Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd iPhone 4 *

5170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad tycker du om den nya "iPhone 4" (558 medlem(mar) har röstat)

-

1. Riktigt bra - Ett givet köp! (251 röster [44.98%])

Procent av omröstning: 44.98%

2. Bra - Blir kanske ett köp! (85 röster [15.23%])

Procent av omröstning: 15.23%

3. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande iPhone, inget köp. (28 röster [5.02%])

Procent av omröstning: 5.02%

4. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande telefon , inget köp. (38 röster [6.81%])

Procent av omröstning: 6.81%

5. Inget märkvärdigt. (82 röster [14.70%])

Procent av omröstning: 14.70%

6. Besviken. (31 röster [5.56%])

Procent av omröstning: 5.56%

7. Sämst! (43 röster [7.71%])

Procent av omröstning: 7.71%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 30 June 2010 - 10:34

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Gick på prisjakts priser och där kostar 16gb mellan 8-9000kr.

Men ingår all surf + telefoni, mms, sms till alla operatörer i de priser du anger?
Kostar dessa telefoner lika mycket som iphone4 utan abonnemang?
Visst är det mycket pengar men man måste ju räkna bort avbetalningen för själva telefonen också. Det du anser som normalt kanske är en betydligt billigare telefon också?

/karra

Jag har en X10 och en legend! Jag betalar 399:-/mån i det har jag 5GB surf vilket räcker mer än väl, då surfar jag rätt mkt, har alla sociala medier igång samt ca 45min-1timme spotify/dag i snitt. I maj hade jag 1,7Gb datatrafik. Då kan jag ringa för 399-89:-(surf) 310:-/mån vilket är alldeles OK för mig.

Postad 30 June 2010 - 11:09

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Jag kommer köra med tre's abbonemang. 89kr för 5GB data, 6 Mbit/s samt 49kr (pott) för samtal, då kostar det 79öre öppning och 39öre i minuten till alla. Det blir totalt 138 i månaden. Och så ger jag c:a 6000 för telefonen, omräknat på 24 mån blir det totalt 388/mån. Då tillkommer alla samtalsavgifter som överstiger 49:-.
Att notera är att jag kan byta när som helst då det har 3 månaders uppsägning.

Så j*vla tråkigt att alla operatörer nuförtiden debiterar med 60 sek. intervaller.

Redigerat av Termos, 30 June 2010 - 11:10.

Postad 30 June 2010 - 11:29

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

699:-/mån är massor - Desire kunde du få för 399:-, X10 otroligt nog 499:-......kan jag få en iPhone kontant för runt 6000:- är det OK. Men att betala 699:-/mån för en telefon är hutlöst om man inte har räkningar på mer än 350:- totalt inkl telefon normalt sett.

Jag har en X10 och en legend! Jag betalar 399:-/mån i det har jag 5GB surf vilket räcker mer än väl, då surfar jag rätt mkt, har alla sociala medier igång samt ca 45min-1timme spotify/dag i snitt. I maj hade jag 1,7Gb datatrafik. Då kan jag ringa för 399-89:-(surf) 310:-/mån vilket är alldeles OK för mig.

Du betalar ju inte, som redan har sagts, 699 kr/mån för TELEFONEN utan för abonnemang (flatrate) OCH telefon. Det är inte alls illa, om man nu har nytta av flatrate. Vill man inte ha det så är det ju bara att vänta på annat erbjudande men att kategoriskt säga att det är dåligt och hutlöst är direkt felaktigt.

Givetvis blir det billigare med X10 och Legend, det är ju billigare telefoner.

Postad 30 June 2010 - 11:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag 699:-/mån är hutlöst mycket pengar. 3Gs:en kostade 499:-/mån där du fick använda hela beloppet. Sätter du då undan 69:-/mån så får du ringa/sms/mms fritt inom 3 och fritt till det fasta nätet och fri surf. Bra mycket bättre deal än telenors 699:- fastpris om du inte sitter i telefon dagarna i ända..
Skulle förvåna mig om 3 inte kör samma pris som de har gjort på de tidigare telefonerna när de var nya (alltså 499/mån i 24 mån).

Postad 30 June 2010 - 11:45

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Du betalar ju inte, som redan har sagts, 699 kr/mån för TELEFONEN utan för abonnemang (flatrate) OCH telefon. Det är inte alls illa, om man nu har nytta av flatrate. Vill man inte ha det så är det ju bara att vänta på annat erbjudande men att kategoriskt säga att det är dåligt och hutlöst är direkt felaktigt.

Givetvis blir det billigare med X10 och Legend, det är ju billigare telefoner.

Det hjälper inte kreti o pleti som kanske bara ringer för 300 spänn i månaden! Du kan vända på det men om du tycker att 699:- är en lagom summa så får det stå för dig, jag tycker det är ett hutlöst pris för att få förboka en iPhone. Vill du betala 250 spänn i månaden för ett flatrate abb som du förbrukar 1-2Gb på så be my guest!

En X10 kostade runt 5700:- spänn som ny när den kom så det skiljer inga hästlängder i pris ändå. (Nu köper jag mina telefoner en annan väg så jag betalade inte 5700:- dock)

Postad 30 June 2010 - 12:02

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Jag tror att de kan komma tidigare mest eftersom de har skickat ut både 24/6:e leveransen tidigt, och nu börjar de skicka ut de som skulle gått iväg den 2:a juli, antenndebaklet samt möjligheten att tillverka större volymer kanske inverkar på lagertillgången...

Flickvännen är i London i helgen. Vet du om det går att hitta en lur i butik där då?

Postad 30 June 2010 - 12:11

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Flickvännen är i London i helgen. Vet du om det går att hitta en lur i butik där då?

Jag skulle tippa på att alla är slut. Man kan ju hoppas att jag har fel :huh:

Postad 30 June 2010 - 12:12

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag tycker inte 699:-/mån är en stor kostnad för telefoni och mobilt data. Själv har jag mellan 2000-6000 i månaden. Största delen av detta är roaming kostnader. Jag letar med lyckta efter ett abb. som kan ge mig fast pris på roaming alt. sänka mina roamingkostnader.
Dock skulle jag inte teckna ett telenor avtal eftersom det låser mig i 24 mån och jag byter telefon oftare än så. Dock man ju alltid köpa nästa telefon kontant och "få" telefonen som man band abb. med.
För tillfället kör jag tre då som redan har nämnt så kan man ringa gratis till det fasta nätet och tre mobiler, samt att man kan koppla till deras global prislista. Den sparar många tusenlappar i månaden för mig.

Postad 30 June 2010 - 12:12

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Ringde nyss Regent Street och de har ingen inne. De kan inte heller säga när de får in, inte ens om det handlar om dagar, veckor eller månader. Detsamma gäller enligt dem för alla tre Apple Store's i London. :huh:

Postad 30 June 2010 - 12:25

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
http://www.anandtech...hone-4-review/1

Lång men väldigt bra recension av Anandtech...

Postad 30 June 2010 - 14:53

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Jag köpte min 3GS förra året kontant från Telia för 4999:- under förutsättning att jag band upp ring abbonemanget (prata på) i 24 mån. Är det rimligt att att tänka sig att Telia kommer att kunna sälja iPhone 4 för mellan 5-6 tusen kr med samma modell ovan?

Vad tror ni andra som har Telia och planerar att köpa den kontant?

Postad 30 June 2010 - 15:05

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0

Jag köpte min 3GS förra året kontant från Telia för 4999:- under förutsättning att jag band upp ring abbonemanget (prata på) i 24 mån. Är det rimligt att att tänka sig att Telia kommer att kunna sälja iPhone 4 för mellan 5-6 tusen kr med samma modell ovan?

Vad tror ni andra som har Telia och planerar att köpa den kontant?

Hur skiljer sig detta emot att köpa ett abonnemang som binder upp sig i 24 mån? Jag ser det som att du fick rabatt på telefonen i.o.m. att du binder dig i 24 mån. Du kan ju inte göra samma sak i år eftersom du har 12 mån kvar på abonnemanget.
Jag köpte min 3 GS med kontantkort från 3, detta kallar jag att köpa telefonen kontant, antingen med ett kontatkort eller bara telefon.

Troligtvis kommer alla operatörer så småningom erbjuda telefonen kontant, men med 3 GS var det ju så att du först bara kunde köpa den med vissa abonnemang, sen gick den att köpa med alla abonnemang (till annan kontantinsats) och till sist gick det att köpa med kontantkort.
Detta kan ju ha ändrats till denna telefon då applestore i UK säljer den direkt utan något operatörslås på direkten.

Postad 30 June 2010 - 15:14

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Hur skiljer sig detta emot att köpa ett abonnemang som binder upp sig i 24 mån? Jag ser det som att du fick rabatt på telefonen i.o.m. att du binder dig i 24 mån. Du kan ju inte göra samma sak i år eftersom du har 12 mån kvar på abonnemanget.
Jag köpte min 3 GS med kontantkort från 3, detta kallar jag att köpa telefonen kontant, antingen med ett kontatkort eller bara telefon.

Det stämmer bra det, fick ju en rabatt på grund av att jag binder mig i 24 mån och kommer ju inte att kunna använda det igen så att säga men hoppades väl mer på att Telia kanske kommer med ett erbjudande för dom som utnyttjade detta och nu vill uppgradera till iPhone 4. Alltså en rabatt på ett engångspris för dom som band upp sig i 24 mån när dom köpte 3GS:en. Men det kanske är att hoppas för mycket?

Postad 30 June 2010 - 16:02

MrYamakasi
  • MrYamakasi
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Har nu beställt en iPhone 4 via min kusin i UK. Men eftersom jag både vill behålla mit nuvarande nummer och att jag inte orkar vänta tills micro-sim kommer till sverige så är det klippa det gamla som gäller.

Men det är lätt att göra fel så jag bestämde mig för att träna lite innan jag klipper det kortet jag tänker använda i iPhonen.

Så jag tog ett gammalt simkort och började leta på internet efter tutorials på hur man ska klippa, efter någon timmes letande hittade jag en riktigt perfekt som jag skulle vilja dela med mig här, kommer säkert komma till nytta hos andra också.

Jag följde den här:

http://www.youtube.c...h?v=6B0G_qjebJY

Och det gick förvånandsvärt bra och lätt. Bara att ladda ner Templaten som finns vid videon och följa anvisningarna.
Dessutom säljer de adaptrar ifall man skulle vilja använda sim micro-sim som vanligt kort.

Nu vet jag inte om kortet fungerar eftersom jag inte har någon device som kräver micro-sim men det ser bra ut och ser inte varför det inte skulle fungera.

Så behöver ni också klippa så rekommenderar jag att följa denna starkt.

Lycka Till!

Postad 30 June 2010 - 16:32

Unregistered7c9a04fa
  • Unregistered7c9a04fa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Jag tror att de kan komma tidigare mest eftersom de har skickat ut både 24/6:e leveransen tidigt, och nu börjar de skicka ut de som skulle gått iväg den 2:a juli, antenndebaklet samt möjligheten att tillverka större volymer kanske inverkar på lagertillgången...

Jag hoppas att du har rätt, har också att den kommer att skickas den 14 juli men vill ha den nu! :huh:

Postad 30 June 2010 - 18:15

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Har nu beställt en iPhone 4 via min kusin i UK. Men eftersom jag både vill behålla mit nuvarande nummer och att jag inte orkar vänta tills micro-sim kommer till sverige så är det klippa det gamla som gäller.

Men det är lätt att göra fel så jag bestämde mig för att träna lite innan jag klipper det kortet jag tänker använda i iPhonen.

Så jag tog ett gammalt simkort och började leta på internet efter tutorials på hur man ska klippa, efter någon timmes letande hittade jag en riktigt perfekt som jag skulle vilja dela med mig här, kommer säkert komma till nytta hos andra också.

Jag följde den här:

http://www.youtube.c...h?v=6B0G_qjebJY

Och det gick förvånandsvärt bra och lätt. Bara att ladda ner Templaten som finns vid videon och följa anvisningarna.
Dessutom säljer de adaptrar ifall man skulle vilja använda sim micro-sim som vanligt kort.

Nu vet jag inte om kortet fungerar eftersom jag inte har någon device som kräver micro-sim men det ser bra ut och ser inte varför det inte skulle fungera.

Så behöver ni också klippa så rekommenderar jag att följa denna starkt.

Lycka Till!

Men, har inte alla operatörer mikro-sim numera? :huh:

Postad 30 June 2010 - 18:29

MrYamakasi
  • MrYamakasi
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Men, har inte alla operatörer mikro-sim numera? :huh:

Vad jag vet så kan man inte byta sitt vanliga kontantkort till micro hos telenor. Sen vet jag inte hur det är hos andra operatörer.

Postad 30 June 2010 - 19:08

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Hur väl brukar "total cost calculator" stämma med verkligheten på borderlinx?

Postad 30 June 2010 - 19:42

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0
Har en 3Gs nu och funderar på att byta till den nya, men alla appar man köpt kommer dom funka på den nya telefonen också, tex Navigon gps?

Postad 30 June 2010 - 20:05

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Ja, hårdvaran i sig utgör ingen orsak för att en app inte ska funka, däremot kan iOS 4.0 göra det, så om du har dragit in 4.0 nu redan och allt funkar kommer allt att fortsätta funka med den nya luren...

Redigerat av simulacra, 30 June 2010 - 20:05.

Postad 30 June 2010 - 21:07

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Det hjälper inte kreti o pleti som kanske bara ringer för 300 spänn i månaden! Du kan vända på det men om du tycker att 699:- är en lagom summa så får det stå för dig, jag tycker det är ett hutlöst pris för att få förboka en iPhone. Vill du betala 250 spänn i månaden för ett flatrate abb som du förbrukar 1-2Gb på så be my guest!

En X10 kostade runt 5700:- spänn som ny när den kom så det skiljer inga hästlängder i pris ändå. (Nu köper jag mina telefoner en annan väg så jag betalade inte 5700:- dock)

Tja, vad ska man säga...synd för dig? :huh:

Om man inte har råd att köpa en viss produkt med ett visst upplägg så får man ju helt enkelt strunta i det...inte mer med det. Det kommer garanterat att komma andra erbjudanden där du kommer kunna betala en summa för telefonen tillsammans med ett billigare abonnemang, det är bara att vänta och se.

Det tramsiga är dock den typiskt svenska synen på allt. Alla ska ha möjlighet att köpa allting för spottstyvrar, annars är det värdelöst/hutlöst/ocker/etc etc. Har man inte råd så har man inte och då låter man bli att köpa, så enkelt är det B)

Sedan förstår jag inte varför du gnäller på detta, du som ändå köper dina telefoner andra vägar ;)

Postad 30 June 2010 - 21:10

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Ja, hårdvaran i sig utgör ingen orsak för att en app inte ska funka, däremot kan iOS 4.0 göra det, så om du har dragit in 4.0 nu redan och allt funkar kommer allt att fortsätta funka med den nya luren...

ursäkta en gräshoppa, men..

hur fungerar det det med apparna.. har man laddat ner dom på sin gamla, kan man alltså flytta över dom till nya?

(Kör N97 nu, så jag har verkligen ingen aning om hur Iphone fungerar)

Om man inte har råd att köpa en viss produkt med ett visst upplägg så får man ju helt enkelt strunta i det...inte mer med det. Det kommer garanterat att komma andra erbjudanden där du kommer kunna betala en summa för telefonen tillsammans med ett billigare abonnemang, det är bara att vänta och se.

Det tramsiga är dock den typiskt svenska synen på allt. Alla ska ha möjlighet att köpa allting för spottstyvrar, annars är det värdelöst/hutlöst/ocker/etc etc. Har man inte råd så har man inte och då låter man bli att köpa, så enkelt är det B)

Sedan förstår jag inte varför du gnäller på detta, du som ändå köper dina telefoner andra vägar ;)

Jag har Telia företagsab. och betalar 530 i månaden + moms... då har jag iofs Flatrate o fria sms/mms
så jag undrar vad den kostar i månaden då på ett 24 månaders..

Postad 30 June 2010 - 21:14

Peppeuppsala
  • Peppeuppsala
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

ursäkta en gräshoppa, men..

hur fungerar det det med apparna.. har man laddat ner dom på sin gamla, kan man alltså flytta över dom till nya?

(Kör N97 nu, så jag har verkligen ingen aning om hur Iphone fungerar)

Jag har Telia företagsab. och betalar 530 i månaden + moms... då har jag iofs Flatrate o fria sms/mms
så jag undrar vad den kostar i månaden då på ett 24 månaders..

http://di.se/Artikla...es-komponenter/

Postad 30 June 2010 - 21:40

ColinZeal
  • ColinZeal
  • Veteran

• 1509 inlägg
  • 0

Har en 3Gs nu och funderar på att byta till den nya, men alla appar man köpt kommer dom funka på den nya telefonen också, tex Navigon gps?

Dina appar är bundna till ditt ituneskonto. Så om dom funkar på en 3GS, så lär dom, med all garanti, funka på en nyare iPhone.

Postad 30 June 2010 - 22:13

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Oj oj lillkillen, min finansiella status behöver du inte oroa dig för - vilket jag heller inte tänker ta upp här, MEN, det är oroande för kreti och pleti (du kanske missade det sist) med den väg abbonemangsformerna skenar. Jag har mycket svårt för den typen av upplåsning som det faktiskt handlar om - många undersökningar visar att man aldrig eller sällan utnyttjar såpass stora summor som abbonemangen faktiskt kostar och att, tyvärr, ungdomar (Jag är snart 40 så jag räknar mig inte till den skaran) inte riktigt inser faran i att låsa sig på höga kostnader under längre perioder.

För oss med god inkomst och stabila finanser är det inte ett problem - men för Lille Benny 18 år är det en helt annan sak. Jag vänder mig alltså mot operatörerna i sig.

Jag tycker fortfarande att 699:-/mån är en hutlös upplåsning och vet av erfarenhet att dessa abbonemang ställer till det för riktigt många ungomdar idag. De senaste åren har det gått från 99:-/mån via 199:-, 299:-, 399:-, 499:-, 599:- och numera 699:- för ett abb genom att fylla det med "godsaker" som låter som en vinstlott.

Jag hoppas att du NU förstod innebörden av det. Om inte får du gärna fråga Pappa Aure så skall jag dra det en gång till.

Postad 01 July 2010 - 02:53

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Nu måste jag surfa in hos telenor!

Kan man alltså få iPhone 4 för 699:- i månaden i 24 månader? Och det inkluderar fri surf, samtalsminuter, MMS och SMS!?? Det här är ju guldläge!!

Min normala mobilräkning ligger på 1.500:- - 2.000:- i månaden (4.800:- som mest) så nu måste man ju slå till på detta kanonerbjudande :-)!

Postad 01 July 2010 - 04:52

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Jag håller med Aure, visst, iPhone är en dyr telefon, men det finns ju ingen mening att fördyra den mer än nödvändigt, jag tjänar rätt ok, men det betyder ju inte att det är vettigt att betala mer än man måste.
Jag ska byta abbform till ngt riktigt billigt och ska försöka hitta ett datatillägg som har bra bang/buck-ratio...

Postad 01 July 2010 - 06:25

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Oj oj lillkillen, min finansiella status behöver du inte oroa dig för - vilket jag heller inte tänker ta upp här, MEN, det är oroande för kreti och pleti (du kanske missade det sist) med den väg abbonemangsformerna skenar. Jag har mycket svårt för den typen av upplåsning som det faktiskt handlar om - många undersökningar visar att man aldrig eller sällan utnyttjar såpass stora summor som abbonemangen faktiskt kostar och att, tyvärr, ungdomar (Jag är snart 40 så jag räknar mig inte till den skaran) inte riktigt inser faran i att låsa sig på höga kostnader under längre perioder.

För oss med god inkomst och stabila finanser är det inte ett problem - men för Lille Benny 18 år är det en helt annan sak. Jag vänder mig alltså mot operatörerna i sig.

Jag tycker fortfarande att 699:-/mån är en hutlös upplåsning och vet av erfarenhet att dessa abbonemang ställer till det för riktigt många ungomdar idag. De senaste åren har det gått från 99:-/mån via 199:-, 299:-, 399:-, 499:-, 599:- och numera 699:- för ett abb genom att fylla det med "godsaker" som låter som en vinstlott.

Jag hoppas att du NU förstod innebörden av det. Om inte får du gärna fråga Pappa Aure så skall jag dra det en gång till.

Haha, du skippa attityden...den biter inte :huh: Btw, vi är ju jämnåriga.

Detta är ett första av troligtvis flera erbjudanden som kommer komma, senare kommer vi troligtvis få se andra konstellationer med andra abonnemangsformer och tilläggskostnader. Med tanke på hur pass mycket man får med i denna abonnemangsform så är kostnaden i sig inte märkvärdig men du verkar istället resonera som så att det är dåligt av Telenor, som det gällde i detta fallet, att erbjuda ett så pass dyrt abonnemang då oansvariga ynglingar kan fastna vid för dem alldeles för dyra månadskostnader.

Du, vid din/vår ålder, borde väl förstå att man får ta ansvar för sina egna handlingar och beslut? Det är väl för fasen inte operatörernas skyldighet att ta ansvar för lille Benny så att han inte tecknar sig för ett abonnemang han inte klarar av att betala? Operatörerna erbjuder olika lösningar, i detta fallet ett abonnemang där man får X saker för 699 kr i månaden samt telefonen på köpet, och sedan är det upp till var och en potentiell kund att själv avgöra om detta är ekonomiskt försvarbart att nappa på för en själv. Du vet, eget ansvar.

Är man myndig så får man fasen agera vuxet och ta ansvar för en själv, ingen annan ska göra det åt en.

Redigerat av zinned78, 01 July 2010 - 06:26.

Postad 01 July 2010 - 07:36

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Haha, du skippa attityden...den biter inte :huh: Btw, vi är ju jämnåriga.

Detta är ett första av troligtvis flera erbjudanden som kommer komma, senare kommer vi troligtvis få se andra konstellationer med andra abonnemangsformer och tilläggskostnader. Med tanke på hur pass mycket man får med i denna abonnemangsform så är kostnaden i sig inte märkvärdig men du verkar istället resonera som så att det är dåligt av Telenor, som det gällde i detta fallet, att erbjuda ett så pass dyrt abonnemang då oansvariga ynglingar kan fastna vid för dem alldeles för dyra månadskostnader.

Du, vid din/vår ålder, borde väl förstå att man får ta ansvar för sina egna handlingar och beslut? Det är väl för fasen inte operatörernas skyldighet att ta ansvar för lille Benny så att han inte tecknar sig för ett abonnemang han inte klarar av att betala? Operatörerna erbjuder olika lösningar, i detta fallet ett abonnemang där man får X saker för 699 kr i månaden samt telefonen på köpet, och sedan är det upp till var och en potentiell kund att själv avgöra om detta är ekonomiskt försvarbart att nappa på för en själv. Du vet, eget ansvar.

Är man myndig så får man fasen agera vuxet och ta ansvar för en själv, ingen annan ska göra det åt en.

Som man bäddar får man ligga. (Nu lämnar jag det)

Det har egentligen ingen betydelse HUR mkt man får med, det är inte det som är poängen. Du kan få hur mkt som helst med i ditt paket som sällan sedan används.

Jag är mycket medveten om eget ansvar - men - då borde du veta att så lätt är det inte när det gäller just denna typen av paketering. Dessutom är det säkert tusentals ungdomar som redan signat sig hos Telenor, när både du och jag vet att det kommer abb som är billigare pr. månad strax efter att telefonen fysiskt finns tillgänglig. Jag vänder mig mot den medvetna strategin hos operatörerna, att mjölka så mycket det går innan telefonen fysiskt finns tillgänglig. Många ungdomar gör idag vad som helst för att vara först, det är operatörerna mycket medvetna och bygger således strategin just efter det. Du borde läsa lite mer marknadsföringstrategi, jag sitter där dagligen, därav vänder jag mig mot just den typen av paketering och strategiföring.

Diskussionen om eget ansvar är intressant - jag tar hellre det i en egen tråd än smutsar ner denna eminenta tråd med just det. Det finns mycket som kan läggas över på eget ansvar men som samtidigt inte behöver kännas korrekt.

(För mig gör det inte det - för dig gör det tydligen det vilket jag fullständigt respekterar)

Case closed.

Postad 01 July 2010 - 07:54

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Som man bäddar får man ligga. (Nu lämnar jag det)

Det har egentligen ingen betydelse HUR mkt man får med, det är inte det som är poängen. Du kan få hur mkt som helst med i ditt paket som sällan sedan används.

Jag är mycket medveten om eget ansvar - men - då borde du veta att så lätt är det inte när det gäller just denna typen av paketering. Dessutom är det säkert tusentals ungdomar som redan signat sig hos Telenor, när både du och jag vet att det kommer abb som är billigare pr. månad strax efter att telefonen fysiskt finns tillgänglig. Jag vänder mig mot den medvetna strategin hos operatörerna, att mjölka så mycket det går innan telefonen fysiskt finns tillgänglig. Många ungdomar gör idag vad som helst för att vara först, det är operatörerna mycket medvetna och bygger således strategin just efter det. Du borde läsa lite mer marknadsföringstrategi, jag sitter där dagligen, därav vänder jag mig mot just den typen av paketering och strategiföring.

Diskussionen om eget ansvar är intressant - jag tar hellre det i en egen tråd än smutsar ner denna eminenta tråd med just det. Det finns mycket som kan läggas över på eget ansvar men som samtidigt inte behöver kännas korrekt.

(För mig gör det inte det - för dig gör det tydligen det vilket jag fullständigt respekterar)

Case closed.

Det har ju visst betydelse vad man får i paketet, du betalar ju för det och ju då avgöra om det är värt pengarna eller ej när du tar ställning till om du ska nappa på det eller ej. Om det sällan används eller ej, det är ju oerhört subjektivt. Det får ju var och en ta ställning till då vi alla nyttjar olika mycket av de olika tjänsterna.

Vad det gäller ungdomarna så tar jag gärna en diskussion i PM, börjar du? :huh: Jag är fullt medveten om varför operatörerna skapar dessa paket men det spelar ingen roll, alla får ju själv ta ansvar för sitt eget handlande. Ingen är tvingad att teckna sig för dessa abonnemang. Skulle lille Benny komma på efter tre månader "fasen, jag betalar ju 400 kr för mycket varje månad för något jag inte använder", ja...synd. Det skulle lille Benny tänkt på tidigare och får nu stå sitt kast. Det är INTE någon annans ansvar att se till att Benny inte tar på sig för höga kostnader.

Det ska bli intressant att se vilka upplägg övriga operatörer kommer presentera.

Postad 01 July 2010 - 08:35

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag är lite intresserad av och veta om det är någon som har köpt luren från UK som har fått den ännu och kan lägga upp en egen recension/bilder?
Enligt apple UK kommer min skickas imorgon och kommer till min kompis på måndag tisdag. Så förhoppningsvis har jag den i slutet av nästa veckan när jag kommer hem från semestern.
BTW: Någon som vet om operatörerna har Micro-SIM eller behöver man gå lös med saxen?

Postad 01 July 2010 - 08:44

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...h?v=6B0G_qjebJY Bra om du ska klippa själv :huh: , min är skickad idag, får den nog nästa vecka B)

Postad 01 July 2010 - 08:52

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Patrikb; kör du borderlinx?

Postad 01 July 2010 - 09:04

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
mobil tycker inte om kameran direkt. Kika in bilderna de tog. Ser inte bra ut tyvärr.

Postad 01 July 2010 - 09:11

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

mobil tycker inte om kameran direkt. Kika in bilderna de tog. Ser inte bra ut tyvärr.

Jag funderar om de ens har haft tillräckligt med tid för att ställa in kameran ordentligt. Stod de inte i butik t.om?

Den som lever får se. :huh:

Postad 01 July 2010 - 09:14

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Pajastest utan värde. Dessutom en klant som inte klarar av att hantera en kameraenhet.

Postad 01 July 2010 - 09:19

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Vilka retards.
"videokvaliten suger för att vi inte orkar överföra videon med en kabel till datorn"
Dessutom måste det där vagaste testet ngnsin, de har ju gått in i ngn Applestore, plockat upp en demoenhet och fotat lite.
Jag tycker nog att det ser ut som om linsen är kladdig, för sådär dimmiga har inte andra testares bilder varit ens i motljus.

Andra skribenter har lovprisat kameran och den verkar ligga just ngt snäpp under riktiga point and shootkameror i kvalitet, även i makro, så vad har Mobil lyckats med?

Postad 01 July 2010 - 09:20

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Jag skulle inte lita på deras test. Apple har sett till att bilderna ska kunna tas väldigt snabbt på iPhone 4. Dvs det är ingen lagg varken mellan tiden då man "trycker av" eller tills bilden sparas. Med rätt app så är jag säker på att bilderna kan bli riktigt bra.

Själv använder jag exempelvis Darkroom Pro som kamera på min gamla iPhone 3GS och får betydligt bättre resultat jfm den inbyggda appen. Detta främst pga att jag inte rör kameran vid fototillfället (samt att den använder gyron för att känna av skakningar).

En bra fotograf tar bra bilder oavsett kamera :huh:

Redigerat av Walkir, 01 July 2010 - 09:22.

Postad 01 July 2010 - 09:25

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Jo men om det är lite "kladd" kommer du säkert också ha på din lins efter ett tag. Nu är ju dessa bilder tagna inomhus där mobilkameror är som svagast men på detta tycks inte Iphones kamera ligga bra till sett till övriga.

Videokvalitén skiter jag i och kommentera då den är så hårt komprimerad.

Postad 01 July 2010 - 09:49

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Jo, men det är konstigt att ingen annan sagt att kameran är "dålig"

Postad 01 July 2010 - 09:59

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Det finns ju mobilkameror som är bättre, men jämför man med mobiler som har vettiga operativ (android, iOS) så har iPhone 4 bäst kamera enl de flesta test.

Mobil är ju skumma :unsure:

simulacra: ah borderlinx.

Postad 01 July 2010 - 10:02

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

simulacra: ah borderlinx.

Och den har skickats som den ska?

Postad 01 July 2010 - 10:17

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Och den har skickats som den ska?

den har bara skickats från apple ännu :unsure: antar att borderlinx får den i morgon.

Postad 01 July 2010 - 10:18

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Det finns ju mobilkameror som är bättre, men jämför man med mobiler som har vettiga operativ (android, iOS) så har iPhone 4 bäst kamera enl de flesta test.

Har de testat jämföra med X10 och x10 mini?
Tycker min mini står väl emot Iphone 4 när det gäller bilder.

Iphone har dock betydligt bättre videoinspelning och X10 får ju inte hd förens Q4.

Postad 01 July 2010 - 10:38

Unregistered45e7a0dc
  • Unregistered45e7a0dc
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Har de testat jämföra med X10 och x10 mini?
Tycker min mini står väl emot Iphone 4 när det gäller bilder.

Iphone har dock betydligt bättre videoinspelning och X10 får ju inte hd förens Q4.

Har använt x10, dock inte minin, den kanske är bättre?

Postad 01 July 2010 - 12:46

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Angående kameran så saknar den vad jag har förstått bildstabilisator vilket gör att det är svårare att få bra bilder(iaf om man är lite skakig på handen).

Postad 01 July 2010 - 13:10

Unregistered24235
  • Unregistered24235
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0

Angående kameran så saknar den vad jag har förstått bildstabilisator vilket gör att det är svårare att få bra bilder(iaf om man är lite skakig på handen).

Jo den saknar det. Läste det någon stans. Men det är väl inte många smartphones som har det, eller? :unsure:

Postad 01 July 2010 - 13:36

Unregistered457e76fb
  • Unregistered457e76fb
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Som jag har förstått det är mobils "test" mer av ett första intryck än ett regelrätt test, vilket även framgår i artikeln. För mig som gillar prylar är det intressant att se och höra människors olika intryck och åsikter om produkten. Att sådana intryck inte faller alla på läppen är en annan femma...

Postad 01 July 2010 - 13:52

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Jo den saknar det. Läste det någon stans. Men det är väl inte många smartphones som har det, eller? :unsure:

Det börjar bli allt vanligare på mobiler i den övre prisklassen... men man har kunnat fotografera tidigare utan så det funkar säkert nu oxå. Man måste komma ihåg att kameramobiler inte håller samma klass och ska så inte göra som kameror i samma prisklass som mobilerna ligger på. Är det en bra kamera man är ute efter så ska man köpa en kamera och inte en mobil...

Postad 01 July 2010 - 13:54

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Det börjar bli allt vanligare på mobiler i den övre prisklassen... men man har kunnat fotografera tidigare utan så det funkar säkert nu oxå. Man måste komma ihåg att kameramobiler inte håller samma klass och ska så inte göra som kameror i samma prisklass som mobilerna ligger på. Är det en bra kamera man är ute efter så ska man köpa en kamera och inte en mobil...

Word.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.