Höra skillnad på hifiljud?
2669 svar till detta ämne
Postad 14 February 2014 - 02:07
Unregisteredd9343d5f
-
Unregisteredd9343d5f
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Det är ganska roligt att de som hör skillnad på ljud med olika kablar är folk som sitter hemma och lyssnar som hobby. Medans vi som jobbar professionellt med ljud inte kan uppfatta en skillnad, ni borde jobba som ljudtekniker istället!!!!
På min utbildning som ljudingenjör är kriterie för att bli antagen att man har mycket god hörsel, och sen tränas vi i kritiskt lyssnande, och ingen av oss har kommit fram till att vi kan höra nån skillnad på kablar som mäter i stort sett identiskt.
Jag tror att ni som påstår att ni hör skillnad inte vet hur ni ska lyssna och analysera ett ljudande exempel.
Postad 14 February 2014 - 06:08
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Vad tog 4 timmar? Utveckla gärna resten vad du menar.
Man eldar inte högtalar element om man har för hög effekt in i elementet utan när det eldas så är det disten som är den största boven så har man ett mycket låg distande system så är det ingen större risk att det blir eldning av . Och det är bara att titta på hur många 0 som kommer efter decimalen och vid vilken frekvens som det är mät vid I regel så är dom flesta förstärkare har sin mätning vid 1khz men vad händer högre upp jo disten ökar lavin artat men sjunker under 1khz och en AV Reciver duger bara till förförstärkare och inget mer.
Postad 14 February 2014 - 07:28
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Det är ganska roligt att de som hör skillnad på ljud med olika kablar är folk som sitter hemma och lyssnar som hobby. Medans vi som jobbar professionellt med ljud inte kan uppfatta en skillnad, ni borde jobba som ljudtekniker istället!!!!
På min utbildning som ljudingenjör är kriterie för att bli antagen att man har mycket god hörsel, och sen tränas vi i kritiskt lyssnande, och ingen av oss har kommit fram till att vi kan höra nån skillnad på kablar som mäter i stort sett identiskt.
Jag tror att ni som påstår att ni hör skillnad inte vet hur ni ska lyssna och analysera ett ljudande exempel.
Och hur har din research angående vilka yrken som de som skriver i tråden har, gått till? Jag har jobbat som ljudtekniker, både live och i studio produktion, radio studio. Installatör/uthyrning av PA & AV utrustning, DJ, i hifibutik och i leverantörsled med nära anknytning till producenter av både elektronik och högtalare ( dock ej kablar ). Har du bara en utbildning till ljudtekniker, eller är det din huvudsakliga inkomst källa? I min old school värld är erfarenhet värd bra mycket mer än lite utbildning om erfarenheten saknas. Det krävs inte det man generellt menar när man säger mycket god hörsel för att höra skillnader. Saker som är lite svåra att sätta ord på och definitivt i denna tråd med allt vad det innebär, som luftighet, djup, bred, närvaro, tight, mm är sådant som man kan höra med en inte alltför god hörsel. Detaljer, och då framförallt i högre frekvenser kräver " god hörsel". Skulle det vara så som du beskriver angående hörseln så borde i stort sett ingen äldre än 30-35 år kunna jobba med någon form av ljudproduktion. Min uppfattning är att när man befinner sig på utvecklingsavdelningen hos en högtalartillverkare och lyssnar och jämför olika presample i ett akustiskt dött rum som inte ens har ett riktigt golv utan det är ett kraftigt spänt nät över ett totalt dämpat golv så lyssnar man nog kritiskt och analytiskt. " kablar som mäter i stort sett identisk " det var ett framsteg i rätt riktning, då många hävdar att INGA varken hörbara eller mätbara skillnader finns.
Redigerat av OMD28, 14 February 2014 - 09:24.
Postad 14 February 2014 - 07:39
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Man eldar inte högtalar element om man har för hög effekt in i elementet utan när det eldas så är det disten som är den största boven så har man ett mycket låg distande system så är det ingen större risk att det blir eldning av . Och det är bara att titta på hur många 0 som kommer efter decimalen och vid vilken frekvens som det är mät vid I regel så är dom flesta förstärkare har sin mätning vid 1khz men vad händer högre upp jo disten ökar lavin artat men sjunker under 1khz och en AV Reciver duger bara till förförstärkare och inget mer.
Definiera dist och förklara vad i dessa toner som skiljer högtalarelementets arbete mot toner som inte definieras som dist. Högtalarelementet bryr sig inte om vad ditt öra tycker. Bara om vilket arbete det skall utföra. Jo effekten bränner element, vid kontinuerlig drift. tom långt under specad effekttålighet. Men i verkligheten är medeleffeken vid musik långt under specen . Jag har bränt många element, men under förhållanden som inte direkt liknar musiklyssning. I många fall som sagt långt under soecad effekt. Det som händer är att talspolens lack till slut bränns och det blir kortis i spolen.
Postad 14 February 2014 - 07:57
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Ditt resonemang stämmer och framför allt i diskant element, men nog kan för hög effekt förstöra ett element. Att en AVR bara duger som försteg, är ganska långtgående förhastade slutsatser, visst är det så att de ofta har väldigt generösa specar. Dessutom motsägelse fullt jämfört med en dels uppfattning här i tråden eftersom förstärkare är identiska innan disten blir för hög. Så en 5x100 för 1995:- eller ett 2-kanals slutsteg för 250000:- skiljer sig inte åt innan disten blir för hög. ( inte min uppfattning,men som sagt en del i tråden menar det ) Med den teorin måste iaf onkyo separata slutsteg PA-MC 5500/5501 vara urkass eftersom slutstegsdelen är identisk med det i min AVR TX-NR5010 att jag dessutom kan köra aktiv delning och därmed aktiv bi-ampning gör att jag tycker min AVR presterar riktigt bra.
Redigerat av OMD28, 14 February 2014 - 09:18.
Postad 14 February 2014 - 08:01
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
" kablar som mäter i stort sett identisk " det var ett framsteg i rätt riktning, då många hävdar att INGA varken hörbara eller mätbara skillnader finns.
Om mätbara skillnader finns hos en kabel, i vilka enheter mäts dom skillnaderna? På vilket klangligt sätt påverkar dessa skillnader ljudet och varför gör dom det?
Postad 14 February 2014 - 08:11
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Om mätbara skillnader finns hos en kabel, i vilka enheter mäts dom skillnaderna? På vilket klangligt sätt påverkar dessa skillnader ljudet och varför gör dom det?
Ingen aning, jag bara citerade granhfan så ställ frågan till honom. Dessutom är inte skillnaderna som jag upplever klangliga utan mer flummit definierbara som luftigt, djup, bred, musikalitet, skärpa, Varför ? det bryr jag mig inte om, det räcker med att jag gillar upplevelsen bättre.
Postad 14 February 2014 - 08:24
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Ingen aning, jag bara citerade granhfan så ställ frågan till honom.
Dessutom är inte skillnaderna som jag upplever klangliga utan mer flummit definierbara som luftigt, djup, bred, musikalitet, skärpa, Varför ? det bryr jag mig inte om, det räcker med att jag gillar upplevelsen bättre.
Indirekt så sa du att det finns egenskaper i kablar som går att mäta och som påverkar ljudet i olika utsträckning. Dom som tror på det tycker jag skall försöka förklara fenomenet.
Postad 14 February 2014 - 09:22
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Indirekt så sa du att det finns egenskaper i kablar som går att mäta och som påverkar ljudet i olika utsträckning. Dom som tror på det tycker jag skall försöka förklara fenomenet.
Jag måste ärligen erkänna att jag inte besitter kunskapen att förklara alla fenomen jag sett/upplevt i mitt liv, kan du? Som jag sa så är det för mig inte så viktigt varför, men intressant att det av majoriteten upplevs så.
Postad 14 February 2014 - 09:38
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Läs om nocebo, där kan man läsa om personer som TROR sig höra skillnad eller TROR sig höra ett skadligt ljud och därefter skapar ett symptom i sig själva.
Det vill säga, en doktor som 30sek in i ljudklippet säger att det spelats ett ohörbart skadligt ljud i bakgrunden, som skapar huvudvärk redan efter 10sek, kommer skapa ett riktigt symptom för den som lyssnar.
Så symptomen är riktiga, även om inget skadligt ljud har spelats upp, men bara för en annan person sagt att det var skadligt och att man kommer få huvudvärk. Huvudvärken är riktig, men den är skapad av något som inte finns.
Postad 14 February 2014 - 10:07
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Jag måste ärligen erkänna att jag inte besitter kunskapen att förklara alla fenomen jag sett/upplevt i mitt liv, kan du? Som jag sa så är det för mig inte så viktigt varför, men intressant att det av majoriteten upplevs så.
Ok. Men om du känner dig påhoppad så kan det bero på följande: Du säger att du jobbat som ljudtekniker inom live och studio, installatör, DJ, jobbat i HiFi-butik mm. Sen när du får några tekniska frågor om kablar så svarar du att du inte vet. Sen så säger du att dina lyssningsintryck är av den flummiga karaktären. Hmm...svårt att ta på allvar.
Postad 14 February 2014 - 10:33
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Det handlar om ohms lag och distorision disten bränner spolar inte hur många watt som går i genom kabeln sen brukar det vara spolens lack som ger upp först på grund av värmen som inte transporteras ur spol gapet .
OK då har jag lärt mig något nytt, ren odistad signal och effektåligheten är oändlig. Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare utan snarare hur hög ström det är och ohms lag är en del av det förhållandet.
Knaserier. Värmeutvecklingen i en ledare har en direkt koppling till effekten som utvecklas/förbrukas i densamma.
Postad 14 February 2014 - 10:36
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Ok. Men om du känner dig påhoppad så kan det bero på följande: Du säger att du jobbat som ljudtekniker inom live och studio, installatör, DJ, jobbat i HiFi-butik mm. Sen när du får några tekniska frågor om kablar så svarar du att du inte vet. Sen så säger du att dina lyssningsintryck är av den flummiga karaktären. Hmm...svårt att ta på allvar.
Jag förstår hur du menar och är man intresserad av kablar eller vad det nu må vara på det sättet så är det säkert intressant. Men jag är mer för praktisk tillämpning, vi har olika uppfattningar och jag tycker ingen av oss har fel och ingen mer rätt än den andra. Min uppfattning är att man kan använda teknik mycket bra utan att nödvändigtvis kunna den under skalet. Ibland har jag sett raka motsatsen någon ser inte alla användningsområden för en sak pga att man genom tekniskt kunnande upplever en begränsning som gör att man anser att det här går inte, fast det kanske gör det trots allt. Som en liknelse så har jag renoverat hemma och haft några som jag tycker mycket skickliga hantverkare hemma, som visste exakt hur tapeterna beter sig och vilket lim de bör använda på ett visst underlag. Men jag är hyvsat övertygad om att de går bet på att berätta vilken typ av pappersmassa och hur de olika skikten i tapeten är gjorda. Samma sak med de som målade de vet nog inte och kan nog inte analysera vilka kemikalier/substanser som färgen innehåller. Men jag tycker fortfarande att de är duktiga, kunniga och erfarna yrkesmän. Jag har inte spätt på mitt " CV " däremot flera gånger erkänt att min utbildning sträcker sig till 3-årig El-tele gymnasium. Och en dj*vla massa internutbildningen hos olika arbetsgivare, men det djupaste angående kablar har varit att det är en OEM produkt av syrefri koppar i 1,5 & 2,5 area som säljs på rulle. Knaserier.
Värmeutvecklingen i en ledare har en direkt koppling till effekten som utvecklas/förbrukas i densamma.
Och effekten förhåller sig till spänningen och strömmen, så vi har båda rätt.
Redigerat av OMD28, 14 February 2014 - 10:41.
Postad 14 February 2014 - 10:46
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Och effekten förhåller sig till spänningen och strömmen, så vi har båda rätt.
Bestämt nej. Bägge dina meningar är knasiga och felaktiga. "OK då har jag lärt mig något nytt, ren odistad signal och effektåligheten är oändlig. Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare utan snarare hur hög ström det är och ohms lag är en del av det förhållandet."
Postad 14 February 2014 - 11:22
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Bestämt nej. Bägge dina meningar är knasiga och felaktiga.
"OK då har jag lärt mig något nytt, ren odistad signal och effektåligheten är oändlig. Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare utan snarare hur hög ström det är och ohms lag är en del av det förhållandet."
Menar du på fullt alvar att man kan få ut effekt utan ström och spänning?
Postad 14 February 2014 - 11:31
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Så här skriver HiFi-klubben om en av sina högtalarkablar. "Vid både filmljud och musik får du en övertygande dynamisk återgivning, där bas och effekter formligen exploderar i fullt format. Samtidigt är diskanten luftig och naturlig och helt utan aggressiva tendenser."Då borde en lampsladd som dom nervärderar vara åt det motsatta hållet. En icke övertygande odynamisk återgivning där bas och effekter imploderar till litet format. Samtidigt är diskanten instängd, onaturlig och agressiv. Tror jag skall fråga om det är på det sättet nästa gång jag är inne på klubben. Roligt att se när dom försöker skruva sig själva genom golvet samtidigt som dom försöker krysta fram ett svar.
Postad 14 February 2014 - 11:37
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Så här skriver HiFi-klubben om en av sina högtalarkablar.
"Vid både filmljud och musik får du en övertygande dynamisk återgivning, där bas och effekter formligen exploderar i fullt format. Samtidigt är diskanten luftig och naturlig och helt utan aggressiva tendenser."
Då borde en lampsladd som dom nervärderar vara åt det motsatta hållet. En icke övertygande odynamisk återgivning där bas och effekter imploderar till litet format. Samtidigt är diskanten instängd, onaturlig och agressiv.
Tror jag skall fråga om det är på det sättet nästa gång jag är inne på klubben. Roligt att se när dom försöker skruva sig själva genom golvet samtidigt som dom försöker krysta fram ett svar.
Har de utryckt sig nervärderande mot en lampsladd? Eller har de bara beskrivit en av kablarna i sitt sortiment? Varför skulle per automatik det som inte beskrivs vara motsatsen? Är alla bilar som inte är vita, svarta?
Postad 14 February 2014 - 11:44
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Att jag skriver att mina lyssningsintryck är av den flummiga karaktären är en blandning mellan ironi och försiktighet för att slippa påhopp om teknisk mätbar data. Jag vet inte hur man mäter ljudupplevelser som luftigt, brett, tight, osv och för vissa finns inte upplevelser som inte är mätbara. Nu är debatten om kablar och det råder olika uppfattningar i ämnet, utan att värdera vad som är si eller så, men om vi beskrev hur vi upplever olika högtalare då skulle det troligtvis finnas en större acceptans för den typen av beskrivning. Därför skrev jag flummiga, kunde lika gärna skrivit inte tekniskt mätbart belagda lyssnings upplevelser.
Redigerat av OMD28, 14 February 2014 - 11:45.
Postad 14 February 2014 - 11:49
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Har de utryckt sig nervärderande mot en lampsladd? Eller har de bara beskrivit en av kablarna i sitt sortiment? Varför skulle per automatik det som inte beskrivs vara motsatsen? Är alla bilar som inte är vita, svarta?
Ja dom tycker det är synd att vissa använder lampsladd, den är inte gjord för musik men passar till lampor (står på hemsidan). Jag tycker det är BS, vad tycker du? Förresten, alla bilar som inte är vita är ovita.
Postad 14 February 2014 - 11:57
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Ja dom tycker det är synd att vissa använder lampsladd, den är inte gjord för musik men passar till lampor (står på hemsidan). Jag tycker det är BS, vad tycker du? Förresten, alla bilar som inte är vita är ovita.
Jag tycker också att det BS, även om jag kanske till skillnad från dig tror på skillnader mellan vissa kablar. Men nyanserna är så små och dyrast är inte bäst, min icke belagda uppfattning är att kombinationen av alla komponenter i ett system är viktigast. Vissa prylar passar olika bra ihop, och dessutom är det så krångligt att en viss kombination tycker en person om och en person föredrar en annan kombination och detta utan att priset behöver skilja eller kan vara så att man föredrar det billigare. Jag visste faktisk inte att Hifi Klubben avfärdar " lampsladd " på det sättet. Visst den är inte gjord för musik, men vilken sladd är gjord för det. De är gjorda för att leda en elektrisk ström av något slag.
Postad 14 February 2014 - 12:06
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Men när folk som har dessa kunskaper berättar något som går emot vad du tror så anser du helt plötsligt att de har fel? Och folk som verkligen gjort blindtest som vet hur lätt det är att inbilla sig saker. Eller de som framför otaliga tester som visar unisont samma resultat ignorerar du. Det påminner mig om tråden under övrigt där några påstår att vi aldrig varit på månen. Vissa prylar passar olika bra ihop,
Varför? Vad grundar du det på?
Redigerat av par-joha, 14 February 2014 - 13:19.
off-topic
Postad 14 February 2014 - 12:06
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Jag visste faktisk inte att Hifi Klubben avfärdar " lampsladd " på det sättet. Visst den är inte gjord för musik, men vilken sladd är gjord för det. De är gjorda för att leda en elektrisk ström av något slag.
Jodå, dom skrivar att sin billigaste 1,5mm2-kabel ger hörbart bättre ljud än en lampsladd. Detta går att höra även på en billig anläggning, skriver dom. Undrar om dom ställer upp på ett blindtest mellan Argonkabeln och en lika grov lampsladd kopplade till deras billigaste system?
Postad 14 February 2014 - 12:12
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
vad är det för kabel som är gjord för musik och hur låter musik i en kabel.
Postad 14 February 2014 - 12:17
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Men när folk som har dessa kunskaper berättar något som går emot vad du tror så anser du helt plötsligt att de har fel? Och folk som verkligen gjort blindtest som vet hur lätt det är att inbilla sig saker. Eller de som framför otaliga tester som visar unisont samma resultat ignorerar du. Det påminner mig om tråden under övrigt där några påstår att vi aldrig varit på månen.
Varför? Vad grundar du det på?
Nu börjar det bli fånigt, om du inte håller med om att ljudet kan ändra sig i en anläggning när man byter en eller flera komponenter så står vi långt från varandra, längre än jag trodde. Det här med att tycka att någon har fel är på något tråkigt vis röda tråden i den här tråden. Sedan kan jag tillägga att ingen i tråden vissnat kunskap att kunna förklara mina upplevelser, möjligtvis avfärdat dem.
Redigerat av par-joha, 14 February 2014 - 13:19.
redigerat citat
Postad 14 February 2014 - 12:43
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Åter igen, jag rekommenderar att läsa vad Roger Russel ( Director Acoustic Research, McIntosh Laboratory ) skriver om kablar. http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm
Postad 14 February 2014 - 12:48
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Sedan kan jag tillägga att ingen i tråden vissnat kunskap att kunna förklara mina upplevelser, möjligtvis avfärdat dem.
Men alltså, vad är det du vill ha förklarat? Ingen kan ju ta dina upplevelser ifrån dig. När du, som du själv skriver, använder flummiga uttryck som faktiskt kan betyda något helt annat för en annan människa, så går det liksom inte ens att diskutera. Dessutom så har du väl inte nämnt omständigheterna vid dina upplevelser. Börja med det så kanske du får svar på dina funderingar.
Postad 14 February 2014 - 12:50
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1836 inlägg
Nu börjar det bli fånigt, om du inte håller med om att ljudet kan ändra sig i en anläggning när man byter en eller flera komponenter så står vi långt från varandra, längre än jag trodde.
Det här med att tycka att någon har fel är på något tråkigt vis röda tråden i den här tråden.
Sedan kan jag tillägga att ingen i tråden vissnat kunskap att kunna förklara mina upplevelser, möjligtvis avfärdat dem.
Luftighet kan vara ett stort dynamiskt omfång och frekvensspektrum. Bredd kan vara fas mellan kanalerna, djup kan innebära snabba transienter för specifika frekvenser. Allt detta går ju att mäta, det är väl intressant att faktiskt "veta" vad det egentligen är du gillar, översatt till en mer specifik och konsekvent beskrivning? MVH.
Redigerat av Isaac, 14 February 2014 - 13:56.
Postad 14 February 2014 - 13:09
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tror aldrig jag sett så fantastiska tolkningar på grundläggande ellära som här. Men faktum är att förvånande många har extremt dålig koll på just det mest elementära. Som tex. vad ström och spänning egentligen är för något. Ett litet tips är att "ström" är precis vad det låter som och att storheten I står för "intensitet", alltså hur många elektroner som "strömmar" per tidsenhet.
Och ohms lag är inte en del av detta, utan detta är en del av ohms lag.
Postad 14 February 2014 - 13:33
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Tror aldrig jag sett så fantastiska tolkningar på grundläggande ellära som här. Men faktum är att förvånande många har extremt dålig koll på just det mest elementära. Som tex. vad ström och spänning egentligen är för något. Ett litet tips är att "ström" är precis vad det låter som och att storheten I står för "intensitet", alltså hur många elektroner som "strömmar" per tidsenhet. Och ohms lag är inte en del av detta, utan detta är en del av ohms lag. 
Enig även om jag själv inte har den största kunskapen på området. Tidigare i tråden blev jag idiot förklarad när jag skrev att P förhåller sig till U & I, tydligen kan P finnas utan U & I..... Ohms lag kan hjälpa till att beräkna U eller I i förhållande till R men så mycket mer säger den inte här. PS. rätta mig om jag har fel, det är typ 25 år sedan jag tillämpa de något av detta så minnet kanske sviker.
Postad 14 February 2014 - 13:38
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1836 inlägg
Enig även om jag själv inte har den största kunskapen på området. Tidigare i tråden blev jag idiot förklarad när jag skrev att P förhåller sig till U & I, tydligen kan P finnas utan U & I..... Ohms lag kan hjälpa till att beräkna U eller I i förhållande till R men så mycket mer säger den inte här.
PS. rätta mig om jag har fel, det är typ 25 år sedan jag tillämpa de något av detta så minnet kanske sviker.
Det rör sig om växelström, därför bör man inte glömma kvadratroten. Både ohms lag och fasvinklar är viktiga.
Redigerat av Isaac, 14 February 2014 - 14:08.
Postad 14 February 2014 - 15:18
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Men när folk som har dessa kunskaper berättar något som går emot vad du tror så anser du helt plötsligt att de har fel? Och folk som verkligen gjort blindtest som vet hur lätt det är att inbilla sig saker. Eller de som framför otaliga tester som visar unisont samma resultat ignorerar du.
Det påminner mig om tråden under övrigt där några påstår att vi aldrig varit på månen.
Bl.a. så har jag, och många andra, bett någon kommentera några av dessa länkar som har getts till ert förfogande. De länkar och tester som ni har presenterat har brister, fel, tvivelaktiga tillvägagångssätt etc. och vilket som har påpekats gång på gång av kunniga medlemmar. Men fortsättningsvis så vill ni att folk här ska dra anledningarna en gång till utan att ta sig tid och göra det motsatta för de artiklar som presenterats. Sen att folk som ständigt ifrågasätter andras erfarenheter skriver i sina omdömen på en känd sida där man recenserar produkter och använder just termer som "neutral" "lite år det varma hållet" i sin beskrivning av en förstärkares karaktär. Dock med reservationen om att man troligtvis inte kan särskilja dessa i ett blindtest. Klokt att gardera sig, men ändå lite dubbelmoral att sitta och dela ut betyg kan jag tycka, speciellt då man vill få allt att va en effekt av placebo. Tråkigt dock att placebo teorin inte håller det mått som man vill föreställa sig. Placebo effekt har en början och ett slut, dvs den avtar vartefter. Som många i alla möjliga trådar förespråkar till folk som vill köpa, t.ex. en ny förstärkare, är att låna hem sakerna och provlyssna i sin egen hemmiljö. Tänker man rent placebomässigt så är ju detta ett steg i rätt riktning för då minskar man de faktorer som påverkar ens beslutsförmåga, tex en god försäljare, och det kritiska lyssnandet kan börja. Då kan man sitta i lugn och ro och testa och jämföra ny/befintlig. Vill också påpeka att många hifi intresserade också lämnar tillbaka prylar för att de inte lät bättre än sin befintliga anläggning även om den nya förstärkaren var mer estetiskt tilltalande. Kanske för att de inte gillade vad de hörde, inte var någon skillnad från det vad de redan har, nocebo.. Om placebon då är 100% konstant som många menar och tror så borde det finnas ett internationellt intresse att hitta sätt för folk att motarbeta denna otäcka effekt som styr våra liv tills vi dör. Forskning bedrivs fortfarande på placebo, får se vad man kommer fram till.. Ang. din video om läsktestet så är det ett bra bevis för placebo och makten av skicklig marknadsföring, men det finns även fysiologiska egenskaper som tjänar syftet. Bl.a. att efter att man dricker en sockerlösning, säg flaska A, så börjar hormonutsöndringen i kroppen, bl.a. endorfiner (mycket potent hormon som ger "lyckorus" i vardagligt språk). Då när de kommer fram till flaska B så är denna process redan igång och man får inte samma upplevelse efter intag nr 2. Det intressanta som man också borde tänka på är vad som skulle hänt om folk skulle fått smaka ett antal gånger, kan va så att 90% efter 3 eller 4 försöket hade insett att det är samma dryck. Vem vet, ev skulle samma metod kunna funka på ett blindtest på förstärkare med.
Redigerat av karten, 14 February 2014 - 15:38.
Postad 14 February 2014 - 15:39
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Luftighet kan vara ett stort dynamiskt omfång och frekvensspektrum. Bredd kan vara fas mellan kanalerna, djup kan innebära snabba transienter för specifika frekvenser.
Allt detta går ju att mäta, det är väl intressant att faktiskt "veta" vad det egentligen är du gillar, översatt till en mer specifik och konsekvent beskrivning? MVH.
Det är svårt att skriva i denna tråd, jag vet vilka faktorer som kan upplevas hur. Vi är helt överens om den saken. Men jag menar att dessa faktorer kan iaf upplevelsevis om ej mätbart skilja mellan olika kablar och/eller förstärkare Men om/när man skriver det så blir svaret att det inte kan stämma eftersom det inte finns mätbara skillnader på kablar. Då försökte jag att med andra än mättekniska data försöka förklara hur jag subjektivt kan uppleva ett ljud mot ett annat.
Postad 14 February 2014 - 16:19
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Bestämt nej. Bägge dina meningar är knasiga och felaktiga.
"OK då har jag lärt mig något nytt, ren odistad signal och effektåligheten är oändlig. Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare utan snarare hur hög ström det är och ohms lag är en del av det förhållandet."
Menar du på fullt alvar att man kan få ut effekt utan ström och spänning?
Nej, jag menar precis det jag skriver: OMD28 ang effekttålighet:"ren odistad signal och effektåligheten är oändlig" = FEL OMD28 ang värmeutveckling: "Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare..." = FEL Sen kan man väl lugnt konstatera att även den här tråden flutit ut i märklig pajkastning om vad som egentligen är ganska enkla självklarheter. Ja, det finns absolut skillnader på kablar, men man får nästan anstränga sig för att hitta en såpass tunn och/eller usel ledare att den inte duger i de längder man brukar ha i ett vardagsrum. Lyckas man hitta objekt som skiljer sig åt lyssningsmässigt så är den mätbara skillnaden åtskilliga procent, dvs många enkelt mätbara skillnader är vi helt enkelt inte kapabla att urskilja med våra sinnen. Telefontråd, lampsladd och i princip allt därutöver är FULLT tillräckligt (i några meters längd) för att man skall ha passerat tröskeln för vad som behövs för att signalen skall påverkas så lite att man rent fysiskt inte KAN höra någon skillnad.
Postad 14 February 2014 - 16:30
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
"ren odistad signal och effektåligheten är oändlig"Har någon verkligen skrivit så? "Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare..." Tja, rent definitionsmässigt är det ju inte Watt som strömmar genom ledaren, så där har ju karln faktiskt rätt. Fast nog inte med vilje. Sedan var väl detta inte menat som en kabeltråd tror jag. Men fortfarande fashinerande hur detta ämne engagerar. Reklamen från Hifiklubben var ju bara brutalt kul. Tror knappt det ens finns högtalare som kan göra vad deras kablar kan. Helt jä.. otroligt. Nä, när jag läser sånt förstår jag att "icke troende" ibland kan bli lite irriterade.
Redigerat av laddie15, 14 February 2014 - 16:36.
Postad 14 February 2014 - 16:56
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
"ren odistad signal och effektåligheten är oändlig"
Har någon verkligen skrivit så? 
"Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare..."
Tja, rent definitionsmässigt är det ju inte Watt som strömmar genom ledaren, så där har ju karln faktiskt rätt. Fast nog inte med vilje.
Sedan var väl detta inte menat som en kabeltråd tror jag. Men fortfarande fashinerande hur detta ämne engagerar. Reklamen från Hifiklubben var ju bara brutalt kul. Tror knappt det ens finns högtalare som kan göra vad deras kablar kan. Helt jä.. otroligt. Nä, när jag läser sånt förstår jag att "icke troende" ibland kan bli lite irriterade. 
Jag har skrivit så men det är ryckt ur sitt sammanhang som var ett ironiskt svar se bifog bild.
Redigerat av OMD28, 14 February 2014 - 16:57.
Postad 14 February 2014 - 17:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag har skrivit så men det är ryckt ur sitt sammanhang som var ett ironiskt svar se bifog bild.
Ah. det förklarar saken.
Postad 14 February 2014 - 17:02
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Nej, jag menar precis det jag skriver:
OMD28 ang effekttålighet: "ren odistad signal och effektåligheten är oändlig" = FEL
OMD28 ang värmeutveckling: "Det stämmer att det inte är hur många watt som går genom ledare..." = FEL
Sen kan man väl lugnt konstatera att även den här tråden flutit ut i märklig pajkastning om vad som egentligen är ganska enkla självklarheter.
Ja, det finns absolut skillnader på kablar, men man får nästan anstränga sig för att hitta en såpass tunn och/eller usel ledare att den inte duger i de längder man brukar ha i ett vardagsrum. Lyckas man hitta objekt som skiljer sig åt lyssningsmässigt så är den mätbara skillnaden åtskilliga procent, dvs många enkelt mätbara skillnader är vi helt enkelt inte kapabla att urskilja med våra sinnen.
Telefontråd, lampsladd och i princip allt därutöver är FULLT tillräckligt (i några meters längd) för att man skall ha passerat tröskeln för vad som behövs för att signalen skall påverkas så lite att man rent fysiskt inte KAN höra någon skillnad.
Om man klipper ut en halv mening ur ett svar och dessutom utan inlägget man svarar på kan nog många meningar verka tokiga. Sen är jag enig att det blivit lite för mycket paj kastning, men på en rimligt ok nivå inga jätte påhopp. Men visst mycke har inte så mycket med skillnad/inte skillnad på hifiljud att göra.
Redigerat av OMD28, 14 February 2014 - 17:06.
Postad 14 February 2014 - 17:10
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Om man klipper ut en halv mening ur ett svar och dessutom utan inlägget man svarar på kan nog många meningar verka tokiga.
Läs inlägg #1093 så ser du med all önskvärd tydlighet att bäde din kommentar och det du besvarade fanns med. Bägge felaktiga. Huruvida ditt svar var ironi eller inte kan man diskutera, men sen påstod du att det du skrivit stämde trots allt, vilket det verkligen inte gjorde.  Du är en påhittig jäkel, bra på att slingra dig och har alltid ett rejält lager av bortförklaringar beredda. Sånt uppskattas inte av alla...
Redigerat av Unregistered277056c3, 14 February 2014 - 17:12.
Postad 14 February 2014 - 17:22
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Läs inlägg #1093 så ser du med all önskvärd tydlighet att bäde din kommentar och det du besvarade fanns med. Bägge felaktiga.
Huruvida ditt svar var ironi eller inte kan man diskutera, men sen påstod du att det du skrivit stämde trots allt, vilket det verkligen inte gjorde. 
Du är en påhittig jäkel, bra på att slingra dig och har alltid ett rejält lager av bortförklaringar beredda. Sånt uppskattas inte av alla... 
Då ber jag om ursäkt, för mig är det så uppenbart att det bara kan tolkas som ironi. Och förstår man att det är ironi tror jag även att man förstår att jag menar precis tvärt om att det inte är dist som förstör högtalare. Men visst är det så att många förstärkare lämnar en skadlig signal när de klipper/distar så det kan vara en bidragande orsak, men det jag svarade på innebar att utan dist ingen fara oavsett effekten. Sen vidhåller jag att det är strömmen som rusar i kabeln som alstrar värme och rörelse energi som definieras i watt inte " watten " i sig.
Postad 14 February 2014 - 17:54
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nu börjar det bli fånigt, om du inte håller med om att ljudet kan ändra sig i en anläggning när man byter en eller flera komponenter så står vi långt från varandra, längre än jag trodde.
Det här med att tycka att någon har fel är på något tråkigt vis röda tråden i den här tråden.
Fånig för att jag står för ett vetenskapligt synsätt och där du framför ovetenskapliga påståenden? Det får du väl tycka om du vill. Personligen så tycker jag man är ignorant när man inte kan vara självkritisk och vägrar ta in kunskap.
Postad 14 February 2014 - 17:56
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Då ber jag om ursäkt, för mig är det så uppenbart att det bara kan tolkas som ironi.
Och ändå fortsatte du hävda att det du skrev var riktigt? Vi kan nog med fördel lämna det därhän...  ...det jag svarade på innebar att utan dist ingen fara oavsett effekten.
Och som vi vet förhåller det sig inte så i verkligheten. För flitigt användande av ironi förtar effekten och humorn blir obefintlig. Sen vidhåller jag att det är strömmen som rusar i kabeln som alstrar värme och rörelse energi som definieras i watt inte " watten " i sig.
"Watten i sig" är precis exakt det som gör att det blir en värmeutveckling. Effekten = Strömmen ("rörliga elektroner") multiplicerat med Spänningen (Potentialskillnad) En hög ström betyder inte alls per automatik att värmeutvecklingen blir hög. Om ledningsmotståndet är lågt blir effektutvecklingen/förlusten låg och värmen likaså. Prova t ex att spela ordentligt högt med väldigt tunna högtalarkablar. Då blir de gärna varma, just för att motståndet i kabeln är relativt högt. Grövre kablar blir mindre varma. Hoppas resonemanget är begripligt.
Postad 14 February 2014 - 18:16
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Då ber jag om ursäkt, för mig är det så uppenbart att det bara kan tolkas som ironi.
Du är uppenbart ironisk nu va?
Postad 14 February 2014 - 18:27
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
Du är uppenbart ironisk nu va? 
Är det ironi....
Postad 14 February 2014 - 19:16
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Åter igen, jag rekommenderar att läsa vad Roger Russel ( Director Acoustic Research, McIntosh Laboratory ) skriver om kablar. http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm
Se vilken floskel jag hittade Cardas wire does not sound any better
Postad 14 February 2014 - 19:33
OMD28
-
OMD28
-
Mästare
-
-
3032 inlägg
vad som egentligen är ganska enkla självklarheter.
Ja, det finns absolut skillnader på kablar,
KAN höra någon skillnad.
Vi är överens. i framtiden med en närmast religiös hållning till högtalarkabel
Ok ganska stor roll även i hyfsat modesta längder
Så här kan det se ut när man blir citerad ur sitt sammanhang, inget jag gillar Nu lägger jag ner i denna tråd.
Redigerat av OMD28, 14 February 2014 - 19:36.
Postad 14 February 2014 - 21:20
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Så här kan det se ut när man blir citerad ur sitt sammanhang, inget jag gillar
Du har lite dålig koll på vad "citera ur sitt sammanhang" betyder kanske? Det du klippte och klistrade blev ju bara rappakalja...
Postad 15 February 2014 - 19:10
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Nu när det är lugnt här igen vill jag svara på laddies fråga.
karlsson har ju postat ett 30-tal vetenskapliga och dessutom publicerade artiklar, endel peer reviewade där steg ställts emot varandra. i dom testerna har man inte kunnat höra skillnad blint. det finns några andra bra exempel också. att tänka sig att juat stegen i samtliga tester av en slump låtit lika varandra är orimligt, minst sagt.
Men jag vill även påpeka att folk mer än gärna får tro på precis vad dom vill. Det blir bara problematiskt när en nybörjare kommer och får tipset att spendera 50/50 på förstärkare och högtalare, trots hög budget så att säga.
Postad 15 February 2014 - 19:56
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
karlsson har ju postat ett 30-tal vetenskapliga och dessutom publicerade artiklar, endel peer reviewade där steg ställts emot varandra. i dom testerna har man inte kunnat höra skillnad blint. det finns några andra bra exempel också. att tänka sig att juat stegen i samtliga tester av en slump låtit lika varandra är orimligt, minst sagt.
Haha! Fortfarande fel att presentera dessa som vetenskapliga. Intressant att du nu använder ordet "steg" istället för "förstärkare". Vad är det som gäller? Orimligt att de låter lika, mja, kanske. Fortfarande dock oklart varför man behöver equalizer. Kan inte se behovet att använda den i en studie där man försöker dra generella slutsatser om alla förstärkare och alla hifi människor, av flera anledningar men även då det troligtvis är en klar minoritet som använder det i sin hemmiljö. Väntar fortfarande på kommentarer av de artiklar som har presenterats..
Redigerat av karten, 15 February 2014 - 20:00.
Postad 15 February 2014 - 20:24
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Det finns nog både integrerade förstärkqre och slutsteg indet karlsson har postat ska du se.
Varför är det fel att skriva att dom är vetenskapliga? Berätta, vart är det fel i metoden?
Sluta blanda ihop det som karlsson postat och clarkes utmaning. Clarkes utmaning är med eq, det karlsson postat utan eq. Ok?
Redigerat av Zartok, 15 February 2014 - 20:25.
Postad 15 February 2014 - 20:41
karten
-
karten
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det finns nog både integrerade förstärkqre och slutsteg indet karlsson har postat ska du se. Varför är det fel att skriva att dom är vetenskapliga? Berätta, vart är det fel i metoden?
Sluta blanda ihop det som karlsson postat och clarkes utmaning. Clarkes utmaning är med eq, det karlsson postat utan eq. Ok?
Du svara inte på min fråga, vad är det som gäller för din del? Du kan seriöst inte mena att jag ska dra det en gång till? Misstänker att du valt att inte läsa dessa inlägg även om du har kommenterat dem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|