Efter att ha pillat på en X1a nu i några timmar kan jag konstatera att:
- Windows mobile förblir Windows mobile, även i ett Sony Ericsson skal.
- Telefonen är inte snabb nog. Jag tvivlar på att detta kan lösas med ny mjukvara. Jag kan ha fel.
- Tangentbordet känns plastigt. Windows-knappen knarrar något hemskt. Men måndagsexemplar kan ju vem som helst få.
- Displayen var mindre än jag trodde.
- Pennan används så fort man skall göra det minsta. Även läsa sms. Man kan ringa samtal utan penna dock.
- Webläsaren är ett skämt enligt mig. IE och likaså Opera. (Måste tillägga att jag är van iPhone användare sen en tid tillbaka)
- Knappast användarvänlig.
+ Designen är grymt snygg.
+ Grymt OS för teknikfreaks som tycker om att pilla, trixa och fixa med applikationer etc.
+ Enkel att synca mot Microsoft Exchange.
+ Har man använt Windows Mobile så känner man igen sig sekund 1.
+ Stort +++ för upplösningen i displayen. Kan tänka mig att det är helt underbart att se en film på denna skönhet.
+ Panelerna är snygga. / - Användbara? Nej, inte för mig iaf...
Sony Ericsson Xperia X1 är förhoppningsvist ett steg i rätt riktning för Sony Ericsson. Vad jag känner rent spontant är att detta
inte är en iPhone konkurrent (det har säker alla ni redan räknat ut, men det känns ändå bra att påpeka

). Som affärstelefon är den helt fantastisk. Likaså HTC's telefoner, Samsungs smartphones etc. Ja, ni fattar vinken. "Same same but different". Jag är ingen erfaren användare av Windows Mobile. Jag försökte ge telefonen en ärlig chans. Men att gå från en iPhone till en X1 känns inte rätt. Inte någonstans faktiskt. Att Xperia är ett monster (i mobilernas värld) rent prestandamässigt tvekar jag inte en sekund på. Hur märks det? Inte specielt tydligt. Den är grymt seg helt enkelt. Detta är ingenting jag skulle spendera 7000 kr på.
Det enda jag kan se hänger med från Sony Ericsson är startljudet, startlogan och märket på skalet. Resten är nytt för Sony Ericsson användare. Det betyder nya laddare, både bil och standard. Nytt handsfree, ny monteringssats i bilen och ett helt nytt tänk i menyer och hur man manövrerar telefonen.
Det första som slog mig när jag ställde in datum och tid var att hur jag än tryckte med pennan mot skärmen så hoppade tiden fram & tillbaka, datumet ändrade sig självt och jag höll på att bli helt galen rent ut sagt. Tills jag kom på att jag höll i telefonen. Ja, jag höll i telefonen med ett stadigt handgrepp. Jag kan nog inte vara ensam här i världen med att greppa telefonen och lägga tummen under skärmen när jag håller i den? Prova själva och se hur ni håller era mobiler. Det roliga med X1 är att den har någon form av optisk joystick som känner av minsta lilla rörelse med tummen som ligger ovanpå den. Den här "joysticken" är på tok för känslig i standardläge. Jag hittade sen ett sätt att ställa ner känsligheten på den, men detta är något som gjorde telefonen nästan oanvändbar för mig med standardinställningar.
Pekskärmen är faktiskt av riktigt bra kvalité. Här jämför jag mot en LG KS20. Man behöver inte pressa ner pennan i skärmen allt vad man har för att få den att reagera. På X1 räcker det nästan med att man lägger pennan mot skärmen så reagerar den. Stort plus i kanten för det.
Designmässigt så är det en riktig läckerbit. Den är smidig, snygg och jag kan inte få nog av att låta den ligga på bordet brevid datorn. Ja, jag har nästan svårt att fokusera mig på datorskärmen utan att dra ögonen till denna pärla.
Slutord från mig: Grilla mig inte. Jag kan ändra uppfattning totalt under morgondagen när jag får chans att testa den mer ute i "verkliga livet". Jag har alltid gillat Sony Ericsson, och älskar fortfarande SE's produkter. Det är sent, och det är dags att sova. Om jag nu lyckas slita blicken från Xperian.
Är den värd pengarna?
Omöjligt för mig att svara på. Personligen skulle jag inte köpa den, men det är absolut en värdig konkurrent till HTC Touch Pro och HTC Touch Diamond. Skulle du köpa någon av dessa, så vänta gärna tills du har klämt och kännt på X1. Men be gärna att få jämföra dessa sida vid sida så att du kan bilda dig en egen uppfattning. Hade jag själv valt mellan dessa hade jag (tro det eller ej) valt Xperia. Nu är jag en glad ägare av iPhone istället, och det kommer jag att fortsätta vara.
Godnatt!
Med reservation för grova stavfel och felformuleringar. Jag har inte kontrolläst vad jag har skrivit.PS: Önskas bilder på funktioner och program så knäpper jag gärna lite kort. Tror dock att det mesta redan går att hitta på nätet.