Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

Procent av omröstning: 0.87%

2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

Procent av omröstning: 4.76%

3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

Procent av omröstning: 18.47%

4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

Procent av omröstning: 4.91%

5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

Procent av omröstning: 8.80%

6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 15 November 2008 - 12:29

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1811 inlägg
  • 0

Klart du ska skaffa blu-ray,du kommer klart märka skillnad. ;)

Tack, det var det jag ville höra :( . Jag undrar bara hur länge jag kan hålla mig. Nu när Indiana Jones och nya Batmanfilmen kommer på bluray kliar det i fingrarna. Men den blurayspelaren jag funderar mest på nu är Sony BDP-S550 och det finns för lite info om den, typ bruksanvisning.

Jag har ändå redan beställt 6x RCA sladd för 5.1/7.1 analoga utgången. ;)

Postad 15 November 2008 - 12:33

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo men det är ett steg i rätt riktning. ;)

Postad 15 November 2008 - 12:37

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Men den blurayspelaren jag funderar mest på nu är Sony BDP-S550

Ett riktigt bra val av spelare, och du kommer garanterat bli riktigt nöjd med den ;)
Det är just den och nya Panasonic som ligger i topp just nu.

Postad 15 November 2008 - 12:47

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Minns själv när bossen, i videobutiken jag jobbade i, skaffat en DVD spelare och tyckte att bilden inte var nåt bättre än VHS. Höll på att sopa till honom ;) hehe. Iofs så satt han med en sunkig gammal 28 tummare också ;)

Ser man inte skillnad på VHS och DVD på en 28 tummare så tror jag inte att problemet ar tv'n. Ett optikerbesök vore nog bra i det fallet.

Jag var och hyrde filmer igår, bl a en Blu-ray. Fick frågan om jag visste att det var Blu-ray för en del hyr fel. Jag frågade då om resten av filmerna jag hyrde fanns som Blu-ray. Svaret var att smalare titlar tar dom idag inte in som Blu-ray men större titlar tar dom in. Och dom hyrs ut så efterfrågan finns. Naturligtvis mindre än DVD men det kommer.

Sedan om det kommer nya format, typ Ultra HD. Det ser jag som naturligt. Varken DVD, Blu-ray eller någon efterföljare (skiva eller webb) kommer att leva för evigt. Så länge det finns bakåtkompabilitet eller möjlighet att köpa spelare ser jag inget problem. Man kan köpa vinylspelare om man har skivor så det fungerar alldeles utmärkt.

Blu-ray är bäst, just nu. Alltså, vill man ha HD så är det Blu-ray som gäller, just nu. Webben ser jag inte som en konkurrent idag. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra och dessutom idag förknippat med ganska mycket olaglig verksamhet, tyvärr.

Frågan uselt intresse för Blu-ray är väl egentligen felställd. Borde det inte vara uselt intresse för HD? Någon som tror att det varit större försäljning om HD-DVD "vunnit". Jag är tveksam men jag hade idag haft en HD-DVD spelare istället. Kanske hade det gått sämre, kanske bättre. Man kan spekulera men det är ingen som vet.

Sedan klagas mycket på priset och viss kostar det. En biobiljet kostar 100:-, en konsertbiljett är ofta betydligt dyrare. Det lustiga är att jag kan inte direkt påminna mig att jag någonstans läst att en förstärkare eller en högtalare eller liknande är för dyr. Då väljer man ett billigare alternativ. Men att Blu-ray är dyrare än DVD, det har jag sett många kommentarer till. Har egentligen ingen synpunkt :( det är bara en tanke eller reflektion om man så vill.

Sedan omfatttar tråden över 1000 inlägg. Någon mer än jag som tycker att argumentet nu är ganska vältuggade. Men det är ju frivilligt att delta så jag klagar inte. Nu har jag i alla fall svammlat färdigt för den här gången.

Postad 15 November 2008 - 18:16

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Urklipp från en artikel på The Digital Bits idag från ett möte för "Digital Entertainment Group ":

"We're now a little over 2 years into the growth of the Blu-ray format. At the same point in the early life of DVD, there were 1.2 million DVD players in U.S. homes. Fox's Mike Dunn claimed that there are more than 2.5 million stand-alone Blu-ray players in the U.S. today , with another 8 million PS3s"
Alltså har BD sålt dubbelt så mycket standalones under samma tidpunkt som DVD de första två åren och PS3:orna är INTE inräknade :blush:

Jepp nu byter vi trådrubriken till "Intresset för Blu-Ray växer" :D

Redigerat av Svante Skoog, 15 November 2008 - 18:19.

Postad 15 November 2008 - 18:20

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Om vi byter ämne blir inte de 4 som köpte HDDVD spelare och som har röstat på alternativ 1 "Att det är sämre bild och ljud" lite sura då.....??? :blush:

Postad 15 November 2008 - 18:21

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Om vi byter ämne blir inte de 4 som köpte HDDVD spelare och som har röstat på alternativ 1 "Att det är sämre bild och ljud" lite sura då.....??? :blush:

Jepp och det är precis det sadisten i mig vill njuta av :) hahaha
Alternativt att vi fortsätter i MIN tråd men det svider inte lika mycket :D

Redigerat av Svante Skoog, 15 November 2008 - 18:23.

Postad 15 November 2008 - 18:24

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Urklipp från en artikel på The Digital Bits idag från ett möte för "Digital Entertainment Group ":

"We're now a little over 2 years into the growth of the Blu-ray format. At the same point in the early life of DVD, there were 1.2 million DVD players in U.S. homes. Fox's Mike Dunn claimed that there are more than 2.5 million stand-alone Blu-ray players in the U.S. today , with another 8 million PS3s"
Alltså har BD sålt dubbelt så mycket standalones under samma tidpunkt som DVD de första två åren och PS3:orna är INTE inräknade :blush:

Jepp nu byter vi trådrubriken till "Intresset för Blu-Ray växer" :)

Mycket trevlig läsning. :D

Postad 15 November 2008 - 18:27

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Jepp nu byter vi trådrubriken till "Intresset för Blu-Ray växer" :D

ÄNTLIGEN !!!!!

Kan vi låsa denna tråd!??!?!

:)

Mvh

Postad 15 November 2008 - 18:30

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Jepp detta firar vi med en redig skål, boys!! :blush:

BLU-RAY, TODAY AND BEYOND!!

Redigerat av Svante Skoog, 15 November 2008 - 18:31.

Postad 15 November 2008 - 18:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Tog dig på orden och skapade en ny tråd :blush:

https://www.minhembi...howtopic=216202

Maveric :D

Postad 15 November 2008 - 18:34

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
HAHAHA! Du är fantastisk Maveric!! :)
Vi ses där! :blush:

Sayonara, suckers!!! :lol:

Återvänder iofs kanske till tråden för att få ett gott skratt ibland :D

Redigerat av Svante Skoog, 15 November 2008 - 18:36.

Postad 15 November 2008 - 18:37

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Sayonara, suckers!!! :blush:

Sweeet... :D

Mvh

Postad 15 November 2008 - 18:46

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Sedan klagas mycket på priset och viss kostar det. En biobiljet kostar 100:-, en konsertbiljett är ofta betydligt dyrare. Det lustiga är att jag kan inte direkt påminna mig att jag någonstans läst att en förstärkare eller en högtalare eller liknande är för dyr. Då väljer man ett billigare alternativ. Men att Blu-ray är dyrare än DVD, det har jag sett många kommentarer till. Har egentligen ingen synpunkt :blush: det är bara en tanke eller reflektion om man så vill.

Nu har vi ju inte riktigt samma läge där förstärkare och högtalare byter generation på samma sätt. En liknande diskussion hade ju kunnat vara om någon startade en tråd som hette "Uselt intresse för Marantz SR9600" där han undrade varför den inte sålde lika bra som litte billigare förstärkare runt 3-4000 kr. Då skulle förmodligen priset komma upp som argument, och säkerligen skulle någon internetpersonlighet gå i gasen på det och idiotförklara den som bara gnällde.

Postad 16 November 2008 - 08:33

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Haha, nu har Blu Raylovers startat en sekt för de trogna i Blu Rayforumet. Men ärlig talat, ett forum utan olika åsikter är ganska andefattigt och inte speciellt utvecklande, för det är inte ryggdunkare som fört utvecklingen framåt, tvärt om.

PS. Jag har själv en Blu Rayspelare, men anser inte att det är guds gåva till mänskligheten, utan en juste pryl när man vill se en film på fredagskvällen.

Postad 16 November 2008 - 08:53

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Haha, nu har Blu Raylovers startat en sekt för de trogna i Blu Rayforumet. Men ärlig talat, ett forum utan olika åsikter är ganska andefattigt och inte speciellt utvecklande, för det är inte ryggdunkare som fört utvecklingen framåt, tvärt om.

PS. Jag har själv en Blu Rayspelare, men anser inte att det är guds gåva till mänskligheten, utan en juste pryl när man vill se en film på fredagskvällen.

Jag kan hålla med om dig fullständigt. Det är vi kunder (gnällspikerna) som för utvecklingen. :blush: lol.. Om ingen gnäller så är "kunderna" nöjda o de kan ta ut de priserna de vill... Om kunderna är inte nöjda o gnäller så måste de ändra det. Klart de får ha en gräns förstås från produktionkostnaderna.Vilket de har gjort för med att få fart på produktion o priserna. Men jag gillade HD DVD, men det hindrar mig ej inskaffa BD också :D.
Sedan att BD fanatiker är här inne,bär sig åt som barnrumpor kan jag ej rå för lol.. De är som världen går under för dem.. Om de hör kritik. Men inget vara för evigt inte ens BD. Ultra hd är på väg , internet utvecklas(internet2) med hög fart då kommer nerladdningtjänsten ökar rejält tro jag.

Postad 16 November 2008 - 10:51

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Jag kan hålla med om dig fullständigt. Det är vi kunder (gnällspikerna) som för utvecklingen. :( lol.. Om ingen gnäller så är "kunderna" nöjda o de kan ta ut de priserna de vill... Om kunderna är inte nöjda o gnäller så måste de ändra det. Klart de får ha en gräns förstås från produktionkostnaderna.Vilket de har gjort för med att få fart på produktion o priserna. Men jag gillade HD DVD, men det hindrar mig ej inskaffa BD också :D.
Sedan att BD fanatiker är här inne,bär sig åt som barnrumpor kan jag ej rå för lol.. De är som världen går under för dem.. Om de hör kritik. Men inget vara för evigt inte ens BD. Ultra hd är på väg , internet utvecklas(internet2) med hög fart då kommer nerladdningtjänsten ökar rejält tro jag.

De flesta gnällspikar köper inte Blu-ray-spelare och inte heller filmer. Jag förstår inte hur det kan HJÄLPA Blu-ray?

Postad 16 November 2008 - 11:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Formatkriget BD HD DVD var tröttsamt men det var bättre än det här. :(

Postad 16 November 2008 - 11:37

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Nu har vi ju inte riktigt samma läge där förstärkare och högtalare byter generation på samma sätt. En liknande diskussion hade ju kunnat vara om någon startade en tråd som hette "Uselt intresse för Marantz SR9600" där han undrade varför den inte sålde lika bra som litte billigare förstärkare runt 3-4000 kr. Då skulle förmodligen priset komma upp som argument, och säkerligen skulle någon internetpersonlighet gå i gasen på det och idiotförklara den som bara gnällde.

Man kan föra ett prisresonemang på många olika sätt. Men jag tycker nog att i synnerhet förstärkare byter generationer oftare än vad vi byter format. Det kommer väl i princip nya modeller varje år. Sedan behöver man ju inte byta för det kommer nytt. Men det är en annan sak.

Jag kan hålla med om dig fullständigt. Det är vi kunder (gnällspikerna) som för utvecklingen. :( lol..

Och på vilket sätt tycker du att inläggen i den här tråden för utvecklingen framåt. Du säger själv att du gillade HD-DVD och det har du all rätt att göra. Men det formatet är faktiskt dött och Blu-ray tog över för tillfället.

Det kanske snarare var så att det dock upp lite jobbiga data i ett inlägg. Tänk om det faktiskt är så att Blu-ray växer snabbare än DVD en gång gjorde. Då faller ju mycket av argumentationen. Och går volymen upp kanske priserna sjunker om man inte väljer att höja DVD istället. Sedan att kalla folk för fanatiker och barnrumpor. Det tänker jag inte ens bemöta, var och en utgår väl från sitt perspektiv antar jag.

Nu fortsätter kanske diskussionen på annan plats, åtminstone för min del.

Postad 16 November 2008 - 11:40

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

De flesta gnällspikar köper inte Blu-ray-spelare och inte heller filmer. Jag förstår inte hur det kan HJÄLPA Blu-ray?

Med vilken fakta har du fått det ifrån? Jag har gnällt med många andra. Många av dem köper film vad jag vet inklusive mig. Så din teori är död, liksom många andra saker. Varför skulle ej "gnällspikar" köpa filmer? Min BD spelare är beställd. :(, jag är gnällspik . Sedan du ej förstå det andra kan jag ej hjälpa, för jag orkar ej gå in på det djupare nivå. Det har många med mig gjort innan i tidigare post inkl andra trådar. Men kortfattat så gäller om du ej lyckas sälja något sänk priset till en nivå så du säljer det omfången du är njd med. Bra exempel är ju PS 3 som sony ej lyckades sälja till de prsiet som var början. De fixar till med billigare kompenenter, ändå räckte det ej. så de säljer varje maskin med förlust. För folk ville ej betala de priserna de hade satt, vilket gjorde de får sänka det under produktionkostnaderna. Förlusten tar de igen med spelen. Så om inte folk hade gnällt om priserna, tro du de hade sänkt priset så lågt? och sälja maskinerna med förlust? :D

Postad 16 November 2008 - 11:54

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Man kan föra ett prisresonemang på många olika sätt. Men jag tycker nog att i synnerhet förstärkare byter generationer oftare än vad vi byter format. Det kommer väl i princip nya modeller varje år. Sedan behöver man ju inte byta för det kommer nytt. Men det är en annan sak.

Och på vilket sätt tycker du att inläggen i den här tråden för utvecklingen framåt. Du säger själv att du gillade HD-DVD och det har du all rätt att göra. Men det formatet är faktiskt dött och Blu-ray tog över för tillfället.

Det kanske snarare var så att det dock upp lite jobbiga data i ett inlägg. Tänk om det faktiskt är så att Blu-ray växer snabbare än DVD en gång gjorde. Då faller ju mycket av argumentationen. Och går volymen upp kanske priserna sjunker om man inte väljer att höja DVD istället. Sedan att kalla folk för fanatiker och barnrumpor. Det tänker jag inte ens bemöta, var och en utgår väl från sitt perspektiv antar jag.

Nu fortsätter kanske diskussionen på annan plats, åtminstone för min del.

Japp om man läser mitt första inlägg som postades i MAJ. Så skrev jag HD formatet är död o jag accepteradet det. Jag skrev också BD vann kriget och man bör göra det bästa av det. Så de gäller också nu. Men det är ju ändå 6 månader sedan jag skrev första messet, klart det händer saker sedan då. Positivt tycker jag. Jag är snart själv ägare till en maskin. Jag skrev också jag var nyfiken på varför sony hade de utläggen om de gick för långsamt. Så jag ville höra med folket här i forumet, vilket jag skrivit otaliga gånger. De flesta tyckte samma sak som jag då.
Jag tyckte själv priset var för högt , därför jag har väntat. Men många tar illa vid sig om mitt ämne här. Tanke på de messet som postades här, vilket en moderat tog väck. De messen var barnsiliga. J
Jag har ej sagt de hjälper med gnälla här så sjunker priset. Jag menar allmännt gnäll, tro knappast det är bara här folk gnäller. Tro knappast det är bara inom filmindustrin folk gnälleer om höga priser. Det över lag med alla varor.

Postad 16 November 2008 - 12:28

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Tanke på de messet som postades här, vilket en moderat tog väck. De messen var barnsiliga.

För att du har haft fel från början. :(

Hur ska man bemöta dina barnsliga/felaktiga argument lixom.

Postad 16 November 2008 - 13:05

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Jag kan hålla med om dig fullständigt. Det är vi kunder (gnällspikerna) som för utvecklingen. :( lol.. Om ingen gnäller så är "kunderna" nöjda o de kan ta ut de priserna de vill... Om kunderna är inte nöjda o gnäller så måste de ändra det. Klart de får ha en gräns förstås från produktionkostnaderna.Vilket de har gjort för med att få fart på produktion o priserna. Men jag gillade HD DVD, men det hindrar mig ej inskaffa BD också :D.

Det har aldrig varit gnällspikar som stått för någon utveckling. Tvärtom så är de med "positiva" och konstruktivt tänkande som leder utvecklingen.

Detta betraktar jag som ett faktum baserat på alla mina samlade livserfarenheter. Med bakåtsträvande, gnäll och liknande kommer man ingenstans. På sin höjd så kan man ana att gnället sporrar de som leder utvecklingen till ännu bättre prestationer, men det är inte gnällspikarna som utvecklar något utan tvärtom.

När ni gnäller på priserna, tror ni på fullt allvar att någon som har makt över priserna bryr sej?
De som styr priset lyssnar inte på gnällspikar heller. De tittar nära nog uteslutande på försäljnings-statistik. "Gnäll" på olika forum världen över är det sista de tittar på och isåfall inte förrän den prognosticerade försäljningen visar sej slå fel.

Och det har det inte gjort såvitt jag vet...

"Om kunderna är inte nöjda o gnäller så måste de ändra det."...

...Jaså!?

Någon som kommer ihåg DCC och DAT?

Försäljningen uppnådde inte producenternas Prognoser och "ändringen" som kom var att DCC lades ner och DAT profilerades för proffsmarknaden.
SVCD...
Lades ner.
HDDVD...
Lades ner.
MD...
Har utvecklats något, men är på väg att dö.
DVHS...
...Dött...

Ärligt talat Boy's...
Om konsumenter gnäller på något, så är det mer sannolikt att en produkt läggs ner istället för att förändras. Det är helt enkelt billigare att skrota en produkt för att istället börja om från scratch och lansera en produkt som inte har fått utstå en massa gnäll...

Skulle det vara så att BluRay faktiskt inte blir den stora succe som det ser ut att bli, så läggs även denna produkt ner, för att ersättas av något annat.

Tro inget annat, för då är det stor risk att ni lurar er själva.

Som sagt.

I slutändan så är det inte ett gäng gnällande entusiaster som snabbar upp utvecklingen utan möjligtvis tvärtom. Det som påverkar utvecklings-takten är "hårda fakta" som t.ex. försäljnings-statistik och liknande. Gnällande entusiaster har möjligheten att påverka folkmassor, så att försäljnings-statistiken inte stiger så fort som önskvärt, men detta leder högst troligt till en produkt läggs ner, istället för att stimulera till ännu mer tilltalande utveckling.

Vill man istället se bättre och bättre produkter i hyllan, så ska man gynna försäljningen. Ju fler som köper B.D., desto fler är det som vill ha B.D. och desto fler börjar tillverka B.D. spelare.

Ju fler B.D. produkter det kommer ut på marknaden desto större blir konkurrensen och det är konkurrens på en växande marknad som stimulerar utvecklingen och inte tvärtom.

Jämför gärna med dator-branschen. Om det inte hade funnits ett så stort utbud av olika datorer och t.o.m. möjligheten att bygga datorer själv, så hade det inte funnits någon anledning för hårdvaru-utvecklare heller att hela tiden "pressa" gränsen för vad som är tekniskt möjligt.

Det är inte gnällspikarnas förtjänst att fler och fler företag vågar sej in på en sådan marknad. Tvärtom så är det alla positiva konsumenters förtjänst och ökande försäljnings-siffror som gör att fler och fler aktörer blir intresserade av att gå in och slåss om lite marknadsandelar. Antalet aktörer i sin tur är det som stimulerar utvecklingen. Inte konsumenternas gnällande.

Blir "gnället" för stort så avskräcker det aktörer från att gå in och slåss om marknadsandelar och då försvinner många av fördelarna med konkurrens. Teknisk utveckling är en av dom...

Men för all del.

Fortsätt ni att gnälla om ni vill...

Siffrorna talar för sej själva och B.D. är redan en större succe än vad DVD en gång var...

Postad 16 November 2008 - 13:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Väl talat Krasse :(

Postad 16 November 2008 - 13:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Instämmer Krasse

Vissa visar sin okunskap om marknaden, i sina inlägg ..

K.K och Mrcloud .. ni leder den ligan idag :(

Maveric

Postad 16 November 2008 - 13:36

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Instämmer Krasse

Vissa visar sin okunskap om marknaden, i sina inlägg ..

K.K och Mrcloud .. ni leder den ligan idag :(

Maveric

Ärligt talat skrev jag inget om marknaden, utan om att det är positivt att det finns olika åsikter i ett forum.

Postad 16 November 2008 - 13:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Nej jag tar tillbaka "vad gäller marknaden" drog dig över samma kam som jag läste Mrcloud ..
Men ditt inlägg lät i alla fall lite märkligt i mina öron ... ( läser högt :( )

Maveric

Ps. Nej tillbaka till den andra tråden nu ...

Redigerat av Unregistered1103, 16 November 2008 - 13:43.

Postad 16 November 2008 - 13:50

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
I Sverige är försäljningen av högupplöst film väldigt liten, men i USA har försäljningen tagit fart. Blu-ray och hd-dvd filmer säljer som aldrig förr i det stora landet i väster och det kommer att innebära att dvd-försäljningen i år står helt stilla.

[2007-06-25 12:05]

Blu-ray och hd-dvd är två format som på sikt kommer att ersätta dvd-skivan. Blu-ray och hd-dvd är film inspelat i högupplöst format och ger klart mycket bättre bild och ljud än en vanlig dvd-skiva. Men försäljningen här i Sverige går lite trögt. Visserligen kom de första filmerna redan i höstas, men fortfarande finns det väldigt få titlar och dessutom bara några få tillverkare som säljer blu-ray och hd-dvd spelare. Panasonic och Samsung var först ut med spelare som klarade de nya filmformaten, i våras dök LG upp med en kombospelare som klarade båda formaten och inom kort kommer både Pioneer och Sony med sina blu-ray spelare.

Men fortfarande tycker folk att det är för dyrt med blu-ray och hd-dvd. Skivorna är dyrare än vanliga dvd-skivor. Försäljningen tog i och för sig fart i och med att Playstation 3 dök upp på marknaden i mars månad. Playstation 3 har en inbyggd blu-ray spelare och priset på drygt 6 000 kronor gjorde att många köpte en spelare.

I USA går försäljningen av blu-ray och hd-dvd mycket bra. Så bra att man nu kan konstatera att försäljningen av dvd-skivor under 2007 kommer att stå helt stilla jämfört med förra året. Egentligen är detta inte så konstigt, totalt har det fram till i dag sålts närmare 1,8 miljoner blu-ray och hd-dvd spelare i USA. Försäljningen kommer att fortsätta i den här takten under det fjärde kvartalet och dvd-branschen får nog räkna med att försäljningen under nästa år kommer att minska något jämfört med hur det ser ut i år.

Det här e från prylportalen. det är ju dom stora marknaderna som styr, lilla sverige har ingen talan.

Postad 16 November 2008 - 13:52

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Med vilken fakta har du fått det ifrån? Jag har gnällt med många andra. Många av dem köper film vad jag vet inklusive mig. Så din teori är död, liksom många andra saker. Varför skulle ej "gnällspikar" köpa filmer? Min BD spelare är beställd. :(, jag är gnällspik . Sedan du ej förstå det andra kan jag ej hjälpa, för jag orkar ej gå in på det djupare nivå. Det har många med mig gjort innan i tidigare post inkl andra trådar. Men kortfattat så gäller om du ej lyckas sälja något sänk priset till en nivå så du säljer det omfången du är njd med. Bra exempel är ju PS 3 som sony ej lyckades sälja till de prsiet som var början. De fixar till med billigare kompenenter, ändå räckte det ej. så de säljer varje maskin med förlust. För folk ville ej betala de priserna de hade satt, vilket gjorde de får sänka det under produktionkostnaderna. Förlusten tar de igen med spelen. Så om inte folk hade gnällt om priserna, tro du de hade sänkt priset så lågt? och sälja maskinerna med förlust? :D

Om alla slutar köpa Blu-ray bara för att det är aningen dyrare än DVD så tror jag snarare att de lägger ner formatet än sänker priserna. Köp massvis av filmer och stöd formatet iställlet. Gäller inte bara dig utan alla andra hembiofantaster med smak för högkvalitativ film.

Postad 16 November 2008 - 13:53

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Man kan väl säga att sverige ligger Ca 2 år efter USA, och allt som händer i väst kommer att hända i lilla Sverige.

Postad 16 November 2008 - 13:58

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Här får ni lite färskare siffror.

New data from HMR Research shows that the 9 million movies have been sold on Blu-ray since inception of the format in the United States, with 3 million of those having been sold during the first 11 weeks of this year. If this trend continues, Blu-ray is poised to sell nearly 15 million units in this year alone.

The recent release of blockbuster Hollywood movies on Blu-ray has boosted overall sales. The Miramax release of 'No Country for Old Men' sold 68,000 copies on Blu-ray during its first week of sales, a huge accomplishment for a format where previous top sellers this year were selling only 30,000 copies during their first week of sales.

As more highly anticipated titles get released onto store shelves, such as Fox's April 15th release of 'Juno', sales are expected to continue to grow throughout the remainder of the year.

Postad 16 November 2008 - 13:59

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Det Siffrorna talar för sej själva och B.D. är redan en större succe än vad DVD en gång var...

Ok! Då är det ingen fara för att BD kommer att gå under...

Postad 16 November 2008 - 14:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Det har aldrig varit gnällspikar som stått för någon utveckling. Tvärtom så är de med "positiva" och konstruktivt tänkande som leder utvecklingen.

krasse:

Jag citerar inte hela ditt inlägg. Vill bara säga att du till stor del tar orden ur munnen på mig. Gnäll tillför normalt väldig lite. Hur många lyssnar på den som bara gnäller, räck upp handen.

Ochh när nu dessutom försäljningsiffrorna börjar tala emot deras slutsatser. Verkar som det blev väldigt jobbigt att försvara den för tidigt dragna slutsatsen.

Postad 16 November 2008 - 14:23

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Ok! Då är det ingen fara för att BD kommer att gå under...

Om det inte "dyker" upp nån helt överlägsen ny teknik. Men det dröjjer nog i såfall.
tror att det du kan ta det lungt i allafall 5år, innan nåt nytt har slagit igenom som fast media.
Tippar på minneskort.

Postad 16 November 2008 - 14:26

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Nåt nytt fysiskt format lär inte ha tagit över om 5 år, lite väl snabbt format byte :D
Men om 10 kanske ett minneskort format börjat dyka upp :(

Postad 16 November 2008 - 14:27

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Här får ni lite färskare siffror.

New data from HMR Research shows that the 9 million movies have been sold on Blu-ray since inception of the format in the United States, with 3 million of those having been sold during the first 11 weeks of this year. If this trend continues, Blu-ray is poised to sell nearly 15 million units in this year alone.

The recent release of blockbuster Hollywood movies on Blu-ray has boosted overall sales. The Miramax release of 'No Country for Old Men' sold 68,000 copies on Blu-ray during its first week of sales, a huge accomplishment for a format where previous top sellers this year were selling only 30,000 copies during their first week of sales.

As more highly anticipated titles get released onto store shelves, such as Fox's April 15th release of 'Juno', sales are expected to continue to grow throughout the remainder of the year.

Färskare? Låter som ett halvår gamla :D

Redigerat av Johan78, 16 November 2008 - 14:27.

Postad 16 November 2008 - 14:31

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Färskare? Låter som ett halvår gamla :(

ja färskare, gentemot prylportalens.

Postad 16 November 2008 - 14:39

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
"I slutändan så är det inte ett gäng gnällande entusiaster som snabbar upp utvecklingen utan möjligtvis tvärtom. Det som påverkar utvecklings-takten är "hårda fakta" som t.ex. försäljnings-statistik och liknande. Gnällande entusiaster har möjligheten att påverka folkmassor, så att försäljnings-statistiken inte stiger så fort som önskvärt, men detta leder högst troligt till en produkt läggs ner, istället för att stimulera till ännu mer tilltalande utveckling. "
Är den linjen jag är inne litte grann på. "försäljingstatestik" är ett mått av en försäljning. Det måttet kan man se hur nöjd kunderna är av en vara. Ökar statisken så är de positivt. Minskar statstiken så måste åtgärdas göras.
Jag med arbetsgäng har det alltid på oss, göra produkten billiga att tillverka, för att hålla upp försäljningsvolymen. Våra kunder säger de hittar bättre priser på andra ställen. Sedan har man alltid olika argument för våra grejor. som bättre kvalite, bättre levranstider med mera. Men det är inte säkert våra kunder vill ha bättre saker, utan vill ha lågt pris. Ibland bytter vi bara pengar för kunna få sålt våra grejor, typ de ska bara täcka produktionskostnaden. Vilket nog bli närmaste tiden. Med det följer ledningen säger till vi ska fixa så de blir billiga att tillverka, minska transportkostnaderna för våra grejor. Så inte hade vi försökt minska våra priser om inte våra kunder hade "gnällt" vi blir tvingad det annars går kunden till anna levrantör. Många gånger lägger vi "högre " pris på de som kan betala ;) , de bruka täcka upp de kunder som är "snåla". Vi har några kunder som vill ha ypperliga kvaliite på grejorna de får betla för de tockså :(. Bra för mig tycker jag. Men jag kan gnälla också :D på våra under levrantörer
jag vill ha bättre priser på minna inköp. Så håller det på.... dag ut dag in.. De bruka kalla mig " rivjärnet" :blush:

Postad 16 November 2008 - 15:04

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Nåt nytt fysiskt format lär inte ha tagit över om 5 år, lite väl snabbt format byte :D
Men om 10 kanske ett minneskort format börjat dyka upp :(

ne tror inte det heller att det har tagit över som du säger men, men jag tror det kommer att samexistera redan då,
och som entusiast så måste man ju hoppa på det bästa. :blush:

Postad 16 November 2008 - 21:50

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Man kan väl säga att sverige ligger Ca 2 år efter USA, och allt som händer i väst kommer att hända i lilla Sverige.

Det är i alla fall 6-9 timmars skillnad :(

och här fortsätter tjaffset som vanligt ;)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 16 November 2008 - 21:53.

Postad 17 November 2008 - 00:28

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
Dålig försäljning? Undrar varför? Alla vill väl betala 249:- för filmer som släpptes för nästan 2 år sedan och som man kan köpa på DVD för 49:- eller dessa "superdeals" där snittpriset blir riktigt superlåga 200:-/st och man har hela 15 filmer att välja på och dom är inte alls gamla släpp utan det är bara det senaste. Jag är förvånad att svensson inte står och sparkar in dörrarna på sina lokala butiker för att kunna fynda.

Filmbolagen skulle kunna pressa upp en skiva för hela världsmarknaden men kör regionskodat ändå plus att här i europa ska tyskar, italienare, spanjorer och fransmän ha med sina dubbar och det får vi lida för. Det borde finnas en "dubbregion" så kan man klämma in alla deras dubbar på en utgåva som käkar up en massa utrymme och så kan vi dela släpp med britter och jänkarna för dom där kB som våran textremsa tar upp lär ju inte tvinga bolagen till att sänka bitraen och använa lossy-ljudspår pga utrymmesbrist.

End of rant.

Postad 17 November 2008 - 17:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
När jag köpte denna filmen hade DVD-formatet funnits i flera år (japp, dålig film):

Bifogad fil  IMG_0045.JPG   828.9K   0 Antal nerladdningar

Postad 17 November 2008 - 19:16

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Jag med arbetsgäng har det alltid på oss, göra produkten billiga att tillverka, för att hålla upp försäljningsvolymen. Våra kunder säger de hittar bättre priser på andra ställen.

Här sa du något som är värt att utveckla...

Era kunder säger att de hittar bättre priser på andra ställen...
...En förutsättning för att de ska kunna hitta bättre priser på andra ställen är att det finns några andra ställen. D.v.s. fler "aktörer" som erbjuder samma eller liknande produkt.

Detta är precis vad jag påpekade i mitt inlägg.

Ju fler "aktörer" desto större blir konkurrensen, både vad gäller pris OCH kvalite. Några aktörer konkurrerar med högre kvalite, bättre service och liknande, medan andra konkurrerar med priset. Allt som allt så ger konkurrensen, kunderna en betydligt större valfrihet.

...Och med detta så är vi framme vid ett annat påstående i mitt förra inlägg...

För att locka fler "aktörer" till en specifik marknad så måste marknaden vara intressant och intressant blir den när det finns många som vill ha dessa specifika produkterna. D.v.s. när det finns en stor efterfråga.

Att gnälla, klaga på priser, kvalite m.m. väcker inte folks lust att köpa nya grejer. Sådant kan alltså i det långa loppet minska efterfrågan och eftersom minskad efterfrågan gör "marknaden" mindre intressant, så lär inte antalet "aktörer" öka speciellt fort heller.

Ökar inte antalet "aktörer" så ökar inte heller utbudet och kundernas valfrihet fortsätter vara begränsad. BÅDE när det gäller kvalitets-skillnader OCH pris-skillnader.

Därav min slutsats att "gnäll" inte gynnar utvecklingen av ett nytt format som t.ex. BluRay utan snarare tvärtom, om det överhuvudtaget har någon betydelse, eftersom försäljnings-statistiken faktiskt ser synnerligen lovande.

Postad 17 November 2008 - 20:56

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Här kommer ett fint litet urklipp från det senaste på The Digital Bits sidan:

"The gist is that Blu-ray earns high marks from anyone who uses it, and it's become the preferred HD medium for HDTV owners, over VOD, HD cable/satellite and downloading. "

Blu-Ray earns high marks from consumers:
http://www.hollywood...be26fd0a79d6329

Blu-ray Favored Over Downloading:
http://www.homemedia...wnloading-13900

Nämen...va skumt...det är ju Download som skulle ta över istället för Blu-Ray *host* :)

Postad 18 November 2008 - 00:56

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
hehe sant vad hände med det. :)

Postad 18 November 2008 - 06:01

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Här kommer ett fint litet urklipp från det senaste på The Digital Bits sidan:

"The gist is that Blu-ray earns high marks from anyone who uses it, and it's become the preferred HD medium for HDTV owners, over VOD, HD cable/satellite and downloading. "

Blu-Ray earns high marks from consumers:

Blu-ray Favored Over Downloading:

Nämen...va skumt...det är ju Download som skulle ta över istället för Blu-Ray *host* :D

Nämen sidan kan ej hittas .. de ångrade sig säkert sitt utalande. De var tvugna att stoppa presserna :lol:
Downloadingen går snabbt framåt :) Det är i Barnstadiet precis som BD var nu ett tag. Skivan fortfarande välkänt sak. Men nerladdningen fortfarande okännt mark för många liksom BD var 6 månader sedan :P , jag läste någonstanns nerladdningen tar mer mark sakta men säkert åtminstone i USA. :D
Page Not Found!!!

Welcome to Home Media Magazine.

The content you have requested is currently unavailable. Go to our home page for more home entertainment news, or visit any type of the news content - News, General, Reviews, Research, High-Def, Electronic Delivery, Product News, People.

For a quick site search, the search box is located at the top right.

Postad 18 November 2008 - 06:19

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Här sa du något som är värt att utveckla...

Era kunder säger att de hittar bättre priser på andra ställen...
...En förutsättning för att de ska kunna hitta bättre priser på andra ställen är att det finns några andra ställen. D.v.s. fler "aktörer" som erbjuder samma eller liknande produkt.

Detta är precis vad jag påpekade i mitt inlägg.

Ju fler "aktörer" desto större blir konkurrensen, både vad gäller pris OCH kvalite. Några aktörer konkurrerar med högre kvalite, bättre service och liknande, medan andra konkurrerar med priset. Allt som allt så ger konkurrensen, kunderna en betydligt större valfrihet.

...Och med detta så är vi framme vid ett annat påstående i mitt förra inlägg...

För att locka fler "aktörer" till en specifik marknad så måste marknaden vara intressant och intressant blir den när det finns många som vill ha dessa specifika produkterna. D.v.s. när det finns en stor efterfråga.

Att gnälla, klaga på priser, kvalite m.m. väcker inte folks lust att köpa nya grejer. Sådant kan alltså i det långa loppet minska efterfrågan och eftersom minskad efterfrågan gör "marknaden" mindre intressant, så lär inte antalet "aktörer" öka speciellt fort heller.

Ökar inte antalet "aktörer" så ökar inte heller utbudet och kundernas valfrihet fortsätter vara begränsad. BÅDE när det gäller kvalitets-skillnader OCH pris-skillnader.

Därav min slutsats att "gnäll" inte gynnar utvecklingen av ett nytt format som t.ex. BluRay utan snarare tvärtom, om det överhuvudtaget har någon betydelse, eftersom försäljnings-statistiken faktiskt ser synnerligen lovande.

Jag kan hålla med dig om de mesta. Jag skulle kunna gå in mer om detta med varför bådde aktörer o kunder styr varandra. Men det finns en skärningspunkt där en aktör/kunderr måste kunna hitta varandra annars händer inget. Det visas i ett lätt diagram mellan "aktör" o "kund" . I en linje är det företagets prisnivå, den andre är kundens köpvilja.När linjerna korsar varandra Är det utmiata köp/prisnivån. Dessa linjerna är "aktören" 's kostnader,vinst den andre är vad kunden är villiga betala för o tycker det är värd. Ett bra exempel är som all här bör känna till PS3 när sony måste sälja den med förlust pågrund priset har elgat för högt, folk har ej viljat betala för det.Men nu tar det igen det med på spelen. Men fler aktörer , mer konkurens , desto bättre :) De finns mer gå in på, mycket mer men jag har ont om tid just :P jobbet kallar *suck*

Redigerat av Unregistereda398c9a6, 18 November 2008 - 06:22.

Postad 18 November 2008 - 07:40

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

jag läste någonstanns nerladdningen tar mer mark sakta men säkert åtminstone i USA. :)

Det är så många hinder nedladdningstjänster måste komma över förrän det ska slå igenom. T.ex fler operatörer i Usa börjar införa "caps" D.v.s max 50Gb i månaden eller liknande. Sen det största problemet är ju internetstrukturen i sig som inte räcker. Idag kanske 3-4% av internetanvändarna är storförbrukare. Tänk om 70-80% helt plötsligt ska börja tanka flera gigabyte per dag? Krasch!

Ännu ett problem är ju hur tjänsterna ska utformas. Det kommer säkerligen bli konkurrens om kunderna och då lär man ha ett antal boxar kopplade till TV'n. En för netflix, en för iMovie-store (eller liknande) etc etc. Jag tror inte de kommer samsas om en gemensam standard.

Jag är generellt inte emot nedladdning men när kvalitén som erbjuds understiger Blu-ray blir jag liksom alla andra riktiga hembio-fans tveksam. Vi är knappast teknikfientliga och gammelmodiga som en del påstår. Vi vill bara ha det bästa.

Postad 18 November 2008 - 09:32

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0

Nämen sidan kan ej hittas .. de ångrade sig säkert sitt utalande. De var tvugna att stoppa presserna :P

Så där nu funkar länkarna :P

Read it and weep :lol:

Redigerat av Svante Skoog, 18 November 2008 - 09:33.

Postad 18 November 2008 - 11:19

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det var absolut intressant läsning.

Men baserat på lite siffror som stått i tråden och i länken har för försökt räkna lite:
Om 34% av Amerikanska hushåll har HDTV så blir det ca: 39 miljoner
Om 28% av dessa har BD så blir det ca: 11 miljoner spelare
Och om det då har sålt totalt 9 miljoner filmer i USA så har vi ett snitt på 0,8 filmer per spelare?

Låter ju helt absurt! Har jag räknat fel eller är det så oändligt få av PS3 ägarna som ser på BD? För inte kan väl köpa en separat BD spelare och inte köpa filmer?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.