje set. Körde till sist ett lyft på 70kg som är min kroppsvikt.
Det gick ju bra men det är inget jag klarar repa med än så länge. Inte efter alla set inan i alla fall ![]()
Har ni tips på bra övningar jag kan göra hemma med skivstång, curlstång och hantlar utan bänk så tar jag tacksamt emot.
Jag googlar såklart också och det finns mycket. Men vad är era favoritövningar?
Postad 21 January 2019 - 16:27
körde ett pass marklyft idag.
började lätt och sen gick jag uppåt i vikt för varje set. Körde till sist ett lyft på 70kg som är min kroppsvikt.
Det gick ju bra men det är inget jag klarar repa med än så länge. Inte efter alla set inan i alla fall
Har ni tips på bra övningar jag kan göra hemma med skivstång, curlstång och hantlar utan bänk så tar jag tacksamt emot.
Jag googlar såklart också och det finns mycket. Men vad är era favoritövningar?
skulle säga att de här är rätt bra att utgå från. Alltså rodd, knäböj, marklyft, press (stående). Sen är ryck (snatch) och frivändning (clean) med stöt (jerk) kul övningar, även om de kan vara lite tekniskt avancerade. Börja med låg vikt bara (eller endast ett kvastskaft för att nöta teknik).
https://www.youtube.com/watch?v=YGGleRBn99Q
Redigerat av drue, 21 January 2019 - 16:30.
Postad 22 January 2019 - 16:00
skulle säga att de här är rätt bra att utgå från. Alltså rodd, knäböj, marklyft, press (stående). Sen är ryck (snatch) och frivändning (clean) med stöt (jerk) kul övningar, även om de kan vara lite tekniskt avancerade. Börja med låg vikt bara (eller endast ett kvastskaft för att nöta teknik).
https://www.youtube.com/watch?v=YGGleRBn99Q
så knäböj är nödvändig trots att man kör marklyft?
Känner idag nämligen träningsverken i benen efter gårdagens marklyft ![]()
körde marklyft, biceps med curlstång samt militärpress igår.
tänkte köra det mån,ons,fre
ska även köra lite armhävningar och situps. Sen måste jag hitta någon bra tricepsövning också.
Kan jag köra allt detta samma dag tre gånger i veckan?
Har ingen som helst lust att träna mer än tre dagar i veckan nämligen.
Postad 22 January 2019 - 17:15
Andreas, jag har aldrig sett ett liknande träningsupplägg förut. Dela upp kroppen i tre delar istället och kör varje muskelgrupp en gång i veckan.
Att endast vila en dag innan man kör samma muskelgrupp igen är inte att rekommendera. Det du gör med det där upplägget är att bryta ner kroppen, du kommer inte bygga upp den. De kan du vara säker på.
Redigerat av Unregistered3f868d20, 22 January 2019 - 17:16.
Postad 22 January 2019 - 17:32
Andreas, jag har aldrig sett ett liknande träningsupplägg förut. Dela upp kroppen i tre delar istället och kör varje muskelgrupp en gång i veckan.
Att endast vila en dag innan man kör samma muskelgrupp igen är inte att rekommendera. Det du gör med det där upplägget är att bryta ner kroppen, du kommer inte bygga upp den. De kan du vara säker på.
Okej. En gång i veckan alltså. Det räcker för att då maximal muskeltillväxt?
Låter lite men jag vet inte 😊
Kollar man på färdiga scheman så är det ju oftare än så.
Men är det en gång i veckan som gäller så är ju det bra. 😊
Postad 22 January 2019 - 17:51
beror lite på hur hårt du kör, 1gång per vecka om du maxar ut per muskelgrupp, men annars kan du upp till 2 ggr per vecka om du kör lite lättare/mindre, typ allmän träning, t ex kan du köra vissa bröstövningar en dag sen andra en annan dag i veckan, speciellt om du kör 2-3 muskelgrupper ihop varje gång du tränar...
T ex när jag kör armar, kör jag 3 övningar x 4 set triceps sedan 4 övningar x 4 set biceps, tar nästan 1 timme, hårt tempo, bra med vikter, sen måste jag vila en hel vecka innan nästa pass.
men kör du 1 biceps och 1 triceps en dag ihop med bröst som exempel, kan du köra det oftare..
Redigerat av hundrakg, 22 January 2019 - 17:54.
Postad 22 January 2019 - 18:03
beror lite på hur hårt du kör, 1gång per vecka om du maxar ut per muskelgrupp, men annars kan du upp till 2 ggr per vecka om du kör lite lättare/mindre, typ allmän träning, t ex kan du köra vissa bröstövningar en dag sen andra en annan dag i veckan, speciellt om du kör 2-3 muskelgrupper ihop varje gång du tränar...
T ex när jag kör armar, kör jag 3 övningar x 4 set triceps sedan 4 övningar x 4 set biceps, tar nästan 1 timme, hårt tempo, bra med vikter, sen måste jag vila en hel vecka innan nästa pass.
men kör du 1 biceps och 1 triceps en dag ihop med bröst som exempel, kan du köra det oftare..
om man maxar, betyder det att man bara kör tex hantlar och vanliga curls eller vad det heter tills man inte orkar mer helt enkelt?
gör man inte alltid det när man tränar?
Vore smidigt med ett färdigt schema så man vet hur många set och repetitioner och så . även övningar.
Jag vill gör det ganska basic och inte köra en miljon olika övningar. Då kommer jag tröttna.
Postad 22 January 2019 - 18:13
Mitt grundschema ser ut som följande samt att vissa variationer sker:
Pass 1: Ben, mage.
2: Bröst, triceps.
3: Rygg, baksida axlar.
4: Axlar, biceps.
Ibland kör jag armar tillsammans en dag, ibland kör jag ben, bröst eller rygg ensamt. Varje pass tar mellan 1,5-2,5 timme att genomföra beroende på belastning, intensitet. Tunga vikter: Längre vila och längre pass.
Postad 22 January 2019 - 18:17
maxar en muskelgrupp menar jag köra i alla fall 3 övningar 4 set, ganska tungt typ 8-12 reps..... då bygger du muskler bäst för de flesta(kan variera vilken typ av muskelfibrer du har o så), men låt säga 90% får bäst respons på detta...
Att maxa kan även vara man kör 1 övning så mycket man orkar, men variation är bättre, kör fler övningar.
du kan köra lättare, typ 12-20 reps, men då bygger du inte lika mycket muskler, kör du mindre 2-6 reps bygger du styrka.
jag kör:
mån: vila
tis: axlar, framsida ben
ons: vila
tors: armar(biceps + triceps)
fred: vila
lör: bröst, baksida ben
sön: rygg
men nu kör jag mest "pensionärsträning" jämfört med tidigare år i min ungdom, armar är viktigast, så länge armarna är +50cm är jag nöjd
, därav armar en hel dag, viktigaste passet, hehe
Redigerat av hundrakg, 22 January 2019 - 18:21.
Postad 22 January 2019 - 18:21
Håller med hundrakg i det mesta. Om jag endast skulle träna tre stycken pass/vecka så hade jag delat upp kroppen i tre delar. Själv kör jag aldrig mer än två muskelgrupper/pass, tycker att det blir för plottrigt/kort för varje muskel med fler än två muskelgrupper/pass.
Mitt grundschema ser ut som följande samt att vissa variationer sker:
Pass 1: Ben, mage.
2: Bröst, triceps.
3: Rygg, baksida axlar.
4: Axlar, biceps.
Ibland kör jag armar tillsammans en dag, ibland kör jag ben, bröst eller rygg ensamt. Varje pass tar mellan 1,5-2,5 timme att genomföra beroende på belastning, intensitet. Tunga vikter: Längre vila och längre pass.
varför tar det så lång tid?
att göra 8-10 repetitioner x 4 set tar ju inte lång tid alls.
10 reps tar ju under en minut att köra. sen ett par minuter vila.
så en övning/muskelgrupp borde ta en kvart ca.
men kör man flera olika övningar per muskelgrupp så tar det ju längre tid.
maxar en muskelgrupp menar jag köra i alla fall 3 övningar 4 set, ganska tungt typ 8-12 reps..... då bygger du muskler bäst för de flesta(kan variera vilken typ av muskelfibrer du har o så), men låt säga 90% får bäst respons på detta...
Att maxa kan även vara man kör 1 övning så mycket man orkar, men variation är bättre, kör fler övningar.
du kan köra lättare, typ 12-20 reps, men då bygger du inte lika mycket muskler, kör du mindre 2-6 reps bygger du styrka.
om jag kör tex biceps, vanliga curls med hantel. 8-12 reps och fyra set. Då är ju mina biceps helt slut sen. Hur ska jag då klara göra 2-3 andra övningar till på bicepsen? det finns ju ingen styrka kvar då ![]()
Postad 22 January 2019 - 18:25
varför tar det så lång tid?
att göra 8-10 repetitioner x 4 set tar ju inte lång tid alls.
10 reps tar ju under en minut att köra. sen ett par minuter vila.
så en övning/muskelgrupp borde ta en kvart ca.
men kör man flera olika övningar per muskelgrupp så tar det ju längre tid.
om jag kör tex biceps, vanliga curls med hantel. 8-12 reps och fyra set. Då är ju mina biceps helt slut sen. Hur ska jag då klara göra 2-3 andra övningar till på bicepsen? det finns ju ingen styrka kvar då
då kör du inte tillräckligt tungt, eller är du så svag att du kan tycka det är lätt...
man blir inte slut av en övning, därför du ska träna upp dig, tar tid, men du blir starkare snabbt
Postad 22 January 2019 - 18:36
Sen om du kör tyngre så behöver kroppen längre vila innan du kan köra igång nästa set igen.
Postad 22 January 2019 - 18:41
sen handlar det om energin du utsätter kroppen för, den förmågan du har att maxa per tid... är du svag, kan du lyfta lite energi = ej trött, går snabbt, detta är typiskt i början, när du blir starkare och uthålligare, kommer du bli tröttare varje pass på ett annat sätt, mer energi... sen måste man ta mer vila när man kör tungt...
exempel, om man kör 4 set bänkpress på 60 kg eller 120 kg är en stor skillnad, även om den "svage" som kör 60 kg i början inte kan köra mer så får han inte samma uttömning på energin, alltså upplevs passen lättare vs en som kan lyfta 120kg i samma antal reps, du lär dig med tiden att maxa kroppen... gränsen är ganska hög.
Postad 22 January 2019 - 18:45
sen kan man givetvis variera träningen, håller vi oss till exemplet jag sa med vikt o bänkpress, så skulle jag kunna ligga på 60 kg x 4 en dag och 120kg x 4 en annan dag, skillnaden är att den dagen jag kör 60kgx4 är att jag gör mååånga reps vs 120kg där det blir mindre reps..... som exempel klarar jag som rekord 106 reps på 60kg, därav ej så aktuellt för mig att köra just den vikten då jag fullständigt skulle bränna ut mig på första setet, därav måste jag öka lite i vikt...
Redigerat av hundrakg, 22 January 2019 - 18:45.
Postad 22 January 2019 - 19:38
då kör du inte tillräckligt tungt, eller är du så svag att du kan tycka det är lätt...
man blir inte slut av en övning, därför du ska träna upp dig, tar tid, men du blir starkare snabbt
förstår inte alls vad du menar.
När kör jag inte tillräckligt tungt?
är jag svag om jag tycker det är lätt? borde jag inte vara stark då? ![]()
Om jag blir slut av en övning så kanske jag kör för tungt?
Postad 22 January 2019 - 21:17
jag menade, du kan inte vara slut efter en övning biceps, man kan få pump, och känna att man ej behöver mer, men just de tränar du upp efter hand, jag kan köra 16 set biceps idag och ändå känna att jag kan köra mer, visst får jag pump, och de är helt upp-pumpade, men de betyder inte att man ej kan köra mer.... slut kan man bli av en tung övning rygg eller ben, men ej biceps, det är en så liten muskel, det är nog mer pump du känner..
sen beror de hela vad du är ute efter, vanlig håll igång träning, då kan du köra vad som när som i stort sett, lite lagom och du mår bra..... men vill du öka i muskler och bli starkare på bästa sätt, bör du kör 3-4 övningar per muskelgrupp ca 1 gång per vecka, du behöver inte göra de första tiden, men efter nån månad är det nog de du bör eftersträva..
finns de på gymmet där jag tränar som kör 3 olika muskelgrupper per tillfälle, och de kör lite som de känner för, men de tränar inte för att öka, utan mest för att må bra..... så allt beror på....
men oavsett 4 set biceps är typ uppvärmning, du bör köra min 3 övningar x 3 set minst tycker jag, även för triceps. om du vill ha lite armar ![]()
Postad 23 January 2019 - 12:35
Han kommer inte att bryta ner kroppen. Bryts kroppen ner om man gör tex armhävningar varannan dag?
Postad 23 January 2019 - 12:49
Han kommer inte att bryta ner kroppen. Bryts kroppen ner om man gör tex armhävningar varannan dag?
inte om han bara kör armhävningar för bröst, och kör typ 3-4 set, de kan han köra varje dag också.
lite som att göra en hyfsat enkel arbetsuppgift varje dag, skruva in ett gäng skruvar i 5 minuter, de tar lite på underarmen men tär inte ner musklerna.
Men om han ska köra bröst och kör tungt 4 övningar, då bör han vila 7 dagar, OM han vill bygga muskler. är tanken att må bra, är de bara att köra vad som helst när som helst..
samma om du skruvar in skruvar tungt allt du kan i en hel timme, då bör du vila ett par dagar minst OM tanken är att bugga muskler och bli starkare.
enkelt: de beror på hur mycket du bryter ner muskeln, desto mer desto mer vila.
Redigerat av hundrakg, 23 January 2019 - 13:09.
Postad 23 January 2019 - 13:33
Krångla inte till det med biceps.
1 uppvärmning t ex bicepscurl 10-12rep
2 lite tyngre 8-10 rep
3 max vad du orkar ca:6rep eller till du inte kan utföra övningen korrekt.
Lägg till max 2 övningar till, utan uppvärmning. upprepa punkt 2 och 3 = 4 set till. Totalt 7 set.
Har du tränat några månader kan du köra HÅRT!, om du är nybörjare kan du ta det lugnare.
Postad 23 January 2019 - 13:42
Krångla inte till det med biceps.
1 uppvärmning t ex bicepscurl 10-12rep
2 lite tyngre 8-10 rep
3 max vad du orkar ca:6rep eller till du inte kan utföra övningen korrekt.
Lägg till max 2 övningar till, utan uppvärmning. upprepa punkt 2 och 3 = 4 set till. Totalt 7 set.
Har du tränat några månader kan du köra HÅRT!, om du är nybörjare kan du ta det lugnare.
de där med just armar tycker jag varierar en hel del, om det är muskel uppbyggnad vi pratar om.
att köra så du nämner kan stämma på en del, medans andra får bättre respons på att köra lite lättare med fler set, det är sällan de blir bättre på andra hållet. sedan får en del bättre respons med att köra högt tempo och superset samt att mixa bic + tric i samma set...
jag personligen får större armar om jag kör biceps och triceps ihop, minst 24 set max 28 set, ca 10-14 reps per set.
de skiljer en hel del.
de man ska tänka på är att variera, shocka kroppen de ger resultat extra..
givetvis ska man ta de lugnt i början, var lite de jag menade, man bygger upp styrka uthållighet och hittar rätt till slut, det tar åratal att hitta helt rätt vad som är idealt för just dig, det tog 10 år för mig att hitta rätt med just armarna, man har ju tränat i 30 år så inget man ska stressa fram vad som passar en...
Postad 23 January 2019 - 17:27
hur funkar det med olika övningar och set?
är det väldigt viktigt att setten utförs snabbt efter varann?
Eller kan jag köra ett set marklyft. Sen göra ett set med en helt annan övning och sen gå tillbaka till ett set marklyft igen? Att man varierar övningarna istället för att göra färdigt en övning i taget?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
86 bilder
1544 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?