Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 12 March 2011 - 15:59
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Vad gör jag för fel i bänkpressen när jag blir väldigt trött i armarna? Känns bara som jag tar i med armarna.
Det är mycket teknik i bänk fast den ser så simpel ut! När jag körde bänk i början så körde jag för tungt,jag kunde inte få ner trycket i brösten utan blev trött i armarna. Sen kan det ju faktiskt vara så att du är klen i armarna mot brösten.
Postad 13 March 2011 - 07:21
Unregistered276d62c1
-
Unregistered276d62c1
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
blir så inspirerad av denna tråd, kör själv spinning varje dag och varannan dag styrketräning efter spinningen.
Har ingen koll på vad som är rätt och fel utan kör lite maskiner sådär bara, vart är min träningskompis då jag behöver han? va va va?
Postad 13 March 2011 - 17:05
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Köpte boken Styrke Träning ges ut av Norsteds kan rekommendera den till alla nybörjare rätt mycket olika övningar och helt ok bilder. Kan även tas med på gympasset i väskan så man har lite koll på övningarna. Kostar strax under 200 kr.Passar väll även såna som hållt på ett tag.
Skall försöka hitta på en bra bok om Kettelbells funderar på att köpa hem ett gäng såna i olika vikter.
Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 13 March 2011 - 17:05.
Postad 15 March 2011 - 15:51
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Har kört några högrepspass nu och det känns som konditionspass.
Jag var nästan lika trött efter bröst/tricepspass som efter crosstrainern!
Nästan halvering av vikterna,men liiiite träningsvärk i triceps och det var länge sedan sist.
Kanske något bättre tryck,får ge det någon månad.
Alltid kul att prova något nytt!
Postad 15 March 2011 - 16:11
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Har kört några högrepspass nu och det känns som konditionspass. Jag var nästan lika trött efter bröst/tricepspass som efter crosstrainern! Nästan halvering av vikterna,men liiiite träningsvärk i triceps och det var länge sedan sist. Kanske något bättre tryck,får ge det någon månad. Alltid kul att prova något nytt!
Jag brukar köra fler reps på triceps, annars tar det inget tycker jag. Brukar köra 12-14 reps på triceps för att få den där brännande känslan.
Postad 15 March 2011 - 19:27
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jag brukar köra fler reps på triceps, annars tar det inget tycker jag. Brukar köra 12-14 reps på triceps för att få den där brännande känslan.
Triceps kör jag också runt 15 oftast. Tror det har mkt att göra med att om du inte har särskillt stora triceps så är gränsen för där du inte orkar alls och där du med lätthet lyfter så tunn. I slutet på ett tricepspass kan det dock vara så att jag inte alls kör 15 eftersom jag då helt enkelt är för trött.
Postad 15 March 2011 - 19:39
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Triceps kör jag också runt 15 oftast. Tror det har mkt att göra med att om du inte har särskillt stora triceps så är gränsen för där du inte orkar alls och där du med lätthet lyfter så tunn. I slutet på ett tricepspass kan det dock vara så att jag inte alls kör 15 eftersom jag då helt enkelt är för trött.
Jo, det går bra och när tröttheten kommer så är det sällan man orkar många fler reps. Brukar ju inte vara så med andra muskler som man brukar kunna pressa sig att göra några reps till. Men på triceps tar det bara tvärstopp.
Postad 15 March 2011 - 19:52
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Idag var jag och köpte gymkort  fick inte nån ordning på träningen hemma.
Ska bli kul att se om det blir mer är två ggr den här gången
Postad 15 March 2011 - 20:16
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Jo, det går bra och när tröttheten kommer så är det sällan man orkar många fler reps. Brukar ju inte vara så med andra muskler som man brukar kunna pressa sig att göra några reps till. Men på triceps tar det bara tvärstopp.
Ah. Kan nämnas med att den värsta träningsvärken jag nånsin haft var efter mitt livs första tricepspass. Dagen efter (och ett par till) hade jag så mkt träningsvärk att jag inte klarade lyfta en gaffel med mat till munnen. Kunde inte dra av mig en tshirt ståendes osv. Helt sjukt hur ont jag hade då. Bortsett från det är det alltid benen som jag har ondast i men just den gången, träning på otränade triceps var fanimej det sjukaste. Kände mig helt handikappad då
Postad 15 March 2011 - 20:52
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Idag var jag och köpte gymkort fick inte nån ordning på träningen hemma. Ska bli kul att se om det blir mer är två ggr den här gången 
Man kan ju kombinera,det viktiga är att ha en plan. Skriv upp på en väggalmanacka när och vad du har tränat så är det lättare att hålla koll.
Postad 15 March 2011 - 21:47
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Idag var jag och köpte gymkort fick inte nån ordning på träningen hemma. Ska bli kul att se om det blir mer är två ggr den här gången 
Sätt upp fasta tider/dagar som du SKA träna på. Och du ska gå dit också(Om det inte händer något vääääldigt viktigt). Tänk inte ""jag gör det imorgon" utan gör de de dagarna som du har bestämt
Postad 15 March 2011 - 21:49
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag satsar på att träna minst 3 dagar i veckan. Känner jag att jag inte har något viktigt att göra kan det bli fyra dagar. Till sommaren så blir det nog minst 4 dagar i veckan.
Postad 15 March 2011 - 22:03
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Jag har börjat med 5 dagar. Men nu är jag sjuk så det blir inga...
Postad 15 March 2011 - 22:59
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Sätt upp fasta tider/dagar som du SKA träna på. Och du ska gå dit också(Om det inte händer något vääääldigt viktigt). Tänk inte ""jag gör det imorgon" utan gör de de dagarna som du har bestämt 
Har tänkt träna måndag onsdag och fredag. Och är jag inte bakfull på nån söndag så kan man ju göra nåt pass också kanske om man känner för det
Postad 15 March 2011 - 23:15
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Detta med träningsvärk har ju tränat mycket när jag var lite yngre och höll på sen 78 till en 98-99 och då fick man ju träningsvärk rätt ofta. Men nu kan jag typ köra hur mycket som helst utan att känna av någe alls dagen efter. Kanske kan bli lite små stel men inget mer än så. Som triceps dom kan jag mosa på med tills jag inte orkar en enda gång till och sen kör man på med Biceps och mosar på där med tills man inte orkar någe alls. Kör jag rygg så mosar jag även på där med men blir aldrig riktigt trött. Vette fan vad det beror på att man inte får ont alls dagen efter. Har även vart på en massa kibox på friskis och svettis kört så hårt så man inte orkat lyfta armarna efter passet och helt slut men dagen efter så känns det inget alls. Är man onormal eller ?
Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 15 March 2011 - 23:17.
Postad 16 March 2011 - 07:13
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Det finns fortfarande inte nån känd orsak till att vi får t-värk. Vissa får alltid och vissa får aldrig, andra får i vissa muskler men inte i andra.
Träningsvärk är inte ett måste för att få tillväxt och det är exentrisk träning och statiskt träning som ger t-värk.
Postad 16 March 2011 - 08:09
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Körde biceps igår, rätt så tungt faktiskt. Känner inte direkt av någonting idag. Däremot så krävs det inte mycket för att jag ska få träningsvärk i bröst. Underarmar får jag inte heller träningsvärk i, hur hårt jag än kör.
Postad 16 March 2011 - 08:18
Unregistered276d62c1
-
Unregistered276d62c1
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Detta med träningsvärk har ju tränat mycket när jag var lite yngre och höll på sen 78 till en 98-99 och då fick man ju träningsvärk rätt ofta. Men nu kan jag typ köra hur mycket som helst utan att känna av någe alls dagen efter. Kanske kan bli lite små stel men inget mer än så. Som triceps dom kan jag mosa på med tills jag inte orkar en enda gång till och sen kör man på med Biceps och mosar på där med tills man inte orkar någe alls. Kör jag rygg så mosar jag även på där med men blir aldrig riktigt trött. Vette fan vad det beror på att man inte får ont alls dagen efter. Har även vart på en massa kibox på friskis och svettis kört så hårt så man inte orkat lyfta armarna efter passet och helt slut men dagen efter så känns det inget alls. Är man onormal eller ?
jag är likadan, aldrig känt någon träningsvärk och inte heller varit bakis för den delen (:
Postad 16 March 2011 - 08:19
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
När jag kör ben eller bröst så får jag ALLTID t-värk, biceps får jag aldrig om jag inte kör +25 reps.
Postad 16 March 2011 - 09:40
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
snabb fråga nu innan jag ska springa iväg till gymmet.
är det bättre att köra lättare vikter och fler repetitioner och set eller tyngre vikter och färre repetitioner och set?
Postad 16 March 2011 - 10:01
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Tror det är mkt svårare att få T-värk i biceps eftersom du i normala livet använder dina biceps betydligt mer än triceps.
Postad 16 March 2011 - 10:26
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
snabb fråga nu innan jag ska springa iväg till gymmet. är det bättre att köra lättare vikter och fler repetitioner och set eller tyngre vikter och färre repetitioner och set?
Beror på vad du har för mål och vad "färre" och "fler" är.
Postad 16 March 2011 - 10:53
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Likadant här. Ibland när jag provar någon ny övning så brukar jag köra 4*40-50 för att verkligen känna in övningen. Och då kan jag få lite träningsvärk,men annars nästan aldrig!
Postad 16 March 2011 - 11:51
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Beror på vad du har för mål och vad "färre" och "fler" är.
mitt mål är att träna upp mina muskler så jag slipper vara och se så klen ut, men har varken lust tid eller ork att bli en "biff" har i alla fall gjort mitt första pass nu  va där med en kompis som visa mig massa övningar det som va svårast var att veta hur mycket vikter man skulle ha till som olika övningarna, körde typ 3x10 på allt. eller jag strävade efter det i alla fall jobbigt var det. körde tex en bröstövning där man drar i två rep från två ställningar, man ska dra armarna i kors framför sig typ. kämpade som fan med 20kg på varje rep.. tur vi va själva så ingen såg  hittade även en liten lutande bänk som man krokade fast fötterna på och gjorde situps, fick inte så ont i ryggen av den. är den bra? även en annan liten sned bänk som man låg på mage på och tränade tyggen på, är den bra? sen cyklade jag lite innan och crosstrainade lite efter. sen åt jag en sån där minikexchocklad efteråt. allt tog 1 timme ca synpunkter?
Postad 16 March 2011 - 12:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
mitt mål är att träna upp mina muskler så jag slipper vara och se så klen ut, men har varken lust tid eller ork att bli en "biff"
har i alla fall gjort mitt första pass nu  va där med en kompis som visa mig massa övningar det som va svårast var att veta hur mycket vikter man skulle ha till som olika övningarna, körde typ 3x10 på allt. eller jag strävade efter det i alla fall
jobbigt var det. körde tex en bröstövning där man drar i två rep från två ställningar, man ska dra armarna i kors framför sig typ. kämpade som fan med 20kg på varje rep.. tur vi va själva så ingen såg 
hittade även en liten lutande bänk som man krokade fast fötterna på och gjorde situps, fick inte så ont i ryggen av den. är den bra?
även en annan liten sned bänk som man låg på mage på och tränade tyggen på, är den bra?
sen cyklade jag lite innan och crosstrainade lite efter. sen åt jag en sån där minikexchocklad efteråt. allt tog 1 timme ca
synpunkter? 
tvivlar på att det va 20kg på varje rep dock... inte om du ska körde den övnignen du beskriver och du är otränad... utväxlignen i maskinen ser till att du antagligen körde på 10kg eller 5kg. Testa med fria vikter liggandes och på en bänk i stället så känner du skillnaden i vikt. Edit: glömde skriva, Grattis ! forsätt träna och kör i lagom takt, mjukstarta är alltid att bra recept
Redigerat av nejjagärintetillbaka, 16 March 2011 - 12:34.
Postad 16 March 2011 - 12:34
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
mitt mål är att träna upp mina muskler så jag slipper vara och se så klen ut, men har varken lust tid eller ork att bli en "biff"
har i alla fall gjort mitt första pass nu  va där med en kompis som visa mig massa övningar det som va svårast var att veta hur mycket vikter man skulle ha till som olika övningarna, körde typ 3x10 på allt. eller jag strävade efter det i alla fall
jobbigt var det. körde tex en bröstövning där man drar i två rep från två ställningar, man ska dra armarna i kors framför sig typ. kämpade som fan med 20kg på varje rep.. tur vi va själva så ingen såg 
hittade även en liten lutande bänk som man krokade fast fötterna på och gjorde situps, fick inte så ont i ryggen av den. är den bra?
även en annan liten sned bänk som man låg på mage på och tränade tyggen på, är den bra?
sen cyklade jag lite innan och crosstrainade lite efter. sen åt jag en sån där minikexchocklad efteråt. allt tog 1 timme ca
synpunkter? 
Byt ut kexchokladen (tyvärr!) mot en proteinkälla efter träningen istället.
Postad 16 March 2011 - 12:40
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
mitt mål är att träna upp mina muskler så jag slipper vara och se så klen ut, men har varken lust tid eller ork att bli en "biff" körde typ 3x10 på allt. eller jag strävade efter det i alla fall
Låter bra, sikta på det. körde tex en bröstövning där man drar i två rep från två ställningar, man ska dra armarna i kors framför sig typ.
Heter Cablecross hittade även en liten lutande bänk som man krokade fast fötterna på och gjorde situps, fick inte så ont i ryggen av den. är den bra?
En värdelös bänk ala 80-talet. Du ska inte kroka fast fötterna. Det är magen som ska tränas och benen har inget med magen att göra, har en led emellan så det ena aktiverar inte den andra. Alltså Magmusklerna sitter inte fast i benen. även en annan liten sned bänk som man låg på mage på och tränade tyggen på, är den bra?
Ja det är Erector spinae som activeras i en sådan där, enda övning den träna korrekt ifall du flexar ryggraden under rörelsen och inte kör med stel/rak rygg. sen åt jag en sån där minikexchocklad efteråt.
Varför då? Är det inte bättre att äta nåt som bygger muskler?
Postad 16 March 2011 - 13:01
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
tvivlar på att det va 20kg på varje rep dock... inte om du ska körde den övnignen du beskriver och du är otränad... utväxlignen i maskinen ser till att du antagligen körde på 10kg eller 5kg. Testa med fria vikter liggandes och på en bänk i stället så känner du skillnaden i vikt.
Edit: glömde skriva, Grattis ! forsätt träna och kör i lagom takt, mjukstarta är alltid att bra recept 
nej det är sånna där fyrkantiga vikter som väger 5kg st, en sån stapel för varje arm, satte bägge på 20kg vi kanske menar olika maskiner? ska testa fria vikter nästa gång, dock tror jag inte jag klarar bänkpress, ser sjukt jobbigt ut  jag ska verkligen försöka att få detta till en rutin. Byt ut kexchokladen (tyvärr!) mot en proteinkälla efter träningen istället.
precis innan jag åkte iväg till gymmet så googlade jag lite om mat efter träning, och då läste jag på flera ställen att man skulle äta nåt väldigt energirikt, typ druvsocker eller banan eller en del föreslog (och åt själv) tex en påse ahlgrens bilar eller liknande. är detta fel? detta är alltså precis efter träning. nu en timme senare ska jag äta vanlig middag. idag blir det benfri kotlettrad
Redigerat av andreassofus, 16 March 2011 - 13:02.
Postad 16 March 2011 - 13:14
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
nej det är sånna där fyrkantiga vikter som väger 5kg st, en sån stapel för varje arm, satte bägge på 20kg vi kanske menar olika maskiner? ska testa fria vikter nästa gång, dock tror jag inte jag klarar bänkpress, ser sjukt jobbigt ut 
jag ska verkligen försöka att få detta till en rutin.
Körde du flyers ? alltså med raka armar ? Jo men 20kg/arm e ganska ordentligt om du körde flyers så jag tror du körde "press" då, motsvarande hantelpress på bänk fast i maskinen.
Postad 16 March 2011 - 13:23
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Körde du flyers ?
alltså med raka armar ?
Jo men 20kg/arm e ganska ordentligt om du körde flyers så jag tror du körde "press" då, motsvarande hantelpress på bänk fast i maskinen.
jag vet inte vad det heter. jag är sämst i världen på att förklara men jag ska göra ett nytt försök  om jag ställer mig vid maskinen så har jag ett "torn" på var sin sida om mig med vikter. varje "torn" har ett rep med ett handtag som är kopplat till vikterna, när jag har tagit tag i handtagena har jag armarna rätt ut pekande lite uppåt, sen drar jag armarna mot varann framför kroppen och låter händerna korsa varann lite, armarna är inte helt raka utan en del böjda. bättre än så kans jag inte förklara  satte båda vikterna på 20kg men då orkade jag inte 3x10 som sagt, vet inte om jag ska göra färre repetitioner eller om jag ska lätta lite på vikterna, ?
Postad 16 March 2011 - 13:44
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
I en cable cross brukar viktens utväxling vara hälften om jag inte tar helt fel. Dvs 20 kg i en cable cross motsvarar (om dito finns i lösa vikter) 10 kilo.
Crossover heter övningen
Om du tar 20kg per torn i den ser jag inte vad som skulle vara problemet med att köra bänk?
Jag tycker personligen crossover ger mer med hanterbara vikter och bra kontakt så man får ut hela rörelsen snarare än att safta på så mkt man orkar. Men det är jag. Lite som med flys, gäller att hantera vikten.
Redigerat av Sgart, 16 March 2011 - 13:48.
Postad 16 March 2011 - 14:14
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
I en cable cross brukar viktens utväxling vara hälften om jag inte tar helt fel. Dvs 20 kg i en cable cross motsvarar (om dito finns i lösa vikter) 10 kilo.
Crossover heter övningen
Om du tar 20kg per torn i den ser jag inte vad som skulle vara problemet med att köra bänk?
Jag tycker personligen crossover ger mer med hanterbara vikter och bra kontakt så man får ut hela rörelsen snarare än att safta på så mkt man orkar. Men det är jag. Lite som med flys, gäller att hantera vikten.
Ok då är jag med. Så du rekomenderar lite lättare vikter med crossovern då jämfört med bänkpress? Behöver man aldrig köra bänkpress om man kör crossover?
Postad 16 March 2011 - 14:36
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
precis innan jag åkte iväg till gymmet så googlade jag lite om mat efter träning, och då läste jag på flera ställen att man skulle äta nåt väldigt energirikt, typ druvsocker eller banan eller en del föreslog (och åt själv) tex en påse ahlgrens bilar eller liknande. är detta fel? detta är alltså precis efter träning. nu en timme senare ska jag äta vanlig middag.
Ja du kan äta vad du vill. Vill du ha mycket energi kan du dricka grädde, vill du bygga muskler ät/drick protein. Godis innehåller knappt något av det och har ingen possitiv effekt på muskeltillväxt.
Postad 16 March 2011 - 14:56
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Ja du kan äta vad du vill. Vill du ha mycket energi kan du dricka grädde, vill du bygga muskler ät/drick protein.
Godis innehåller knappt något av det och har ingen possitiv effekt på muskeltillväxt.
Tackar för det. Då skippar jag godiset i fortsättningen. Sånna där proteindrinkar på som man köper i gymaffären, bra eller anus? Onödigt om man inte ska bli bodybuilder kanske?
Postad 16 March 2011 - 15:23
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Tackar för det. Då skippar jag godiset i fortsättningen. Sånna där proteindrinkar på som man köper i gymaffären, bra eller anus? Onödigt om man inte ska bli bodybuilder kanske?
En bodybuilder har samma mål som en nybörjare, protein är ett måste för att nå sitt mål och efter träning är ett bra tillfälle.
Postad 16 March 2011 - 15:27
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Körde du sån där cablecross och 20kg på varje sida så är du rätt så stark för att vara nybörjare. Längesedan jag körde den men skulle tippa att jag tar 15-20kg på den och då ska det nog halveras med tanke på konstruktionen.
Blir inget gym för mig idag. Dagens skotertur får räcka. Benen har nog fått väldigt mycket träning, även överkropper över lag skulle jag tro. Känner mig redigt slut nu iaf. Inte nyttigaste lunchen (kolbullar) men någon gång ska man unna sig
Postad 16 March 2011 - 15:40
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Tror inte jag är så stark, klarade ju bara 2x8 med den tyngden, kanske är bättre att jag börjar med 10-15 kg då så jag klarar 3x10?
Tips på bra proteindrink mottages tacksamt
Postad 16 March 2011 - 15:42
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Tror inte jag är så stark, klarade ju bara 2x8 med den tyngden, kanske är bättre att jag börjar med 10-15 kg då så jag klarar 3x10?
Jag kör på gymvaruhusets Whey FX Creamy Vanilla.
Postad 16 March 2011 - 15:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, 5-7kg tycker jag du ska börja med faktiskt... alltså 10-15kg på vikterna det borde vara lagom, du ska alltid se till att precis plara 3x10m, när det går för lätt får du lägga på vikt, det ska hela tiden vara en utmaning att klara dom set man ska köra...
Postad 16 March 2011 - 15:51
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Jo, 5-7kg tycker jag du ska börja med faktiskt... alltså 10-15kg på vikterna
det borde vara lagom, du ska alltid se till att precis plara 3x10m, när det går för lätt får du lägga på vikt, det ska hela tiden vara en utmaning att klara dom set man ska köra...
Ok då ska jag testa det, jag är väl löjlig men det känns jäkla pinsamt att köra nästan inga vikter alls. Men dom andra kanske inte står och pekar och skrattar åt mig som det känns  Tack för tipset om drinken, ska se om den finns i min lokala gymaffär
Postad 16 March 2011 - 15:59
Unregistered1272
-
Unregistered1272
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
Ok då ska jag testa det, jag är väl löjlig men det känns jäkla pinsamt att köra nästan inga vikter alls. Men dom andra kanske inte står och pekar och skrattar åt mig som det känns 
Tack för tipset om drinken, ska se om den finns i min lokala gymaffär
Troligen har de inte ens sett att du är där om du inte sitter/använder de redskap de själva har i rutinen. Vad folk lyfter brukar inte vara den stora frågan utan det viktiga är utförandet. Därav att många sitter och glor i speglarna. De enda som möjligtvis kan skratta är väl ett gäng 15;åringar som precis hittat dit annars så ser jag inte komiken i det hela.
Postad 16 March 2011 - 16:08
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Troligen har de inte ens sett att du är där om du inte sitter/använder de redskap de själva har i rutinen. Vad folk lyfter brukar inte vara den stora frågan utan det viktiga är utförandet. Därav att många sitter och glor i speglarna.
De enda som möjligtvis kan skratta är väl ett gäng 15;åringar som precis hittat dit annars så ser jag inte komiken i det hela.
Ok trodde att alla speglar va till för att folk ville se sina svällande muskler
Postad 16 March 2011 - 16:12
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Ok trodde att alla speglar va till för att folk ville se sina svällande muskler 
Det och att se sig själv göra övningarna
Redigerat av Hampuz, 16 March 2011 - 16:12.
Postad 16 March 2011 - 16:19
Sgart
-
Sgart
-
Guru
-
-
6649 inlägg
Ok då är jag med. Så du rekomenderar lite lättare vikter med crossovern då jämfört med bänkpress? Behöver man aldrig köra bänkpress om man kör crossover?
Det är 2 helt olika övningar. Du får säkert olika svar beroende på vem du frågar men jag skulle personligen aldrig byta bort någon övning mot bänkpress. Jag är långt ifrån stor så tro nu inte att jag är arnold vid datorn när jag ger "tips" men personligen ser jag bänkpress som den absolut bästa övningen för större delen av bröstet. Flys, pecdec (om man vill köra det) Cablecross osv tycker jag mest är gött för att få stretcha ut muskeln ordentligt under själva rörelsen. Jag TROR även att du kommer åt utsidan av bröstet mer men jag vill inte svära på det. Dips är också en kanonövning vill jag påstå men om man aldrig tränat bröst innan är den rätt svår att göra. Den kräver lite basstyrka kan man väl säga. Går att utföra både med fokus på bröst men även med fokus på triceps beroende på hur man gör den. Också en övning jag personligen känner verkligen krossar mina bröstmuskler. Men som sagt, prioritera inte crossover framför bänken. Mitt tips, men jag känner på mig att de allra flesta skulle svara likadant. Trötta ut sig på crossen innan man kör tyngre på bänken är ologiskt i mina ögon där tyngre lyft har högre värde och dessutom kräver en mer utvilad muskel för att det ska gå bra. Ta inte illa upp men ang kost och träning osv skulle jag rekommendera att du köper en bok. http://www.bokia.se/...deric-delavier/Den boken skaffade jag tidigt när jag började och där kan du både läsa och titta dig fram till vad du är ute efter. Vissa kan säkert påstå att något inte stämmer i boken inom träning går åsikter emot varandra oavsett vad det gäller Forum du kan besöka för att läsa andra och få hjälp dessutom: http://www.kolozzeum.com/forum/http://forum.body.se/Du behöver läsa lite ang kost och vad kroppen behöver för nutrienter samt vad de har för betydelse i just din kost (tränande). Ok då ska jag testa det, jag är väl löjlig men det känns jäkla pinsamt att köra nästan inga vikter alls. Men dom andra kanske inte står och pekar och skrattar åt mig som det känns 
Många inklussive mig själv har den rädslan innan man går till gymmet. Man tror alla ska titta på en och skratta öppet eller för sig själva. Så är inte fallet. Alla som går till ett gym vet att alla en gång varit små/för stora. I värsta fall blir du som ovan skrev uppläxad i ett utförande men det är inte av ondo om man är nybörjare eftersom det bara är att ta till sig sån information av de som sysslat med detta längre. Så oroa dig inte för ögon som tittar på dig när du är på gymmet! Its in the head.
Postad 16 March 2011 - 16:29
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ok då ska jag testa det, jag är väl löjlig men det känns jäkla pinsamt att köra nästan inga vikter alls. Men dom andra kanske inte står och pekar och skrattar åt mig som det känns 
Jag tyckte också det kändes så i början, men det är ju faktiskt inte så. Speglarna använder jag till att se när biffarna lyfter riktigt tungt, för att se mig själv att det ser bra ut när jag gör övningen samt att man kan ju se dom muskler man börjar få  Kör hellre lättare vikter och på tok för tungt. Ingen kommer att skratta åt dig, dom flesta var så svaga dom också när dom började.
Postad 16 March 2011 - 16:33
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Tack för ditt svar sgart. På fredag ska jag testa bänkpressen och se hur. Det är  Har aldrig i mitt liv gjort det, hur mycket orkar man tro? Vore ju dumt att dra på 100kg och sen tappa den i ansiktet  Boken ska jag kolla närmare på när jag kommer hem, gillar böcker så det kan jag mer än gärna köpa mig en eller ett par. Jag tyckte också det kändes så i början, men det är ju faktiskt inte så. Speglarna använder jag till att se när biffarna lyfter riktigt tungt, för att se mig själv att det ser bra ut när jag gör övningen samt att man kan ju se dom muskler man börjar få  Kör hellre lättare vikter och på tok för tungt. Ingen kommer att skratta åt dig, dom flesta var så svaga dom också när dom började.
Jo det ärju så säkert , alla har ju varit nybörjare som sagt.
Postad 16 March 2011 - 16:40
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Om du skall ta mycket så säg till någon att hjälpa dig med bänkpressen, man har ju sett många puckon som skall försöka maxa själva, och så klarar de inte att få upp den!
Postad 16 March 2011 - 16:45
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag tror jag körde 30kg i bänkpress första gången, med balanshjälp då. Kanske var mindre än 30kg också, minns inte riktigt. Kanske var 25kg. Kan tillägga att jag är rätt så liten också.
Postad 16 March 2011 - 17:06
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Har en liten fundering.
Efter jag gymmat klart så duschar jag ju och sen tar jag tåget hem som tar ca:20 min. Och när jag kommer hem så brukar maten oftast vara klar.
Men då till min fråga. Skall man ta något direkt efter jag tränat eller räcker det då att jag äter när jag kommer hem eller är det för långt mellanrum mellan passet och när jag äter?
Postad 16 March 2011 - 17:10
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Har en liten fundering. Efter jag gymmat klart så duschar jag ju och sen tar jag tåget hem som tar ca:20 min. Och när jag kommer hem så brukar maten oftast vara klar.
Men då till min fråga. Skall man ta något direkt efter jag tränat eller räcker det då att jag äter när jag kommer hem eller är det för långt mellanrum mellan passet och när jag äter?
En proteindrink är väl aldrig fel. Jag har ju några timmar till middag från att jag tränar så jag kör på proteindrink nu men går över till gainer när mitt protein är slut.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|