Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HK AVR155, 255, 355 *

1737 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon AVR 155 (Surroundförstärkare) 1 7 (5) Inga priser
Harman Kardon AVR 255 (Surroundförstärkare) 1 8,14 (116) Inga priser
Harman Kardon AVR 355 (Surroundförstärkare) 1 8,82 (32) Inga priser
59 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 1 år sedan
Harman/Kardon AVR-255 delvis död :o. Hur hände detta? (18 inlägg) 8 år sedan
Samsung UHD TV till gammal Harmar/Kardon förstärkare - hur koppla? (7 inlägg) 9 år sedan
Dali Hemmabio (4 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB870 DTS Problem med Plex, Optisk (0 inlägg) 9 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 10 år sedan
Köpråd av begagnad surroundförstärkare (3 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer nybörjare. (15 inlägg) 11 år sedan
Autokalibrering HK Avr-255 som gör det sämre (1 inlägg) 12 år sedan
Harman Kardon AVR 255 HDMI problem med projektor (3 inlägg) 12 år sedan
Harman kardon avr 255 vs yamaha rx v 671 (9 inlägg) 12 år sedan
Behålla H/K AVR255 eller köpa ny Denon AVR-1912?? (22 inlägg) 12 år sedan
Bara 2,1 i H/K AVR255 (2 inlägg) 13 år sedan
Byta H/K 255 mot Samsung Galaxy S? (3 inlägg) 13 år sedan
Coaxial kabel samt optisk kabel , hjälp fort! (0 inlägg) 13 år sedan
H/K avr 255 hängt sig (1 inlägg) 13 år sedan
Reciever med HDMI som funkar bra med projektor (1 inlägg) 13 år sedan
Köpt mig hk avr 255 men får inget ljud? (2 inlägg) 13 år sedan
AVR255 ljudformat (2 inlägg) 13 år sedan
Problem med AVR 255 (0 inlägg) 14 år sedan
Canton Chrono SL580 och H/K AVR255 (2 inlägg) 14 år sedan
Val av förstärkare inte lätt... HK AVR255 vs V767 vs 608 vs 920? (17 inlägg) 14 år sedan
Hembiobutiken kör en fuling (7 inlägg) 14 år sedan
Snälla hjälp mig! Vilken? (5 inlägg) 14 år sedan
Vilken receiver: Onkyo TX-SR707 vs. Denon AVR-2310 till mitt Canton-system (21 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 15 år sedan
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg) 15 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 15 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera reciver (15 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 för 4990:- (2 inlägg) 15 år sedan
Vilken AV-receiver rekommenderar du? (16 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon AVR 255 Front + sub? (5 inlägg) 15 år sedan
Förslag på ersättningshögtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR606 mot Harman Kardon AVR 255 (169 inlägg) 15 år sedan
tips och tankar runt Surroundförstärkare (14 inlägg) 15 år sedan
Ny förstärkare tips & råd (3 inlägg) 15 år sedan
Surroundförstärkare (1 inlägg) 15 år sedan
hur påverkas ljudkaraktären av att hänga på externt slutsteg (5 inlägg) 15 år sedan
Skall köpa en hembioförstärkare - vilken? (3 inlägg) 16 år sedan
Problem med HTPC och AVR-255 (4 inlägg) 16 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 16 år sedan
Prisutveckling H/K AVR 355 (3 inlägg) 16 år sedan
Golvare till H/K AVR 255. Max 7000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 16 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 16 år sedan
Mätningar på h/k, Denon, Yamaha och Onkyo. (24 inlägg) 16 år sedan
AVR 255 och Xbox 360 (3 inlägg) 16 år sedan
HK avr 255 till dynavoice m-65? (4 inlägg) 16 år sedan
HK AVR255 + System One VH3, VH3S/C, VAS-10B - Bra/prisvärd kombination? (1 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR606, Marantz SR6003, H/K 355 + Black Diamond V.2 (5 inlägg) 16 år sedan
Hk avr 255 (30 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon avr 355 eller onkyo 805an? (5 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem AVR 255 (5 inlägg) 16 år sedan
H/K Avr 355 vs Onkyo 875 (2 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg) 16 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 16 år sedan
hjälp mig välja mellan följande recivrar (8 inlägg) 16 år sedan

Postad 06 november 2009 - 16:42

Elak
  • Elak
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har precis köpt mig en HK 355 och har lite funderingar ang den.
Jag har försökt kopla dvdn via förstärkaren för att få både bild o ljud genom den. Jag tänkte köra med den vanliga video (gula) kabeln som bild och de andra två (vit o röd) som ljud och sedan köra med hdmi ut till tvn för att få bilden ditt.
Men jag lyckad inte få någon bild. Beror det på att hdmi är digitalt och från dvdn så kommer det analogt? Eller gör jag helt enkelt fel?

Tacksom för svar.

*EDIT*

Funkade bättre när jag koplade in hdmi kabeln i tvn o inte bara lät den ligga på golvet... :blink:

Redigerat av Elak, 06 november 2009 - 18:52.

Postad 06 november 2009 - 18:30

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har precis köpt mig en HK 355 och har lite funderingar ang den.
Jag har försökt kopla dvdn via förstärkaren för att få både bild o ljud genom den. Jag tänkte köra med den vanliga video (gula) kabeln som bild och de andra två (vit o röd) som ljud och sedan köra med hdmi ut till tvn för att få bilden ditt.
Men jag lyckad inte få någon bild. Beror det på att hdmi är digitalt och från dvdn så kommer det analogt? Eller gör jag helt enkelt fel?

Tacksom för svar.

Förstår inte riktigt din koppling, men mitt tips är att koppla dvdn med hdmi till 355an, och sen en hdmi från 355an till tvn. Det bör vara den bästa kopplingen.

//yabbah

Postad 06 november 2009 - 18:50

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Jag läste i nya hemmabio där dom testade 255:an igen (istället för 260:n) mot en yamaha reciever, där fick H/K:n 6/10 i betyg.

Vad var det för Yama receiver och vad fick Yaman för betyg då?

Vore kul att jämföra testen och se vad de sa då och nu. Vad kan möjligen ha blivit så mycket sämre?

Hemmabio är konstiga.

Postad 06 november 2009 - 19:08

Unregisteredbc26db6b
  • Unregisteredbc26db6b
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Vad var det för Yama receiver och vad fick Yaman för betyg då?

Vore kul att jämföra testen och se vad de sa då och nu. Vad kan möjligen ha blivit så mycket sämre?

Hemmabio är konstiga.

Den heter Yamaha RX-V765 och den fick 7/10.

Kan tänka mig att H/K har skunkit i betyg pga att den har blivit äldre när det kommer till anslutnings tillgångarna. Om man jämför med motsvarande konkurenter.. Fast det är en vild gissning..
Det jag reagerade över när dom skrev recensionen va att dom gillade fjärren och det va bra med belysningen i kontrollen trots att man va tvungen att trycka på "light" knappen först.. VA??? Vilken light knapp?! har jag missat nåt?? Jag köpte min 255'a för bara några månader sedan å jag ser då ingen light knapp..
Kan någon upplyssa mig om vart den sitter. <-- Fyndigt va! haha!! ;-)

Mvh//Anders

Postad 06 november 2009 - 19:26

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Den heter Yamaha RX-V765 och den fick 7/10.

Kan tänka mig att H/K har skunkit i betyg pga att den har blivit äldre när det kommer till anslutnings tillgångarna. Om man jämför med motsvarande konkurenter.. Fast det är en vild gissning..
Det jag reagerade över när dom skrev recensionen va att dom gillade fjärren och det va bra med belysningen i kontrollen trots att man va tvungen att trycka på "light" knappen först.. VA??? Vilken light knapp?! har jag missat nåt?? Jag köpte min 255'a för bara några månader sedan å jag ser då ingen light knapp..
Kan någon upplyssa mig om vart den sitter. <-- Fyndigt va! haha!! ;-)

Mvh//Anders

Det finns ingen belysning i fjärren. Bara en sak till som recensenten inte har någon koll på. 6/10 pfft...

Postad 06 november 2009 - 19:44

Unregisteredbc26db6b
  • Unregisteredbc26db6b
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det finns ingen belysning i fjärren. Bara en sak till som recensenten inte har någon koll på. 6/10 pfft...

Nä de va väl de jag tänkte... Blev lite fundersam.. Dom måste ha fått med en bättre kontroll..
Ja, jag tyckte oxå de va lite tunt betyg.. Men men.. Jag är nöjd med min i varjefall!

Postad 08 november 2009 - 09:18

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
Ja det var verkligen ett konstigt test i tidningen Hemmabio nr 11 2009. När man läser texten nämns inget speciellt negativt utan bara positiva resultat. Tidningen Hemmabio är mest en reklamtidning och brukar dela ut höga betyg till höger och vänster. 6 av 10 är ett lågt betyg för att vara i den tidningen. Det var helkonstigt att Yamahan fick 7 av 10 också när H/K i texten får mer beröm för ljudet och ingen större kritik på något annat.

De nämner att de extra kanalerna som blir över vid 5.1 inte går att biampa frontarna med. Sen tar de upp att H/K har 3 HDMI ingångar mot Yamahans 4 (samtliga på baksidan). För mej är det skitsamma när bägge fortfarande bara har 1 HDMI utgång. Man får in både digitalbox, Blu-Ray och spelkonsol. Det täcker upp de flesta behov. En eventuell fjärde HDMI ska naturligtvis i så fall sitta på fronten där den skulle vara praktiskt för snabbinkoppling av nån extra pryl. Baktill gör den ingen större nytta. En extra HDMI utgång däremot till projektor hade varit grymt bra.

En annan skum grej är att Yamaha får massor av beröm för fyra "Scene"-knappar. DVD, TV, CD och Radio. De tas till och med upp i sammanfattningen över vilken förstärkare man ska välja. Jag har läst texten flera gånger nu och jag kan inte se någon skillnad mot H/Ks sju knappar. H/Ks knappar nämns dock inte alls i texten. Fast å andra sidan hade testarna hittat en (icke existerande) light-knapp på H/Ks fjärr...

När de kör autokalibreringen på Yamahan blir surroundhögtalarna felaktigt inställda till Large och de får en varning att alla högtalarare är felfasade. Det sistnämnda viftas bort som en förmodad bugg utan att dra ner betyget.

En annan sak som viftas bort är att Yahaman inte visar aktuellt ljudformast i displayen, t.ex. DTS HD. För mej skulle det vara helt oacceptabelt. Det skulle kännas som en sportbil utan hastighetsmätare.

Postad 08 november 2009 - 20:54

Unregisteredbc26db6b
  • Unregisteredbc26db6b
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
WORD!!!

Håller med till 100%!!

Postad 08 november 2009 - 22:22

482set
  • 482set
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hallo alla! Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta lilla men ack så störande problem.

Jag har en HTPC kopplad till min HK255 via HDMI och allt funkar fint när jag kollar på film. När jag sedan lyssnar på tex webradio eller Spotify så vill jag inte ha TV på. Men när HK255 känner av att TV är avstängd så slutar den spela musiken. Jag försöker komma runt problemmet med att välja olika källor till bild och ljud men får inte till det. Alternativt är att använda en vanlig rca kontakt och ansluta analogt när jag lyssnar på webradio men då måste jag dra ut den pluggen när jag skall kolla på film annars får jag inget ljud i min HDMI sladd.

Någon som har någon idé?

Postad 09 november 2009 - 10:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Själv försöker jag köra vanlig, ren 2-kanals signal från min CD till min AVR 255, men hör ändå att basen går via LFE och ev. någon annan processering sker med? ;)

Saknar med andra ord min "Source Direct" knapp jag hade innan på min Yamaha receiver, eller är det något jag missat i inställningarna? :)

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 09 november 2009 - 10:26.

Postad 09 november 2009 - 19:35

Unregistered3fc500b8
  • Unregistered3fc500b8
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hallo alla! Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta lilla men ack så störande problem.

Jag har en HTPC kopplad till min HK255 via HDMI och allt funkar fint när jag kollar på film. När jag sedan lyssnar på tex webradio eller Spotify så vill jag inte ha TV på. Men när HK255 känner av att TV är avstängd så slutar den spela musiken. Jag försöker komma runt problemmet med att välja olika källor till bild och ljud men får inte till det. Alternativt är att använda en vanlig rca kontakt och ansluta analogt när jag lyssnar på webradio men då måste jag dra ut den pluggen när jag skall kolla på film annars får jag inget ljud i min HDMI sladd.

Någon som har någon idé?

Jag såg att det finns en funktion som på engelska heter "Polling". Det står om det längst nede till vänster på sid 22 i manualen. Det är något med att om man har både digital och analog anslutning från samma källa så känner avr'en av vilken kabel ljudet kommer ifrån. Jag tror att man hittar inställningen under source setup, ganska långt ned i menyn.
mvh Fritten

Postad 12 november 2009 - 20:35

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Tjena!

Längesen det var aktivitet här.. Men jag undrar över en sak. På prisjakts sida om AVR 255 så står det att det finns två stycken digitala SPDIF, alltså optiska utgångar. Men vart hittar man dessa, är uppgifterna fel? När man kollar i manualen så finns det inga sådana utgångar. Har dock inte dragit loss min reciever o kollat själv.

https://www.prisjakt...kt.php?e=288727
(läs under anslutningar)

Redigerat av Downhill, 12 november 2009 - 20:56.

Postad 12 november 2009 - 22:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Tjena!

jag undrar över en sak. På prisjakts sida om AVR 255 så står det att det finns två stycken digitala SPDIF, alltså optiska utgångar.

Coax och Optisk är väl att betrakta som två digitala?

Postad 12 november 2009 - 22:28

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Coax och Optisk är väl att betrakta som två digitala?

Japp.. och det finns en coaxial utgång.. Men jag undrar om det finns SPDIF-utgångar.. står ju att det finns två st optiska.

citat från prisjakts sida..

Digital koaxial in 3 st
Digital koaxial ut 1 st
Digital optisk in 3 st
Digital optisk ut 2 st

Redigerat av Downhill, 12 november 2009 - 22:29.

Postad 12 november 2009 - 22:33

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Japp.. och det finns en coaxial utgång.. Men jag undrar om det finns SPDIF-utgångar.. står ju att det finns två st optiska.

Digital koaxial in 3 st
Digital koaxial ut 1 st
Digital optisk in 3 st
Digital optisk ut 2 st

Ja, det lät mycket om jag får säga det. Inget jag använder, så jag har lite dålig koll. Kör bara med HDMI.

Postad 13 november 2009 - 07:05

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Digital koaxial in 3 st
Digital koaxial ut 1 st
Digital optisk in 3 st
Digital optisk ut 2 st

Finns en på framsidan med :)

Postad 13 november 2009 - 07:09

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Själv försöker jag köra vanlig, ren 2-kanals signal från min CD till min AVR 255, men hör ändå att basen går via LFE och ev. någon annan processering sker med? :)

Saknar med andra ord min "Source Direct" knapp jag hade innan på min Yamaha receiver, eller är det något jag missat i inställningarna? :)

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Du kan ställa in det på respektive ingång tex CD . Sätt EQ till OFF , sätt sub på lfe inte front+lfe .

Postad 13 november 2009 - 17:44

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Jo, hittar var man sätter EQ till off/källa, men jag kan ju inte välja per källa var subsignalen skall gå via, eller missar jag något? :(

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Postad 15 november 2009 - 15:52

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Ingen som vet? ;)

Fredrik
ISF certifierad
CHIEF

Postad 16 november 2009 - 22:33

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej. Har nyss köpt en 255 och kopplat den till PS3 och 360. Först var det inget ljud, trodde jag, men det visade sig att jag fick höja rejält för att höra något. Vad jag än gör så står PS3 ljudet angivet som multi channel PCM, och jag hör inget från mina bakre Harman Kardon HKTS 11 högtalare. När jag går in i konfigurationen och anger 5.1 system så ser man det, men om man går in där igen så har den tagit bort de bakre från bilden och det står som 3.1. Några goda idéer? Jag tar BACK för att spara när jag gjort settings, precis som manualen anger.

Vad kan det bero på?

Edit: "Felet" kvarstår då jag konfigurerar manuellt, men om jag kör igenom deras konfig så fungerar det galant, varpå jag kan kontrollera nivåerna manuellt.

Redigerat av Nellib, 17 november 2009 - 13:26.

Postad 17 november 2009 - 12:13

Jimmy_83
  • Jimmy_83
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Nån som hört nått nytt om den nya firmwaren??

Postad 18 november 2009 - 14:45

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Tja!
Jag köpte mig en HK 255 förra veckan, fungerar kalasbra än så länge, men fjärren känns väldigt klumpig jämfört med 235ans fjärr.

Undrar dock över.... Ska det verkligen brusa så mycket i högtalarna? Bruset fanns inte där med avr235!
Oavsett volym, -80dB eller 0dB, samma volym på bruset. Det hörs tydligt på 3-4meters håll när film eller musik är pausad eller vid tysta scener.
Bruset kommer inte från källan, har jag inga enheter anslutna och bara slår på stärkaren så brusar det ändå...

Trodde det skulle lösa sig med senaste mjukvaran, men det jag hade visst redan (0.97.2.2)

Postad 18 november 2009 - 15:37

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Tja!
Jag köpte mig en HK 255 förra veckan, fungerar kalasbra än så länge, men fjärren känns väldigt klumpig jämfört med 235ans fjärr.

Undrar dock över.... Ska det verkligen brusa så mycket i högtalarna? Bruset fanns inte där med avr235!
Oavsett volym, -80dB eller 0dB, samma volym på bruset. Det hörs tydligt på 3-4meters håll när film eller musik är pausad eller vid tysta scener.
Bruset kommer inte från källan, har jag inga enheter anslutna och bara slår på stärkaren så brusar det ändå...

Trodde det skulle lösa sig med senaste mjukvaran, men det jag hade visst redan (0.97.2.2)

Har du någon strömkälla som ligger i närheten av antingen högtalare eller förstärkare? Jag har själv fått brus i mina högtalare om högtalarkablaget, högtalarna i sig eller stärkaren varit placerade nära förgreningsdosor eller liknande.

Kan det vara här boven gömmer sig tro?

Postad 18 november 2009 - 16:51

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Har du någon strömkälla som ligger i närheten av antingen högtalare eller förstärkare? Jag har själv fått brus i mina högtalare om högtalarkablaget, högtalarna i sig eller stärkaren varit placerade nära förgreningsdosor eller liknande.

Kan det vara här boven gömmer sig tro?

Har inte flyttat några kablar, bara bytt min gamla stärkare mot den nya. Kan väl hända att en signalkabel har hamnat för nära någon annan kabel, men svårt att tro då bruset finns oavsett källa, även på ingångar där ingen källa är ansluten.
Har även testat vrida strömkabeln 180grader utan någon förbättring..

Postad 18 november 2009 - 16:59

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Har inte flyttat några kablar, bara bytt min gamla stärkare mot den nya. Kan väl hända att en signalkabel har hamnat för nära någon annan kabel, men svårt att tro då bruset finns oavsett källa, även på ingångar där ingen källa är ansluten.

Okej.. Men vad det är för källa spelar ingen roll, i och med att du märker bruset oavsett källa så ligger problemet troligtvis mellan stärkare och högtalare. Men det låter som att det ligger någon högspänningsledning i närheten som gör att du hör ett brus. Det borde bero på det tycker jag. Har du möjlighet, så pröva att rycka ut ett par kablar till olika källor (även om de inte är inkopplade i stärkaren) tills dess att du eventuellt märker en skillnad på bruset. Alternativt att du stänger av källorna, och då inte bara i standby utan helt och hållet. Försvinner bruset så ligger ju problemet uppenbarligen där.

Postad 18 november 2009 - 17:00

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

Tja!

Jag har aldrig hört någon brummande ljud, vare sig med äldre eller senaste FW. Måste vara något annat.
Fjärren är stor och klumpig, ja. Därför kör man med multifjärr. Logitech Harmony ONE är ett tips.

Postad 18 november 2009 - 22:38

TCN
  • TCN
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Jag har precis samma problem som du, det brusar från centerhögtalaren samt en aning från vänster fronthögtalare.
Ska testa uppgradera till senaste firmware nu, dvs. om jag hittar någon.

Postad 19 november 2009 - 00:14

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
En egenskap hos AVR 255 som är otroligt irriterande. När jag använder PS3:an via 255:an och ser på en film där det bör vara letterbox, eller t.ex startar Life with playstation (i testsyfte) och där tar upp en nyhet så zoomar den av sig själv in bilden och det ser helt värdelöst ut. Det jag vill är att den skall lämna källan orörd.

Har läst att man skall kunna sätta Zoomx1 för orörd källa, dock zoomar den faktiskt in även där. Är detta något man kan komma ifrån? Har testat de olika inställningarna flr "Picture Adjust (varför kan man inte bara sätta OFF) och alla beter sig underligt. Antingen zoomar dom då man startar film eller så blir bilden fel på annat vis.

En annan sak jag undrar är om AVR255 adderar input lag vid spelande.

Redigerat av Nellib, 19 november 2009 - 00:18.

Postad 19 november 2009 - 16:02

Nander
  • Nander
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt en AVR255 och är väl på det stora hela nöjd, men har några små frågor.

1. I mitt lägenhetshus så får jag TV-signalen analogt. Nu är TV:n ihopkopplad med recievern i "Monitor Out"-uttaget för att kunna använda menyerna etc. När jag sedan försöker ställa in "Video input" för TV finns inte det uttaget med i listan. Hur gör jag för att kunna använda mina högtalare till TV-sändningarna?

2. När jag lyssnar på min LP-spelare är ljudet VÄLDIGT lågt. Jag måste dra upp det till positiva decibelnivåer för att komma upp i lyssningsbar volym. Vad beror det på och hur åtgärdar jag det?

3. Jag har försökt koppla in endast ljudet från min dator genom en kabel från hörlursporten på datorn till en av de analoga RCA-ingångarna på recievern men det verkar inte fungera. Varför?

Postad 19 november 2009 - 16:23

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
2. Finns väl ingen Phono-ingång på AVR255 om jag inte minns helt fel. Tror du behöver dig ett RIAA-steg för att det ska fungera korrekt.

Postad 19 november 2009 - 17:09

Nander
  • Nander
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

2. Finns väl ingen Phono-ingång på AVR255 om jag inte minns helt fel. Tror du behöver dig ett RIAA-steg för att det ska fungera korrekt.

Jo, jag har via lite Googlande nått den slutsatsen också. Segt att behöva lägga ut ännu mer pengar, men, men...

Har du någon idé på de andra frågorna?

Postad 20 november 2009 - 16:13

Unregistered4d5dacbf
  • Unregistered4d5dacbf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ny firmware utskickad? Eller har dom bara lagt upp den gamla?? Det ser ut som om det är 0.96.1.1 ...

http://www.harmankar.....D=AVR 255/230

Ska kolla lite när jag kommer hem.

Postad 20 november 2009 - 18:59

jesperk
  • jesperk
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Ny firmware utskickad? Eller har dom bara lagt upp den gamla?? Det ser ut som om det är 0.96.1.1 ...

Ska kolla lite när jag kommer hem.

ja visst fan är det den gammla udra va det var för fel på 0.97.2.2 som jag kör med nu... bara hoppas det inte skadar maskinen.. får ringa harmana på måndag och fråga vad fan dom håller på med igentligen.. för den 97'an som jag kör med är ju långt ifrån buggfri märkte ingen skillnad på 96 och 97 äns

pissigt av hk att inte lösa alla buggar när maskinen är så pass gammal... sjukt att man äns släpper buggiga maskiner... arg

Postad 21 november 2009 - 09:06

nashua
  • nashua
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går backa till en äldre firmware? Hittade en på HDD:n som fungerar bättre för mig än 0.96.1.1. Den är från 2008-10.

Redigerat av nashua, 21 november 2009 - 09:06.

Postad 21 november 2009 - 18:04

berne
  • berne
  • Lärjunge

• 487 inlägg
  • 0
hur uppdaterar man sin HK? har en avr 255?

å måste man ha någon special kablel för de,

tacksam för svar

Postad 21 november 2009 - 22:19

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

hur uppdaterar man sin HK? har en avr 255?

å måste man ha någon special kablel för de,

tacksam för svar

Det finns väldigt många svar på denna fråga tidigare i denna tråd. Det är bara 38 sidor (inte så många för att var denna sajt)...

Postad 22 november 2009 - 19:25

Rain88
  • Rain88
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej har köpt en AVR255 och har märkt att man måste verkligen rikta fjärren mot förstärkaren för att den ska reagera. Är verkligen vinkel känslig!

Undrar om någon annan upplever likadant eller är det bara min förstärkare det är fel på?
Har även en philips pronto multifjärr som har riktig stark ir men inte bättre där.

Tack..

Redigerat av Rain88, 22 november 2009 - 19:26.

Postad 22 november 2009 - 19:47

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Hej har köpt en AVR255 och har märkt att man måste verkligen rikta fjärren mot förstärkaren för att den ska reagera. Är verkligen vinkel känslig!

Undrar om någon annan upplever likadant eller är det bara min förstärkare det är fel på?
Har även en philips pronto multifjärr som har riktig stark ir men inte bättre där.

Tack..

Jag testade precis och jag kan rikta min kontroll hur som helst, men ändå känner den av. Det kan inte ha något med avståndet att göra? alltså att fjärrkontrollen är för långt ifrån för att signalen ska nå fram? multifjärren (som ju har starkare sändare) borde dock fungera om detta är felet. Men jag frågar ändå. =)

Har du någonting framför din förstärkare som kan vara i vägen på något vis? min stärkare står längst ut på en bänk och har ingenting framför sig, den är cirka 2 och en halv meter ifrån mig och kontrollen fungerar som sagt klockrent, oavsett vart jag siktar.

Testa även att byta batterier. Kanske är en uppenbar fråga som du redan tänkt på, men om inte så kan det hjälpa.

Postad 22 november 2009 - 22:41

nashua
  • nashua
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Tack..

Mm, jag kan bekräfta att man måste rikta fjärren mot förstärkaren för att den skall fungera. Dock har jag en 355. Lätt den känsligaste av de fjärrarna jag har till mina apparater nu. Detta är den 4:e HK-förstärkaren jag har och de har alla haft ungefär samma känslighet.

Redigerat av nashua, 22 november 2009 - 22:45.

Postad 27 november 2009 - 21:34

Unregistered4d5dacbf
  • Unregistered4d5dacbf
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Nu är 97.2.2 åter på sajten! Orkar dock inte installera den igen.

Om nån installerar den och även provade den gamla 97.2.2 och upplever någon skillnad så skriv gärna..
(jag misstänker att det är samma firmware men att uppladdningsprogramvaran är uppdaterad)

Postad 29 november 2009 - 04:00

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Det har varit lite snack tidigare i tråden om Xbox 360 och att den ibland inte vill skicka ut surroundljud som standard vid uppstart. Jag har bland annat varit i kontakt med Microsoft vid ett tillfälle och förklarat mitt problem och även gett tips på hur det kan lösas.

Problemet är alltså att om Xbox 360n är kopplad med hjälp av HDMI så känner den efter vilken typ av signal som TVn (eller i vårat fall förstärkaren) kan ta emot, sen rättar konsolen sig efter detta. Detta fungerar dock inte felfritt eftersom 360n upprättar en koppling till TVn och därav känner av att den bara tar emot stereo-ljud. Så för oss som kopplat 360n via HDMI till förstärkaren och sedan HDMI till TVn så spelar det ingen roll att förstärkaren klarar att ta emot surroundljud, då konsolen förbiser detta och hakar upp sig på att TVn (i slutet av kedjan alltså) inte gör det. Man måste därför gå in i system menyn på konsolen och byta från surroundljud till stereo och sedan tillbaka för att det skall börja fungera korrekt (detta gäller vid i princip varje uppstart). Om man däremot sätter på förstärkaren med rätt källa först, startar 360n och därefter byter kanal på TVn. Så fungerar det ibland och 360n fattar att den ska skicka ut surroundljud (det beror på att kedjan egentligen inte är komplett, endast en koppling mellan 360n och förstärkaren har upprättats, 360n vet ännu inte att kedjan fortsätter ytterliggare till en TV som inte stödjer surround). Startar man däremot förstärkare och TV så blir det alltså stereo-ljud (kedjan är komplett och i och med att förstärkaren hamnar som mellanhand så förbises den och 360n rättar sig efter vad TVn i slutet av kedjan klarar av att handera). Det är ett märkligt problem och jag förklarade för Microsoft att deras konkurrent Sony PS3 inte arbetar på detta sätt. Istället väljer man vilka inställningar som ens TV / Förstärkare kan ta emot respektive inte kan ta emot och utifrån det så skickas alltså rätt signal ut oavsett i vilken ordning man aktiverar elektroniken. Det upprättas med andra ord ingen kedja för att känna av vad apparaterna stödjer, utan den förlitar sig helt på vad du knappat in. På Xbox 360n så kan man som bekant ställa in vilken typ av ljud som den skall skicka ut (Digital Stereo, Dolby Digital eller Dolby Digital with WMA Pro) men i och med att den upprättar en kedja och känner av så ignoreras dessa inställningar om den upptäcker att inställningarna är "fel" eller inte stödjs. Efter att ha pratat med Microsoft Kundsupport bad dom att få ringa tillbaka och att någon som har hand om denna typen av problem skulle ringa upp. Mycket riktigt så ringde en kille upp och bad mig svara på ett par frågor. Jag berättade hur allting fungerade och förklarade själva problemet. Vi hade en lång diskussion där vi pratade om varför det kan tänkas vara såhär och han försvarade deras metod som följer "Det är en säkerhetsåtgärd som används för att konsolen alltid ska skicka ut ljud, oavsett om man gjort fel inställningar eller ej. Med andra ord skall man alltid kunna höra ljud och därmed få veta att allting fungerar som det ska". Jag tipsade om en funktion som jag klurat på lite innan killen hade ringt upp. Det handlar om att dela upp Xbox 360ns systeminställningar i två grupper, en för standardanvändare och en för avancerade användare. Så denna funktion (säkerhetsåtgärden) gäller för de som valt att ha standardutförande medan funktionen går att avaktivera för de som valt det avancerande utförandet. Han tyckte att det var en bra idé och lovade att vidarebefordra detta som ett tips för vidareutveckling och förbättring.

Mycket riktigt så har jag upptäckt att efter senaste uppdateringen (den med Facebook, last.fm osv) så finns det nu betydligt fler inställningar att pilla på. Går ni in under system settings -> console settings -> display så hittar ni nu en funktion som heter "Display Discovery" det vill säga att Xbox 360n känner av vad TVn kan ta emot för signaler. Som standard så är denna funktion aktiverad, men har man samma problem som jag hade så skall denna funktionen alltså avaktiveras. Då kommer Xbox 360n alltid att skicka ut det valda ljudformatet oavsett vad TVn eller Förstärkaren stödjer. Ni behöver alltså inte oroa er för att behöva gå in i system menyn och ändra från stereo till surround varje gång ni startar konsolen för att få ljudet att fungera korrekt.

Ett annat litet tips om ni vill få bättre färgåtergivning så finns även en funktion som kallas för "HDMI Color Space" under display settings i konsolen. Här ställer man in vilken typ av färgschema som skall användas. Standardinställningen är Auto där konsolen väljer själv vad som passar bäst beroende på källa. Men jag har märkt att man får en betydligt trevligare färgskala om man byter från Auto till "YCbCr709" som ju används i de flesta högupplösta filmerna på marknaden. Notera dock att de flesta spelen använder RGB, men jag upplever ändå att YCbCr709 levererar en grymt schysst färgskala även på spel (trots att det främst används på filmer). Ni får testa er fram, eventuellt kan ju Source vara ett alternativ då olika färgscheman används beroende på källan.

Ytterliggare en sak som lagts till är "Reference levels" som kan vara värt att spana in. Alla företag definierar inte svart lika, jag läste ett litet exempel som förklarar detta ganska bra. Jag ska göra mitt bästa för att försöka återskapa det.

- Säg att Svart är 0 och 100 är det ljusaste (vitt).
- Säg att Xbox 360n definierar svart som 7.5 och TVn som 0. Då kommer det resultera i att den svarta färgen på den slutgiltiga bilden kommer att se grå och tråkig ut. Det vill säga en helt fel bild som inte motsvarar källan.
- Säg däremot att Xbox 360n definierar svart som 0 (vi vänder på kakan helt enkelt) och att TVn gör det som 7.5. Då kommer det resultera i att bilden blir mycket mörkare än vad den egentligen är tänkt att vara.
Man kan därför behöva rätta till detta och matcha källa med visningsmedium så att bilden blir så korrekt som möjligt. Här gäller det att testa sig fram då jag inte kan ge ett bra svar på hur just din setup är inställd, men genom att välja något av de tre olika alternativen (Standard, Intermediate eller expanded där standard är förvalt) så kommer du snart att hitta den inställning som överensstämmer med din TV. Det kan även hända att det inte blir helt korrekt trots allt, då beror det troligtvis på inställningarna i din TV och man bör därför göra en kalibrering för att försäkra sig om att man fått en så korrekt bild som möjligt. diverse kalibreringsskivor finns ju ute på marknaden och jag antar att ni har hört talas om detta tidigare så jag går inte in så mycket mer på det.

I vilket fall som helst så är det kul att se att mitt klagomål gett resultat (det är ju inte nödvändigtvis bara jag som klagat men dom har iallafall rättat till just det problemet som jag hade). Hoppas att ni också får nytta utav detta och att man äntligen slipper pilla i dashboarden varje gång man startar konsolen för att få ut rätt signaler.

Förresten, den andra halvan av detta inlägget hör ju inte direkt till Harman Kardons förstärkare, men jag lägger med det ändå då jag antar att ni som läser detta har nytta av det på ett eller annat sätt. Jag postar även detta inlägg i den officiella Xbox 360 tråden för att upplysa fler om att problemet rättats till.

Redigerat av Downhill, 29 november 2009 - 04:11.

Postad 29 november 2009 - 11:20

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Ja, kombinationen förstärkare och fjärrkontroll är värdelös. En del har universalfjärrkontroller som fungerar bra. Själv valde jag att placera förstärkaren bakom en lucka i möbeln. Med Digiality IR Bender och ett IR-öga på insidan av luckan går signalen alltid fram oavsett hur man riktar fjärren. (se mitt galleri) Sen köpte jag en digitalbox med lika känslig mottagare och eftersom jag använder boxen 10ggr mer så bytte jag plats på grejerna. Nu sitter jag och priskskjuter på förstärkaren igen...

Postad 29 november 2009 - 21:59

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Nu är 97.2.2 åter på sajten! Orkar dock inte installera den igen.

Om nån installerar den och även provade den gamla 97.2.2 och upplever någon skillnad så skriv gärna..
(jag misstänker att det är samma firmware men att uppladdningsprogramvaran är uppdaterad)

Installerad, men för mig funkade installationen med förra filen också...

För sent att kunna utvärdera någon skillnad (bor i lgh). Tror dock också att det är samma uppdatering, modifierad för att fungera för de som den strulade för.

Postad 30 november 2009 - 19:51

Unregistered3fc500b8
  • Unregistered3fc500b8
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har för mej att jag läste något om ljudsynkningen tidigare i tråden.
Efter senaste uppdateringen så kommer ljudet ganska långt före i vissa filmer men det hjälper ej att justera med "lip sync".
Fungerar den inte på digitalt ljud?
Här om kvällen tittade jag på en film som hade vanligt stereo-ljud och då fungerade det klockrent.
Jag använder oftast VLC när jag spelar upp film, och det hjälper inte att fördröja ljudet där heller.
De filmer som strular har DTS-ljud och jag kör med hdmi-kabel från datorn.
Är det någon som har en bra förklaring eller en länk till en förklaring?
Mvh Fritten

Postad 01 december 2009 - 22:42

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Jag märker ingen skillnad mellan denna och den för vissa icke fungerande uppdateringen. Det är nog samma med viss modifikation för att fungera för förhoppningsvis alla (eller iaf fler) användare den här gången.

Postad 02 december 2009 - 14:54

Ragowit
  • Ragowit
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har en AVR 235 just nu men funderar på att köpa en AVR 155 eller 255 för att få HDMI-stöd.

Jag funderar på en 155 eftersom jag bara använder 5.1 ljud, och som jag har förstått det så ska en AVR 155 räcka gott och väl. Eller vad har 255'an som är bättre än 155'an om man bara kör 5.1?

En annan sak är att jag läst på kommentarer för 155'an att den INTE stöder ljud via HDMI, stämmer verkligen detta?

Postad 02 december 2009 - 15:23

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Har en AVR 235 just nu men funderar på att köpa en AVR 155 eller 255 för att få HDMI-stöd.

Jag funderar på en 155 eftersom jag bara använder 5.1 ljud, och som jag har förstått det så ska en AVR 155 räcka gott och väl. Eller vad har 255'an som är bättre än 155'an om man bara kör 5.1?

En annan sak är att jag läst på kommentarer för 155'an att den INTE stöder ljud via HDMI, stämmer verkligen detta?

Nej det stämmer att den inte klarar av ljud via HDMI, inte heller OSDn kan visas via HDMI enligt prisjakt. Vad detta beror vet jag inte, men skulle tro att den har en annan (läs billigare) hdmi-krets än 255/355.

//yabbah

Postad 02 december 2009 - 15:31

Ragowit
  • Ragowit
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Nej det stämmer att den inte klarar av ljud via HDMI, inte heller OSDn kan visas via HDMI enligt prisjakt. Vad detta beror vet jag inte, men skulle tro att den har en annan (läs billigare) hdmi-krets än 255/355.

//yabbah

Tackar för svaret yabbah, då är ju 155'an helt utesluten och 255'an får bli mitt inköp.

Postad 02 december 2009 - 16:51

stormer
  • stormer
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Nu är det dax att åka och hämta mina B&W DM683 ska ska drivas av min AVR255, hoppas den orkar... :)

Postad 04 december 2009 - 07:17

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Snabb fråga. Jag har idag en setup som består utav:
2st XTZ 99.26 (frontar), 1st XTZ 99.25 (center), 2st Audio Pro Qube (bakhögtalare, surround), 1st XTZ W12 (aktiv sub). Detta drivs med en Marantz SR5003. Men jag behöver mer kräm och undrar då om en HK AVR 255 eller 355 skulle klara biffen? Som det är nu så känns ljudet både ansträngt och pitchigt, vilket jag tror beror på att mina högtalare är grymt tungdrivna. Så kommer en HK att klara skivan?

Antingen så köper jag en HK och säljer min Marantz eller så får jag köpa ett rotelsteg för 5k..
Är i valket och kvalet. Trist om man ger 5k för Rotelsteget och ljudet ändå inte blir som tänkt.
Men det är förstås lika trist om man köper ex en HK AVR255 för 5500kr och det ändå inte blir bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.