Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 24 September 2008 - 10:36

unoo
  • unoo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Översatt med Google translate. Blir inte helt grammatiskt korrekt, men jämfört med hur dagens ungdomar stavar är detta klasser bättre :)

http://translate.goo...t...sl=en&tl=sv

aa jag testadet det och de var ju inte direkt lätt att läsa. men nu laddar jag hem programet för att fixa usb minnet iaf , men sen då? är de bara att stoppa i det , starta datan , trycka esc och sen ska man förstå resten?
Har läst att många har problem med Wifi och webcamen , hur löser man detta? Läste om att man kan gå in i "BIOS" , vad är detta?

Postad 24 September 2008 - 10:47

mochw
  • mochw
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

aa jag testadet det och de var ju inte direkt lätt att läsa. men nu laddar jag hem programet för att fixa usb minnet iaf , men sen då? är de bara att stoppa i det , starta datan , trycka esc och sen ska man förstå resten?
Har läst att många har problem med Wifi och webcamen , hur löser man detta? Läste om att man kan gå in i "BIOS" , vad är detta?

http://sv.wikipedia.org/wiki/BIOS

Postad 24 September 2008 - 10:55

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Funderar på en 901 eller 1000, postade detta i 1000-tråden men tar mig friheten att posta samma inlägg här:

Vet att det låter vansinnigt men går det att dra igång en VMware på denna? Jag har på en extern hårddisk en rad VMware (virtuella maskiner), jag har en per kund pga att alla kunder har sina egna VPN-program vilket ställer till nätverksanslutningarna. En virtuell maskin tar 256MB RAM. Jag är inte ute efter raketprestanda men frågan är om det går att köra en virtuell maskin med dräglig prestanda? Om någon har möjlighet att testa detta så skulle jag vara väldigt tacksam.

Postad 24 September 2008 - 10:56

Grumpy_SWE
  • Grumpy_SWE
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Bekräftelse på att även min svarta 20 GB Linux - EEE PC 901 från "Multitronic", INTE har zif kontakt.

Postad 24 September 2008 - 11:04

unoo
  • unoo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

När jag installerar , försvinner xandros då?

Postad 24 September 2008 - 11:38

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
När det gäller leksakskänslan så är det en helt annan maskin än 900. Jag har iofs den svarta men den är grymt läcker med sitt blanka skal tycker jag.

Jag gjorde ett litet expriment idag. Jag startade upp datorn imorse och satte den i vänteläge genom att stänga locket. Sen lämnade jag den i 4 timmar precis och kollade batteristatus och värme. Den är helt kall (eftersom inget mer än minnet är igång i princip) och batteriet har gått från 100% till 97% på 4 timmar.

Jag gjorde exprimentet för jag ville se om jag kan ha den i väskan hela dagen för att då och då ta upp den utan att behöva boota upp windows xp. Det verkar funka!

Postad 24 September 2008 - 11:50

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Funderar på en 901 eller 1000, postade detta i 1000-tråden men tar mig friheten att posta samma inlägg här:

Vet att det låter vansinnigt men går det att dra igång en VMware på denna? Jag har på en extern hårddisk en rad VMware (virtuella maskiner), jag har en per kund pga att alla kunder har sina egna VPN-program vilket ställer till nätverksanslutningarna. En virtuell maskin tar 256MB RAM. Jag är inte ute efter raketprestanda men frågan är om det går att köra en virtuell maskin med dräglig prestanda? Om någon har möjlighet att testa detta så skulle jag vara väldigt tacksam.

Jag skulle också vilja veta hur/om vmware rullar på en 901:a, är det möjligt överhuvudtaget.

Postad 24 September 2008 - 12:13

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Från manualen till vmware:

Standard x86‐compatible or x86‐64‐compatible personal computer
733MHz or faster CPU minimum
Compatible processors include the following:
Intel — Celeron, Pentium II, Pentium III, Pentium 4, Pentium M (including
computers with Centrino mobile technology), Xeon (including “Prestonia”),
Core, and Core 2 processors, AMD —Athlon, Athlon MP, Athlon XP, Athlon 64, Duron, Opteron, Turion 64,
and Sempron
Multiprocessor systems are supported.

Står inget om det skall fungera på en Intel Atom dock, men det andra verkar den uppfylla. Dock om det enligt denna info skall fungera på en PII borde det fungera på en Atom, men vem vet?

Postad 24 September 2008 - 12:37

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

När det gäller leksakskänslan så är det en helt annan maskin än 900. Jag har iofs den svarta men den är grymt läcker med sitt blanka skal tycker jag.

Jag gjorde ett litet expriment idag. Jag startade upp datorn imorse och satte den i vänteläge genom att stänga locket. Sen lämnade jag den i 4 timmar precis och kollade batteristatus och värme. Den är helt kall (eftersom inget mer än minnet är igång i princip) och batteriet har gått från 100% till 97% på 4 timmar.

Jag gjorde exprimentet för jag ville se om jag kan ha den i väskan hela dagen för att då och då ta upp den utan att behöva boota upp windows xp. Det verkar funka!

Det är sådana här "testar" med "vardagssysslor" som är guld värda att få höra om!
Tack dbpetronl!
Om nu bara PayPal ville låta mig göra min förbannade betalning någon gång...

Postad 24 September 2008 - 12:45

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Kanon tack för info!
Jag har läst rykten om att viloläge ska fungera dåligt (långsamt) pga den långsamma SSD-disken. Fungerar det bra tycker du? Hur lång tid tar det ca att gå ner i vololäge samt starta upp den från viloläge?

Postad 24 September 2008 - 13:36

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
åååh vilken härva!
för typ 3 veckor sen så beställde jag från cdon..en svart 901'a.
blablablabla kommer aldrig kommer aldrig.
sen står det att den är del-levererad.
jag mailar cdon och frågar om den är skickad eller inte.
nä..det är den inte, dom har den inte på lager och vet inte när leverantören får in.
jag kollar då in ett annat ställe som har dom på lager och beställer därifrån.
PLÖTLISGT så får jag mail från cdon att..jorå,nu är min dator på väg + att jag får ett extra usb-minne som kompensation för att jag fått vänta så länge. jojo så lagom nu!
fast på hemsidan så står det att den inte är skickad än.
så jag mailade till cdon och sa att jag vill avboka min beställning,då får jag till svar att dom försökt att avboka men det går inte att föra över pengarna till mitt konto.

blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah..
så nu har jag väl två eee's på ingång antar jag..

Postad 24 September 2008 - 14:01

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Lade en beställning hos Dustin Home igår, alltså en ren chansning då de brukar kunna leverera och faktiskt var först att kunna skicka ut de första 901'orna i Sverige (med svensk tangentbordslayout).

Idag ser jag att min beställning är paketerad och på väg hit. Återkommer med bilder och mini-recension imorgon.

Postad 24 September 2008 - 14:25

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Lade en beställning hos Dustin Home igår, alltså en ren chansning då de brukar kunna leverera och faktiskt var först att kunna skicka ut de första 901'orna i Sverige (med svensk tangentbordslayout).

Idag ser jag att min beställning är paketerad och på väg hit. Återkommer med bilder och mini-recension imorgon.

Underbart, väntar med spänning :)

Postad 24 September 2008 - 14:50

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Fick min 901a från Dustinhome idag. Är lite besviken på att den inte kändes mindre + att jag trodde den skulle vara lättare. Jag antar att jag hade lite för stora förhoppningar. Hursomhelst så tycker jag att den känns ganska gediget byggd med tanke på att den är så liten. Den här Linuxvarianten är ju ganska trevlig om man vill ha nåt användarvänligt, men det är på tok för begränsat för mig. Jag ska slänga in Ubuntu så fort jag kommer på hur man bootar från usb. Sen tycker jag faktiskt att skärmen är riktigt bra också för att vara så billig. Inte lika trevlig att kolla på som Aspire'en, men ändock.

HUR kommer jag in i bios så jag kan boota från usb?? Den hoppas ju in i Xandros direkt :)

Postad 24 September 2008 - 15:35

misse88
  • misse88
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Fick min 901a från Dustinhome idag. Är lite besviken på att den inte kändes mindre + att jag trodde den skulle vara lättare. Jag antar att jag hade lite för stora förhoppningar. Hursomhelst så tycker jag att den känns ganska gediget byggd med tanke på att den är så liten. Den här Linuxvarianten är ju ganska trevlig om man vill ha nåt användarvänligt, men det är på tok för begränsat för mig. Jag ska slänga in Ubuntu så fort jag kommer på hur man bootar från usb. Sen tycker jag faktiskt att skärmen är riktigt bra också för att vara så billig. Inte lika trevlig att kolla på som Aspire'en, men ändock.

HUR kommer jag in i bios så jag kan boota från usb?? Den hoppas ju in i Xandros direkt :)

Rykten säger "Esc" vid asusloggan..

Fråga: Kan du öppna minnesluckan och undersöka om din har en zif-kontakt?

http://jkkmobile.blo...int-future.html <-- för referens. Guld om du svarar snabbt då jag är assugen på att köpa en från webhallen på väg hem.

Postad 24 September 2008 - 15:42

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Rykten säger "Esc" vid asusloggan..

Fråga: Kan du öppna minnesluckan och undersöka om din har en zif-kontakt?

http://jkkmobile.blo...int-future.html <-- för referens. Guld om du svarar snabbt då jag är assugen på att köpa en från webhallen på väg hem.

Sorry jag var för ivrig, men nu funkar det med Esc. Jag har inte hängt med i den här Zif-diskussionen, så det kanske är bättre att fråga nån annan. Jag vet inte vad jag ska leta efter.

Postad 24 September 2008 - 15:48

unoo
  • unoo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Varför är du besviken?
Är acern bättre?
Känns den tung menar du? Så man inte kan ha den med överallt?

Postad 24 September 2008 - 15:57

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Varför är du besviken?
Är acern bättre?
Känns den tung menar du? Så man inte kan ha den med överallt?

han skriver ju varför han är besviken?

Hur tungt är tungt? Hämta ett fullt mjölkpaket, och lägg på några mackor med ost så har du ju hur tung den är... :)

Postad 24 September 2008 - 16:58

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det var någon som undrade hur lång tid det tog att komma tillbaka efter väntläge med XP. Testade nyss och det tog ca 3 sekunder till inloggningsskärmen och 0,5 sekund från musklick på mitt namn till jag var helt inne i XP. (hoppas ni fattar vad jag menar)

Jag har nu suttit hela eftermiddagen i ett grupprum på bilbioteket med klasskompisar och skrivit en inlämningsuppgift. Min dator är knäpptyst och jag kör bara på batteriet medan mina kompisars "vanliga" laptops låter som tröskverk och de får snubbla över klumpiga strömsladdar. Jag älskar att skriva på den, som jag nämnt tidigare, trots det lilla tangentbordet.

Redigerat av dbpetrol, 24 September 2008 - 17:02.

Postad 24 September 2008 - 17:43

surrogat
  • surrogat
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är otroligt sugen på att skaffa en 901a, och jag undrar vilken sida man borde beställa den från om man vill ha den så snart som möjligt...

Postad 24 September 2008 - 17:56

_kiM__
  • _kiM__
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hämtade min 901:a hos 128bit i västerås idag. 3699:-

Edit: Hade problem med mobila bredbandet men har nu löst sig.

Ska köra Xandros ett par dagar sen blir det ubuntuu.

Redigerat av _kiM__, 24 September 2008 - 20:04.

Postad 24 September 2008 - 18:02

tksen
  • tksen
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har en sån linuxvariant, skulle stoppa i xp-pro idag via extern dvd. MEN, kommer bara till att den läser in lite från cdskivan, och sen blir det blåskärm.
Kan tillägga att det är en tidig xp utan servicepack.
kan väl inte tänka mig att man ska ladda drivisar för någon disk-kontroller??? typ f6.
Hittade inget om det på asus.

Någon som har haft liknande problem?
/Thomas

Redigerat av tksen, 24 September 2008 - 19:46.

Postad 24 September 2008 - 19:08

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Ska ni installera ubuntu-eee från en usb-sticka måste ni stänga av turbo boot (eller något liknande i bios:en). Annars bootar den bara rätt in i Xandros.

Postad 24 September 2008 - 19:57

Spata
  • Spata
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Sitter nu med min nyuppackade EEE i soffan och är grymt nöjd!
Har en svart me xp och byggkvaliten käns gedigen och mer påkostad än 900:an, den borstade metallramen runt
tuchpaden är riktigt snygg!
En annan sak som slår mig är hur tyst den är, riktigt skönt.
Någon tyckte den var tung men det håller jag inte med om!
Skärmen är ljus och fin, skulle inte välja bort eee:n mot acern pga den,
Har hellre lite sämre skärm än att innte kunna byta ut ram-minne. Läste någonstans att det var fastlött i acern.
Återkommer med en längre recention senare när jag har klämt på den lite mer.

Postad 24 September 2008 - 20:54

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Nu kör jag ubuntu-eee men det går inte ens att stoppa in en usb-sticka. Jag har tydligen inte behörighet att öppna den trots att jag är admin, och den frågar inte heller efter lösenord eller så.

Verkar inte vara värt att lära sig linux, alltför mycket ologiskt bök.

Postad 24 September 2008 - 22:39

eloj
  • eloj
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Har kört lite powertop på min debian-installation. Säger väl mest hur mycket 'idle' man får ur den. Detta är med wlan/bt/etc avstängt.

Postad bild

Postad 24 September 2008 - 22:53

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Är otroligt sugen på att skaffa en 901a, och jag undrar vilken sida man borde beställa den från om man vill ha den så snart som möjligt...

Den vita 20 GB-varianten (med linux) har äntligen börjat dyka upp på fler ställen, tex hos komplett där jag äntligen fått bekräftelse på leverans ;) (efter en evighetsväntan och ett par uppskutningar av förväntad leverans). Bor du i storstad så kan du hämta i hämtbutik hos komplett, men den bör nog finnas i vanliga butiker nu också....

Postad 25 September 2008 - 07:17

mochw
  • mochw
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Pratade imorse med Amentio. Verkar som om oss som beställt därifrån och har ordern fortfarande som "Behandlad" nu när lagersaldot gått ner på 0st, blir utan just nu. "De har inte fått tilldelat mer" = gemensamt lager med andra butiker.
Verkade dock som om den svarta ska komma in den 1:a okt och den vita den 7:de. Detta var tydligen bekräftat.

Börjar ångra att man inte tog en från Komplett för några hundralappar dyrare och sparade på nerverna!

Postad 25 September 2008 - 07:44

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Pratade imorse med Amentio. Verkar som om oss som beställt därifrån och har ordern fortfarande som "Behandlad" nu när lagersaldot gått ner på 0st, blir utan just nu. "De har inte fått tilldelat mer" = gemensamt lager med andra butiker.
Verkade dock som om den svarta ska komma in den 1:a okt och den vita den 7:de. Detta var tydligen bekräftat.

Börjar ångra att man inte tog en från Komplett för några hundralappar dyrare och sparade på nerverna!

Måste ju gå att avbeställa om de inte packat leveransen än? Den policyn har i alla fall de flesta nätbutiker vad jag vet.

Postad 25 September 2008 - 07:50

mochw
  • mochw
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Måste ju gå att avbeställa om de inte packat leveransen än? Den policyn har i alla fall de flesta nätbutiker vad jag vet.

Vet dock inte vad som är bökigast: Vänta en vecka, eller avbeställa, beställa nytt, betala 300 mer, vänta på återbetaling i en månad.

Suck.

Postad 25 September 2008 - 08:17

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Fast 4 papp kan man oftast vara utan.
.. om man sparat pengar that is :S

Postad 25 September 2008 - 08:57

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Har sökt men inte hittat svar.
Hur är det att använda extern skärm med locket stängt på 901'an fungerar det? både i linux och windows?

Min flickvän tänkte ha en sådan här som bärbar/stationär då hon egentligen bara mailar, surfar lätt, skriver och lyssnar på musik.

Postad 25 September 2008 - 09:08

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hur är det att använda extern skärm med locket stängt på 901'an fungerar det? både i linux och windows?

Min flickvän tänkte ha en sådan här som bärbar/stationär då hon egentligen bara mailar, surfar lätt, skriver och lyssnar på musik.

Funkar lika bra som på vilken laptop som helst. Du måste bara ändra inställningarna för vad som ska hända när du stänger locket. I XP är det lätt, linux vet jag inte hur man gör.

Postad 25 September 2008 - 09:13

Grandt
  • Grandt
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Det är enkelt på t.ex. Ubuntu. Bara öppna gconf och ändra inställningar för powersave.

----------------------------------------------------
eeeforum.se - Sveriges ultraportabla forum

Redigerat av Grandt, 25 September 2008 - 09:18.

Postad 25 September 2008 - 09:16

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Tror att den kan vara rätt schysst åt henne.
Ett tips dock är att dra med henne till närmaste MediaMarkt där hon kan få klämma och känna på den. Hos dem är datorerna alltid påslagna så man kan testa dem lite, mjukvara etc. Typ hur Xandros (Linux versionen i 901:an) funkar osv.

Har själv en Asus EEE fast 1000H modellen som är liiite större och då framförallt ett tangentbord som JAG kan skriva på. Det som är på 901:an är alldeles för bökigt för mig, speciellt då jag ska skriva myyyycket på den (skolarbeten osv.).

Just a tip =)

Postad 25 September 2008 - 09:22

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Ingen som har testa vmware än på 901:an?

Postad 25 September 2008 - 09:23

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Ingen som har testa vmware än på 901:an?

Hade inte du en 901:a Termos?

Postad 25 September 2008 - 09:28

Unregistered48b0c5b2
  • Unregistered48b0c5b2
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Woopidoo. CDON har nu fått in linuxburkarna.

Fråga:
"Hejsan.
Jag undrar bara om leveransen av vita Asus EEE 901 med Linux som hade releasedatum satt idag faktiskt kommit in till er, eller om det blivit vidare förseningar?

M.v.h.,
Jens."

Svar:
"Hej Jens,

Den har kommit in, och den skall packas och skickas till dig snarast."

Postad 25 September 2008 - 09:37

belajjal
  • belajjal
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Köpte precis en svensk 901 vit på NetOnNet i Borås och den har ingen zif tyvärr.

Postad 25 September 2008 - 09:42

mochw
  • mochw
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Är det inte även så att den Svarta har en SSD på 4 +12 och den vita 4+16? eller har jag helt fel?

Postad 25 September 2008 - 09:57

incident
  • incident
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Är det inte även så att den Svarta har en SSD på 4 +12 och den vita 4+16? eller har jag helt fel?

4 + 8

Postad 25 September 2008 - 10:01

misse88
  • misse88
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Köpte precis en svensk 901 vit på NetOnNet i Borås och den har ingen zif tyvärr.

Kan det tänkas vara så att din möjligtvis har lödpunkter för zif-kontakten då?

Postad 25 September 2008 - 10:04

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Hade inte du en 901:a Termos?

Inte än, var dock väldigt nära på att beställa från Dustin när dom hade inne ett parti, sen vart man tveksam till vilken variant man skulle ta xp eller linux.

Postad 25 September 2008 - 10:06

Unregistered10be65c2
  • Unregistered10be65c2
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Svart 901 XP från Webhallen på Sveavägen, ingen ZIF-kontakt, dock lödpunkter.

Postad 25 September 2008 - 10:10

incident
  • incident
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fick min igår, precis som alla andra så hade den inte Zif-kontakt. Men helhetskänslan är bra, jag tog en vit med linux. Det är väldigt lättanvänt jag fick det trådlösa att fungera på studs, var lite orolig att WPA2 krypteringen skulle ställa till det. Skriva går ovanligt bra, problemen ligger i att skriva "1", "a" och höger "shift", men det är en vanesak.

Är det någon här som lyckats installera wine under xandros (har testat att följa en del guider men den vägrar), jag funderar på att installera fedora istället. Men då är nästa fråga är det någon som har koll på om man kan köra 1024 x 600 i det, har testat få svar med Google, men misslyckats.

Postad 25 September 2008 - 10:13

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Funkar lika bra som på vilken laptop som helst. Du måste bara ändra inställningarna för vad som ska hända när du stänger locket. I XP är det lätt, linux vet jag inte hur man gör.

Är det lätt att i windows få den att köra på externa skärmen för en totalt okunnig utan massa pill? (kör själv mac senaste åren så inte helt hundra på det där)

Tror att den kan vara rätt schysst åt henne.
Ett tips dock är att dra med henne till närmaste MediaMarkt där hon kan få klämma och känna på den. Hos dem är datorerna alltid påslagna så man kan testa dem lite, mjukvara etc. Typ hur Xandros (Linux versionen i 901:an) funkar osv.

Har själv en Asus EEE fast 1000H modellen som är liiite större och då framförallt ett tangentbord som JAG kan skriva på. Det som är på 901:an är alldeles för bökigt för mig, speciellt då jag ska skriva myyyycket på den (skolarbeten osv.).

Just a tip =)

Tror det jag med, självklart ska hon känna lite i helgen.
Förmodligen blir det windows-versionen även om hon är målgruppen som linux skulle passa perfekt för. Men vill inte dra in henne i något hon inte är van vid.

Postad 25 September 2008 - 10:27

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Är det lätt att i windows få den att köra på externa skärmen för en totalt okunnig utan massa pill? (kör själv mac senaste åren så inte helt hundra på det där)

Tror det jag med, självklart ska hon känna lite i helgen.
Förmodligen blir det windows-versionen även om hon är målgruppen som linux skulle passa perfekt för. Men vill inte dra in henne i något hon inte är van vid.

Good thinking ;)
Installerar nog om till Windows XP efter att jag fått min, vilket förmodligen blir på tisdag. Ett par dagars väntan.. men förhoppningsvis är det värt det. Kommer med en liten mini-recension efter det, givetvis på 1000H modellen :)

Postad 25 September 2008 - 10:28

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Nu kör jag ubuntu-eee men det går inte ens att stoppa in en usb-sticka. Jag har tydligen inte behörighet att öppna den trots att jag är admin, och den frågar inte heller efter lösenord eller så.

Verkar inte vara värt att lära sig linux, alltför mycket ologiskt bök.

Nej stopp ! Allt är logiskt ;) Ge inte upp.

Det är lite trix och fix innan man fått ordning på miljön men det lönar sig.
Själv har jag inte bootat XP på ett tag nu.

Om du ger kommandot "sudo -i" på kommandoraden frågas efter ditt lösenord och sedan
får du super user-access.

Kolla om det finns någon rad i /etc/fstab som är en mount-instruktion för just den USB-port du sätter in stickan i.
Om du tar bort den raden brukar datorn sedan själv kunna montera stickan på bästa sätt.
EN bra idé är att spara kopior på de filer man ev ändrar så man kan återställa om något blev sämre.

Men allt hänger på det egna tålamodet och intresset. Hur bra man lyckas med det man gör.

Postad 25 September 2008 - 10:29

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Hur stor plats tar en normal winXP-installation utan massa nlite och så? Får den plats på snabba disken?

Postad 25 September 2008 - 10:37

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Färgen (gulvit, benvit), formen (kantig och kändes gammaldags) och saknade den där finishen som man vant sig vid även med billigare datorer. Dessutom kändes Linux-versionen lite som om det var en leksaksdator. Detta kan man ju dock lätt byta själv.

Så här ser en 900 ut

Skulle man se en 901 sida vid sida så skulle 901 se lite mer "baby-plastig" ut.
Äldre farbröder tilltalas av den gamla 900-ASUS-looken medan smarta tjejer såklart vill ha en vit 901.
Trendmässigt tror jag vit 901 kommer ha bättre andrahandsvärde än svart och slitage syns inte lika mkt på en sådan än en blanksvart.
En 900 väger 0.99 kg . 901 är något djupare/tjockare och väger 1.1 kilo.
Batteritiden på 901 är MKT bättre än på 900 och den blir inte lika varm.
Men 901 kostar 1000 kronor mer än 900. För samma pris som en 901 kan man även få en Acer Aspire One med 120 Gigabyte hårddisk så det gäller att ta sig en funderare ;)
Den svarta lacken på svart 900 har en slags "flake-lyster" som är rätt fin och inte samma problem som med 901 med den blanka ytan som repas och samlar fett-avtryck. 900 ser lika fräsch ut efter ett par års användning medan
901 kommer se ut som höljet på en Westen Digital Passport-hårddisk efter den tiden (de som har en sådan extern USB-disk förstår vad jag menar :) ), i alla fall om man konkar runt med den i väskor och nöter på den i mobila sammanhang.
Mode-trender är inte alltid till konsumentens bästa.

Redigerat av Unregistered99322caa, 25 September 2008 - 11:08.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.