Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 januari 2008 - 17:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej!

Här är en som tröttnade på surret från boxen.
Jag tog helt sonika och öppnade den själv.
På undersidan av boxen sitter en lapp med serienummret.Den värmde jag med en hårtork för att kunna dra loss en del av den för att komma åt en torxskruv som håller övre sidan av boxen (den svarta delen).
Lossade skruven och drog bak överstycket ca:1cm. Lyfte sedan bort detta.
Den omtalade fläkten låg löst på ena sidan (v. sida om boxen ses framifrån) av boxen utan några skruvar i ett avbalkat rum(skrämmande kvalitet).
Fixerade samt limmade fast fläkten samt limmade på små skumgummifötter (boxen kommer upp en aning) under boxen. Resultatet om man placerar en handduk eller något annat under som dämpmaterial så täcks ventilatonshålen på undersidan igen.
Resultat en mycket tyst och sval box men kanske utan garanti.

//Jörgen

För er som vill se hur boxen ser ut så finns det bilder i inlägg 682 sid 23

Jo, jag har ju också haft funderingar på att fixa det själv, om allt annat i boxen fungerar så gör jag nog det också. Hade nog ändå hoppats att Sagem inte skulle levera en "gör det själv" produkt, så det håller lite emot att fixa det för dem.

Du tyckte inte att det behövdes göras något åt upphängningen av moderkortet eller hur HDD är fixerad, det blev OK enbart med åtgärd av fläkten? den låter inte åååååååååååååååååååå längre?

Postad 05 januari 2008 - 11:17

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hej!

Här är en som tröttnade på surret från boxen.
Jag tog helt sonika och öppnade den själv.
På undersidan av boxen sitter en lapp med serienummret.Den värmde jag med en hårtork för att kunna dra loss en del av den för att komma åt en torxskruv som håller övre sidan av boxen (den svarta delen).
Lossade skruven och drog bak överstycket ca:1cm. Lyfte sedan bort detta.
Den omtalade fläkten låg löst på ena sidan (v. sida om boxen ses framifrån) av boxen utan några skruvar i ett avbalkat rum(skrämmande kvalitet).
Fixerade samt limmade fast fläkten samt limmade på små skumgummifötter (boxen kommer upp en aning) under boxen. Resultatet om man placerar en handduk eller något annat under som dämpmaterial så täcks ventilatonshålen på undersidan igen.
Resultat en mycket tyst och sval box men kanske utan garanti.

//Jörgen

För er som vill se hur boxen ser ut så finns det bilder i inlägg 682 sid 23

Jo, jag har ju också haft funderingar på att fixa det själv, om allt annat i boxen fungerar så gör jag nog det också. Hade nog ändå hoppats att Sagem inte skulle levera en "gör det själv" produkt, så det håller lite emot att fixa det för dem.

Du tyckte inte att det behövdes göras något åt upphängningen av moderkortet eller hur HDD är fixerad, det blev OK enbart med åtgärd av fläkten? den låter inte åååååååååååååååååååå längre?

Ja det blev perfekt med åtgärden av fläkten enligt mitt tycke.
Jag glömde skriva exakt hur jag gjorde.
Öronen som egentligen är till för skruvar slipades bort, anledningen till detta är att det ena (det övre på bilden) låg an mot botten av mottagaren och kanske är den största orsaken till oljudet med fläkten.
Sedan limmades fläkten fast med utefog (starkt vidhäftande massa med stor töjningsförmåga) på varje skumgummidämpare samt runt flänsen på utblåset för att samtidigt minimera luftläckage.
P.S. God fortsättning CANAL Digital och Sagem D.S.
//Jörgen
Bifogad fil  post_101103_1195301910.gif   58,22K   6 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredd42b33aa, 05 januari 2008 - 12:30.

Postad 05 januari 2008 - 16:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, funderade på om man också skulle sätta en ljuddämpningsmatta på insidan av locket, men det kanske inte behövs. Hur mycket "luft" i mm är det mellan högsta komponent och locket, finns det tex 1 cm för en sådan matta eller stoppar man allt luftflöde då?

Postad 05 januari 2008 - 18:06

Leko
  • Leko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Har problem med ryggen så jag kan inte sitta & läsa hela tråden men har nåra frågor.

Har beställt en Samsung 42C96 & på den går det att ställa in så att det alltid blir fullskärm i enbart scart-lägena. Men om jag köper boxen i den här tråden så ska jag väl koppla in HDMI. Går det att ställa in i boxen så att den ställer om automatiskt till helskärm när jag kör med HDMI?
Har alla buggar åtgärdats nu?

Tack på förhand!

MVH

Postad 05 januari 2008 - 18:32

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej!

Hårddisken ligger ca: 0-1 mm. under locket och de uppstickande flänsarna inramade på bilden ca: 3-4 mm. annars i övrigt minst 2cm eller mer.
Fläkten verkar endast blåsa på undersidan av hårddisken samt under kretskortet, eftersom det sticker ner en förstyvning av locket där det vita strecket är ritat.
Knappast någon luftström där men det kanske är klokt ändå att inte försöka isolera ovansidan på disken eftersom tempen ändå kan höjas.
//Jörgen

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredd42b33aa, 05 januari 2008 - 18:34.

Postad 05 januari 2008 - 19:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Tack, så fläkten tar in luften från gavel och under boxen och skickar ut luften från sidan av fläkten under HDD'n och kortet? så du menar att den blåser inte uppåt som jag trodde och sprider ovanför kortet

Postad 05 januari 2008 - 19:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej!

Har problem med ryggen så jag kan inte sitta & läsa hela tråden men har nåra frågor.

Har beställt en Samsung 42C96 & på den går det att ställa in så att det alltid blir fullskärm i enbart scart-lägena. Men om jag köper boxen i den här tråden så ska jag väl koppla in HDMI. Går det att ställa in i boxen så att den ställer om automatiskt till helskärm när jag kör med HDMI?

Tack på förhand!

MVH

Jo det är HDMI eller komponetutgången som du ska använda för att få någon glädje av HD. Tycker det ser ut som att det finns en automatik för helbild, jag har inget problem med det på min TV.

Nej, inga buggar har fixats, det är i princip de som jag har listat i ett inägg inte så långt tilllbaka (1-2 sidor kanske), det är en lång lista så du kommer inte att missa den B) . De flesta buggar kan man nog leva med, det som stör mig mest är ooooooljudet, som var ganska OK när boxen var ny men som nu har blivit värre och värre. Nu låter den igen (som min andra boxar) över TV-ljudet och är läge för en retur eller om man skulle fixa det själv.

Det var utlovad en buggfix till slutet av 2007, men man får väl hoppas på en fix i början av året istället.

Redigerat av Unregistered124686ac, 05 januari 2008 - 19:58.

Postad 05 januari 2008 - 20:16

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Tack, så fläkten tar in luften från gavel och under boxen och skickar ut luften från sidan av fläkten under HDD'n och kortet? så du menar att den blåser inte uppåt som jag trodde och sprider ovanför kortet

Så är det.Utblåset blåser från sidan ca: hälften av luften under kortet och hälften ovanpå rakt mot hårddisken men knappast kan luften cirkulera ovanpå med den lilla distansen samt förstyvningen i locket utan endast runt denna.
Jag lade en liten filtring som brukar följa med cakeboxar mellan hårddisken och locket på ovansidan för att minimera eventuella vibrationer.
//Jörgen

Postad 06 januari 2008 - 17:50

Leko
  • Leko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej!

Tack på förhand!

MVH

Jo det är HDMI eller komponetutgången som du ska använda för att få någon glädje av HD. Tycker det ser ut som att det finns en automatik för helbild, jag har inget problem med det på min TV.

Nej, inga buggar har fixats, det är i princip de som jag har listat i ett inägg inte så långt tilllbaka (1-2 sidor kanske), det är en lång lista så du kommer inte att missa den :) . De flesta buggar kan man nog leva med, det som stör mig mest är ooooooljudet, som var ganska OK när boxen var ny men som nu har blivit värre och värre. Nu låter den igen (som min andra boxar) över TV-ljudet och är läge för en retur eller om man skulle fixa det själv.

Det var utlovad en buggfix till slutet av 2007, men man får väl hoppas på en fix i början av året istället.

Tack för svaret?
Vad har du för tv?
Så om man köper en box idag är det alltså de buggar i den som ni har?

MVH

Postad 06 januari 2008 - 18:04

Leko
  • Leko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej!

Tack på förhand!

MVH

Nej, inga buggar har fixats, det är i princip de som jag har listat i ett inägg inte så långt tilllbaka (1-2 sidor kanske), det är en lång lista så du kommer inte att missa den :) . De flesta buggar kan man nog leva med, det som stör mig mest är ooooooljudet, som var ganska OK när boxen var ny men som nu har blivit värre och värre. Nu låter den igen (som min andra boxar) över TV-ljudet och är läge för en retur eller om man skulle fixa det själv.

Tack för svaret?
Vad har du för tv?
Så om man köper en box idag är det alltså de buggar i den som ni har?

MVH

Funderar på att strunta i att köpa ny tv åxå för den verkar åxå full av buggar som all ny teknik. Har en Philips 32" crt från -03 & en hårddisk Sony dvd nu som fungerar perfekt & mkt bra bild. Köpte tv;n för 1,5 år sen begagnad för 2500Kr & inga problem alls.

MVH

Postad 06 januari 2008 - 22:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Är du nöjd med din TV och kan vänta ett tag med ett byte så är det egentligen ingen panik att byta. Platt TV blir väl ung 20% bättre för varje år som går och även olika box alternativ utvecklas också. Tekniken är ny och föränderlig. ska man ligga i framkant så måste man nog leva med buggar, hårdvaran utvecklas i sådan takt att när mjukvaran är färdig så är det dax för nästa modell av hårvara, mjukvaran kommer aldrig riktigt i kapp. För CD HDD box, så är den mekanisk inte så lyckad heller, som du säker har förstått eftersom vi helst skulle vilja bygga om dem själva :)

Redigerat av Unregistered124686ac, 06 januari 2008 - 22:58.

Postad 07 januari 2008 - 12:29

jonsvn
  • jonsvn
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har haft min 2:a box sedan starten -2veckor, funkar klockrent för utom vissa mindre irritationsmoment
som finns redovisat i tråden, ljudet har aldrig varierat (annant än vi uppstarten), den hörs när det är tyst omkring,
men inte mer än DVDn.
Nu till en fråga: är det nån som vet om man kan ta ut två olika tv bilder samtidigt, HDMI och scart tex.
så man kan använda bild i bild på TVn.
/jonas

Postad 07 januari 2008 - 12:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har haft min 2:a box sedan starten -2veckor, funkar klockrent för utom vissa mindre irritationsmoment
som finns redovisat i tråden, ljudet har aldrig varierat (annant än vi uppstarten), den hörs när det är tyst omkring,
men inte mer än DVDn.
Nu till en fråga: är det nån som vet om man kan ta ut två olika tv bilder samtidigt, HDMI och scart tex.
så man kan använda bild i bild på TVn.
/jonas

Ja, du kan ta ut både på SCART och HDMI samtidigt

Postad 07 januari 2008 - 13:17

jonsvn
  • jonsvn
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag menade två olika kanaler.
/Jonas

Postad 07 januari 2008 - 13:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag menade två olika kanaler.
/Jonas

Nej, två olika kanaler kan man inte få ut.

Var kontakt med CD och uppdateringen lär komma slutet av februari / början av mars :D

De pågick samtal med Sagem om fläktkonstruktionen, men inget har hänt än. Jag fick inte lov att öppna burken och fixa den själv. Så det blir att lägga en kudde över den så länge, och byta ut boxen när det är fixat någon ny lösning, eftersom CD nu säger att det är det största problem de nu har med boxen så kan det väl ändå inte dröja så länge innan det sker en förbättring, näst allt de kan göra borde vara till det bättre.

Ska ta en kontakt med min tekniker på CD också, så får vi se vad han säger. Det enligt ovan är enligt kundtjänst.

Postad 07 januari 2008 - 18:11

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Hoppas de löser det där med fläktkonstruktionen eller att man kan välja en Humaxbox för jag tänkte hoppa på HDTV-tåget i april.

Postad 07 januari 2008 - 20:31

ulfbo777
  • ulfbo777
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Samsung LE-40F86 funkar EJ med Canal digital HDTV box med HD via HDMI utgång. Bilden blir grön och utan ljud med HDMI eftersom Samsung TVn inte verkar supportera HDMI 1.1. Jag testade med min Sharp 37 XE1 och den funkade perfekt.
Det går att få bild på Samsung LE 40F86 via scart men då blir det ju inte HD och det är ju det som är meningen med en att ha en HD box.
Ska ringa Samsung och höra hur de tänker eftersom om de hävdar att TV har HDMI 1.3 så måste den vara bakåtkompatibel annars kan de inte kalla den HDMI 1.3 utan att det är en egen definition.

Det står t o m i Samsung manual att det kan bli problem med annan HDIM än 1.3!?!? jag fattar inte hur Samsung tänker för om de hävdar att TVn har HDMI 1.3 så måste den vara bakåtkompatibel annars kan de ju inte kalla det HDMI 1.3 eller hur!
Fortsättning följer efter mitt samtal med Samsung supporten.

Postad 07 januari 2008 - 21:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Samsung LE-40F86 funkar EJ med Canal digital HDTV box med HD via HDMI utgång. Bilden blir grön och utan ljud med HDMI eftersom Samsung TVn inte verkar supportera HDMI 1.1. Jag testade med min Sharp 37 XE1 och den funkade perfekt.
Det går att få bild på Samsung LE 40F86 via scart men då blir det ju inte HD och det är ju det som är meningen med en att ha en HD box.
Ska ringa Samsung och höra hur de tänker eftersom om de hävdar att TV har HDMI 1.3 så måste den vara bakåtkompatibel annars kan de inte kalla den HDMI 1.3 utan att det är en egen definition.

Det står t o m i Samsung manual att det kan bli problem med annan HDIM än 1.3!?!? jag fattar inte hur Samsung tänker för om de hävdar att TVn har HDMI 1.3 så måste den vara bakåtkompatibel annars kan de ju inte kalla det HDMI 1.3 eller hur!
Fortsättning följer efter mitt samtal med Samsung supporten.

Det finns en fix för detta. Tror någon i denna tråd skrev att Samsung faktiskt kom hem och uppgraderade TV'n, gör en sökning i tråden

Postad 07 januari 2008 - 23:12

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Var kontakt med CD och uppdateringen lär komma slutet av februari / början av mars :)

De pågick samtal med Sagem om fläktkonstruktionen, men inget har hänt än. Jag fick inte lov att öppna burken och fixa den själv. Så det blir att lägga en kudde över den så länge, och byta ut boxen när det är fixat någon ny lösning, eftersom CD nu säger att det är det största problem de nu har med boxen så kan det väl ändå inte dröja så länge innan det sker en förbättring, näst allt de kan göra borde vara till det bättre.

Ska ta en kontakt med min tekniker på CD också, så får vi se vad han säger. Det enligt ovan är enligt kundtjänst.

Mycket dåligt av CD att inte komma med uppdateringen tidigare än så, de sa ju att den skulle komma innan årsskiftet förut.....undra om man kan lita på detta datum.

Undra om det är samtal om själva fläktkonstruktionen de talar om eller om det är samtal om vem som ska stå för vad. Sagem kanske tycker att CD godkännt boxens ljudnivå och dess konstruktion...

Du får återkomma när du talat med "din" tekniker. Hoppas att han har någon bättre info.

Postad 08 januari 2008 - 00:14

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Jag skaffade mig en surroundanläggning härom dagen. Problemet är att jag inte kan ta ut ljudet från HDTV boxen via HDMI utan får förlita mig på en coaxkabel, däremot lär det inget problem att få ut ljudet i TV:n via HDMI. Den gamla HD CD-boxen klarar att ta ut ljudet via HDMI, likaså min Toshiba HD DVD, så varför inte denna box? I och för sig kanske problemet finns i forat, men har inte lust att gå igenom alla sidorna för att finna svar. Någon som haft samma problem?

Postad 08 januari 2008 - 06:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag skaffade mig en surroundanläggning härom dagen. Problemet är att jag inte kan ta ut ljudet från HDTV boxen via HDMI utan får förlita mig på en coaxkabel, däremot lär det inget problem att få ut ljudet i TV:n via HDMI. Den gamla HD CD-boxen klarar att ta ut ljudet via HDMI, likaså min Toshiba HD DVD, så varför inte denna box? I och för sig kanske problemet finns i forat, men har inte lust att gå igenom alla sidorna för att finna svar. Någon som haft samma problem?

Jo det är känt och det ska var med i den första uppdateringen. Men om du sätter den i STEREO och inte i HEMBIO så får du väl ute något ljud även till förstärkaren?

Postad 08 januari 2008 - 08:43

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Jo det är känt och det ska var med i den första uppdateringen. Men om du sätter den i STEREO och inte i HEMBIO så får du väl ute något ljud även till förstärkaren?

Jodå, det fungerar i STEREO. Tack för hjälpen.

Postad 08 januari 2008 - 14:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Fick svar från "min" tekniker på CD idag. CD har godkänt en mjukvara-uppdatering som bör komma i januari :) , så bättre läge än igår, meeeen - den innehåller då inte alla buggfixar :D

Den uppdatering som nu kommer ska innehålla, i alla fall digital markmottagare samt möjligheten att spela in på Video/DVD recorder från boxen. Vad det är mer än det som kommer vet jag inte.

Det som inte kommer är tyvärr dolby digital ljud via HDMI, men förhoppning är att detta ska fixas snart inom nästa mjukvara. Det lär komma nya versioner snart för test hos CD.

För fläktkonstruktionen så är det ingen mer info än jag skrev om tidigare, förslag på lösning diskuteras, men inget är på G. Jag skickade över den lösning som en av våra medlemmar har gjort på sin box, som förslag.

Postad 08 januari 2008 - 15:45

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Fick svar från "min" tekniker på CD idag. CD har godkänt en mjukvara-uppdatering som bör komma i januari :) , så bättre läge än igår, meeeen - den innehåller då inte alla buggfixar :(

Den uppdatering som nu kommer ska innehålla, i alla fall digital markmottagare samt möjligheten att spela in på Video/DVD recorder från boxen. Vad det är mer än det som kommer vet jag inte.

Det som inte kommer är tyvärr dolby digital ljud via HDMI, men förhoppning är att detta ska fixas snart inom nästa mjukvara. Det lär komma nya versioner snart för test hos CD.

För fläktkonstruktionen så är det ingen mer info än jag skrev om tidigare, förslag på lösning diskuteras, men inget är på G. Jag skickade över den lösning som en av våra medlemmar har gjort på sin box, som förslag.

Det där känner man igen från den gamla HD-boxen. CD bara lovar att uppdateringar kommer men det gör de inte. Sagem måste ha de slöaste och sämsta programmerare som finns. Titta hur Vantage gör, det kommer en ny fix till deras HD-box nästan varannan vecka. Man behöver inte fixa allt på en gång.
Med Sagem vet man inte vad de håller på med. Den gamla HD-boxen har ju fortvarande brister som de har lovat att fixa! När kommer de? Ingen vet!

Jag kan inte fatta varför CD var tvungna att välja Sagem som leverantör igen. :(

Postad 09 januari 2008 - 16:45

devit
  • devit
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nån som vet vad ethernet uttaget är tillför? Vore ju puckat av canaldigital att skicka med en kabel om den inte kommer kunna utnyttjas.

Postad 10 januari 2008 - 21:40

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Har ställt min box i ett annat rum eftersom den låter för mycket. Det gör ju att signalerna från fjärrkontrollen får svårt att nå fram!

Nån som vet om det finns någon multifjärrkontroll som kan skicka signaler genom en vägg/dörr eller som bara behöver en smal springa i en dörr för att nå fram?

Postad 10 januari 2008 - 22:00

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Nån som vet om det finns någon multifjärrkontroll som kan skicka signaler genom en vägg/dörr eller som bara behöver en smal springa i en dörr för att nå fram?

Du kan väl köpa en IR link.

Postad 10 januari 2008 - 22:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har ställt min box i ett annat rum eftersom den låter för mycket. Det gör ju att signalerna från fjärrkontrollen får svårt att nå fram!

Du ska inte försöka med ett byte box istället, kanske låter din mer än flertalet? Tyvärr så ser det ut som att de ännu inte har förbättrat konstruktionen, men det finns en ganska stor spridning mellan boxarna så det är kanske möjligt att någon är bättre. Tycker nog att ha boxen i ett annat rum är att ha passerat gränsen för man ska acceptera.

Postad 10 januari 2008 - 23:27

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Tror ni att detta skulle fungera med en extern laptopställ med fläktkylning iunder boxen stället för ordinarie fläkt? Någon som vet hur högt en sådan låter?

http://www.clasohlso...spx?id=16988289
http://www.clasohlso...spx?id=13341255

Postad 11 januari 2008 - 00:01

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Du ska inte försöka med ett byte box istället, kanske låter din mer än flertalet? Tyvärr så ser det ut som att de ännu inte har förbättrat konstruktionen, men det finns en ganska stor spridning mellan boxarna så det är kanske möjligt att någon är bättre. Tycker nog att ha boxen i ett annat rum är att ha passerat gränsen för man ska acceptera.

Jo, jag skulle gärna byta men tydligen kan man lika gärna få en box som låter mer!

Att ha boxen i ett annat rum spelar ingen större roll om man bortser från problemet med fjärrkontrollen.
Men om man har dörren till det andra rummet på glänt funkar fjärrkontrollen hyfsat och boxen låter inte så farligt.

Ska testa en IR link (tack Lärjunge) . Nån som har en "link" till en bra och billig sådan?

Postad 11 januari 2008 - 08:20

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Tror ni att detta skulle fungera med en extern laptopställ med fläktkylning iunder boxen stället för ordinarie fläkt? Någon som vet hur högt en sådan låter?

Jag har provat med ett par olika från Kjell & Company till min laptop. Först köpte jag en billig variant, men den lät som ett tröskverk så jag fick lämna tillbaka den och köpte istället en mera påkostad variant som jag blev jättenöjd med. Har haft den i ca 1 år nu. Ligger ungefär på samma ljudnivå som min plasma, dvs. inte speciellt. störande, bara ett svagt vinande som man bara hör när det är helt tyst i rummet.

Postad 11 januari 2008 - 08:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har provat med ett par olika från Kjell & Company till min laptop. Först köpte jag en billig variant, men den lät som ett tröskverk så jag fick lämna tillbaka den och köpte istället en mera påkostad variant som jag blev jättenöjd med. Har haft den i ca 1 år nu. Ligger ungefär på samma ljudnivå som min plasma, dvs. inte speciellt. störande, bara ett svagt vinande som man bara hör när det är helt tyst i rummet.

Det skulle nog fungera, men problemt är att man ändå måste öppna boxen, för att koppla ur fläkten, och i princip så har man därefter ingen garanti. OK läget är dock bättre att man lätt kan återställa boxen om något annat skulle hända med den, jämfört om man gör en modifiering i boxen, där går det knappast att dölja. Frågan är om man lätt kan få dit etiketten efter att den har varit borttagen, över skruven.

Jag försöker nog vänta en månad till och kör då för ett byte och utvärdera då vad jag får, är den lika dålig som den jag har, så kanske man kan få CD eller deras serviceavdelning (eller hur det nu fungerar) att modifiera den box jag nu har. Att själv göra det är nog inte att rekommendera, men att låta CD handlägga det vore säkert OK, om de nu går med på det.

Postad 11 januari 2008 - 09:55

coldnorth
  • coldnorth
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Det skulle nog fungera, men problemt är att man ändå måste öppna boxen, för att koppla ur fläkten, och i princip så har man därefter ingen garanti. OK läget är dock bättre att man lätt kan återställa boxen om något annat skulle hända med den, jämfört om man gör en modifiering i boxen, där går det knappast att dölja. Frågan är om man lätt kan få dit etiketten efter att den har varit borttagen, över skruven.

Jag försöker nog vänta en månad till och kör då för ett byte och utvärdera då vad jag får, är den lika dålig som den jag har, så kanske man kan få CD eller deras serviceavdelning (eller hur det nu fungerar) att modifiera den box jag nu har. Att själv göra det är nog inte att rekommendera, men att låta CD handlägga det vore säkert OK, om de nu går med på det.

Samma problem som många andra med Ljudnivån på HD mottagaren.Fick den hyffsat tyst med möbeltassar o en bordsduk under den. Testa o sätt tassar på alla fötter utom främre vänstara hörnet där fläkt o HD sitter.Blev av med nästan alla vibrationer när den hängrer fritt i det hörnet.vet inte om det beror på att den får bättre luftflöde men drifttempen gick ner o ligger på 39-40 grader efter att den varit igång i 5-6 timma.Mailade även CD om problemet o fick detta svar.
Hej och tack för ditt mail

Vår teknikavdelning håller just nu på att undersöka detta, om det på
något sätt kan gå att sänka ljudnivån på hårddisk och fläktar. I så
fall kommer en mjukvaruuppdatering till detta. Om ni avvaktar någon
vecka så kanske vi har fått mer information och ett bättre svar på
detta.

Med vänlig hälsning
Patrik Sandlun
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.se

On 10 Jan 2008 16:34:43 +0100 you wrote:

Redigerat av coldnorth, 11 januari 2008 - 10:37.

Postad 11 januari 2008 - 11:25

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Ska testa en IR link (tack Lärjunge) . Nån som har en "link" till en bra och billig sådan?

Kanske den här kan vara något...
http://www.netonnet....x.asp?iid=86330
399 riksdaler

Postad 11 januari 2008 - 11:46

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Samma problem som många andra med Ljudnivån på HD mottagaren.Fick den hyffsat tyst med möbeltassar o en bordsduk under den. Testa o sätt tassar på alla fötter utom främre vänstara hörnet där fläkt o HD sitter.Blev av med nästan alla vibrationer när den hängrer fritt i det hörnet.vet inte om det beror på att den får bättre luftflöde men drifttempen gick ner o ligger på 39-40 grader efter att den varit igång i 5-6 timma.Mailade även CD om problemet o fick detta svar.

detta.

Med vänlig hälsning
Patrik Sandlun

Tack för information, bra att de försöker göra något. Vore ju kul om den uppdatering de släpper i januari skulle få ner ljudet. Kan ju tyckas konstigt att de kan fixa en bedrövlig mekanisk konstruktion (om man nu kan kalla det för konstruktion) med en patch av mjukvaran, men det kan ju vara rimligt att de inför en bättre styrning av fläkt mot HDD temp, fläkten behöver egentligen inte gå hela tiden utan kanske enbart när HDD, kommer upp i 45C, tex. Min HDD ligger nu oftas nere på 38-39C och man kan ta upp den något utan risk.

Postad 11 januari 2008 - 14:01

coldnorth
  • coldnorth
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

detta.

Med vänlig hälsning
Patrik Sandlun

Tack för information, bra att de försöker göra något. Vore ju kul om den uppdatering de släpper i januari skulle få ner ljudet. Kan ju tyckas konstigt att de kan fixa en bedrövlig mekanisk konstruktion (om man nu kan kalla det för konstruktion) med en patch av mjukvaran, men det kan ju vara rimligt att de inför en bättre styrning av fläkt mot HDD temp, fläkten behöver egentligen inte gå hela tiden utan kanske enbart när HDD, kommer upp i 45C, tex. Min HDD ligger nu oftas nere på 38-39C och man kan ta upp den något utan risk.

Är väll rimligt och tro att uppdateringen kommer att göra det möjligt att lägga fläkt och HD i viloläge när man bara använder den som mottagare.Annars måste dom plocka in alla mottagare o skruva ihop dom ordentligt.Faktum är att det känns som ett allt för litet chassie som är tämligen dåligt monterat.Synd när den i övrigt i mitt fall funkar perfekt.

Postad 11 januari 2008 - 19:35

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

detta.

Med vänlig hälsning
Patrik Sandlun

Är väll rimligt och tro att uppdateringen kommer att göra det möjligt att lägga fläkt och HD i viloläge när man bara använder den som mottagare.Annars måste dom plocka in alla mottagare o skruva ihop dom ordentligt.Faktum är att det känns som ett allt för litet chassie som är tämligen dåligt monterat.Synd när den i övrigt i mitt fall funkar perfekt.

Det blir väl svårt eftersom hårddisken spelar in hela tiden? Det är ju en av finesserna med boxen. I så fall måste det ju gå att stänga av den funktionen. Dom kanske kan minska hastigheten på fläkten. Eller är den redan temperaturreglerad?

Håller med dig, verkligen synd när det är en sån fantastisk apparat annars...

Postad 12 januari 2008 - 08:19

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har haft uppe med CD några förslag på lösningar för att minska ljudet/värmen utan mekanisk lösning

1 att man inte låter HDD'n, gå hela tiden, en funktion att HDD'n går i viloläge om den inte används på en timma, eller att man själv inte har aktiverat fjärrkontrollen på en timma, en varning kommer upp att den går ner i viloläge. Med detta så kanske man kunde ha boxen på över natten (som man kan med alla andra boxar).

2 att inte HDD'n startar automatiskt, att man har ett aktivt val att nu ska den gå igång

3 att tex inte markmottagaren är på om den inte ska användas, eller eventuellt andra processer som drar ström/värme att dessa är i viloläge när de inte är aktiverade. Vet inte hur det är idag men det borde vara så att endast en SATmottagre skulle vara aktiv den som ligger ut mot TV, den andra skulle bara starta upp vid inspelning.

4 att man gör en bättre bevakning av temperaturen och varvtalsstyr fläkten efter temp i boxen, att sänka grundläget något "lägsta varvtalet", det som nu går hela tiden. Kanske bättre att den är i grundläge är tyst (ingen fläkt) och att fläkten endast startar om temperaturen går över 45C, men då låter den i dessa stunder troligen mer än den gör idag?? Man kan nog ta upp tempen i boxen några grader till 45C, det borde den klara

Postad 12 januari 2008 - 14:09

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag har har ett problem med boxen att jag får röda och gröna horisontella streck som liksom blixtrar till över skärmen. Detta är min 2:a box och den första hade inte detta problem.
Har kopplat in den gamla hd-boxen också för att kolla att det inte är något problem med hdmi-ingången på tv:n.
Är det någon som sett liknande problem med den nya hd-boxen?

Postad 12 januari 2008 - 20:54

coldnorth
  • coldnorth
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Har haft uppe med CD några förslag på lösningar för att minska ljudet/värmen utan mekanisk lösning

1 att man inte låter HDD'n, gå hela tiden, en funktion att HDD'n går i viloläge om den inte används på en timma, eller att man själv inte har aktiverat fjärrkontrollen på en timma, en varning kommer upp att den går ner i viloläge. Med detta så kanske man kunde ha boxen på över natten (som man kan med alla andra boxar).

2 att inte HDD'n startar automatiskt, att man har ett aktivt val att nu ska den gå igång

3 att tex inte markmottagaren är på om den inte ska användas, eller eventuellt andra processer som drar ström/värme att dessa är i viloläge när de inte är aktiverade. Vet inte hur det är idag men det borde vara så att endast en SATmottagre skulle vara aktiv den som ligger ut mot TV, den andra skulle bara starta upp vid inspelning.

4 att man gör en bättre bevakning av temperaturen och varvtalsstyr fläkten efter temp i boxen, att sänka grundläget något "lägsta varvtalet", det som nu går hela tiden. Kanske bättre att den är i grundläge är tyst (ingen fläkt) och att fläkten endast startar om temperaturen går över 45C, men då låter den i dessa stunder troligen mer än den gör idag?? Man kan nog ta upp tempen i boxen några grader till 45C, det borde den klara

Tror precis som du att man kommer att måsta aktivera hårddisken via menyn.Det är ju lite synd om det blir så eftersom en del av "grejen" med det hela går förlorad.

Postad 12 januari 2008 - 22:59

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Det enda alternative med mjukvaran är att stänga av automatiskt timeshift och göra det som ett val i inställnings menyn eller stänga av temperatur styrt fläkt.
Som det är nu så ökar varvtalet så fort tempen är över 43 grader.

Redigerat av T.P., 12 januari 2008 - 23:01.

Postad 13 januari 2008 - 09:53

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Är det nån som vet vilken kanal från Thor som har svagast sändningsstyrka (av Canal Digitals kanaler alltså)?

Man bör väl ta in den när man kollar signalstyrkan i boxen?

Postad 13 januari 2008 - 12:38

coldnorth
  • coldnorth
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Det enda alternative med mjukvaran är att stänga av automatiskt timeshift och göra det som ett val i inställnings menyn eller stänga av temperatur styrt fläkt.
Som det är nu så ökar varvtalet så fort tempen är över 43 grader.

Frågan är om man överhyvudtaget ska behålla den här taskigt ihopskruvade lådan dom kallar digitalmottagare.
Nån som har erfarenhet av CDs digitalmottagare utan HD?
Börjar fundera på o skicka tillbaks hela skiten o skaffa nåt annat är tok trött på ljudet den ger ifrån sig.Eftersom lösningen förmodligen blir att stänga av timeshiftfunktionen så har man ju inte fått det man betalade för från början.Har byggt ett par mediacenter själv o alldrig lyckats så dåligt med ljudnivån som sagem har gjort med en här burken.
Kan väll inte vara så att CD väntar på att garantitiden går ut så att man sitter där med en skrammellåda till mottagare.
Skulle va nice m man fick öppna den o kolla vad som egentligen låter.

Postad 13 januari 2008 - 13:06

miclak
  • miclak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Någon som vet eller hört något om den buggen som gör att man inte får något ljud om boxen sätts på eller är på innan man sätter på tv'n...kanske det finns nån fix till den i den kommande uppdateringen?

Postad 13 januari 2008 - 13:30

miclak
  • miclak
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Håller med om boxen låter alldeles för mycket, man får höja volymen ganska mycket om man inte ska höra boxen och om tv'n inte är på så låter den ju som skördetröska...mycket kontigt att man inte kan få den tystare med dagens teknik.

Pratade precis med CD om detta och dom förklarade att dom håller på att undersöka saken just nu och som kompensation så erbjöd dom en månads gratisabonemang, sedan trodde dom att det skulle va fixat.
Hoppas på det för man är ju jävligt trött på detta nu.

Postad 13 januari 2008 - 13:48

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Min box är iallafall tyst. Enda gången jag hör den är ner boxen startar upp då blåser det som fasen ur boxen annars tyst och temp på ca 39 - 40 grader.
Har fått hem en ny box ändå för det laggar och hackar på Hd kanalerna så jag ska pröva den nya men låter den mer så får den gå tillbaka. Tror att lagget och hacket beror på mjukvaran och inte på boxen i sig själv men man vet inte.
Falukorv

Postad 13 januari 2008 - 14:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Min box är iallafall tyst. Enda gången jag hör den är ner boxen startar upp då blåser det som fasen ur boxen annars tyst och temp på ca 39 - 40 grader.
Har fått hem en ny box ändå för det laggar och hackar på Hd kanalerna så jag ska pröva den nya men låter den mer så får den gå tillbaka. Tror att lagget och hacket beror på mjukvaran och inte på boxen i sig själv men man vet inte.
Falukorv

Håller med dig, om du har en tyst box så håll i den :)
Hack och lagg, om det är i huvudsak på uppspelningar så har jag det också, om det rör sig om små hack i några 100-300ms kanske. Sedan kan det vara så att efter en snabbspolning på uppspelat så är man kanske flera sekunder ur fas mellan bild och ljud. Tror som du att det troligen något som kan fixas med mjukvara.

Jag vet inte mer om uppdateringen än att det skulle koppla in markmottagaren och att ta bort kopieringsskyddet men INTE DD via HDMI, men mer grejer lär ju vara fixade. Jag fick också en månad fritt pga tinnitus, och något luddigt om att det ska snart vara fixat, så de kanske försöker fixa något via mjukvaran men jag vet inte vad? eller så har de något annat på G

Postad 13 januari 2008 - 14:29

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Falukorv

Håller med dig, om du har en tyst box så håll i den :)
Hack och lagg, om det är i huvudsak på uppspelningar så har jag det också, om det rör sig om små hack i några 100-300ms kanske. Sedan kan det vara så att efter en snabbspolning på uppspelat så är man kanske flera sekunder ur fas mellan bild och ljud. Tror som du att det troligen något som kan fixas med mjukvara.

Jag vet inte mer om uppdateringen än att det skulle koppla in markmottagaren och att ta bort kopieringsskyddet men INTE DD via HDMI, men mer grejer lär ju vara fixade. Jag fick också en månad fritt pga tinnitus, och något luddigt om att det ska snart vara fixat, så de kanske försöker fixa något via mjukvaran men jag vet inte vad? eller så har de något annat på G

Har också haft korta hack/lagg/frysningar (tiondels sekund kanske) på HD kanaler vid vanligt tittande. (Har inte hunnit kolla så många inspelningar än).

Nån annan som känner igen detta?

Postad 13 januari 2008 - 14:33

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har också haft korta hack/lagg/frysningar (tiondels sekund kanske) på HD kanaler vid vanligt tittande. (Har inte hunnit kolla så många inspelningar än).

Nån annan som känner igen detta?

Jo jag har det också på "vanligt TV-tittade" dock inte så ofta som vid uppspelning. Det kanske är en gång per 30 minuter och ligger då på tiondels sekund.

Edit: vanligt TV-tittande på HD kanaler ska det vara,
Det som stör är dock på uppspelningar där det är oftare. Det händer också att uppspelningar hamnar i en total frysning (någon gång per vecka). Tror allt detta har med resurser och konflikter som bör kunna fixas med uppdaterd mjukvara

Redigerat av Unregistered124686ac, 13 januari 2008 - 15:51.

Postad 13 januari 2008 - 15:41

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Jag har det bara på Hd kanalerna och på uppspelning av inspelat material annars ok.
Det är inte så störande men vill man ha det bästa så :).
Ska kolla in den nya boxen senare ikväll hör av mig sedan med vad det gav.
Hoppas att uppdateringen inte ligger långt borta nu.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.