Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *

1805 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken hade Du valt av dessa två recivers? (371 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Onkyo TX-SR605 (Förstärkare) 1 9.275862 (86) Inga priser
Onkyo TX-SR805 (Förstärkare) 1 9.754098 (60) Inga priser
Onkyo TX-SR875 (Förstärkare) 0 9.674998 (39) Inga priser
Onkyo TX-NR905 (Förstärkare) 1 9.710526 (37) Inga priser
Onkyo TX-SR705 (Förstärkare) 1 9.437498 (15) Inga priser
71 relaterade trådar
Problem med att koppla ihop allt i din anläggning? (1292 inlägg) 6 år sedan
KEF KHT-2005.2 (127 inlägg) 10 år sedan
Effektförstärkare till Onkyo 1009 (2 inlägg) 12 år sedan
Kommentarer till Integra till salu mm. av Audiovector (4 inlägg) 12 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Onkyo TX-SR875 eller en ny Yamaha RX-V773? (4 inlägg) 12 år sedan
Lite extra kräm till B&W DM683 (15 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg) 13 år sedan
ONKYO TX-SR805 (131 inlägg) 14 år sedan
Ny Onkyo TX-NR609B eller beg. Onkyo TX-SR805 (9 inlägg) 14 år sedan
ONKYO TX-SR705 (82 inlägg) 14 år sedan
Kontrollera din reciever via RS232 (107 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR875 (143 inlägg) 15 år sedan
Biampning av Onkyo 805 på B&W 683 (13 inlägg) 16 år sedan
Audio Pro Avanti a.100 DC med Onkyo TX-SR605 (16 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 805 (13 inlägg) 16 år sedan
Skumt ljus på Onkyo 805.. (1 inlägg) 16 år sedan
Byta ut Rotel RSX-1067 mot någon nyare (4 inlägg) 16 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 16 år sedan
Bra 7.1 förstärkare till klipsch rf-62 (5 inlägg) 17 år sedan
Koppla Pioneer PDP-LX5090H med Onkyo TX-SR805 och digitalbox. (1 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Onkyo TX-NR905 istället Pioneer SC-LX71 eller SR7002/8002 (13 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR5003/Onkyo TX-SR705/706/Pioneer VSX-1018AH/Sony STR-DA2400ES (3 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med högtalarbyte (4 inlägg) 17 år sedan
Förslag på förstärkare med nätverksstöd (internetradio + mp3/wav) (1 inlägg) 17 år sedan
Denon 3808 eller Onkyo 905 (13 inlägg) 17 år sedan
Onkyo TX-SR805 eller vänta på TX-SR806? (8 inlägg) 17 år sedan
Receiver-newbie söker råd och tips (2 inlägg) 17 år sedan
Svenska manualer till Onkyo HÄR. (2 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg) 17 år sedan
Beställa Onkyo från tyskland (174 inlägg) 17 år sedan
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg) 17 år sedan
Svårt val? (11 inlägg) 17 år sedan
Inställningar Onkyo 605+HKTS 11 (1 inlägg) 17 år sedan
Nad C372 vs Onkyo TX-SR875 i 2-kanal (30 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR7002, Yamaha RX-V1800, Onkyo TX-SR805 (21 inlägg) 17 år sedan
Onkyo TX-SR606 eller 705 (4 inlägg) 17 år sedan
Sony STR-DA3300ES eller Onkyo TX-SR705 (8 inlägg) 18 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 18 år sedan
HDMI-växling på Onkyo 805 (1 inlägg) 18 år sedan
Trevlig förstärkare för runt 5kkr? (7 inlägg) 18 år sedan
Problem med CD-uppspelning via HDMI (6 inlägg) 18 år sedan
Inget ljud... Onkyo TX-SR605 + Dynavoice M-65 (12 inlägg) 18 år sedan
Surround Förstärkare! runt 6000:- (20 inlägg) 18 år sedan
Gruppköp av A/V receiver ONKYO TX-SR875 (44 inlägg) 18 år sedan
På vilka förstärkare el. recievers (25 inlägg) 18 år sedan
Onkyo sr605 vs. Yamaha rx-v861 (28 inlägg) 18 år sedan
Förslag på förstärkare - BD (16 inlägg) 18 år sedan
Kablar+KEF KHT 2005.2+Onkyo TX-SR605? (0 inlägg) 18 år sedan
Onkyo TX-SR605 vs. TX-SR505E (19 inlägg) 18 år sedan
Azur 640R vs Marantz SR7002 vs TX-SR805 (17 inlägg) 18 år sedan
Denon AVR 2308 Vs Onkyo TX-SR605 (6 inlägg) 18 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare med HDMI-upscale (1 inlägg) 18 år sedan
Reciver med HDMI (5 inlägg) 18 år sedan
Onkyo 605 vs H/K avr 247! (3 inlägg) 18 år sedan
Surround förstärkare som är bra i 2ch (102 inlägg) 18 år sedan
Yamaha RX-V3800 vs Onkyo TX-NR905 (8 inlägg) 18 år sedan
Val av receiver till KEF 2005.2 (6 inlägg) 18 år sedan
Varmklingande hemmabio förstärkare till Canton Karat ? (31 inlägg) 18 år sedan
Radiostrul i Onkyo 705 (1 inlägg) 18 år sedan
Behöver reciever tips (42 inlägg) 18 år sedan
Onkyo 605 E - S - B skillnader? (1 inlägg) 18 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 18 år sedan
B&W DM683, HTM62... Förstärkare? (90 inlägg) 18 år sedan
Yamaha RxV661 vs Onkyo 605 vs Sony STR DG 910 (36 inlägg) 18 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 18 år sedan
Reciever till Klipsch högtalare (39 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare med zon 2 under 5000 (10 inlägg) 18 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 18 år sedan

Postad 06 March 2008 - 13:19

demigod
  • demigod
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
någon som handlat på spelkontroll.se?

Postad 06 March 2008 - 13:42

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Kan man få fram volym indikatorn via HDMI när man höjer o sänker ljudet?

Ja, på 905 är det så.

Postad 06 March 2008 - 14:19

Bazz3
  • Bazz3
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ja, 605:an har det med

Ja, på 905 är det så.

Postad 06 March 2008 - 14:29

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
605:an har det inte via HDMI!
Endast via komponent, komposit eller S-video.

/oibmeh

Redigerat av oibmeh, 06 March 2008 - 14:32.

Postad 06 March 2008 - 22:50

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Ja, på 905 är det så.

Behöver man ställa in det någonstans för att den skall synas?

Postad 07 March 2008 - 10:15

ollo
  • ollo
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

När man använder hdmi in och hdmi ut så får man ingen vol indikation, men använder man komposit, s-video eller component in så får man indikation på hdmi utgången, antar att det har med hdcp att göra.

Postad 07 March 2008 - 11:27

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
gahr!! jag blir galen på om jag ska köpa 805an eller inte! Verkar som så många har problem med HDMI och lip sync och det orkar man ju inte med! Tänkte beställa den från tyskland p.g.a. den enorma prisskillnaden men då är det ju samtidigt inte speciellt lätt att returnera den om man skulle vara missnöjd. Vad ska jag göra? :D

Postad 07 March 2008 - 13:39

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Man borde väl kunna lägga upp den annars på en server inom det egna nätverket väl ?

Absolut, släng upp en liten webserver bara, finns 1000-tals =)

Nått tips på nått enkelt eller bra program man kan använda? Har redan mycket oliak program installerade på min server. Försöker hålla ner det så mycket det går. Men tydligen kräver alla boxar sina egna program för att fungera. Konstigt att den inte kan klara av mp3 streams eller andra format, då musikplayern klrarar av det. Suck vad detta var krångligt. Vill ha mina digitallly imported streams i recievern eftersom de är nästan de enda jag lyssnar på

Edit1

Jag har nu lagt in två kanaler från shoutcast som har ändelsen .PLS men det funkar inte ens att navigera i menyn. Nu flyger snart denna skitmojäng ut till fördel för Denon 4308 hur svårt kan det vara att få ett fungerande koncept att bara funka. Jag brukar ha tålamod med prylar och har inget emot att pillra lite. Men snart finns det begränsningar för även mig om vad jag orkar. Så här har jag gjort ialla fall

Gått in via webaccesseen. Kopierat länkarna från shoutcast med högerlick i firefox på Tune in knappen "kopiera länkadress". Klistrat in dem i fliken preset internet radio i webaccessen

FM Trance http://www.shoutcast...le=filename.pls
DI Trance Techno http://www.shoutcast...le=filename.pls

Jag menar även om nu länkarna inte skulle fungera, så borde det väl ialla fall gå och flytta ner markeringen i menyn på on screen displayen till nästa kanal. men ice då. Updatera knappen fungerar inte heller då man editerat nått i webaccesn, utan jag måste gå in och välja en annan ingång typ "Tape" och sedan "Net" för att de skall finna smed i menyn

Edit 2

Radera de ovan skrivna stationer och provade samma procedur på den stationenn jag vill ha in.
Hard Dance http://www.di.fm/mp3/eurodance.pls

PLS fil och formatet där är MP3 96k. Detta borde ju funka. är det nån port man måste öppna för recievern. eller varför stor den bara där och avger en massa värme och man kan inte göra nått i menyn förutom att skriva in ny adress på den översta inskrivna radiokanalen?

Redigerat av Mike T, 07 March 2008 - 14:07.

Postad 07 March 2008 - 13:46

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

gahr!! jag blir galen på om jag ska köpa 805an eller inte! Verkar som så många har problem med HDMI och lip sync och det orkar man ju inte med! Tänkte beställa den från tyskland p.g.a. den enorma prisskillnaden men då är det ju samtidigt inte speciellt lätt att returnera den om man skulle vara missnöjd. Vad ska jag göra? :blink:

Jag har ju visserligen 875:an, men en polare har 805:an och han har inga som helst problem med lip-syncen...Inte jag heller för den delen...
:D

Verkar vara ett företag som aldrig har något hemma... Verkar otroligt att dom skulle kunna pressa priserna så som dom gör oxå, är ju inte direkt MediaMarkt vi talar om!!!!

Postad 07 March 2008 - 13:49

demigod
  • demigod
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

gahr!! jag blir galen på om jag ska köpa 805an eller inte! Verkar som så många har problem med HDMI och lip sync och det orkar man ju inte med! Tänkte beställa den från tyskland p.g.a. den enorma prisskillnaden men då är det ju samtidigt inte speciellt lätt att returnera den om man skulle vara missnöjd. Vad ska jag göra? :blink:

Jag har ju visserligen 875:an, men en polare har 805:an och han har inga som helst problem med lip-syncen...Inte jag heller för den delen...

Verkar vara ett företag som aldrig har något hemma... Verkar otroligt att dom skulle kunna pressa priserna så som dom gör oxå, är ju inte direkt MediaMarkt vi talar om!!!!

hm okey. vad tar mediamarkt för onkyo 705 resp 805?

Postad 07 March 2008 - 14:45

Machman
  • Machman
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Då jag har min 605:a i pure audio mode så spelar min reciever endast ur frontarna.
Går det att få 2.1 ljud i pure audio?

Postad 07 March 2008 - 14:48

HåkanP
  • HåkanP
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Mike T: Du använder Channel + eller Channel - för att gå i den menyn. Joysticken fungerar inte där konstigt nog. Tänkte bara så du inte använder fel knapp.

Edit1:
Provade de 2 länkarna du provat med, och de funkade utan problem i min 905:a.

Edit2:
Även den sista länken till DI FM funkade utan problem.

Redigerat av HåkanP, 07 March 2008 - 14:58.

Postad 07 March 2008 - 15:22

Bazz3
  • Bazz3
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Konstigt svar!
Har suttit på en 605:a i ca: 1v och detta fungerar utan problem.
Full OSD via HDMI!!

/oibmeh

Postad 07 March 2008 - 15:26

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Mike T: Du använder Channel + eller Channel - för att gå i den menyn. Joysticken fungerar inte där konstigt nog. Tänkte bara så du inte använder fel knapp.

Edit1:

Edit2:

Ja nu räddade du silverpjäsens liv för en stund till. Annars hade den nog fallit från 5:e våningen och de hade nog nästan kunnat räknats som hedersmord.
Channel knapparna? Hur logiskt tänkte onkyo med det? Joysticken hade väl varit aningen smartare. Nåväl nu är det bara att adda och adda in kanaler :D

Och tipset är då för er som vill ha streamen att använda firefox och högerklicka på filen och välja kopiera länk

Håkan kan du fixa till mina andra problem också?

Och de problemena med recievern som jag har trubbel med är främst konverteringen mellan component->Hmdi
Jag hade innan köpet en separat scaler (Cinemateq picture otimizer II SDI) som jag hade kopplat component ->DVI. Detta är digitalboxen Dreambox DM 7025 CC som skickar in bilden. Bilden blev betydligt stabilare med scalern. Visst kanske det är en orättvis jämförelse, men den är ju ändå 3 år gammal, och Onkyon skall ju ha det nyaste videochippet i sig. Kollar jag på en fotbollsmatch, så blir den stundtals lite småryckig. Man ser även i närbilder på munrörelser att det släpar lite eller rycker så det blir som linjer Ej att förväxla med lipsynk då jag visserligen har fått justera detta till 60ms för att det skall se bra ut) Bildvisaren är en Pioneer PDP-507XA och den är inställd på 100Hz.
Onkyon har firmware 9 1.07/07Z26A, så vad jag förstår så är det den senaste. Sedan är bilden mkt mer flytig och inte helt stabil om jag skulle jämföra båda bildenheterna. Kör f.ö med supra Scart->kcomponent kabel emellan.Supra HDMI 2m till Tv:n
Tvixen är kopplad via hdmi->hdmi och kör ljudet genom hdmi kabel, har ej aktiverat hmdi lipsync, utan det fungerar bra. (supra HDMI 1m)

Nästa problem är att jag vill kunna ställa in uppskalningen bara på vissa ingångar, inte gemensamt för samtliga ingångar (eller ja utgången blir det ju, men det blir ju samtliga enheter som blir drabbade). Då många kringkomponenter gör det de kan bäst på, sedan då kommer onkyon ännu en gång och bearbetar bilden. Detta leder till att jag har ställt den på "Via" alltså bara köra igenom bilden som den är

Ytterligare ett problemet är HDMI ut sub. Har ju Main inkopplat till Tv: och sub till projektorn. Nu måste man gå in i menyn för att skifta dessa. Inte så populärt för den högre makten i familjen. På scalern så matade den ut på samtliga utgångar samtidigt. Det finns inte ens en direktknapp på fjärren för att göra detta. Detta är kopplat via 12m HDMI supra kabel.

Postad 07 March 2008 - 23:06

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Konstigt svar!
Full OSD via HDMI!!

/oibmeh

Okej, men kör du HDMI in i receivern och sedan HDMI ut? Eller kör du typ komponent/komposit in och HDMI ut?

Postad 08 March 2008 - 09:13

Bazz3
  • Bazz3
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
För tillfället är det komponent in och HDMI ut.
Men det funkar även om jag inte har någon källa in utan bara kör HDMI ut.

Konstigt svar!
Full OSD via HDMI!!

/oibmeh

Okej, men kör du HDMI in i receivern och sedan HDMI ut? Eller kör du typ komponent/komposit in och HDMI ut?

Postad 08 March 2008 - 10:31

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0

gahr!! jag blir galen på om jag ska köpa 805an eller inte! Verkar som så många har problem med HDMI och lip sync och det orkar man ju inte med! Tänkte beställa den från tyskland p.g.a. den enorma prisskillnaden men då är det ju samtidigt inte speciellt lätt att returnera den om man skulle vara missnöjd. Vad ska jag göra? :D

Jag köpte 805an för 3 veckor sen och jag hade problem med lipsync. Svårare att se i film, men när man väl märkt det så kunde jag inte släppa det. Antar att det var så uppenbart för att jag började med att lira GuitarHero 2 och det var nästan ospelbart då..

Sitter och väntar på pengarna tillbaka fortfarande

Postad 08 March 2008 - 11:23

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Hej,

Att köra olika uppskalning beroende på ingång går inte rakt av..
Däremot skulle det vara möjligt att ordna till det genom att styra förstärkaren via ethernet eller rs232
Likaså kan du ställa alla nivåer och vilken HDMI utgång som skall användas på ett smidigt sätt..

Kruxet är förståss att du måste ha något som styr förstärkaren.
Själv har jag datorer hemma som alltid är igång, en av dessa kommer jag att använda som server för att styra min Onkyo samt andra prylar i hemmet.
För att slippa sitta med skärm och tangentbord så är väl den enklaste lösningen att ha en ir-motagare på datorn och sedan mappa vilka knappar jag vill på valfri fjärr till olika funktioner. Jag tänkte dock gå steget längre och använda mig av bords/väggmonterade kontrollpaneler.

Andra kruxet med denna lösning är att den kräver programmeringskunkaper, så den passar inte alla.

Om någon är intresserad kan jag ju slänga upp en länk till mitt hack för att styra 905:an när jag kommit lite längre.

Edit1:

Edit2:

Ja nu räddade du silverpjäsens liv för en stund till. Annars hade den nog fallit från 5:e våningen och de hade nog nästan kunnat räknats som hedersmord.
Channel knapparna? Hur logiskt tänkte onkyo med det? Joysticken hade väl varit aningen smartare. Nåväl nu är det bara att adda och adda in kanaler :D

Och tipset är då för er som vill ha streamen att använda firefox och högerklicka på filen och välja kopiera länk

Håkan kan du fixa till mina andra problem också?

Och de problemena med recievern som jag har trubbel med är främst konverteringen mellan component->Hmdi
Jag hade innan köpet en separat scaler (Cinemateq picture otimizer II SDI) som jag hade kopplat component ->DVI. Detta är digitalboxen Dreambox DM 7025 CC som skickar in bilden. Bilden blev betydligt stabilare med scalern. Visst kanske det är en orättvis jämförelse, men den är ju ändå 3 år gammal, och Onkyon skall ju ha det nyaste videochippet i sig. Kollar jag på en fotbollsmatch, så blir den stundtals lite småryckig. Man ser även i närbilder på munrörelser att det släpar lite eller rycker så det blir som linjer Ej att förväxla med lipsynk då jag visserligen har fått justera detta till 60ms för att det skall se bra ut) Bildvisaren är en Pioneer PDP-507XA och den är inställd på 100Hz.
Onkyon har firmware 9 1.07/07Z26A, så vad jag förstår så är det den senaste. Sedan är bilden mkt mer flytig och inte helt stabil om jag skulle jämföra båda bildenheterna. Kör f.ö med supra Scart->kcomponent kabel emellan.Supra HDMI 2m till Tv:n
Tvixen är kopplad via hdmi->hdmi och kör ljudet genom hdmi kabel, har ej aktiverat hmdi lipsync, utan det fungerar bra. (supra HDMI 1m)

Nästa problem är att jag vill kunna ställa in uppskalningen bara på vissa ingångar, inte gemensamt för samtliga ingångar (eller ja utgången blir det ju, men det blir ju samtliga enheter som blir drabbade). Då många kringkomponenter gör det de kan bäst på, sedan då kommer onkyon ännu en gång och bearbetar bilden. Detta leder till att jag har ställt den på "Via" alltså bara köra igenom bilden som den är

Ytterligare ett problemet är HDMI ut sub. Har ju Main inkopplat till Tv: och sub till projektorn. Nu måste man gå in i menyn för att skifta dessa. Inte så populärt för den högre makten i familjen. På scalern så matade den ut på samtliga utgångar samtidigt. Det finns inte ens en direktknapp på fjärren för att göra detta. Detta är kopplat via 12m HDMI supra kabel.

Postad 08 March 2008 - 11:46

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Hej,

Att köra olika uppskalning beroende på ingång går inte rakt av..
Däremot skulle det vara möjligt att ordna till det genom att styra förstärkaren via ethernet eller rs232
Likaså kan du ställa alla nivåer och vilken HDMI utgång som skall användas på ett smidigt sätt..

Kruxet är förståss att du måste ha något som styr förstärkaren.
Själv har jag datorer hemma som alltid är igång, en av dessa kommer jag att använda som server för att styra min Onkyo samt andra prylar i hemmet.
För att slippa sitta med skärm och tangentbord så är väl den enklaste lösningen att ha en ir-motagare på datorn och sedan mappa vilka knappar jag vill på valfri fjärr till olika funktioner. Jag tänkte dock gå steget längre och använda mig av bords/väggmonterade kontrollpaneler.

Andra kruxet med denna lösning är att den kräver programmeringskunkaper, så den passar inte alla.

Om någon är intresserad kan jag ju slänga upp en länk till mitt hack för att styra 905:an när jag kommit lite längre.

Låter som ett intressant projekt.

Hade varit kul om du startade en tråd och visade framsteg då och då i den.

Postad 08 March 2008 - 13:24

• Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har 605an och undrar hur uppskalningen fungerar. Är den alltid på, vilka källor skalas upp? Var kan jag i så fall justera inställningarna för detta?

Postad 08 March 2008 - 14:35

Butcher_swe
  • Butcher_swe
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
hejsan:-)
Har en liten fråga angående 605'an, har varit runt lite överallt o kollat vad den har för strömkapacitet, men det har varit svårt att hitta något på det (amphere) men igår var jag in på amerikanska onkyo sidan o hitta där att den ska ha 36 amp någon som vet om det stämmer?, länk http://www.onkyousa....6...eceiver&p=f isf är det ju en riktigt kanon reciver....
en liten sak till bara, ps3 - 605 pcm 7,1 om jag förstått det rätt så funkar det eller?
Mvh Magnus Möller

Redigerat av Butcher_swe, 08 March 2008 - 19:29.

Postad 08 March 2008 - 17:11

ollo
  • ollo
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Finns det någon uppdaterad list på koder till fjärren, så att man kan styra fler märken än de som listas i manualen.

Söker främst koder till Tvix 4100 och projen Hitachi Tx300.

Edit: Jag har provat att lära fjärren nos mot nos med det blir bara dubbeltryckningar, så den hoppar alltid två steg.

Redigerat av ollo, 08 March 2008 - 17:17.

Postad 08 March 2008 - 19:39

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Har en liten fråga angående 605'an, har varit runt lite överallt o kollat vad den har för strömkapacitet, men det har varit svårt att hitta något på det (amphere) men igår var jag in på amerikanska onkyo sidan o hitta där att den ska ha 36 amp någon som vet om det stämmer?, länk http://www.onkyousa....6...eceiver&p=f isf är det ju en riktigt kanon reciver....
en liten sak till bara, ps3 - 605 pcm 7,1 om jag förstått det rätt så funkar det eller?
Mvh Magnus Möller

Hör med Mr Linde. Han verkar ha stenkoll på just Onkyo.

Postad 08 March 2008 - 21:47

LED-Light
  • LED-Light
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Mvh Magnus Möller

Jag funderar också på att skaffa en Onkyo TX-SR605.
Jag har inte så stor koll om de där med hur strömstark en receiver ska vara om den är bra, men om den är bra som lligger på 36 ampere. då måste ju 805án vara skitbra med sina 60 ampere?

Postad 09 March 2008 - 11:49

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Nån mer med 875 som kan bekräfta följande?!?!

Jag vill minnas att i början när man tände belysningen på fjärren så lyste knappsatsen i några sekunder..nu lyser den bara så länge man håller knappen intryckt. Nån mer som har samma problem? Dessutom lyser inte de 4 nedersta knapparna i vänster hörn och jag har för mig att alla lyste när jag fick den?!?

Vill oxå minnas att hela ringen runt volymkontrollen lyste blått, nu lyser bara övre halvan :)

Postad 09 March 2008 - 19:26

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Jag vill minnas att i början när man tände belysningen på fjärren så lyste knappsatsen i några sekunder..nu lyser den bara så länge man håller knappen intryckt. Nån mer som har samma problem? Dessutom lyser inte de 4 nedersta knapparna i vänster hörn och jag har för mig att alla lyste när jag fick den?!?

Vill oxå minnas att hela ringen runt volymkontrollen lyste blått, nu lyser bara övre halvan :)

Jag har 905an. Trodde det var samma fjärr men det kanske det inte är? Min lyser i alla fall inte blått utan grönt. Hur som helst, har du testat att byta batteri? Det antar jag att du har men annars tycker jag att det låter som ett typiskt batteriproblem.

Postad 09 March 2008 - 21:30

Galten
  • Galten
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Bara grönt ljus några sekunder som du säger(alla knappar),men inget blått runt "enter"knappen på min kontroll till 875

Postad 09 March 2008 - 22:10

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Det blåa ljuset gäller volymratten på recievern.

Postad 09 March 2008 - 22:25

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Min volymknapp lyser också bara i "ovan" delen med blått på min 905

Postad 10 March 2008 - 08:33

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

:)

Jag köpte 805an för 3 veckor sen och jag hade problem med lipsync. Svårare att se i film, men när man väl märkt det så kunde jag inte släppa det. Antar att det var så uppenbart för att jag började med att lira GuitarHero 2 och det var nästan ospelbart då..

Sitter och väntar på pengarna tillbaka fortfarande

Vad är problemet med lipsync? Fungerar det inte alls eller går det bara inte att justera så mycket som behövs? Blir lite nervös när man läser sånt här. Konstigt att bara vissa har problem.

Postad 10 March 2008 - 09:18

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Det är samma på min så det är nog som det ska. Ljuset sprider sig dock så att det lyser hyffsat runt om. Det syns dock att dioden (eller vad det nu är) sitter ovanför volymratten på receivern.

Enterknappen på fjärren lyser inte alls men det kanske inte var någon som undrade det? Om man aktiverar bakgrundsbelysningen lyser alla knappar (utom enter) i några sek.

Har du testat att byta batterier Heliac?

Postad 10 March 2008 - 13:00

Aphis
  • Aphis
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hur klarar SR605 att konvertera en komponentsignal, från t.ex. en digitalbox, till HDMI?
Blir det någon kvalitetsförlust eller ökat brus när man kör den genom receivern?

Då jag bara har HDMI, 10m supra, dragen till projektor är det avgörande för mig att den konverteringen fungerar bra.

Postad 10 March 2008 - 13:21

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Kan 875 switcha komponent ingång från 720P@60Hz till 720P@50Hz? Min Popcorn kan skicka ut båda signalerna, dock klarar tv 720P@60 och proj 720P@50Hz, så om jag kör med komponent från Popcorn in i 875 720P@60Hz så kan den skicka ut 720P@50Hz genom komponent?

Postad 10 March 2008 - 14:53

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
har köpt den här nu för att ersätta min 10 år gamla kenwood men den verkar inte tycka om 4 ohm högtalare den stänger av sig efter ett tag när det är mycket effekter i filmen har volymen på 67, så strömstark kan den inte vara, tycker att den är tunnare o tråkigare ljud en min kenwood, känns som om ljudet saknar en del bas.
angående osd över hdmi så funkar det klockrent på min kör med 10m hdmi från kjell o co.

Postad 10 March 2008 - 16:11

Bazz3
  • Bazz3
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag kör mitt Wii genom 605:an via komponent och ut via HDMI, tycker att det blivit renare och mer färgrik bild, jämfört med komponent direkt till tv:n.
Inget brus eller kvalitetsförlust vasd jag kan se..

Hur klarar SR605 att konvertera en komponentsignal, från t.ex. en digitalbox, till HDMI?
Blir det någon kvalitetsförlust eller ökat brus när man kör den genom receivern?

Då jag bara har HDMI, 10m supra, dragen till projektor är det avgörande för mig att den konverteringen fungerar bra.

Postad 10 March 2008 - 19:06

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

har köpt den här nu för att ersätta min 10 år gamla kenwood men den verkar inte tycka om 4 ohm högtalare den stänger av sig efter ett tag när det är mycket effekter i filmen har volymen på 67, så strömstark kan den inte vara, tycker att den är tunnare o tråkigare ljud en min kenwood, känns som om ljudet saknar en del bas.
angående osd över hdmi så funkar det klockrent på min kör med 10m hdmi från kjell o co.

Har inget att göra med om dina högtalare är i 4ohm eller ej, alla mina 5 högtalare ligger på 4ohm och det funkar att skruva upp volymen ordentligt. Har du ställt in receiver för 4 ohms högtalare?

Postad 10 March 2008 - 19:43

Galten
  • Galten
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

lika på min 875

Postad 10 March 2008 - 21:23

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
No, har inte bytt batterier. Men jag märker inte att själva fjärren är svag, den når bra även ur dålig vinkel och jag har inte använt den speciellt mycket. Som sagt, de fyra knapparna längst ner till höger lyser inte och de andra lyser bara så länge man håller inne ljusknappen. Får väl byta batt å se....

Fjärren till min z3 (oxå belyst) har jag aldrig bytt batterier på och den har jag haft i drygt två år.

Postad 10 March 2008 - 22:58

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Till er som har 905:an! Har ni fått er internetradio att funka? har skrivit in adressen i fältet via webfönstret t.ex.

http://66.90.118.42:10542 ,men jag får inte det till att fungera! Har testat det mesta och även skummat igenom en tråd på 177 sidor på AVS forum utan resultat....

Postad 11 March 2008 - 09:03

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Jag kopierade "tune in" knappen på Shoutcast till Radioseven och lade in den i URL listan och det fungerade direkt.

Jag hade tidigare en Pioneer AX10i och bytade till stor del för att jag ville ha HDMI växel och de nya ljudformaten, men jag får inte till ljudet riktigt. Vet inte om det är autokalibreringen som ställer till det för jag tycker att ljudet släpper liksom inte så bra och ljudet blir lite beslöjat. Man kan kanske inte få allt för 20000kr och bara inse att AX10:an är en bra förstärkare även idag....

Postad 11 March 2008 - 09:11

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
jag har ställt in 4 ohm på förstärkaren, dock har jag jättestora frontar om det kan ha någe med saken att göra.
men kenwooden hade inga problem att driva dom fast den på pappret är mycket klenare en onkyon, onkyon måste vara lite över specad när det gäller watten.
mina frontar är mycket lättdrivna spelar 6 db högre en dynavoice m-85 frontarna som skall vara så lättdrivna enligt många!

Postad 11 March 2008 - 10:24

Butcher_swe
  • Butcher_swe
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
hittade ett test på den via konsumentguiden (usa) där dom kört hårt med den och mätt upp den till 5 * 85w 8ohm och 7 * 80 8ohm så det är helt okej tycker jag står ju i specen 7*90 8ohm 1 kanal i drift....
Länk här http://www.soundandv...v-receiver.html
vsgo

Postad 11 March 2008 - 10:50

rillern
  • rillern
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Använd inte autokalibreringen! Fick en klar försämring av ljudet med den!

Angåenden internetradion så kopierade jag också "tune in" knappen till URL.en men det funkar inte för mig.

Redigerat av rillern, 11 March 2008 - 10:57.

Postad 11 March 2008 - 14:44

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
ja men det är ju vid 8 ohm det bellastar inte förstärkaren nämnvärt. vad mäter den vid 4 ohm? i mitt fall tror jag den är under kubb taket.
jag saknar den där bio mulriga bassfundamentet som brukar finnas i filmer när det ska finnas, det finns där men svagt. men jag vet att jag spelar högt o har tänkt köpa yamaha 3800 eller pioner px-70 eller vad den heter så det här var en kompromis tills priserna går ner på dom nya kraftpaketen.
min gammla kenwood var specad till 120*3 60*2 din watt 4 ohm (kenwoods första med dolby digital)
o det är mycket klenare en onkyon men endå kan den spela mycket högre o med ett bättre bassfundament.
framför allt stänger den alldrig av sig under film när det går hett till en längre stund.

Postad 11 March 2008 - 17:10

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Mätade du med 6st punkter eller? Jag ska göra om mätningen igen och se hur det blir, jag körde utan kalibrering på min AX10:a för det tyckte jag lät bäst men på 905:an tycker jag det låter skumt både med och utan autokalibrering......

Postad 11 March 2008 - 19:00

demigod
  • demigod
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
är det någon som vet om det är samma problem med onkyo 805 tillsammans med ps3:an när man spelar mp3-filer?

funderar på att byta upp mig, och skulle gärna veta:) tack

Postad 11 March 2008 - 19:18

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Mätade du med 6st punkter eller? Jag ska göra om mätningen igen och se hur det blir, jag körde utan kalibrering på min AX10:a för det tyckte jag lät bäst men på 905:an tycker jag det låter skumt både med och utan autokalibrering......

Jag var inte nöjd med Audyssey efter första försöket utan valde att köra med Audyssey AV. Behöll dock nivå & avståndsinställningarna. Efter att ha läst nedanstående och följt anvisningarna gjorde jag om det hela med mycket bättre resultat. Nu är jag nöjd med Audysseys inställningar. Jag var tidigare mycket tveksam till Audyssey men är det alltså inte längre.

Microphone Placement

• The microphone has been calibrated for grazing incidence and so it must point to the ceiling during calibration. Any other orientation will produce incorrect results.

• The microphone response has been calibrated to match (on average) the response of an industry-standard ¼” instrumentation microphone. It is critical to use the microphone that came with the receiver and not one from another model that may have a different calibration curve.

• It is also important to place the microphone on a tripod or other stand so that it is at ear height. We strongly recommend against holding the microphone in your hand because this can give rise to low frequency handling noise that will cause the MultEQ filters to compensate by cutting those frequencies. Furthermore, it is not recommended to place the microphone on the back of the couch or recliner. If a tripod is used, care must be taken to ensure that the microphone is placed at a height just above the seat back so that reflections from the seat do not cause problems at higher frequencies.

• The first microphone position is used to calculate the distances to each loudspeaker and subwoofer and set the delays. It is also used to measure and set the trims. So, it is important to place the microphone in the main listening seat for the first measurement.

• MultEQ measures the background noise level in the room before playing the test signal from each speaker. For the measurements to be valid, the signal to noise ratio must be above a certain threshold. If it is not, the test signal from that speaker will repeat at a higher level. If the noise in the room happens to be higher during some of the speaker measurements, then the test signals from those speakers will sound louder than the test signals from the other speakers. This does not affect the calculation of trim levels. If the room noise is too high even after the test signals increase in level, then an error message will be displayed warning the user that measurements can not be completed.

• After the first position is measured, MultEQ measures other positions in the room around the listening area. These do not necessarily have to be in each individual seat. The idea is to capture as many points around the listening area as possible so that the acoustical problems that affect the quality of sound within that area are minimized.

• For example, we recommend taking 3 positions on the couch facing the TV and then 3 more positions about 3 feet in front of the couch and parallel to the first three. Measurements up against the back or side walls should be avoided.

• Some loudspeakers have rather problematic responses when measured off-axis (i.e. more than 15° away from the imaginary straight line that points to the listening position). In these systems, measurements taken too far away from the center line will show a reduced high-frequency response that may result in overcorrection and thus overly bright sound. Although it is difficult to predict which type of loudspeaker will have these off-axis problems we have most often observed them in poorly-designed multiple-driver arrays that exhibit very high off-axis lobing. In these situations we recommend a tighter calibration pattern centered around the main listening position and making sure that the mic is not placed in extreme locations and certainly not outside the plane of the front main speakers.

Checking the Results

• Once MultEQ calibration is complete the results are stored in the receiver memory.

• It is important to activate MultEQ by selecting one of the target curves. This is not performed by default after the calibration is finished and must be selected by the user. In a THX system we recommend using the “Flat” setting that allows the re-equalization to work as intended. In other systems, we recommend “Audyssey” for movie playback and “Flat” for music playback. Unfortunately, the music industry does not have any mixing standards like the movie industry so some music program material may sound better with the “Audyssey” setting. “Front Align” also uses the Audyssey process, but it does not apply the filters to the two front loudspeakers. “Manual” is not an Audyssey setting and does not use MultEQ filters. It is a simple parametric equalizer and will be subject to all the limitations that come with parametric EQ.

• Small vs. Large speakers. This is the most commonly discussed topic by MultEQ users. The first thing to understand is that it is not a personal insult to your system if your speakers were detected as “Small”. It simply means, that in the room they were measured the – 3 dB point was detected at 80 Hz or above. This may happen even if the manufacturer’s spec shows that the speaker is capable of playing lower. In fact, there are several benefits at crossing the speakers over at 80 Hz that have to do with power handling and headroom in the bass region that will be handled by the subwoofer amplifier.

• The second most common question also relates to Small vs. Large. In the Denon receivers, MultEQ will designate as “Large” any speaker that has a –3 dB point below 80 Hz. For non-THX speaker systems this is an arbitrary definition that often causes confusion. All it means is that the speaker will not be bass managed unless the user tells it to be. Because Audyssey is not in charge of bass management, we have to abide by the manufacturers’ rules and simply report the information found by the measurements to the bass management system.

• In situations where the speakers do not play significantly below 80 Hz, an additional step must be taken to make sure that there is no loss of bass information. The user must set the speaker to Small manually so that bass management is performed properly.

• Polarity: MultEQ checks the absolute polarity of each loudspeaker and reports it to the user. This is simply a report and does not affect the subsequent calculations in any way. It just asks you to check the wiring to make sure it is connected properly to each speaker. Sometimes we get false alarms. This is usually because the speaker has a driver (usually the mid-range driver) wired out-of-phase intentionally to make up for some problems at the crossover region. If a phase warning is shown, it is not a cause of alarm. Simply check the cables and hit “Skip” if everything is fine. Again, this does not have any effect on the EQ results.

• Subwoofer distance: in many active subwoofers it is not possible to defeat the low-pass filtering. That means that the pre-pro bass management filters will be on top of the low-pass filters inside the subwoofer. The built-in low-filters introduce a delay to the signal coming in (because they have poles). This delay is seen by MultEQ as acoustical delay and is reported in the results. That is why sometimes the subwoofer distance is reported to be longer than the physical measured distance. The setting should not be changed because the blend between the sub and the satellites has been designed based on this time delay.

• The design constraints for MultEQ were that it (1) must fit within a small portion of the DSP so that other processes can also run and (2) it must use FIR filters because of the well-known artifacts that IIR filters cause particularly in the time domain response. As it turns out, these two requirements are contradicting. In order for FIR filters to be effective and capable of correcting to low frequencies, they must consist of several thousand coefficients (taps). The problem is that the CPU power required increases with the number of taps, hence the dilemma. What we did at Audyssey was to come up with a different way to partition the frequency axis so that we can use fewer taps and yet not completely give up on low frequency resolution (and therefore low frequency correction). This allows us to take a 512 tap filter that would normally have a resolution of 94 Hz (meaning that any peak or dip narrower than 94 Hz would be missed) and significantly improve its resolving power. The resolution of the filter actually varies continuously with frequency and starts at around 10 Hz. Does this mean that MultEQ can correct an arbitrarily narrow peak or dip at 30 Hz? Of course not. The reality is that in the MultEQ XT version found in receivers, we can correct broader features below 100 Hz better than narrow ones. For example, a lump that is half an octave wide at 50 Hz can be fixed. A narrow dip or peak that is 1/3 or 1/6 octaves wide and centered at 30 Hz will be improved, but not eliminated.

• The on-screen display in the receiver has very limited graphics. Therefore it is not possible to really show what the MultEQ correction filter is doing at all frequencies. It appears to only be operating on 9 bands like a parametric equalizer, but this is not the case. What is shown is a very crude approximation to the MultEQ correction and it should not be used to read exact values of cut or boost at the 9 frequencies shown.

• Furthermore, there is no display for the subwoofer filter. This doesn’t mean that there is no subwoofer correction. It was not added to the display because of interface and memory considerations.

Sedan kan åter nämnas att Area DVD tyckte att 905an lät bättre än AX10an. Det behöver iofs inte betyda att du inte kan ha en annan åsikt. Klart är att AX10an är/var en mycket kompetent förstärkare. Kanske du föredrar ljudkaraktären från den framför 905. Hur som helst tycker jag du ska läsa ovanstående och göra om autokalibreringen. Ge Audyssey en ytterligare chans :(

Postad 11 March 2008 - 19:57

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Verkar som om Audyssey är gjord för biorum, skall man mäta på 8 platser fastän man sitter i en tresitsig soffa?

Postad 12 March 2008 - 15:41

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Verkar som om Audyssey är gjord för biorum, skall man mäta på 8 platser fastän man sitter i en tresitsig soffa?

Jag gjorde det.

"After the first position is measured, MultEQ measures other positions in the room around the listening area. These do not necessarily have to be in each individual seat. The idea is to capture as many points around the listening area as possible so that the acoustical problems that affect the quality of sound within that area are minimized."

Jag ska passa på att nämna att ovanstående info är hämtad från AVS forum, att jag är osäker på om det varit med tidigare i tråden men med tanke på trådens längd och att Audyssey är föremål för mycket debatt så tyckte jag det var befogat att posta (även om det är mycket text ;) ).

Postad 12 March 2008 - 16:02

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
nej det var ett redigt inlägg det förra, har varit svårt att få till lite mastigare info om hur man egentligen gör en riktig kalibrering.
Så du fortsatte med audyssey till sammanlagt 8 platser, hmm, man gör det för att minska felmarginalen och få till en bättre kalibrering alltså, inte enbart för att det fysiskt finns 8 platser att tillgå?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.