Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 25 September 2008 - 11:48

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag har en svart 901 och den glansiga ytan blir smutsig och full av fingeravtryck på nolltid. Kortslutning hos Asuskonstruktörerna...

Postad 25 September 2008 - 12:01

Cmart
  • Cmart
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hur stor plats tar en normal winXP-installation utan massa nlite och så? Får den plats på snabba disken?

XP + Asus program + drivrutiner + 1gb hibernation fil = ca 2.73gb (pagefile disabled)

Postad 25 September 2008 - 13:13

wulltd
  • wulltd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Fick hem min 901a igår, och direkt när jag startade den så hörde jag att fläkten går på maxvarv..
Tydligen ett väldigt känt fel och det blev RMA direkt, så imorgon kommer UPSkillarna å hämtar den :)
då är det 2 veckors tumrullande som gäller :blush:

Annars var jag dock jävligt nöjd med datorn, gick att byta språk väldigt enkelt tack vare tidigare inlägg, men det blir nog ett byte till eeebuntu såfort jag får tillbaks den jeveln ;)

Redigerat av wulltd, 25 September 2008 - 13:14.

Postad 25 September 2008 - 13:15

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
HAHA!! NU SITTER ...oj..caps lo0ck...
nu sitter jago ch skriver på min nya 901 =)
efter att ha väntat i 3 veckor på den från cdon,och dom gång efter annan säger att den är på väg..mensen inte har skickat den..så avbokade jag den igår,och beställde från inet.se istället!
och idag..inte ens 24 timmar senare så fick jag den!!!

helt sjukt..så jag kan verkligen verkligen verkligen rekommendera inet.se !!!
astrevlig support med =)
==
min första åsikt om den här är:
(den svarta)

otroligt snygg design..den osar lyx och kvalite när man plockar upp den..
den startade upp snabbt med xp... den sackar inte såvitt jag kan se..
tangentbordet är litet..men so what liksom..det ska man inte klaga på.
batteriet räckte i tre timmar out of the box,och då hade jag full uppdatering och joxx igång..
så nu har jag den på laddning för första gången..tänkte låta den stå på sen och se hur lång tid den kan hålla sig.

men iallafall...jämför man med den engelska 701'an som jag köpte i somras,så var det en vit plastbit,medans det hr är ett snyggt designval.

====
dock så har jag lite frågor..

**hur sjutton får man igång bluetoothen?
jag har en ikon påp skriv bordet..men det händer ingenting när jag trycker på den.. eller ja...när jag tryckte på en annan bluetooth s7mbol så kom det upp att den inte fanns.
men...det ska den väl göra?

edit: det var inget..jag hittade den..tror jag.

**däremot..hur uppdaterar man alla drivrutiner?
finns det nån speciell stans som man ska gå..eller måste man gå till varje tillverkares hemsida manuellt?

**hörde någon som sa att man ska installera elantech touchpad drivers istället för den driver som sitter i datorn...
hur och varför är den så mkt bättre?
de drivrutiner till det programmet som jag hittat är från 2oo7 liksom.

sorry ang. stavfelen btw... är lite ovan att skriva på den här lilla söttnosen haha.. ;)

Redigerat av darknessviking, 25 September 2008 - 13:36.

Postad 25 September 2008 - 13:36

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Här finns drivrutiner:
http://support.asus....SLanguage=en-us
Sök på eee i sökrutan uppe till vänster.

Postad 25 September 2008 - 13:46

mochw
  • mochw
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Fast 4 papp kan man oftast vara utan.
.. om man sparat pengar that is :S

Jo, det drabbar ingen fattig! Bara mig.

Ringde och avbokade från Amentio nu, och beställde en från Inet istället. Hoppas den kommer imorgon =)

Postad 25 September 2008 - 14:00

skurtbert
  • skurtbert
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Fick min vita 901:a igår. Hade beställt den hos CDON, men när jag igår fortfarande inte fått någon leveransbekräftelse valde jag att avboka den och köpa den av webhallen påväg hem från jobbet. Kostade 150kr mer, men det är det värt.

När jag packade upp den slogs jag återigen av hur liten den är, använde en svart 900:a för nån månad sen, men hade tydligen glömt det. Skruvade upp undersidan för att installera 2Gb minne, hur enkelt som helst. Konstaterade samtidigt att det inte fanns någon ZIF-kontakt.

När jag startade datorn kunde jag notera att jag inte hade några döda pixlar, det verkar inte vara några större problem med dessa nu för tiden. Konstaterade också att fläkten hade ett smått irriterande surr, det beror dock på frekvensen och inte på ljudstyrkan. Slogs också av att vitbalansen är lite dålig, färgerna går i rött. Märks inte så mycket när man bara sitter på 901:an, men med min dyrare laptop bredvid blev det ganska tydligt. Skärmen håller hyffsad kvalitet, inte jätteskarp men hyffsat jämnt belyst och fullt funktionsduglig. Upplösningen duger gott till att surfa och chatta.

Testade Xandros någon timme och kunde konstatera att det är helt okej för någon som bara ska surfa och chatta. Dock gillade jag inte riktigt utseendet, undersökte dock aldrig om det går att byta tema. Allt fungerade direkt och det var VÄLDIGT bra mottagning hos det inbyggda trådlösa nätverkskortet.

Jag tog innandömmet från en extern USB-disk och kopplade ihop det med en vanlig IDE DVD-brännare och pluggade in den, inga som helst problem att läsa från den och efter att ha ändrat startdisk i BIOS började jag installera Windows XP.

Under installationen frågade Windows installer flera gånger efter filer från I386-katalogen och föreslog sögvägen Cdrom01\I386 eller liknande, fick ändra det till e:\I386 för att det skulle funka. Fick upprepa detta ungefär 30 gånger... men till slut var allt på plats.

Windows tog ca 35 minuter att installera och att trycka in SP3 tog minst lika lång tid. Installationer överlag känns rätt sega. Men annars rullar system på fint.

Märkte att Windows identifierade min 4Gb systemdisk som D:, spelar ingen roll, men lite ovant. Datadisken på 16Gb blev därmed mitt C:. Det första jag gjorde för att förbättra prestandan var att skapa en RAM-drive och lägga paging-filen på den. Detta frigjorde nästan 2Gb diskutrymme på systemdisken. Jag flyttade också mina dokument till den långsammare datadisken på 16Gb. Det går segt att packa upp stora filer på datadisken, men det var väntat.

Drivrutinerna som följer med till Windows XP verkar stabila men tar lång tid att installera.

Tangentbordet är litet, men jag tycker det går ganska bra att skriva på. Det blir lite pekfingervals och jag saknar slagdjupet från min Thinkpad, men klart godkänt. Musplattan har, som de flesta vet, stöd för scrollning mm. med hjälp av två eller tre fingrar. Detta fungerar okej, men är inte alls lika bra som på MackBook. Batteritiden verkar riktigt bra även om det tar några laddningar innan full kapacitet är uppnådd.

Testade att installera Quake III Arena på 901:an... resultatet var riktigt trevligt =) Jag kommer försöka hitta fler spel från millenieskiftet och testa dem. Eftersom skärmen är ganska liten ser Quake 3 riktigt snyggt ut. Klart över förväntan!

Asus Eee PC 901 är inte lika snygg som en dator från Apple, långt ifrån, men det är ändå lite eye candy över den då den är så liten och söt! ;)

Plus:
+++ WLAN-mottagning
++ Batterikapaciteten
++ Byggkvaliteten, plastig, men gedigen
+ Spelprestandan, över förväntan
+ Storleken, helt underbar, kunde dock varit lite lättare

Minus:
- Prestandan i Windows (packa upp filer, installera program etc.)
- Lite plastig känsla på tangentbordet
- Lite oprecis musplatta och tröga mustangenter
- Långsam datadisk, lite utrymme för program och spel
(-) tyst men irriterande fläkt... hörs dock endast i ett tyst rum

Detta var mina 50 öre :)

Redigerat av skurtbert, 25 September 2008 - 14:04.

Postad 25 September 2008 - 14:11

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Här finns drivrutiner:
http://support.asus....SLanguage=en-us
Sök på eee i sökrutan uppe till vänster.

jo hittade dit med till slut..
dock så insåg jag nu att de har en gammal grafikdrivrutin..från december 2007..
på intels eg4n sida så har dom en från i mars i år iallafall..
men det känns ändå som att.. ska man inte kunna hitta någon nyare..
=====

nu är det dags att börja skriva tips och tricks här i forumet tycker jag!
visst.. eeeuser.com finns,jag vet..men ändå..har någon något tips om hur man gör den snabbare eller vad som helst..så skriv!

ni som köpt extra ram minne...vart köpte ni dom?
hur mkt kostade dom?
visst måste man köpa 1x2 minne,eftersom det bara finns plats för ett sånt va?

sen även tips på bra och små antivirus program till xp...
som det är nu så installerar jag avg gratis versionen..

Redigerat av darknessviking, 25 September 2008 - 14:13.

Postad 25 September 2008 - 14:37

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
AVG Free är ett bra och litet antivirusprogram.
Läste också ett litet test/recension av antivirusprogram och
AVG Free fick bra omdömme. Kör med det själv och tycker det är bra.
Tar inte mycket kraft.

Postad 25 September 2008 - 15:01

wulltd
  • wulltd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hur mycket låter era 901or?
Skulle behöva ett snabbt svar innan jag hinner skicka iväg min på service..
Min är helt knäpptyst den första minuten av användning sen börjar den surra ganska hörbart.
Är era såhär med?

Postad 25 September 2008 - 15:04

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Jag köpte min vita 901 med Linux igår och har under dagen lagt in Ubuntu eee på den. Den kanske har varit på sammanlagt 3 timmar. Har fortfarande inte hört fläkten...

Dessutom finns det ingen ZIF kontakt på den. Köpte den på Webhallen i Sumpan.

/Bäckman

Postad 25 September 2008 - 15:05

skurtbert
  • skurtbert
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hur mycket låter era 901or?
Skulle behöva ett snabbt svar innan jag hinner skicka iväg min på service..
Min är helt knäpptyst den första minuten av användning sen börjar den surra ganska hörbart.
Är era såhär med?

Ja, min låter med hörbart... den är inte så knäpptyst som vissa skriver, men det är inte så högt att det är överdrivate störande, som jag skrev ovan är det mer frekvensen på surret som blir irriterande än själva ljudstyrkan. Min Zepto och min Thinkpad låter med som de "blåååser" medan denna fläkt viner. Det går ju inte riktigt att komma ifrån eftersom det är en liten fläkt.

Om det är så högt att du verkligen störs av den tycker jag du ska be dem byta fläkten.

Postad 25 September 2008 - 15:13

skurtbert
  • skurtbert
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tänk på att miljön du testar datorn i spelar stor roll. När jag använder datorn i en miljö där det är andra ljud, nån som pratar, en avlägsen radio/TV etc så "hör" jag inte heller min dator. I ett helt tyst rum hörs den absolut... men jag har bra hörsel, och jag tror det är en viktig faktor när man pratar så pass låg ljudstyrka som det rör sig om.

Dator ska vara ganska tyst, annars är det fel på fläkten. De som inte hör den alls har antagligen mer buller i sitt rum eller mindre känslig hörsel på dessa frekvenser. Sen är det klart att fläktarna låter lite olika mycket. Men en liten fläkt som rör sig kommer låta.. om den fungerar som den ska :P

Postad 25 September 2008 - 15:26

skurtbert
  • skurtbert
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Testade precis Need for speed 5 - Hot Pursuit 2.

Spelet fungerar ganska brai 640x480 med lägsta inställningar på allt :P Helt okej underhållning på bussen.

När det är många billar i bild samtidigt laggar det lite, även när bilden gör större panoreringar. Q3 flyter bättre.

Postad 25 September 2008 - 15:35

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Lägger ni spelen på snabba eller långsamma disken när ni spelar?

Postad 25 September 2008 - 15:36

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
alla tjatar hit och dit om zif-kontakter..själv vet jag inte ens vad det är..så..
men här finns en guide för hur man installerar en sån för dom som inte har någon i sin
http://forum.eeeuser...ic.php?id=38800
=========

http://forum.eeeuser...pic.php?id=5576
de flesta spel funkar på 901'an..
här några exempel bara:
XP
Audiosurf
Age of Empires 1
Age of Empires 2
Alien vs Predator 2
Age of Mythology
Age of Wonders 2
American Mcgees Alice
Anachronox
Anarchy Online
Axis and Allies
Baldur's Gate 2
Battlefield 1942
Battle for Wesnoth
Beer Tycoon
Beetle Crazy Cup
Black & White 2
Blade Runner
Blood 2
Call of Duty 1
Call Of The Cthulhu: Dark Corners Of The Earth
Captain Claw
Championship Manager 01/02 Civilization 2
City of Heroes
CoD 1
Cod UO
Codename Panzers Phase 1
Combat Mission: Berlin to Barbarossa (with driver)
C&C Decade Edition (Red Alert 2 & Yuri's Revenge)
C&C Gold
CounterStrike 1
Counter-Strike Source
Crazy Taxi
Cube 2 (Sauerbraten)
Daemon Tools
DEFCON
Deus EX
Diablo 2 (with driver)
Duke Nukem 3D
Dungeon Seige 1
Dungeon Seige 2
Enigma
ePSXe (playstation emu)
Escape Velocity Nova
EXULT - Ultima VII
F-22 Raptor
Fallout 1(with driver)
Fallout 2(with driver)
Fate
Fear Combat
FF 11
Flatout
Forgotten Realms: Demon Stone
Fraps (not a game)
Freedom Force Vs the Third Reich
Freelancer
Fury 3
Ghost Recon: Island Thunder Global Operations
Gothic 1
Gothic 2
Grim Fandango
GTA2(with driver)
GTA: Vice City
GTA: San Andreas
Guild Wars Prophecies
Guild Wars: Eye of the North
Guild Wars: Factions
Guild Wars: Nightfall
Hackers Elite
Half-Life 1
Half-Life 2: Episode 2
Halo1
Heavy Metall: F.A.K.K. 2
Homeworld 2
House of the Dead 2
Il2 Forgotten BattlesLegacy of Kain: Soul Reaver 2
Lego Star Wars II: The Original Trilogy
Leisure Suit Larry
Live for Speed
LOTR: Online
Lunar Magic
MAME (emu)
Maplestory
Marathon
Max Payne 1
M.A.X 2
Medal of Honour: Allied Assult
Moonbase Commander
NFS Porsche Unleashed
Nesticle
Nethack
Neverwinter Nights 1
NHL 2002
No One Lives for Ever 1
No One Lives for Ever 2
Operation Flashpoint v1.85
Phantasy Star Online Blue Burst
Pharaoh Gold
Planescape Torment
Project 64 (emu)
Populous the beginning
Quake 2
Quake 3 Arena
Rally2000 (no link)
Rally Masters
Return to Castle Wolfenstein
Revolt
RF Online
Rise of Rome
RollerCoaster Tycoon 2
Rome Total War
ScummVM (emu)
Serious Sam: First Encounter
Serious Sam: Second Encounter
Settlers 3 Gold Edition
Shadow Warrior
Shogo: Mobile Armor Division
Shogun TotalWar: Warlord Edition Sim City 3000
Sim City 4
SNES9X (emu)
Sonic Adventure DX
Splinter Cell
Starcraft
Starfleet Command 2
Star Trek: Birth of the Federation
Startrek Voyager: Elite Force
SFC2: Orion Pirates
Star Wars Jedi Knight 1
Star Wars Jedi Knight 2
Star Wars Jedi Outcast
Star Wars Knights of the Old Republic
StepMania (no link)
Stronghold
Survival Crisis Z
System Shock 2
TES3:Morrowind
The Longest Journey
Theme Hospital(with driver)
The Movies
Total Annihilation(with driver)
Trackmania Nations
Tribes 1
Tribes 2
Trickstyle
Unreal Tournament 1
Unreal Tournament 2004
Uplink
VirtuaNES(emu)
Virtual Boy Advance
Warcraft III
WarCraft III: The Frozen Throne
Warzone 2001
World of Warcraft (WoW)
Worms World Party
Xcom UFO
Xcom Terror
X-Men Legends 2
Zelda Classic
ZQuest
ZSNES (emu)

Redigerat av darknessviking, 25 September 2008 - 15:40.

Postad 25 September 2008 - 15:37

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Testade precis Need for speed 5 - Hot Pursuit 2.

Spelet fungerar ganska brai 640x480 med lägsta inställningar på allt :P Helt okej underhållning på bussen.

När det är många billar i bild samtidigt laggar det lite, även när bilden gör större panoreringar. Q3 flyter bättre.

Just det där överaskande med att vissa spel fram tom 2003 fungerar helt ok på EEE-burkar har ställt till det lite för mig när det gäller val av operativ(får min EEE idag eller i morgon).
Var tidigare helt inne på en Eeebuntu installation, men efter att ha kollat några videor på youtube med många roliga spel som flyter på bra på EEEn så lockar en xp-installation lite grann ändå. Vice city blev jag sugen på igen, körde aldrig klart den på Pc och den ska tydligen fungera väldigt bra på en EEE!
Undrar om det är möjligt att partitionera 4 GB-sdn till två partitioner med multiboot och styra om så mycket som möjligt till 16GB-disken. Tex lägga SWAP i linux där och köra ett n-lite XP där allt jag kan styra om till 16 GB styrs om till den. Fast då kanske problemet blir att jag måte lägga spelen på den långsamma disken och få laddningstider som är olidliga?
En annan möjlighet kanske är att lägga XP på den sega 16 GB disken, frågan är bara hur segt det skulle bli?
NÅgon som redan kör med en fungerande multiboot?

Postad 25 September 2008 - 15:49

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har precis fått hem min 901'a och kopplat in strömsladden (som det stod i manualen).

Har bara en fråga, laddade ni i minst 8 timmar före första användningen (som det också står i manualen)?

Postad 25 September 2008 - 15:54

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
jag gjorde det då inte..jag körde med: slet upp den,i med batteriet,starta upp ,dregla - metoden :P

efter 3 timmar så satte jag i batteriladdaren då den varnade för dåligt batteri

Postad 25 September 2008 - 16:04

peterwesterstrom
  • peterwesterstrom
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Köpte precis en svensk 901 vit på NetOnNet i Borås och den har ingen zif tyvärr.

Betyder det att det är rätt så kört att i framtiden byta till en större disk (utan att löda)? Eller är det någon annan standard-kontakt?

Postad 25 September 2008 - 16:34

peterwesterstrom
  • peterwesterstrom
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
3G i alla 901:or snart?
http://prylogi.se/as...01-med-3g-stod/

Edit: Direktlänk till Asus pressrelease http://www.asus.com/...w.aspx?id=12905

Redigerat av peterwesterstrom, 25 September 2008 - 17:53.

Postad 25 September 2008 - 16:47

surrogat
  • surrogat
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Den vita 20 GB-varianten (med linux) har äntligen börjat dyka upp på fler ställen, tex hos komplett där jag äntligen fått bekräftelse på leverans :P (efter en evighetsväntan och ett par uppskutningar av förväntad leverans). Bor du i storstad så kan du hämta i hämtbutik hos komplett, men den bör nog finnas i vanliga butiker nu också....

Jag tog en chansnig och beställde precis en sån från komplett igår... Hoppas den kommer snart!

Postad 25 September 2008 - 17:01

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Har precis fått hem min 901'a och kopplat in strömsladden (som det stod i manualen).

Har bara en fråga, laddade ni i minst 8 timmar före första användningen (som det också står i manualen)?

Det är ingen fara att börja använda den direkt. Det har ingen inverkan på batterilivslängd eller liknande! Dessutom så går det ju att använda den utan batteri i fast med nätsladden.

Googla på Li-Ion eller gå in på Wikipedia och läs på. Kolla under avsnittet om "memory-effect". Li-Ion batterier har ingen "memory-effect" som gamla laddningsbara nickel-cadmium batterier har. Altlså går det bra att ladda ett Li-Ion batteri som bara är lite användt osv.

Däremot har inte batteriet uppnått sin fulla kapacitet förrän det är uppladdat och urladdat några gånger.

Men som sagt. Är du orolig så skit i att sätta i batteriet och kör på nätsladden istället... å ladda batteriet under natten :P

Redigerat av dbpetrol, 25 September 2008 - 17:08.

Postad 25 September 2008 - 17:13

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det är ingen fara att börja använda den direkt. Det har ingen inverkan på batterilivslängd eller liknande! Dessutom så går det ju att använda den utan batteri i fast med nätsladden.

Googla på Li-Ion eller gå in på Wikipedia och läs på. Kolla under avsnittet om "memory-effect". Li-Ion batterier har ingen "memory-effect" som gamla laddningsbara nickel-cadmium batterier har. Altlså går det bra att ladda ett Li-Ion batteri som bara är lite användt osv.

Däremot har inte batteriet uppnått sin fulla kapacitet förrän det är uppladdat och urladdat några gånger.

Men som sagt. Är du orolig så skit i att sätta i batteriet och kör på nätsladden istället... å ladda batteriet under natten :P

Tack för svaret!

Ska testa att köra in Ubuntu nu tänkte jag. Gillar jag det inte kan jag ju alltid köra XP istället. Eller?

Edit: En fråga till. Har köpt en 2GB-sticka och tänkte sätta i. Men när jag försöker lossa de två skruvarna på undersidan vill det sig inte. Plattan vägrar lossna. Hur va det för er andra, lossnar den lätt eller behöver man "bända upp" den?

Redigerat av Mickex, 25 September 2008 - 17:29.

Postad 25 September 2008 - 17:42

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Har nu kört min nya 901/XP en hel dag, jag kopplade in min USB-dongel (E220) med Telia abonnemang.
Sedan surfade jag lite till och från under förmiddagen, jag kör med auto på ströminställningen.
Batteriet höll då i drygt 5.5 timmar efter första laddningen som jag gjorde i går kväll.
Datorn går inte ner i viloläge då jag ställt bort denna funktion, däremot slocknar skärmen om jag stänger locket
eller inte använder datorn på 5 minuter. Dvs ingen skärmsläckare eller viloläge.
Hade även Bluetooth i gång då jag har en sådan mus.

Tycker detta resultat är helt godkänt! Med tanke på att både modemet och Bluetoothen drar lite ström de oxå.

So far, so good - Mycket nöjd!, kanske lite litet tangentbord, men det är ju en liten dator oxå:-)
Behöver jag större dator tar jag fram min bärbara HP med 17" widescreen och full stort tangentbord med numdel...
Men den väger minst 3,5 kg utan nätdel mm...
Att släpa på denna Eee är inget större problem, den kommer nog att följa med på flera resor!

// Tony

Postad 25 September 2008 - 18:15

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag får inte in ubuntu-eee alltså!!!

Har provat att lägga in det både på en USB-sticka och ett SD-kort nu. Men när jag trycker ESC under uppstarten av Xandros händer inte ett skit. Får inte upp något ruta där jag kan välja vad jag vill starta från.

Använde unetbootin-eeeubuntu-windows-238.exe för att lägga in ubuntu-eee-8.04.1.iso på minnena.

Postad 25 September 2008 - 18:23

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det kanske är ett långskott... men när jag startade xandros så kom inte den första bilden fram där det står "EEE PC" eller nått sånt på ljusblå/grå bakgrund. Jag gjorde så att jag höll inne powerknappen flera sekunder under uppstarten tills den stängdes av och sen startade jag igen. Då kom "bilden" fram och då gick det att trycka esc
Hoppas det hjälpte

Postad 25 September 2008 - 18:27

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Det kanske är ett långskott... men när jag startade xandros så kom inte den första bilden fram där det står "EEE PC" eller nått sånt på ljusblå/grå bakgrund. Jag gjorde så att jag höll inne powerknappen flera sekunder under uppstarten tills den stängdes av och sen startade jag igen. Då kom "bilden" fram och då gick det att trycka esc
Hoppas det hjälpte

Jag får upp bilden där det står "Starting system...".

När jag då trycker ESC så kommer det upp följande tecken i vänster hörn för varje gång jag trycker: ^[

Postad 25 September 2008 - 18:29

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
hmm... jag komemr inte ihåg hur det såg ut när jag startade... men vad jag kommer ihåg så funkade det när jag gjorde som ovan. Kanske någon annan som har en idé?

Postad 25 September 2008 - 18:53

eloj
  • eloj
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Gå in i bios (F2) och stäng av boot booster, och loggan (om den är på)

Postad 25 September 2008 - 19:02

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Gå in i bios (F2) och stäng av boot booster, och loggan (om den är på)

Jag kommer inte in i bios heller. När jag trycker på någon tangent när loggar visas kommer det bara upp massa konstiga tecken uppe i vänster hörn. Sjukt skumt.

Edit: Nu gick det! Tydligen var man tvungen att ha batteriet i för att kunna komma in någonstans! Riktigt sjukt.

Redigerat av Mickex, 25 September 2008 - 19:04.

Postad 25 September 2008 - 19:20

skurtbert
  • skurtbert
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Angående luckan på undersidan: Det sitter två clips som håller den på plats utöver skruvarna,,, bara att bända.

Postad 25 September 2008 - 19:38

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Arrgh!

Nu när jag väl startar om igen så kommer inte bilden fram där det står att jag kan trycka F2 osv. Ytterst få gånger verkar bilden jag behöva komma fram vid uppstart.

Och angående minnet. Jag fick upp luckan. Men ska gamla minnet verkligen behöva skruvas bort?

Postad 25 September 2008 - 19:41

vipah
  • vipah
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Kan det va så enkelt att du trycker för sent? Håll inne ESC medans du startar den, och fortsätt hålla den tills du ser boot-valen. Jag kom rätt direkt.

Postad 25 September 2008 - 19:42

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Kan det va så enkelt att du trycker för sent? Håll inne ESC medans du startar den, och fortsätt hålla den tills du ser boot-valen. Jag kom rätt direkt.

Saken är den att jag inte ens får fram den vanliga bilden där EEE PC står mitt i mitten. Jag får fram en bild där det står "Starting system...".

Postad 25 September 2008 - 19:53

wulltd
  • wulltd
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Ja, min låter med hörbart... den är inte så knäpptyst som vissa skriver, men det är inte så högt att det är överdrivate störande, som jag skrev ovan är det mer frekvensen på surret som blir irriterande än själva ljudstyrkan. Min Zepto och min Thinkpad låter med som de "blåååser" medan denna fläkt viner. Det går ju inte riktigt att komma ifrån eftersom det är en liten fläkt.

Om det är så högt att du verkligen störs av den tycker jag du ska be dem byta fläkten.

Tack för svaret :P jo det får väl bli så.. Lite surt med 2 veckor bara

Postad 25 September 2008 - 21:14

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ni som lagt in Ubuntu!

Jag har kört Ubuntu förut och det är skitsmidigt, dvs det installerar alla komponenter av sig självt. Men nu på Eee'n så hittar den inte det trådlösa nätverkskortet :P Allt annat verkar funka! Hur gjorde ni??

Riktigt tacksam för hjälp!

Postad 25 September 2008 - 21:32

Allexz
  • Allexz
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Saken är den att jag inte ens får fram den vanliga bilden där EEE PC står mitt i mitten. Jag får fram en bild där det står "Starting system...".

Samma sak hände mig de första 10 gångerna, tro mig när jag säger att jag var nära på att drämma den i golvet.
Jag tänkte VAD I **** ÄR DET FÖR FEL PÅ MIN MODELL?

Efter ett tag lyckades jag komma in i bios.... och sedan dess har jag inte haft samma problem igen, ständge av alla quickboot å liknande så nu bootar den "normalt" utan loggor å grejer utan går till POST. och då kan jag enkelt välja bios/boot utan minsta problem.

Förstår inte vad som var problemet från början o_O

Själv sitter jag å försöker installera en nLitad version av XP på min vita linux 901a. Fasiken vad problem jag har med blåskärm during install. Alla instruktioner man hittar runt om på nätet är ju till 701or eller 900or så det är mycket trial and error.

Postad 25 September 2008 - 21:38

lou__reed
  • lou__reed
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hallå!

Fick den lille maskinen idag... grym!! Upptäckte att cnr.com nu fungerar med xandros och att en uppdatering till multitouch kom. Ser mao ut som att jag kommer att behålla xandros ett tag(kör normalt ubuntu).. känns modernt och rätt bra integrerat med googles tjänster. Och ni MS fantaster, stanna kvar vid linux och upplev dess styrka... wine fungerar till en hel del program idag, och planerar själv att köra ex. kartex(grönakartan) och gps via det.
Hur kommer man åt det normala xandros skrivbordet? Ska tydligen vara ngn knappkombination?

jaja, börjar jobba 7 imorgon så mycket sömn lär det inte bli;)

Postad 25 September 2008 - 21:51

skurtbert
  • skurtbert
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Angående minnet:
Det är SSD:n som är skruvad... minne sitter under en svartbrun skyddsfilm längre ner. För att byta minne för de de två clipsen som håller minnet utåt, då kommer minne fjädra upp och det är bara att dra ut det...

Postad 25 September 2008 - 22:55

jannelindberg
  • jannelindberg
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Puuuhh...... har nu plöjt igenom de senaste 20-25 sidorna i tråden :P :)

Jag är riktigt sugen på en 901.
Till saken hör att jag är extremt kass på allt som rör datorer (och teknik iallmänhet för den delen...)
Hemma och i min laptop kör jag XP. Skulle därför aldrig våga mig på nåt för mig nytt som Linux.

Jag ska främst använda datorn för att surfa med på sommarstället och på stan (kör Telia mobilt bredband).
Tänkte även kolla lite filmer då jag är på resande fot samt skriva lite i word. Det är i princip allt.
Några funderingar:
- Jag har förstått att minnet är rätt litet. Innebär det att surfande tar längre tid ?(är långsamt som det är med trådlöst modem).
- Hur påverkar det begränsade minnet mig då jag avser använda datorn enligt ovan?
- Jag bor i närheten av Webhallen i Stockholm. Bör jag handla/hämta där eller kommer jag billigare undan om jag handlar i nätbutik?
- Jag har idag en gammal Sony Vaio VGN-BX 195VP, som jag förvisso är nöjd med (kanon skärm t ex), men jag lockas främst av litenheten hos Eee. Tror ni jag kommer uppleva skärmen som avsevärt sämre än på min Vaio?
- Är det jobbigt att läsa dokument samt websidor pga den lilla skärmen?

Något annat en amatör som jag bör tänka på då jag handlar en Eee?
Vilket är det största minnet man kan köpa här i sverige om man vill ha XP?
När jag väl köper den, är det då något som är knepigt för att liksom komma igång med den? Rullar XP igång per automatik, eller måste man fixa o trixa med det?

tack på förhand
Janne

Redigerat av jannelindberg, 25 September 2008 - 22:57.

Postad 25 September 2008 - 23:48

Merlion
  • Merlion
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Puuuhh...... har nu plöjt igenom de senaste 20-25 sidorna i tråden :P ;)

Jag är riktigt sugen på en 901.
Till saken hör att jag är extremt kass på allt som rör datorer (och teknik iallmänhet för den delen...)
Hemma och i min laptop kör jag XP. Skulle därför aldrig våga mig på nåt för mig nytt som Linux.

Jag ska främst använda datorn för att surfa med på sommarstället och på stan (kör Telia mobilt bredband).
Tänkte även kolla lite filmer då jag är på resande fot samt skriva lite i word. Det är i princip allt.
Några funderingar:
- Jag har förstått att minnet är rätt litet. Innebär det att surfande tar längre tid ?(är långsamt som det är med trådlöst modem).
- Hur påverkar det begränsade minnet mig då jag avser använda datorn enligt ovan?
- Jag bor i närheten av Webhallen i Stockholm. Bör jag handla/hämta där eller kommer jag billigare undan om jag handlar i nätbutik?
- Jag har idag en gammal Sony Vaio VGN-BX 195VP, som jag förvisso är nöjd med (kanon skärm t ex), men jag lockas främst av litenheten hos Eee. Tror ni jag kommer uppleva skärmen som avsevärt sämre än på min Vaio?
- Är det jobbigt att läsa dokument samt websidor pga den lilla skärmen?

Något annat en amatör som jag bör tänka på då jag handlar en Eee?
Vilket är det största minnet man kan köpa här i sverige om man vill ha XP?
När jag väl köper den, är det då något som är knepigt för att liksom komma igång med den? Rullar XP igång per automatik, eller måste man fixa o trixa med det?

tack på förhand
Janne

Köp den svarta 901:an, då får du WinXP Home på köpet fördiginstallerat. Du lär inte märka någon större skillnad att använda denna jämfört med din gamla, det går rätt hyfsat snabbt på 901:an tycker jag. Åk och kolla på den på webhallen om det går, alltid bra att klämma lite på sakerna först. Du får den inte så mycket billigare någon annanstans, så köp därifrån när du bestämt dig. Det är enkelt att byta ut minnet från 1Gb till 2Gb, dock vet jag inte riktigt hur mycket skillnad det gör. Börja att prova utan och se hur du tycker det går, det är alltid enkelt att köpa till ett 2Gb senare och det kostar inte mer än ett par tre hundra kronor. Att läsa pdf:er och worddokument tycker jag fungerar utmärkt. Och film går kanonbra :) Men prova gärna i affär om du har möjlighet!

Postad 25 September 2008 - 23:54

Allexz
  • Allexz
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Nu är jag trött på detta >_<

har följt otaligt många olika guider HUR man installerar XP på 901an med USB/SD minne men jag har efter FLERA timmar (läs sen kl... 5? idag) bara misslyckats.

I början blåskärmar, sedan hal.dll, sedan konfigurationsfel, och nu sist men inte minst..... txtsetup.sif

Kvittar vad jag gör så kan jag inte få det att fungera.
Har aldrig haft liknande problem någonsin och är avancerad användare inom PCvärlden men denna ###### datorn får mig snart i tårar. jag lyckas INTE få in XP.

Har provat med nlitada versioner och icke dvs orginalskiva.

Använt USB_MultiBoot_10 och direkt valt orginalskivan som källa, men inte fan går det att installera >_<

Postad 25 September 2008 - 23:58

Merlion
  • Merlion
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag inhandlade min 901:a på Komplett för en vecka sedan och den dök upp i onsdags. Startade den direkt (det stod så i manualen faktiskt, inget om att man ska ladda den ett tag innan användning). Plitade dit de initiala inställningarna (köpte en svart med XP). Skrev in system som användarnamn, det har jag alltid gjort tidigare för att jag alltid använder adminkontot bara (Har bara kört med PRO tidigare). Det var en dålig idé! Fick inget inloggningskonto att använda alls utan var tvungen att gå in i felsäkert läge och lägga till ett konto :P

Tryckte i 2Gb minne direkt i den. Trodde först att jag skulle skruva bort det men insåg snabbt att det var ju inte minnet utan SSD:n. Hittade minnet under en svart platsflärp efter lite letande. Köpte ett Kingston på Komplett som fungerade. Installerade lite saker och märkte ganska fort att jag inte hade något ledigt utrymme på C:, trots att jag installerat Office på D: Har rensat som attan nu och har ca 400 Mb ledigt men tycker det är lite lite. Hur är det för er andra?

Att titta på film, skriva i Word och Excel tycker jag fungerar utmärkt, dock tar det ett tag att vänja sig vid höger Shift och 1:an bl a. Blir lite pekfingervalsen så här i början, precis som många andra påpekat. Datorn kommer primärt att användas i skolan, därav valet av 901:an för dess superba batteritid. Skönt att slippa släpa med laddaren överallt.

Har svårt för pekplattan dock. Är van att använda musen normalt och är inte så van vid pekplatta alls, vänter- och högerknappen är väldigt tröga. Hur gör man för att snabbt använda högerklicka med hjälp av touchpaden?

Rock on!

Postad 26 September 2008 - 03:15

Unregistered99322caa
  • Unregistered99322caa
  • Lärjunge

• 470 inlägg
  • 0
Jag lade in XP Home SP3 nu på en 900A 8GB (900 med Atom-processor) och det är mkt imponerande.
Den fungerar mkt bra med XP. Indikeras över 3 timmar batteritid. Film flyter mkt bra på 900A. Den nya versionen av Opera-webläsaren (9.60 beta) är underbar att använda så den rekommenderas verkligen på denna dator. En nackdel med 900-skalet är att tangentbordet är litet så man missar lite när man skriver. Men formatet är mkt smidigt på bussen...superbra att det är så smidigt med att lägga den i viloläge och snabbt få igång den igen. Jag har inte ens hunnit göra något av tweakarna som rekommenderas för att minimera disk-io men den känns bra redan innan. Så XP är en fullträff på 900A och därmed troligen även på en 901.

Redigerat av Unregistered99322caa, 26 September 2008 - 03:16.

Postad 26 September 2008 - 06:16

davrex
  • davrex
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

men skit vad vissa ska ha problem... alltså det du gör är att du gör att du först stänger av datorn..
sedan tycker du på power knappen och så fort den blir blå så börjar du trycka på esc då kommer först då eeepc rutan och sedan boot menyn.

Postad 26 September 2008 - 06:43

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Samma sak hände mig de första 10 gångerna, tro mig när jag säger att jag var nära på att drämma den i golvet.
Jag tänkte VAD I **** ÄR DET FÖR FEL PÅ MIN MODELL?

Efter ett tag lyckades jag komma in i bios.... och sedan dess har jag inte haft samma problem igen, ständge av alla quickboot å liknande så nu bootar den "normalt" utan loggor å grejer utan går till POST. och då kan jag enkelt välja bios/boot utan minsta problem.

Förstår inte vad som var problemet från början o_O

Själv sitter jag å försöker installera en nLitad version av XP på min vita linux 901a. Fasiken vad problem jag har med blåskärm during install. Alla instruktioner man hittar runt om på nätet är ju till 701or eller 900or så det är mycket trial and error.

Jag lyckades lösa problemet igår. Det finns två sätt, som tydligen fungerar ibland eller när datorn känner för det:

1. Tryck frenetiskt på F2 precis efter du tryckt på startknappen för att försöka komma in i BIOS.

2. Stäng av datorn, ta ur batteriet, sätt i det igen och prova att starta. Tydligen hjälper detta enstaka gånger för att få fram den grå asus-splash-screen vi eftersöker. Hittade även stöd för detta på eeeuser.com.

Nåväl. Idag blir det att testa ubuntu rejält för att se om jag står ut med det. Det är trots allt min första tur i linux.

Postad 26 September 2008 - 07:39

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Hallå!

Fick den lille maskinen idag... grym!! Upptäckte att cnr.com nu fungerar med xandros och att en uppdatering till multitouch kom. Ser mao ut som att jag kommer att behålla xandros ett tag(kör normalt ubuntu).. känns modernt och rätt bra integrerat med googles tjänster. Och ni MS fantaster, stanna kvar vid linux och upplev dess styrka... wine fungerar till en hel del program idag, och planerar själv att köra ex. kartex(grönakartan) och gps via det.
Hur kommer man åt det normala xandros skrivbordet? Ska tydligen vara ngn knappkombination?

jaja, börjar jobba 7 imorgon så mycket sömn lär det inte bli;)

kartex(grönakartan vad är det för nåt???

Mvh
/P

Postad 26 September 2008 - 08:14

mochw
  • mochw
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

kartex(grönakartan vad är det för nåt???

Mvh
/P

En karta i 1:50 000-del i digital form.
http://www.soltek.se/kartor/gronk.htm

Postad 26 September 2008 - 08:53

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Är det någon som kör sin linux variant med något mobilt bredband? fungerar det bra? tänkte på eventuella problem med drivrutiner till usbmodemen och så.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.