Dra ner basen så hörs det utmärkt...Sökte lite på youtube och hittade ett klipp från CES 2014 jag inte sett tidigare. En svensk representant från LG pratar lite om deras 4k OLED och ger en förklaring till varför white oled har ökat yielden. Dåligt ljud tyvärr:
https://www.youtube....h?v=Pix2aNXcNtI
Postad 29 juni 2014 - 14:07
Postad 29 juni 2014 - 15:08
Frågan är ju om Pioneer kommer ge sig in i branschen igen med OLED? De köper ju billiga lcd-paneler och sätter sitt namn på numera, kanske börjar de göra samma sak med OLED men lite mer seriöst?
En annan sak jag fått uppfattningen om är att det verkar lättare att skapa en tv som är mer korrekt i bilden(D6500 mm...) med hjälp av OLED(med tanke på vad Samsung,Sony och LG's första OLED-tv presterade i testerna), vilket kan leda till att även en OLED i framtiden från Toshiba, Andersson mm kommer vara riktigt bra.
Jag tror inte det kommer vara lättare att uppnå korrekt färgtemeperatur bara för att det är Oled. Dock så tror jag de tar chansen att utöka färgdjupet på Oled. Jag vill också gärna se absolut svärta på varje modell innan jag plöjer ner några summor...och utökad livslängd...he he.
Postad 29 juni 2014 - 16:18
Postad 29 juni 2014 - 17:49

Postad 29 juni 2014 - 21:14
Han som testar tvapparater skrev att iaf han inte upplevt det på LG oled 15 tummare som han använt som datamonitor under en längre tid.. Ej heller hade han upplevt det när han testat oled tvapparater.
Nu behöver de väl å andra sidan inte betyda mer än att han haft tur :-)
Postad 30 juni 2014 - 08:33
Frågan är ju om Pioneer kommer ge sig in i branschen igen med OLED? De köper ju billiga lcd-paneler och sätter sitt namn på numera, kanske börjar de göra samma sak med OLED men lite mer seriöst?
En annan sak jag fått uppfattningen om är att det verkar lättare att skapa en tv som är mer korrekt i bilden(D6500 mm...) med hjälp av OLED(med tanke på vad Samsung,Sony och LG's första OLED-tv presterade i testerna), vilket kan leda till att även en OLED i framtiden från Toshiba, Andersson mm kommer vara riktigt bra.
Är det verkligen så att Pioneer fuskar med kvaliteten och köper "billiga lcd-paneler" snarare än siktar in sig på den prisnivå där det finns flest presumtiva köpare?
OLED bör åtminstone på lite sikt generellt ge bättre kvalitet även i de lägre prissegmenten än med tidigare tekniker, det har du helt rätt i.
Postad 30 juni 2014 - 08:54
Är det verkligen så att Pioneer fuskar med kvaliteten och köper "billiga lcd-paneler" snarare än siktar in sig på den prisnivå där det finns flest presumtiva köpare?
OLED bör åtminstone på lite sikt generellt ge bättre kvalitet även i de lägre prissegmenten än med tidigare tekniker, det har du helt rätt i.
Om jag minns rätt så var det väl mest så att apparaterna mest var brandade med Pioneer och att de var specialtillverkade för att krängas billigt av nån kedja (Dixon?) så det är nog inte osannolikt.
Postad 30 juni 2014 - 10:27
Det rapporteras att OLEDs pixelar börja dö en efter en efter ca 300-400 timmar.
Hoppas LG tar det på allvar och fixar i dem nya generationen som kommer under hösten.
Postad 30 juni 2014 - 10:43
Pioneer har inget med tillverkningen av dessa TV's att göra. Den engelska el-kedjan Dixons låter en kinesisk OEM tillverkare göra dessa TV's, sedan köpte dom rätten att använda namnet Pioneer. Dixons äger även Elgiganten vilket är varför dessa TV's dykt upp där. Pioneer går så dåligt nuförtiden att dom tomtenissar sin logo för cash.
Postad 30 juni 2014 - 14:37
Pioneer har inget med tillverkningen av dessa TV's att göra. Den engelska el-kedjan Dixons låter en kinesisk OEM tillverkare göra dessa TV's, sedan köpte dom rätten att använda namnet Pioneer. Dixons äger även Elgiganten vilket är varför dessa TV's dykt upp där. Pioneer går så dåligt nuförtiden att dom tomtenissar sin logo för cash.
TV-apparaterna finns väl inte ens med på Pioneers hemsida, så man kan nog lugnt säga att de inte står bakom produkterna alls.
Lite sorgligt att blåsa oinformerade kunder med "falska" varumärken, men det har ju gjorts förr...
Postad 30 juni 2014 - 17:52
Har du någon källa på det?Det ser ut att pixel-döden börjar bli ganska allvarlig problem i OLED.
Det rapporteras att OLEDs pixelar börja dö en efter en efter ca 300-400 timmar.
Hoppas LG tar det på allvar och fixar i dem nya generationen som kommer under hösten.
Postad 30 juni 2014 - 21:57
Har läst tråden och vad där står är någon användare som använt speciella testbilder kan se ett fåtal felaktiga pixlar. Ingen påstår att det syns vid vanligt tittande, inte heller att det är ett allvarligt problem utan man får se vad som händer. Jag tror att vore det ett vanligt problem skulle det vara allmänt känt. OLED från LG har ändå massproducerat under ett år och det borde finnas något hundratusental i drift,Läs från sida 155 och framåt. Notera att man pratar om subpixel:
http://www.avsforum....thread-155.html
Postad 30 juni 2014 - 22:00
Lite sorgligt att blåsa oinformerade kunder med "falska" varumärken, men det har ju gjorts förr...
Tror inte dessa kunder har någon koll på Pioneers tidigare historia som Plasmakungar så de lär gå efter pris och finesser och inte varumärket när det köper TV'n.
Postad 30 juni 2014 - 22:46
Tror inte dessa kunder har någon koll på Pioneers tidigare historia som Plasmakungar så de lär gå efter pris och finesser och inte varumärket när det köper TV'n.
Jag tror precis tvärtom, och det gör Dixon också. Varför skulle de annars pynta för varumärket?

Postad 01 juli 2014 - 10:14
Jag tror precis tvärtom, och det gör Dixon också. Varför skulle de annars pynta för varumärket?
För att Pioneer ändå är ett välkänt varumärke och att dom inte har så mkt att förlora på att släppa några "mindra bra tvapparater" iom att dom inte längre har någon TV division och säkerligen inte tänker skaffa sig någon heller

(Med det sagt är kanske en diskussion om budget LCD:er så långt ifrån OLED man kan komma

Redigerat av improwise, 01 juli 2014 - 10:15.
Postad 01 juli 2014 - 13:25
Postad 01 juli 2014 - 22:48
Tvivlar på att Kuro-gänget går på den lätte.
Postad 01 juli 2014 - 22:56
Samsung and LG achieved major innovations in their OLED production processes.
http://www.oled-info...ction-processes
Är det inte fantastiskt att de båda stora företagen får igång en effektiv produktion samtidigt. Är det bara jag som känner lukten av mygel. Man undrar ju vad tillverkningskostnaden är för en OLED panel egentligen.
Redigerat av john7612, 01 juli 2014 - 22:57.
Postad 01 juli 2014 - 23:01
Är det inte fantastiskt att de båda stora företagen får igång en effektiv produktion samtidigt. Är det bara jag som känner lukten av mygel. Man undrar ju vad tillverkningskostnaden är för en OLED panel egentligen.
LG och Samsung har väl haft krig och fått sluta fred pga att myndigheterna gick in och krävde det?
Postad 02 juli 2014 - 07:00
Gissningsvis är den idag väldigt hög eftersom det bara finns ett företag i världen som klarar av att tillverka 8G moderglas i nämnvärd omfattning. Men med nyheten ovan så låter det ju hoppfullt för framtiden - iaf för LG.Man undrar ju vad tillverkningskostnaden är för en OLED panel egentligen.

Postad 02 juli 2014 - 10:04
Gissningsvis är den idag väldigt hög eftersom det bara finns ett företag i världen som klarar av att tillverka 8G moderglas i nämnvärd omfattning. Men med nyheten ovan så låter det ju hoppfullt för framtiden - iaf för LG.
Men det är väl inte moderglasen som är problemet? Själv jobbar jag på det företaget som förser världen med laserritare för tillverkning av litografiska masker. Titta gärna in, www.mycronic.com. Och så vitt jag vet så är det väl inte där problemet ligger. 8G masker har producerats i många år. Vi säljer maskiner för produktion upp till generation 10.
Postad 02 juli 2014 - 11:15
Här finns en fylligare källa (som du, med tanke på ditt jobb, säkert förstår mer av än mig

What's so Difficult about Making an AMOLED TV
The art of building LCD TVs using a-Si is well known and has been adopted by 10-15 panel makers in
Japan, Taiwan, Korea and China. The yields are high ~90% cumulative and the materials are available
from a number of sources. The a-Si backplane has been finely tuned and is relatively simple with a
single TFT and capacitor and a very low duty cycle (less than 5 or 10%). Compare that to the AMOLED
TV, where the backplane is either LTPS, which has never been used for substrates greater than
Generation 5.5 or IGZO, which is a very new process that is still immature. Moreover, the required pixel
circuits may be three or more times as complex with 3-6 TFTs, 1-2 capacitors and a duty cycle that is in
the range of 90%. The high duty cycle make a-Si virtually unusable for AMOLEDs without significant
compensation because of the Vth shift over time.
The second issue is that AMOLEDs are current driven devices and must transfer relatively high currents
across poor conductors such as ITO. The ITO must be metalized to reduce the losses over their length.
The third issue is the patterning of the light emitting layers. Initially, Samsung tried to use FMM
technology, which it successfully implemented on the Gen 5.5. However, even by dividing the substrate
into 6 parts (1 for each 55" panel), the masks were too large and the size resulted in too much sagging,
which pushed the uniformity of the sub-pixels beyond acceptable levels. Samsung tried a new process
called Small Mask Scanning (SMS) where the mask is moved across the glass and therefore its size could
be smaller than the panel. After many challenges with low yields, this process seems to work and
Samsung's yields have reached acceptable levels, but their costs remain too high and they are not ready
to commit to MP. LG tried a different approach using a process developed by Kodak, where yellow and
blue light emitting layers are deposited without patterning. The combination of blue and yellow
produced white light, which is then converted to R, G,B and W using a color filter. The use of while
helps to improve efficacy in that colors like a soft blue can be created using the blue and the white
without requiring the yellow. In addition to compensate for the loss in the color filter, LG uses a tandem
structure, meaning that it doubles the organic layers
The three major technology areas being considered by AMOLED panels makers will determine the future
marketability of OLEDs and whether they can compete in small/medium and large area displays.
1) Type of Backplane -- LTPS by Samsung has been used in both small/medium and large area displays
but Metal Oxides (MO) by LG has the most momentum in large area devices. LTPS has been shown
to function in substrates as small as Gen 2 and as large as Gen 8.5, however, the Capex costs for
LTPS are almost 2X IGZO and for large area displays the cost burden is significant. Figure 6 shows
how the laser operates in a Gen 8.5 environment; essentially there are two lasers that are used to
cover the entire substrate simultaneously. However, MO is a relatively immature technology and the
yields are lower than LTPS. In addition, the long-term stability of TFTs with high duty cycles is more
of a challenge for MO than LTPS. A summary of the differences in MO and LTPS are shown in the
next table. Yet Sony and recently, Plastic Logic have demonstrated another backplane technology.
These backplanes use organic TFTs (polymers) that are printed on plastic substrates in atmosphere
and do not require expensive lithographic equipment. The challenge for this technology is to achieve
the required mobility, stability and uniformity. Plastic Logic expects real products to be ready for
production within 2 years
2) Material – to date the only material used in commercial OLED displays is small molecule in powder
form. The light emitting layers are either phosphorescent or fluorescent, which have proven to be
the most producible, efficient and have the highest lifetime for either smartphones or TVs. The
issue with powder-based material is that it must be evaporated onto the substrate and the process
has proven to be reliable but highly wasteful of material. Typically, vacuum deposition utilization
rates are in the 20% to 30% range without a FMM and <5% with a FMM. The poor utilization results
in high costs when the material cost as much as $1,000 to $2,000 and gram and the associated
royalty adds .03% to .05% of the entire panel price to the cost. The alternative is to use organic
material in a solution form, which is native to polymers and can be provided for small molecule
material. These liquid forms of organic material have been demonstrated to have efficacies
comparable to small molecule powder, but unfortunately the lifetimes have not been suitable. If
solution processable material could be used the utilization rates would improve to 75% or higher
and the amount of material would also be lowered
3) Deposition and Patterning – this topic goes hand in hand with material. By using soluble material,
the industry could switch from Vacuum Thermal Evaporation (VTE) to Ink Jet Printing (IJP) or slot
printing and improve material utilization by a factor 5X. Recent announcements by Dai Nippon
Print, Epson and Kateeva have demonstrated the viability of this technology to operate in
production environments with high throughputs at Capex no greater than VTE
http://oled-a.org/im...ite%20Paper.pdf
(intressant dokument förövrigt, ger god insikt i hur OLED mår idag - noterbart att de anger LGs yields i IGZO pilotlinorna till 70% medans Samsungs LTPS pilotlinor mäkta med 80%)
En god nyhet är att DisplaySearch förutspår att Samsung gör comeback med en 55" 4K OLED i höst.
http://www.displayse...date-june-2014/
DisplaySearch har väl ett hyffsat track-record så det är nog inte taget helt ur luften.
Redigerat av pacman, 02 juli 2014 - 11:40.
Postad 02 juli 2014 - 15:53
Det ser ut så att LG lyckas tillverka 4k billigare än 2k. I och med detta måste priset för en 65" 4k landa på ca 40 000:- eftersom 2k säljes just nu för ca 30 000:-

Postad 02 juli 2014 - 18:05
Det ser ut så att LG lyckas tillverka 4k billigare än 2k. I och med detta måste priset för en 65" 4k landa på ca 40 000:- eftersom 2k säljes just nu för ca 30 000:-
Det är väl eg inte så märkligt, dubbla prestandan - halva priset brukar väl gälla inom teknikbranschen, även om priset sen tenderar att anpassas efter vad man kan få kunden att betala på en viss marknad snarare än vad det kostar att tillverka.
Postad 02 juli 2014 - 20:15
Var ju inte ovanligt att folk köpte svindyra lcd å plasma tidigare..
Kanske är högre upplösning och skärmstorlek som de väntas på till samma pris
Postad 02 juli 2014 - 20:29
Detta. I mitt fall storleken. Nu har jag nyligen köpt en plasma så det blir inget OLED på flera år, men ju snabbare OLED faller i pris på 65"+ desto snabbare har jag ju råd att byta upp mig. När dom sjunker så här snabbt så tar det emot lite när man nyligen lagt 25k på en plasma men på lång sikt är det ju bara bra såklart.
Postad 02 juli 2014 - 20:37

Redigerat av Enator, 03 juli 2014 - 09:03.
Postad 02 juli 2014 - 23:37
Postad 03 juli 2014 - 08:44
Tjaa, du hamnade en faktor 10 fel där... 5 miljoner skulle kunna bli möjligt - om man bara hade tillverkat 55 tummare (vilket man inte ska).Som LG säger skall dem tillverka 50 miljoner (13000 om dagen) OLED om året.
Men ja du har rätt i att om de ska sälja flera miljoner om året borde vi snacka om lägre priser än idag.
Postad 03 juli 2014 - 09:02

Men antalet 13800 om dagen stämmer

Redigerat av Enator, 03 juli 2014 - 09:04.
Postad 03 juli 2014 - 09:20

Man undrar vilken prismodell som behövs för att komma upp i det antalet. Tycker allt de kan börja med en platt FullHD 55-tummare på max 20 papp.

Sen är ju frågan om när LG når denna produktionstakt.
Postad 03 juli 2014 - 09:32
Det finns inget datum.
http://www.hdtvtest....01406273832.htm
Postad 03 juli 2014 - 10:23
Postad 03 juli 2014 - 11:23
Tycker det är konstigt att inte fler köper oled när de ligger strax under 30k.
Fast på den tiden fanns inte speciellt billiga alternativ alls.
Tjock-TV som var stor var ganska dyr och dessutom märktes den "estetiska" skillnaden av ganska kraftigt. Du gick ju från en klump till en tjock skiva.
Idag är liksom steget mellan LCD till OLED dels ganska stor i pris och inte så stor i det "estetiska".
Betänk ändå att du får 55" för under 5000kr idag.......sjukt.
Postad 03 juli 2014 - 11:35
Sen att det nu finns sjukt billiga tvapparater nu är ju sant men jag tycker ändå fler borde ha huggt på en oled för 30k
Postad 03 juli 2014 - 11:43
Minimum 65" som gäller när det bli ny tv.
Postad 05 juli 2014 - 18:07
Upplösningen räcker ju inte till. Jag har problem med 1080p redan på min 51 tummare ☺
Fast det har med avståndet mellan pixlarna och deras storlek mer än själva upplösningen.
På mina två darkchip 3 DLP projektorer är inte 1080p något problem.
På lg oleden har jag dock stora problem med just den tydliga screendooreffekten.
Såpass mycket att jag tvivlar på att oleden ens är fullhd. Vem vet hur dom räknar sina pixlar i olika färger.
Postad 05 juli 2014 - 19:09
Fast det har med avståndet mellan pixlarna och deras storlek mer än själva upplösningen.
På lg oleden har jag dock stora problem med just den tydliga screendooreffekten.
Såpass mycket att jag tvivlar på att oleden ens är fullhd. Vem vet hur dom räknar sina pixlar i olika färger.
Både och skulle jag säga. Jag stör mig på det lågupplösta varje gång jag går på bio eller en projektor setup. Pixel grid är bara ännu ett fel som är klart tydligare på LCDn än på plasman.
Postad 06 juli 2014 - 11:09
Lägg gärna upp lite galleribilder på din LG Oled, vore intressant att se hur den ser ut i "verkligheten". Är det den böjda eller raka du har?
Postad 06 juli 2014 - 11:17
Lägg gärna upp lite galleribilder på din LG Oled, vore intressant att se hur den ser ut i "verkligheten". Är det den böjda eller raka du har?
Nä jag har ingen, hehe, menade generellt.
Undrar själv vem det är som köper dom om någon än så länge.
Postad 06 juli 2014 - 11:27
Nä jag har ingen, hehe, menade generellt.
Undrar själv vem det är som köper dom om någon än så länge.
Aha

Postad 06 juli 2014 - 20:01
Tycker det är konstigt att inte fler köper oled när de ligger strax under 30k.
De flesta väntar på Super-OLED.
Postad 06 juli 2014 - 20:54
De flesta väntar på Super-OLED.
Själv väntar jag på Supermegaultra-OLED innan jag slår till!

Postad 06 juli 2014 - 22:56
Själv väntar jag på Supermegaultra-OLED innan jag slår till!
Då kanske du blir kvitt input-lagg sen är ju en massa extra HZ alltid bra...ZzZZzzZ
Färg-TV duger åt mig.
Postad 06 juli 2014 - 23:10
Vart inte mäkta imponerad när många av dem rullade på kollosala 15Hz.. De hade inte ens rörligt material att demonstrera för det var ingen ide.. min upplevelse är att den där tekniken kommer behöva lite arbete innan den släpps, men det är ju försent tyvärr.
Sony imponerade dock med både ljud och bild. Speciellt ljudet (som om någon här ändå skulle nöja sig med TV-ljud, hur bra det än må vara hehe)
Kollade trailern på 22 jump street i 4K på en av deras kommande 65", det var riktigt mäktigt!
De lovade dock att det skulle hända mer, samtliga leverantörer, under hösten och vintern.
Fast de var ju primärt säljare för att få mig att köpa in prylar.. så det är ju lätt för dem att säga. Så att säga.
Nåja. Det här blev väl mest mumbo jumbo som inte tillförde något. asch.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar