Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34864 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6.647058 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6.214284 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4.555554 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6.714284 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 5.363636 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 8 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 9 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 9 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 10 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 11 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 12 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 12 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 12 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 14 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 14 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 15 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 16 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 16 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 16 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 16 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 16 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 16 år sedan
installations problem (1 inlägg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 16 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 16 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 16 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 16 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 16 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 16 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 16 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 16 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 16 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 16 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 16 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 16 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 16 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 16 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 16 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 16 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 16 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 16 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 17 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 17 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 17 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 17 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 17 år sedan
ip tv (1 inlägg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 17 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 17 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 17 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 17 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 17 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 17 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 17 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 17 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 17 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 17 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 17 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 17 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 18 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 18 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 18 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 18 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 18 år sedan

Postad 17 March 2010 - 09:46

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Enligt mig borde det därför vara svårare för DVB-leverantörerna än för IPTV-leverantörerna att fixa boxar som kan spela in multipla kanaler samtidigt. DVB-boxarna kräver dubblerad hårdvara medan en IPTV-box bara borde behöva tillräckligt mycket CPU, snabb I/O och en Internetlina som orkar leverera flera kanaler samtidigt.

Du glömde en rätt viktig egenskap i din lista, den får inte kosta en förmögenhet.

Jag skulle snarare säga att det är enklare med DVB-standarden att skapa en box som spelar in flera program samtidigt eftersom boxen tar emot alla kanaler samtidigt, dvs det handlar enbart om att stoppa in fler tuners, medan i IPTV så har man den begränsande IP-linan.

Visst är IPTV det nya och häftiga, men det IPTV lider av, till stor del eftersom det är det nya, är att det fortfarande inte är standardiserat. Så länge det inte finns en standard så kan inte Telia eller någon annan IPTV-operatör välja och vraka mellan olika boxar eftersom det bara finns ett fåtal tillverkare. Men standardisering pågår och när det är klart är jag övertygad om att det kommer att komma fler tillverkare och då kommer även konkurrensen att öka. Det skulle knappast finnas boxar som kunde spela in flera kanaler samtidigt på DVB om det inte hade varit en standard med stor konkurrens.

/A

Postad 17 March 2010 - 09:54

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Visst, men det gäller ju för Boxers IPTV-box också, dvs att den kan spela in två kanaler samtidigt som man kan titta på en tidigare inspelning (och boxer har ju den äldre varianten av den box som Telia använder)...

Absolut, men nu gällde ju jämförelsen DVB-C mot IPTV. Skall man göra en jämförelse mellan VIP-1960 (Boxer) och VIP-1963 (Telia) så är den senare en betydligt bättre box hur man än vrider och vänder på det. Att Boxer kan hantera två inspelningar samtidigt och Telia bara en, beror inte på boxarnas specifikationer utan något annat (vet ej vad). En gissning som tidigare förekommit har varit att det skulle bero på att Boxer kör med krypteringen på programkort som man måste stoppa i boxen, medan Telia kör en mjukvarubaserad kryptering och således finns inte ens en kortläsare på Telias 1963-box.

Vad jag vände mig emot är att det IPTV hela tiden jämförs med DVB-standarderna som om man jämförde en SAAB 9-5 mot en Volvo V70 när man kanske snarare borde jämföra en bil med en båt.

/A

Postad 17 March 2010 - 10:32

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
Har just felanmält min 1963-box och får en ny. För tredje gången medan jag tittade via timeshift så frös boxen för att så småningom boota om och komma upp utan kontakt med hårddisken. Drog ur nätsladden, knackade lite på locket och startade up den igen och vips fanns nu där hdd'n igen. Antar att det glappar någonstans och att disken rör sig för mycket(?) när man både skriver/läser samtidigt.

Redigerat av tomano58, 17 March 2010 - 10:32.

Postad 17 March 2010 - 10:54

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Absolut, men nu gällde ju jämförelsen DVB-C mot IPTV. Skall man göra en jämförelse mellan VIP-1960 (Boxer) och VIP-1963 (Telia) så är den senare en betydligt bättre box hur man än vrider och vänder på det. Att Boxer kan hantera två inspelningar samtidigt och Telia bara en, beror inte på boxarnas specifikationer utan något annat (vet ej vad). En gissning som tidigare förekommit har varit att det skulle bero på att Boxer kör med krypteringen på programkort som man måste stoppa i boxen, medan Telia kör en mjukvarubaserad kryptering och således finns inte ens en kortläsare på Telias 1963-box.

Vad jag vände mig emot är att det IPTV hela tiden jämförs med DVB-standarderna som om man jämförde en SAAB 9-5 mot en Volvo V70 när man kanske snarare borde jämföra en bil med en båt.

/A

Men vad jag inte förstår är varför Telia inte kan ordna så att man kan spela in två kanaler samtidigt. I praktiken så gör man ju redan det mha timeshift, det handlar ju bara om att spara det på hårddisken... Att samtidigt kunna titta på en tidigare inspelning är, enligt mig, sekundärt, en bonus, men att släppa så att fiberkunder kan spela in två program samtidigt är ett grundkrav och borde vara busenkelt att införa. Det känns nästan lite nonchalant att det inte är möjligt idag.

Håller för övrigt med dig om att man inte skall jämföra äpplen och päron.

Postad 17 March 2010 - 11:40

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Men vad jag inte förstår är varför Telia inte kan ordna så att man kan spela in två kanaler samtidigt. I praktiken så gör man ju redan det mha timeshift, det handlar ju bara om att spara det på hårddisken... Att samtidigt kunna titta på en tidigare inspelning är, enligt mig, sekundärt, en bonus, men att släppa så att fiberkunder kan spela in två program samtidigt är ett grundkrav och borde vara busenkelt att införa. Det känns nästan lite nonchalant att det inte är möjligt idag.

Håller för övrigt med dig om att man inte skall jämföra äpplen och päron.

Att kunna spela in 2 kanaler samt ha timeshift igång kräver 1 ström per kanal dva upp till 3 strömmar. Telia har av någon anledning tillsvidare bestämt sig för att bara tillåta 2 samtidiga strömmar trots att de flesta fiberlan-anslutna har kapacitet för 3 strömmar.

Postad 17 March 2010 - 11:41

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0
--- raderat, skit hände ----

Redigerat av tomano58, 17 March 2010 - 11:43.

Postad 17 March 2010 - 11:56

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Att kunna spela in 2 kanaler samt ha timeshift igång kräver 1 ström per kanal dva upp till 3 strömmar. Telia har av någon anledning tillsvidare bestämt sig för att bara tillåta 2 samtidiga strömmar trots att de flesta fiberlan-anslutna har kapacitet för 3 strömmar.

Men att spela in två samtidigt som man tittar på den ena kräver bara två strömmar. Det borde vara busenkelt att göra tycker jag.

Postad 17 March 2010 - 12:03

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Men att spela in två samtidigt som man tittar på den ena kräver bara två strömmar. Det borde vara busenkelt att göra tycker jag.

Möjligt, men det kräver uppdatering av programvarans logik.

Postad 17 March 2010 - 13:07

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Möjligt, men det kräver uppdatering av programvarans logik.

Självklart gör det det... men det är kanske värt det och jag gissar att det inte skulle kräva så många timmars arbete. Huvudmängden av koden finns ju redan där. Det som saknas är att man inte skall kunna byta kanal till någon annan än de pågående inspelningarna och lite annat pill och trix runt om...

Postad 17 March 2010 - 14:42

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Detta kanske har varit uppe tidigare men, men...jag har ADSL å en 1963-box där jag har lyckats titta på ett inspelat prog samtidigt som inspelning startade och enl boxen genomfördes (har inte kollat inspelningen men längden på prog stämmer).

Tyckte att jag läst någonstans att detta inte skulle funka!!

///Fromberg

Postad 17 March 2010 - 15:14

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Detta kanske har varit uppe tidigare men, men...jag har ADSL å en 1963-box där jag har lyckats titta på ett inspelat prog samtidigt som inspelning startade och enl boxen genomfördes (har inte kollat inspelningen men längden på prog stämmer).

Tyckte att jag läst någonstans att detta inte skulle funka!!

///Fromberg

Att spela in ett program och samtidigt titta på ett redan inspelat program fungerar på både ADSL och Fiber.

Däremot att spela in ett program och samtidigt titta på något annat än redan inspelat material fungerar inte på ADSL, men dock på Fiber.

/A

Redigerat av hallberg, 17 March 2010 - 15:53.

Postad 17 March 2010 - 18:09

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Kommer jag att kunna köpa de matcher i slutspelet i ishockey som inte sänds på Canal+/Kanal5?

Postad 17 March 2010 - 19:03

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Kommer jag att kunna köpa de matcher i slutspelet i ishockey som inte sänds på Canal+/Kanal5?

Går inte att köpa matchen som går på Kanal 9 på torsdag,men övriga

Postad 17 March 2010 - 19:51

Unregistereded2757bc
  • Unregistereded2757bc
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att jag skrivit flera gånger att det planeras att åtgärdas i omkring månadsskiftet mars/april.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Samtidigt så skulle det kunna vara smart att skriva detta på sidan i mina sidor, så behöver man inte fundera på det eller försöka hitta ett svar här på det...

Bra att det skall åtgärdas, det är ju en förträfflig funktion/tjänst speciellt om man utnyttjar potentialen fullt ut...

/Mats

Postad 17 March 2010 - 20:37

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Självklart gör det det... men det är kanske värt det och jag gissar att det inte skulle kräva så många timmars arbete.

Som utvecklare håller jag definitivt inte med om detta. Det kan vara allt från 2 till 700 timmar. Man ska överhuvudtaget inte uttala sig om något som man inte har en aning om. Det hetsar ju bara upp stämningen och tillför inget.
Vi får gott vänta och se.... :)

Postad 17 March 2010 - 21:14

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Ser att det står lite då och då om avsaknaden av möjlighet till inspelning av en kanal medans man tittar på en annan samtidigt med adsl. Jag undrar var bergränsningen finns och hur nära man ligger möjlighet till denna funktionalitet.
Varför har man det till fiber men ej adsl.

Man kan ju ha tvillingabonnemang och kan då kolla på två kanaler samtidigt så bandbredd borde ju inte vara problemet här?

Har man snålat på något annat sätt? Och hur ser framtiden ut för oss med adsl och inspelningsbarbox??

Postad 17 March 2010 - 21:30

Loveless
  • Loveless
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
En väldigt enkel förklaring är väl att det inte är något abbonemang knutet till funktionen i boxen, det vill säga Telia har inte möjlighet att säga nej till de som har ADSL som inte klarar av två kanaler. Allt detta kommer troligen lösas när de väl byter upp till att bara köra mpeg4.

Frågan är om när Fiberlan kommer få en tjänst som det finns kapacitet för.

Postad 17 March 2010 - 21:43

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0

En väldigt enkel förklaring är väl att det inte är något abbonemang knutet till funktionen i boxen, det vill säga Telia har inte möjlighet att säga nej till de som har ADSL som inte klarar av två kanaler. Allt detta kommer troligen lösas när de väl byter upp till att bara köra mpeg4.

Frågan är om när Fiberlan kommer få en tjänst som det finns kapacitet för.

Då borde det ju vara ett bra sätt att marknadsföra snabbare adsl uppkopplingar. Och om det skulle vara anledningen så borde ju vi som har snabbare/snabbaste adsluppkopplingen premieras med denna möjlighet. Borde ju inte vara så svårt och skulle ju göra boxen mycket mer åtråvärd. Kan ju inte rekomendera den till mina kompisar som inte är stora teknikbegåvningar, inte än iaf. men med den funktionaliteten så hade jag gjort det direkt.

Tänk vad nöjda dem hade vart, en box istället för tre (canaldigital, viasat och en hdd inspelare). Då hade nog telia plockat kunder, om man utnyttjat det faktum i marknadsföringen. Du kan ju få både sportkanalerna från cd och viasat i samma box. Plus att sambons serier kan spelas in medan man tittar på Champions leauge.

Skulle inte Telia snubben här kunna informera om det finns planer på detta inom telia eller om man tycker att detta är bra...

Postad 17 March 2010 - 22:48

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlägg
  • 0

Då borde det ju vara ett bra sätt att marknadsföra snabbare adsl uppkopplingar. Och om det skulle vara anledningen så borde ju vi som har snabbare/snabbaste adsluppkopplingen premieras med denna möjlighet. Borde ju inte vara så svårt och skulle ju göra boxen mycket mer åtråvärd. Kan ju inte rekomendera den till mina kompisar som inte är stora teknikbegåvningar, inte än iaf. men med den funktionaliteten så hade jag gjort det direkt.

Tänk vad nöjda dem hade vart, en box istället för tre (canaldigital, viasat och en hdd inspelare). Då hade nog telia plockat kunder, om man utnyttjat det faktum i marknadsföringen. Du kan ju få både sportkanalerna från cd och viasat i samma box. Plus att sambons serier kan spelas in medan man tittar på Champions leauge.

Skulle inte Telia snubben här kunna informera om det finns planer på detta inom telia eller om man tycker att detta är bra...

Detta är saker jag fångar upp och skickar vidare :)

Rent tekniskt kan jag väl kommentera den första biten, det är inget samband med vilken uppkoppplingshastighet och digital-tv tjänsten. Det finns kunder som har 0.25 mbit bredband och IPTV med tvillingabbonemang .

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 18 March 2010 - 00:21

aikelo
  • aikelo
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
En funktion som jag saknar på den inspelningsbara boxen är att om jag spolar tillbaka med timeshift till ett programs början, så borde det gå att trycka på rec och spela in /spara programmet.
I dags läget så spelas bara det som sänds live in.
Detta kan inte vara svårt att fixa eftersom all data redan ligger timeshiftbuffrad på hårddisken.
Hade varit tacksam om kundservice kunde vidarebefodra detta.

Postad 18 March 2010 - 08:23

slamdunk
  • slamdunk
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,
Vi kör via ADSL.
För ett par veckor sedan så hittade jag "HD" under SVT play. Där låg ett program från OS-hockey, som vi lyckades se i kanonupplösning!
Nu har "HD" fliken försvunnit under SVT play, är det bara för vi kör ADSL eller helt enkelt bara för där just nu inte ligger HD material uppe?

Mvh
ANders

Postad 18 March 2010 - 09:21

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hej,
Vi kör via ADSL.
För ett par veckor sedan så hittade jag "HD" under SVT play. Där låg ett program från OS-hockey, som vi lyckades se i kanonupplösning!
Nu har "HD" fliken försvunnit under SVT play, är det bara för vi kör ADSL eller helt enkelt bara för där just nu inte ligger HD material uppe?

Mvh
ANders

Jag tror att det beror på det sistnämnda, att det helt enkelt inte finns något upplagt just nu. Jag kan kolla hur det ser ut för oss med fiber när jag kommer hem.

/A

Postad 18 March 2010 - 10:24

Bopper
  • Bopper
  • Beroende

• 1296 inlägg
  • 0

Om det nu är kört med alternativet att byta IP-adress, så tänkte jag att man kanske skulle kunna koppla in en router mellan TG787 och datorn, för att på det sättet byta subnät. Skulle detta vara en möjlighet? Men då borde man väl på nåt sätt stänga av DHCP i TG787 och låta routern dela ut adresser... eller?

Det kan fungera. Det är väl värt att notera att du då får två brandväggar mot Internet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Tack för svaret! (lite synd dock att Telia vill ha betalt för att ändra i en tjänst som jag redan betalar för...)

Men om jag kopplar in en router, behöver jag inte ändra nåt i TG787 då?
Digitalboxen ska väl fortfarande var kopplad direkt till TG787? (dvs. inte till den extra routern)

Redigerat av Bopper, 18 March 2010 - 10:25.

Postad 18 March 2010 - 10:53

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1138 inlägg
  • 0

En funktion som jag saknar på den inspelningsbara boxen är att om jag spolar tillbaka med timeshift till ett programs början, så borde det gå att trycka på rec och spela in /spara programmet.
I dags läget så spelas bara det som sänds live in.
Detta kan inte vara svårt att fixa eftersom all data redan ligger timeshiftbuffrad på hårddisken.
Hade varit tacksam om kundservice kunde vidarebefodra detta.

Sagemboxen jag nämnt tidigare löser detta genom att, när man trycker på Rec i timeshift, helt enkelt spara ner hela timeshift-buffern och sedan fortsätter spela in i realtid.
Man får kanske lite onödigt skräp i början av filen, men handhavandet är så enkelt att även medel-svensson fattar. Ett tryck på Rec så sparas allt och sen fortsätter den spela in i realtid precis som man skulle förvänta sig.

Det är ett 1963-önskemål från mig.

Postad 18 March 2010 - 11:35

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Som utvecklare håller jag definitivt inte med om detta. Det kan vara allt från 2 till 700 timmar. Man ska överhuvudtaget inte uttala sig om något som man inte har en aning om. Det hetsar ju bara upp stämningen och tillför inget.
Vi får gott vänta och se.... :)

Jag tycker absolut inte att man skall behöva vara 100% säker på sin sak för att uttrycka ett antagande... Det skulle i så fall hämma diskussionen och vi kan väl enas om att min gissning är hyffsad ändå... och är det så att det skulle behöva ta 700 timmar eller tiotusen, vem säger att det inte är värt det, var går den gränsen? Jag skulle inte tjata om detta om jag fick en trovärdig motivering till varför begränsningen till att enbart spela in en kanal finns. Jag har känslan av att de kanske inte tar behovet på allvar...(?)

Redigerat av Valken, 18 March 2010 - 12:40.

Postad 18 March 2010 - 14:21

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Hej,
Vi kör via ADSL.

Mvh
ANders

HD har varit borta sedan en tid efter OS också för mig som är fiberkund.

Postad 18 March 2010 - 14:25

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

HD har varit borta sedan en tid efter OS också för mig som är fiberkund.

Samma här

Postad 18 March 2010 - 14:27

Unregistered06c2ab47
  • Unregistered06c2ab47
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

Jag tycker absolut inte att man skall behöva vara 100% säker på sin sak för att uttrycka ett antagande... Det skulle i så fall hämma diskussionen och vi kan väl enas om att min gissning är hyffsad ändå... och är det så att det skulle behöva ta 700 timmar eller tiotusen, vem säger att det inte är värt det, var går den gränsen? Jag skulle inte tjata om detta om jag fick en trovärdig motivering till varför begränsningen till att enbart spela in en kanal finns. Jag har känslan av att de kanske inte tar behovet på allvar...(?)

Visst skulle det vara bra att kunna spara timeshift för att kunna spela in 2 kanaler samtidigt (så som min dilog-boxer kan) men bättre är att kunna schemalägga 2 kanaler samtidigt, även om det då bara går att titta just på någon av dessa 2 för att inte kräva fler strömmar i nätet.

Postad 18 March 2010 - 14:50

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Visst skulle det vara bra att kunna spara timeshift för att kunna spela in 2 kanaler samtidigt (så som min dilog-boxer kan) men bättre är att kunna schemalägga 2 kanaler samtidigt, även om det då bara går att titta just på någon av dessa 2 för att inte kräva fler strömmar i nätet.

Det utesluter ju inte varandra, eller hur? På min pace-box så spelas endast det programmet in som jag ställer mig på då då det kommer till buffert inspelning. Inte en massa innan som inte hör till programmet. Och om hela programmet finns i bufferten så spelas just bara det programmet in. Inte en massa innan även om det skulle finnas i bufferten. Om jag vill ha det som finns innan detta program är det bara att spola tillbaka lite till och även här trycka på rec så spelas även detta in.

Samtidigt som detta sker kan jag spela in vilken annan kanal som helst. Jag kan då även hoppa mellan dessa program om bägge spelas in samtidigt och även spola fram och åter i dessa under tiden . Och om jag istället vill se på något tredje program samtidigt kan jag göra det. Under förutsättning att detta tredje program redan ligger inspelat i på boxens hårddisk. Så vad är problemet med att kunna spela in från bufferten?...

Redigerat av echotuva, 18 March 2010 - 14:51.

Postad 18 March 2010 - 18:47

Unregistered89a9dace
  • Unregistered89a9dace
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problem med att det blir "dubbeltext" med 2 olika fonter på Tv4 scifi??
Har provat att starta om boxen utan resultat.

Postad 18 March 2010 - 19:19

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2534 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som har problem med att det blir "dubbeltext" med 2 olika fonter på Tv4 scifi??
Har provat att starta om boxen utan resultat.

Vad händer om du stänger av undertexten i inställningar?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 18 March 2010 - 21:14

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
@Telia Kundservice

Kan ni säga något om när övergången till MPEG4 kommer att ske? Tidigare har det sagts någon gång i Q2 eller Q3. Vår förening har varit i kontakt med Telia angående några olika frågor. Och bland annat så diskuterades frågan om utbyte av 1510 boxarna. Men då påstår Telia kontaktpersonen att 1510 boxarna inte behöver bytas ut för att de kommer att fungera framöver med både MPEG4 och HD. Nu vet vi ju alla att det inte är sant eftersom 1510 inte stöder MPEG4 eller 720p så det kommer inte att fungera. Så därför är jag nyfiken på när övergången till MPEG4 är planerad att ske och när kommunikationen till alla kunder med 1510 ska börja?

Redigerat av Unregistered29650, 19 March 2010 - 11:20.

Postad 18 March 2010 - 23:23

1akus
  • 1akus
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej! Mitt första inlägg här.
Har i dagarna fått hem 1963boxen och skulle ikväll spela in hockeymatchen Frölunda-Linköping som gick på säsongskortet. Gick perfekt fram tills sudden death.JAg stängde av inspelningen efter sista perioden och skulle sätta på igen när sudden började. Kommer tyvärr inte ihågvad som stod med något med kanallista eller program. Däremot fungerade det perfekt att spela in Canal plus vid samma tidpunkt. Hur kommer detta sig?

Redigerat av 1akus, 18 March 2010 - 23:24.

Postad 19 March 2010 - 07:37

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0

Har i dagarna fått hem 1963boxen och skulle ikväll spela in hockeymatchen Frölunda-Linköping som gick på säsongskortet. Gick perfekt fram tills sudden death.JAg stängde av inspelningen efter sista perioden och skulle sätta på igen när sudden började. Kommer tyvärr inte ihågvad som stod med något med kanallista eller program. Däremot fungerade det perfekt att spela in Canal plus vid samma tidpunkt. Hur kommer detta sig?

Nu är jag ingen epxert inom detta, men jag skulle gissa på att det beror på att Sudden Death inte var inlagt i programtablån. När du spelar in brukar boxen nog oftast gå efter EPG´n när den spelar in. Eftersom inte Sudden Death stod med i EPG´n kan det vara så att boxen ej visste vart och när den skulle spela in? Det är bara en gissning, men någon som vet kan ju gärna förklara detta.

Har ej råkat ut för det själv, men en kompis har spelat in filmer på Tv4, och där har inspelningen avbrutits pga Nyheterna vid 22-22.15. Då måste han göra en ny inspelningen från 22.15. Lite dumt att det är så..

Postad 19 March 2010 - 07:59

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Du kan ju bara spela in ett program vid samma tid, troligen var det rutan som frågar dig vilken inspelning du vill avbryta för att kunna påbörja den nya inspelningen du valde.

Postad 19 March 2010 - 08:32

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Har ej råkat ut för det själv, men en kompis har spelat in filmer på Tv4, och där har inspelningen avbrutits pga Nyheterna vid 22-22.15. Då måste han göra en ny inspelningen från 22.15. Lite dumt att det är så..

Om du tittar i TV4:s programtablå så bryter de alltid 21:00-filmerna för nyheter kl 22 och fortsättningen på filmen ligger som en egen programpunkt i tablån. Orsaken till att man gör så är att då räknas det som två program och de kan i o m det klämma in mer reklam (förutom att det är praktiskt att alltid köra nyheterna kl 22).

/A

Redigerat av hallberg, 19 March 2010 - 08:51.

Postad 19 March 2010 - 09:30

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

@Telia Kundservice

Kan ni säga något om när övergången till MPEG4 kommer att ske? Tidigare har det sagts någon gång i Q2 eller Q3. Vår förening har varit i kontakt med Telia angående några olika frågor. Och bland annat så diskuterades frågan om utbyte av 1510 boxarna. Men då påstår Telia kontaktpersonen att 1510 boxarna inte behöver bytas ut för att de kommer att fungera framöver med både MPEG4 och HD. Nu vet vi ju alla att det inte är sant eftersom 1510 inte stöder MPEG4 så det kommer inte att fungera. Så därför är jag nyfiken på när övergången till MPEG4 är planerad att ske och när kommunikationen till alla kunder med 1510 ska börja?

Tycker det vore intressant om fler som bor i BRF skriver vad det får för erbjudande från Telia. Jag antar att Telia absolut inte vill att vi skall veta vad andra får för avtal då de hamnar i underläge i förhandlingen.

Postad 19 March 2010 - 10:25

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Tycker det vore intressant om fler som bor i BRF skriver vad det får för erbjudande från Telia. Jag antar att Telia absolut inte vill att vi skall veta vad andra får för avtal då de hamnar i underläge i förhandlingen.

Telia kommer tydligen att skicka ut ett brev inom de närmsta dagarna som berättar mer om hur utbytet av 1510 boxarna ska gå till. Enligt de uppgifter jag fått så kommer utbytet att vara utan kostnad för de flesta föreningar med kollektivt avtal lite beroende på villkor.

Postad 19 March 2010 - 11:58

Michael L
  • Michael L
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Vad händer om du stänger av undertexten i inställningar?

Markus Johansson
Telia Kundservice

Har samma problem sedan igår. Dubbla textremsor på TV4 SciFi med olika storlek och textsnitt. Det verkar bara gälla den kanalen.

Omstart hjälper inte.

Stänger jag av textningen försvinner båda remsorna.

Extra snurrigt blir det när jag ser på ett inspelat program från hårddisken. Då hamnar texten längst fram (som delvis täcker den andra texten) ca 3s före den nya texten bakom och ljud/bild.

Problemet med att textremsan hamnar 3s före vid uppspelning från hårddisk har jag haft hela tiden med 1963, det verkar gälla alla kanaler där remsan läggs upp av boxen via en separat ström. Den nya, halvskymda, texten, som också verkar genereras av separat ström, ligger dock i fas. Vid snabba replikskiften tappar man snabbt tråden...

Jag har talat med Telia kundservice om det tidigare problemet med 3s-förskjutningen och att remsor ibland tappas bort. De säger att det är ett känt fel som man felsöker på, men inte kan ge klardatum för.

/Micke

Postad 19 March 2010 - 12:39

redina
  • redina
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Har samma problem sedan igår. Dubbla textremsor på TV4 SciFi med olika storlek och textsnitt. Det verkar bara gälla den kanalen.

Jag har också samma problem med SciFi-kanalen på båda boxarna, fick stänga av texten i inställningarna.

Postad 19 March 2010 - 13:38

Dizztman
  • Dizztman
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej alla.
Ursäkta ett långt inlägg...
Tänkte se om någon känner igen sig i detta eller har tips.

Har haft Telias digital-TV sedan mycket länge och det har funkat bra hittills.
Har 6-8 Mbit ADSL och väldigt nära till stationen.

I torsdags förra veckan fick jag hem den inspelningsbara VIP 1963.
Då började problemen.
Bild & ljud hackar något vansinnigt!
Den inspelningsbara digitalboxen går helt enkelt inte att använda.

Kopplar tillbaka den gamla boxen och Bild & ljud funkar galant.
-enkelt! Boxen är kass! kan man tycka, och troligen är den det....

....eller så räcker inte bandbredden till.

Kollar med jämna mellanrum med TPTEST e.dyl.
Tidigare har värdena alltid legat ganska stabilt runt 6.8 Mbit/s oavsett
om någon samtidigt tittat på TV eller ej.
Sedan Inspelningsbara boxen köptes så är värdena istället som nedan.

2010-03-18 23:07:38 5.56 Mbit/s (Boxen urkopplad från 220V och nätverket)
2010-03-18 23:06:47 6.12 Mbit/s (Boxen urkopplad från 220V och nätverket)
2010-03-18 23:06:02 5.77 Mbit/s (Boxen urkopplad från 220V och nätverket)
2010-03-18 23:05:18 6.13 Mbit/s (Boxen urkopplad från 220V och nätverket)
2010-03-18 23:03:06 683.54 kbit/s (Boxen inkopplad men avstängd)
2010-03-18 23:02:01 748.48 kbit/s (Boxen inkopplad men avstängd)
2010-03-18 23:00:56 600.77 kbit/s (Boxen inkopplad men avstängd)
2010-03-18 22:59:59 643.22 kbit/s (Boxen inkopplad men avstängd)
2010-03-18 22:57:54 682.79 kbit/s (Boxen inkopplad och igång)
2010-03-18 22:56:46 682.30 kbit/s (Boxen inkopplad och igång)
2010-03-18 22:55:50 474.70 kbit/s (Boxen inkopplad och igång)
2010-03-18 22:54:49 684.30 kbit/s (Boxen inkopplad och igång)

d.v.s. med boxen urkopplad helt från 220V och nätverket är värdena nästan som innan.
Med boxen inkopplad (även om den är avstängd) ligger surfhastigheten runt 680 kbit/s!!
Dessa värden gäller när den gamla boxen nu åter används. Ungefär samma värden med den inspelningsbara i.

Jag har provat ALLT!
Andra sladdar. Kopplat bort allt övrigt. Startat om allt i olika ordning. Uppdaterat modem. Uppdaterat box.
Återställt box m.m. m.m.

Telia har varit i Stationen och jag har fått SMS om att de är klara.
-Ingen förändring på varken bild/ljud eller hastighet.

Kundtjänt säger att jag ligger "runt 14", en annan sa att "de får 20 när de mäter" vad de nu menar.
Men tydligen ska det räcka med marginal för TV+bredband.

Den första på kundtjänst sa att de förbereder för HD samtidigt när de gör andra ändringar nu, kan detta påverka?
De andra två som jag pratat med på Telia har ingen aning om något sådant.
Kanske skickas mer information (typ dubbelt så mycket) än tidigare p.g.a. detta men total bandbredd är inte anpassad?

Har säkert glömt något såklart, men måste väl sluta skriva nu.

Har någon något tips?
Vill ju inte behöva koppla ur boxen så fort man vill surfa!

Postad 19 March 2010 - 16:23

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0
Nu finns Star! i programbibliotek
Mycket att välja på, men kanalen är ju inte så intressant :)

Redigerat av lindo, 19 March 2010 - 16:25.

Postad 19 March 2010 - 18:49

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Hej alla.
Ursäkta ett långt inlägg...
Tänkte se om någon känner igen sig i detta eller har tips.

Har ingen lösning, men en iakttagelse från eget håll. Även om jag har boxen avstängd och ingen inspelning igång så verkar den ta emot en dataström hela tiden. Jag reagerade på det i början när jag kopplade inte min 1963 box att statuslamporna på TV-switchen blinkade hela tiden. Det gjorde den inte på samma sätt med den gamla 1510-boxen, då blinkade den lite då och då. Om nu detta kan ha nåt med att göra att du inte får bättre hastighet när du har boxen inkopplad, men inte påslagen. Nu har jag fiber, så jag märker inte några bandbreddsproblem som du nämner.

Postad 19 March 2010 - 19:29

Dizztman
  • Dizztman
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Har ingen lösning, men en iakttagelse från eget håll. Även om jag har boxen avstängd och ingen inspelning igång så verkar den ta emot en dataström hela tiden. Jag reagerade på det i början när jag kopplade inte min 1963 box att statuslamporna på TV-switchen blinkade hela tiden. Det gjorde den inte på samma sätt med den gamla 1510-boxen, då blinkade den lite då och då. Om nu detta kan ha nåt med att göra att du inte får bättre hastighet när du har boxen inkopplad, men inte påslagen. Nu har jag fiber, så jag märker inte några bandbreddsproblem som du nämner.

Fiber... Lyckliga du. Kåken är förberedd för det så det får väl bli nästa steg. -när plånboken tillåter.
Pratat med kundtjänst idag och de skickar ett nytt modem. Får se om det kan lösa knutarna.

Postad 19 March 2010 - 19:45

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
@Telia Kundservice

Är det samma sak med 1903 att det finns en nyare version med annat HDMI chip? Kompisar har flyttat och fått FiberLan men det blir bara svart bild efter tredje pricken med deras Philips LCD.

Postad 19 March 2010 - 19:52

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Ja det verkar som att det bara är bildsignalen ut ifrån boxen som är avstängd i stand-by läge och att 1963 boxen tar emot en dataström hela tiden. Jag antar att det har att göra med inspelnings funktionen eftersom att hårddisken också snurrar hela tiden. Frågan är om det är samma sak även för 1903 boxen?

Postad 19 March 2010 - 21:38

brogis
  • brogis
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Dessutom så har ju Telia kontrollen över det forumet. De kan radera/redigera inlägg bäst de vill. De kan de inte göra här.

Tror även att man vänder sig till lite olika målgrupper.

Hur många +40 vet om minhembio.com?

Jag är 40+7 :)

MVH Robban...

Postad 19 March 2010 - 22:36

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Nu finns Star! i programbibliotek
Mycket att välja på, men kanalen är ju inte så intressant :)

Bra. Hoppas att även tv3, tv4, tv5, tv6 och några till kommer snart att vara tillgängliga för alla som har dessa kanaler redan i sin abonnemang.

Postad 20 March 2010 - 07:43

modde80
  • modde80
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kan någon vänlig själ förklara för mig vart på mina sidor man programmerar inspelningar?
Har ägnat timmar åt att söka info på telia, google samt minhembio etc. utan framgång.

Tacksam för svar

Postad 20 March 2010 - 08:03

apanoladotcom
  • apanoladotcom
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Kan någon vänlig själ förklara för mig vart på mina sidor man programmerar inspelningar?

Förhoppningsvis har du ett val som heter "Min TV" i vänstermenyn när du har loggat in på "Mina Sidor". Väl där kan du schemalägga och administrera inspelningar.

Bifogad fil  telia_mina_sidor.JPG   24.55K   3 Antal nerladdningar

Ett fåtal har rapporterat att de saknar valet i menyn. Om så är fallet bör du kontakta kundtjänst.

Redigerat av apanoladotcom, 20 March 2010 - 08:04.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.