Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spekulationer om Sonys kommande fotoprodukter

1481 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 May 2010 - 06:09

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Ähh..mayro skojade till det lite men det förstod du nog :)

Själv tycker jag att alla kameror liknande Olympus PEN eller Sony NEX eller vad dom heter känns fullständigt meningslösa om dom inte kan få ner storleken på objektiven utan att sabba ljusstyrka eller något annat.

..men det är ju bara vad jag tycker ;)

Däremot är det min åsikt att en instegar SKA vara enkel. Så enkel det bara går utan att försaka vitala manuella inställningar. Jag håller iofs med om att Sonys a200 var en riktig rökare i krysset på sin tid liksom jag självklart tycker om min egen a300

Postad 18 May 2010 - 08:11

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Då artikeln på alpharumours har tagits bort så lägger jag upp lite bilder här i tråden.

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Sony Alpha A290:
APS-C CCD 14.2 megapixels
BIONZ image processor
ISO 3200
2.7 inch LCD screen
2.5 fps
MemoryStick Pro Duo o SD/SDHC
$529 con 18-55mm f/3.5-5.6 SAM

Postad 20 May 2010 - 14:58

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
"Nytt grepp ska rädda Sonys systemkameror" skriver Kamera & Bild och pryder artikeln med en bild på a290:
http://www.kamerabil...r-1.359328.html

Men tyvärr anser i alla fall jag att Sony åter snålat på greppet. Det är visserligen betydligt bättre än a230 men både a200 och a100 hade rejälare grepp av bilderna jag sett att döma, a290 ser ut att ha ett alltför grunt grepp. Jag vet att många valde a100 och a200 mycket p g a deras fina ergonomi och grepp. Varför kan inte Sony bygga vidare på dessa traditioner istället för att ge kamerorna minigrepp som de allra flesta bara irriterar sig på?

Såja, nu har jag gnällt av mig lite. Nu kan jag återgå till att vänta på den beställda Arctic Butterfly så jag kan ge mig i kast med att rengöra min dammiga sensor...

Postad 21 May 2010 - 07:51

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Fast det där med grepp är svårt att liksom se på bild. Jag måste i alla fall hålla i kameran för att kunna ge ett omdöme om greppet. Jag tycker iofs att det ser bättre ut men som sagt, vi får väl se.

Flera tidningar (bla Kamera och Bild) samt flera handlare jag pratat med påstår att Sony säljer mindre och mindre på systemsidan och själv tror jag att dom missat hur viktigt det har blivit att ha video i en ny systemkamera. Jag har tidigare inte tyckt att det varit viktigt men har insett hur bra vissa systemkameror faktiskt kan filma och att det finns än större potential där.

Rent personligen tycker jag att det är konstigt att inte a550 säljer mer då det är en mycket bra kamera med alla funktioner jag vill ha av en kamera. Förutom video och lågiso-förmågan samt möjligen större sökare saknas ju egentligen inget :)

Nya a7XX har mycket höga förväntningar på sig och nu måste nog Sony leverera rejält för att lyfta ordentligt igen. Det tror jag att Sony gör och jag kommer att stå i kö för en a7XX :D

Postad 22 May 2010 - 10:05

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Tog bort då jag påvisades av velodynamic att jag missförstått .... :angry: ...

Redigerat av mayro, 22 May 2010 - 10:31.

Postad 22 May 2010 - 10:23

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0

Förutom video och lågiso-förmågan samt möjligen större sökare saknas ju egentligen inget :angry:

Jag tolkade det iaf som att han tycker att den inte har tillräckligt låga iso-tal eller på något okänt sätt skulle prestera sämre än andra dslr'er i lågt iso-tal. :rolleyes: ;)

Redigerat av Velodynamic, 22 May 2010 - 10:28.

Postad 22 May 2010 - 10:30

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Tog bort ovan inlägg. Tack för tillrättavisningen av mitt missförstånd... :angry:

Tyvärr fattar jag inte lågisoproblem heller iofs.... Och jag har ju haft några olika Sonykameror att jämföra med. Så jag förstår inte riktigt vad "problemet" skulle vara.?..

Jag har ju fotat en del med olika Sonykameror. Och brister jag sett med A550 handlar inte om bildkvalitet enligt min erfarenhet.. Utan om vissa firmware som Sony vägrar greja så man kan reglera brushanteringen lite mer exakt så den inte slår in i onödan samt välja autoisosteg med lite mindre steg.. Där är kamerans "brister".. Dom går iofs att komma runt. Så därmed är detta mest irriterande att Sony inte fixar det med en rask firm ware..

men lågisoproblem som då menades vet jag inte vad som menas med..?

Redigerat av mayro, 22 May 2010 - 10:39.

Postad 22 May 2010 - 11:37

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

men lågisoproblem som då menades vet jag inte vad som menas med..?

Det handlar mest om att ISO200 kan vara för högt om man vill använda kort skärpedjup i starkt ljus (speciellt när kortast möjliga slutartid är 1/4000s eller längre).

Att begränsa kameran till ISO200 är bara onödigt när det skulle vara så enkelt att även tillåta ISO100. De flesta andra kameror med samma sensor har ISO200 som lägst som default, men det går att ändra till ISO100. Tycker det känns lite typiskt Sony från deras senaste kameror, istället för att göra kameran så bra och flexibel som möjligt så har de jobbat hårt på att ta bort nästan alla anpassningsmöjligheter.

Postad 22 May 2010 - 14:28

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
En sänkning ifrån iso 200 till iso 100 innebär ett steg större bländare eller en dubblering utav längre slutartid.
Det är väldigt få om ens någon dslr-kamera ute på marknaden idag med möjlighet till iso 50, förutom då kompaktkameror faktiskt, som ibland har iso 80.
Enda anlednigen som jag ser det är att man som kameraproducent är rädd för s.k. "heta pixlar" eller brus ifrån sensorn p.g.a. lång slutartid. Man säger ofta att sensorn är så pass bra att det inte "behövs" eller att det bara är "onödigt". Men vill man vara extra kreativ så finns inte orden "behövs ej" eller "bara onödigt". Alla extra möjligheter är ju ett plus. Men man tror kanske att kunden är så pass "dum" att han/hon väljer ett för lågt iso-tal "utav misstag" och sedan kanske skulle skylla på att det är något fel med kameran. I så fall har man omyndigföklarat en hel skara hobbyfotografer. Nu var det ju mera generellt sagt och gäller inte bara Sony. :angry:

Redigerat av Velodynamic, 22 May 2010 - 14:40.

Postad 22 May 2010 - 14:50

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0
ISO 50 känns lite överskattat faktiskt. Min Canon fixar det i pressat läge, men det är aldrig något jag använt. Däremot kan jag inte förstå varför man skulle låsa kameran till 200 i lägsta läge?

Postad 22 May 2010 - 16:20

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Fogel70 har förstått rätt.

Jag vill absolut kunna fota med iso100. Rent praktiskt kanske det inte spelar roll men det vet jag inte och då vill jag att möjligheten att fota med iso100 finns. Jag fotograferar oftast utomhus i bra ljus så låg-iso förmåga är mycket viktigt för mig. :angry:

Ursäkta om detta orsakade kortslutning hos er :-))))

Postad 22 May 2010 - 16:42

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

ISO 50 känns lite överskattat faktiskt. Min Canon fixar det i pressat läge, men det är aldrig något jag använt. Däremot kan jag inte förstå varför man skulle låsa kameran till 200 i lägsta läge?

Min kamera har lägsta 200. Ingen hit med max slutare på 1/4000s och bländare 1.2 under soliga dagar direkt :rolleyes:

Iso 50 vore guld. Och 1/8000s :angry:

Postad 22 May 2010 - 18:03

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Fogel70 har förstått rätt.

Jag vill absolut kunna fota med iso100. Rent praktiskt kanske det inte spelar roll men det vet jag inte och då vill jag att möjligheten att fota med iso100 finns. Jag fotograferar oftast utomhus i bra ljus så låg-iso förmåga är mycket viktigt för mig. :angry:

Ursäkta om detta orsakade kortslutning hos er :-))))

Tro mig.. A550 är mycket mycket duktig även i bra ljus.. Tro inget annat.. Du borde själv utvärdera kameran.. Du blev nog rätt överaskad.. :rolleyes:

Postad 22 May 2010 - 19:48

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Låter bra det mayro :-)

Undrar om jag vågar testa..har ju precis lagt undan en del stålar till en a7XX...:)

Postad 22 May 2010 - 21:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Tjaa.. Hade jag en A300 jag var nöjd med (vilket man kan vara egentligen än idag fast åren nu gått). Samt också denna tid på året då ljuset finns oftast.. Ja då hade jag nog inväntat den i kanske höst ev kommande ersättaren till A700.

Och varför jag skulle vänta är extremt enkelt att berätta om .. Därför att ser man vad en Sony A550 kan .. Och om man får sitt hopp besannat att kommande ersättaren kommer ha A550 funktioner med live view osv. Samt då finjusterat ytterligare ett snäpp i bildkvalitet vilket bevisligen Sony kan om man ser NEX prestandan.. Ja då lär nya A7XX bli en klart trevlig kamera..!!

Men blir den inte lik en A550 fast på steorider kan dom kasta den åt fanders enligt mig.. Och man kan köpa sig en A550..

Om man känner att man vill byta nu så skulle jag göra det till en A550 . Den är så pass trevlig samt har A700áns raskhet fast högre prestanda så man saknar inte nått med en A550 ändå.. Och A550 är verkligen skoj att fota med..

Jag personligen bryr mig knappt ens om ifall en ersättare till A700 kommer nu eller om ett år. A550 gör det jag ber den om med så pass stor säkerhet så därför känns för första gången inte uppgraderingsdjävulen där på axeln direkt..

Utan det handlar mer om en" loj nyfikenhet" hur ersättaren kommer vara behäftad funktionellt sett..

Dessutom kommer nog ersättaren till A700 vara hyfsat dyr från start då den kommer.. Så därmed kan man fota med en A550 "så länge" tills ersättaren sjunker i pris efter ett drygt år eller så. men så kan du ju göra med din A300 också som sagt var..Så sitt stilla i båten tror jag är billigast,, men kanske inte direkt roligast.. Och om du vill ha roligast så byter du till en A550 och fotar med så länge..Och inväntar ersättaren då den sjunker i pris.. Ja om den nu blir en A550 på steorider vill säga.. :)

Edit.

Mitt problem är att jag är klart nyfiken på Nex system numera..Alltid skall man bli disträ och förvirrad.. :D

Redigerat av mayro, 22 May 2010 - 21:15.

Postad 22 May 2010 - 21:12

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Min kamera har lägsta 200. Ingen hit med max slutare på 1/4000s och bländare 1.2 under soliga dagar direkt :D

Iso 50 vore guld. Och 1/8000s :)

Tycker också det är ett problem med för högt lägsta ISO, fast man på Nikon kan komma ner till runt ISO 100. Har haft mycket användning för ND8 filtret jag köpte

Postad 24 May 2010 - 10:21

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
David Kilpatrick spekulerar

Se tredje inlägget i denna tråd:
http://www.photoclub...o...059&start=0

Efter lite spekulationer kommer detta stycke:
"This is all prediction based on what I've seen and heard, but nothing here has been told to me directly. I just have an idea of the three-pronged attack Sony is going to make on several markets at once at photokina. they plan to dominate the pocketable social camera market, the enthusiast SLR market, and the high end camcorder market. They will do this with a simultaneous launch of products across marketing divisions."

Ska bli spännande att se vad Sony har att komma med till Photokina...

Postad 25 May 2010 - 21:45

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Inte illa när man hör det från en sån inbiten Nikonist som Kilpatrick. :(

Postad 26 May 2010 - 09:07

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Lite kuriosa.

PÅ fotosidan "blommar" nu A850 ut bland några fotografer då den sålt eller sålts rätt billigt då och då . Och faktum är att denna FF kamera från Sony nu verkar få det beröm den är värd och säkerligen varit värd hela tiden ända sedan A900 kom som är i stora drag "samma kamera"..

Däremot är det en kille som har en A550 som köpte en A850 som efter en tid sålde sin A850 efter utvärderat dom paralellt pga han anser A550 ha så pass bra prestanda samt innehålla funktioner som gör den till en modernare kamera och därigenom faktiskt enligt honom hellre den kamera han ville ha kvar.. Inte dåligt jobbat det för en sk "instegskamera" såsom A550 räknas som....

Men detta var som sagt lite kuriosa samt därmed OT. :( . Men tycker det är lite roligt att nu faktiskt erfarna fotografer öppet börjar ge Sony´s FF kameror uppmärksamhet ...

Och faktum är att jag tror dessa NEX kameror har bidragit till att "isen" har lite brutits. Dom kamerorna har "väckt" folks intresse för märket Sony..

Postad 02 June 2010 - 07:56

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Sony A290... :lol:
Blockerade Sony all kritik dom fick om greppet i A230/A330? ;)

En uppdatering om jag får be, kommer det äntligen någon uppgradering till A700 eller inte? :lol:

Postad 02 June 2010 - 08:07

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Greppet ser ju bättre ut på a290 än på a230/330. I alla fall på bild och i mitt huvve ;)

Fast det vet man ju inte förrän man har en i handen så att säga. Det verkar tyvärr helt tyst om a7XX än så länge. Just nu verkar det bara vara halvkompaktsystemarna NEX det surras om här och på Fotosidan i alla fall. Jag hoppas bara att Sony väntar pga att nya a7XX ska bli så bra som det nånsin går och kanske tom utmana (och slå knock..) på Canon 7D :lol:

Alla vettiga finesser som finns + topp-ergonomi, bästa video samt grym sökare så blir den en hit. Antagligen till ett högt pris men det kan det ju vara värt...

Postad 02 June 2010 - 09:03

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Helt tyst är det inte...

Nu är det Sony Alpha a55 och a33 som det buzzas om.

I februari diskuterades det lite här om ett patent som Sony hade tagit som handlar om halvgenomskinliga speglar i kameror, s k pellicle, och som skulle ge vissa fördelar och andra nackdelar. Nedanstående länk går bakåt till den tiden:
https://www.minhembi...s...t&p=2790747

Nu har det väckts till liv igen.
Artikel på EOSHD (sajt för folk som filmar med sina EOS systemkameror):
http://www.eoshd.com...r-in-video-mode

Lite kul att läsa följande kommentar i slutet:
"It is extraordinary that a device which has been around since the 1960's has now seemingly been locked out by Sony and patented for their video capable DSLRs. It has huge advantages for such a system, and other manufacturers (most notably Canon and Nikon) must be kicking themselves for not being quicker and more innovative in recognising the potential of this device."

Det som tar ner troligheten är väl att källan är inte-alltid-så-pålitliga SonyAlphaRumors:
http://sonyalpharumo...he-a55-and-a33/

Naturligtvis så diskuteras ryktet på Dyxum:
http://www.dyxum.com...3516_page1.html

September och Photokina är så där lagom irriterande långt borta i tiden!

Postad 02 June 2010 - 11:44

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0
Jag gissar att detta främst är en budgetlösning för att få till snabb AF i LV och kommer användas i instegskamerorna. (Om Sony nu inte tänkt lansera en helt ny serie systemkameror, men det verkar mindre troligt)
Snabb AF i video kan låta trevligt men då krävs det objektiv med tillräckligt tyst AF, något som Sony inte har så många av (än iaf). Det är väl bara Sonys SSM och Sigmas HSM som är tillräckligt tysta för video?

Den stora nackdelen som jag ser det är att den optiska sökaren ersatts med en elekronisk.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 02 June 2010 - 11:46.

Postad 02 June 2010 - 13:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Den stora nackdelen som jag ser det är att den optiska sökaren ersatts med en elekronisk.

Om man kolla på patentbilden så är det ju en EVF. Och då förstår jag inte nyttan med detta.

Blir det en OVF däremot så kan det bli intressant. Ingenjörerna måste ju gjort något mer än designa nya modelldekaler till de åtskilliga kameror man släppt på sistone. Kanske nåt stort på G! ;)

Postad 02 June 2010 - 13:16

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Blir det en OVF däremot så kan det bli intressant. Ingenjörerna måste ju gjort något mer än designa nya modelldekaler till de åtskilliga kameror man släppt på sistone. Kanske nåt stort på G! ;)

Det blir nog ännu sämre med en optisk sökare då endast 1/3 av ljuset skulle gå dit (2/3 av ljuset går till sensorn), så sökaren skulle bli väldigt mörk. Det ät troligtvis därför Sony valt en elektronisk sökare.

Redigerat av Unregistered05a7d42c, 02 June 2010 - 13:17.

Postad 02 June 2010 - 13:29

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Tänkte 50/50 och då blev t.ex. en 2.8 till en 4.0, både till sensorn och OVF. Kunde räddas med okritiska sökar-ögon och bra iso-prestanda resonerade jag. Men 1/3 till OVF är nog lite väl mörkt.

Ska bli intressant som sagt. Om ryktet är sant.

Postad 02 June 2010 - 23:49

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Jag satt väl också och hoppades att en optisk sökare skulle vara inblandad på något vis, men det verkar inte så.
Känns mer troligt att tvåsiffriga alphor blir av denna typ och att de är rätt mycket inriktade på att ge en bra videofunktion. Tresiffriga alphor ska förhoppningsvis fortsätta att vara mer fokuserade på stillbildsfotografering, om de får video blir det av enklare sort. Så tror jag... i alla fall just nu...
Ett av de mer intressanta inläggen på Dyxum i detta ämnet är f ö nedanstående av MarkSangenito:

Clearing some stuff up about the patent and current DSLRs

Currently DSLRs main mirror is a pelical mirror that allows light to pass through the main mirror and is then redirected to the phase detect system for AF calculations to be made. The other light is bounced up into the pentaprism and to your eye through the optical view finder. When you take a picture, this whole mirror assembly flips up exposing the sensor to all the light that was being diverted.

In this patent, there is NO optical view finder. Light is being directed to two different areas, bouncing up into the phase detect system and also passing through that mirror to the sensor. The main sensor will be active allowing live view through the main LCD or the EVF which is replacing the optical view finder. This is great because while shooting video phase detect calculations can be made while light is also hitting the sensor.

The mirror assembly in the patent is also supposed to flip up, just like traditional DSLRs, most likely for still images, where noise is more apparently and it is more advantageous to have 100% of the light coming through the lens.

edit: The early canon pelical camera was invented to get around the physical limitations of the main mirror having to flip down between frames in order to give light to the phase detect system to AF continuously. With the light always hitting the phase detect system, you could really speed up the FPS as there is no moving parts other than the film. Its the same reason the a500/a550 cameras have the 4.5 fps mode and the mirror locked up 7 fps mode, and why the a900 had to have a newly designed mirror assembly that could move the huge FF mirror at 5 fps. its a physical limitation of dslr cameras.

It isn't using the in-sensor micro phase detect system that has also been patented by sony, and it isnt using an optical viewfinder. The mirror is splitting to two areas, the sensor and the phase detect system, as opposed to traditional DSLRs where it is diverted to the optical view finder and the phase detect system.

Postad 03 June 2010 - 20:43

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3695 inlägg
  • 0
Om man nu ändå är inne på EVF förstår jag inte riktigt meningen med spegel öht.
Om man nu tycker att dagens EVF's fort blir brusiga under sämre ljusförhållande, hur blir den inte då ifall bara en del utav det totala ljusinsläppet ifrån objektivet tillåts att träffa "avläsningen"?
Förutom dessa frågetecken så är det ju även givna fördelar vid stillbildfotografering som att t.ex. att slippa "black out" just vid själva exponeringsögonblicket, minimal risk för vibrationer med fjärrutlösare eller fördröjd exponering samt att kameran kan göras knäpp tyst utan något spegelklapper.
"Om" det nu blir så vill säga. :D

Redigerat av Velodynamic, 03 June 2010 - 21:10.

Postad 03 June 2010 - 21:17

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0

Om man nu ändå är inne på EVF förstår jag inte riktigt meningen med spegel öht.

Phase detect AF kansche? :D

Sony har ett patent där "phase detection" sitter på bildsensorn, men folk verkade oeniga om en spegel fortfarande behövdes för detta.

EVF? Mjaeo. De jag testat (videokameror, DSC-HX1) lämnar ingen vidare eftersmak, mest för att de är så lågupplösta. Men en EVF på 2048p@120fps kanske skulle slinka ner lättare. :D
EVF kanske skulle göra Explorer nöjd, mer rättvisande DOF. :D

Edit: Såg citatet ovan..

It isn't using the in-sensor micro phase detect system that has also been patented by sony, and it isnt using an optical viewfinder. The mirror is splitting to two areas, the sensor and the phase detect system, as opposed to traditional DSLRs where it is diverted to the optical view finder and the phase detect system.

Redigerat av fastson, 03 June 2010 - 21:21.

Postad 03 June 2010 - 23:02

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0
Tjoflöjt, pang och bom.
Lite förvarning om a290 har vi fått, men a390 kom som en överraskning.

Senaste numret av tidningen "Digitalfoto för alla", nr 9 2010, har ett helt uppslag i nyhetsavdelningen där Sony a290 och a390 presenteras.
Båda kör med 14 megapixlar, a390 har snabb live view och vinklingsbar skärm. Den som fotar med a290 får nöja sig med den optiska sökaren.
Det usla greppet i de tidigare instegarna är utbytt mot ett mer traditionellt.

Trevlig att Sony visar att de fortfarande tror på renodlade kameror utan video. Ska bli spännande att se hur de klarar sig i tester.

Undrar vilka nummer nästa generation instegare kommer att få...

Postad 04 June 2010 - 07:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Kör även a390 med CCD:n?

Postad 04 June 2010 - 08:52

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Nu börjar jag undra hur Sony tänker...

Ersätter dessa instegarna a230-380 helt och hållet så köper jag det för dom modellerna var kanske inte så lyckade men ska dom vara kvar + a450-a500-a550 då förstår jag inte stragegin alls. Många modeller blir det...

Valfrihet är ju bra men i detta fallet blir det ganska löjligt. :D

Det kommer dessutom att bli mycket intressant at få veta vad dessa kameror kommer att kosta. Ingen av modellerna Sony har idag (inte ens a550) kittlar sådär jättemycket eftersom min a300 har det mesta dom nya modellerna har. Den enda modell som jag hittar bland aps-c är ju a550 som har två klara fördelar mot a300/350 och det är bättre skärm och snabbare AF. Naturligtvis beror det ju på hur man prioriterar och hur man fotar men för mig är det så.

Magkänslan är tyvärr att Sony börjar bli smått desperata och att deras dsl-r säljer sämre och sämre. Det är kanske därför Sony slår på stora trumman för NEX-kamerorna men dom är iskalla för mig i alla fall även om dom säkert kan hitta sina köpare. Jag hoppas verkligen att jag har fel men det känns som sagt inget vidare för Sonys dsl-r och det är märkligt hur Sony dribblat bort det dom hade på gång med a200-a300-a350. Då var nog dom två stora (Nikon-Canon) lite oroliga i alla fall. Det lär dom knappast vara just nu.

Kom igen nu Sony..dräp till med en ny a7XX som har ALLT !!! :D

Postad 04 June 2010 - 08:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Nu börjar jag undra hur Sony tänker...

Ersätter dessa instegarna a230-380 helt och hållet så köper jag det för dom modellerna var kanske inte så lyckade men ska dom vara kvar + a450-a500-a550 då förstår jag inte stragegin alls. Många modeller blir det...

Jag gissar att dessa två ersätter nstegarna och att a5x0 ersätts snart med snarlika modeller men med filmfunktion. :D

Postad 04 June 2010 - 10:05

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Skulle då nya a5XX få bättre sökare samt video och ha allt som a550 har så slår jag till direkt :D

Jag tror nog iofs att du har rätt supernaut77. Bra att dom skippar a230-380 som säkert var en jätteflopp. För dom som ändå gillar dom kamerorna lär dom få dom hysteriskt billigt i sommar. Jag har sett paket på a230 för under 3 lappar....

Postad 04 June 2010 - 10:35

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

• 1345 inlägg
  • 0

Kör även a390 med CCD:n?

Både A290 och A390 tycks få iso3200 som övre gräns så det låter som CCD i båda.
Det verkar vara rätt små uppgraderingar, återgång till "riktigt" grepp (och 14MP i A290), utöver det är det nog mest mjukvaran som uppdaterats och lite kosmetiska förändringar utöver greppet.

Postad 18 June 2010 - 09:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
De har ju iaf äntligen skippat A330 serien. :wub: Får hoppas att de lägger ner A500 också då. Räcker ju med A290 A390 A450 och A550 tycker man.

Postad 18 June 2010 - 10:12

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Explorer...

Håller med!

Postad 18 June 2010 - 10:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Mayro, detta måste ju firas! :wub: Glad fredag på dig!

Postad 18 June 2010 - 11:31

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
:wub:

Postad 18 June 2010 - 11:57

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Jag tycker också att det är helrätt att lägga ner a330 och a500. Jag blev ju alldeles snurrig av alla dessa Sonymodeller....eller om det nu beror på vämen eller nåt genetiskt :wub:

Postad 18 June 2010 - 13:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Jag tycker det är onödigt med de modeller som inte har den snabba LV:n. Det är sonys största "selling point" och bör erbjudas i alla prisklasser imo.
I den billigaste klassen tror jag inte SSS säljer som finess. De som väljer mellan en a290 och en D3000 kommer ändå ha stabilisering i det enda objektivet den målgruppen kommer ha kameran ut.

Postad 27 July 2010 - 11:41

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
http://www.sonyalpha...-images-leaked/

"The 24mm f/2.0, the 85mm f/2.8 and the 35mm DT f/1.8 will be announced today! The 85mm f/2.8 is a very cheap and good quality fullframe lens. The 35mm f/1.8 is not a fullframe lens and is in fact a “copy” of the very popular Nikon 35/1.8 for DX

Tror jag inte ett dugg på, men det skulle ju inte skada om det nu vore sant :rolleyes:

Redigerat av Ponisch, 27 July 2010 - 11:44.

Postad 27 July 2010 - 12:07

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Jahopp:
http://presscentre.s...mp;NewsAreaId=2
http://dpreview.com/...4mm35mm85mm.asp
http://asia.cnet.com...a-prime-lenses/

Postad bild

CZ SSM 24/2 ~11800:- (€1,250)
85/2.8 SAM ~2350:- (€250)
35/1.8 SAM ~1900:- (€200)

Personligen tror jag dock att 85'an hade sålt mer om den hade varit f/2 och ~1000kr dyrare, hade kanske varit ännu "bättre" (för försäljningen) om den hade varit f/1.8 (som Nikon's och Canon's varienter) och även prissatt likadant...

Redigerat av Ponisch, 27 July 2010 - 14:16.

Postad 27 July 2010 - 14:09

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

• 15622 inlägg
  • 0

Jahopp:
http://presscentre.s...mp;NewsAreaId=2
http://dpreview.com/...4mm35mm85mm.asp
http://asia.cnet.com...a-prime-lenses/

Oj! Vilka läckra gluggar!

Postad 30 July 2010 - 14:47

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Nya rykten om Sony, känns som om sony byter sina kameror otroligt tätt.

More details on the new Sony cameras after the break:

Sony A55 16MP 10FPS EVF-1.44M 1.1X magnification 95% AVCHD full HD
Sony A33 14MP 7FPS EVF-1.44M 1.1X magnification 95% AVCHD full HD
SonyA560 14MP 7FPS MF recording AVCHD full HD
Sony A580 16MP 7FPS MF recording AVCHD full HD
Announcement is expected in August, in stock in September.
The A33 and A55 models are rumored to be Pellix cameras.
All new models are expected to have DOF preview, panorama/3D, ISO 100 (base), 15 AF focus points and AF during video recording.

Postad 30 July 2010 - 15:07

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

• 274 inlägg
  • 0

Nya rykten om Sony, känns som om sony byter sina kameror otroligt tätt.

More details on the new Sony cameras after the break:

Sony A55 16MP 10FPS EVF-1.44M 1.1X magnification 95% AVCHD full HD
Sony A33 14MP 7FPS EVF-1.44M 1.1X magnification 95% AVCHD full HD
SonyA560 14MP 7FPS MF recording AVCHD full HD
Sony A580 16MP 7FPS MF recording AVCHD full HD
Announcement is expected in August, in stock in September.
The A33 and A55 models are rumored to be Pellix cameras.
All new models are expected to have DOF preview, panorama/3D, ISO 100 (base), 15 AF focus points and AF during video recording.

Tycker listan låter lite osannolik. Personligen tror jag att Sony har en "ny generation" kameror som är på väg ut. Sony A290, A390, A450, A500 och A550 påminner alla om varandra när det kommer till utseende och funktioner (Självklart blir det fler och fler funktioner ju högre upp i serien man kommer) vilket lämnar A700, A850 och A900 "utanför".
A700 är ju tagen ur produktion och personligen anser jag att hoppet mellan A550 och A850 är alldeles för stort och att det måste in något därimellan.
Något som konkurrerar med Canon EOS 7D och skulle JAG designa den skulle jag nog köra på en A550 som kändes mer gedigen, mer välbyggd, HD-filmning, 7 fps med fokusering och exponering, ISO 100 - 12 800. Men det är bara vad jag tycker.

Postad 30 July 2010 - 15:17

Unregistereddc087bf6
  • Unregistereddc087bf6
  • Veteran

• 1710 inlägg
  • 0

Jahopp:

CZ SSM 24/2 ~11800:- (€1,250)
85/2.8 SAM ~2350:- (€250)
35/1.8 SAM ~1900:- (€200)

Personligen tror jag dock att 85'an hade sålt mer om den hade varit f/2 och ~1000kr dyrare, hade kanske varit ännu "bättre" (för försäljningen) om den hade varit f/1.8 (som Nikon's och Canon's varienter) och även prissatt likadant...

Håller med till fullo! Skulle personligen aldrig köpa ett fast objektiv på 85mm med 2.8...

Postad 30 July 2010 - 15:48

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Ser inte denna lista som ngt orimligt. Gissar att detta faktiskt är de släpp som Sony kommer att göra i hösten.
Det har surrats en hel del speciellt om a33 och a55.

Postad 30 July 2010 - 15:56

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Mer rykten:

From Thom Hogan's website.

"Sony Sensor Shakeup?
July 26 (commentary)--I've heard from multiple sources now that Sony Semiconductor is about to drop FX sensors from their lineup. What I'm hearing is that high management in Sony is saying that full-frame cameras and sensors aren't bringing the payback necessary to make them long-term profitable. This is essentially forcing Sony Imaging to consider dropping future plans for full-frame cameras (A850, A900, and follow-ups), though I'm sure we'll still see some FF products from them that were already in progress before the stream of sensors dies out. Some of the sources for the rumor appear to be Sony employees who are lobbying for keeping full-frame in the lineup. They seem to hope that news of the impending decision on the Internet will generate a wave of protest that Sony management can't ignore.

But this has a Nikon component, too. I've been wondering why I'm not hearing rumblings on a D3xs model (the D3x uses a Sony sensor at its base). It would be due later this year (and I'm on record as predicting it to arrive in December). It very well may be that there's no new sensor for a D3xs (one would have expected video capabilities to be added). Thus, there's almost nothing else of major impact that could be added that would distinguish a D3xs from a D3x. Most of the other proposed additions could simply be firmware updates to the existing model. If we don't get a D3xs by December, we won't get one, as the D4 generation is too close at hand. Thus, it looks highly likely that Nikon's FX future is in their own hands creating their own FX sensors. Given the D3/D700 and D3s sensors, that doesn't sound like a bad thing, but it will put more pressure on Nikon to produce a high-resolution sensor, something they have not yet done (to date, all of Nikon's sensor development has been mostly targeted at low light improvements).

I think this also answers one persistent question that keeps coming up: "is there any future in DX?" Yes, there is. The reason why Sony would drop FF is rooted in the economics, because the dollar amounts don't really change with sensors like they do with most semiconductor chips. In CPUs, for instance, cost gets driven out by making the CPU chip smaller and using smaller transistors (process size). That doesn't really apply to sensors, as the sensor size itself is not changing, and the light detection mechanism doesn't particularly benefit from smaller transistors (the supporting circuity does). It's just very, very costly to do FF/FX sensors. This puts them into the prosumer and pro categories only, which means there's not a lot of volume. Not having great volume makes it more difficult to reduce costs, and the circle just repeats.

As I've written before, if an FX sensor costs US$500 then a DX sensor probably costs US$50. And a cellphone sensor these days costs less than US$5 (including lens in many cases). The two ways to get lower sensor costs (other than size) is to increase the wafer size (200mm -> 300mm -> 450mm) or increase the yield somehow. But both of these tend to yield small changes at a time and would produce proportional benefits to each size (e.g., if you could reduce FX costs to US$400, then a DX sensor is going to cost US$40). Moving to smaller process (e.g. going from the current 65 nanometer sizes to 45 or 28 or even smaller) doesn't reduce FX sensor cost. But it might benefit noise handling on smaller sensors. This may be why Sony appears about to concentrate solely on DX-sized sensors at the big end. They may see that they can get to FX-type performance with DX-sized sensors, in which case the cost benefit of doing so is huge.

So, yes, there's a future in DX. Certainly a Sony future ;~)."

http://www.bythom.com/

Postad 30 July 2010 - 15:58

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

• 274 inlägg
  • 0

Ser inte denna lista som ngt orimligt. Gissar att detta faktiskt är de släpp som Sony kommer att göra i hösten.
Det har surrats en hel del speciellt om a33 och a55.

Men fyra stycken kameror där alla utom A33 LÅTER som ersättare till A550? Det låter lite konstigt om man släpper tre nya kameror i det segmentet som de relativt nya A450, A500 och A550 redan ligger i.
Sony har 290 åt de som bara vill ha en liten och simpel kamera. Kanske som första kamera t.ex.
Sony har 390 åt de som tror att de kan börja tycka om foto som hobby och som vill lägga lite mer.
Sony har 450/500/550 för de som uppdaterar eller som vill satsa från första början.

Men vad har de sen? Räknar de med att alla som "växer" ur A550 kommer gå direkt på A850 eller A900?
A55 LÅTER som en ersättare till hela A5XX-serien. Allt-i-ett liksom
A33 LÅTER som en ersättare till hela A3XX-serien. Allt-i-ett.

A560 och A580 låter mer som uppdateringar av A550 på samma sätt som A390 ersatte A350 som ersatte A330 som ersatte A300, ja - ni fattar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.