Då kanske man skulle ut och hitta en människa att äta... det är nog jäkligt gott.
...Hehe.....
Redigerat av Unregistered9282241e, 18 December 2011 - 19:52.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 18 December 2011 - 19:48
Då har du nog aldrig smakat en god frukt
Då kanske man skulle ut och hitta en människa att äta... det är nog jäkligt gott. ...Hehe..... Redigerat av Unregistered9282241e, 18 December 2011 - 19:52. Postad 18 December 2011 - 20:27
Människa vill jag gärna äta, men är svårt rent praktiskt. Frukt är grymt gott, det ena utesluter inte det andra. Synd att du duckade det andra jag lade fram eftersom du drog in en vinkling om djurens lidande. Postad 18 December 2011 - 21:14 Det är väldigt nyttigt och som sagt tidigare väldigt gott och mättande. Är du vegan när du inte kör din banan-diet till 100%? Postad 18 December 2011 - 21:39
Stor cola på McD = 53g enbart den... 4 koppar kaffe om dagen med två bitar socker i ... 24g till... 100 är nog inte alls svårt att komma upp i... Redigerat av Nattlorden, 18 December 2011 - 21:40. Postad 18 December 2011 - 22:44
Ja, jag är vegan. Sugen på att ta steget över? ;-) Postad 19 December 2011 - 00:48
Nåja, jag anser inte att vi ska kalla varandra för okunniga här faktiskt. tom jag ser fördelar i lchf. knaperstekt bacon istället för chips någon? Mums!
Postad 19 December 2011 - 08:14
Vad är det för fråga egentligen? Vi har ätit djur sen vi var apor. Det är en del av kretsloppet och inte särskilt unikt för oss människor utan finns runt omkring oss hela tiden. Så länge djurhållningen sköts på respektfullt sätt så finns det inga vettiga moraliska argument mot att äta kött. Snackar man miljö och ekosystem mm är det en helt annan sak. Postad 19 December 2011 - 09:15
Absolut är det så att man åt vad man kunde så det var inget argument för eller emot LCHF utan endast till som lite info. Denna texten är förvisso från kolhydrater.org men du kan läsa om hur vi utvecklade color perception på i princip vilken evolutionssida som helst (eller enklare på wikipedia).. Postad 19 December 2011 - 09:47
Google Trends nytt för mig. Lite kul att kontrollera sökhistorik. LCHF då till exempel
http://www.google.co...date=all&sort=0
LCHF.PNG 24.98K
0 Antal nerladdningarVerkar inte existera utanför Sverige knappt (ni ser det om ni följer länken). men å andra sidan har kanske den engelskspråkiga delen av världen annat namn på den, kanske de nyttja Atkins? Eller? Blir lite konfunderad då LCHF är en engelsk förkortning men verkar, som sagt, inte finnas i engelskspråkiga delen av världen. Okej, det som visas är Googles syn på världen, vad som sökts efter på deras sökmotor. Vi kan som jämförelse stoppa in Atkins http://www.google.co...date=all&sort=0 Bara en notering. LCHF tycks inte spritt (om nu inte under annat namn) är har bara "funnits" i tre år på nätet. Postad 19 December 2011 - 10:05
LCHF är ju ett svenskt påfund. Lågkolhydratsdieter har ju dock funnits längre än så. Söker du på Low-carb mm så finner du gott om sökningar från främst USA. Ketosis kan du söka på med.
Postad 19 December 2011 - 10:25
Ni kan ju inte dricka mjölk - man får eventuellt cancer av det, enligt aftonblaskan
Hehe.. Postad 19 December 2011 - 10:39 tror du med på SVD, de som skrev först om det? http://www.svd.se/ny...ren_6717909.svd Gör mig lite fundersam ska medges. Sgart, ok. Postad 19 December 2011 - 10:47
Man får ju fan cancer av allt. Postad 19 December 2011 - 19:15 Strösocker är sånt vitt man köper på påse oftast 1kg, finns det iblandat i andra produkter så står det oftast "socker" på förpackningen eller så kan dom dölja innehållet lite och skriva "sackaros" eller "disackarider" för det låter mindre illa men det är ända exakt samma sak, samma atom-byggnad. Socker/sackaros/disackarider finns naturligt i många livsmedel. Det som skiljer socker och stärkelse åt är strukturen och hur bindningarna är, sackaros har två monosackarider, druvsocker och fruktsocker. Druvsocker är det vi har som blodsocker, alla kolhydrater bryts ner till druvsocker förutom fibrer och fruktsocker som omvandlas till fett. Amylopektin är en polysackarid och har ännu fler monosackarider bundna till stärkelse. Industriellt fett/transfett brukar nämnas som delvis härdat fett och kan förekomma i härdat fett, dom skriver aldrig ut transfett som innehåll på en förpackning. Står det vegetabiliskt fett så är det ofta olja med hög andel omega 6, används bättre olja som tex oliv, raps, cocos, palm så brukar dom ofta skriva ut det. Fast egentligen är ju industriellt fett margarin, nu för tiden innehåller dom knappt några transfetter med det fanns säkert gott om dom förr tex i lätt&lagom, lätta, flora, milda. Jag tror det är det där med HighFat som inte klingar så bra i andra länder, ta tex Norge som börjat med LCHF, blivit en stor trend där på väldigt kort tid och jag tror det är inspiration från Sverige, dom säger lav karb eller nåt. Postad 20 December 2011 - 07:18 Jag sa "druvsocker", det är ju ändå den typ av kolhydrat som finns i kroppen, kan ju inte vara negativt att använda i ett exempel. Enligt dig var ju LCHF en talrik fylld med fett, går inte det att jämföra med en talrik fylld med "druvsocker"? Det är ju godare än amylopektin iaf. Eller tycker du att man ska använda samlingsnamnet "KH" och inte vad det egentligen är, som tex protein vs aminosyror? Margarin i kött? Hade jag ingen aning om Postad 20 December 2011 - 11:57
Det är naturligtvis ingen som VÄLJER att vilja äta kött tack vare att det fuskas med det. Självklart vill man äta BRA kött.
Om allt man skall göra skall göras perfekt och helt utan baksidor, så hade aldrig något blivit gjort. Men om marknaden för att sälja kött blir större, så ökar också chansen för någon som säljer BRA kött att lyckas... Det går dock inte att knäppa med fingrarna och tro att allt ordnar sig av sig själv... eller att sätta sig ned och dö bara för att man inte kan få precis som man vill alltid... Redigerat av Nattlorden, 20 December 2011 - 11:57. Postad 20 December 2011 - 12:21
Mer intressant är väl varför man väljer att inte ta med den i annan forskning fastlagda kopplingen mellan insulin och prostatacancer... Postad 20 December 2011 - 14:38
klart det finns "skit" i kött men det hittar du väl å andra sidan i det mesta av livsmedlen idag. Tillsatsämnen (färg och smak, emulgering, osv osv) , insektsmedel på grönt, vaxade äpplen, Är nog inte så jättemkt du kan äta utan att det finns nånting "onaturligt" i det. Å andra sidan kan man ju välja att till exempel äta Pampaskött eller närproducerat ekologiska djur. (oftast betydligt godare kött dessutom) det finns alternativ. Precis som man säkert kan köpa obehandlade äpplen också. Sen är väl frågan hur mkt transfett du hittar i exempelvis ryggbiff med tanke på hur lite fett överhuvudtaget det finns i sådant kött. Är ju mer eller mindre nästan bara protein och vatten samt mikronutrienter osv. Postad 21 December 2011 - 00:41
Stämmer ej, eller har det ändrats på sistone? Detta sattes stopp för av just den anledningen att djurens mat kunde vara kontaminerad av diverse saker... Matavfallet går till rötning och energiåtervinnning (värmeverk) Postad 21 December 2011 - 07:59
Alla kolhydrater är socker i grunden som protein är aminosyror och ja det kan förväxlas med just sockerarten sackaros. Det jag vill förtydliga är just bara vetskapen att kolhydrater och socker är just samma sak som tex protein och aminosyror. Om vi går tillbaka till tallriks-exemplet och säger en tallrik med kolhydrater eller en tallrik protein så säger inte det så mycket om vad som finns på tallriken därför ville jag specificera nåt som var enkelt att föreställa sig och just druvsocker var väl inte ett dumt exempel? Postad 21 December 2011 - 10:14
Stärkelse är polysackarider. Glukoskedjor som är ihopkopplade. Så det går utmärkt att säga att det är socker i grunden. Postad 21 December 2011 - 10:56
Japp. Det är väl bra, eftersom kroppen behöver just socker för att fungera optimalt.
Postad 21 December 2011 - 11:18
Det sockret bygger kroppen upp själv, du skall inte tillföra det mer än i tider av matbrist som nödproviant. Redigerat av Nattlorden, 21 December 2011 - 11:18. Postad 21 December 2011 - 11:29
Haha jovars skulle vilja se hur du klarar dig på 0 kolhydrater. Definitivt inte att rekommendera om det ens går. Postad 21 December 2011 - 11:30
Varför går vi då inte längre tillbaka och säger att det mesta vi äter ändå bara är kol, syre och väte?
Postad 21 December 2011 - 11:57
Varför komma med in-absurdum-exempel? Hur menar du att människan innan innehållsdeklarationer skulle ha lyckats med det? Att förespråka lite är inte samma som att förespråka noll. Hur skulle du bära dig åt för att komponera en veckomeny för 0 kolhydrater med hög fett E%? Det skulle vara intressant att se vad du kommer fram till... Redigerat av Nattlorden, 21 December 2011 - 12:00. Postad 21 December 2011 - 12:01
Ehum...
KAN tolkas som att man aldrig ska äta kolhydrater under normala omständigheter.
Postad 21 December 2011 - 12:03
Blanda inte in mig, jag säger kolhydrater. Jag bara förtydligade hur stärkelse var uppbyggt då det lät som om det var okänt.
Vaddå "KAN"? SKALL tolkas så. Däremot är det inte helt enkelt att undvika att få i sig lite... Uppåt 20gram tycker jag själv det verkar som man åker på hur mycket man än försöker undvika. Postad 21 December 2011 - 12:06
Ok inget bra råd mao.
Om du nu skulle kunna köra på 0% kolhydrater så är det definitivt inget bra råd men du får ju tro och göra som du vill. Postad 21 December 2011 - 12:08
Hur vore det om du läste vad jag skrev innan du tolkade något? Postad 21 December 2011 - 12:11
Ehh du säger att det "skall tolkas så" dvs att man aldrig ska äta kolhydrater fast i själva verket menar du lite kolhydrater (20g som du skrev).
Vi säger så här istället, om du nu kunde äta 0g kolhydrater på enkelt sätt i din diet skulle du då göra det? Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 21 December 2011 - 12:11. Postad 21 December 2011 - 12:15
Eftersom inte jag kan tänka mig att våra förfäder lyckades komma ned till noll, så kan vi inte vara lika anpassade till noll som till lite, så nej... vi skall naturligtvis äta så som vårt system fungerar optimalt på. Det tror jag vi alla är överrens om, dessutom. Det som skiljer på uppfattningarna är hur detta optimum ser ut, vilket beror på olika uppfattningar om hur människans ursprung ser ut och om olika uppfattningar om hur stor anpassning som skett de sists 12000 åren (ung.)
Dessutom finns det högst troligtvis mer än ett optimum, exempelvis baserat på vilken mag/tarmbakterieflora-typ man är. Redigerat av Nattlorden, 21 December 2011 - 12:16. Postad 21 December 2011 - 12:19
Hur kommer du ned till 20gram om du inte gör ditt bästa för att undvika kolhydrater? Postad 21 December 2011 - 18:17
Klart inte våra förfäder var nere på noll kolhydrater, eller ens 20 g/dag. De åt ju t.ex. frukt när det gavs möjlighet.
Postad 21 December 2011 - 18:25
Ja dom åt upp sig på kolhydrater sommarhalvåret och använda fettet under vintern
Postad 21 December 2011 - 18:28 Som syre då, ju mer desto bättre, eller? Ja det är ju inte så unikt, tänk dom som inte äter på en hel dag eller flera dagar. Det är ju inte kolhydratsbrist dom far illa av direkt. Så är det med det var passande i tråden att förklara för många här att det är samma sak, bara för att man nämner det olika som socker och stärkelse så är det ändå samma sak egentligen. Sen är ju inte socker så snabbt om man jämför med maltodextrin(stärkelse), fast har ändå hastigheten nån större betydelse egentligen? båda höjer blodsockret och det snabba höjer mer när det endast intas ensamt men blir långsamt blandat med fett och protein. Vadå inte finns? Nu kommer jag inte ihåg om det var du eller Zartok som kom med det exemplet från början men det är ju bara fylla en tallrik med dextros eller olivolja så är det klart. Men första kommentaren angående "en tallrik med fett" är väldigt korkad, det finns ju ingen som äter tex en talrik olja med sked. Postad 21 December 2011 - 19:35
Vad hade just syret med sockret att göra?
Få i dig 1000g kolhydrater/dag, sov ordentligt, drick ordentligt med vatten så blir det bra tillslut ;-) Postad 21 December 2011 - 19:48
Då får man hålla igång ordentligt om man inte ska gå upp i vikt. 4000 kalorier bara från kolhydraterna plus alla kalorier från protein och fett. /Fredrik Postad 21 December 2011 - 19:49 Jag gjorde mig bara rolig på din bekostnad. Vad gör dom 4000kcal för nytta? Det finns ju inte mycket utrymme för proteiner och fetter som är livsnödvändiga. Jag förbrukar bara 3000 per dag blir inte 4000 lite väl mycket då? Postad 21 December 2011 - 19:50
Skulle vara kul att se hur stirrig man skulle bli av det Postad 21 December 2011 - 21:08
Tja, ett aktivt liv ingår i det hela.. då är det bra med energi. Varför skulle du inte sova gott?
Postad 21 December 2011 - 21:21
Då undrar vän av ordning hur du kan vara så säker på att det 1) växte frukt i området 2) att de visste om att det var ätligt. Kan du berätta för mig i vilken biotop vi haft vår huvudsakliga utvecklig i och vad för sorts frukt det fanns tillgång till där? Postad 21 December 2011 - 21:24
En soppa olivolja med avocadoklyftor och smörstekt bacon kan vi väl säga istället för en tallrik fett? Det blir mer nyanserat och låter godare.
Lacto, har du hunnit läsa artikeln som stödjer mitt påstående om ketos och benskörhet? Postad 21 December 2011 - 21:38
Jag vill inte ha mer än max 1o% av kaloriintaget från protein och fett.
Postad 21 December 2011 - 21:53 Varför inte? Är osäker på vilken du menar, läste nåt du hade postat som var nån studie på kvinnor i klimakteriet men såg ingen koppling till duskussionen, posta gärna igen. Men läste du studien jag posta som sa emot ditt påstående om ketos och benskörhet? Postad 21 December 2011 - 22:24 Nej, det kan jag inte berätta exakt. Men jag tror mer på vad vetenskapen säger i det här fallet än några LCHF-anhängare. Att människan från början levde i varma och frodiga områden är väl i och för sig inte särskilt omtvistat. Hur man vet vad som är ätligt? Tja, hur vet djur vad som är ätligt? Konstig fråga. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |