Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1051

Postad 03 February 2012 - 07:45

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1255 inlägg
  • 0

Ja, Leonard öppnar postboxen, möter Penny i dörröppning, går upp för trappan pratande.. första replik?
Lax?
Kyckling?
Professorn Flum? (Professor FuzzyFace typ)
Star Wars?
Only twice on bly-ray
Bio?
...gjorde slut
ingen sex
monster

sedan är de uppe :)

Jag spelade in reprisen senare så jag känner igen allt du beskriver, så det närmsta jag kommer i vad jag kommer ihåg är att de började gå upp för trapporna från postlådorna (bottenvåningen).

#1052

Postad 03 February 2012 - 10:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0
PGU, vi tar det i tråden för boxen istället...

#1053

Postad 03 February 2012 - 13:59

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Det stämmer att just nu så sänds Svt också med 704x576i
samt Tv4 New och Tv11 det mystiska 544x576i

MEN !!! Det är bara hos Canal Digital
Hos viasat sänds alla dessa kanaler i rätt format 720x576i



Nog bäst att ni gör det Miriam, med tanke på vad jag skriver med fetstil här ovan
Tycker att ni börjat få allt mer problem med tekniken och det är ju inte bra med tanke på reklamen ni kör i Tv

Sedan skulle jag önska att ni tar tag i Eurosport 2 HD och svenska kommentatorer på Eurosport 2
Eurosport är kanaler som ger oss en hel del riktigt bra sport och med mycket bra kvalite
Tex idag kunde man se Konståknings EM i HD istället för en mycket sunkig helkass sugande bild som Tv4 Sport erbjuder

Ni måste möta upp Viasat som nu kommer att köra ut 4 Filmkanaler i HD ( 1 mars )
( och som redan har Tv3HD och som också får Tv5HD )
Ni har bara EN.. För den andra sänder aldrig på helgerna och det är ju mycket märkligt att den inte sänder när man har tid att se på tv.

Jag vet att ni inte äger canal+ men det är de ni har som leverantör av både sport och film och ni kan inte sitta i knät på ett företag som ingår i Tv4 gruppen. Ni måste se till att bli självständiga och därför hade det varit kanon om ni kunde skapa ett samarbete med Sky UK som har ett fantastiskt utbud. Då kan Tv4 gruppen få något att bita i

Tv4 Gruppen är inget för er att bygga på
De lanserar den ene efter den andre skitkanalen i SDTV
Framtiden är HDTV och det är knappt att de en har en HD kanal då Tv4 HD nog är den HD kanalen som sänder minst HD i hela Norden.
Tv4 visade klart sitt ointresse för HDTV när de tog bort serierna i HD från Canal+ och inte har annonserat en enda nyhet om HDTV för framtiden.
Vill ni vara en del av framtiden och inte förlora alla era kunde till Viasat, så är det nog dax att börja handla nu och framför allt tala om för era kunder vad ni tänker göra. Glöm 3DTV då det är ointressant sålänge man måste sitta med glasögon för att se på tv.


Ta med dig dessa tankar till dina chefer, för om inte de gör något vettigt inom kort, så kommer viasat att äta upp er
Personligen har jag redan sagt upp mitt abonnemang hos er och kommer bara behålla familjepaketet (obundet) tills att jag bestämt mig för hur jag skall göra. Bestämmer mig nu i vår om jag helt skall gå över till Viasat eller om jag skall köra någon kombination av CD + Viasat

Det leder oss in på nästa fråga
Både Canal Digital och Viasat skulle tjäna på att ni lät era kunder använda en av era boxar eller gemensam box
( valfri box på marknaden )
Då skulle man kunna ha både CD och Viasat
Idag väljer de flesta antingen eller om man har parabol
De som har comhem har ju fler alternativ

Skulle önska att du frågar dina chefer, varför ni inte tänker i dessa banor istället för att skapa hinder för era kunder
Tror att om rätt personer (Rätt Personer !!!) från CD och Viasat pratade ihop sig, så skulle ni vinna otroligt mycket på detta
båda två om man ser till alla kunder i Norden som ni INTE HAR.

Ser fram emot dina svar på dessa frågor :)





Hej MalcomX!
Nu är vi fått mer information kring dina frågor om upplösningen på våra kanaler.
Egentligen så spelar det ingen större roll för oss om en kanal sänder i 720*576 eller i 704*576 då det endast är 702 pixlar per linje som kommer att visas. 702 pixlar motsvarar 52 mikrosekunder som en aktiv linje är. Vid uppkonvertering till 720p eller 1080i så är det bara de centrerade 702 pixlarna som kommer att konverteras. Ett tips om man vill läsa mer om det så kan man gå in i NorDig standarden;
http://www.nordig.or...ied_ver_2.1.pdf

När man kommer till de få kanaler som använder 544*576 så är det också en DVB godkänd upplösning. 544*576 använder ¾ av samplingsfrekvensen mot vad som används för 720*576.
Största anledningen är att man på dessa kanaler har en lägre bandbredd och då behöver man inte använda en lika hård komprimering på en 544 sändning mot vad man behöver göra på en 720. På så sätt kan också det göra att bilden upplevs bättre när den inte blir lika hårt komprimerad trots att upplösningen är lägre.

När det gäller vilken bithastighet man valt så har man i fallet med TV4 News nyttjat utrymmet som finns på en frekvens där vi har HD-kanaler där det inte finns plats för mer HD-kanaler. Däremot får en Standard kanal plats med rätt typ av innehåll . Att man lägger kanalen på den frekvensen innebär också då att vi måste använda samma teknik (MPEG4, DVB-S2) vilket gör att man får en effektivare komprimering, men också att man måste ha en HD-box för att kunna ta emot kanalen.

I frågan om varför vi inte har en gemensam box med Viasat så är det inte så lätt. När Viasat bytte krypteringssystem så tillät inte det nya krypteringsföretaget att det skulle finnas något annat krypteringssystem i samma box. Man gjorde undantag för att antal boxar som man redan hade en stor del av ute på marknaden. Men efter det så tilläts de endast använda boxar med endast deras kryptering.

Tar man en box på marknaden som har två Common Interface platser så skulle man ju kunna använda en CA-modul för bägge operatörerna och på så sätt få tillgång till båda utbuden i samma box. Nu är det ju så att Viasat inte erbjuder CA-moduler till privatkunder så det är ju inte heller praktiskt möjligt i dagsläget. Det finns ju ett samarbete med Viasat angående TV3 och Kanal 5 men vad som händer i framtiden är inget vi vet idag så det får tiden utvisa.

Vi hoppas ni fått svar på era frågor. Det är också alltid kul att läsa alla de förslag och önskemål som ni kunder har även om vi inte alltid kan ge er ett direkt svar.Vi tar självklart med oss er feedback gällande förändringar av kanalutbud med mera.

Ha en riktigt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
Emelie

#1054

Postad 03 February 2012 - 14:05

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om detta är rätt tråd eller om detta borde vara i tråden om ADB-boxen. Kanske är det en kombination, men detta blir ett allmänt "klagoinlägg"...

När jag programmerar inspelning så startar dessa sent (1 - 3 minuter) på vissa kanaler. Att det inte är alla kanaler antyder att det är problem med EPG-data, men det kan också vara att övriga kanaler har lagt in en marginal i epg-datat som gör att det blir rätt (då är det ett boxproblem).

Är det något som är rapporterat, för det börjar bli rätt irriterande (det är oftast TV3 och kanal5 som jag upplever det)?

Ett exempel (som är fel åt båda håll!):
Enligt tablån ska The big Bang Theory sändas på tisdagar mellan 21.00 och 21.25. När jag sedan kollar vad som spelats in inser jag att inspelningen startats efter programmet startats (30 - 60 sekunder försen gissar jag på i detta fall) och att den avslutats innan programmet är slut (ca 1 minut för tidigt). Reprisen som sänds är 30 minuter lång enligt tablån och då spelas hela avsnittet in.

Som jag ser det är det flera problem:

  • Kanal5 anger ett 30 minuters program som 25 minuter (de har ju ungefär lika långt reklamavbrott i både första sändningen och reprisen) i tablån. Inte CD:s fel men är det något ni kollar upp med Kanal5?
  • EPG-datat stämmer inte. Återigen inte CD:s fel men samma fråga som ovan.
  • ADB-boxen startar inspelningar sent. CD:s problem.

Jag har boxen inställd på att den ska avsluta inspelningarna i tid enligt epg-data. Detta för när jag hade +3 minuter och spelade in från två kanaler och hade minst en ny inspelning programmerad direkt efter så startade den/de senara garanterat för sent. Om man tar bort "extratiden" så blir det lite bättre men den/de senare inspelningarna startar fortfarande sent.

Detta är vad jag anser vara de största "buggarna" just nu. Är det något som jobbas med eller ska jag fortsätta leta upp repriser att spela in istället?


Hej pgu!

Den inspelningsbara boxen med 500 gb hårddisk använder informationen i EIT datan för att starta inspelningar. Om denna teknik används på ett korrekt sätt av alla led så skulle det göra att boxen startar när programmen startar.
Det skulle också betyda att eventuella förseningar av ett program, på grund av till exempel förlängningar av tidigare program med mera, inte skulle spela någon roll för inspelningen utan boxen skulle ändå starta inspelningen först när programmet startar.

Detta skulle ju vara optimalt i en perfekt värld men nu ser det tyvärr inte ut så. Utrustningen som finns vid utspelningsplatsen hanterar inte detta optimalt idag vilket gör att man kan se att vissa inspelningar startar försent.
För att detta skall bli optimalt måste detta synkroniseras med alla programbolag och där är vi inte idag men förhoppningsvis kommer vi att kunna implementera detta vid senare tillfälle.
Med anledning av detta kommer vi att ändra i boxens mjukvara så att den skall starta inspelningar efter klockan istället.

Vi arbetar aktivt mot programbolagen för att få ett fungerande system utifrån den EPG data de skapar. Det handlar om att programmen måste hålla sig inom de tider de angivit, om detta inte sker så missar man helt enkelt data och därför spelas det inte in.

Ha en bra helg!

Med vänliga hälsningar
Emelie.

#1055

Postad 04 February 2012 - 10:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Hej pgu!

Den inspelningsbara boxen med 500 gb hårddisk använder informationen i EIT datan för att starta inspelningar. Om denna teknik används på ett korrekt sätt av alla led så skulle det göra att boxen startar när programmen startar.

Trevlig funktion, synd att den inte fungerar så bra som den borde. Har ni kontrollerat att det är signalen som kommer försent eller om det är boxen som tar en liten stund på sig att verkligen starta inspelningen?
Eller varför inte se till att boxen börjar buffra innan EIT dyker upp, sedan klippa i inspelningen 60 sekunder innan EIT-händelsen.
Borde gå att lösa.

#1056

Postad 04 February 2012 - 10:38

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Låter som att det kan vara hårddisken som ibland tar lite för lång tid för att starta upp vid schemalagda inspelningar? I så fall borde det vara lätt avhjälpt...

#1057

Postad 04 February 2012 - 10:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Låter som att det kan vara hårddisken som ibland tar lite för lång tid för att starta upp vid schemalagda inspelningar? I så fall borde det vara lätt avhjälpt...

Sker oavsett om boxen är igång eller ej. Tyvärr din teori håller inte.

#1058

Postad 04 February 2012 - 15:52

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0

Sker oavsett om boxen är igång eller ej. Tyvärr din teori håller inte.


Har förstått det men disken går inte ner i dvala (energisparläge) ändå? Och därmed tar olika lång tid att varva upp och vara klar för inspelning? Jaja bara lite slött spånande från mig...

#1059

Postad 04 February 2012 - 16:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Har förstått det men disken går inte ner i dvala (energisparläge) ändå? Och därmed tar olika lång tid att varva upp och vara klar för inspelning? Jaja bara lite slött spånande från mig...

Har inte kollat hur den beter sig inför en inspelning när den är i standby men tror nog att den spinner upp disken i tid. En operation som oavsett bara tar någon sekund.

#1060

Postad 05 February 2012 - 17:55

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3271 inlägg
  • 0
Nu har jag inte pallat läsa igenom hela tråden, men varför kan man inte ställ marginalen INNAN programmet som på Sagem boxen?

#1061

Postad 05 February 2012 - 22:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Nu har jag inte pallat läsa igenom hela tråden, men varför kan man inte ställ marginalen INNAN programmet som på Sagem boxen?

jag misstänker att det har att göra med valet av EIT som trigger för start av inspelning. Kanske ändring på g? Bläddra upp några får inlägg.

#1062

Postad 06 February 2012 - 08:44

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Hej MalcomX!
Nu är vi fått mer information kring dina frågor *Klipp*

Tack för att ni tog er tid att ge svar på frågorna :)

#1063

Postad 06 February 2012 - 09:49

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1255 inlägg
  • 0

Hej pgu!

Den inspelningsbara boxen med 500 gb hårddisk använder informationen i EIT datan för att starta inspelningar. Om denna teknik används på ett korrekt sätt av alla led så skulle det göra att boxen startar när programmen startar.
Det skulle också betyda att eventuella förseningar av ett program, på grund av till exempel förlängningar av tidigare program med mera, inte skulle spela någon roll för inspelningen utan boxen skulle ändå starta inspelningen först när programmet startar.

Detta skulle ju vara optimalt i en perfekt värld men nu ser det tyvärr inte ut så. Utrustningen som finns vid utspelningsplatsen hanterar inte detta optimalt idag vilket gör att man kan se att vissa inspelningar startar försent.
För att detta skall bli optimalt måste detta synkroniseras med alla programbolag och där är vi inte idag men förhoppningsvis kommer vi att kunna implementera detta vid senare tillfälle.
Med anledning av detta kommer vi att ändra i boxens mjukvara så att den skall starta inspelningar efter klockan istället.

Vi arbetar aktivt mot programbolagen för att få ett fungerande system utifrån den EPG data de skapar. Det handlar om att programmen måste hålla sig inom de tider de angivit, om detta inte sker så missar man helt enkelt data och därför spelas det inte in.

Ha en bra helg!

Med vänliga hälsningar
Emelie.

Tackar för ett bra svar. Mycket intressant. Det gav lite ljus åt problemet.
Grundidén med EIT är bra och det är något jag "önskat". Synd bara att det inte funkar till 100% ännu.
Att följa klockan i boxen är helt klart det näst bästa då förseningar inte sker allt för ofta.

En sak som skulle vara intressant att veta när (om) ni går tillbaka till EIT-lösningen är hur vissa specialfall hanteras.
Det jag tänker mig är om man programmerar två+två inspelningar, dvs två parallella direkt följt av två parallella till, är hur det är tänkt om en av de två första programmen är försenat. Kommer hela programmet spelas in och en av de två senare inte startar förrän de båda första är klara eller kommer det försenade avbrytas till förmån för de senare programmen?

Detta är ett specialfall och det kommer bli "fel" någonstans. Jag är bara lite nyfiken på var.
Men det är inget problem när man inte använder EIT-data.

#1064

Postad 06 February 2012 - 11:37

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3271 inlägg
  • 0

jag misstänker att det har att göra med valet av EIT som trigger för start av inspelning. Kanske ändring på g? Bläddra upp några får inlägg.


Så Sagemboxen kör på klockan då?
Man har ju märkt att nästan alla kanaler har blivit sämre på serieninspelningfunktionen. Knappt någon på SVT kanalerna och ingen längre på History HD, Eurosport HD, Discovery etc. (Jag kanske överdriver, men det känns så)
Faktum är att sen ADB-boxen släpptes har försämringen börjat.

Redigerat av Melmac, 06 February 2012 - 11:39.


#1065

Postad 06 February 2012 - 11:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Så Sagemboxen kör på klockan då?

ja, så har jag förtsått det hela. Att EIT är nytt för ADB-boxen vad gäller Canal Digital.
vad gäller markering av EPG data om det är serie eller ej, det är något som kanalerna ansvarar för, något CD ska trycka på att de ska ange.

#1066

Postad 06 February 2012 - 13:30

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3271 inlägg
  • 0
Vilket jag då påpekar för Canal Digital här och nu:
Serieinspelningen är väldigt bra (Oavsett om den spelar in repriser eller inte) så se till att kanalerna skärper sig. Inte ens Så ska det låta, På spåret eller Melodifestiveln har detta längre.
Vad hände med 5.1 ljudet på Melodifestivalen? Det var Mpeg2 ljud i Lördags.

#1067

Postad 06 February 2012 - 17:14

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 864 inlägg
  • 0
SVT sände Mello med 4.0 ljud, mer info i SVTHD tråden

#1068

Postad 07 February 2012 - 02:23

Alexander040
  • Alexander040
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Hejsan!

läste precis på er hemsida att ni har skickat ut nya kort till de flesta.

På vilket sätt kommer detta påverka mig som abonnent hos er idag men inte använder någon av era boxar?

MVH

#1069

Postad 07 February 2012 - 09:12

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Hejsan!

läste precis på er hemsida att ni har skickat ut nya kort till de flesta.

På vilket sätt kommer detta påverka mig som abonnent hos er idag men inte använder någon av era boxar?

MVH


Fyller på frågeställningen

Vad är avsikten med kortbytena ?

Finns det någon framtida funktion som gör att man byter ut de äldsta korten nu ?

#1070

Postad 07 February 2012 - 13:17

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Fyller på frågeställningen

Vad är avsikten med kortbytena ?

Finns det någon framtida funktion som gör att man byter ut de äldsta korten nu ?



Hej MalcomX & Alexander040!

Anledningen till att vi byter kort är att vi uppgraderar vår tekniska sändningsstandard och det innebär att en del kunder med gamla kort behöver byta ut sitt nuvarande programkort.
För dig som abonnet som använder våra kort fast med ett annat märke på boxar, kommer inte påverkas i dagsläget. Skulle det i framtiden bli stängare pairing mellan kort och box, kan det hända att vissa boxar som inte är canal digitals boxar inte längre klarar av pairingen. Men detta är bara spekulationer om framtiden, i dagsläget påverkas inte din situation.

Med vänliga hälsningar
Emelie.

#1071

Postad 07 February 2012 - 14:31

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Tackar för ett bra svar. Mycket intressant. Det gav lite ljus åt problemet.
Grundidén med EIT är bra och det är något jag "önskat". Synd bara att det inte funkar till 100% ännu.
Att följa klockan i boxen är helt klart det näst bästa då förseningar inte sker allt för ofta.

En sak som skulle vara intressant att veta när (om) ni går tillbaka till EIT-lösningen är hur vissa specialfall hanteras.
Det jag tänker mig är om man programmerar två+två inspelningar, dvs två parallella direkt följt av två parallella till, är hur det är tänkt om en av de två första programmen är försenat. Kommer hela programmet spelas in och en av de två senare inte startar förrän de båda första är klara eller kommer det försenade avbrytas till förmån för de senare programmen?

Detta är ett specialfall och det kommer bli "fel" någonstans. Jag är bara lite nyfiken på var.
Men det är inget problem när man inte använder EIT-data.



Hej pgu!

Vi kommer att göra lite tester och sedan återkomma med ett svar till dig så fort som möjligt.

Med vänliga hälsningar
Emelie

#1072

Postad 07 February 2012 - 19:06

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Hej MalcomX & Alexander040!

Anledningen till att vi byter kort är att vi uppgraderar vår tekniska sändningsstandard och det innebär att en del kunder med gamla kort behöver byta ut sitt nuvarande programkort.
För dig som abonnet som använder våra kort fast med ett annat märke på boxar, kommer inte påverkas i dagsläget. Skulle det i framtiden bli stängare pairing mellan kort och box, kan det hända att vissa boxar som inte är canal digitals boxar inte längre klarar av pairingen. Men detta är bara spekulationer om framtiden, i dagsläget påverkas inte din situation.

Med vänliga hälsningar
Emelie.

Om i fall att !
Jag hoppas att och tror att CD idag förstår att många hänger kvar av den anledningen att era kort fungerar med
andra boxar.
Men det vore juste om CD redan idag lade korten på bordet, då många investerar i både en och flera
boxar för flera tusentals kronor och detta pga att dessa boxar är långt mycket bättre än de ni själva
tillhandahåller.
De fungerar i princip bara med CD då Viasat har en annan typ av hårdvarukodning som gör att man inte
kan se deras HD kanaler till skillnad från er och därför är detta ER marknad.

Försök att få lite mer information från ledningen och använd gärna mitt "påstående" ovan i
din frågeställning.

#1073

Postad 09 February 2012 - 16:09

Unregisteredc37bf591
  • Unregisteredc37bf591
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Canal Digital bestämmer, det är vi som i detta fall är kunden till ADB/Sagem. Både Sagem samt ADB kan leverera olika tjänster till Canal Digital och vi tar då ställning till om de är av intresse för oss.

Beslut kan även tas efter rekommendationer från Sagem eller att man i samråd med Sagem kommer fram till en möjlig lösning.
Vi har valt att plocka bort redigeringsfunktionen i 250GB HD PVR boxen då Sagem inte kunnat lösa funktionen på ett tillfredsställande sätt.

Beträffande nya tjänster i boxarna kan vi tyvärr inte ge specifik information för närvarande. Möjlighet att nyttja dubbla tuners i 500GB HD PVR, ADB boxen - kommer i början av nästa år. Fokus på Sagemboxen är att få bort alla buggar och andra egenheter som stör samt att få till en bra funktionalitet i boxen.

vänligen
Mikael

Nu har jag sedan 1,5 månad tillbaka lånat en Sagem

HD PVR 101-ST och den har fungerat utmärkt förutom problem med serieinspelningar från EPG. Jag har fyllt upp hårddisken med ca 90% inspelningar och ingenting har missat eller blivit förstört trots att jag har redigerat massor med inspelningar. Som ni förstår så har boxen den gamla programversionen V2.3.0 som fanns fram till sept 2010 innan CD förstörde den med On Demand. Att Sagem inte kan återställa redigeringsfunktionen stämmer inte, det är CD som har valt bort den.


Det gäller att hålla fingrarna i styr för vid varje uppstart så kommer frågan upp om uppdatering med ett default val som är Ja så det gäller att ändra till Nej så att boxen inte blir förstörd.


Varför inte ta bort frågeställningen vid uppstart?


Varför är Ja valt som default?


Varför inte erbjuda kunderna att återställa sina uppdaterade boxar till V2.3.0 så att vi som redigerar inspelningar blir nöjda?



#1074

Postad 09 February 2012 - 16:34

Unregisteredc37bf591
  • Unregisteredc37bf591
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Hej på er,

Vi förstår att det uppkom lite frågor kring vårt svar. För att förtydliga så är det i dagsläget inte planerat att lägga till en redigeringsfunktion i ADB-boxen. Men vi tar självklart till oss era önskemål.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

För 2 månader sedan så svarade ni ovanstående. Dagsläget då är inte aktuellt längre så nu bör ni kunna svara på frågan.

Har CD fattat beslut att lägga till redigeringsfunktionen i ADB boxen?
För CD lyssnar väl till kundernas önskemål, eller?

#1075

Postad 10 February 2012 - 15:03

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Nu har jag sedan 1,5 månad tillbaka lånat en Sagem

HD PVR 101-ST och den har fungerat utmärkt förutom problem med serieinspelningar från EPG. Jag har fyllt upp hårddisken med ca 90% inspelningar och ingenting har missat eller blivit förstört trots att jag har redigerat massor med inspelningar. Som ni förstår så har boxen den gamla programversionen V2.3.0 som fanns fram till sept 2010 innan CD förstörde den med On Demand. Att Sagem inte kan återställa redigeringsfunktionen stämmer inte, det är CD som har valt bort den.


Det gäller att hålla fingrarna i styr för vid varje uppstart så kommer frågan upp om uppdatering med ett default val som är Ja så det gäller att ändra till Nej så att boxen inte blir förstörd.


Varför inte ta bort frågeställningen vid uppstart?


Varför är Ja valt som default?


Varför inte erbjuda kunderna att återställa sina uppdaterade boxar till V2.3.0 så att vi som redigerar inspelningar blir nöjda?


För 2 månader sedan så svarade ni ovanstående. Dagsläget då är inte aktuellt längre så nu bör ni kunna svara på frågan.

Har CD fattat beslut att lägga till redigeringsfunktionen i ADB boxen?
För CD lyssnar väl till kundernas önskemål, eller?


Hej grusom,

Vi har tagit dina frågor vidare och återkommer så snart som möjligt med ett svar.

Ha en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,
Miriam

#1076

Postad 11 February 2012 - 10:45

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Tackar för ett bra svar. Mycket intressant. Det gav lite ljus åt problemet.
Grundidén med EIT är bra och det är något jag "önskat". Synd bara att det inte funkar till 100% ännu.
Att följa klockan i boxen är helt klart det näst bästa då förseningar inte sker allt för ofta.

En sak som skulle vara intressant att veta när (om) ni går tillbaka till EIT-lösningen är hur vissa specialfall hanteras.
Det jag tänker mig är om man programmerar två+två inspelningar, dvs två parallella direkt följt av två parallella till, är hur det är tänkt om en av de två första programmen är försenat. Kommer hela programmet spelas in och en av de två senare inte startar förrän de båda första är klara eller kommer det försenade avbrytas till förmån för de senare programmen?

Detta är ett specialfall och det kommer bli "fel" någonstans. Jag är bara lite nyfiken på var.
Men det är inget problem när man inte använder EIT-data.


Hej Pgu,

Vi kunde tyvärr inte simulera det riktigt som vi önskade för att få fram ett exakt svar. Är det som idag så kommer den inspelning som pågår att fortsätta tills den är slut och därpå kommer den andra inspelningen att starta, alltså då den första är klar. Vi kommer återkomma med en närmare förklaring när det kan vara aktuellt att införa tekniken igen.

Ha en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,
Adam.

#1077

Postad 13 February 2012 - 16:07

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

För 2 månader sedan så svarade ni ovanstående. Dagsläget då är inte aktuellt längre så nu bör ni kunna svara på frågan.

Har CD fattat beslut att lägga till redigeringsfunktionen i ADB boxen?
För CD lyssnar väl till kundernas önskemål, eller?

Nu har jag sedan 1,5 månad tillbaka lånat en Sagem

HD PVR 101-ST och den har fungerat utmärkt förutom problem med serieinspelningar från EPG. Jag har fyllt upp hårddisken med ca 90% inspelningar och ingenting har missat eller blivit förstört trots att jag har redigerat massor med inspelningar. Som ni förstår så har boxen den gamla programversionen V2.3.0 som fanns fram till sept 2010 innan CD förstörde den med On Demand. Att Sagem inte kan återställa redigeringsfunktionen stämmer inte, det är CD som har valt bort den.



Det gäller att hålla fingrarna i styr för vid varje uppstart så kommer frågan upp om uppdatering med ett default val som är Ja så det gäller att ändra till Nej så att boxen inte blir förstörd.



Varför inte ta bort frågeställningen vid uppstart?



Varför är Ja valt som default?



Varför inte erbjuda kunderna att återställa sina uppdaterade boxar till V2.3.0 så att vi som redigerar inspelningar blir nöjda?



Hej grusom,

Det finns inga planer på att en redigeringsfunktion ska tillkomma i vår inspelningsbara HD-box 500GB (ADB) eller komma tillbaka till vår inspelningsbara HD-box 250GB (Sagem). Vi förstår dock att det är ett starkt önskemål från många kunder och tar därför era önskemål vidare. Att frågeställningen om nedlanning kommer upp vid uppstart beror på att vi vill att våra kunder ska få information om att det finns en ny mjukvara tillgänglig och vi ser helst att våra kunder använder senaste versionen av mjukvaran. Canal Digital har valt att satsa på linuxmjukvaran (0.9.5_H), skulle vi ha flera mjukvaror ute är möjligheten stor att det skulle ställa till problem.

Med vänliga hälsningar,
Jenny

#1078

Postad 13 February 2012 - 17:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0
Ett annat önskemål, bortsett från redigering, är möjlighet att skapa mappar att lägga olika program i.

På ABD boxen ryms det många program och alla hamnar i en lång lista.
Gruppera automatiskt på serier och gör det även möjligt att flytta inspelningar till egna mappar. Eller för den delen, gör det möjligt att sätta en eller flera "taggar" på det inspelade. I praktiken ungefär samma sak.

Redigera inspelningar. Klippa slut/början kan man väl få önska? Redigera bort reklam kanske är för mycket?

#1079

Postad 13 February 2012 - 22:11

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

  • 960 inlägg
  • 0
Ställde för längesedan en fråga till Canal Digital gällande EPG preview i Samsungs inbyggda mottagare, jag kan helt enkelt inte se aktuell kanal i previewfönstret i EPG och enligt CD stöds inte denna funktion.

Varför är det så?

#1080

Postad 14 February 2012 - 09:13

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Ett annat önskemål, bortsett från redigering, är möjlighet att skapa mappar att lägga olika program i.

På ABD boxen ryms det många program och alla hamnar i en lång lista.
Gruppera automatiskt på serier och gör det även möjligt att flytta inspelningar till egna mappar. Eller för den delen, gör det möjligt att sätta en eller flera "taggar" på det inspelade. I praktiken ungefär samma sak.

Redigera inspelningar. Klippa slut/början kan man väl få önska? Redigera bort reklam kanske är för mycket?


Hej, Monshi!

Tack för dina förslag! Vi kommer ta önskemålen vidare och återkomma så fort vi har någon information angående detta.

Med Vänliga Hälsningar,
Adam.

#1081

Postad 14 February 2012 - 09:36

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Ställde för längesedan en fråga till Canal Digital gällande EPG preview i Samsungs inbyggda mottagare, jag kan helt enkelt inte se aktuell kanal i previewfönstret i EPG och enligt CD stöds inte denna funktion.

Varför är det så?


Hej, JohanK!

Då detta varierar mellan TV-modell och tillverkare så är det en fråga som bör ställas direkt till Samsungs support, då det är själva TV:n som hanterar detta.

Med Vänliga Hälsningar,
Adam.

#1082

Postad 14 February 2012 - 09:52

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

  • 960 inlägg
  • 0
Det var ju konstigt när jag tidigare ställt frågan till både Samsung och Canal Digitals kundtjänst,
Samsung hävdar bestämt att det är CD som inte sänder ut EPG-preview data och CD säger också att denna funktion inte stöds av dem.

Hur ligger det till egentligen?

#1083

Postad 14 February 2012 - 09:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Det var ju konstigt när jag tidigare ställt frågan till både Samsung och Canal Digitals kundtjänst,
Samsung hävdar bestämt att det är CD som inte sänder ut EPG-preview data och CD säger också att denna funktion inte stöds av dem.

Hur ligger det till egentligen?

För en oinvigd, vad menar du med EPG-preview data? Vad är detta för data?

#1084

Postad 14 February 2012 - 10:25

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

  • 960 inlägg
  • 0
Ja det är väl mer ett egenkonstruerat ord, jag vet inte hur EPG-systemet fungerar i praktiken men eftersom CD säger att de inte stödjer denna funktion så gissar ju jag att det handlar om viss data som sänds ut eller ej.

#1085

Postad 14 February 2012 - 11:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Ja det är väl mer ett egenkonstruerat ord, jag vet inte hur EPG-systemet fungerar i praktiken men eftersom CD säger att de inte stödjer denna funktion så gissar ju jag att det handlar om viss data som sänds ut eller ej.

Vad är det du inte ser som du förväntar dig? De EPG-data som finns är programnamn, typ och en beskrivning vad jag kan se. Du menar att det ska finnas mer att se? Att din TV missar att visa något?
Ta en bild på EPGn i din TV och ladda upp...

#1086

Postad 14 February 2012 - 13:26

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0

Det var ju konstigt när jag tidigare ställt frågan till både Samsung och Canal Digitals kundtjänst, Samsung hävdar bestämt att det är CD som inte sänder ut EPG-preview data och CD säger också att denna funktion inte stöds av dem. Hur ligger det till egentligen?



Hej JohanK
Anledningen till att det inte genereras någon preview bild i din TV är att EPG datat sänds ut från en transponder (frekvens) förutom Now and Next informationen som sänds ut per kanal.

Boxar med dubbla tuners brukar vanligtvis kunna hantera en sån här feature då den ena Tunern använder EPG transpondern samtidigt som preview funktionen går på den andra Tunern som då läser Now and Next datat.

Om du har en Tuner att använda kan du således (om boxen stödjer det) få en preview på Now and Next EPG datat men nackdelen är då att du endast ser innevarande program och nästkommande program i din EPG.

Du/Samsung har rätt med att vi skulle kunna lägga ut all EPG data på alla kanaler och då kunna presentera en previewbild i EPG läget, men detta skulle öka våra transmissionskonstader för EPG med flera hundra procent och det skulle generera högre abonnemangskostnader för en service som vi inte tror att mångfalden skulle ta som en förbättring.
Ett annat alternativ är att TV/box leverantören kan ”buffra” EPG datat vid t ex uppstart, då kan en preview bild presenteras utifrån Now and Next EPG datat och samtidigt presentera ytterligare EPG data från det tillfälle när TVn/boxen startades.
Nackdelen då är att när det sker snabba programändringar/justeringar i tablån så missas det och eventuella inspelningar kan påverkas.

Med vänliga hälsningar
Emelie.

#1087

Postad 14 February 2012 - 13:48

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0
Om jag förstår problemet rätt

Kan inte boxen lagra tex 7 dagars EPG data för alla kanaler
EPG datan får man genom Comedy Central kanalen om det är det ni menar ?

#1088

Postad 14 February 2012 - 15:00

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

  • 2329 inlägg
  • 0
Hejsan allihopa!

Imorgon kommer vi att lansera TV3 HD och Kanal 5 HD för alla kunder med Familjepaketet. TV3 HD ligger på kanalplats 37 och Kanal 5 på kanalplats 38.

För mer information vänligen klicka på länken: https://www.canaldig...och-Kanal-5-HD/

Med vänliga hälsningar
Emelie

Redigerat av Allente Sverige, 14 February 2012 - 15:03.


#1089

Postad 14 February 2012 - 16:57

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

  • 960 inlägg
  • 0

Hej JohanK
Anledningen till att det inte genereras någon preview bild i din TV är att EPG datat sänds ut från en transponder (frekvens) förutom Now and Next informationen som sänds ut per kanal.

Boxar med dubbla tuners brukar vanligtvis kunna hantera en sån här feature då den ena Tunern använder EPG transpondern samtidigt som preview funktionen går på den andra Tunern som då läser Now and Next datat.

Om du har en Tuner att använda kan du således (om boxen stödjer det) få en preview på Now and Next EPG datat men nackdelen är då att du endast ser innevarande program och nästkommande program i din EPG.

Du/Samsung har rätt med att vi skulle kunna lägga ut all EPG data på alla kanaler och då kunna presentera en previewbild i EPG läget, men detta skulle öka våra transmissionskonstader för EPG med flera hundra procent och det skulle generera högre abonnemangskostnader för en service som vi inte tror att mångfalden skulle ta som en förbättring.
Ett annat alternativ är att TV/box leverantören kan ”buffra” EPG datat vid t ex uppstart, då kan en preview bild presenteras utifrån Now and Next EPG datat och samtidigt presentera ytterligare EPG data från det tillfälle när TVn/boxen startades.
Nackdelen då är att när det sker snabba programändringar/justeringar i tablån så missas det och eventuella inspelningar kan påverkas.

Med vänliga hälsningar
Emelie.



Kan hända att jag blandar ihop begreppen här,
det jag idag saknar och efetrlyser är möjligheten att få en miniatyrbild av den kanalen jag står på när jag trycker på EPG-knappen dv.s så att programmet jag kollar på ligger i bakgrunden när jag bläddrar mellan andra kanaler i EPG-läget.
Om jag i EPG-läge trycker på knappen "ändra visningsläge" så dyker en miniatyrbild på aktuell kanal upp, men därifrån kan jag inte se kanalerna i EPG-listan.
Pratar vi om samma sak?

Förresten, riktigt schysst med TV3 och Kanal5 HD, en toppen nyhet!, vet ni om programutbudet på HD och SD-kanalerna är exakt detsamma eller om de skiljer sig åt?

Redigerat av Unregistered340a9c7d, 14 February 2012 - 16:59.


#1090

Postad 14 February 2012 - 17:11

lindo
  • lindo
  • Veteran

  • 1867 inlägg
  • 0
MTV Live HD, Silver HD, Silver och VH1 försvinner från Canal Digital under våren

#1091

Postad 14 February 2012 - 17:20

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

  • 2530 inlägg
  • 0

MTV Live HD, Silver HD, Silver och VH1 försvinner från Canal Digital under våren

Inte för att dessa kanaler ligger i topp i min favoritlista, men vad kommer i stället?

#1092

Postad 14 February 2012 - 17:35

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4002 inlägg
  • 0

Kan hända att jag blandar ihop begreppen här,
det jag idag saknar och efetrlyser är möjligheten att få en miniatyrbild av den kanalen jag står på när jag trycker på EPG-knappen dv.s så att programmet jag kollar på ligger i bakgrunden när jag bläddrar mellan andra kanaler i EPG-läget.

Det där låter som en funktion i din TV och inte något Canal Digital har att göra med egentligen. Helt enkelt hur din TV visar EPG data, inte vad för EPG-data som sänds ut.
Troligen väljer din TV att ställa in tunern på EPG-kanalen när du tittar på EPGn och har därmed ingen ledig kapacitet att ta in en liten TV-bild.

MTV Live HD, Silver HD, Silver och VH1 försvinner från Canal Digital under våren

Nej, MTV Live HD är ju riktigt trevlig. Bra bild, bra ljud, en del intressanta konserter och ingen reklam.
Okej, de är lite tjatiga, samma konserter roterar runt.
Bort med vanliga MTV istället IMHO.
Och - källa? Var har du läst att dessa ska bort?

#1093

Postad 14 February 2012 - 18:04

Unregistered340a9c7d
  • Unregistered340a9c7d
  • Forumräv

  • 960 inlägg
  • 0
Nja, jag har vid flera tillfällen pratat med Samsung om detta och det ska enligt dem funka, för platsen där minibilden ska visas syns nu istället en "loading" symbol hela tiden.

#1094

Postad 15 February 2012 - 00:20

ab1
  • ab1
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

MTV Live HD, Silver HD, Silver och VH1 försvinner från Canal Digital under våren


Canal digital bekräftar detta på deras facebooksida
http://www.facebook....k=wall&filter=1

Tydligen försvinner Silver, Silver HD, MTV live HD och VH1 för att de ska kunna lansera TV3 HD och Kanal 5 HD.

CD tar alltså bort 4 unika kanaler och ersätter dem med två kopior om en naturligtvis i bättre bild.

Är detta genomtänkt? Natruligtvis är HD bättre än vanlig TV men någon jätte stor skillnad är det inte för en vanlig
användare, varför ta bort VH1 och vanliga silver?

Ne ta bort MTV i stället en riktig musik kanal kan de väl sända...

#1095

Postad 15 February 2012 - 08:35

Aeroslok
  • Aeroslok
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej

Har en fråga om Pairing.

Om man har en HD PVR-5720SX och köper en Dreambox eller någon annan icke CD box till ett annat rum,kan jag flytta kortet till den då?

Kan jag skaffa ett multiabonnemang och köra det kortet till en Dreambox eller någon annan icke CD box?

Ska ha till 3-4 rum och vill ju inte betala en mindre förmögenhet bara för att titta på tv :blink:

En fråga till, kan man se på dom "fria" kanalerna utan kort i boxen?

Mvh

Redigerat av Aeroslok, 15 February 2012 - 08:45.


#1096

Postad 15 February 2012 - 09:23

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0
Jo du kan flytta omkring kortet till dina olika boxar eller köra flera kort i flera boxar
Men ta de och övriga frågor i de trådar som handlar om dreambox och VU+
Det är inget som canal digital kan eller skall svara på och helst inte blanda sig i heller

Redigerat av MalcomX, 15 February 2012 - 09:25.


#1097

Postad 15 February 2012 - 09:30

Supermange
  • Supermange
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Vilken transponder ligger tv3hd och kanal5hd på?

#1098

Postad 15 February 2012 - 09:39

Supermange
  • Supermange
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Om jag i EPG-läge trycker på knappen "ändra visningsläge" så dyker en miniatyrbild på aktuell kanal upp, men därifrån kan jag inte se kanalerna i EPG-listan.



Får du upp kanalen du står på eller är den också svart i miniatyrbilden. Om den också är svart så prova stå på en frikanal t.ex lifestyle tv och tryck på epg:n. Fungerar den så ligger nog begränsningen i ca-modulen.

#1099

Postad 15 February 2012 - 11:05

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1711 inlägg
  • 0

Vilken transponder ligger tv3hd och kanal5hd på?

+1

Är de inte uppe ?

#1100

Postad 15 February 2012 - 11:11

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Vilken transponder ligger tv3hd och kanal5hd på?

Enligt uppgift jag fått tidigare ska de ligga på
TV3 HD: 12.015 H 30.000 3/4 transponder BSS16 på Thor 5
Kanal5 HD: 10.778 V 25.000 3/4 transponder A05 på Thor 6
jag sökte i söndags men då var de inte aktiva - men kanske nu.



6 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 6 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.