Regas skivspelare
1278 svar till detta ämne
Postad 25 June 2015 - 18:33
arowe17
-
arowe17
-
Användare
-
-
144 inlägg
Hej,
Jag har tänkt att köpa en RP1 till flickvännen i present.
Den uppfyller kraven:
1. Bra ljud till en rimlig peng
2. Ser bra ut
Generellt är jag rätt okunnig när det gäller skivspelare så jag kollade runt lite och hittade en video på Youtube där killen pratar om "phono stage" (vid ca 3:10 in i videon https://www.youtube....h?v=1yQ44V9djdU ). Hur vet jag om jag måste köpa en extra låda ( Fono Mini A2D http://www.rega.co.u...o-mini-a2d.html ) för att spelaren skall fungera med min förstärkare? Jag har en Onkyo TX-SR308 (https://www.dustinho...pecifications ).
Postad 25 June 2015 - 21:17
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Enligt prisjakt har din receiver inte phonoingång dvs inbyggt riaa. Så du behöver köpa ett externt.
Postad 08 July 2015 - 16:45
arowe17
-
arowe17
-
Användare
-
-
144 inlägg
Enligt prisjakt har din receiver inte phonoingång dvs inbyggt riaa. Så du behöver köpa ett externt.
Ok, tack för svar.
Jag hittade även detta på amazon (http://www.amazon.co...ASIN=B003BEDQQM):
If, however, you have an old record player like I do, you will need to invest in an amplifier; this receiver does not have a phono input and the built-in amplifier that comes with one. I suspect that most current A/V receivers don't. Be that as it may, if you try to play your records without an external amp, you'll get a very quiet signal which takes a lot of volume to be made audible, has very little bass, and produces a gloriously painful amount of high frequencies.
Men vad finns det för förstärkare att köpa som löser uppgiften till en rimlig peng? Likt den Fono Mini A2D jag länkade ovan.
Postad 08 July 2015 - 17:56
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Köp inte de billigaste RIAA bara, du får bara sus/brus och mindre detaljer.
Kolla hellre in PHO-8
Redigerat av Glidtassen, 08 July 2015 - 17:56.
Postad 09 July 2015 - 08:09
arowe17
-
arowe17
-
Användare
-
-
144 inlägg
Köp inte de billigaste RIAA bara, du får bara sus/brus och mindre detaljer.
Kolla hellre in PHO-8
Jag tycker det känns oproportionerligt att lägga 2700:- på en RIAA när skivspelaren kostar 2700:-. Eller är det bara jag?
Tänk på att jag egentligen inte är tillräckligt "ljudnördig" för att hänga på det här forumet.
Postad 09 July 2015 - 08:44
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Om du får blodad tand på vinyl finns en risk att du lägger pengarna ändå. Det finns bra billigare integrerade förstärkare med inbyggda RIAA som håller en bra kvalité, kolla Marantz. Men du kan även se över begagnat marknaden.
Folk lägger 5-6000 på inköp av mobiler var och vartannat år. Ett bra RIAA lever man med länge. Jag köpte mitt HEED 2009, har inga tankar på att byta.
Börja i så fall billigt, du köper ett RIAA för en dryg tusenlapp. Om du blir biten av vinylmediet så kan du senare börja kolla efter uppgraderingar. Mitt första RIAA var ett Vincent PHO-111. Det kostade runt 900:- och fungerade bra ett tag, men jag var tacksam när jag uppgraderade.
Postad 09 July 2015 - 11:25
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jag tror jag har ett Pro-Ject riaa spm jag inte använder om du vill köpa. Ligger i en låda hemma
Postad 09 July 2015 - 16:00
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Jag tycker det känns oproportionerligt att lägga 2700:- på en RIAA när skivspelaren kostar 2700:-. Eller är det bara jag?
Tänk på att jag egentligen inte är tillräckligt "ljudnördig" för att hänga på det här forumet.
Prova du Fono Mini A2D. Jag har ingen erfarenhet av andra RIAA än just det, men i min vinylkedja låter det inte sämre än när jag spelar digitalt och sus och brus har jag inget heller. Du kan säkert få ut mycket mer av vinylen med en exklusivare produkt, men med en ingångsspelare som RP1an är det en lämplig matchning för ett bra pris, det får dessutom väldigt bra kritik för vad den är (http://www.whathifi....mini-a2d/review). Blir du (eller flickvännen) biten kommer du/hon säkerligen uppgradera förr eller senare i vilket fall, oavsett om du köper Vincent-maskinen eller Fono Minin.
Postad 10 July 2015 - 15:15
arowe17
-
arowe17
-
Användare
-
-
144 inlägg
Tack för all hjälp!
Tack för att du valde att handla från Hembiobutiken!
Vi har mottagit din beställning av:
1 st Rega RP1 Vit - 2.679:-
1 st Rega Fono Mini A2D Svart - 990:-
Postad 12 July 2015 - 21:02
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Måste bara tipsa om en pickup som heter Nagaoka mp110, sitter på min Rega p1. Köpte på Ebay för en tusenlapp från Tyskland, ligger runt 1500kr här i Sverige.
Behagligt ljud, tyst bakgrund och klarar de inre spåren galant! Audio technica at95e som jag körde med innan med en jico he nål lät alldeles för mörk, mina Dynaudio lät riktigt tråkiga, funkade bättre med mina system audio aura 50 då de e ljusare i ljudet. Provade även med min gamla ortofon om 5e och det gick inte alls med Sa högtalarna då det blev alldeles för ljust, funkade bättre med Dynaudio men vissa skivor blev alldeles för ljusa och de inre spåren distade rejält! Denna nagaoka känns som ett mellanting, riktigt nöjd faktiskt... känns skönt att slippa vilja uppgradera... riktigt nöjd med mitt "vinylljud" nu
Redigerat av Tomlund, 12 July 2015 - 21:03.
Postad 24 September 2015 - 19:05
Unregistered77fbd61e
-
Unregistered77fbd61e
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Sugen på att uppdatera lite och funderar på följande alternativ:
Rega RP3 + Rega Elys2 (pick up)+ Heed Audio Questar ria steg Totalt ca 11480 kr
Rega RP6 med pickup Totalt ca 14990 kr
Eller bör jag behålla min Dj spelare Technics 1210 mk2 och uppdatera med en lite finare pickup? Kör just nu med en ortofon concorde pro som är anpassad till Dj. Funderar på en Ortofon 2M Bronze.
Kör med Xtz class a100 d3 förstärkare och Xtz 99.26 mkii högtalare
Vad skulle ni satsa på ?
Mvh
Redigerat av Unregistered77fbd61e, 24 September 2015 - 19:16.
Postad 24 September 2015 - 19:43
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jag skulle hålla koll på begagnatmarknaden och fyndat en dyrare spelare billigt och sedan köpa nytt riaa.
Postad 24 September 2015 - 20:16
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Rega är en så pass enkel spelare i sin konstruktion så den lär inte samla damm.
Jag håller med om att det kan vara sunt att investera i begagnat-marknaden. Om man talar med försäljare så menar dessa att: det inte går att närma sig den mer moderna RP-modellerna genom att modda äldre Rega modeller. Jag tror inte på detta alls.
Jag har har gjort modifikationer på min gamla Rega P3-24: bytt subplatta, rem, korrigerat vta osv.
Efter finanskrisen 2008 har priserna på mkt hifi skjutit i höjden, det är inte försvarbart att blåsa pengarna på t.ex en Rega RP6, det blir för dyrt i relation till vad man får.
Postad 25 September 2015 - 11:24
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Efter finanskrisen 2008 har priserna på mkt hifi skjutit i höjden, det är inte försvarbart att blåsa pengarna på t.ex en Rega RP6, det blir för dyrt i relation till vad man får.
Därom tvista de lärde. Finns två sidor av myntet i det fallet som jag ser det, tar man ett kliv uppåt utrustningsmässigt så kostar det givetvis. Tar man det där klivet så avtecknar det sig också i ljudåtergivningen, har för egen del gjort den erfarenheten the hard way....det är riktigt grymt att återupptäcka sin skivsamling i ett nytt ljus...
Postad 25 September 2015 - 20:09
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har alltid varit sugen på en Gyro SE.
Men dessa är inte gratis 
Postad 25 September 2015 - 22:58
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Därom tvista de lärde. Finns två sidor av myntet i det fallet som jag ser det, tar man ett kliv uppåt utrustningsmässigt så kostar det givetvis. Tar man det där klivet så avtecknar det sig också i ljudåtergivningen, har för egen del gjort den erfarenheten the hard way....det är riktigt grymt att återupptäcka sin skivsamling i ett nytt ljus...
Ja, jag kan bara hålla med! Det var någon här på forumet som för ett tag sedan skrev; "ska man uppgradera ska man ta i ordentligt", och då gjorde jag det! Så nu har RP 6:an fått finna sig i att bli undanställd i väntan på att få ett nytt hem eller ej. Kanske förses med monopickup? More later.........Hoppas alla här haft en bra sommar!
Postad 26 September 2015 - 12:05
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Måste också hålla med att ta ett markant kliv uppåt om man ändå tänker uppgradera. Har många gånger köpt lite lite bättre högtalare eller förstärkare. Vilket resulterat i att jag förlorat mycket pengar mellan varje köp. Bättre att fatta beslutet att ta ett ordentligt kliv uppåt och slå till direkt. Även om det är dyrt initialt så tjänar man på det i längden. Framförallt om man köper bättre begagnat. Som min skivspelare tex, Nottingham Analouge Interspace Jr, nypris har jag för mig är 19 000 i dagsläget, till denna medföljde en Clearaudio Beta MM pick-up för ca 3000 i nypris samt en skivpuck, nypris 1500. Jag gav 8500 för allt. Ett av mina bättre köp måste jag säga.
Postad 26 September 2015 - 13:11
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jag har alltid varit sugen på en Gyro SE.
Men dessa är inte gratis 
Om man ska vara ärlig och rättfram så är du nästan uppe på den prisnivån när man betänker de moddningar du har gjort på din Rega. Som Flinken skriver så kan man alltid invänta den där affären från vilken man går helnöjd hem ifrån. Min GyroDec var ett demoex som jag fick till ett finfint pris tillsammans med en Rega RB300- tonarm...fick denna kombination till ett pris som jag var supernöjd med. Fick där tillgång till ett bra drivverk som jag sedan har uppgraderat stegvis till dagens status...
Redigerat av GyroSE, 26 September 2015 - 13:16.
Postad 02 October 2015 - 19:15
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Uppdaterat galleriet med min "sista skivspelare"! Är väl i ungefär samma sits som en annan skribent här på forumet för ett tag sedan. Lika bra att satsa lite då. Fick dessutom apparaten till ett pris som troligen aldrig skulle återkomma!
Ett rent nöje att se och höra den!
Postad 02 October 2015 - 20:09
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Men berätta lite om ljudet, please 
Det är väl bara Naiad som är kanske ligger lite ovanför din spelare i prestanda, men undrar som vanligt om det är hörbart.
Beträffande Regas puppor, den jag måste avråda ifrån är "Rega Bias 2" som jag hade 2005, den låter bara fadd och bumlig. Värda uppgraderingar är Ortofon 2M Blue och Goldring 2200.
Postad 04 October 2015 - 10:45
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Hej Glidtassen! Räcker det inte att man skriver att ljudet är excellent, hehe?Nä allvarligt talat så hör man förbättringarna tydligt även genom min ganska blygsamma utrustning, Brio R, kines-rör-riaa, hemgjorda(men bra!) högtalare osv. Jag hör renare ljud överlag, väldigt lite "ssss", för det mesta knäpptyst mellan låtarna, mer o tydligare detaljer utan att det blir vasst och påträngande, fin timing, bättre basåtergivning i de skivor jag spelat hittills. Men det är ju inte så att den räddar vilka skivor som helst, är de dåliga så är de. Jag köper en hel del begagnat så där finns ju en del bottennapp. Men visst blir själva musiken bättre ju finare grejor man har att spela på?? Jag lyssnar numera på sånt jag aldrig skulle lyssna på annars! Jag som är uppfödd med the british invasion på 60 talet sitter nu o njuter av Abba o Paula Abdul o Frankie goes to Hollywood t.ex.! Lade på Time Out (Dave Brubeck) o lite Jazz Samba m Getz igår kväll o visst är musikerna i rummet, nja på tröskeln i alla fall.......
Undrar hur det skulle låta med en lyxigare pu? (Exact fr RP 6:an sitter på nu) Det frågetecknet får vi skjuta på framtiden, man ska ju betala hyran också haha.
Alla här vet det redan, men måste påpeka hur viktig en petnoga pu inställning är. Pappersmallar duger inte! Jag offrade några kr på en spegelmall från HongKong (Mint LP) Det tog en hel eftm att ställa in men vilken skillnad. Fick även ta bort den tredje skruven för pu måste flyttas en halv mm framåt. Med hjälp av en 10X lupp som jag köpte till gick det även ganska bra att ställa in "azimuth". Fick shimsa under pu på ena sidan med 0.1 mm ungefär. Nu blev ljudbilden helt plötsligt mycket bättre centrerad, Så jag är ganska nöjd med investeringen i livskvalitet!
Tyvärr vågar man knappt berätta för folk i sin omgivning om sin entusiasm och vad sånt här kostar; "xxxxxx bara för skivspelaren????? Du måste va knäpp! Sen går dom och köper en ny bil för 250 000 utan att blinka.... Nåja det hade ju inte med ljudet att göra, gick loss lite på tangenterna bara. Fråga gärna mer, har säkert missat något, svårt att sätta ord på det här med ljud.
Ha de
Postad 04 October 2015 - 14:28
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Grattis patternmaster! 
Ett fantastiskt köp du har gjort måste jag säga, skapligt kliv uppåt på uppgraderingsstegen om man säger så. Rega Exact är en finfin MM som utmanar sådana pickuper som t.ex. Ortofon 2M Bronze- den kommer du att sitta nöjd med ett bra tag till innan du så smått börjar kika på uppgradering även på PU- fronten. Rega Apheta borde vara det naturliga steget att ta här...sen får du också kika på att uppgradera RIAA- steg- där har du nog mycket att hämta om du satsar på rätt kort...men för nu är det bara att njuta av stunden och det ljud din nya spelare förmedlar...
Postad 04 October 2015 - 20:08
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Grattis patternmaster! 
Ett fantastiskt köp du har gjort måste jag säga, skapligt kliv uppåt på uppgraderingsstegen om man säger så. Rega Exact är en finfin MM som utmanar sådana pickuper som t.ex. Ortofon 2M Bronze- den kommer du att sitta nöjd med ett bra tag till innan du så smått börjar kika på uppgradering även på PU- fronten. Rega Apheta borde vara det naturliga steget att ta här...sen får du också kika på att uppgradera RIAA- steg- där har du nog mycket att hämta om du satsar på rätt kort...men för nu är det bara att njuta av stunden och det ljud din nya spelare förmedlar...
Tack Gyro! Fattade knappt själv vad jag hade gjort när jag körde hem med den stora kartongen i baksätet, jag som är så försiktig med de surt förvärvade slantarna annars! Men jag var nog ganska försiktig nu också, köpet var rätt så genomtänkt. Bara att lyfta av den kritvita maskinbearbetade tallriken och känna på den är en upplevelse......Du har nog rätt i att Aphetan faller sig naturlig, då slipper man armunderlägg osv. Får väl snacka med min vänlige hifi handlare om ett bra paketpris på Apheta och Aria så småningom! Är nog helnöjd ett bra tag nu!
Postad 09 October 2015 - 10:09
Unregistered4479e66b
-
Unregistered4479e66b
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
då har man inhandlat en Rega P7 med Goldring 2500 som ligger hemma i kartongen och väntar på upp packning i helgen.
Postad 09 October 2015 - 21:44
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
då har man inhandlat en Rega P7 med Goldring 2500 som ligger hemma i kartongen och väntar på upp packning i helgen.
Knall bra kjøp Vilken riaa skall brukes her?
Postad 10 October 2015 - 10:27
Unregistered4479e66b
-
Unregistered4479e66b
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Till att börja med så kommer jag att använda mitt gamla Vincent men det blir nog en uppgradering när vinterns skidresor är avklarade
Postad 15 October 2015 - 12:50
Timpalainen
-
Timpalainen
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej. Jag går och funderar på att förbättra mitt välljud men har inte bestämt mig om hur jag ska tillväga.
Antingen behåller jag min nuvarande rega spelare, p2 och gör en massa trevliga mods som groovetracer erbjuder ( ny subplatter osv) samt ny PU ( en dynavector 10x5) och nytt RIIA steg eller så köper jag en ny RP3 och gör dessa uppgraderingar senare.
Kan ni hjälpa mig genom att dela era åsikter här?
Tack på förhand
Redigerat av Timpalainen, 15 October 2015 - 12:54.
Postad 15 October 2015 - 13:40
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jag ger nästan alltid samma svar på denna fråga men det tåls stt upprepas. Leta efter en bättre begagnad skivspelare så kan du gå upp 2 snäpp istället för 1. Ser att dom går loss för närmare 7000 idag. Det kan du fö en begagnad Rega P7 för eller något liknande i den prisklassen. För mig hade det varit det självklara valet. Visst, det kan vara svårt om man är mycket estetiskt lagd. Men det är värt det. Gick själv från en Rega P2 till en Nottingham Analouge Interspace jr inkl pickup från clear audio och skivpuck. För nästan motsvarande en ny Rega Rp3 plus 2000kr
Postad 15 October 2015 - 15:48
Timpalainen
-
Timpalainen
-
Rookie
-
3 inlägg
Begagnat är ju bra, mkt bra. Men det är väldigt sällan så väldigt bra skivspelare dyker upp där, om man tittar på tex hifimagasinet så är där få spelare till rätt pris samt är det ju förrädiskt att skicka en skivspelare med post. Tyvärr en del nackdelar.
P7: an måste ju vara den fulaste skivspelare som rega gjort, waf är väldigt låg på den.
Postad 15 October 2015 - 18:53
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Ja den är inte vacker det kan jag hålla med om. Så hör i efterhand blev jag glad når säljaren av en P7 drog sig ut och jag gick bet.
Postad 15 October 2015 - 20:15
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Såja - nu ska ni inte vara taskiga mot P7:an.... Smaken är ju som ....just det ja.
Fulsnygg är nog vad jag skulle kalla den.
Postad 17 October 2015 - 20:56
Unregistered4479e66b
-
Unregistered4479e66b
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Nu finns det ju många skivspelare som nästan är ett konstverk att titta på men de hamnar ju på fel dida 50 000 kr så om man kollar på spelare med normal budget så är ett heltäckande lock ett krav och då anser jag att en P7 är ganska lik en LP 12 rent utseendemässigt så det är inget som jag stör mig på
Postad 18 October 2015 - 07:44
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Alla är vi olika, för egen del så kommer utseendet i andra hand- fokuserar mer på hur det låter. Rega P7 är en fint ljudande pjäs som jag aldrig skulle rata p.g.a. av dess lite udda skivtallrik, fick jag själv erbjudande om att köpa en P7 till rätt pris skulle jag aldrig tveka....
Postad 19 October 2015 - 12:15
Timpalainen
-
Timpalainen
-
Rookie
-
3 inlägg
Alla är vi olika, för egen del så kommer utseendet i andra hand- fokuserar mer på hur det låter. Rega P7 är en fint ljudande pjäs som jag aldrig skulle rata p.g.a. av dess lite udda skivtallrik, fick jag själv erbjudande om att köpa en P7 till rätt pris skulle jag aldrig tveka....
Inte jag i heller men frun hade väl reagerat ngt negativt.
Postad 28 October 2015 - 08:02
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Vad får man mer utav Rega P7 i jämförelse med de billigare spelarna? Har den någon speciell karaktär?
Vad jag menar skiljer en Rega P3-24 från den billigaste i sortimentet är timing och fastare basåtergivning. Men jag måste ändå trycka på att timing nästan är viktigast: musiken får ett rappare flöde med P3-24, allt händer precis när det skall i musiken.
Postad 19 November 2015 - 07:17
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har en subplatta "ISOsub GT2S"
Frågan är om den matchar akryltallrikar från andra tillverkare än ISOKINETIK? Flera av tillverkarna måste väl ha utgått från ytan på Regas ursprungliga subplatta i plast, innan de börjar sälja egna subplattor. Både ISOKINETIK och Groovetracer's subplattor har tre mindre stödpunkter på ovansidan.
Tänkte mest bara på huruvida undersidan på skivtallrikarna i akryl ligger mot subplattan?
Det finns Groovetracer som har ett utbud av matta acrylplattor, som jag kan tycka är lite snyggare än vad ISOKINITIK säljer?
Har läst på lite om tester angående subplattor och tallrikar, men många menar att subplattan gör störst skillnad? Bästa uppgraderingen jag har gjort var Rega Three Point-VTA, mest hörbara skillnader.
Vi har både
TIZO
Groovetracer
ISOKINETIK
Postad 21 November 2015 - 20:45
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har läst i forum angående skillnad mellan glastallrik vs. akryl, men skillnaderna skall vara subtila. Om man ersätter Regas ull-matta mot en korkmatta ovanpå glas skall detta vara jämförbart med en ren akryltallrik?
Redigerat av Glidtassen, 21 November 2015 - 20:46.
Postad 22 November 2015 - 08:45
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Transformatorn till Regas PSU saknar jord.
Detta har jag inte tänkt på förut, PSU:ns transformator är i billigaste laget. Men det går visst att köpa en bättre via Swagman.
Om man bara kollar på bilderna och jämför blir detta väldigt intressant.
Via Youtube hade en kille lagt upp ett test för att utvärdera Regas remmar, och även från andra firmor. Det finns RPM mätare att ladda hem till mobilen och sedan bara lägga den ovanpå skivtallriken. Jag tyckte att det är lite väl nördigt, men var tvungen att testa 
Jag använde dessa remmar:
Regas Svarta rem "original" 33.2 rpm
Regas Vita rem: 33.1 - 33.4 rpm
Edwards Audio - Little Belter: 32.9 - 33.0 rpm
Dessa skall ligga närmast 33.33 rpm
Sämts: Edwards Audio "Little Belter"
Bäst: Regas vita rem.
Det som förvånade mig mest var att Regas egna "Vita rem" hade störst avvikelser. Jag hade ändå alla remmar hemma, appen var gratis: - so why not!
Testet med 33-0 visar "Edwards Audio - Little Belter"
Om ni ändå skall köpa ny rem, köp "Regas Vita Rem". Jag byter rem vartannat år.
Nördar är vi allihopa 
Redigerat av Glidtassen, 23 November 2015 - 19:12.
Postad 22 November 2015 - 09:57
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Knepigt...
Jag använder Regas vita och hade 33,0 - 33,1 sist jag mätte (6-9 månader sen kanske), den fluktuerade lite mellan de två värdena. Gjorde samma test igen, 33,4 - 33,5. Dags att byta rem antar jag, men hur kan den ha ökat i RPM? Känns ju spontant att remmen borde bli slappare med tiden och minska i RPM? Lite skeptisk mot mätförmågan i telefonen med en sån förändring.
Postad 22 November 2015 - 10:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag prövade flera ggr, på alla remmar men kom fram till liknande resultat. Men om jag får välja blir det "The Little Belter" också för att den är billigare än den vita remmen. Men nätdelen/trafon till PSU:n ser ut att vara från Claes Ohlson, vill verkligen beställa den andra.
Postad 22 November 2015 - 16:11
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Tror det är större chans att det är strömmen som påverkar den avvikande hastigheten är att remmarna blir "sämre" så fort.
Postad 23 November 2015 - 11:48
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Är också skeptisk detta med att mäta med mobilen, känns som felmätning är möjlig om inte mobilen är i 100% topptrim. Tassen; har du testat att köra samma test med dedikerad stroboskoplampa och tillhörande strobe disc? Tror att du får en större tillförlitlighet om du kör samma test med för ändamålet dedikerade prylar.
Sen till det kanske mest intressanta i sammanhanget; med vilken rem upplever du att det låter bäst?
Ang nätdelen; denna är en oerhört vital del i sammanhanget för att ge motorn bästa möjliga förutsättningar för jämn gång och drivning av skivtallriken. Får uppfattningen att Rega har snålat en del på detta område när det gäller den aktuella skivspelaren. Vet någon om lösningen är densamma till motsvarande modell som idag finns på marknaden?
Edit; Tassen- borde inte Regas remmar vara vinnarna i ditt test då den ideala hastigheten skall ligga på 33,33 RPM? Om din mobiltelefons siffror är tillförlitliga så borde därför Little Belter hamna sist...
Redigerat av GyroSE, 23 November 2015 - 14:31.
Postad 23 November 2015 - 19:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Ni har förmodligen rätt.
Trodde att varvtalet skulle vara 33rpm jämt Men testet var gratis, mest på skoj. Tror knappt något mänskligt öra skulle reagera på dessa små felmarginaler. Vidare tar det nån minut att. byta tallrik, rem och sätta igång spelaren igen, man hinner glömma föregående resultat med blotta örat.
Men jag tror att jag kommer att köpa Swagmans nätdel som verkar prisvärd. Emellanåt orsakar min motar lite brum och missljud, inte ofta men det händer.
Jag har ändrat ovanstående inlägg till 33.33rpm.
Visst har Rega snålat på PSU:ns trafo, den är verkligen i billigaste laget. Men jag testar Swagman, det låter som ett rimligt pris för ändamålet. Annats finns även HEED Orbit att köpa, men kostar över 3000:-
Redigerat av Glidtassen, 23 November 2015 - 19:18.
Postad 23 November 2015 - 21:11
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Ni har förmodligen rätt.
Trodde att varvtalet skulle vara 33rpm jämt Men testet var gratis, mest på skoj. Tror knappt något mänskligt öra skulle reagera på dessa små felmarginaler. Vidare tar det nån minut att. byta tallrik, rem och sätta igång spelaren igen, man hinner glömma föregående resultat med blotta örat.
Men jag tror att jag kommer att köpa Swagmans nätdel som verkar prisvärd. Emellanåt orsakar min motar lite brum och missljud, inte ofta men det händer.
Jag har ändrat ovanstående inlägg till 33.33rpm.
Visst har Rega snålat på PSU:ns trafo, den är verkligen i billigaste laget. Men jag testar Swagman, det låter som ett rimligt pris för ändamålet. Annats finns även HEED Orbit att köpa, men kostar över 3000:-
Att nätdelen till allt är viktigt har jag försökt att klämma in lite här och där och slår åter ett slag för detta.
Nu skall jag också vifta med pekpinnen utan att kunna svara på kommande frågor men 33,33 rpm är inte det riktiga varvtalet utan 33,1/3 är det som gäller........hur man räknar på skillnaden får gärna någon matematiker hjälpa mig med.
Kör inte rega med asynkron motorer? Då skulle det vara bra med en nätdel där man kan ändra frekvensen så kan man finjustera varvtalet.
Lycka till tassen med nätdelen mvh Jas
Postad 23 November 2015 - 23:10
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
För mig är detta ett helt nytt kapitel, någonting som jag aldrig tänkt på.
Det var först för några månader sedan. Jag är van vid att min Hegel brummar, dessa förstärkare är kända för det med sina stora trafos. Men vid detta tillfälle var inte ens förstärkaren tänd, utan bara skivspelaren. Från motorn kunde jag höra missljud.
Efter vad jag läst i forum verkar flertalet som kör Swagman varit nöjda, och märker stora skillnader. Den trafo som följer med Rega PSU är ett skämt, kunde lika gärna sålts av Claes Ohlsson eller liknande butik. Med frakt av Swagmans nätdel kanske det rör sig om 1500:- kronor, men jag kan ha räknat fel?
Som sagt, jag satsar på min Rega P3-24 under tiden som jag sparar till bättre boende eftersom det är min främsta prioritet.
Kommande: Ny nätdel - Swagman
Korkmatta istället för ull
Ny platta för själva spelaren som jag bygger på jobbet.
När jag avverkat Rega inom några år så rör jag mig mot mer avancerade, sofistikerade plattformar.
Rega känns lite väl lätt i konstruktionen, och jag har aldrig känt att jag får de riktigt djupa tonerna. Rega spelar snärtigt, kul men saknar det sista i djup, kanske är min inbillning? Spontant känns det som Rega spelar mycket på ytan av musiken .
Vad jag söker är en spelare som spelar med botten och ett självsäkert lugnt över musiken.
Redigerat av Glidtassen, 23 November 2015 - 23:49.
Postad 24 November 2015 - 10:00
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Nu skall jag också vifta med pekpinnen utan att kunna svara på kommande frågor men 33,33 rpm är inte det riktiga varvtalet utan 33,1/3 är det som gäller........hur man räknar på skillnaden får gärna någon matematiker hjälpa mig med.
Jas:en; 33,33 och 33 1/3 är väl detsamma? Ja ja, 33,33 skall vara 33,3333333333..... för att vara mer exakt men som man har lärt sig i skolan brukar man nöja sig med 2 decimaler. Eller tänker jag fel??
För mig är detta ett helt nytt kapitel, någonting som jag aldrig tänkt på.
Det var först för några månader sedan. Jag är van vid att min Hegel brummar, dessa förstärkare är kända för det med sina stora trafos. Men vid detta tillfälle var inte ens förstärkaren tänd, utan bara skivspelaren. Från motorn kunde jag höra missljud.
Efter vad jag läst i forum verkar flertalet som kör Swagman varit nöjda, och märker stora skillnader. Den trafo som följer med Rega PSU är ett skämt, kunde lika gärna sålts av Claes Ohlsson eller liknande butik. Med frakt av Swagmans nätdel kanske det rör sig om 1500:- kronor, men jag kan ha räknat fel?
Som sagt, jag satsar på min Rega P3-24 under tiden som jag sparar till bättre boende eftersom det är min främsta prioritet.
Kommande: Ny nätdel - Swagman
Korkmatta istället för ull
Ny platta för själva spelaren som jag bygger på jobbet.
När jag avverkat Rega inom några år så rör jag mig mot mer avancerade, sofistikerade plattformar.
Rega känns lite väl lätt i konstruktionen, och jag har aldrig känt att jag får de riktigt djupa tonerna. Rega spelar snärtigt, kul men saknar det sista i djup, kanske är min inbillning? Spontant känns det som Rega spelar mycket på ytan av musiken .
Vad jag söker är en spelare som spelar med botten och ett självsäkert lugnt över musiken.
Kul att du börjar vidga dina vyer lite...finns ju en massa trevliga skivspelare utanför Rega- sfären som har de egenskaper du söker. För egen del är jag jävig i frågan då jag nämner Michell GyroDec SE som en lämplig kandidat. Den är inte bara välljudande- den är även trevlig att se på. Dessutom är det en perfekt plattform att bygga vidare på då man kan uppgradera den steg för steg vartefter man har möjlighet till detta. Det finns andra tillverkare som t.ex. Nottingham Analogue och AVID som säkerligen har modeller i sitt program som svarar upp mot dina förväntningar...
Redigerat av GyroSE, 24 November 2015 - 10:01.
Postad 25 November 2015 - 22:30
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Well, well.
Jag har varit aspirant på flera spelare under årens gång, och har aldrig endast förespråkat Regas skivspelare som den slutgiltiga universella spelaren. För mig har det funnits flera alternativ: Avid, Nottingham Analouge, Michell Engineering. Så klart att Regas skivspelare har brister i främst plattformen.
Men frågan har mest handlat om mervärde kontra pengarna man lägger.
Nu är jag framme vid ett vägskäl där man kan grunna på fler variabler. En del hävdar att det handlar om brister i plinten, medan andra hävdar att det kan handla om bristfälliga nätdelar. Om ekonomin tillåter kan jag lätt överväga Avid eller Michell, men nu pratar vi om spelare som överstiger 20 000:-
Min senaste puppa kostar mer än vad min närmaste vän lagt på hela sin vinylspelare, och han äger en Pro-Ject Debut 2.
Redigerat av Glidtassen, 25 November 2015 - 22:31.
Postad 26 November 2015 - 10:10
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Well, well.
Jag har varit aspirant på flera spelare under årens gång, och har aldrig endast förespråkat Regas skivspelare som den slutgiltiga universella spelaren. För mig har det funnits flera alternativ: Avid, Nottingham Analouge, Michell Engineering. Så klart att Regas skivspelare har brister i främst plattformen.
Men frågan har mest handlat om mervärde kontra pengarna man lägger.
Nu är jag framme vid ett vägskäl där man kan grunna på fler variabler. En del hävdar att det handlar om brister i plinten, medan andra hävdar att det kan handla om bristfälliga nätdelar. Om ekonomin tillåter kan jag lätt överväga Avid eller Michell, men nu pratar vi om spelare som överstiger 20 000:-
Min senaste puppa kostar mer än vad min närmaste vän lagt på hela sin vinylspelare, och han äger en Pro-Ject Debut 2.
Som bekant är allt mer eller mindre relativt inom denna hobby, dock har vi en sanning i att om du tar steget upp från din Rega P3-24 så kommer det att hända en hel del när det gäller det ljudmässiga. Om du frågar mig så är jag tämligen säker på att din skivsamling kommer att framstå i ett annat skimmer om du tar klivet uppåt på uppgraderingsstegen...
Ska vi vara riktigt ärliga så har du med alla uppgraderingar du gjort till din Rega kommit upp i nästan samma prisklass som en GyroDec SE inkl Rega- arm....har all respekt för Regas skivspelare men jag har svårt att se att en Rega P3-24 trots alla påkostade uppgraderingar skulle spöa en Gyro i nämnt grundutförande när det gäller ljudåtergivningen....
Redigerat av GyroSE, 26 November 2015 - 10:16.
Postad 26 November 2015 - 20:08
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Som bekant är allt mer eller mindre relativt inom denna hobby, dock har vi en sanning i att om du tar steget upp från din Rega P3-24 så kommer det att hända en hel del när det gäller det ljudmässiga. Om du frågar mig så är jag tämligen säker på att din skivsamling kommer att framstå i ett annat skimmer om du tar klivet uppåt på uppgraderingsstegen...
Ska vi vara riktigt ärliga så har du med alla uppgraderingar du gjort till din Rega kommit upp i nästan samma prisklass som en GyroDec SE inkl Rega- arm....har all respekt för Regas skivspelare men jag har svårt att se att en Rega P3-24 trots alla påkostade uppgraderingar skulle spöa en Gyro i nämnt grundutförande när det gäller ljudåtergivningen....
Jag köpte min Rega P3-24 för 7300:-
Michell Engineering VTA-Adjuster: 500:-
Subplatta: 1847:-
White Belt: 270:-
Jag får detta till 9917:-
Nu har jag uteslutit puppan och RIAAT som inte har mycket att göra med själva spelaren eftersom det kan kopplas till vilken spelare som helst, och påverkar inte själva skivspelaren.
Detta är inte i närheten av vad en splitterny Gyro kostar. Så jag tycker att mina tweaks av mina ganska blygsamma. Vidare har detta skett över tid. Som sagt, det är en bit kvar till en Gyro 
En Gyro med tillhörande tonarm kostar nästan 22 000:- med en Rega 303 tonarm. Priset är hämtat från Akkelis Audio. För att vara helt ärlig tror jag inte att jag betalade mer än 1500:- för subplattan, inklusive frakt men tror detta var för nästan två år sedan. Så vitt jag sett ingår varken RIAA eller puppa till en Gyro?
Jag tror helt klart att Gyro SE är en bättre maskin, men just för konstruktion med fjäderdämpning som Rega saknar. Rega är ganska känsliga för återkoppling mot underlaget.
Redigerat av Glidtassen, 26 November 2015 - 20:19.
Postad 26 November 2015 - 21:20
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Att nätdelen till allt är viktigt har jag försökt att klämma in lite här och där och slår åter ett slag för detta.
Kör inte rega med asynkron motorer? Då skulle det vara bra med en nätdel där man kan ändra frekvensen så kan man finjustera varvtalet.
Lycka till tassen med nätdelen mvh Jas
Det är en asynkron motor så ett dyrare power supply kommer inte göra något åt hastigheten, det är bara en större 50 hz trafo och bättre filter.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|