Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 16 december 2011 - 07:49

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Frugan ringde mig på jobbet precis och säger att det inte kommer något ljud, har provat de vanliga inställningarna på TV/förstärkare och ljudet ska vara på.....skumt, någon som känner igen?

EDIT: Frugan startade om boxen och ljudet kom tillbaka, enkel lösning men illavarslande om problem ska börja komma.....det som har funkat så bra än ;)

Redigerat av Eucharist, 16 december 2011 - 09:12.

Postad 16 december 2011 - 08:52

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Eucharist:
En bug, tror jag. Ibland kommer det tillbaka om man byter kanal, byter mellan en med PCM-ljud och en med Dolby.
Enklast är dock en brutala lösningen, stäng av och bryt strömmen.

Postad 16 december 2011 - 19:39

ABSiNSANE
  • ABSiNSANE
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Frugan ringde mig på jobbet precis och säger att det inte kommer något ljud, har provat de vanliga inställningarna på TV/förstärkare och ljudet ska vara på.....skumt, någon som känner igen?

EDIT: Frugan startade om boxen och ljudet kom tillbaka, enkel lösning men illavarslande om problem ska börja komma.....det som har funkat så bra än ;)

Skumt, hade samma fel alldeles nyss, ett fel jag aldrig haft tidigare. Att bryta strömmen löste problemet.

Postad 17 december 2011 - 16:17

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Får man ut surroundljud via HDMI-kontakten på boxen, eller får man bara det via S/PDIF-kontakten?

Postad 17 december 2011 - 16:35

nickelodeon
  • nickelodeon
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Gumman påpekade att ibland visas inte grafiken (staplarna) när vi höjer/sänker volymen.
Inget jag själv märkt än.

Postad 17 december 2011 - 23:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Får man ut surroundljud via HDMI-kontakten på boxen, eller får man bara det via S/PDIF-kontakten?

Båda vägarna är egala. Samma ljud.
Nu har jag iofs ingen receiver som tar både HDMI och optiskt men...

Postad 18 december 2011 - 13:08

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Jag har en receiver som tar båda. Och när jag tar in ljudet via S/PDIF så visar receivern att den får surround-ljud, men via HDMI visar den inte det, utan då står det PCM. Och läser man i bruksen så får man en känsla av att surround bara går ut via S/PDIF. Märkligt va? Se nedanstående bild där jag fotat av vad receivern ger för info om samma program, den ena med ljud/bild via HDMI, den andra med bara ljudet via optiskt då.

Bifogad fil  LJUD_CD_BOX.jpg   65,59K   10 Antal nerladdningar

Postad 18 december 2011 - 18:00

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Det ska ju gå, jag får mecka vidare bland alla sladdar och inställningar.

Postad 18 december 2011 - 22:13

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
När jag kom hem ikväll och satte på boxen hade den låst sig :( :( :(

Bilden var låst på tv4 trots att jag bytte kanal men ljudet var med, provade att stänga av strömmen men samma fel återstår när jag får igång boxen igen, faan jag som trodde man skulle kunna slippa sånt här!

Hur gör man en återställning nu då? Den enda som står i min manual är återställningen via menyn som jag nu inte kommer åt...

EDIT: Satte igång boxen igen på on-knappen på boxen (som om det skulle vara nån skillnad?) och då gick den igång igen. Tyvärr försvann så klart min pågående inspelning eftersom jag var tvungen att bryta strömmen p.g.a låsningen...

Redigerat av Eucharist, 18 december 2011 - 22:21.

Postad 20 december 2011 - 09:23

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Det ska ju gå, jag får mecka vidare bland alla sladdar och inställningar.

Konstigt jag får ut dd 5.1 både via hdmi och optisk men jag har liknande "fel" när jag använder dvd:n, dvs pcm 2 ch via hdmi, eller dd eller dts via den optiska på vissa filmer. (Onkyo 608)

Postad 20 december 2011 - 16:53

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Konstigt jag får ut dd 5.1 både via hdmi och optisk men jag har liknande "fel" när jag använder dvd:n, dvs pcm 2 ch via hdmi, eller dd eller dts via den optiska på vissa filmer. (Onkyo 608)

Ok, intressant. Jag kör med en Onkyo TX-NR609, så det måste ju i princip vara samma hårdvara. Har inte fått till det ännu, får bara PCM-ljud via HDMI, men det lirar via optisk.
Vad är skillnaden mellan att det står DD Bifogad fil  DolbyDigital.jpg   11,43K   1 Antal nerladdningar, DD-D Bifogad fil  DoblyDigital-D.jpg   11,9K   0 Antal nerladdningar och inget ljudformat alls på programinfo-bannern? DD-D Bifogad fil  DoblyDigital-D.jpg   11,9K   0 Antal nerladdningar ska ju vara 5.1, men bara DD Bifogad fil  DolbyDigital.jpg   11,43K   1 Antal nerladdningar, vad är skillnaden mellan det och vanlig stereo? Och när det inte står något, är det mono eller stereo då?

Redigerat av Nicce70, 20 december 2011 - 17:37.

Postad 20 december 2011 - 22:34

Unregistered1a25347f
  • Unregistered1a25347f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Tyvärr så har jag fått lite problem med boxen nu också. Jag är annars väldigt nöjd med den.
I alla fall så har jag den senaste veckan haft 3 st omstarter av boxen under tiden jag tittar på ett program. Det kan ha varit fler omstarter utan att jag sett det. Det yttrar sig som så att bilden plötsligt blir svart och boxen bootar om.
I övrigt så hade jag problem med textningen tidigare ikväll på American Pickers (History Channel HD). Slog av och på texten så kom den tbx en stund men försvann lite senare igen. Vet inte om det var utsändningen eller hos mig det var galet.

Annars ser jag fram emot uppdateringen med dual recordings och App för inspelning med, hoppas den är i antågande.

Postad 21 december 2011 - 07:46

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Tyvärr så har jag fått lite problem med boxen nu också. Jag är annars väldigt nöjd med den.
I alla fall så har jag den senaste veckan haft 3 st omstarter av boxen under tiden jag tittar på ett program. Det kan ha varit fler omstarter utan att jag sett det. Det yttrar sig som så att bilden plötsligt blir svart och boxen bootar om.
I övrigt så hade jag problem med textningen tidigare ikväll på American Pickers (History Channel HD). Slog av och på texten så kom den tbx en stund men försvann lite senare igen. Vet inte om det var utsändningen eller hos mig det var galet.

Annars ser jag fram emot uppdateringen med dual recordings och App för inspelning med, hoppas den är i antågande.

Jag har inte haft några som helst problem på länge, senast var det ju stormen som rubbade parabolen och fick en av anslutningskalarna att lossa.

Postad 21 december 2011 - 11:20

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Ok, intressant. Jag kör med en Onkyo TX-NR609, så det måste ju i princip vara samma hårdvara. Har inte fått till det ännu, får bara PCM-ljud via HDMI, men det lirar via optisk.
Vad är skillnaden mellan att det står DD Bifogad fil  DolbyDigital.jpg   11,43K   1 Antal nerladdningar, DD-D Bifogad fil  DoblyDigital-D.jpg   11,9K   0 Antal nerladdningar och inget ljudformat alls på programinfo-bannern? DD-D Bifogad fil  DoblyDigital-D.jpg   11,9K   0 Antal nerladdningar ska ju vara 5.1, men bara DD Bifogad fil  DolbyDigital.jpg   11,43K   1 Antal nerladdningar, vad är skillnaden mellan det och vanlig stereo? Och när det inte står något, är det mono eller stereo då?

Hdmi-kabeln måste vara av version 1.3 minst. Kolla på Dolby´s hemsida där kanske du finner svar. Lycka till

Postad 21 december 2011 - 11:56

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Den HDMi kabeln som följde med borde ju fungera. Min gör det, (Pionner stärkare) så det kanske krävs någon FW uppdatering i Onkyon?

Postad 21 december 2011 - 12:00

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Den HDMi kabeln som följde med borde ju fungera. Min gör det, (Pionner stärkare) så det kanske krävs någon FW uppdatering i Onkyon?

Kan så vara,min 608 har inte nätverksfunktion men det har väl 609,men det verkar konstigt ifall det behövs uppdatering till just uppspelningsformaten för då borde alla som inte har nätverksfunkt. ha gjort ett dåligt köp.

Postad 21 december 2011 - 12:33

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hah, problemet är löst! Installatören hittade inga uppenbara fel och jag hade kanonsignal in. Men han bytte LNB iallafall för å testa och då snurrade uppdateringarna igång som de skall samt att det funkar att bara ha en sladd in i boxen (om man nu skulle vilja det...)

Gött mos, och för er som inte förstår vad jag svamlar om så kan ni läsa mina tidigare inlägg i denna tråden...

God Jul!

Postad 21 december 2011 - 16:33

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Hdmi-kabeln måste vara av version 1.3 minst. Kolla på Dolby´s hemsida där kanske du finner svar. Lycka till

Jo men ser man på, bytte till en alldeles färsk HDMI kabel av senaste version, och nu visar Onkyon att den får 5.1-ljud in.
Men ett mysterium återstår, jag tog in Canal+ där visade programinfon att ljudet skulle vara DD, och Onkyon fick 5.1 ljud in, sen tar man in en annan kanal, t.ex. SVT1, där det också står DD, men då får Onkyon bara PCM-ljud från boxen.
Kan någon reda ut detta, vad är det som gäller?
DD-D Bifogad fil  DoblyDigital-D.jpg   11,9K   0 Antal nerladdningar: Ska enligt bruksen vara 5.1.
DD Bifogad fil  DolbyDigital.jpg   11,43K   0 Antal nerladdningar: Ger PCM-ljud, men kan alltså också ge 5.1
Ingen symbol alls: Ger PCM-ljud.

Postad 21 december 2011 - 20:07

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej!
Vi har haft boxen i ett par månader nu och tycker den fungerar hyfsat bra. Saknar förstås dubbelinspelning men det kommer väl så småningom.
Det vi inte förstår är hur serieinspelning fungerar. Om vi förstår rätt så om "seriesymbolen" i EPG finns där, och man väljer spela in, så kommer hela serien spelas in. Men man ser bara nästkommande inspelning. Är det rätt?

För några veckor sedan så satte vi flera serier på inspelning och man kunde se nästkommande inspelning i "MyTv". Efter det så spelades inget mer in. Finns det något samband med att om man sett och raderat ett inspelat serieavsnitt så försvinner inspelningen av kommande program? Det är den enda logik jag kan se men är inte ens säker på att vi gjort så. En grym bug i sådana fall. Då måste man spara det alla avsnitt i en hel säsong, som tar upp värdefull plats på hårddisken, trots att man sett dom bara för att inspelningarna ska fortsätta.

Tacksam för tips!

Postad 21 december 2011 - 22:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Serieinspelning
ja, den visar bara när nästa avsnitt kommer. Den visar även när den inte hittar ett avsnitt, då dyker serien upp i toppen på listan över program i "MyTV". Exempelvis ligger Person of Interest där för mig eftersom nästa avsnitt kommer först efter nyår.

Du får aktivt välja serieinspelning när du ska spela in serier, via programmenyn välja spela in serie. Det går inte, som på gamla Sagem, att trycka två gånger på rec för att spela in en serie.

Serieinspelning påverkas inte av om du raderar inspelade avsnitt.

Postad 22 december 2011 - 08:05

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Jo men ser man på, bytte till en alldeles färsk HDMI kabel av senaste version, och nu visar Onkyon att den får 5.1-ljud in.
Men ett mysterium återstår, jag tog in Canal+ där visade programinfon att ljudet skulle vara DD, och Onkyon fick 5.1 ljud in, sen tar man in en annan kanal, t.ex. SVT1, där det också står DD, men då får Onkyon bara PCM-ljud från boxen.
DD-D Bifogad fil  DoblyDigital-D.jpg   11,9K   0 Antal nerladdningar: Ska enligt bruksen vara 5.1.
DD Bifogad fil  DolbyDigital.jpg   11,43K   0 Antal nerladdningar: Ger PCM-ljud, men kan alltså också ge 5.1

det verkar som om svt spelar ofta upp i 2-kanals stereo (det verkar inte vara mycket som svt sänder som är i 5.1) ibland i pcm och ibland dd 2-kanal.

Postad 22 december 2011 - 10:33

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Mr Besserwisser säger att det finns inget som heter olika versionsnummer på kablar. På själva HDMI funktionen finns det det, men vilken HDMI kabel som helst duger till ljudet. Ska du köra med funtioner som ARC eller Ethernet så kanske du måste välja rätt HDMI kabel, tex en kabel som är märkt med tex
"High Speed HDMI Cable with Ethernet".
Kolla även här: http://www.hdmi.org/...ight_cable.aspx

Saxat från ovannämnda sida: (som gäller om du vill köra med Ethernet tex):

Will any of the new HDMI 1.4 features require a new cable?

The HDMI Ethernet Channel feature will require a new cable that supports this functionality, either a Standard HDMI Cable with Ethernet or a High Speed HDMI Cable with Ethernet, depending on the maximum resolution to be supported. The Automotive Connection System will also employ a new class of cable, the Standard Automotive HDMI cable, which is designed specifically for automotive use. All of the other new HDMI 1.4 features will be compatible with the existing categories of cables."

Will I need a new cable to support Audio Return Channel functionality?

No. Audio Return Channel -enabled devices can be connected via all the existing categories of HDMI cables.

Redigerat av what17ever, 22 december 2011 - 10:45.

Postad 22 december 2011 - 11:25

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

det verkar som om svt spelar ofta upp i 2-kanals stereo (det verkar inte vara mycket som svt sänder som är i 5.1) ibland i pcm och ibland dd 2-kanal.

Ja det verkar så. Men vad är skillnaden mellan dd-2 kanal och pcm stereo, är det att den ena är digital redan från början och den andra en konverterad analog? Ja hur som helst så blev det alltså skillnad när jag bytte HDMI-kabel, från en med okänt versions-nummer till en ny med 1.4.
Det kanske är onödigt, men jag ska uppdatera alla mina HDMI-kablar, finns så billigt på discatonce.se.

Postad 22 december 2011 - 12:38

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Ja det verkar så. Men vad är skillnaden mellan dd-2 kanal och pcm stereo, är det att den ena är digital redan från början och den andra en konverterad analog? Ja hur som helst så blev det alltså skillnad när jag bytte HDMI-kabel, från en med okänt versions-nummer till en ny med 1.4.
Det kanske är onödigt, men jag ska uppdatera alla mina HDMI-kablar, finns så billigt på discatonce.se.

Det är ingen onödig ide.Har man köpt hembio för 10.000 tals kronor är nya kablar nästan ett måste,jag köpte nya till allt på kjelles men discatonce var billigare (sen vet jag inget om kvaliten).Om inte annat så kände man skillnad på de gamla och de nya (de gamla var en plastig billig variant) Lidl har ibland riktigt schyssta kablar till bra pris.

Postad 22 december 2011 - 20:55

Krille 56
  • Krille 56
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Serieinspelning
ja, den visar bara när nästa avsnitt kommer. Den visar även när den inte hittar ett avsnitt, då dyker serien upp i toppen på listan över program i "MyTV". Exempelvis ligger Person of Interest där för mig eftersom nästa avsnitt kommer först efter nyår.

Du får aktivt välja serieinspelning när du ska spela in serier, via programmenyn välja spela in serie. Det går inte, som på gamla Sagem, att trycka två gånger på rec för att spela in en serie.

Serieinspelning påverkas inte av om du raderar inspelade avsnitt.

Hej Monshi

Under hösten har jag haft "Berg flyttar in" på TV4 under serieinspelning och det har funkat bra. I onsdags var det sista avsnittet 8 av 8. Jag såg därefter att nästa inspelning av Berg flyttar in i My Tv var förberedd till söndag den 25 december kl 19:30 vilket är en repris av avsnitt 2/8 som sändes under hösten. Ska det funka så med serieinspelning?
God Jul och Gott Nytt år Monshi och tack för bra svar i tråden under året!

Postad 22 december 2011 - 22:21

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Krille 56
God Jul till dig med :)

Jag gissar att TV4 missat att markera avsnittet som en repris.

Postad 23 december 2011 - 14:33

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
God Jul på er alla. Jag har sneglat på en Apple TV och undrar om nån vet ifall det går att köra boxen också via den om man har en sån där air-wave elle vad dom heter kopplad i boxen. (Den på MM för 950 pix (MC 572) ) Ps3:an som jag (inte) använder laggar som tusan via trådlöst. Är det likadant med denna gizmo.

Redigerat av Askungen, 23 december 2011 - 22:05.

Postad 25 december 2011 - 16:27

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0
Varit ifrån tråden på senare tid då min ADB funkat utan problem men icke så längre. Vid en städning så drogs sladden ut och efter det ingen mera ström. Varit i kontakt med CD och den gamla "vi skickar ny nätsladd"-lösningen är tillbaka. Går nu således och väntar på en ny nätströmssladd men kan det verkligen vara så att ADB har samma problem som den gamla Sagemboxen?

Postad 25 december 2011 - 18:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Hur drogs kabeln ur? Med våld? När den var igång? Avstängd?

Låter ju som om något skedde vid städningen, inte att nätadaptern gett upp pga wear'n tear så att säga.

Hur död är boxen? helt utan livstecken?

Postad 26 december 2011 - 08:55

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Varit ifrån tråden på senare tid då min ADB funkat utan problem men icke så längre. Vid en städning så drogs sladden ut och efter det ingen mera ström. Varit i kontakt med CD och den gamla "vi skickar ny nätsladd"-lösningen är tillbaka. Går nu således och väntar på en ny nätströmssladd men kan det verkligen vara så att ADB har samma problem som den gamla Sagemboxen?

Det sitter en liten liten strömbrytare längs kabeln kolla om inte ni kommit åt den!!!

Postad 26 december 2011 - 14:12

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Hur drogs kabeln ur? Med våld? När den var igång? Avstängd?

Låter ju som om något skedde vid städningen, inte att nätadaptern gett upp pga wear'n tear så att säga.

Hur död är boxen? helt utan livstecken?

Det sitter en liten liten strömbrytare längs kabeln kolla om inte ni kommit åt den!!!

Kabeln drogs inte med våld och den var avstängd. Strömbrytaren är testad (även efter förslag från CD). Hade problem tidigare i höstas också och fick då råd från supporten att plugga den direkt i vägguttag (vilket jag inte gjorde pga av praktiska skäl) men när jag bytte plats i grenuttaget så kickade den igång. Denna gången har jag testat flera olika fasta vägguttag utan få något resultat. Man kan höra från boxen att något händer när den får ström men sedan blir det inte mer. Är ingen elektronikexpert men känslan jag får är att en säkring gått i boxen (om det nu finns säkringar i en box).

Kan bara hoppas att min nya sladd som CD skickat funkar, lite trist bara att hela julen gått.

Postad 26 december 2011 - 15:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Jadu, vi får hoppas att det är nätadaptern som gått sönder, att den kommer igång på tisdag/onsdag när nätadaptern bör dyka upp.

Annars är det nog garanti på boxen, du har kanske fått ett måndagsexemplar som de helt enkelt får byta ut.

Postad 27 december 2011 - 13:52

plask49
  • plask49
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har haft en ADB box i några månader, f u en varierande signalsstyrka har den funkat utmärkt, klart bättre än den gamla sagem boxen!
I går, utan att något annat ändrats i setup el dylikt har den slutat att funka, det står HDCP ? i rutan på mottagaren, i örvigt är allt tyst och svart.
Inget har ändrats i ö, inga uppgraderingar el dylikt, den har alltså funkat utmärkt tidigare.
Vad gör man? Har ingen lust att vänta på ny mottagare från C Dig så här i helgtider. Någon som kan tipsa om en quick fix?

Postad 27 december 2011 - 14:09

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Har haft en ADB box i några månader, f u en varierande signalsstyrka har den funkat utmärkt, klart bättre än den gamla sagem boxen!
I går, utan att något annat ändrats i setup el dylikt har den slutat att funka, det står HDCP ? i rutan på mottagaren, i örvigt är allt tyst och svart.
Inget har ändrats i ö, inga uppgraderingar el dylikt, den har alltså funkat utmärkt tidigare.
Vad gör man? Har ingen lust att vänta på ny mottagare från C Dig så här i helgtider. Någon som kan tipsa om en quick fix?

Har du kollat att du inte råkat ändra HDMI ingång på TV'n? alt att HDMI kabel ramlat ur... Har du annan TV att testa med?

Postad 27 december 2011 - 16:16

MickeWi
  • MickeWi
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Mr Besserwisser säger att det finns inget som heter olika versionsnummer på kablar. På själva HDMI funktionen finns det det, men vilken HDMI kabel som helst duger till ljudet. Ska du köra med funtioner som ARC eller Ethernet så kanske du måste välja rätt HDMI kabel, tex en kabel som är märkt med tex
"High Speed HDMI Cable with Ethernet".
Kolla även här: http://www.hdmi.org/...ight_cable.aspx

Saxat från ovannämnda sida: (som gäller om du vill köra med Ethernet tex):

Will any of the new HDMI 1.4 features require a new cable?

The HDMI Ethernet Channel feature will require a new cable that supports this functionality, either a Standard HDMI Cable with Ethernet or a High Speed HDMI Cable with Ethernet, depending on the maximum resolution to be supported. The Automotive Connection System will also employ a new class of cable, the Standard Automotive HDMI cable, which is designed specifically for automotive use. All of the other new HDMI 1.4 features will be compatible with the existing categories of cables."

Will I need a new cable to support Audio Return Channel functionality?

No. Audio Return Channel -enabled devices can be connected via all the existing categories of HDMI cables.

Stödjer HDMI-utgången på digitalboxen ARC (Audio Return Channel)? Vore jättetacksam om någon vet, då jag bara tror att det inte gör det :)

Postad 27 december 2011 - 16:36

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Stödjer HDMI-utgången på digitalboxen ARC (Audio Return Channel)? Vore jättetacksam om någon vet, då jag bara tror att det inte gör det :)

På vilket viss skulle boxen stödja det?
Poängen med ARC är att du har en HDMI till TVn från boxen, en HDMI från hemmabion till TVn och att TVn då kan skicka vidare ljudet via HDMI-kabeln till hemmabion.
Inget behov av extra kabel mellan digitalbox och hemmabion.

Postad 27 december 2011 - 16:36

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

OT: Hur menar du, ARC returkanalen används av uppspelningsenheter... Din TV och förstärkare måste stödja ARC. På min Samsung-TV är det en HDMI-port som stödjer ARC. Ljudet från boxen går in i TV:n och ekas sedan tillbaka till ljudlimpan. Uppspelande enhet behöver inte utryckligen stödja ARC över HDMI...

Postad 27 december 2011 - 20:24

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Har du kollat att du inte råkat ändra HDMI ingång på TV'n? alt att HDMI kabel ramlat ur... Har du annan TV att testa med?

Hett tips jag drabbades själv av detta.

Jadu, vi får hoppas att det är nätadaptern som gått sönder, att den kommer igång på tisdag/onsdag när nätadaptern bör dyka upp.

Annars är det nog garanti på boxen, du har kanske fått ett måndagsexemplar som de helt enkelt får byta ut.

Ny sladd med samma resultat, CD skickar ny box. Dock verkar transporten gå med häst och vagn för de trodde inte att den skulle vara framme denna veckan?!?!. Blir att rota fram den annars saligt avsomnade Sagemboxen så länge.

Postad 27 december 2011 - 20:39

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1 417 inlägg
  • 0

Jag har en receiver som tar båda. Och när jag tar in ljudet via S/PDIF så visar receivern att den får surround-ljud, men via HDMI visar den inte det, utan då står det PCM. Och läser man i bruksen så får man en känsla av att surround bara går ut via S/PDIF. Märkligt va? Se nedanstående bild där jag fotat av vad receivern ger för info om samma program, den ena med ljud/bild via HDMI, den andra med bara ljudet via optiskt då.

Vet inte om du löst men jag tycker båda bilderna ser "skumma" ut. På bilden där du kör PCM så har du "AllChannelStereo 5.1" vilket innebär att din receiver skalar upp ljudet till 5.1. Vad den istället borde göra är att bara släppa igenom signalen utan att behandla den vilket är PCM (sändaren tar hand om avkodningen, i ditt fall boxen). Även andra bilden är "skum", här tar din receiver emot en digital obehandlad signal (bitstreamat, mottagaren tar hand om avkodningen, i ditt fall receivern) men den kör inte ut den som Dolby Digital (som även kan vara tvåkanaligt), utan även här processar receivern ljudsignalen till "Dolby Pl II Movie".

Har själv en ONKYO 809 och jag tror du behöver göra något åt inställningarna i receivern, ser ut som du förvalt ljudåtervinningssätt på dina ingångar.

Kan tillägga att jag själv kör ADB-boxen med medföljande HDMI och får digitalt ljud (bitstreamat) utan problem, funkar det så skall du ha "Dolby Digital" i displayen på din ONKYO när du tittar på exempelvis BBD HD som alltid (vad jag vet i alla fall) kör detta ljudformat.

Postad 27 december 2011 - 23:55

Soloso
  • Soloso
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någon som använder sig av On-demandtjänsten? Kan det verkligen vara så att jag bara kan hyra filmer och inte se andra on-demandtjänster t.ex. canal+ play? Om jag loggar in på Canal Diigtal Gos nättjänst via datorn kan jag se allt möjligt (t.ex. canal+ play, Discovery m.m) men när jag går in i on-demand menyn via dekodern kan jag bara se hyrfilmerna. Är det så illa (och isf hur tänkte de då?) eller har jag missat något?

Postad 28 december 2011 - 08:29

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Canal+ play skall tillsammans med dubbla samtidiga inspelningar lanseras i en framtida uppdatering till boxen, enligt Canal digital.
Denna skall väl enligt CD lanseras Q1 2012??
Cd:s uppdateringar brukar dock försenas i snitt ett halvår från det datum de utlovat, och medföra en hög med nya buggar som sedan tar ytterliggare nåt 6-12 månader att få bukt med.
Hoppet är väl dock det sista som överger människan, och nån gång kanske även cd lyckas leverera en fungerande uppdatering i tid.

Postad 28 december 2011 - 10:47

MickeWi
  • MickeWi
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

På vilket viss skulle boxen stödja det?
Poängen med ARC är att du har en HDMI till TVn från boxen, en HDMI från hemmabion till TVn och att TVn då kan skicka vidare ljudet via HDMI-kabeln till hemmabion.
Inget behov av extra kabel mellan digitalbox och hemmabion.

OT: Hur menar du, ARC returkanalen används av uppspelningsenheter... Din TV och förstärkare måste stödja ARC. På min Samsung-TV är det en HDMI-port som stödjer ARC. Ljudet från boxen går in i TV:n och ekas sedan tillbaka till ljudlimpan. Uppspelande enhet behöver inte utryckligen stödja ARC över HDMI...

Hej igen, inser att min fråga var aningen korkad :blush: . Har själv en Samsung tv med HDMI-port som stödjer ARC samt en reciever som stödjer ARC. Är det så att det räcker att koppla Digitalboxen till HDMI-port som inte stödjer ARC samt att koppla förstärkaren till tv'ns HDMI-port som stödjer ARC. Har jag förstått rätt?

Mycket tacksam för den hjälp man kan få här.

//Micke

Postad 28 december 2011 - 13:02

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Hej igen, inser att min fråga var aningen korkad :blush: . Har själv en Samsung tv med HDMI-port som stödjer ARC samt en reciever som stödjer ARC. är det så att det räcker att koppla Digitalboxen till HDMI-port som inte stödjer ARC samt att koppla förstärkaren till tv'ns HDMI-port som stödjer ARC. Har jag förstått rätt?

//Micke

Stämmer. En fördel med ARC ska vara att tv:n fördröjer ljudet så mycket som krävs för att bildhanteringen inte ska ge dålig läppsynk, åtminstone i teorin. Tycker nog ändå att det inte är 100% synk, om det är boxens, utsändningen eller tv:ns fel vet jag inte.

Postad 28 december 2011 - 14:08

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Går det att få ut inspelat program via SCART på den här boxen?
Jag kan spela in det som går live med min DVD-spelare via SCART

Men varken ett inspelat program eller om jag använder timeshift fungerar.

Bilden blir bara en grå bild som spelas in då. (Får nåt felmeddelande att det inte går att spela in den bilden från DVDn)

Jag provade med den gamla sagem-boxen, där fungerade det.

Får spela in på den nästa gång istället ;)

Postad 28 december 2011 - 16:44

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Går det att få ut inspelat program via SCART på den här boxen?
Jag kan spela in det som går live med min DVD-spelare via SCART

Men varken ett inspelat program eller om jag använder timeshift fungerar.

Bilden blir bara en grå bild som spelas in då. (Får nåt felmeddelande att det inte går att spela in den bilden från DVDn)

Jag provade med den gamla sagem-boxen, där fungerade det.

Får spela in på den nästa gång istället ;)

Prova att ändra upplösningen genom att trycka på RES-knappen på boxen, till t.ex. 576i.
Jag har själv en hel del problem med att spela in något via scarten, inte alls lika enkelt som det var med Sagem-boxen.

Postad 28 december 2011 - 18:40

MickeWi
  • MickeWi
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Hej igen, inser att min fråga var aningen korkad :blush: . Har själv en Samsung tv med HDMI-port som stödjer ARC samt en reciever som stödjer ARC. Är det så att det räcker att koppla Digitalboxen till HDMI-port som inte stödjer ARC samt att koppla förstärkaren till tv'ns HDMI-port som stödjer ARC. Har jag förstått rätt?

//Micke

Stämmer. En fördel med ARC ska vara att tv:n fördröjer ljudet så mycket som krävs för att bildhanteringen inte ska ge dålig läppsynk, åtminstone i teorin. Tycker nog ändå att det inte är 100% synk, om det är boxens, utsändningen eller tv:ns fel vet jag inte.

Tack Philipsguy!

den initiala anledningen till min fråga var på grund av att jag inte fick HDMI-passthrough att fungera. Jag kan inte ha recievern avstängd när jag väljer att titta via digitalboxen som är kopplad via HDMI till recievern. Övriga enheter som är kopplade till recievern fungerar när recievern är avstängd, därav min slutledning att felet borde ligga i boxen.

Tack igen!

//Micke

Postad 29 december 2011 - 11:05

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Väldigt märkligt att vissa program (som ska sända dd) fungerar dolby digital för mig men inte alla, det borde vara antingen eller tycker man. Homeland igår som sagt på svt hd, får jag inte något surround. Men på andra sändningar från samma kanal fungerar det.

Postad 29 december 2011 - 12:29

Mazak
  • Mazak
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Prova att ändra upplösningen genom att trycka på RES-knappen på boxen, till t.ex. 576i.
Jag har själv en hel del problem med att spela in något via scarten, inte alls lika enkelt som det var med Sagem-boxen.

Jag kör med 576i och kan kopiera live-sändning men inte det som ligger inspelat på hårddisken.

Verkar ju som att det blir kopieringsskyddat på nåt sätt.

Redigerat av Mazak, 29 december 2011 - 12:31.

Postad 29 december 2011 - 13:36

Nielz Jemen
  • Nielz Jemen
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Väldigt märkligt att vissa program (som ska sända dd) fungerar dolby digital för mig men inte alla, det borde vara antingen eller tycker man. Homeland igår som sagt på svt hd, får jag inte något surround. Men på andra sändningar från samma kanal fungerar det.

Jag tror inte Homeland sänds i surround. Min Sony-tv kopplad med digitalt ljud till receivern ger bara stereoljud. DD är inte alltid surround. Däremot sändes Anno 1790 med suveränt DD surroundljud!

Postad 29 december 2011 - 16:50

plask49
  • plask49
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Tack för tipset! Jodå, barnen (som är hemma över jul) hade använt dvd:n och då bytt hdmi ingång, en justering löste problemet

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.