Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.777776 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9.413792 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 2 6.899998 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.666666 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 0 8.833332 (5) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 22 June 2009 - 03:59

Unregistereda9162e77
  • Unregistereda9162e77
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Tjo!
har en Acer a150, satt in så jag har 1.5 gig ram i den.!
tänkte köra den som HTPC.
är det nån bra ide? Har precis köpt mig en LG pq6000!
tänkte på upplösningen!
Blir det bra tror ni ? nått jag bör tänkte på ?

Mvh

Postad 22 June 2009 - 06:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Den är alldeles för klen för att använda som htpc, men din tv är ju inte full-hd. Så du borde klara dig relativt bra om du kör max 720p material och använder dig av rätt codecs.
Rekommenderar dock en stationär dator som htpc, en med lite mera krut. Annars blir man bara irriterad att det inte funkar som man vill.

Postad 22 June 2009 - 14:05

Unregistereda9162e77
  • Unregistereda9162e77
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Okej!
tack för svaret martin...
men fan, vill inte ha nån stor "klump" vid tvn.
få se hur jag gör. kanske testar :)

MVH

Postad 29 June 2009 - 10:25

Carrocs
  • Carrocs
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har en Acer A150 med 120 gb HD och Windows XP, och den har varit oanvänd någon månad, och nu är batteriet (6-cells) stendött, det laddar inte längre trots flera försök och tester. Datorn fungerar dock fint med nätsladd.

Har läst i tråden att det har med uppgradering av BIOS att göra, och undrar nu:
1. Vilken BIOS ska jag uppgradera till?
2. Var hittar jag länk till rätt uppgraderingssida, och vilken fil ska jag leta efter?
3 Hur gör jag sedan när jag laddat ner filerna som behövs?

Vore tacksam för tydliga instruktioner hela vägen, då jag inte är så bra på avancerade saker i datorer, och jag vill gärna göra rätt från början, då jag verkligen gillar denna mini-pc och inte vill paja den på kuppen!

Postad 29 June 2009 - 22:04

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Har en Acer A150 med 120 gb HD och Windows XP, och den har varit oanvänd någon månad, och nu är batteriet (6-cells) stendött, det laddar inte längre trots flera försök och tester. Datorn fungerar dock fint med nätsladd.

Har läst i tråden att det har med uppgradering av BIOS att göra, och undrar nu:
1. Vilken BIOS ska jag uppgradera till?
2. Var hittar jag länk till rätt uppgraderingssida, och vilken fil ska jag leta efter?
3 Hur gör jag sedan när jag laddat ner filerna som behövs?

Vore tacksam för tydliga instruktioner hela vägen, då jag inte är så bra på avancerade saker i datorer, och jag vill gärna göra rätt från början, då jag verkligen gillar denna mini-pc och inte vill paja den på kuppen!

Ja det problemet du beskriver låter absolut som ett problem som fanns i en av dom tidagare bios versionerna.
Ladda ner denna zip filen:

Packa upp filen och kör programmet: InsydeFlash.exe
Följ sedan instruktionerna i det windows baserade flash programmet.
Detta uppgraderar din AOA150 till den senaste BIOSen som är 3310.
Detta funkade fint för mig men detta sker på egen risk. Häng inte mig om det inte skulle fungera för dig.

Redigerat av TomasL, 29 June 2009 - 22:05.

Postad 30 June 2009 - 14:12

BboatB
  • BboatB
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Till er som vet!

Har en acer one 8.9" 120gb, satt i ram 1,5 gb och även uppdat till nyare bios, pga av väldigt ostabilt nätverk. Köpt aug.

Fick för ngn månad sen virus i den, Downadup som jag laddade ner en programvara för att fixa, fick igång nätverket igen men programmet sa att det inte hittade viruset, men fick igång det direkt efter jag kört programmet så troligen va det detta virus... Funkde hur bra som helst i ca 2 veckor efter det, efter det så använde jag inte datorn på en månad. Nu för ngn dag sen så började jag använda datorn igen på samma nätverk...och det trådlösa började krångla igen...jag hade återställt den till fabriksstandard innan. Så min teori blev att viruset låg på den partionen som xp ligger på, och virusprog inte kanske intesöker där, så jag beslutade mig för att installera Linuxforone. Dvs blåsa hela datorn och sen ha linux på den för att slippa strul....

Men under installationen så stannade den halvvägs och sa att det var ngt problem, efter det så är skärmen svart och det verkar inte gå att komma åt bios eller ngt annat.

Det jag provat med är:
Startat med usb, med cd fil för linuxforone.
Tagit ut batteri,tryckt på strömknapp i ca 5 sek.
Tagit ut hd, startat.
Tagit ut klockbatteriet, satt i igen och startat.

Bara köpa nytt eller vad mer kan jag prova...?

Postad 30 June 2009 - 14:40

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
@BboatB
Om jag har förstått dig rätt så är datorn heldöd, finns inget liv i den.
Reagerar inte på powerknappen, inga lampor som lyser eller blinkar till.
Är detta korrekt uppfattat?

Edit:
Du kan ju alltid testa att göra en BIOS recovery.
http://macles.blogsp...s-recovery.html

Redigerat av TomasL, 30 June 2009 - 14:45.

Postad 30 June 2009 - 14:49

BboatB
  • BboatB
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nja inte helt död, den startar och stängs av så strömknappen lyser och typ man hör fläkten men skärmen är helsvart.

Ska prova bios grejen! Tackar!

Redigerat av BboatB, 30 June 2009 - 14:53.

Postad 30 June 2009 - 14:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
För mig låter det som ett klassiskt mainboard-problem på bärbara. Min tidigare arbets-pc fick precis samma typ av fel. Den gick att starta på powerknappen men skärmen var svart. Med tanke på att i princip alla komponenter på en bärbar sitter på just mainboarden brukar det betyda att hela måste bytas.

Men det är ju bara en gissning förstås.

Redigerat av masse70, 30 June 2009 - 14:58.

Postad 01 July 2009 - 12:07

BboatB
  • BboatB
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Fått igång bios igen med denna nödåterställaren....mkt smidigare att byta bios så här än på vanliga sättet!

Men men fortfarande problem med att få in ett operativsystem, försöker få in linux4one men utan lycka. Stannar efter 64% och säger enhetsfel. Kanske är usb stickan men har även provat en annan sticka som inte ens blir accepterad....ngn som har ngt förslag på åtgärd?

Postad 01 July 2009 - 12:15

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

....mkt smidigare att byta bios så här än på vanliga sättet!

Jo det fungerar bra men jag tycker nog att det är smidigare med det windows baserade flash programmet.

Men men fortfarande problem med att få in ett operativsystem, försöker få in linux4one men utan lycka. Stannar efter 64% och säger enhetsfel. Kanske är usb stickan men har även provat en annan sticka som inte ens blir accepterad....ngn som har ngt förslag på åtgärd?

Vad gäller detta problem så är det svårt att säga vad det beror på.
Eftersom den "fastnar" på samma ställe varje gång så skulle det kunna vara hårddisken eller kanske interminnet som strular. Du har inte så att du kan testa att installera något annat operativ på den, typ en annan distubution av Linux? Du skulle också helt enkelt kunna testa att sätta USB-stickan i en annan USB-port.

Redigerat av TomasL, 01 July 2009 - 12:22.

Postad 01 July 2009 - 13:23

BboatB
  • BboatB
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Du är snabb TomasL, mkt bra service det här..:)

Jag har redan provat att installera det på ett sd med hd bortkopplad, samma sak händer här. Frågan är om det kan vara usb stickan som krånglar...?Hade en annan men den tycker visst inte linux alls om att installeras från...har försökt med linpus, fel där är at den inte vill bli installerad från ett usb minne...vill köras från SATA eller SCI eller ngt sånt...

Kan man boota från ett sd kort, borde väl funk aom jag sätter i det i den högra sloten som är "extern" och inte minnes utökning..?

Men jag får kolla vidare, tackar för svaren!

Postad 01 July 2009 - 20:37

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Du är snabb TomasL, mkt bra service det här..:)

Jag har redan provat att installera det på ett sd med hd bortkopplad, samma sak händer här. Frågan är om det kan vara usb stickan som krånglar...?Hade en annan men den tycker visst inte linux alls om att installeras från...har försökt med linpus, fel där är at den inte vill bli installerad från ett usb minne...vill köras från SATA eller SCI eller ngt sånt...

Kan man boota från ett sd kort, borde väl funk aom jag sätter i det i den högra sloten som är "extern" och inte minnes utökning..?

Men jag får kolla vidare, tackar för svaren!

Jag tror tyvärr inte att det går att boota ifrån någon av minneskorts läsarna.
Det skulle mycket väl kunna vara USB-minnet som krånglar för dig.
Det är ju kanske iallafall värt att testa med ett nytt.
Vissa USB-minnen går inte heller att boota alls ifrån, oftast äldre. Köper man ett nyare idag så ska det dock inte vara något problem med det. Ett nytt kostar ju inte så mycket så som sagt kan det ju vara värt att testa.

Postad 04 July 2009 - 05:00

BboatB
  • BboatB
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Så där nu funkar den efter mkt meck!

Formaterade om den usb stickanden som datorn inte hade accepterat en gång til, efter ha hängt sig tre gg så gick linux4one in och nu funkar allt som det ska! Himla trevligt, mitt nätverkskort kom igång igen oxå, trodde det va sönder!

Tackar för hjälpen!

l

Postad 04 July 2009 - 16:11

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Så bra att det löste sig. :)

Postad 09 July 2009 - 21:46

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jahapp, idag var gummans dator död :)

Samma problem som flera andra verkar ha drabbats av: svart skärm, ingen hdd aktivitet och bara fläkten som går.
Jag antar att eftersom den är helt orginal med garanti så är det bara att åka in till butiken med den?

Postad 10 July 2009 - 12:22

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jahapp, idag var gummans dator död :)

Samma problem som flera andra verkar ha drabbats av: svart skärm, ingen hdd aktivitet och bara fläkten som går.
Jag antar att eftersom den är helt orginal med garanti så är det bara att åka in till butiken med den?

Om jag vore i dina kläder så skulle jag testa bios recovery först:
http://macles.blogsp...s-recovery.html
Detta verkar hjälpa dom flesta. Även jag har drabbats av detta problem och då hjälpte bios recovery metoden mig.

Postad 10 July 2009 - 16:10

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jag har bara typ 200m till Alina så det gick fort :(
Problemet löstes med flashning av bios på plats, tog killen i butiken typ 3minuter. (Bra service förövrigt, pluspoäng till Alina)

Killen i butiken rekomenderade faktiskt att om det händer igen så kunde vi göra detta själv. Han var välbekant med problemet så jag antar att han hade en färdig usb sticka för problemet.

Postad 10 July 2009 - 19:38

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Jo, detta är tyvärr ett välkänt problem
Skönt att det löste sig snabbt och smidigt.
Har ett usb-minne liggande med dessa filer på. Har hjälpt några stycken med detta.
Har dock bara behöft det en gång till min egen.

Postad 16 July 2009 - 09:28

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt köpa till ett extra batteri. Först tänkte jag 6-cells batteri för vill ha längre batteri tid. Men såg att det även finns 9 cells batteri nu. Någon som har det och som vet hur länge det håller jämfört med 6 cells? Och hur är storleken? är det mycket större?

Ni som har 6-cells batteri, hur mycket mh hr ni? 5200? Elle3 7200? Hur lång är batteritiden där?

Många frågor så jag blir glad om iallafall några besvaras =).

Postad 16 July 2009 - 15:00

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag hade tänkt köpa till ett extra batteri. Först tänkte jag 6-cells batteri för vill ha längre batteri tid. Men såg att det även finns 9 cells batteri nu. Någon som har det och som vet hur länge det håller jämfört med 6 cells? Och hur är storleken? är det mycket större?
Ni som har 6-cells batteri, hur mycket mh hr ni? 5200? Elle3 7200? Hur lång är batteritiden där?
Många frågor så jag blir glad om iallafall några besvaras =).

9cells batterierna är ganska mycket större faktiskt.
Här har du en bild.
Postad bild

Jag har ett 6-cells batteri till min på 5200mAh.
Kör Windows 7 med balancerat energischema. Då får jag ut ca 2h 20min surfande via wlan.

Postad 17 July 2009 - 00:34

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

9cells batterierna är ganska mycket större faktiskt.
Här har du en bild.
Postad bild

Jag har ett 6-cells batteri till min på 5200mAh.
Kör Windows 7 med balancerat energischema. Då får jag ut ca 2h 20min surfande via wlan.

Tack för infon. Men 2h 20 min låter väldigt lite. Jag har hört 6 cells batterier ska klara 5-7h? Är det 7200 mAh batterier de snacka rom då? Är det så stor skillnad mellan 5200 och 7200?

Är det någon som vet hur länge ett 9 cels batteri håller?

Postad 17 July 2009 - 10:00

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Tack för infon. Men 2h 20 min låter väldigt lite. Jag har hört 6 cells batterier ska klara 5-7h? Är det 7200 mAh batterier de snacka rom då? Är det så stor skillnad mellan 5200 och 7200?

Är det någon som vet hur länge ett 9 cels batteri håller?

Sorry, jag sa fel till dig. Jag har bara ett 3-cells batteri inte 6-cells som jag skrev.

Postad 18 July 2009 - 11:35

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag har kollat lite nu och hittat 9 cells batteri på ebay. Med frakt för ca 650 sek. Det är billgigt jämfört med ca900-1000 sek i sverige för ett 6 cells batteri. Men jag undrar, är det olika standarder eller något man bör tänka på när man köper batteri från usa? Där fanns även något billigare men de var från hong kong, och jag väljer hellre USA än hongkong, även om de kostar 10 dollar mer.

Någon som har erfarenhet av batterier från USA och hong kong?

Postad 18 July 2009 - 13:35

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag har kollat lite nu och hittat 9 cells batteri på ebay. Med frakt för ca 650 sek. Det är billgigt jämfört med ca900-1000 sek i sverige för ett 6 cells batteri. Men jag undrar, är det olika standarder eller något man bör tänka på när man köper batteri från usa? Där fanns även något billigare men de var från hong kong, och jag väljer hellre USA än hongkong, även om de kostar 10 dollar mer.

Någon som har erfarenhet av batterier från USA och hong kong?

Det är inte några olika standarder på batterier ifrån USA eller någon annan stans i världen.
Tänk dock på att det kan vara stor skillnad på "piratbatteri" och orginal.
Har sett något test på detta. Där var 9-cells piratbatteriet inte bättre än 6-cells original.
Nu kanske det är original batterier du tittar på vad vet jag men tänkte det kan vara värt att nämna.

Personligen tycker jag att 9-cells batteriet är på tok för klumpigt.
6-cells känns lite bättre och det ska enligt utsago ge ca 6h batteritid och det känns som det är tillräckligt för dom flesta situationer.

Redigerat av TomasL, 18 July 2009 - 13:41.

Postad 18 July 2009 - 17:50

Unregistered9f905f31
  • Unregistered9f905f31
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
jo, klart d kanske blir lite för bökigt. Men det skiljer ca 120 sek på ett 6 cells batteri och ett 9 cells batteri. Så får se vad det blir. Tror jag sattsar på ett 9 cells. Och givetvis försöker jag se till så att det blir ett original. Har hört alltför mkt skit om pirat batterier.

Postad 22 July 2009 - 14:04

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en vanlig Laptop med 15,4" skärm och min nya AA1 150.
Tänkte just beställa ett 6 eller 9-cells batteri till AA1.
Frågan är om man ska hålla sig till originalprylar...

Råkade ut för en jättemysko grej häromdagen.
Köpte nyss ett nytt icke original batteri till min "stora" Laptop.
När man rycker ur nät-sladden och kör Laptopen med det "nya" batteriet rusar CPU-användningen upp till 100% även när inga program körs. Kör man med nätsladd eller gamla batteriet funkar allt som vanligt. Har NÅGON här varit med om något liknande?

mvh
Peter

Redigerat av peswe, 22 July 2009 - 14:05.

Postad 25 July 2009 - 22:47

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Har du en AAO110 (dvs SSD) med XP, Vista eller Windows 7? ... är den seg trots att du har FAT32 och tweakat allt du kunnat?

Gå till http://flashfire.org/xe/ och ladda ner lämplig version av programmet... installera och plötsligt har du en ny dator!

Visst låter det som att jag försöker kränga en skum produkt men jag är helt opartisk och programmet är helt gratis, jag har installerat det på mina barns båda AAO och faktum är att det blev som två nya datorer. Grymt mycket snabbare uppstart och att surfa går som på räls (förr fastnade/hackade det ofta). Läs gärna i följande tråd om andra som haft samma erfarenhet som jag (observera att programmet nu bytt namn från Flashpoint till Flashfire):

http://www.aspireone...p...=54&t=12430

Lycka till!

Postad 29 July 2009 - 13:09

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Acer ligger inte på latsidan i sommarvärmen. Sist ut från företaget är en ny version av netbooken Aspire One D250.

Den nya versionen går liksom sin föregångare under namnet Aspire One D250. Utseendemässigt och hårdvaramässigt är modellerna mycket lika, skillnaden ligger istället i datorernas bildskärmar. Den nya modellen har en skärm med upplösningen 1280x720 pixlar medan den gamla hålller sig till netbook-standarden 1024x600 pixlar.

Under huven sitter välbekant hårdvara. Datorn är utrustad med en Intel Atom på 1,6 GHz, 1 GB minne och 160 GB hårddisk. Integrerat finns även trådlöst samt trådbundet nätverk, webcam och ett sexcellsbatteri med upp till fem timmars drifttid.

Nya Acer Aspire One D250 levereras med Windows XP SP3 och kommer till butikshyllorna i september. Prislappen förväntas bli cirka 4 000 kronor.

Ny Aspire One från Acer

Postad 11 August 2009 - 19:15

Son_of_Sun
  • Son_of_Sun
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Nu ska jag fråga lite... har länge funderat på att formatera och lägga in xp på min AA1, men saken är ju att jag inte vet hur jag ska gå tillväga. Man fick ju inte med någon XP skiva och vet inte hur jag får till en recovery skiva som alla nyköpta datorer tillverkar åt en nu.

Har en USB DVD-brännare så ni vet... äre bara å TANKA denna och installer den + alla tänkbara drivisar från Acer?

...och hur äre med FAT32, äre bara datorerna med SSD som vinner att formatera diskarna så? ...eller ska jag också formatera i FAT32?

Postad 12 August 2009 - 13:31

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0

Nu ska jag fråga lite... har länge funderat på att formatera och lägga in xp på min AA1, men saken är ju att jag inte vet hur jag ska gå tillväga. Man fick ju inte med någon XP skiva och vet inte hur jag får till en recovery skiva som alla nyköpta datorer tillverkar åt en nu.

Har en USB DVD-brännare så ni vet... äre bara å TANKA denna och installer den + alla tänkbara drivisar från Acer?

...och hur äre med FAT32, äre bara datorerna med SSD som vinner att formatera diskarna så? ...eller ska jag också formatera i FAT32?

Eftersom du har USB-DVD så skall det inte vara några problem alls... gör som du själv skriver - installera XP från din CD (ställ in så att den bootar på USB i BIOS) och installera därefter drivrutinerna från Acers hemsida. Personligen hade jag valt NTFS om jag haft HDD.

Eftersom du skriver att du vill installera XP så förutsätter jag att du har Linux nu?!?? Isf måste du självklart skaffa en CD med XP på först...

Är det en aao150?

Lycka till

/Gelmax

Postad 18 August 2009 - 15:44

Eazer
  • Eazer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Någon som vet något om/har köpt Acer Aspire One 751H?

Den verkar finnas i olika versioner, om man t.ex. tittar på pricerunners hemsida...

Postad 21 August 2009 - 23:50

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Någon som vet något om/har köpt Acer Aspire One 751H?

Den verkar finnas i olika versioner, om man t.ex. tittar på pricerunners hemsida...

Är också intresserad av dem, såg en på Elgiganten med 2gb ram och vista. Var riktigt snygg. Är främst intresserad av den tack vare den relativt högupplösta skärmen. Har en A110 nu men den är väldigt seg, kan ju glömma att kolla film på den. Undrar hur 751H klarar det, någon som vet?

Postad 22 August 2009 - 14:32

Eazer
  • Eazer
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Acer Aspire One 751H har samma processor som nya Asus Eee PC 1101HA, Intel Atom Z520, och många verkar klaga på att den processorn är riktigt seeg... kolla här ---> Acer Aspire One 751H

Postad 23 August 2009 - 20:14

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0

Är också intresserad av dem, såg en på Elgiganten med 2gb ram och vista. Var riktigt snygg. Är främst intresserad av den tack vare den relativt högupplösta skärmen. Har en A110 nu men den är väldigt seg, kan ju glömma att kolla film på den. Undrar hur 751H klarar det, någon som vet?

fanimej: Har du provat att installera flashfire som jag skrev om några inlägg tillbaks (antog att du har XP installerat)? Det är inga som helst att se på film på mina barns A110:or (inte provat HD men det är ju inte heller relevant på så små skärmar!)

Lycka till!

Postad 23 August 2009 - 22:14

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

fanimej: Har du provat att installera flashfire som jag skrev om några inlägg tillbaks (antog att du har XP installerat)? Det är inga som helst att se på film på mina barns A110:or (inte provat HD men det är ju inte heller relevant på så små skärmar!)

Lycka till!

Nope, har inte XP. Kör Linpus lite som kom förinstallerat.

Har dock försökt att installera XP med hjälp av Ron's Tiny XP men jag får inte till det. Fastnar på steg 16

type “c:” then [ENTER] (c: is the drive letter from the USB stick)

Har provat allt från A: till Z: utan lyckat resultat. Någon som har lyckats installera Ron's Tiny XP och kan hjälpa mig?

Postad 24 August 2009 - 12:04

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Har inte försökt med Ron's utan bara med standard-XP. För mig fungerade följande guide: http://www.sweclocke...ension/?id=6015

Jag stötte dock på några mindre problem, t.ex:
1) Första gången hade jag gett SSDn enhetsbenämning "D" vilket sker om man inte avbryter installationen efter att man skapat partitionen. Installationen fortsätter men datorn kan ej starta från hårddisken.
2) Använde NTFS första gången men eftersom jag ändå var tvungen att intallera om (med enhetsbenämning "C" (se ovan)) passade jag på att byta till FAT32: DET VAR EN ENORM SKILLNAD!!!
3) Stötte på hal.dll och kunde varken använda txt eller gui-alternativen för fortsatt installation - hade dock fått ett tredje alternativ (som jag inte minns vad det hette, hade lagt sig i boot.ini) och kunde fortsätta installationen därifrån. Väl installerat öppnade jag boot.ini och ändrade "nedräkningstiden" från 30 sek till 0.

Hoppas du får det att fungera...

Postad 09 October 2009 - 11:20

Fredrika_
  • Fredrika_
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Idag dog min Acer aspire one, svart skärm.
Jag har försökt göra såhär:
Lagt in drivar enligt: http://macles.blogsp...s-recovery.html
Jag håller in FN + ESC och den börjar blinka. Jag släpper FN + ESC och ser den börjar läsa från USB minne(det blinkar). Klickar på power button 1 gång, då slutar den blinka, inkl USB minne och inger mer händer.

Är detta korrekt?

Postad 24 November 2009 - 18:45

Unregisteredadf1af89
  • Unregisteredadf1af89
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hej,

jag köpte en Aspire One D250 till föräldrarna hos Media Markt häromdagen då de hade en kampanj för 1995:-.

På den var en Windows 7 starter edition installerad och den flöt väl hyggligt. Dock så fick jag aldrig igång Wlanet (hittade inte nätet som 5 andra enheter hittade) så den lämnades in på service hos MM och lär väl få vänta i evigheter. De erbjöd doa och pengarna tillbaka, men föräldrarna vill verkligen ha den nu när den var så billig.

Någon annan som har köpt en sådan med W7 på och fått samma problem alt. fått det att fungera u.a.?

Postad 28 December 2009 - 17:16

MyB5
  • MyB5
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hej!
Har precis köpt en Acer one 1GB/250GB/Bluetooth/Vindows7 starter mm. Jag vill nu uppgraderea ramminnet. Går det att sätta dit ett: Kingston minne 2 GB DDR2 / PC2-5300 667 mhz eller måste jag ha ett Kingston 2GB DDR2 PC2-4200 533MHZ ? Det är väl SO-DIMM jag ska ha, eller?
Obs! Jag har modellen med lucka undertill, så det är enkelt att byta, men vilket passar?

Postad 28 December 2009 - 20:28

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

• 1560 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig. Har tagit över en A150 som jag nu först o främst ska koppla ihop med min d-link dir-655 router. Jag kommer till Nätverksadress erhålls men sen inget mer, hjälp någon?

Sen undrar jag hur svårt det är att formatera om denna maskin? Jag har ju en nyckel så det borde ju gå med vilken XP home skiva som helst va?

Postad 29 December 2009 - 12:26

MyB5
  • MyB5
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Hej!
Har precis köpt en Acer one 1GB/250GB/Bluetooth/Vindows7 starter mm. Jag vill nu uppgraderea ramminnet. Går det att sätta dit ett: Kingston minne 2 GB DDR2 / PC2-5300 667 mhz eller måste jag ha ett Kingston 2GB DDR2 PC2-4200 533MHZ ? Det är väl SO-DIMM jag ska ha, eller?
Obs! Jag har modellen med lucka undertill, så det är enkelt att byta, men vilket passar?

Ingen som vet?
Går det att sätta dit ett: Kingston minne 2 GB DDR2 / PC2-5300 667 mhz eller måste jag ha ett Kingston 2GB DDR2 PC2-4200 533MHZ ? Det är väl SO-DIMM jag ska ha, eller?

Postad 07 January 2010 - 18:37

miniGranis
  • miniGranis
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Någon som vet eller kan kolla om man kan få en Acer Aspire One att alltid boota när det finns nätspänning. Datorn kommer att stå med konstant laddning och om det blir strömavbrott och batteriet tar slut så skall datorn boota när strömmen kommer tillbaka.
Funderar på att ha en som en miniserver i sommarstugan nämligen... och måste då få den att boota automatiskt efter strömavbrott.
Har sökt som en galning men inte hittat något svar.

Postad 08 January 2010 - 09:11

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Är ganska säker på att det inte finns stöd för wake-on-power på aspire one...

Postad 08 January 2010 - 10:57

miniGranis
  • miniGranis
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Tackar, jag har efter envist googlande kommit fram till att varken power on after AC loss eller WOL finns.
SUCK !

Postad 11 February 2010 - 22:02

stefffe
  • stefffe
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Tänkte bara säga att jag har nu bytt ut ssdn till en 1.8" toshiba på min aa1 och lagt in windows 7. Nu funkar 720p utan de minsta lagg och nästan 1080p också, grymt imponerad, trodde jag inte :rolleyes: Har försökt och få de fungera smärtfritt förut i ubuntu och xp. Men då hade jag dock ssdn.

Postad 09 March 2010 - 16:29

Geckod
  • Geckod
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

Ny på detta forumet. Jag har installerat TinyXP på min Acer Aspire One 110. Den med 8gig SSD disk, har också uppgraderat med en GB Ram, så har totalt 1,5. Fast det medföljande programmet som är till för att styra fläkten värkar inte funka så bra.. antingen så är den helt tyst eller så går den på fullvarv.. är väl antagligen för att datorn ska bli tyst.. men har hänt att datorn har dött 3 ggr nu. Tror CPU:n blir överhettad.. och det har hänt när jag spelat Machinarium (ett flashpusselspel som passar perfekt till den datorn).

AA1FanControl tror jag den heter och ser ut nått sånt här:
http://dwei7x08f51dh...2008/10/asx.jpg

Frågan är hur den fungerar redigt.. någon som har erfarenhet av denna? Om t.ex. cpu:n ligger på 60 grader.. så sänker jag programmets temp till 50C kanske.. men fläkten går inte igång ändå.. Sedan ibland så går den igång när den vill fast den inte är varm. Har själv satt den på 70C för den inte ska gå ingång när man surfar.. fast ändå så går fläkten igång och kyler lite när den vill. Fast CPU kanske ligger på 55C och inte 70C.. så frågan är hur den fungerar redigt?
Måste man starta om datorn efter man sänkt tempraturen på när fläkten ska gå igång? Någon som har erfarenhet av denna fläktkontroller?

Aldrig haft något problem med detta innan då fläkten inte låtit något als när jag har kört ubuntu, ubuntu remix och kuki linux samt det man får från början.

Postad 22 May 2010 - 08:22

Unregistereda9162e77
  • Unregistereda9162e77
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hejsan gottfolk !
Tror jag har skitit i det blå skåpet....
Jag äger en Acer a150 och har uppgraderat ramminnet.
i går skulle jag installera UBUNTU........
allt gick väldigt fint tills allt var klart och jag starta om datorn.....................................
Den är helt svart... skärmen startar inte ens... helt svart... datorn "fungerar"... låter iaf som vanligt men skärmen går aldrig igång !?
Jag har öppnar upp datorn igen o kollat om inte skärmsladden eller dyl. hoppat ut moderkortet.
hittade inget fel...

Så frågan blir ;

Vad har hänt?
och har jag garanti kvar efter jag uppgraderat minnet ???

Mvh viktor

Postad 08 August 2010 - 15:38

pjay1
  • pjay1
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
hej mitt trådlösa funkar bra å allt. Men lampan lyser orange ska den inte lysa blått

MVH.Peter

Postad 20 August 2010 - 06:45

Unregistered4f71ba68
  • Unregistered4f71ba68
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Hejsan gottfolk !
Tror jag har skitit i det blå skåpet....
Jag äger en Acer a150 och har uppgraderat ramminnet.
i går skulle jag installera UBUNTU........
allt gick väldigt fint tills allt var klart och jag starta om datorn.....................................
Den är helt svart... skärmen startar inte ens... helt svart... datorn "fungerar"... låter iaf som vanligt men skärmen går aldrig igång !?
Jag har öppnar upp datorn igen o kollat om inte skärmsladden eller dyl. hoppat ut moderkortet.
hittade inget fel...

Så frågan blir ;

Vad har hänt?
och har jag garanti kvar efter jag uppgraderat minnet ???

Mvh viktor

Jag hade sammaproblem, datorn startade verkade det som(man hörde hur den surrade igång) men ingen bild, inga av dioderna lyste för aktivitet heller.

Det behövdes en omflashning av bios, enklast gör du i att läsa denna tråden och göra som det står i kommentarerna. Enkel lösning på jobbigt problem.

Kanske hjälper, gjorde för mig iaf!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.