Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 december 2012 - 21:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 2
Det mest märkliga i detta tramsiga krig är att de som tror på kablars välsignelse på ljudets påverkan inte går till de riktiga proffsen och frågar om råd, dvs de som faktiskt äger och driver alla världens ljudstudios eller varför inte alla de sköns biografer vad gäller vilka kablar som ger bästa ljud?

Har lite svårt att tänka mig att man kör med Audioquest-kablar i Abbey Road Studios, Skywalker Ranch eller konsertupptagningar från Berwaldhallen tex?

Rätt uppenbart att man här då hellre lyssnar på amatörer som tycker en massa och är självutnämnda "audiofiler" med "guldöron" än de som faktiskt ligger bakom det mesta av det vi faktiskt spelar upp i våra anläggningar.

I vilken annan bransch eller intresseområde gäller detta sjuka och skeva tillstånd?

Redigerat av masse70, 25 december 2012 - 21:13.

Postad 25 december 2012 - 21:13

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 1

Det mest märkliga i detta tramsiga krig är att de som tror på kablars välsignelse på ljudets påverkan inte går till de riktiga proffsen och frågar om råd, dvs de som driver alla världens ljudstudios eller varför inte alla de sköns biografer vad gäller vilka kablar som ger bästa ljud?

Rätt uppenbart att man här då hellre lyssnar på amatörer som tycker en massa och är självutnämnda "audiofiler" med "guldöron" än de som faktiskt ligger bakom det mesta av det vi faktiskt spelar upp i våra anläggningar.

I vilken annan bransch eller intresseområde gäller detta sjuka och skeva tillstånd?

Vart har du hört en biograf som har lika bra återgivning som en riktig bra hemma dito byggd på hifi grejer?
Och de riktigt stora studio aktörerna använder "hifi" prylar av modell värre (lucas använder b&w bla)....samt finare kablar (till en viss gräns kanske) men de använder ialf inga ekk eller lampsladdar (vilket kanske inte har att göra med just prestanda kanske men ändå)

Sedan är det faktiskt tillverkarna och "proffsen" som står för största delen av inmatningen i våra hjärnor att dyrt kablage per automatik är bättre.

Redigerat av robert293, 25 december 2012 - 21:15.

Postad 25 december 2012 - 21:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Vart har du hört en biograf som har lika bra återgivning som en riktig bra hemma dito byggd på hifi grejer?
Och de riktigt stora studio aktörerna använder "hifi" prylar av modell värre (lucas använder b&w bla)....samt finare kablar (till en viss gräns kanske) men de använder ialf inga ekk eller lampsladdar.

Sedan är det faktiskt tillverkarna och "proffsen" som står för största delen av inmatningen i våra hjärnor att dyrt kablage per automatik är bättre.

Nu pratade jag om kablar och inget annat, men den lilla detaljen lyckades du förtränga.

Postad 25 december 2012 - 21:38

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 1

Nu pratade jag om kablar och inget annat, men den lilla detaljen lyckades du förtränga.

nix det undgick mig inte

Redigerat av robert293, 25 december 2012 - 21:57.

Postad 25 december 2012 - 21:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 2

nix det undgick mig inte.

Lustigt, ändå började du blanda in högtalare och snacka ekk och valde i samma veva att utesluta alla ljudstudios i världen som ju faktiskt spelar in allt det grundmaterial som både du och jag spelar upp i våra respektive anläggningar?

Men du kanske på allvar tror att en privat anläggning med "rätt" kablar kan ta fram nåt som inte fångades in vid inspelningen i studion?

Sen vore det ju kul att få en referens till vilka superkablar du anser att alla studios använder sig av i hela signalkedjan. Dvs allt från mikrofoner till resten i kedjan. Jag vågar påstå att det inte alls rör sig om några "audiofila" kablar what so ever.

Redigerat av masse70, 25 december 2012 - 21:56.

Postad 25 december 2012 - 22:08

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
:rolleyes: tanke vurpa......uppfattade det hela fel.

Jag drog slutsatsen för tidigt och läste inte riktigt noga igenom vad du skrev masse....sorry har nallat för mkt på glöggen.

Redigerat av robert293, 25 december 2012 - 22:53.

Postad 25 december 2012 - 22:30

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Haha, hittade just något humoristiskt med hänsyn till resonemanget ovan :)

http://www.audioreve...products_id=576

Postad 25 december 2012 - 22:44

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
He he välkänd studio....as dyra kablar och ett löfte om absolut transparans, lite kul faktiskt :)
där fick du allt till det ville :D

Redigerat av robert293, 25 december 2012 - 22:44.

Postad 26 december 2012 - 09:52

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Helt rätt tillbaks.... man bli aldrig klar, jag har fixat rummet efter dess storlek, har elektroniken som jag är nöjd med....kablage likaså...men det saknas något....jo rummet.... vill ha lite större rum, tyvärr har jag hört mina talare i ett stort rum (minst 60kvm) med referens elektronik och jag har jagat efter det i flera år, högtalarna hittade jag och elektroniken duger men..... 40kvm till så är jag hemma så jag funderar på att bygga om lite nu ikväll :)

Hehe lycka till med det =)
Har problem med för låg takhöjd..men men..svårt att få allt om man inte bygger nytt =)

Postad 26 december 2012 - 10:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Hehe lycka till med det =)
Har problem med för låg takhöjd..men men..svårt att få allt om man inte bygger nytt =)

Det ideala lyssningsrummet är det säker några fanatiker som strävar efter. Akustikbehandlingar och kompromisser är ofta verkligheten i ett nötskal. Men trevligt om man får sin önskan uppfylld och kan använda ett dedikerat rum för sin hobby. Att finna ett rum på 60 m2 är nog relativ liten men säkert inte omöjligt.

Postad 26 december 2012 - 12:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
För de med lite kunskap så vet de om att vanliga studios har vanliga kablar och en inspelning kan ha gått igenom flera hundra meter av vanlig kabel. Enligt kabelkramarna så bör dessa (typ alla) inspelningar bli riktigt dåliga eftersom kablar påverkar så mycket på 1-2 meter.

Postad 26 december 2012 - 13:22

MartinFloda
  • MartinFloda
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 1

Det ideala lyssningsrummet är det säker några fanatiker som strävar efter. Akustikbehandlingar och kompromisser är ofta verkligheten i ett nötskal. Men trevligt om man får sin önskan uppfylld och kan använda ett dedikerat rum för sin hobby. Att finna ett rum på 60 m2 är nog relativ liten men säkert inte omöjligt.

Får nöja mig med 21 kvadrat =)
60 Vore ju nått!

Postad 26 december 2012 - 18:36

Unregistered7c1628dd
  • Unregistered7c1628dd
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Det intressanta är för mig hur du har optimerat din anläggning, högtalareplacering och hur det ser ut i det rum du aktivt lyssnar i. Har du optimerat placeringen och sitter i sweetspot? Har sett en del hemskt extrema exempel där frugan fått bestämma mer än vad som är tillåtet. Köper man bra grejer så måste dom få andas i rummet. Då hör du skillnad i ljudbilden när du byter kabel om de nu inte har samma uppbyggnad och samma area och metall vill säga.

Återigen nonsens om att du hör skillnad när inget test stödjer din teori.
Vi får enas över att du får sitta med dina dyra kablar och be att det inte var bortkastade pengar.

Postad 26 december 2012 - 20:54

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Fast är man nöjd med sin Stereo så ger det ett välbehag och tillfredsställelse som gör att man trivs mer med sin stereo och därmed ljudet som spelas i den.
Gör ju att musiken låter bättre med en kabel man gillar.

Synd bara att många ger kablarna övernaturliga krafter som inte har något med teknik eller fysik. För att inte tala om att prata ner vanligt folks "sladdar"

Har med människans psyke och flock-instinkter att göra. Vara med i en grupp och ha hög rang i den.
Så på kabel-debatten kommer att fortsätta, liksom spelar-, förstärkar-, högtalar- och akustik-debatterna.

På tal om fysik och teknik: Är det någon som vet vad JAS39 Gripen har för kablage mellan styrdator och roderservomotorerna (signalkabel)? Det borde ju vara de mest skärmade kablarna i Sverige?

Postad 26 december 2012 - 23:35

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4 217 inlägg
  • 1

På tal om fysik och teknik: Är det någon som vet vad JAS39 Gripen har för kablage mellan styrdator och roderservomotorerna (signalkabel)? Det borde ju vara de mest skärmade kablarna i Sverige?

Det blir ju en rätt märkligt jämförelse av många skäl. Du har ju en helt annan störmiljö (bl.a. för att sladdarna är packade rejält tjockt och tight), helt andra signaler och frekvenser och en helt annan nivå på säkerhetskrav som beror av de tidigare omständigheterna. Men nej, inte fasen är det bisarrdyra kablar i klass med audiofilkabel. En skärmad kabel är skärmad, gör man rätt så är det varken dåligt eller dyrt.

Jag vet att de visserligen använder väldigt dyra specialkablar i vissa instrument (ev. inte i JASen, men i testutrustning kring den) som kostar bisarra pengar, men då är det höga effekter och väldigt höga frekvenser (100-tals GHz om jag inte minns fel) det handlar om, inte småeffekter med frekvensmax kring 20kHz.

Postad 26 december 2012 - 23:42

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
39:an kör Nordost rakt igenom, detta då deras kablar har en hastighet som är 99,99996 speed of light. Detta gör att 39:an gör mac 4 redan utan ebk! Nordostarna används också pga att deras kablar är såpass bra skärmade att de står emot emp.

Redigerat av Unregistered95265801, 26 december 2012 - 23:44.

Postad 27 december 2012 - 13:11

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
Nordost gjorde väl tidigare kablar till nasas rymdfärjor/kapslar.....har för mig att jag läst det någonstans :ph34r:

Postad 27 december 2012 - 19:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 3

Minhemmabio är ett relativt omoget forum när det gäller lite "tyngre" ljud och det finns ett antal teoretiker och akademiker på forumet som i sin argumentation alltid refererar till vetenskapliga "sanningar".

Liknande argument har ofta de som förespråkar alternativ " medicin" med högst tvivelaktig verkan, framförallt i de fall där bristen på verkan har bevisats.

Menar inte att skeptikersidan nödvändigtvis alltid har rätt, men du kanske bör tänka på det faktum att kunskapen om elektronik ofta går hand i hand med valet av kablar. När man vet vad (dvs hur lite) som krävs av en kabel som ska överföra en signal med ~20kHz bandbredd, och när man har mätt upp extremt små skillnader på olika signalkablar, så kanske man väljer att prioritera det som är viktigt för ljudåtergivningen, istället för att köpa sådant som "känns bra" eller som rekommenderas av Hifi & Musik.

Postad 27 december 2012 - 23:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Jag kan rek Ageve mätningar av SSSK (sämsta sorters "skitkabel") som han gjort tidigare.

Postad 28 december 2012 - 10:35

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 3

Men kablar är som kryddan i maträtten

Absolut inte av den anledningen att kryddor i maten är extremt viktigt (för smaken), dyrkablar i ljudanläggningen är det inte (för ljudet).

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 28 december 2012 - 10:35.

Postad 28 december 2012 - 13:50

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Absolut inte av den anledningen att kryddor i maten är extremt viktigt (för smaken), dyrkablar i ljudanläggningen är det inte (för ljudet).

Nähä.... :P

Postad 02 januari 2013 - 10:26

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Konstigt att det blir så mycket känslor om kabel, men det är sällan någon som gnäller om någon på forumet köper en starkare och lite försteg för flera hundra tusen kr. När många billigare alternativ säkert låter lika bra, i många av rummen. Eftersom många av rummen kanske skulle gå att fixa till ännu mer rent akustiskt....

Låt dom som har pengar köpa vilka kablar dom nu vill, även om jag personligen inte tror att skillnaden är så väldigt stor
Med tanke på vissa kabelpriser...

Postad 02 januari 2013 - 12:48

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 4

Låt dom som har pengar köpa vilka kablar dom nu vill, även om jag personligen inte tror att skillnaden är så väldigt stor
Med tanke på vissa kabelpriser...

Håller bara med :) Låt dem bränna sina pengar på vad de vill :) Hade en kollega förr som la ut 4500:- på Monster - kablar till sin subwoofer och frontar.

Han tyckte han fick ett kanon ljud! :D När jag besökte han en helg så var bara hans fruga hemma och jag passade då på att jävlas lite med honom och bytte ut subwooferns kabel och frontarna emot vanliga "lakrits" snören jag köpt på Biltema för 49:- /st.

Sen senare under dagen när han spelade musik och skröt om hur bra ljud han hade (för det lät ingen skillnad i mina öron) så frågade jag nyfiket vad det var för kablar han kopplat med. När han drog fram frontarna och skulle visa sina monster kablar fick han en chock och undrade vad i helsike som hade hänt. Jag började skratta åt honom och påpekade att han inte ens märkt skillnad på ljudet. Så med facit i handen stod han där med en arg fruga som tyckte han slängt bort 4200:- på saker som inte ens gjorde någon skillnad.

MEN som jag sa, de som vill köpa dyra kablar ska få göra det :) Personligen tycker jag inte det blir någon skillnad :)

Postad 02 januari 2013 - 16:21

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 4
Som sagt så många gånger redan. Vem som helst får köpa vad som helst utan diskussion... Vem som helst kan däremot inte påstå vad som helst utan att räkna med att diskussion uppstår.

Postad 02 januari 2013 - 19:11

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3 278 inlägg
  • 0

Vem som helst kan däremot inte påstå vad som helst utan att räkna med att diskussion uppstår.

Det är la själva idén med ett forum? :)

Men som någon skrev tidigt i tråden så är just Kablage ett väldigt "känsligt" ämne att disskutera här inne :)

Postad 03 januari 2013 - 17:39

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3 103 inlägg
  • 1
Sååå jäkla skönt. Haft problem med subben att den inte har velat spela. Använt en billig rca kabel för 60 kr, nu när jag bytte till en supra sublink rca för 300 kr försvann problemet och nu funkar t o m autoläget. Nu slipper man bli förbannad på att basljudet försvinner. :D

Redigerat av Zerox_no1, 03 januari 2013 - 17:40.

Postad 03 januari 2013 - 19:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 2

Det är la själva idén med ett forum? :)

Själva idén vet jag inte men det är ändå märkligt nog en del som tycks mena att forumet mer skall vara en personlig blogg eller klubb utan t.ex. ifrågasättande av märkliga påståenden. Skumt...

Postad 03 januari 2013 - 19:39

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 711 inlägg
  • 1

Själva idén vet jag inte men det är ändå märkligt nog en del som tycks mena att forumet mer skall vara en personlig blogg eller klubb utan t.ex. ifrågasättande av märkliga påståenden. Skumt...

Men det kanske vore en idé att låta dem som vill prata om sina dyrt förvärvade kablar och personliga upplevelser med sina kära ädodelar få göra det någon gång. Utan att du skall komma släpandes med din flock och förstöra hela glädjen.
Ni beteer ju er som om ni var en typ av Jehovas Vittnen

Postad 04 januari 2013 - 13:06

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 5

Men det kanske vore en idé att låta dem som vill prata om sina dyrt förvärvade kablar och personliga upplevelser med sina kära ädodelar få göra det någon gång. Utan att du skall komma släpandes med din flock och förstöra hela glädjen.
Ni beteer ju er som om ni var en typ av Jehovas Vittnen

Det är väl ingen som kommer och bannar folk som stolta visar upp dyra sladdar i galleriet. Oberoende av vilket Hifi/Hembio forum man tittar på, så är kablaget en viktig del av uppsättningen, liksom högtalarnas form och färg,

Håller med om att det är dålig ton att, klaga på folk som frågar efter högtalarkabel från bluttom-bluttom förstärkaren till bluttom-bluttom högtalare, för ett antal tusen kr.
Även om jag vet att en kabel kallad Anjou för 7,250 US dollar inte leder ström (musik :rolleyes: ) bättre än de sladdarna som säljs på Biltema eller Kjell o Co, för några kronor metern.

Fast när kabeltroende börjar mässa om kablarnas betydelse för den ena och andra ljudupplevelsen. Om hur ljudet transporteras lättare i viss typ av isolering och kardeler. DÅ GÅR SKAM PÅ TORRA LAND...

Köp vad ni vill ha för kabel men ge dem inte övernaturliga krafter...
http://gizmodo.com/3...bles-are-better

Postad 04 januari 2013 - 13:48

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 1

Det är väl ingen som kommer och bannar folk som stolta visar upp dyra sladdar i galleriet. Oberoende av vilket Hifi/Hembio forum man tittar på, så är kablaget en viktig del av uppsättningen, liksom högtalarnas form och färg,

Håller med om att det är dålig ton att, klaga på folk som frågar efter högtalarkabel från bluttom-bluttom förstärkaren till bluttom-bluttom högtalare, för ett antal tusen kr.
Även om jag vet att en kabel kallad Anjou för 7,250 US dollar inte leder ström (musik :rolleyes: ) bättre än de sladdarna som säljs på Biltema eller Kjell o Co, för några kronor metern.

Fast när kabeltroende börjar mässa om kablarnas betydelse för den ena och andra ljudupplevelsen. Om hur ljudet transporteras lättare i viss typ av isolering och kardeler. DÅ GÅR SKAM PÅ TORRA LAND...

Köp vad ni vill ha för kabel men ge dem inte övernaturliga krafter...
http://gizmodo.com/3...bles-are-better

Håller med dig Station.

Det finns ingenting(jo, säkert...) som är värre än folk som försöker pracka på en saker, oavsett om det gäller kablar eller religion - hehe ja jag vet - för vissa är kablar religion :D

Det blir bara patetiskt när någon med en 1995-kronors Pioneersurr ber om råd och får kommentarer som att han/hon bör köpa Harmonic Tech pro 9'or till sina Dynavoice och AQ Niagara för att koppla in 595-kronors LG BluRay'n för att få optimal 2ch-återgivning.
Men frågan är hur ofta det verkligen sker. Tycker inte jag sett det direkt på detta forum iaf.

Tror mycket handlar om att "man" inte vill koppla lakritssnören för 5 spänn metern mellan en prylar man betalt 40-100k för. Det känns liksom inte rätt. Dessutom är det nog ofta sista instansen för "förbättring" många letar efter när man väl fixat högtalare, försteg, monoblock och signalkälla.
Missförstå mig rätt; "förbättring" behöver inte betyda att personen i fråga förbättrar ljudet eller det ljud personen upplever. Förbättring betyder så mycket annat, som känsla, estetik och fulländande. (Placebo i vissa öron, so what?).
Tycker personligen bara det blir tråkigt när teoretikerna tvunget ska slåss mot entusiasterna och tvärtom - visst, det iofs leda till underhållande läsning när de båda grupperna stångar sig blodiga :lol:
Jag vet inte om jag är ensam om att bara tycka det är häftigt, kul och tillfredsställande att koppla in sin anläggning med feta kablar. På något sätt tilltalar känslan av rodiumbelagda gafflar monterade på massiva slangkablar kopplade i gedigna guldpläterade kontakter mig på ett lustigt sett.
Skulle dock aldrig säga till någon annan att "sånna här kablar måste du ha annars låter din anläggning skit!!!".
Innerst inne vet jag ju att det funkat lika bra med en betydligt billigare Supra-kabel eller varför inte en Biltemakabel...men det känns fän inte rätt!!

Men visst, jag förstår att man vill strida för sin sak när man väl älskar/dyrkar något, precis som jag förstår at det finns dom som till varje pris med vetenskap vill debatera, omvända eller för den delen förgöra och förlöjliga de troende. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Postad 04 januari 2013 - 14:03

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

• 1 130 inlägg
  • 0
Som sagt köp vad ni vill, det gör jag. Så länge ni är nöjda så är det bra.
Jag efterlyser än en gång en seriös blindtest av div kablar både ström och ljudkabel.
Om det nu blir någon skillnad, vad är då "rätt" ljud. Vilken av kablarna färgar ljudet för det måste väl i så fall vara fel?
Finns mycket att fundera på ang kablage. Under tiden vi funderar tjänar butikerna en hel del pengar på just kablaget
skulle jag tro...

Postad 04 januari 2013 - 14:09

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Jag efterlyser än en gång en seriös blindtest av div kablar både ström och ljudkabel.

Vad är seriös? Själv sattes jag på prov på min svensexa i en HiFi-butik (innan en droppe alkohol må jag tillägga) där 6 par högtalarkablar byttes bakom skynke med musik vald av mig. Jag hade inte en suck! Vi snackar kablar som kostar allt mellan 50 och 10000 metern. Lyckades pricka in EN...tur? Japp!

Postad 04 januari 2013 - 16:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 2

Men visst, jag förstår att man vill strida för sin sak när man väl älskar/dyrkar något, precis som jag förstår at det finns dom som till varje pris med vetenskap vill debatera, omvända eller för den delen förgöra och förlöjliga de troende. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.

Fast omvända någon brukar nästan aldrig funka och förgöra och förlöjliga skall det verkligen inte handla om även om en del har en ganska raljerande och besserwissrande stil. Ibland tycks även sakliga och neutrala argument tas som påhopp vilket jag ser som mycket märkligt...

Om någon t.ex. skriver " Wow jag köpte en Furutech strömkabel - 8000 kr till min förstärkare och ljudet blev mycket bättre" så vore det banne mig "tjänstefel" om man, på ett diskussionsforum, inte fick ifrågasätta om det verkligen finns några sannolika skäl till att upplevelsen berodde på kabeln. Det är en helt annan sak om man påstår något sådant i en "klubbmiljö för likasinnade" eller i en blogg. Här på forumet finns t.ex. en "klubbavdelning" under "Off Topic" man kan använda om man vill. Är väl sällan några diskussioner där...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 januari 2013 - 16:57.

Postad 04 januari 2013 - 18:51

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5 153 inlägg
  • 1

Sååå jäkla skönt. Haft problem med subben att den inte har velat spela. Använt en billig rca kabel för 60 kr, nu när jag bytte till en supra sublink rca för 300 kr försvann problemet och nu funkar t o m autoläget. Nu slipper man bli förbannad på att basljudet försvinner. :D

Jag köper numera mest Supra kablar. Inte för att de låter bättre utan håller bättre än billigare kablar. Ingen Supra har felet ännu.

Postad 05 januari 2013 - 10:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Jag köper numera mest Supra kablar. Inte för att de låter bättre utan håller bättre än billigare kablar. Ingen Supra har felet ännu.

Håller bättre? Går de andra kablarna sönder? Faller de billigare kablarna i bitar av sig själv eller?

Postad 05 januari 2013 - 10:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0
I nedan tråd så fungerade märkligt nog Supras antennkabel sämre än billigare "standardkabel". Har Supras högtalarkablar men när det gäller t.ex. antenn, hdmi och signalkablar så är dessa som regel något billigare än Supras motsvarande alternativ. Har aldrig haft några hållbarhetsproblem överhuvudtaget..

https://www.minhembi...dpost&p=3734470

Postad 05 januari 2013 - 10:52

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Så supras kablar är bara en bluff... skumt att dom inte vet vad dom gör..
Med mördande reklam kommer man långt...

Postad 05 januari 2013 - 14:08

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Så supras kablar är bara en bluff... skumt att dom inte vet vad dom gör..
Med mördande reklam kommer man långt...

De vet PRECIS vad dom gör... Du skriver det själv till och med ;)

Postad 06 januari 2013 - 04:22

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 2

vad är då "rätt" ljud.

Huvudet på spiken!

Mitt inlägg tidigare i den här tråden är att kablar GÖR skillnad för återgivningens kvalitet. Precis som högtalare, bluray-spelare, förstärkare... Dock finns det inget som säger att dyrare per automatik betyder bättre. Tvärtom kan den billigaste kabeln vara den bästa.

De som påstår att det inte är någon skillnad på bluray-spelare, kablar m.m säger så för att de inte vet hur de ska jämföra hifiprodukter. De saknar en bra metod och famlar i mörkret. Såna personer har tyvärr ofta väldigt dåligt presterande system eftersom de troligtvis har samma bekymmer att komma fram till var högtalarna ska stå i rummet och vilka inställningar som låter bäst i receivern. Oavsett pris på anläggningen så är det omöjligt att krama ur full potential utan noggrann installation.

Om man vill optimera sin anläggning (t.ex. genom att skaffa bättre kablar) måste man först lära sig en metod för objektiva jämförelser av hifi-utrustning. Som kan repeteras med samma resultat varje gång. När man kan en sån metod är det bara att börja testa sig fram. Blint eller inte beror på vilken metod man använder och är inte viktigt i sig - det viktiga är att metoden fungerar för DIG och att du kan dra slutsatser av dina tester.

Personligen använder jag oftast Tune Method som beskrivs här med målet att få en så engagerande återgivning som möjligt.

/ j

Postad 06 januari 2013 - 09:38

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
@jajoj
Med bättre kablar vad menar du med det?
Byta 0,75mm2 kablar från Biltema till 2,5mm2 också från Biltema?
Eller ska man byta ut Furutech proffs terminerade mot Pear Cable's dito terminerade kablar?

När du hävdar att man får skillnad på ljudet beroende på anläggningens delar och inkluderade att kablaget ger skillnad, kan du vara snäll och klargöra på vilket sätt kablar förändrar ljudet?

Har själv bytt högtalarkablar i år mot fabriksterminerade Proson högtalarkabel men endast för utseendet och trivseln med stereoanläggningen.

Eftersom du kan testa, vad har lampsladd RKK för ljudegenskaper till skillnad mot exempelvi Supra och vad skiljer Supra kablar mot Furutech.

Rent estetiskt skulle en RKK lampsladd med högtalarkontakter och krympslang, se ganska maffig ut.
Postad bild
Tro mig, en förstärkare på 300-500W skulle inte smälta kabeln, eller ens nå hälften av dess kapacitet...

Postad 06 januari 2013 - 09:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Om man vill optimera sin anläggning (t.ex. genom att skaffa bättre kablar) måste man först lära sig en metod för objektiva jämförelser av hifi-utrustning. Som kan repeteras med samma resultat varje gång. När man kan en sån metod är det bara att börja testa sig fram. Blint eller inte beror på vilken metod man använder och är inte viktigt i sig - det viktiga är att metoden fungerar för DIG och att du kan dra slutsatser av dina tester.

Blint är väl snarare en förutsättning / ett krav om metoden skall kallas objektiv? Varför skulle det vara annorlunda för ljud än vid objektiva jämförelser i andra sammanhang?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 januari 2013 - 09:41.

Postad 06 januari 2013 - 10:10

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Det är skrämmande om ni inte hör skillnad på kablar. Kör med lampsladden eller ringledning ni som har dåliga öron.

Postad 06 januari 2013 - 10:23

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1 185 inlägg
  • 0
Den viktigaste avdelningen hos en kabeltillverkare är marknadsföringsavdelningen. Det räcker för min del. När inte ens dyra kablar kan motivera sina pris genom vanliga mätningar så förstår man varthän det barkar. Placebo är kul ett tag, sen klingar effekten av.

Redigerat av XavierJH, 06 januari 2013 - 10:25.

Postad 06 januari 2013 - 11:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

När inte ens dyra kablar kan motivera sina pris genom vanliga mätningar så förstår man varthän det barkar.

För några år sedan bad "Audioholics" ett gäng kabeltillverkare att skicka in kablar till dem för mätningar och lyssningstest. Inte så lite talande så var det ett par tillverkare som vägrade att delta. En av dessa var Audioquest, en av de kabeltillverkare som kommit med de mest fantasirika "claims" gällande kablars egenskaper. Diskussion mellan dem och Audioholics i nedan länk.

http://www.audioholi...heories-exposed

Postad 06 januari 2013 - 11:55

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0

Det är skrämmande om ni inte hör skillnad på kablar. Kör med lampsladden eller ringledning ni som har dåliga öron.

Nå, vad har en Suprakabel för ljudegenskaper?
Vad har en RKK för ljudegenskaper? Eller som man förstått av dina inlägg, vilka brister har ljudet i en RKK som inte finns i en kabel från Furutech?

Eller kvittar det vad man väljer för kabel bara man håller sig till regeln 10% av priset på stereoanläggningen på kablage?

Postad 06 januari 2013 - 13:05

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 0

Mitt inlägg tidigare i den här tråden är att kablar GÖR skillnad för återgivningens kvalitet. Precis som högtalare, bluray-spelare, förstärkare... Dock finns det inget som säger att dyrare per automatik betyder bättre. Tvärtom kan den billigaste kabeln vara den bästa.

De som påstår att det inte är någon skillnad på bluray-spelare, kablar m.m säger så för att de inte vet hur de ska jämföra hifiprodukter...

Ursäkta, men nu har skivan hakat upp sig här ovan och kör samma gamla vanliga onyanserade tugg...

Visst gör specifika komponenters egenskaper skillnad för återgivningens kvalitet, men det många med er missar är att man ofta ganska enkelt och till låg kostnad kommer över den gräns där det helt enkelt inte blir bättre, pga våra sinnens begränsningar.

Missuppfattningar vad gäller kablar i ett normalstort vardagsrum är det absolut vanligaste exemplet på just detta fenomen.

En sketen lampsladd av några meters längd låter exakt lika bra där som världens dyraste kabel även om man enkelt kan mäta skillnader, och detta beror helt enkelt på kabelns begränsade längd och vår begränsade hörsel.

Samma faktiska princip gör sig gällande i mycket som diskuteras här, och man gör sig själv en otjänst om man envetet hävdar kategoriska ståndpunkter som exempelvis att kablar alltid gör skillnad, eller för den delen det diametralt motsatta.

Vissa fysikaliska och vetenskapliga faktum borde anammas även av de mest envetna nötterna i respektive skyttegrav, eller är det för mycket att förvänta sig? :)

Postad 06 januari 2013 - 15:55

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

@jajoj
Med bättre kablar vad menar du med det?

Blint är väl snarare en förutsättning / ett krav om metoden skall kallas objektiv? Varför skulle det vara annorlunda för ljud än vid objektiva jämförelser i andra sammanhang?

Läs mitt inlägg igen och läs gärna informationen på länken i slutet av inlägget så blir det nog lite tydligare vad jag menar.

Ursäkta, men nu har skivan hakat upp sig här ovan och kör samma gamla vanliga onyanserade tugg...

Onyanserat för att du inte förstår vad jag menar.

/ j

Postad 06 januari 2013 - 16:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Läs mitt inlägg igen och läs gärna informationen på länken i slutet av inlägget så blir det nog lite tydligare vad jag menar.

Kan bara referera till vad du skriver och försöka tolka detta. Önskar man ett objektivt och repeterbart resultat så krävs det, såvitt jag förstår i alla seriösa sammanhang, att man inte vet t.ex. vilken kabel, vin eller medicin man jämför. Detta för att ta bort förväntanseffekter som alltid är luriga i dessa sammanhang. Det är ju inget nytt direkt... Att man däremot, som du, tycks mena att det behövs en objektiv metod men att så förutsättningslöst som möjligt inte är så viktigt för metoden är ovanligt. Du får gärna förtydliga runt detta.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 januari 2013 - 16:34.

Postad 06 januari 2013 - 17:07

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

De som påstår att det inte är någon skillnad på bluray-spelare, kablar m.m säger så för att de inte vet hur de ska jämföra hifiprodukter. De saknar en bra metod och famlar i mörkret.

Självklart inte! Om man inte förstår skillnaden mellan jämföra högtalare eller kablar så har man inte förstått mycket inom hifi. Då blir det nästan skrattretande att de personerna försöker "läxa upp" andra hur det är.
Så mitt tips till dig är att studera lite fysik, förstå sammanhang, läsa på och testa blindtester.

Postad 06 januari 2013 - 17:07

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4 773 inlägg
  • 1

Onyanserat för att du inte förstår vad jag menar.

Nejdå, din generalisering att skeptiker inte skulle begripa hur man mäter eller jämför är väldigt tydlig, och snubben du länkar till förespåkar subjektivism framför objektivitet, vilket visserligen är bra som komplement, men definitivt inte mer än så.

Beskrivningen av produketrna snubben säljer är ungefär på Svalander-nivå, vilket verkligen inte höjer omdömet... :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.