Tidigare inlägg har nämnt detta problem, men då med boxen kopplad till receiver vilket inte är fallet hos mig.
Min setup ser ut så här; FIBER in--TELIA modem--TELIA TV swithch--Digitalbox (1910)-HDMI-TV
EK
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34702 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 04 mars 2010 - 19:20 Tidigare inlägg har nämnt detta problem, men då med boxen kopplad till receiver vilket inte är fallet hos mig. Min setup ser ut så här; FIBER in--TELIA modem--TELIA TV swithch--Digitalbox (1910)-HDMI-TV EK Postad 04 mars 2010 - 20:00 Jag har skaffat Telia Digital-TV sedan ca två veckor och fick sedan hem min 1963-box i fredags. Jag kör via ADSL. Liksom många andra här har jag noterat problem med felaktig synk för textremsor. Har mest gjort mina tester på TV4 Science Fiction, men även på Discovery Science. Det som gör mig konfunderad är att när jag spelar upp ett program som jag själv spelat in ligger texten alltid ca 3s före ljud och bild samt att textremsor försvinner ibland slumpmässigt. Irriterande. Men när jag ser samma program direkt när det sänds, innan jag ser på inspelningen, är texten alltid i synk. Vad är det som skiljer inspelningen från utsändningen? Avkodning i boxens programvara? Borde det inte vara samma vid sändningen? Jag talade med Telia support idag. Killen jag talade med kände inte igen problemet, men skulle kolla upp det och ringa tillbaka. Är det någon mer som ser denna skillnad mellan sändning och uppspelning, eller har ni andra fördröjningen vid både sändning och inspeling? Förutom detta problem har mitt abonnemang fungerat bra hittills, även via Mina Sidor. 1903-boxen fungerade kanon och verkar något snabbare än 1963-boxen. Längtar dock efter att kunna se en kanal samtidigt som jag spelar in en annan. Helst utan att skaffa extra abonnemang. Bandbredd verkar ju finnas. Postad 04 mars 2010 - 20:22
Hej, inför "Antikrundan" gjorde jag en Factory Reset i Boot-menyn på boxen, och ännu efter 10 min har inget hack uppträtt. Om Ni får tid, kan Ni (om ni vill förstås) göra en likadan Reset på boxen och se om det funkar. Jag håller tummarna nu att 5.1 ljudet håller sig ett tag framåt. Kan ju vara kul att höra Sverkers alla väl valda ord ![]() /Magnus Postad 04 mars 2010 - 21:19
Håller med. Viasat sport var bra som det var med CL som stor och enda favorit.
3 månader. Så brukar jag oxå göra för golfen mm kan jag var utan på somaren ![]() Postad 04 mars 2010 - 21:32
Det var ok utan reset Både på Antikrundan och Plus har 1910 kopplad med optisk kabel Postad 04 mars 2010 - 23:15 Första gången så försvann disken efter omstart och jag fick via tips öppna och kontrollera kablarna sen gick den igång. Nu i kväll, samma sak, kollade på TV via time shift, allt frös och boxen spontanbootade, denna gång finns disken kvar iaf. Nån annan som råkat ut för det här? Redigerat av tomano58, 04 mars 2010 - 23:27. Postad 05 mars 2010 - 02:32 Postad 05 mars 2010 - 06:21 Förmodligen så har du ett glapp i anslutningen mellan hårddisken och boxen. Har du en annan kabel, så testa att byta. mvh: MrVan Postad 05 mars 2010 - 09:30 Har redan varit in i boxen en gång och mekat med kablarna, det får räcka. Händer det igen får jag felanmäla. Postad 05 mars 2010 - 11:58 Postad 05 mars 2010 - 12:33 Postad 05 mars 2010 - 12:50 Nej, fast har aldrig tittat just på det programmet, men det är förmodligen inte Telias fel utan Viaspratt. mvh: MrVan Postad 05 mars 2010 - 13:10
Jag får ut ca 7 Mbit/s ner och 0,75 Mbit/s upp med min 8 Mbit/s uppkoppling med tv:n igång vilket är lika mycket som med den avstängd. Dessutom tycker jag faktiskt att bilden är utmärkt med ADSL men längtar till HD som alla andra. ![]() Redigerat av Unregistered192fdbd3, 05 mars 2010 - 13:12. Postad 05 mars 2010 - 13:33
Spelar du något online och märkt någon skillnad i ping osv? Postad 05 mars 2010 - 13:38 Inte som jag tänkt på eller märkt av, den enda gången pingen blir dålig är när jag laddar ner något av förståliga skäl. Postad 05 mars 2010 - 13:41
All information om detta finns att läsa på Telias egen sida om "Tekniska förutsättningar". Citat från sidan:
/Peter Cigéhn Postad 05 mars 2010 - 13:44 ![]() Postad 05 mars 2010 - 13:50
Hejsan Peter! Har läst det, dock är jag inte så insatt i hur stor/liten skillnad det gör när man spelar online fps mmorpg osv? :-) Tacksam för all hjälp! Postad 05 mars 2010 - 14:03
I och med att jag själv aldrig har haft ADSL-anslutning själv så har jag ingen egen erfarenhet av den upplevda skillnaden så den subjektiva bedömningen överlåter jag åt andra att framföra. Jag brukar hålla mig till objektiva fakta... ![]() Av diskussionerna som brukar uppstå kring denna 16 ms fördröjning så är det mest "hard core gamers" som brukar bry sig, sådana som sitter och jagar FPS, Hz, ms, bps osv för att få enligt sin mening få en optimal speluppelevse. Om du är en sådan "hard core gamer" så skulle jag rekommendera dig att hålla dig undan från IPTV via ADSL (oberoende av leverantör). Men är du en "casual gamer" som bara lirar för att det är kul och struntar i sånt så gör nog 16 ms varken till och från (precis som du redan har fått ett sådant svar här i tråden). Du får nog ta och avgöra det här själv... /Peter Cigéhn Postad 05 mars 2010 - 16:11
Precis som jag. Spelar mycket online fast via Xboxen då. Aldrig haft nå problem med ping eller så. Okej min switch säger snart upp sig men det är inte telias fel =) Jag har liknade hastighet som Lord skrev. Kanske lite mera och jag har 8 Mbits så jag är nöjd. Kvalitet klagar jag inte på. Möjligen kvalitet på vissa program men det är ju inte telia som göra programmen ![]() Postad 05 mars 2010 - 16:16 "Det är för närvarande problem med tjänsten. För att du skall kunna spela in på din digitalbox så måste den vara ansluten till nätet." Postad 05 mars 2010 - 16:21
Jag tycker att bilden är mycket bra på min 42" Philips LCD. På nätet ligger jag på 6-7 Mbit ner och 1 Mbit upp, oavsett om jag har TV på eller inte. Hade 24 Mbit abonnemanget tidigare och låg i snitt på cirka 16-17 Mbit ner och 2.5 Mbit upp. Saknar som f*n det snabba uppkopplingen på 16-17 Mbit som jag hade tidigare. Postad 05 mars 2010 - 16:29
"Viasat – underhållning på dina villkor!" Otroligt dumt! Då Viasat Golf är en egen kanal så kan även Viasat Motor och Viasat Hockey vara det.
Jättebra! Då kan vi ställa krav på att ljud synk, textning, epg, inspelning, 5.1 ljud, mm fungerar också. Om inte så 800 kr i prisavdrag enligt §6.2 i allmäna villkor. Postad 05 mars 2010 - 20:42
Tror att Canal + "sköter" sig eftersom jag inte har några sådana problem via CD IPTV. Kan vara något tekniskt problem på vägen via din din distributör (T) och dig, eller ? ![]() Postad 05 mars 2010 - 22:17 ![]() Efter 4 boxen så får jag en med det nya chipet och det funkar som det ska med HDMI genom förstärkaren. Det tog "bara" 3 månader, starkt jobbat Telia...NOT!!! Postad 07 mars 2010 - 13:11 till Telia: Varöfr inte ge kunden valfrihet, varför måste man ha tvillingabonnemang t ex? jag vill ha tv i barnens rum till exempel, men där ska enbart finnas disney kanalerna, eller i extrarummet enbart ha viasat sport så blir jag förpassad dit när jag vill se champions league och formel 1. vill man ha valfrihet att se olika saker på olika tv blir det onödigt dyrt för då måste man ha alla kanaler man abonnerar på dubbelt. trist upplägg tycker jag. Postad 07 mars 2010 - 13:40 Skulle uppskatta en iPhone App som kan styra mina inspelningar, ofta på resande fot och inte alltid tillgång till datorn. Men min iPhone har jag alltid i fickan, det går förvisso att logga in via webbläsaren i telefonen men en separat App vore enklare! Postad 07 mars 2010 - 14:53 Det är på väg. ![]() Redigerat av Unregisterede5a2c6ee, 07 mars 2010 - 14:53. Postad 07 mars 2010 - 20:23
Är det något fel på tjänsten "extra abonnemang"? /A Postad 07 mars 2010 - 20:30
Nej, kanske inte, men man kan bara ha lagom eller stor som extraabonnemang, inget annat, däri ingår varken Viasat sport, eller disneypaketet. (här tittas mest på Playhouse disney och den finns inte i stor elle lagom). Sen är frågan varför måte man ha telia smart? Postad 07 mars 2010 - 21:13
Sorry, jag hade faktiskt missat att det bara var Stor eller Lagom som fanns som extra abonnemang. Jag utgick faktiskt från att man kunde få även de andra kanalpaketen. Jag instämmer faktiskt i din fråga. T ex borde det kunna finnas ett barnpaket som extra abonnemang som man skulle kunna köra på barn-tv:n. /A Postad 08 mars 2010 - 08:57 Postad 08 mars 2010 - 09:55 Kollar man söndagens tablå så sänder de ett sammandrag kl 17.30 så av det kan man kanske dra slutsatsen att det blir som i fjol. Postad 08 mars 2010 - 10:03 Vore inte det mest naturliga att direkt kolla TV6 hemsida, istället för att fråga i ett Telia-forum ... ? Och kollar man deras hemsida: http://www.tv6.se/pr...ahrians-gp-kval så ser man att det går på lördagen den 13/3 kl. 11:55 ... Redigerat av anderswillhelmsson, 08 mars 2010 - 10:05. Postad 08 mars 2010 - 10:16 Och? Postad 08 mars 2010 - 10:22 Jo visserligen, men i helgen hittade jag ingen info där faktiskt.... tablån tänkte jag inte på att kolla Postad 08 mars 2010 - 20:11 Postad 08 mars 2010 - 21:41 Stäng av boxen. Har du inspelning inställt så kommer den ändå att fungera. Postad 08 mars 2010 - 22:39
Hårddisken snurrar ju oavsett om boxen är i standby eller inte. Postad 09 mars 2010 - 08:13 Kan jag ha två boxar med samma koder på fast jag bara har igång en i taget? Jag har idag tre boxar men bara två abonemang, så jag tänkte att jag kunde ha två st med samma koder på fast bara ha igång en i taget som sagt. Fungerar detta? //Tomas Postad 09 mars 2010 - 08:18 Prova att slå av timeshift i inställningsmenyn. I övrigt finns inga inställningar för att hårddisken ska gå ner i sleep. Postad 09 mars 2010 - 08:23 I teorin ja, i praktiken kanske. Det finns ett menyval som heter "Ta bort användarkoder", men det är mer tänkt för att man ska kunna knappa in en annan kod och inte byta kod mellan boxar. Enligt tidigare inlägg så tar det rätt lång tid innan den nya boxen får koppla upp sig. Men prova kan man ju alltid. Ringer man dock till kundtjänst kan de på en gång ta bort koderna till den gamla boxen. Denna funktion skulle dock vara uppskattad av många, men sälja färre tvillingabbonemang ![]() Postad 09 mars 2010 - 09:32 Helt rätt, var lite för snabb där. Precis som ringbert säger så måste du stänga av Time Shift för att få den tyst. Postad 09 mars 2010 - 09:51
Har också en 1963 i sovrummet som väsnas när man "stänger av den". Jag kan ju tycka att timeshiften behöver väl inte vara på om man stänger av den eller, det är inget jag förväntar mig direkt. Däremot förväntar jag mig att den är tyst, hårddisken borde gå ned i stand by läge och inte dra någon ström istället för att jobba. Det borde inte vara så svårt att fixa kan jag tycka. Sen en användbarhetsgrej är att när man trycket på pause så står det Time shift, vilket vi här förstår, men inte min farsa. Borde stå pause istället tycker jag. Postad 09 mars 2010 - 10:45 Grejen är ju den att om TimeShift är aktiverad så jobbar disken konstant (oavsett om boxen är i standby eller ej) och spelar in 2 timmar rullande. Postad 09 mars 2010 - 10:50 Men om den varit avstängd går dessa 2 timmar väl inte att titta på ... inte när jag testadee iallafall ... gaska onödigt isf ... energispar kanske inte e så viktigt för Telia ........ Redigerat av kentrj, 09 mars 2010 - 11:43. Postad 09 mars 2010 - 10:54 Postad 09 mars 2010 - 11:06 - Ny uppdatering utlaggd, vad nytt? Avbryt eller Exit om man inte vill ha uppdateringen fungerar inte i menyn ... Postad 09 mars 2010 - 11:08 Ny användare på detta fantastiska forum och kom på min första fråga ang. Motorolas 1963. Har sett trådar och frågor om hurvida man kan ansluta externa HDD, massa klagomål på surrande diskar och även att folk fått öppna boxen för att sätta i lösa kablar etc etc. Mina frågor är: Kan man ersätta boxens egna disk med en större eller i mitt fall, en SSD disk? Hur är den formaterad? (filsystem) Om det fungerar, gör boxen automatiskt en formaterin av en "ny" disk?? Om det nu finns svar på detta någon annanstans så tar jag tacksamt emot en länk och inte en tillrättavisning om hur man söker, för jag har sökt ![]() Tack på förhand. / Micael Granberg 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |