* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34702 svar till detta ämne
Postad 10 mars 2010 - 10:19
psp66
-
psp66
-
Rookie
-
7 inlägg
Det konstiga är att problemet med osynk mellan ljud och bild inte är konsekvent. Ibland märks det betydligt mer men inte alltid och det verkar vara på de flesta kanaler. Jag har testat olika inställningar och använt olika kablar med samma resultat. En av våra 1963 boxar är kopplad med HDMI kabel direkt till en Samsung LCD och det är samma problem med osynk ibland. Då jag har 100 MBit/s FiberLan så är Inteno XG-6745 bredbandsswitchen den enda utrustningen som är inkopplad. Som flera påpekat tidigare i tråden så verkar problemet uppstå när ljudet är inställt på digitalt ljud i boxen.
Jag håller med dig att osynk kan variera både vad gäller kanal och tidpunkt. Att det skulle skilja sig mellan analogt och digitalt ljud har jag missat, ska prova att ställa om till analogt och se om det blir bättre. Jag har också haft problem med sporadiska frysningar de senaste dagarna. Såg att andra har haft liknande problem. Det brukar lösa sig genom att växla kanal eller att ha tålamod att vänta ut det, men klart irriterande när det inträffar. /P
Postad 10 mars 2010 - 10:34
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Snälla Telia, ändra tillbaka "spolfunktionen" så som den var innan denna uppdateringen, alltså 10x respektive 20x hastigheten, tack.
Håller med, jag också. Eller finns det någon baktanke med att ta bort spolning med 20 ggr hastigheten ???? Sliter den på hårddisken kanske ????? Ett önskemål är också att hårddisken stannar när man ställer 1963-boxen i standbye-läge, som det är nu så snurrar den så länge som det finns ström till boxen......... energisnålt NÄE. Håller också med på att läppsynksproblemet varierar beroende på kanal, program och dag. Tycker att det ofta är fel på TV4....
Redigerat av rogerli, 10 mars 2010 - 10:36.
Postad 10 mars 2010 - 11:53
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Lite OT, men nån kanske här vet om Viasat kommer att eftersända Formel 1 i tv6 denna säsong eller inte? Preliminära TV tider F1 2010 Viasat Motor och TV6
Redigerat av Unregistered29650, 10 mars 2010 - 11:55.
Postad 10 mars 2010 - 12:04
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Håller också med på att läppsynksproblemet varierar beroende på kanal, program och dag. Tycker att det ofta är fel på TV4...
Jag tänkte faktiskt påpeka att just TV4 ofta har synk problem med ljudet men gjorde det inte så det är väldigt bra att flera har uppmärksammat samma sak. Men det inträffar som sagt även på andra TV kanaler så frågan är vad det kan bero på då det inte är någon skillnad att koppla ljudet direkt till TV via HDMI. Men det här med x10 hastigheten är ju helt dj... oanvändbart. Snacka om försämring av användningen när man helt plötsligt hoppar 10 min framåt när man av misstag trycker en andra gång. En knapp ska inte ändra funktion när man trycker en andra gång! Det är helt emot alla principer för användar gränssnitt.
Redigerat av Unregistered29650, 10 mars 2010 - 12:05.
Postad 10 mars 2010 - 12:28
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Undra hur man tänkte på Telia när man bytte funktion på knappen?
Utvecklingschefen för IPTV kommer in till programmerarna;
-Kötiden på supporten har minskat dramatiskt den senaste tiden, vi måste ta till drastiska metoder. Målet är att dubblera kötiden efter nästa FW-release. Har ni några ideer? Jag bjuder på JoltCola till det bästa förslaget!
PelleProgrammerare:
-Låt oss förvirra våra kunder genom att byta funktionalitet på knapparna!
UtvChefen:
- I owe you a joltcola Pelle!
Postad 10 mars 2010 - 12:36
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Har sedan innan jul suttit med nya boxen vip1963 med serienr 1934575588. Har fått köra med scart eftersom det inte fungerat med HDMI. Fick beskedet av kundtjänst samma kväll som jag fick boxen att det inte fungerade för tillfället, men efter uppdatering som kommer senare ska detta fungera.
För någon vecka sedan bestämde jag mig för att testa igen, och det fungerade ju inte då heller. ...
Testa nu igen efter gårdagens uppgradering av boxmjukvaran! En fågel har viskat i mitt öra att det även skett hdmi-förbättringar.
Postad 10 mars 2010 - 12:43
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Om jag fattat rätt så, så det här är min tolkning, har VIP19x3 till skillnad från tidigare boxar möjligheten att cacha en kopia av uppstartsfilerna, vilket gör att om boxen inte har nätkontakt så kommer den att starta upp med den kopia som finns lokalt. Men eftersom den inte har nätkontakt kommer den att stanna efter några prickar och detta försvårar felsökningen eftersom det ser ut som att boxen har kunnat ladda programvaran från nätet, fast den i själva verket har laddat den lokalt, t ex i det fall som det är något fel med uppkopplingen eller någon av hårdvaran som hanterar uppkopplingen.
Det man har gjort är sannolikt att man har stängt av möjligheten för boxen att starta via den cachade kopian.
/A
Om boxen saknar nät vid uppstart så tror jag inte det går förhindra att mjukvara laddas från lokala kopian om sådan finns och det i bootmenyn är inställt "boot without ip=yes". Det stora problemet har nog inte varit att boxen fastnar på en viss prick, utan att den verkligen kunnat boota hela vägen men fått fel tid (vilket knasar ur EPGn och dekrypteringen) och/eller inte kunnat visa alla TV-kanaler. Jag tror det är detta som borde ha fixats med denna uppdateringen. Har själv inte haft dessa problem så jag vet inte säkert att så är fallet dock.
Postad 10 mars 2010 - 13:11
blackburn_
-
blackburn_
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Jag tycker också man bör ändra tillbaka spolfunktionaliteten till som det var innan MEN samtidigt lägga till fler steg. 10x är alldelles för mycket för att vara den långsammaste snabbspolningen. Jag spelar in ganska många fotbollsmatcher och brukar spola om det blir spelavbrott för skador eller byten etc men med 10x går det inte att spola kortare än nån minut hur snabb man än är på knapparna. Så ändra gärna tillbaka funktionaliteten till som innan men ändra stegen till typ 2x,4x,8x,16x,32x eller 3x,5x,10x,20x eller liknande. Stort tack på förhand
Redigerat av blackburn_, 10 mars 2010 - 13:13.
Postad 10 mars 2010 - 13:19
Aint2Fat
-
Aint2Fat
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Åhh, jag vill förstå detta!, hur fungerar .jaxlet filerna, är det filer på telias server eller genereras dom i boxen för att ladda rätt innehåll?, finns det någon som kan ge mig ett exempel på hur en jaxlet fil kan se ut?
Postad 10 mars 2010 - 14:53
AEon
-
AEon
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har registrerat mig bara för att visa min besvikelse över hur spolningen numera fungerar. Hoppas verkligen att Telia tänker om och ändrar tillbaka till så som det var innan eller att man ändrar till så som blackburn_ föreslår; 2x,4x,8x,16x,32x alternativt 3x,5x,10x,20x.
Redigerat av Dreadlock, 11 mars 2010 - 08:55.
Postad 10 mars 2010 - 15:02
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag tycker också man bör ändra tillbaka spolfunktionaliteten till som det var innan MEN samtidigt lägga till fler steg. 10x är alldelles för mycket för att vara den långsammaste snabbspolningen. Jag spelar in ganska många fotbollsmatcher och brukar spola om det blir spelavbrott för skador eller byten etc men med 10x går det inte att spola kortare än nån minut hur snabb man än är på knapparna. Så ändra gärna tillbaka funktionaliteten till som innan men ändra stegen till typ 2x,4x,8x,16x,32x eller 3x,5x,10x,20x eller liknande. Stort tack på förhand 
Ett mycket bra förslag.... Får tummen upp av mej :-)
Postad 10 mars 2010 - 15:09
Unregistered795fe392
-
Unregistered795fe392
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag håller med dig att osynk kan variera både vad gäller kanal och tidpunkt. Att det skulle skilja sig mellan analogt och digitalt ljud har jag missat, ska prova att ställa om till analogt och se om det blir bättre.
Jag har också haft problem med sporadiska frysningar de senaste dagarna. Såg att andra har haft liknande problem. Det brukar lösa sig genom att växla kanal eller att ha tålamod att vänta ut det, men klart irriterande när det inträffar.
/P
Jag kan bara hålla med att det osynk på bild och ljud, det är lite olika beroende på kanal och program. Felet är i snitt ca 80ms, men ibland mer och ibland mindre. Har provat både HDMI och scart från telia boxen men osynket försvinner inte och jag har inte något synkfel från mina andra enheter. Jag hade tidigare 1510 boxen och den hade aldrig osynkat ljud. Uppdatering av spolningsfunktionen kanske inte var den bästa heller, hoppas de kan ändra tillbaka till 10x, 20x och istället för 10min hopp kanske ändra till 5min hopp istället.
Postad 10 mars 2010 - 15:48
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Uppdatering av spolningsfunktionen kanske inte var den bästa heller, hoppas de kan ändra tillbaka till 10x, 20x och istället för 10min hopp kanske ändra till 5min hopp istället.
5 minuter tyckar jag också är bättre hopp. I DVB Viewer är det om man håller in knappen att det ändras det från 1, 2, 5, 10, 20 minuter beroende på hur länge man håller inne knappen. En polare har någon box som han kör mot com hem som kan hoppa tills reklamen tar slut. Det skulle jag vilja ha.
Postad 10 mars 2010 - 15:49
AEon
-
AEon
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har registrerat mig bara för att visa min besvikelse över hur spolningen numera fungerar. Hoppas verkligen att Telia tänker om och ändrar tillbaka till så som det var innan eller att man ändrar till så som blackburn_ föreslår; 2x,4x,8x,16x,32x alternativt 3x,5x,10x,20x.
Jag har precis avslutat ett samtal med kundtjänst där jag tog upp mitt missnöje med den nya spolningsfunktionen. Man sa där att man tar emot mitt klagomål och lämnar detta till utvecklingsgruppen. Ju fler som ringer till Telia och klagar desto större chans att man ändrar tillbaka. Klagomål i denna tråden registreras inte hos Telia trots att officiella representanter finns här så dessa räknas inte. Vill ni få till en ändring får ni ringa kundtjänst, allt enligt personen jag pratade med.En polare har någon box som han kör mot com hem som kan hoppa tills reklamen tar slut. Det skulle jag vilja ha. Detta bör Telia kunna implementera eftersom andra aktörer redan har detta. Inte helt relevant men det går ju att kolla på text-TV hur lång reklamen är och vilken tid den kommer så man själv kan ställa in start- och sluttider i boxen. Alla kanaler som sänder reklam och har text-TV har denna funktionen. För att ta ett exempel så använder TV4 sidan 192 för detta ändamålet.
Redigerat av AEon, 10 mars 2010 - 16:17.
Postad 10 mars 2010 - 16:44
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Jaha, har Telia nyligen ändrat policy??
Nu fick jag inte beställa Viasat sport utan att binda mig för 12 månader minst, och hon på kundtjänst sa att det alltid är så! Onödigt idiotisk, speciellt om man som jag redan abonnerar på 2 kanalpaket.
Förut har det gått bra. Blir mer och mer irriterad på hur Telia hanterar sina kunder. Verkar som man inte vill sälja fler kanalpaket till folk?
Postad 10 mars 2010 - 17:04
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Jaha, har Telia nyligen ändrat policy?? Nu fick jag inte beställa Viasat sport utan att binda mig för 12 månader minst, och hon på kundtjänst sa att det alltid är så! Onödigt idiotisk, speciellt om man som jag redan abonnerar på 2 kanalpaket. Förut har det gått bra. Blir mer och mer irriterad på hur Telia hanterar sina kunder. Verkar som man inte vill sälja fler kanalpaket till folk?
Fick samma svar när jag försökte beställa förra veckan, riktigt surt nu när man vill se CL.
Postad 10 mars 2010 - 17:17
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Fick samma svar när jag försökte beställa förra veckan, riktigt surt nu när man vill se CL.
Redigerar mitt inlägg. ringde igen till fiberlankundtjänst och skulle fråga varför man har det så att man måste ha minst 12 månader. då sa hon att det inte allas var så utan bara om mann vill ta del av de rabatterade erbjudandena, såsom t ex tre månader fritt osv. (hon undrade vad det var för filur jag hade pratat med) Så nu har jag Viasat sport utan bindning men med tre månaders uppsägning, blir matcher ikväll.
Redigerat av Bulldog76, 10 mars 2010 - 17:32.
Postad 10 mars 2010 - 18:23
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Så nu har jag Viasat sport utan bindning men med tre månaders uppsägning, blir matcher ikväll. 
Det var samma strul för mig när jag skulle beställa och det krävdes ett antal samtal innan jag hamnade hos en person som sa att det går visst att beställa utan bindning. Men om man försöker beställa på Telias hemsida eller via Mina Sidor så finns inte ens valet att kunna beställa extra TV kanaler utan bindningstid.
Postad 10 mars 2010 - 18:27
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag har precis avslutat ett samtal med kundtjänst där jag tog upp mitt missnöje med den nya spolningsfunktionen. Man sa där att man tar emot mitt klagomål och lämnar detta till utvecklingsgruppen. Ju fler som ringer till Telia och klagar desto större chans att man ändrar tillbaka. Klagomål i denna tråden registreras inte hos Telia trots att officiella representanter finns här så dessa räknas inte. Vill ni få till en ändring får ni ringa kundtjänst, allt enligt personen jag pratade med.
@Telia Kundtjänst Om ni nu har tagit beslutet att kommunicera med era kunder via olika sociala media så kanske det kan vara en bra idé att också lyssna på den kritik och ta tillvara de förslag till förbättringar på produkter och tjänster som ni får via dessa.
Postad 10 mars 2010 - 19:00
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jaha, har Telia nyligen ändrat policy?? Nu fick jag inte beställa Viasat sport utan att binda mig för 12 månader minst, och hon på kundtjänst sa att det alltid är så! Onödigt idiotisk, speciellt om man som jag redan abonnerar på 2 kanalpaket. Förut har det gått bra. Blir mer och mer irriterad på hur Telia hanterar sina kunder. Verkar som man inte vill sälja fler kanalpaket till folk?
Hur ser det ut om du gör det via mina sidor? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 10 mars 2010 - 19:01
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
@Telia Kundtjänst
Om ni nu har tagit beslutet att kommunicera med era kunder via olika sociala media så kanske det kan vara en bra idé att också lyssna på den kritik och ta tillvara de förslag till förbättringar på produkter och tjänster som ni får via dessa.
Det har ju kundtjänst skrivit att de gjort flera gånger i denna tråden. Typ "jag har lämnat vidare förslaget till utvecklingsenheten". Sen bör ni nog förtydliga riktigt om ni bara vill betala/abonnera tre månader. Troligtvis finns det miffon som ringer in och tror att de kan få tre månader gratis av erbjudandet sen säga upp efter det, att Telia inte vill "sälja" sådana abonnemang kanske kan vara förståeligt.
Postad 10 mars 2010 - 19:03
Unregistered06c2ab47
-
Unregistered06c2ab47
-
Amatör
-
-
87 inlägg
5 minuter tyckar jag också är bättre hopp. I DVB Viewer är det om man håller in knappen att det ändras det från 1, 2, 5, 10, 20 minuter beroende på hur länge man håller inne knappen. En polare har någon box som han kör mot com hem som kan hoppa tills reklamen tar slut. Det skulle jag vilja ha.
Håller med om det bara är dessa 2 att välja på, 10 min är för mycket samt att den funktionen redan fanns.
Postad 10 mars 2010 - 19:31
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Hur ser det ut om du gör det via mina sidor?
Markus Johansson Telia Kundservice
Nu är det "gömt" efter alla kampanjerbjudande och paket med 24 och 12 månaders bindningstid och man måste själv aktivt trycka på "visa alternativ". Tidigare fanns inte ens det alternativet och man var tvungen att ringa för att kunna beställa utan bindningstid (men även då sa många på kundtjänst att det inte går).
Redigerat av Unregistered29650, 10 mars 2010 - 19:47.
Postad 10 mars 2010 - 19:34
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det har ju kundtjänst skrivit att de gjort flera gånger i denna tråden. Typ "jag har lämnat vidare förslaget till utvecklingsenheten".
Jag vet men det var inte vad personen på kundtjänst sa i telefon till AEon.
Postad 10 mars 2010 - 20:06
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Jag har precis avslutat ett samtal med kundtjänst där jag tog upp mitt missnöje med den nya spolningsfunktionen. Man sa där att man tar emot mitt klagomål och lämnar detta till utvecklingsgruppen. Ju fler som ringer till Telia och klagar desto större chans att man ändrar tillbaka. Klagomål i denna tråden registreras inte hos Telia trots att officiella representanter finns här så dessa räknas inte. Vill ni få till en ändring får ni ringa kundtjänst, allt enligt personen jag pratade med.
Om ni nu har tagit beslutet att kommunicera med era kunder via olika sociala media så kanske det kan vara en bra idé att också lyssna på den kritik och ta tillvara de förslag till förbättringar på produkter och tjänster som ni får via dessa.
Jag kan väl passa på att skriva att jag tar till mig allt ni skriver här och för det vidare. Alla mina kollegor ni pratar med på kundtjänsten vet dock inte om att jag gör det hela tiden. Jag ser gärna att ni skriver det här och jag har gaska täta kontakter med utvecklarna och framför det ni säger här. Kan väl säga att det ni skrivit om spolningen redan är framfört från mig och det finns en teknisk begränsning som medför att det är så i dagsläget. Jag kommer att återkomma med mer information om det när jag kan. Det är ingen mening att ni ringer till kundtjänst och påpekar det för de som arbetar med digital-tv vet redan om att många kunder inte vill ha det så och de arbetar med att få fram en teknisk lösning på problemet. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 10 mars 2010 - 20:14
Unregistered515b085a
-
Unregistered515b085a
-
Rookie
-
4 inlägg
Testa nu igen efter gårdagens uppgradering av boxmjukvaran! En fågel har viskat i mitt öra att det även skett hdmi-förbättringar.
Hej igen! testade precis innan jag skrev meddelandet, så det verkar ju inte ha hjälpt mig iallafall. Tack för uppmärksammandet! Ingen annan som har något tips på hur jag kan få detta att fungera med hdmi och min tv? /Andreas
Postad 10 mars 2010 - 20:28
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Har sedan innan jul suttit med nya boxen vip1963 med serienr 1934575588. Har fått köra med scart eftersom det inte fungerat med HDMI. Fick beskedet av kundtjänst samma kväll som jag fick boxen att det inte fungerade för tillfället, men efter uppdatering som kommer senare ska detta fungera.
För någon vecka sedan bestämde jag mig för att testa igen, och det fungerade ju inte då heller. Har varit i kontakt med kundtjänst som tog mitt mobilnummer och min modellbeteckning på Tv (Philips 42PFL9632D/10). Har inte hört något sedan dess, och vet i ärlighetens namn inte om jag kan förvänta mig det heller.
Har sedan läst här i tråden och det verkar ju som att en hel del fått problemet löst. Frågan är om det är någon med samma tv som jag har fått det att fungera? Har sett att Marcus från Telia svarat på frågor här inne också, och det vore bra om han också kunde uppdatera mig eftersom de av hans kollegor jag pratat med inte riktigt vunnit mitt förtroende vad gäller deras förklaringar. Speciellt inte i ljuset av det man läser här i denna tråd!
Tycker du inte det är ett akut problem som du behöver ha åtgärdat just nu tycker jag du kan avvakta lite. Om jag inte missminner mig så finna din TV med i en lista som har timing problem som kan lösa sig med antingen uppdatering av mjukvaran, längre HDMI kabel eller att man byter till en box med ett annat HDMI chip. Om det kommer någon uppgradering av mjukvaran från Motorola som löser problemet är jag inte 100% säker på. Att de tog ditt mobilnummer var för att de skickade uppgifterna vidare så de kan kontakta dig i framtiden om det behöver för att få mer information. Har hört det på villovägar att Motorola ofta är på besök hos en stor butik som säljer många TV apparater och testar boxen. Den som vet mer får gärna säga till mig.  Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 10 mars 2010 - 20:33.
Postad 10 mars 2010 - 20:29
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Hur ser det ut om du gör det via mina sidor?
Såg inte att det fanns "visa alternativ". där kan man beställa till ordinarie pris utan bindning. men jag fick det löst genom att prata med någon annan. (skrev om det i en inlägg lite efter mitt första inlägg
Postad 10 mars 2010 - 20:40
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag kan väl passa på att skriva att jag tar till mig allt ni skriver här och för det vidare. Alla mina kollegor ni pratar med på kundtjänsten vet dock inte om att jag gör det hela tiden. Jag ser gärna att ni skriver det här och jag har gaska täta kontakter med utvecklarna och framför det ni säger här.
Jag frågade varför man inte tar emot/registrerar klagomål som tas upp i denna tråd när det finns officiella representanter från Telia här. Svaret jag fick var att Telia vill ha klagomålskaparens kundnummer, allt för att kunna följa upp klagomålet samt för att kunna föra statistik över vad det är som kunder är missnöjda med. Huruvida detta stämmer vet jag inte.
@Telia Kundservice Jag vet att du gör ditt bästa med att svara på alla våra konstiga frågor och följa upp de olika problemen som vi råkar ut för. Men det blir lite löjligt ibland med så mycket motsägande information ifrån dina kollegor. Oftast har de aldrig hört talas om de ökända problemen med HDCP, textning på inspelade program, mm.
Postad 10 mars 2010 - 20:45
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Såg inte att det fanns "visa alternativ". där kan man beställa till ordinarie pris utan bindning. men jag fick det löst genom att prata med någon annan. (skrev om det i en inlägg lite efter mitt första inlägg)
Nej de har lyckats "gömma" det väl. Nästan så att man kan tro att det är avsiktligt...
Postad 10 mars 2010 - 20:53
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Såg inte att det fanns "visa alternativ". där kan man beställa till ordinarie pris utan bindning. men jag fick det löst genom att prata med någon annan. (skrev om det i en inlägg lite efter mitt första inlägg)
Jag såg det när det redan var för sent. Skrev svaret tigare men missade att skicka det tyvärr. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 10 mars 2010 - 20:56
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hur ser det ut med planeringen för att kunna spela in 2 olika kanaler samtidigt? Redan idag kan man ju kolla på en kanal samtidigt som man spelar in en annan. Borde ju inte vara speciellt avancerat att göra så man kan spela in 2 kanaler samtidigt och då låsa själva tittandet under inspelningstiden. Händer ju faktist några gånger att man vill spela in 2 olika program samtidigt när man inte är hemma och då spelar det ju ingen roll att man inte kan kolla på TV samtidigt som de 2 inspelningarna pågår.
Postad 10 mars 2010 - 21:13
emilax
-
emilax
-
Rookie
-
5 inlägg
Hur ser det ut med planeringen för att kunna spela in 2 olika kanaler samtidigt? Redan idag kan man ju kolla på en kanal samtidigt som man spelar in en annan. Borde ju inte vara speciellt avancerat att göra så man kan spela in 2 kanaler samtidigt och då låsa själva tittandet under inspelningstiden. Händer ju faktist några gånger att man vill spela in 2 olika program samtidigt när man inte är hemma och då spelar det ju ingen roll att man inte kan kolla på TV samtidigt som de 2 inspelningarna pågår.
Smart! Så borde det ju vara. Angående spolning i inspelat/time shift-material... jag skulle vilja spola i slow-motion när man först tryckt på paus och sedan använder spola framåt/bakåt utan att trycka på play.
Postad 10 mars 2010 - 22:21
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Gör det! du får ett "persien-mönster" - Finns på 1963, 1910 och 1903, jag har testat de alla boxarna och ser då felet TYDLIGT (SD sändningen är bättre!) - Kanske inte synns på "Tjock TV" eller mindre skärmar <32 tum, det har jag ej testat!
Inga större problem! - Många med större bildkrav kör inte just Scart/RGB, men då inte komponentkontakterna e aktivt (1903/1963) är detta riktigt bra val då HDMI inte är ett möjligt alternativ (ja förutom på just HD-sändningarna då!!!, och då HDMI inte kan aktivera TVns ingångsval ... det fixar ju Scart)
Jag framhärdar i denna fråga då jag i vår BR-förening fått komentarer om just att Telias HD sändningar inte e ngt vidare, och då visat sig att man just haft Scart/RGB (å tittat på SVTHD) av olika anledningar ... - Jag upptäckte ikväll att bilden har samma karaktär som den som e fryst vid kanalbyten, dvs grovt förenklad och randig ... dvs klart indikerar att det rör sig om ett fel eller att man valt en klar sämre bild än möjligt (e de så)? Jag har sänt dig ett PM Markus för jag är gärna behjälplig i detta ärende då detkänns angeläget, kanske inte felanmäls men gör inte HD rätvisa, svara gärna ...
Redigerat av kentrj, 10 mars 2010 - 22:42.
Postad 10 mars 2010 - 22:53
Unregistered1402
-
Unregistered1402
-
Användare
-
-
116 inlägg
Jag ser inga fel i att använda ord som skitsnack och att snacka skit när personen ifråga gör det.
Den enda som snackar skit är du. Du säger att det är skitsnack eftersom det tidigare gick att spola snabbare! Men har du tänkt ett steg längre? Har du t.ex. tänkt på att man precis håller på att inför HD-sändningar i H264 (MPEG4). Jag kan tänka mig att man då kanske stöt på en begränsning i mjuk- och/eller hårdvara. Istället för att då ha olika spolhastigheter för MPEG2 och MPEG4 har man valt att ha en och samma maxhastighet rakt över för att inte förvirra användarna. Självklart behöver det inte vara det som är problemet. Jag gissar bara. Det skulle kunna vara en helt vanlig "bugg" som man väljer att gömma bakom en tillfällig begränsning medans man löser eller arbetar runt problemet. I vilket fall så är jag övertygad om att det finns en konkret förklaring till åtgrder och det är inte för att ######s med dig. Sen håller jag med alla andra. Lägg av med färgerna!
Postad 10 mars 2010 - 23:00
Unregistered795fe392
-
Unregistered795fe392
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Alla som har en Onkyo receiver och bara har fått teliaboxen att funger på ingång 1 av någon anledning kan nog köra på alla ingångarna nu.
På min Onkyo 5007 fungerar iallafall boxen på alla ingångar efter den senaste uppdateringen.
Märkligt igentligen eftersom Telia innan hävdade att det var fel på min receiver  .
Postad 10 mars 2010 - 23:04
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
I vilket fall så är jag övertygad om att det finns en konkret förklaring till åtgrder och det är inte för att ######s med dig.
Japp, det finns en konkret förklaring, men jag låter TeliaKundservice ta den, alternativt så löser man det så är problemet ur världen. Oavsett kan ni vara helt lugna med att utvecklarna har fått info om att förändringen inte mottagits possitivt. Sedan kan det ju vara bra att ha torrt på fötterna innan man börjar anklaga andra för att snacka "skit". /A Märkligt igentligen eftersom Telia innan hävdade att det var fel på min receiver .
Det kan ju fortfarande vara så att det finns brister i Onkyos lösning, men att Motorola lyckats få boxen att hantera dessa. Men egentligen spelar det ingen roll så länge man har fått ordning på det  /A
Postad 10 mars 2010 - 23:05
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Jag framhärdar i denna fråga då jag i vår BR-förening fått komentarer om just att Telias HD sändningar inte e ngt vidare, och då visat sig att man just haft Scart/RGB (å tittat på SVTHD) av olika anledningar ... - Jag upptäckte ikväll att bilden har samma karaktär som den som e fryst vid kanalbyten, dvs grovt förenklad och randig ... dvs klart indikerar att det rör sig om ett fel eller att man valt en klar sämre bild än möjligt (e de så)?
Jag har sänt dig ett PM Markus för jag är gärna behjälplig i detta ärende då detkänns angeläget, kanske inte felanmäls men gör inte HD rätvisa, svara gärna ...
Kan du påminna mig om varför man skulle vilja försöka se HD via scart? Vad finns för användarfall där man verkligen vill detta? För visst är majoriteten av alla HD sändningar parallelsändningar från motsvarande SD-kanal? Bilden kan ju omöjligt bli lika bra som SD-varianten eftersom en skalning måste göras i boxen och det är uppenbarligen där det finns ett problem. Men jag har svårt att se att det skulle vara vara många som skulle vilja använda detta (undantaget de som inte förstår bättre) så jag gissar att Telia ser detta som ett lågprioproblem...
Postad 10 mars 2010 - 23:13
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Har du t.ex. tänkt på att man precis håller på att inför HD-sändningar i H264 (MPEG4). Jag kan tänka mig att man då kanske stöt på en begränsning i mjuk- och/eller hårdvara. Istället för att då ha olika spolhastigheter för MPEG2 och MPEG4 har man valt att ha en och samma maxhastighet rakt över för att inte förvirra användarna.
Det har fungerat alldeles utmärkt med 10x och 20x på SVT HD som sänds i MPEG4 så det måste vara någon annan orsak. Och det är en sak att tillfälligt begränsa funktioner på grund av problem. Men det är en annan sak att lägga en helt annan funktion på >> knappen. Detta om något är ologiskt och irriterar väldigt många. Som jag skrivit om tidigare så måste Telia ha en helt annan öppenhet om de ska lyckas på olika sociala media. Det är ett helt annat sätt att förhålla sig till sina kunder idag än det var tidigare. Dessutom är kunderna mycket mer kunniga idag och har tillgång till mer information.
Redigerat av Unregistered29650, 10 mars 2010 - 23:15.
Postad 10 mars 2010 - 23:20
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Kan du påminna mig om varför man skulle vilja försöka se HD via scart? Vad finns för användarfall där man verkligen vill detta? För visst är majoriteten av alla HD sändningar parallelsändningar från motsvarande SD-kanal?
Bilden kan ju omöjligt bli lika bra som SD-varianten eftersom en skalning måste göras i boxen och det är uppenbarligen där det finns ett problem.
Men jag har svårt att se att det skulle vara vara många som skulle vilja använda detta (undantaget de som inte förstår bättre) så jag gissar att Telia ser detta som ett lågprioproblem...
Prova gärna så förstår du hur illa det blir! Finns redan HD filmkanaler (ingen Parallellsändning), vid övergång till HD kan du glömma att man tänker parallellsända! All utr har inte HDMI, enkelhet med Scart som styr ingångsval på TVn (dvs de bästa signalen den utrustning man ha kan hantera, Då RCA/Komponent är inaktiverade), bilden bör bli ngt bättre eller åtminstonde bli likvärdig med SD (långtifrån så nu) Jag tror fortfarande att felet är ett misstag och inget som e komplicerat att åtgärda Lägger in några (fotograferade) bilder för att visa (den första är SVT1 över RGB/Scart, andra och tredje är SVTHD över RGB/Scart) - den sista är SVTHD över RCA/Komponent (jmf med RGB/Scart nästan likvärdig kvalitet) - kraftig förstoring och inte så vetenskapligt, i detta fall 1910 (samma fel på 1903/1963) och en Panasonic LCD 32tum ... Jag bemödade mig inte att visa Scart/Komposit då det är än mkt sämre ... På tredje bilden framgår persienmönstret tydligas (linjetalet på skärmen är långt lägre än möjligt)
SD_RGB1.JPG 1,66MB
3 Antal nerladdningar
HD_RGB1.JPG 1,61MB
4 Antal nerladdningar
HD_RGB2.JPG 1,51MB
5 Antal nerladdningar
HD_Komponent.JPG 1,66MB
3 Antal nerladdningar
Redigerat av kentrj, 11 mars 2010 - 00:41.
Postad 11 mars 2010 - 00:06
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Prova görna så förstår du hur illa det blir! Finns redan HD filmkanaler (ingen Parallellsändning), vid övergång till HD kan du glömma att man tänker parallellsända! All utr har inte HDMI, enkelhet med Scart som styr ingångsval på TVn (dvs de bästa signalen den utrustning man ha kan hantera, Då RCA/Komponent är inaktiverade), bilden bör bli ngt bättre eller åtminstonde bli likvärdig med SD (långtifrån så nu) Jag tror fortfarande att felet är ett misstag och inget som e komplicerat att åtgärda ... Lägger in några bilder för att visa (de två första är SVT1 över RGB/Scart de två sista SVTHD över RGB/Scart), kraftig förstoring och inte så vetenskapligt ...
Jag tvivlar inte på att det verkligen ser risigt ut! Likaså är jag helt med på att det bör betraktas som en bugg att det ser så jävligt ut. Dock delar jag inte din uppfattning om att det automatiskt borde bli lika bra eller bättre att titta på HD via scart jämfört med motsvarande SD sändning. Detta alltså eftersom boxen måste göra en nerskalning, och denna lär ju inte bli lika bra som om nerskalningen görs på serversidan (givet att det är samma ursprungsmaterial). Visst skiljer bitrate mycket med motsvarande kodningsstandard men nerskalningen är ändå en begränsande faktor i boxen. Att scart skulle vara att föredra för att den klarar att styra ingångarna på TVn känns som ett meningslöst argument i denna diskussion, men jag antar att du inte menar det skulle vara ett egentligt skäl till att se HD via scart =) Hursomhelst så finns ju inte dessa renodlade HD-filmkanaler än i Telias nät så det känns mest som ett framtida problem. För nuvarande SVT HD känns det mest som en bugg med ytterst begränsad åverkan... Så vem vet, kanske blir det fixat tills dess det blir ett "egentligt" problem? Edit: Jag tillhör också skaran som inte riktigt köper argumenten att avaktivera komponentutgången...
Redigerat av modeselect, 11 mars 2010 - 00:11.
Postad 11 mars 2010 - 00:25
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Jag tvivlar inte på att det verkligen ser risigt ut! Likaså är jag helt med på att det bör betraktas som en bugg att det ser så jävligt ut. Dock delar jag inte din uppfattning om att det automatiskt borde bli lika bra eller bättre att titta på HD via scart jämfört med motsvarande SD sändning. Detta alltså eftersom boxen måste göra en nerskalning, och denna lär ju inte bli lika bra som om nerskalningen görs på serversidan (givet att det är samma ursprungsmaterial). Visst skiljer bitrate mycket med motsvarande kodningsstandard men nerskalningen är ändå en begränsande faktor i boxen. Att scart skulle vara att föredra för att den klarar att styra ingångarna på TVn känns som ett meningslöst argument i denna diskussion, men jag antar att du inte menar det skulle vara ett egentligt skäl till att se HD via scart =) Hursomhelst så finns ju inte dessa renodlade HD-filmkanaler än i Telias nät så det känns mest som ett framtida problem. För nuvarande SVT HD känns det mest som en bugg med ytterst begränsad åverkan... Så vem vet, kanske blir det fixat tills dess det blir ett "egentligt" problem? Edit: Jag tillhör också skaran som inte riktigt köper argumenten att avaktivera komponentutgången...
Jag delar inte din uppfattning att det ska behöva vara så här illa (eller att det inte e ett problem) ... skall vi inte fösöka få det bildresultat som är möjligt på de utgångar som finns att tillgå (Där Scart/RGB är det bästa möjliga för en del av den utrustning vi kan ha) ... detta är en bug och inget skalningsproblem som jag ser det (min erfarenhet är att boxarna är ganska bra på skalning - men jag är ingen expert). SD sänds 576i och HD 720i, i båda fallen sker som jag förstått alltid en omskalning i boxen i detta fall, så varför skulle inte resultatet bli bättre när "signalen" är av bättre kvalitet (med samma källa)? Sen finns det ofta andra mindre rationella orsaker än högsta bildkvalite till att man väljer just Scart/RGB - det förstår jag när jag talar med den skaran som skryter med sin "teknikokunnighet" i vår BRF men ändå vill ha bra bild och enkelt handhavande (många kunde inte använda sin VCR med timerinspelning och blir förvirrade när inte TVn visar programmen när Telia-boxen går igång, som den ju gör för DVDn ...) och vaför skall dessa behöva leva med en ev bug? (dom finns nog inte här på forumet, men gör nog heller ingen felanmälan). På vår större TV fick jag själv (ovilligt) sätta tillbaka Scart/RGB för att fru och barn skall kunna få den att fungera (där har jag dock även HDMI anslutet) HD utbudet kommer inte låta vänta på sig värst länge (kallas möjlig intäkt) ... så varför vänta med felrättning ... jag tror inte felet är svårlöst ...
Redigerat av kentrj, 11 mars 2010 - 01:39.
Postad 11 mars 2010 - 06:23
Zugar
-
Zugar
-
Lärjunge
-
-
495 inlägg
Jag är lite nyfiken på om det kommer komma hd-kanaler till de kunder som har adsl? De borde gå att få kanalerna ijallafall om man har tillgång till 24mbit adsl?
Postad 11 mars 2010 - 07:46
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Citera(redina @ Mar 10 2010, 15:48 ) En polare har någon box som han kör mot com hem som kan hoppa tills reklamen tar slut. Det skulle jag vilja ha.
Detta bör Telia kunna implementera eftersom andra aktörer redan har detta. Inte helt relevant men det går ju att kolla på text-TV hur lång reklamen är och vilken tid den kommer så man själv kan ställa in start- och sluttider i boxen. Alla kanaler som sänder reklam och har text-TV har denna funktionen. För att ta ett exempel så använder TV4 sidan 192 för detta ändamålet.
Och japanerna med Klass använder istället de svarta skarvar som finns mellan reklaminslagen. Inspelare från åtminstone Panasonic & Sony & Pioneer har en funktion som söker skarvarna, och sen skippar fram till nästa skarv, funkar i typ 90% av fallen, funkar speciellt bra på nätterna då reklamen är förinspelad i stora sjok. För HUR skulle din Skip kunna funka med inspelat material då ju inte Text-Tv-infon längre finns med...? För Text-Tv spelas inte in (vilket jag iofs tycker är skit, för det vore kul att ha kvar!), så det finns inte en chans att använda den infon i efterhand = på inspelat material!
Redigerat av Dreadlock, 11 mars 2010 - 09:00.
Postad 11 mars 2010 - 08:45
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Nu har vår BRF blivit erbjudna att byta ut 1510-boxarna till 1903-boxar. Självklart för en "mindre" kostnad.
Jag hade för mig att det skulle bli enklare för Telia att sända i MPEG4 å därmed billigare, då tycker man ju att de gott kunde skicka ut 1903-boxarna gratis eller?
Undra vad som händer om vår BRF vägrar byta? Telia som TV-leverantör måste ju erbjuda utrustning för att kunna se de marksända kanalerna har jag för mig.
Skall ta upp frågan i BRF:en när jag vet kostnaden att istället alla väljer en 1963 box för 50 spänn i månaden. Antagligen billigare.
Postad 11 mars 2010 - 09:58
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Undra vad som händer om vår BRF vägrar byta? Telia som TV-leverantör måste ju erbjuda utrustning för att kunna se de marksända kanalerna har jag för mig.
Nej, något sånt krav finns inte. Troligen tänker du på de kanaler som faller under "must carry" vilket numer endast omfattar SVTs kanaler, men det säger inget om utrustning, bara att de inte får ta någon abonnemangsavgift för dem. Vet iofs inte om must carry gäller i denna typ av nät.
Postad 11 mars 2010 - 10:38
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nej, något sånt krav finns inte. Troligen tänker du på de kanaler som faller under "must carry" vilket numer endast omfattar SVTs kanaler, men det säger inget om utrustning, bara att de inte får ta någon abonnemangsavgift för dem. Vet iofs inte om must carry gäller i denna typ av nät.
Lär mer om " Vidaresändningsplikten i kabelnät". Citat från sidan: Vilka nät omfattas?
Kabel-tv-nät och bredbandsnät som används för tv-sändningar till allmänheten omfattas av vidaresändningsplikten. ADSL-nät omfattas dock inte.
/Peter Cigéhn
Postad 11 mars 2010 - 10:53
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Man kan ju undra varför det inte gäller IPTV?
-antagligen för att lagen är gammal.....
Postad 11 mars 2010 - 11:19
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Med tanke på hur diskussionen startade, dvs vad gäller den "mindre" kostnaden för byte av box från 1510 till 1903 så kanske följande citat kan vara värt att fundera på: Den som ansvarar för ett kabel-tv-nät (operatören) är skyldig att se till att de som är anslutna kan ta emot public service-kanalerna utan särskild betalning (se nedan). De boende får dock själva stå för inköp av digital-tv-box i de fall det behövs.
/Peter Cigéhn
Postad 11 mars 2010 - 11:20
bebeone
-
bebeone
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jo visserligen, men i helgen hittade jag ingen info där faktiskt.... tablån tänkte jag inte på att kolla
Kvalet på lördag tävlingen på söndag
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|