Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CRT-klubben.

1101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 april 2008 - 21:24

clown
  • clown
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag kör med en HD FURY kopplad via scaler till min sony 1292. Fördelen med Moomes kort är val att man kan göra gamma inställningar vilket inte går på HD FURYN men har du en scaler så fixar det sig. Det finns en box, RCT 2200 som ska fungera bra med HD FURY om man vill göra inställningar som gamma mm men då kanske det är lika bra att satsa på ett Moome kort från början!

Postad 07 april 2008 - 22:50

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Jag har dator kopplad till projjen så det räcker kanske med en HDfury.

Postad 07 april 2008 - 22:53

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Hej igen

Jag har en fråga som kanske låter lite konstig. Min duk är 226x122. Jag driver projektorn med en dator och har 1280x720 upplösning. Det är perfekt när jag tittar på filmer som är i 2.35:1 formatet, eftersom hela duken fylls med bild. Tittar jag på en film som är i 1.78:1 eller 1.85:1 hamnar en del av bilden ovanför och under min duk. Jag har någon gång minskat bilden med hjälp av projektorn och någon gång med mediaspelaren. Inget av alternativen ger bra resultat. Jag har funderat på att han en annan upplösning för de tillfällen då jag tittar på filmer i 1.78:1 eller 1.85:1 formaten, men inte lyckats klura ut vilken upplösning jag ska ha för att bilden ska passa in i duken.

Finns det någon som har liknande problem och kommit fram till en bra lösning eller som har funderingar kring problemet och vill dela med sig .

MVH Kimura

Postad 10 april 2008 - 19:18

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen som stött på det här med att bilden hamnar utanför duken vid formaten 1.85.1 och 1.78.1, eller har funderingar kring det?

Postad 10 april 2008 - 20:41

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Om din duk är 226x122 cm är den i formatet 1.85:1.

Om du visar en korrekt 2.35:1-bild på den ska inte bilden fylla ut hela höjden på duken. Filmer i 1.85:1 kommer däremot att använda hela dukens höjd.

För att visa filmer smalare än 1.85:1 som exempelvis 16:9 (1.78:1) så ska inte bilden fylla ut hela dukens bredd ifall du vill visa hela bilden korrekt.

Bildens maximala bredd bestäms normalt av avståndet mellan projektor och duk. Sedan justerar man bildens proportioner via inställningar av projektorn eller bildkällan. Hur man går tillväga med dessa inställningar är helt beroende på vilken typ/modell av projektor/bildkälla man använder.

Redigerat av Unregistered595b73fd, 10 april 2008 - 20:44.

Postad 11 april 2008 - 14:06

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Om din duk är 226x122 cm är den i formatet 1.85:1.

Om du visar en korrekt 2.35:1-bild på den ska inte bilden fylla ut hela höjden på duken. Filmer i 1.85:1 kommer däremot att använda hela dukens höjd.

För att visa filmer smalare än 1.85:1 som exempelvis 16:9 (1.78:1) så ska inte bilden fylla ut hela dukens bredd ifall du vill visa hela bilden korrekt.

Bildens maximala bredd bestäms normalt av avståndet mellan projektor och duk. Sedan justerar man bildens proportioner via inställningar av projektorn eller bildkällan. Hur man går tillväga med dessa inställningar är helt beroende på vilken typ/modell av projektor/bildkälla man använder.

Hej Frallan

Jag vet att duken är i 1.85:1 formatet. När jag fick min projektor var jag inte så insatt i det hela. Min första duk var en målad masonitskiva från Bauhaus i storleken 245x122 (har idag en wilsonart). Jag ställde in rastret och satte i en film som var i 2.35.1 formatet och flyttade projektorn fram och tillbaka tills bilden fyllde duken i höjd och underkant. Efter ett tag kapade jag en bit på sidan av duken så att bilden och duken var lika stora. De flesta filmerna är i 2.35.1 formatet så jag vill helst att duken fylls när jag tittar på filmer i detta format. Någon gång har jag ändrat storleken i zoomplayer men då krymper bilden för mycket i sidorna. När jag ändrar bildstorleken med hjälp av projektorn blir det inte heller bra. Gubbarna blir lite för hoptryckta. Hur gör du själv när du tittar på de olika formaten?

Postad 11 april 2008 - 14:40

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Ehh, inte hundra på hur du gjort men om du matar ut en 2.35:1 film och anpassar duken så att 2.35:1 bilden fyller hela duken (höjd+bredd) så har du en "constant height" uppsättning.
Mao så får du svarta kanter vid sidorna om du använder en AR som är mindre än 2.35:1.
Skulle du ha en 16:9 (1.77:1) duk så får du svarta kanter ovan och under om du ska bibehålla proportionerna, detta brukar man referera som "constant width".
Själv kör jag med 16:9 och får då tyvärr svarta kanter uppe och nere om det är en 2.35:1 film men det är helt normalt eftersom 2.35:1 är bredare än 16:9.
Ökar man bredden på bilden så måste höjden minska för att proportionerna inte ska bli helt tokiga, eller så tappar man bildinformation på sidorna eftersom bredden inte får plats.

Vill man utnyttja max storlek oavsett format så får man ha en större duk som passar båda format samtidigt och sen skaffa en 4 vägs maskeringslösning.......dyrt.

Postad 11 april 2008 - 14:47

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt av ditt inlägg vilka proportioner din duk har nu. 1.85:1, 2.35:1 eller någon helt annan proportion?

Har du en duk i proportionerna 2.35:1 kommer alla filmer i samma format att utnyttja hela duken. Bredare filmformat (ex. 2.40:1) kommer inte att inte att utnyttja hela dukens höjd medan smalare filmformat (ex. 1.85:1, 16:9, 4:3) följaktligen inte kommer att utnyttja hela dukens bredd och ej heller hela bildrörens horisontella yta.

Samma sak gäller om du har en duk i proportionerna 1.85:1. Alla filmer i samma format som duken kommer att utnyttja hela duken, bredare filmformat kommer inte att inte att utnyttja hela dukens höjd medan smalare filmformat inte kommer att utnyttja hela dukens bredd.

Själv använder jag en duk som är tillräckligt hög för att visa en bild i 16:9 och samtidigt utnyttja hela dukens bredd. 16:9 är det smalaste filmformat jag använder projektorn till. Den projicerade bilden i min setup är alltså alltid lika bred oavsett filmformat och utnyttjar alltid maximalt av bildrörens horisontella yta.

Postad 12 april 2008 - 10:27

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Efter att jag läst era inlägg märker jag att mina inställningar inte är riktigt korrekta. Min nya duk är 226x122, vilket borde bli 1.85:1. När jag kollar på filmer är bredden alltid densamma men när jag sätter in en film med 1.85:1 formatet hamnar den utanför höjd och underkant. Tydligen så ska jag, om jag förstått er rätt, ställa in bilden så att en 1.85:1 film fyller hela duken för att det ska bli en korrekt inställning.

Problemet är bara jag inte gillar svarta kanter på duk. Om jag inte räknat helt fel så krävs det en väldigt bred duk om man ska ha en höjd på 122 cm i 2.35: formatet. Jag får väl bygga en ny duk och försöka med egna maskningar. Wilsonart kommer i 132 höjd så en bredd på 245 cm blir väl lagom för både 1.85:1 och 2.35:1. Jag ångrar mig att jag inte gjorde det från början.

Tack för hjälpen grabbar. Jag tycker det är kanon att vi har ett CRT forum på svenska.

MVH

Postad 12 april 2008 - 19:38

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Om du vill ha större bild så visst då kan du öka storleken.
Tänk bara på att få plats med projjen, om du ska ha större bild så får du flytta projjen bakåt.
Om du inte har gjort det redan så är det bra att ta reda på vilket avstånd från duken projjen ska vara om du vill ha en viss storlek.
Vet inte vad du har för projj men ex. Barco har gjort en calculator för detta.

Postad 13 april 2008 - 20:50

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Om du vill ha större bild så visst då kan du öka storleken.
Tänk bara på att få plats med projjen, om du ska ha större bild så får du flytta projjen bakåt.
Om du inte har gjort det redan så är det bra att ta reda på vilket avstånd från duken projjen ska vara om du vill ha en viss storlek.
Vet inte vad du har för projj men ex. Barco har gjort en calculator för detta.

Jag har en BD 808 placerad på 310 cm avstånd. Jag har inte mätt ut det på något speciellt sätt utan satte i en film och lät den gå. Sedan flyttade jag projjen fram och tillbaka tills bilden fyllde duken. Kan tänka mig att avståndet är i det kortaste laget men orkar inte flytta på den just nu. Jag har hört talas om att Barco har en calculator men har aldrig använt den. Blir det fel om man gör som jag gjort?

Postad 14 april 2008 - 12:10

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Fel skulle jag inte påstå men svårare att få allt bra.
Vad var det för film du använde ?
Om du hade tänkt använda 1.85:1 så får du se till att visa en sådan film och inte 2.35:1 film när du ställer in höjd+bredd.
För att få bästa bild bör man vara nogrann i hur man installerar projjen fysiskt.
Mao: avstånd, höjd i förhållande till duk, se till att projjen står/hänger rakt mot duken, allt detta bär mätas fram.
Då har du bästa förutsättningar för att få bra focus och använda dom elektroniska justeringerngarna till ett minimum.

Postad 14 april 2008 - 21:21

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Fel skulle jag inte påstå men svårare att få allt bra.
Vad var det för film du använde ?
Om du hade tänkt använda 1.85:1 så får du se till att visa en sådan film och inte 2.35:1 film när du ställer in höjd+bredd.
För att få bästa bild bör man vara nogrann i hur man installerar projjen fysiskt.
Mao: avstånd, höjd i förhållande till duk, se till att projjen står/hänger rakt mot duken, allt detta bär mätas fram.
Då har du bästa förutsättningar för att få bra focus och använda dom elektroniska justeringerngarna till ett minimum.

Jag tror att jag använde LOTR. Vilken annars höll jag på att säga. Jag har mätt ut så att projektorn står i mitten i förhållande till dukens mitt och att den är vinkelrät. Det här med filmen var mer för att bedöma avståndet. Jag vågade mig på att experimentera lite med gamma för första gången i lördags natt. Grafen vågade jag inte ens försöka mig på utan körde på den andra kontrollen man kan välja i fliken bredvid grafen. Jag ändrade från 50 till 60. Oj vilken skillnad det blev. Jag tror nog att det kanske blev lite för mycket, färgerna såg aningen bleka ut. Det kanske hjälper om man sänker kontrasten lite. Får vänta ända till fredag kväll innan jag fortsätter med mitt experimenterande, eftersom jag fastnar lätt och glömmer tiden. Måste orka med att jobba dagen efter. Jag har läst ett par inlägg av folk som experimenterat med gamma och dom kunde inte kan fatta hur dom tidigare kunde titta på film utan gammakorrigering. Börjar inse att dom inte överdrev det minsta.

Postad 15 april 2008 - 08:02

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2 068 inlägg
  • 0
Ok, LOTR är i 2.35:1, borde se väldigt konstigt ut om du ställt in bredd och höjd att passa in i 1.85:1.
Gör samma sak men med en 1.85:1-film så ska du se att du inte behöver ändra bilden för att du byter film i ett annat format, det du kommer att få dock är svarta kanter ovan/under bilden om du visar något med högre AR än 1.85:1.

När det gäller färgkorrigering och gamma etc. så återigen bör man ha ett mätinstrument (colorimeter).
Men att testa kan man ju alltid göra, men det blir nog inte korrekt, referensmässigt.

Postad 15 april 2008 - 13:33

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Ok, LOTR är i 2.35:1, borde se väldigt konstigt ut om du ställt in bredd och höjd att passa in i 1.85:1.
Gör samma sak men med en 1.85:1-film så ska du se att du inte behöver ändra bilden för att du byter film i ett annat format, det du kommer att få dock är svarta kanter ovan/under bilden om du visar något med högre AR än 1.85:1.

När det gäller färgkorrigering och gamma etc. så återigen bör man ha ett mätinstrument (colorimeter).
Men att testa kan man ju alltid göra, men det blir nog inte korrekt, referensmässigt.

För färginställningen körde jag metoden när man tittar in i rören och höjer den röda och blå cutoffen tills man ser skillnad mellan de lägsta staplarna på gråskalan. För gröna röret körde jag på samma sätt fast med brightness kontrollen. Sedan försökte jag ställa in de ljusare nyanserna med kontrast och gainkontrollerna för röd och blå färg. Det blev inte riktikgt bra så jag fick ett tips om att jag kunde spela upp samma gråskala på min datorskärm och ha den uppe samtidigt som projektorn för att jämföra. Det gick lite bättre men jag tror att säkringarna i en colorimeter had gått om den fick se mina inställningar.

Postad 17 april 2008 - 10:06

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Det här med gamma börjar bli riktigt kul. Är det någon som vet hur man importerar en graph? Hittade TSE:s gamma kurva för Nvidia på nätet och hörde att den ska vara rätt OK att utgå ifrån. Tyvärr lyckas jag inte importera den. Jag har heller inte lyckats klura ut hur man slår i numren manuellt. Att försöka dra kurvan efter hans verkar helt hopplöst. Finns det någon som har erfarenhet av dessa experiment och är villig att dela med sig lite av kunskaperna?

Med vänlig hälsning

Postad 17 april 2008 - 13:33

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Det är faktiskt helt meningslöst att labba med gamma utan att ha en colorimeter eller motsvarande. Du vet inte vad du gör och en kurva som funkar för en CRT-projje är helt oanvändbar för en annan. Tro mig. :P

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 17 april 2008 - 13:33.

Postad 18 april 2008 - 08:27

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Det är faktiskt helt meningslöst att labba med gamma utan att ha en colorimeter eller motsvarande. Du vet inte vad du gör och en kurva som funkar för en CRT-projje är helt oanvändbar för en annan. Tro mig. :(

Oj, det lät inte roligt. Precis när jag trodde att jag hade något på gång. :(

Postad 18 april 2008 - 09:55

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Saken är den att du måste MÄTA mot testmönster på något sätt för att kunna veta vad projektorn presterar för UT-gamma.
Utan att göra det så kan du förvisso justera tills du tycker att det "ser bra ut" i en specifik film el. dyl., men du har ingen referens till vad du gör och det som gör att en film "ser bra ut" kan lika gärna göra att en annan film ser sämre ut.

Den goda nyheten är att du kan köpa en hyfsad colorimeter för ca 1000:- (Spyder 2) och använda ett gratisprogram som heter HCFR och sedan, efter några veckors träning och lite hårdpluggande i ämnet kalibrering, så kan du använda gammajusteringen på riktigt! :( Så sätt igång bara! :(

Postad 18 april 2008 - 17:37

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Saken är den att du måste MÄTA mot testmönster på något sätt för att kunna veta vad projektorn presterar för UT-gamma.
Utan att göra det så kan du förvisso justera tills du tycker att det "ser bra ut" i en specifik film el. dyl., men du har ingen referens till vad du gör och det som gör att en film "ser bra ut" kan lika gärna göra att en annan film ser sämre ut.

Den goda nyheten är att du kan köpa en hyfsad colorimeter för ca 1000:- (Spyder 2) och använda ett gratisprogram som heter HCFR och sedan, efter några veckors träning och lite hårdpluggande i ämnet kalibrering, så kan du använda gammajusteringen på riktigt! :) Så sätt igång bara! :)

Det lät mycket bättre. En fråga bara, hur ställde folk in färgerna tidigare innan det fanns colimetrar och liknande?

Postad 18 april 2008 - 18:36

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Oj, det har nog funnits mätinstrument av olika slag lika länge som det har funnits TV-apparater.
På ett bildrör kan man säkerligen dessutom mäta spänningen på vissa punkter och därigenom få fram vilken gammakurva som det lämnar. Gissningsvis går det inte att konstruera något som inte går att mäta för att se om man har byggt rätt och därmed har man nog alltid kunnat mäta allt som man har byggt. :)
Men hur länge colorimeters, spectraphotometers etc. har funnits till så pass överkomliga priser att nästan vem som helst har kunnat köpa dem, tja det rör väl sig om några år. :)
Men utan ngn form av mätinstrument så går det inte att ställa in vitbalans och gamma, tyvärr. :)

Postad 21 april 2008 - 19:39

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Oj, det har nog funnits mätinstrument av olika slag lika länge som det har funnits TV-apparater.
På ett bildrör kan man säkerligen dessutom mäta spänningen på vissa punkter och därigenom få fram vilken gammakurva som det lämnar. Gissningsvis går det inte att konstruera något som inte går att mäta för att se om man har byggt rätt och därmed har man nog alltid kunnat mäta allt som man har byggt. :(
Men hur länge colorimeters, spectraphotometers etc. har funnits till så pass överkomliga priser att nästan vem som helst har kunnat köpa dem, tja det rör väl sig om några år. ;)
Men utan ngn form av mätinstrument så går det inte att ställa in vitbalans och gamma, tyvärr. :P

Jag märkte ganska snabbt att det krävs någon form av instrument för att göra en korrekt inställning. Trots detta kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att experimentera lite. Vissa saker blev bättre men vissa sämre, t.ex. så kunde jag se mycket mer när det var mörk bild men färgerna kändes lite urblekta, ungefär som när man höjer brightness för mycket. Nästa inköpsobjekt får bli en colorimeter.

Postad 04 maj 2008 - 13:03

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Hej alla CRT kollegor.

Det har inte varit så många inlägg den senaste tiden. Kanske beror på det fina vädret. :) Långledigheten börjar lida mot sitt slut och tidigt imorgon ringer väckarklockan. ;)

Jag tycker iaf att vi måste hålla det här forumet vid liv. Därför har jag en ny fråga som jag hoppas att någon orkar svara på. Det gäller upplösningar, jag ser att de flesta kör antingen 1280x720 eller 1920x1080. Jag har funderat på 1440x810, men de flesta säger 1440x960. Vad jag undrar över är att då 1440x960 inte är en 16:9 upplösning, varför alla säger att man ska köra den och ingen säger något om 1440x810? Kan man experimentera med upplösningar som man vill, under förutsättning att man håller sig till 16:9 eller 4:3, eller finns det något annat man oxå bör tänka på. Kan man skada projektorn om man kör en upplösning förutom ovan nämnda?

Postad 05 maj 2008 - 11:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5 025 inlägg
  • 0
Sålänge du inte kör utanför rasterytan så kan du inte skada projjen, så testa på bara. Och det finns ingen som kan säga till dig vilken upplösning som ser bäst ut just i din setup, eftersom CRT:er är "steglösa" i alla bemärkelser. Dessutom är de individer med olika slitage etc.
Generellt sett så: ju bättre setup, desto högre upplösning kan man köra (inom det spann som projjen klarar då). :)

Postad 05 maj 2008 - 15:06

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Det låter nice. Nu harjag något att se fram emot ikväll. :)

Postad 05 maj 2008 - 15:06

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

Jag har funderat på 1440x810, men de flesta säger 1440x960. Vad jag undrar över är att då 1440x960 inte är en 16:9 upplösning, varför alla säger att man ska köra den och ingen säger något om 1440x810?

När folk talar om 1440x960 handlar det om att det är en upplösning som passar väldigt bra för uppskalning av NTSC-DVD. Anledningen till detta är att det är relativt enkelt att skala upp NTSC-upplösningen 720x480 till det dubbla både horisontellt och vertikalt, utan att få några direkta fel i bilden.

Eftersom CRT-projektorer med hänseende till upplösning är helt analoga och därmed inte har några fasta upplösningar, finns det inte några fördelar att använda en upplösning med kvadratiska pixlar ifall källmaterialet inte har det. Anamorfisk bild lagrad på DVD i både NTSC (720x480) och PAL (720x576) är i alltså i formatet 16:9, men då med rektangulära pixlar. :)

Postad 07 maj 2008 - 21:10

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

När folk talar om 1440x960 handlar det om att det är en upplösning som passar väldigt bra för uppskalning av NTSC-DVD. Anledningen till detta är att det är relativt enkelt att skala upp NTSC-upplösningen 720x480 till det dubbla både horisontellt och vertikalt, utan att få några direkta fel i bilden.

Eftersom CRT-projektorer med hänseende till upplösning är helt analoga och därmed inte har några fasta upplösningar, finns det inte några fördelar att använda en upplösning med kvadratiska pixlar ifall källmaterialet inte har det. Anamorfisk bild lagrad på DVD i både NTSC (720x480) och PAL (720x576) är i alltså i formatet 16:9, men då med rektangulära pixlar. :unsure:

Ok, jag hänger med men ändå inte. :rolleyes:

Vilket format eller upplösning är det då bäst att köra om man för det mesta tittar på PAL och ibland på NTSC?

Postad 08 maj 2008 - 03:55

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
I de flesta fall är det bättre att välja upplösning med utgångspunkt ifrån vad projektorn klarar och inte efter vilken upplösning källmaterialet har. Däremot är det viktigt att välja en vertikal skärmfrekvens som passar källmaterialet, IMHO. Detta för att bildflödet inte ska rycka/hacka.

Detta betyder att du inte bör använda samma upplösning/frekvens för både NTSC och PAL. Om du ändå vill göra det och du tittar mer på PAL-filmer borde du definitivt välja en upplösning som visas i en frekvens som är jämnt delbar med 25 (exempelvis 50 eller 75 Hz).

Postad 09 maj 2008 - 10:48

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

I de flesta fall är det bättre att välja upplösning med utgångspunkt ifrån vad projektorn klarar och inte efter vilken upplösning källmaterialet har. Däremot är det viktigt att välja en vertikal skärmfrekvens som passar källmaterialet, IMHO. Detta för att bildflödet inte ska rycka/hacka.

Detta betyder att du inte bör använda samma upplösning/frekvens för både NTSC och PAL. Om du ändå vill göra det och du tittar mer på PAL-filmer borde du definitivt välja en upplösning som visas i en frekvens som är jämnt delbar med 25 (exempelvis 50 eller 75 Hz).

Jag har fått ett tips om att köra 60Hz och att det skulle funka bra för både PAL och NTSC. Det gällde iofs 1920x1080. Hur funkar det att köra 60 Hz i t.ex. 1280x720 om man både ska titta på PAL och NTSC. Annars är väl det bästa att ha olika frekvenser PAL och NTSC. Jag provade en gång att köra 75 Hz och 72Hz på samma upplösning (1280x720) men min gamla bd 808 kunde inte separera dem. Jag funderar att istället ha olika upplösningar och sätta olika frekvenser på dem. Det lättaste hade iaf varit att köra 60Hz på alla.

Postad 09 maj 2008 - 15:27

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
När det gäller filmmaterial, dvs ursprungligen 24 progressiva fps, är 75 och 72 Hz (71,928) ofta optimalt för visning av PAL- respektive NTSC-DVD på en CRT-projektor. Detta för att undvika hackigt/ryckigt bildflöde.

Nu är det inte alls säkert att du är så känslig för ifall bilden hackar lite. Detta är väldigt olika från person till person. Vissa personer stör sig på minsta lilla hack i bilden medan andra inte märker det alls. Du borde därför verkligen testa att visa film i 60 Hz för att själv se hur stor betydelse det har för dig och de du brukar titta på film med.

Postad 17 maj 2008 - 02:08

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

När det gäller filmmaterial, dvs ursprungligen 24 progressiva fps, är 75 och 72 Hz (71,928) ofta optimalt för visning av PAL- respektive NTSC-DVD på en CRT-projektor. Detta för att undvika hackigt/ryckigt bildflöde.

Nu är det inte alls säkert att du är så känslig för ifall bilden hackar lite. Detta är väldigt olika från person till person. Vissa personer stör sig på minsta lilla hack i bilden medan andra inte märker det alls. Du borde därför verkligen testa att visa film i 60 Hz för att själv se hur stor betydelse det har för dig och de du brukar titta på film med.

Jag provade just 75Hz på 1920x1080p. Det var bra flyt i bilden. Problemet är att det var för bra flyt, det såg ut som om man dragit upp hastigheten på filmen. Skärpan var heller inte den bästa. Jag tyckte jag fick bättre skärpa vid 1280x720p. Har för mig att jag läste någonstans att man får bättre skärpa om man kör interlaced på 1080. Stämmer det? Tänkte prova 1440x960p för NTSC filmer. Vilken upplösning är bäst om man kör PAL och vill ha så bra skärpa som möjligt, eller kan man köra 1440x960p där med?

Postad 29 maj 2008 - 18:37

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
720x576 ger enormt med skärpa. :)

Men naturligtvis med extremt tydliga scanlinjer.

Själv använder jag 1440x1152i @ 75 Hz för visning av PAL-film. Det ger en enkel uppskalning och en signal med relativt låg bandbredd och bibehållen skärpa.

Postad 28 september 2008 - 19:26

Unregistered1e4d6070
  • Unregistered1e4d6070
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Då var det dags att sparka liv i det forumet. Jag hoppas att alla haft en skön sommar och sakta men säkert börjat tweaka.

Jag har en fråga till er som använder ATI grafikkort. Igår installerade jag de senaste drivrutinerna 8.9 och började leka lite med CCC (Catalyst Control Center). Till en början märkte jag att vissa inställningar gjorde att bilden blev bättre. Jag fick bland annat ett mycket bättre djup. Men när jag hållit på ett tag blev det bara pannkaka av allt.Bilden kändes syntetisk och overklig på något sätt. Det slutade med att jag avinstallerade CCC. Igår var första gången jag använde mig av CCC. Jag har tidigare endast kört med Display Driver.

Jag tänkte fråga er CRT-kolleger som använder ATI-grafikkort. Kör ni med CCC och i så fall vad brukar ni ställa in där och varför?

MVH Kimura

Postad 23 oktober 2008 - 20:26

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Är det någon som läser här nu för tiden?

Jag tänkte bara kolla om det är någon som är intresserad av delar från Barco Data 1101, har en helt fungerande proj på marknaden här, men om jag inte får någon som är intresserad så kanske det finns någon här som behöver delarna, för då skrotar jag den även om det gör ont i CRT själen, jag kommer inom några månader att flytta och har ingen möjlighet att ta med min CRT proj, Biograf Gråzonen kommer färdigställas men för enkelheten så monterar jag en DLP proj åt de nya ägarna.
Så om det finns någon som vet om en CRT aspirant (sänkte priset på den) eller om någon behöver reservdelar till sin proj så skicka ett PM.

Postad 30 november 2008 - 20:13

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Tyvärr så har min Barco Data 1101 gått till återvinningskontainern, skulle slå på den idag och det kom bara ett litet pjoff och en sen var den stendöd så jag körde den till återvinning, hade varken tid eller ork att kolla vad som pajat, en epok är över för min del vad det gäller CRT-projektorer.

Postad 01 december 2008 - 17:26

Unregistered49ec8352
  • Unregistered49ec8352
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Hej CRT-fantaster!
Har precis handlat en Barco 1209s och skall innan månanden är slut ha beställt en duk till projektorn.

Vilken duk är att föredra?
Det jag själv kommit fram till är att följande dukar är bäst.
1. Stewart Studiotek 130
2. Euroscreen
Men tyvärr har jag inte råd med en Stewartduk i dagsläget.

Förutsättningar
100% mörkläggning i form av "gardiner" runt duken, väggarna och i taket.
Golvet kommer inte vara täckt men det är halvmörkt/ljust trägolv.

Jag har nästan bestämt mig för att det blir en 2,35:1 duk.

Tittavstånd mellan väggen (där duken kommer att hänga) och huvudet (om man sitter normalt i soffan) kommer att vara ca 320 cm.

Så min undran är exakt vilken duk skall jag välja?
Blir en Euroscreen bästa alternativet?
Hur bred duk?
Hur mycket gain skall duken ha?

Mvh Öberg

Postad 01 december 2008 - 20:06

Unregistered35542
  • Unregistered35542
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Öberg,

Har själv en Stewart Studiotek 130G3 och kör med en Barco 808 i ett dedikerat biorum med total mörkläggning.
Kommentarer om duken är överflödigt då vi entusiaster vet vad duken presterar.
När det gäller gain är jag mycket nöjd med vad Studiotek gain 1,3 prestererar till min Barco 808.

Ett alternativ till duken skall vara Screen Research med bra gain dvs högre gain än Euroscreen enligt hörsägen. Prata med The Rock i Lund eller med andra som saluför duken.

Bildbredden kontra tittavstånd kan du kontrollera enligt THX standard och/eller med Dolby Digital tror jag också hade någon info om detta.
Naturligtvis skall du inte glömma att köra Barco programmet för placering av projektorn i förhållande till dukens storlek etc.

Buzz

Postad 02 december 2008 - 08:25

Unregistered49ec8352
  • Unregistered49ec8352
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Buzz och ni andra.

Vad tror ni om en Euroscreen Frame Vision Vel-Tex (2.35:1) i storleken 250x106,5cm?

ReAct: 1,2 Gain
Helt nytt materiel som passar bra i ljusa miljöer eller där det är svårt att att mörklägga. ReAct är framtaget för att sänka bottensvärtan men bibehålla ljusstyrkan vilket gör denna duk lämplig att använda i en ljusare miljö där man inte har möjlighet att mörklägga. Detta är en av de få dukmaterial som kan undantrycka sidoljus på ett mycket bra sätt.

Det är väll en vit duk med 1,2 i gain som helt enkelt är väldigt bra för 14450:-?

Mvh Öberg

Postad 22 januari 2009 - 19:25

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Jag kollade Graham Johnson set up Dvd igår och det var en sak jag reagerade på .
Efter han gjorde den mekaniska inställningen och han körde test pattern (den med korset) så var bilden högt över centrum på duken men man fick alldrig se hur han gjode för att bilden skulle hamna i centrum på duken?

Postad 10 november 2009 - 23:23

Unregistered05b6eb5c
  • Unregistered05b6eb5c
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Jag ber om ursäkt direkt jag är helt ny på detta med crt projektor . Jag jag har en sony vph-2020qm som jag vill ha ståndes på ett bord alltså inte upp och ner, går det att få bilden rättvänd utan att vända projektorn upp och ner i taket. Eller kan man fixa det på nått annat sätt. Kan upplysa att jag har en mycket enkel dvd spelare som är samsung dvd-e232, och den kan inte vända bilden. Jag tar signalen med en kompositkabel. Har även provat att koppla min dator men, jag får inte till med upplösningen, Jag använder vga till bnc (kabel). jag har ett ati grafikkort som använder catalyst. har provat en massa men när jag anvvänder 60hz så är bilden stilla annars så rullar det bara. Kan ni upplysa mig om vad för upplösning man ska ha

Mvh vilsen

Postad 11 november 2009 - 11:26

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Jag ber om ursäkt direkt jag är helt ny på detta med crt projektor . Jag jag har en sony vph-2020qm som jag vill ha ståndes på ett bord alltså inte upp och ner, går det att få bilden rättvänd utan att vända projektorn upp och ner i taket. Eller kan man fixa det på nått annat sätt. Kan upplysa att jag har en mycket enkel dvd spelare som är samsung dvd-e232, och den kan inte vända bilden. Jag tar signalen med en kompositkabel. Har även provat att koppla min dator men, jag får inte till med upplösningen, Jag använder vga till bnc (kabel). jag har ett ati grafikkort som använder catalyst. har provat en massa men när jag anvvänder 60hz så är bilden stilla annars så rullar det bara. Kan ni upplysa mig om vad för upplösning man ska ha

Mvh vilsen

Hej.
Du får lyfta på locket och vända tre kontaker så blir bilden rätt du får kolla via manualen vilka kontakter du ska vända på.
Har du ingen manual så kolla Här om du kan hitta något.
Om bilden rullar har du förmodligen för hög upplösning den klarar bara 720*576i eller så pröva och skifta sync sladdarna H och V sync.

Lycka till.

Postad 13 januari 2011 - 13:23

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Ingen skriver här längre så man kan tro att CRT är död. Men jag fick en köpare på min fina CRT som var superlycklig över den. Tog bort sin plasma TV. En riktig fantast. En sån som bara spelar vinyl och har rörförstärkare.

Postad 31 januari 2014 - 12:39

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Hemma i min bio är inte CRT död ännu i alla fall. Efter att ha gjort jämförelser med nya digitala bestämde jag mig för att investera mer i min gamla maskin (med ett 3dFury interface) och låta den leva ett tag till. Den är inte dålig på bild.

Postad 18 mars 2014 - 09:40

o0kungen0o
  • o0kungen0o
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
ElectroHome Marquee 8500lc Från 99

Ny instalerade rör 8" med nya linser.
Ett HDMI kort från curtpalme är på g hem och det längtar vi efter.
Jag har kopplat min crt till datan men har inte fåt till det riktigt.
Älskar min crt =)

Postad 03 juli 2014 - 08:18

o0kungen0o
  • o0kungen0o
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Är det nån som är aktiv här? Jag har själv en elektrohome merque 8500 LC med nya rör. Nån som är intreserad?

Postad 07 juli 2014 - 20:51

Rogerp
  • Rogerp
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej,

jag har en Vidikron VPF50HD CRT dvs. en ecp 4500 med snyggt skal :) som måste bort

Finns det någon entusiast som är intresserad ?
Vad kan man begära för en sådan ?

Redigerat av Rogerp, 21 juli 2014 - 20:14.

Postad 23 juli 2014 - 10:23

jimmy ax1
  • jimmy ax1
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Jag har en Dvd med CRT Projector Step-by-Step Setup Guide köpt hos Curt Palme om någon är intresserad.

http://www.curtpalme.com/SetupDVD.shtm

Postad 09 september 2014 - 11:53

o0kungen0o
  • o0kungen0o
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
http://www.blocket.s...237111.htm?ma=1

Nån som är intresserad?

Postad 18 december 2014 - 22:27

o0kungen0o
  • o0kungen0o
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Är ute efter en marquee 9500 ultra i bra skick.
Bifogar en länk på bilder på denna model.
Nån som vet nån eller vart man kan vända sig för att köpa en?

Postad 10 januari 2015 - 19:11

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Någon som är intresserad av en Barco 1208s/2 som inte funkar? Antagligen HV delen som gett upp. Rören fräscha (MAX 2000h på dem men jag tror det handlar om under 1000h, de var nya när jag började använda den).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.