Japp!Så var det!Jo, det var det som du ändrade ovan

Xbox 360 bättre grafik och/eller prestanda än PS3 på de flesta MULTI-spel
Startad av
andrei68
, sep 29 2007 09:33
1817 svar till detta ämne
Postad 04 november 2008 - 01:35
Mjae, Cell kan kompensera för en del saker. AA är definitiv inte en av dem. (Det krävs rå bandbredd och fillrate för AA, Cell erbjuder inget av det) Postad 04 november 2008 - 06:29 Tack igen!Kul med info från de som är mera insatta! Postad 04 november 2008 - 10:23
MS verkar ha mer fingertoppskänsla för PR (inte så svårt kanske?) och istället för att agera översittare så låter de tidingar, siter och forum (som detta) göra jobbet. Helt rätt tänkt enligt mig. Postad 04 november 2008 - 12:38
Jag kan knappast kalla mig någon expert, men jag har försökt läsa in lite när det gäller RSX och SPU:erna i PS3. Något sätt att implementera AA genom en eller flera SPU:er har jag inte sett. Däremot har jag läst en del om att de kan avlasta GPU:n för andra uppgifter. Förmodligen kommer de hitta nya sätt att avlasta GPU:n. Det är denna utveckling som kommer göra att några av de spel som kommer snart kommer ha AA, exempelvis Resistance 2 och Killzone 2. Men det handlar ju alltid om trade-offs annars. PS3 kan ha AA, men många har prioriterat bort det för högre FPS eller fläskigare effekter. Problemet är att när det är multi-platform, så är PS3 lite för speciell i sin lösning, så att få ut mer prestanda förmodligen kräver mer tid av utvecklarna. Förhoppningsvis kommer detta ändra sig ju längre in i PS3 livscykel vi kommer. Postad 04 november 2008 - 12:47
Absolut är kontrast något man kan sätta på TVn, dock anser jag att den skillnanden i AA som folk tycker sig se snarare handlar om större kontrast vilket gör att man lättare ser jaggies än faktisk skilnnad i AA. Postad 04 november 2008 - 12:57
Det är ganska uppenbart att det handlar om brist av AA på PS3 tycker jag. Men det är ju väntat med Fallout 3. Har för mig att tom bethesda uttalade sig att de inte bryr sig så mycket om PS3 versionen. Postad 04 november 2008 - 14:06
Fallout absolut, men min post syftade på mirrors edge ![]() Postad 04 november 2008 - 14:42
Skulle inte vilja påstå att de på Beyond3D bara "tycker sig kunna se" då detta är killar som mer eller mindre spenderar 24h om dygnet till att räkna pixlar och mäta framerate. "tycka sig kunna se" reserverar jag till folk som sitter och kollar jämförelser på dåliga flashvideos från gametrailers eller läser IGN heads-up. Säger de på Beyond3D att där finns en skillnad i AA på ställen i Mirror Edge, ja då är nog det mer eller mindre fakta. Dessutom är det ingen större chock då detta är något av styrkorna bakom 360. Postad 04 november 2008 - 14:48 ![]() Redigerat av Garrett, 04 november 2008 - 14:51. Postad 04 november 2008 - 14:52 "Doesn't this shot suggest some kind of selective AA going on - we've seen it in UE3 games before (Medal of Honor):" AiStrong (En Admin på forumet) har varit så snäll o ringat ut var och var inte det finns AA på ett 360 klipp: ![]() Arwin: "Yeah, in these shots it's totally clear that the 360 version has 2xAA. In fact, it's clear in all the shots, if you look careful enough (you won't notice it as clearly in more vertical diagonal lines than in more horizontal diagonal lines, but even in near vertical lines you can see it in the colors being affected slightly. " Grandmaster angående 360n's övertag i UE3: "There are quite a few UE3 titles old and new with varying levels of 2x MSAA on Xbox 360, absent on PS3. Strangehold, The Bourne Conspiracy, Army of Two and others. As I mentioned earlier, Medal of Honor Airborne also has some AA." MEN 2xAA vs 0xAA är extremt liten skillnad. Oftast ser man det tydligare i motion när man rör sig runt. På bilder är båda ändå jaggiga så det är lätt att lura sig själv. Redigerat av PalmiNio, 04 november 2008 - 14:54. Postad 04 november 2008 - 15:37 Redigerat av andrei68, 04 november 2008 - 15:41. Postad 04 november 2008 - 18:20
Jag ser inte mkt skillnad på bilderna, Men är ju inte konsigt om de ser lite bättre ut då de är UE3 Och jag vet inte, Det måste va fel på han TV jag får ingen screen tearing på min PS3a iallafall, Inte på mirror's edge:) Är Dead Space verkligen snyggare på 360?, Lead Platform är ju PS3 Redigerat av -Seb-, 04 november 2008 - 18:22. Postad 04 november 2008 - 18:29 Floating point gör att motorn jobbar med värden över 1 (där 1 = 100% vit), om motorn har ett värde på 2.0 på t.ex. hustaken som är rätt urblåsta och ska försöka göra en vettig AA uträkning mellan den och en sidvägg som kanske har ett värde på 0.5 så kommer mellantinget mellan 2 och 0.5 bli 1.25, som kommer visas som 1 (=100% vit) eftersom en skärm inte kan visa mer än 100% vit, därför, trots AAn blir det jaggies. Tycker det känns som att detta är fallet i senast postade mirrors edge bilden, eftersom det framförallt är där kontrasten är som högst som AA:n misslyckas. Sorry för lite offtopic ![]() Redigerat av Unregisteredb7d466df, 04 november 2008 - 18:30. Postad 04 november 2008 - 18:52
Jo men det är knappast det första spelet som ska ha varit lead plattform och ändå inte haft staffetpinnen. Dock bör det tilläggas att det verkar som spel med PS3 som lead har betydligt mindre skillnad överlag så det är ju iaf något positivt. Oftast är ju skillnaden bara AA vs ingen AA. Postad 04 november 2008 - 19:16 Bioshock: - 720p på 360 vs 680p på PS3 - Bekräftat av Quaz51 - Blurr filter som ska förbättra frameraten - iaf enligt utvecklaren - Fortfarande lågupplösta texturer på sina ställen på PS3 - Utvecklaren har lovat patch men inget hänt - Lägre fps än 360 versionen. - Mandatory install på 5gb. Inget extra content som lovat förutom extra svårighetsgrad (ska komma med patch) Kort sagt - dålig och långt efter konvertering Dead Space: - Annan form av normal mapping på PS3 - Lägre fps på PS3 Annars ett exempel på en bra release Pure: - Någon form av screen-tearing när man startar ett lopp på PS3 but that's it. - Optional install på PS3 - GREAT! - Enligt Eurogamer är detta en ledstjärna hur multiplattformspel bör vara Midnight Club LA: - 720p på 360 men scalad 960x720 på PS3, 33% mer pixlar på 360 med andra ord - 2xMSAA på 360 och Quincunx på PS3 - Det senare kan uppfattas ge mjukare kanter mot vad 2xMSAA ger men resulterar ockå att hela texturer blir mer blurriga. - Framedrops på 360 i delar när man inte spelar Spiderman - V-sync på 360 men screentearing på PS3 - AA på 360 StarWars: Forced Unleashed - Screentearing på båda - Bättre texturer på sina ställen på 360 http://www.eurogamer...ticle_id=282241 Postad 04 november 2008 - 19:30 ![]() Postad 04 november 2008 - 19:36
Nja Eurogamer gnäller rätt hårt på det. Visst bra men knappast välgjort när de pratar om pop-ups så mycket. Postad 04 november 2008 - 19:45
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 04 november 2008 - 19:47. Postad 04 november 2008 - 19:57
För att de baserar sig på fakta och är något av en form experter i mätningar och jämförelser av grafik. Det mesta av deras arbete härstammar från beyond3D som är precis som namnet anspelar, ett grafiskt inriktat forum för det mesta där även en del spelutvecklare hänger. Hade iof varit kul om någon gjorde liknande med ljud. Dock så är ju det som nu postat från NeoGAF knappast någon vetenskaplig grym utvecklande utan bara ett påstående, som iof med all rätt kan vara sant. Saken är att EG har valt att vara proffsiga i sammanhanget och är en av de få som verkligen har experter och fakta till sina påstående vilket är raka motsatsen till t ex IGN Heads-up som kör på "det känns" metoden. Det finns mängder av aspekter som EG inte tar med utöver ljud. Där har du iaf svaret på den frågan. Jag är tyvärr inte så insatt i ljud så kan inte säga vilket som är bäst. Sett till Size är PS3 utgåvan ca 1gb större men det är också pga ett stöd för fler språk på samma utgåva så skillnaden i ljud är det då en fråga var de klämt in. Någon som har "bevis" på att PS3 utgåvan har DTS utöver vanligt DD ljud? För övrigt behandlar tråden också Redigerat av PalmiNio, 04 november 2008 - 19:59. Postad 04 november 2008 - 20:02 Postad 04 november 2008 - 20:14 "Disabling DD5.1 in the sound settings and leaving only DTS enabled will cause ALL games to play using DTS. However, it's not really true DTS since it's the PS3 that's doing all the work and you're not going to get any better sound when compared to DD. Doing this will actually degrade the sound quality since it's having to be processed more times than needed. " Så folk som springer runt o tror att spelen har DTS tror oftast fel då. Coolt dock att konsolen kan koda om den IRL, men antar att det är det CELL är bäst på. Bättre att hålla sig till de spel vi vet. Har själv bara sett DD eller LPCM där det senare bara funnits i exklusiva spel vilket är mums så som i Uncharted. * Kollat vidare nu. Dead Space har INTE någon separat DTS slinga. Dels är det omöjligt att de klämt in det på 900mb tillsammans med 3 extra språk som den har på PS3 versionen mot 360 versionen. Dels så står där INGET om det på baksidan av spelet. Spel med egen DTS slinga ska gå att väljas i menyerna samt har en logga på boxen, så som Uncharted. PS3 kan tvinga ut DTS i alla spel. Redigerat av PalmiNio, 04 november 2008 - 20:28. Postad 04 november 2008 - 20:34 Postad 04 november 2008 - 20:39
Svårt att se detta vara fallet, varför lägga tid på det? Om det nu bara skiljer 900mb mellan 2 pal utgåvor där PS3 har hela 3 språk mer så känns det troligt att dessa 900mb är vad som upptar detta. Det finns alltså 2 pal versioner på 360 och 1 på PS3. Killen påstår DTS, jag påstår att det inte finns. Tror att han hamnat i tankefällan att bara för att man tvingar DTS i PS3 menyn så har spelet en DTS slinga. Sen känns det, förutom själv storleksskillnaden, konstigt att även om språken skulle ta säg 400mb att på resterande 500mb finjustera endast delar av ljudet - orka liksom då PS3 är svår nog redan att jobba med. Postad 04 november 2008 - 20:47 Redigerat av Unregisteredf64a5233, 04 november 2008 - 20:51. Postad 05 november 2008 - 05:57 Postad 05 november 2008 - 06:08
I ditt tycke ja, men det är ingen fakta utan bara ett tycke. Postad 05 november 2008 - 08:43 Postad 05 november 2008 - 09:01
Ehh....Vad har exklusiva spel att göra med hur spelen ser ut ? Postad 05 november 2008 - 09:34
se raynilssons kommentar ovan som jag svarade på.. oj, ok nu vaknade hjärnan till lite mera.... hmm vette fan om det är så.. tycker det finns en hel del snygga exklusiva spel till xbox360 också.. men ja,, det är vad jag tycker :> Redigerat av izikiel, 05 november 2008 - 09:36. Postad 05 november 2008 - 09:52
Lite svårt att ses det på det sättet. Hade dom också funnits på 360 så kan jag med säkerhet lovat att minst 50% av dom hade sett bättre ut där. Postad 05 november 2008 - 09:59 Att multispel ser bättre ut på 360 beror på att PS3 är mer komplicerad att programmera till. Eftersom man förväntar sig att ett multispel i dagsläget skall sälja ungefär lika mycket på 360 och PS3 så lägger man ner ungefär samma budget och ansträngning på de olika versionerna. Vips, så har man en bättre 360-version. Hade PS3 varit lika dominerande som PS2 var förra generationen så hade det antagligen sett annorlunda ut. Postad 05 november 2008 - 11:28 sony gjorde ju bort sig i början med massa idiotiska uttalanden osv också vilket inte gjorde folk gladare precis :> de trodde ngo med största sannolikhet att succén med ps2 skulle upprepa sig på ps3.... Postad 05 november 2008 - 12:55 Sen är det alltid svårt att avgöra sånt även om RallyNilsson gillar att dra upp sitt påstående titt som tätt. Åter till multiplattform. Postad 05 november 2008 - 13:04
Det stämmer säkert. Men på vilket sätt påverkar detta grafiken i multi-spel? Postad 05 november 2008 - 13:57
Det påverkar på det sättet att folket har/hade rysligt stora förväntningar på PS3 och att den skulle KROSSA allt annat, vilket nu visar sig vara långt ifrån sanningen. Postad 05 november 2008 - 15:40
Nä dom ligger på samma "nivå" när det gäller de exklusiva spelen tycker jag också. Men lättare blir det att avgöra när jag har Killzone 2 OCH Gears 2 här hemma. Dock blir det en smakjämförelse mer än en teknisk sådan. I alla fall, när det gäller multiplat handlar det också om DINEROS. Ps3 är dyrare att utveckla till och har mindre användarbas samt en attach rate som i alla fall inte är större än Xbox360. Alltså lägger man troligen hellre extra pengar på Xbox360 versionen av ett spel än PS3. Sen handlar det ju också om förväntad försäljning på de olika plattformarna. Postad 05 november 2008 - 16:39 Gör man? Det gör man nog inte. Hur kan du vara så säker på det btw? Postad 05 november 2008 - 17:13 Sen är det väl allmänt kännt att 360 är enklare/billigare att utveckla på. Och släpps ett spel samtidigt på båda konsolerna så kan man vara ganska säker att det är snäppet bättre på 360. Postad 05 november 2008 - 18:16
Jag generaliserar naturligtvis grovt. Om man jämför med situationen vi hade förra generationen så är det så. Postad 05 november 2008 - 19:01
Absolut, även om Gears 2 o Killzone 2 tillhör samma typ så känns de ändå mil ifrån varandra. Min smak säger att båda är ett måste, tyvärr känns dock inte lika wow eftersom man redan smakat en del i Gears 1. Kan för övrigt säga att det försegår vild debatt på Beyond3D om Fallout 3. Tydligen finns där klara tecken att 360 missar ofta effekten som får ytor som ska vara blanka att reflektera ljus. Återkommer med detta. Postad 05 november 2008 - 19:27 Vad menar du? Är det inte lättare för företagen att se på försäljningssiffrorna och förvänta sig något däromkring då? Postad 05 november 2008 - 20:06 Försäljningen av multispel till PS3 och 360 är i samma storleksordning. Redigerat av Unregistered5120ea9a, 05 november 2008 - 20:45. Postad 05 november 2008 - 21:43 Tar mina siffror från vgchartz då de finns lättillgängliga där. GTA4 360 - 6,08 miljoner PS3 - 4,64 miljoner Siffrorna kommer antagligen att jämna till sig lite efter att japanreleasen är över. Detta kan jämföras med San Andreas PS2 - 17,4 miljoner XBOX - 1,93 miljoner Nu är sifforna i och för sig lite orättvisande då GTA4 hade release på båda plattformar samtidigt medan San Andreas var tidsexklusivt till PS2. Men den som gräver lite lär hitta en trend som inte går att ta miste på. Fallout 3 är alldeles för nytt för att låta sig jämföras. Postad 05 november 2008 - 21:55 Ganska stor skilnad på antal sålda GTA IV.. Tror att exklusivt dlc spelat viss roll ändå Postad 05 november 2008 - 22:04 Spel riktade mot USA som t ex GTA 4 säljer något mer på 360. Spel riktade mot EU som t ex FIFA 09 säljer något mer på PS3. Totalt sätt så säljer dock spelen i samma storleksordning på de båda konsolerna. Med andra ord så är det inte motiverat för speltillverkare att plöja ner en massa extra utvecklingstid på någon av konsolerna. Redigerat av Unregistered5120ea9a, 05 november 2008 - 22:27. Postad 05 november 2008 - 22:40 Jag som har kollat detta tidigare vet dock om att spelen säljer bättre på 360, och det är bara till att kolla fler än ett spel tonne så inser du det också. Det är inga PS2 vs Xbox skillnader givetvis (även om ditt exempel både var orättvist och väldigt, väldigt isolerat/överdrivet), men överlag så säljer de bättre på 360 enligt din källa. Äh...jag tog 5 spel off the top of my head Assassins Creed (4 mot 3 milj) Dark Sector (0,5 mot 0,3) Guitar Hero 3 (3,5 mot 1,6) Dirt (0,85 mot 0,12) CoD4 (6,5 vs 3,7) Så räkna i procent eller siffror och du bör inse att din tes om att man förväntar sig likartad försäljning (och därmed lägger lika stort fokus på båda maskinerna) är skev. Man förväntar sig större försäljning på 360 om man tittar någonting alls på försäljningssiffrorna (och det förutsätter jag att man gör ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |