Regas skivspelare
1278 svar till detta ämne
Postad 26 November 2015 - 23:13
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Påverkar inte filtret de störningar som eventuellt skulle komma ur vägguttaget?
Att blåsa 20 000:- kronor på en plattform som fortfarande arbetar utifrån på en digital master känns tvivelaktigt? Så vitt jag vet baserad dagens vinylskivor på digital master? Vad kostar pressningen/framställningen av "pucken "som utgör underlaget för vinylskivan, knappast över tjugo kronor? En puck pressas mot en metall-moder som sedan blir själva skivan. Det känns ironiskt att folk blåser larvigt mycket pengar på: puppor, RIAA, skivspelare när själva "mjukvaran/LP:n" i nästintill gratis i sammanhanget.
Postad 26 November 2015 - 23:41
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Jaha, då har jag fått hem min Rega RP1 efter att ha läst goda recensioner om den. Har givetvis läst om dess "problem" med vobblande tallrik som alla mer eller mindre verkar ha.. Även min har detta wobbel och frågan är nu; Spelar det någon roll att den wobblar lite i höjdled? Sliter det extra på något, gör det skillnad i ljudet eller något liknande?
Orkar knappt reklamera detta då varenda pryl jag köper i princip har något form av fel. Förstår inte hur svårt det ska vara att tillverka en korrekt produkt från början. Det slår nästan aldrig fel när jag köper en teknisk pryl, varenda en är trasig nästan. 
Man kan väl köpa en ny tallrik nån gång kanske annars, men duger en wobblande till att börja med eller är det helt förkastligt?
Postad 27 November 2015 - 09:49
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jag köpte min Rega P3-24 för 7300:-
Michell Engineering VTA-Adjuster: 500:-
Subplatta: 1847:-
White Belt: 270:-
Jag får detta till 9917:-
Nu har jag uteslutit puppan och RIAAT som inte har mycket att göra med själva spelaren eftersom det kan kopplas till vilken spelare som helst, och påverkar inte själva skivspelaren.
Detta är inte i närheten av vad en splitterny Gyro kostar. Så jag tycker att mina tweaks av mina ganska blygsamma. Vidare har detta skett över tid. Som sagt, det är en bit kvar till en Gyro 
En Gyro med tillhörande tonarm kostar nästan 22 000:- med en Rega 303 tonarm. Priset är hämtat från Akkelis Audio. För att vara helt ärlig tror jag inte att jag betalade mer än 1500:- för subplattan, inklusive frakt men tror detta var för nästan två år sedan. Så vitt jag sett ingår varken RIAA eller puppa till en Gyro?
Jag tror helt klart att Gyro SE är en bättre maskin, men just för konstruktion med fjäderdämpning som Rega saknar. Rega är ganska känsliga för återkoppling mot underlaget.
Då förstår jag. Har genom dina tidigare inlägg uppfattat det som att du sammanlagt har lagt upp emot 13-14.000 kr på din Rega med alla tillbehör. Men du borde ändå kunna få en slant för din skivspelare när du säljer den vilket borde vara en helt ok grundplåt inför köp av en annan skivspelare.
Att blåsa 20 000:- kronor på en plattform som fortfarande arbetar utifrån på en digital master känns tvivelaktigt? Så vitt jag vet baserad dagens vinylskivor på digital master? Vad kostar pressningen/framställningen av "pucken "som utgör underlaget för vinylskivan, knappast över tjugo kronor? En puck pressas mot en metall-moder som sedan blir själva skivan. Det känns ironiskt att folk blåser larvigt mycket pengar på: puppor, RIAA, skivspelare när själva "mjukvaran/LP:n" i nästintill gratis i sammanhanget.
Musikindustrin har genom alla tider tagit bra betalt. När det begav sig då vinylskivan fortfarande var kung så lär situationen ha varit likartad, då pressades skivorna i miljonupplagor så grundmaterialet var säkert än billigare i inköp. Sen måste man ta med i beräkningen att vinylplattor inte längre pressas i nämnda miljonupplagor utan oftast i serier om 10.000 ex eller färre. De gamla vinylpressarna som fortfarande används är svåra att underhålla och det lär vara kostsamt om en sådan press skulle gå sönder då reservdelar i många fall måste tillverkas från scratch vilket definitivt inte kostar gratis. Sen har vi detta med tillverkning av matriserna som idag kan vara ett kostsamt projekt. Dessa är också parametrar som ska tas med i beräkningen när man kikar på vad vinylskivorna kostar. Utanpå det så bör man ta med inflationen i beräkningen, tror inte att skillnaden prismässigt är så stor om man räknar om vad den skiva kostar i dagens penningvärden.
Om du känner sådan tveksamhet inför vinylen som musikbärare; varför inte sälja din Rega och i stället satsa pengarna på en rejäl DAC eller musicstreamer med vilken du kan streama/ladda hem musik? Det är bara att konstatera att digital inblandning har funnits med på flertalet vinylskivor sen sent 70- tal/tidigt 80- tal och det är svårt att undvika dem även om man köper begagnat från förr. För egen del spelar det där med analogt eller digitalt mindre roll, det finns analogt mastrade vinylskivor som låter skit och det finns digitala motsvarigheter som låter lika illa men sen finns det också välljudande plattor av båda ursprungen. Om du köper helt nya skivor och vill vara 100% säker på helanalogt ursprung så finns det ett gäng med audiofillabels som erbjuder finfint pressade skivor.
Mitt tips när det gäller ovanstående; analysera inte så mycket utan försök slappna av och njut av musiken i stället.
Redigerat av GyroSE, 27 November 2015 - 10:06.
Postad 27 November 2015 - 18:42
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Fattar inte riktigt vad det är du vill ha ut av ett sådant inlägg. Vore det bättre att blåsa lika mycket pengar på något annat media? Om man vänder på det och tänker tanken vad varje enskild vinyl kostar att tillverka i jämförelse med vad en nedladdningsbar låt kostar.........lite lagringsutrymme.
Ang nätdelen till din skivspelare så skriver jag det igen. Om du skall ändra hastigheten med nätdelen så behöver du kunna ändra frekvensen som är den som styr din hastighet idag 50hz.
Trevlig helg mvh Jas
Postad 27 November 2015 - 20:24
Rano_Pano
-
Rano_Pano
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jaha, då har jag fått hem min Rega RP1 efter att ha läst goda recensioner om den. Har givetvis läst om dess "problem" med vobblande tallrik som alla mer eller mindre verkar ha.. Även min har detta wobbel och frågan är nu; Spelar det någon roll att den wobblar lite i höjdled? Sliter det extra på något, gör det skillnad i ljudet eller något liknande?
Orkar knappt reklamera detta då varenda pryl jag köper i princip har något form av fel. Förstår inte hur svårt det ska vara att tillverka en korrekt produkt från början. Det slår nästan aldrig fel när jag köper en teknisk pryl, varenda en är trasig nästan. 
Man kan väl köpa en ny tallrik nån gång kanske annars, men duger en wobblande till att börja med eller är det helt förkastligt?
Litte wobble spelar nog inte så stor roll. Alla skivor är inte helt plana heller. Ha det skönt med din LP-spelare.
Vad får man mer utav Rega P7 i jämförelse med de billigare spelarna? Har den någon speciell karaktär?
Vad jag menar skiljer en Rega P3-24 från den billigaste i sortimentet är timing och fastare basåtergivning. Men jag måste ändå trycka på att timing nästan är viktigast: musiken får ett rappare flöde med P3-24, allt händer precis när det skall i musiken.
Allt är bättre, vad sägs om det? Det som finns på skivan kommer fram och utan extra fast bas eller ännu bättre timing (undrar vad det kan betyda ?). Har P7 med en ortofon 2M Black och det är fan så bra.
Postad 28 November 2015 - 09:37
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Vobblande skivtallrik är inte så hälsosamt vare sig för pickupen eller skivorna du spelar. Om jag var i dina kläder skulle jag reklamera skivspelaren alternativt slå till på en akryltallrik.
Redigerat av GyroSE, 28 November 2015 - 09:43.
Postad 28 November 2015 - 09:57
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Vobblande skivtallrik är inte så hälsosamt vare sig för pickupen eller skivorna du spelar. Om jag var i dina kläder skulle jag reklamera skivspelaren alternativt slå till på en akryltallrik.
Var kan man shoppa en akryltallrik och vad kostar en sån?
Konatigt att inte Rega fixar problemet, detverkar ju vara massor som har skev tallrik?!
Postad 28 November 2015 - 10:39
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Var kan man shoppa en akryltallrik och vad kostar en sån?
Konatigt att inte Rega fixar problemet, detverkar ju vara massor som har skev tallrik?!
Här har du ett exempel:
http://www.acryltell...REGA/"Rega RP1"
Tror att det här är en prisvärd uppgradering även om man från början har en fullt funktionsduglig originaltallrik. Finns några härinne på forumet som har köpt sådana här akryltallrikar och är mycket nöjda.
Postad 28 November 2015 - 10:59
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Här har du ett exempel:
Tror att det här är en prisvärd uppgradering även om man från början har en fullt funktionsduglig originaltallrik. Finns några härinne på forumet som har köpt sådana här akryltallrikar och är mycket nöjda.
Som Gyro skrev, Acryltellers tallrik är ett gott alternativ som erbjuder mycket mer än originalet. Jag har en själv och anser det vara en given uppgradering till en RP1a.
Postad 28 November 2015 - 11:10
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Här har du ett exempel:
Hmm,124 euro? Jag betalade ju bara dryga 2500:- för hela spelaren. 
Men riktigt surt att Rega levererar skeva tallrikar från första början. Som sagt, massor som har problem med det ju..
Vad har Rega sagt om detta, någon som vet?
Postad 28 November 2015 - 13:08
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Hmm,124 euro? Jag betalade ju bara dryga 2500:- för hela spelaren. 
Men riktigt surt att Rega levererar skeva tallrikar från första början. Som sagt, massor som har problem med det ju..
Vad har Rega sagt om detta, någon som vet?
Annars; reklamera och lämna tillbaka den. Köp en Pro-Ject Debut Carbon Esprit i stället- på den har du akryltallrik med från start...
Postad 28 November 2015 - 20:45
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Annars; reklamera och lämna tillbaka den. Köp en Pro-Ject Debut Carbon Esprit i stället- på den har du akryltallrik med från start...
Den kostar ju ungefär det dubbla mot vad jag gett för min rega rp1.. Man borde ju kunna få fram en tallrik som är rak kan man ju tycka..
Är inte görsugen på att lägga ut massor mer på en spelare..
Redigerat av widde, 28 November 2015 - 20:47.
Postad 28 November 2015 - 21:21
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Den kostar ju ungefär det dubbla mot vad jag gett för min rega rp1.. Man borde ju kunna få fram en tallrik som är rak kan man ju tycka..
Är inte görsugen på att lägga ut massor mer på en spelare..
I så fall; reklamera den spelare du har och se till att få en likadan som är fri från defekter. Be att få packa upp den nya för en testrunda i affären för att säkerställa att den är ok...
Postad 28 November 2015 - 23:22
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Sålde min Rega på grund av skev tallrik. Ett företag som under flera år om och om igen släpper igenom spelare med vobblande skivtallrikar känns inte seriösa.
Köp en Pro-Ject istället.
Postad 29 November 2015 - 10:19
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har haft en Rega P2 också, vobblade väldigt lite även om man inte skall tolerera något.
Kolla på en akryltallrik från Tizo säger jag också. Sedan är frågan om det är en av dina första spelare, eller om du kört vinyl förut? Om du får blodad tand är det bara att sälja Regan efter några år och shoppa nåt bättre.
Postad 29 November 2015 - 10:56
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Jag har haft en Rega P2 också, vobblade väldigt lite även om man inte skall tolerera något.
Kolla på en akryltallrik från Tizo säger jag också. Sedan är frågan om det är en av dina första spelare, eller om du kört vinyl förut? Om du får blodad tand är det bara att sälja Regan efter några år och shoppa nåt bättre.
Min feeling över Rega är att de billigaste produkterna tillverkas i Kina utan övervakning i själva ledet för att få en bättre kvalitet, medan ser man på de dyrare produkterna från Rega så är det riktigt gedigna byggen, fast då springer priset iväg extremt fort, bara ta en titt på till exempel RP10, bra byggd fast för ett pris som avskräcker vem som helst med någorlunda bra inkomst.
Postad 29 November 2015 - 15:38
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
I så fall; reklamera den spelare du har och se till att få en likadan som är fri från defekter. Be att få packa upp den nya för en testrunda i affären för att säkerställa att den är ok...
Den är köpt på Dustin Home så jag har tyvärr svårt att packa upp den i förväg. Men jag får kontakta Dustin och se om de kan ordna fram en ny tallrik eller så får jag väl lämna tillbaka den. Har inte gått 14 dagar sedan jag fick den ännu, så det är ju öppet köp.
Postad 29 November 2015 - 15:46
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Är Pro-ject-spelaren en rent generellt bättre spelare än RP1? Bättre pickup, bättre tallrik, bättre arm eller är den marginellt
bättre än RP1? Den kostar ju lite mer, men kanske värt att satsa på en dyrare?
RP1:an ska ju vara kanonbra, trots sitt låga pris.. Men med en skev tallrik blir väl inget bra?
Min vobblar ungefär som de som jag sett på youtube.. Förstår inte att det inte lyckats åtgärda detta på flera år?
Dåligt av Rega måste jag säga.
Postad 29 November 2015 - 17:38
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Pro-ject har fin design på sina spelare, men jag gillar inte tonarmen i kolfiber som de bättre spelarna har. Jag tycker det får dem att se plastiga ut, men kanske låter bra?
Redigerat av Glidtassen, 29 November 2015 - 17:41.
Postad 29 November 2015 - 19:45
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Är Pro-ject-spelaren en rent generellt bättre spelare än RP1? Bättre pickup, bättre tallrik, bättre arm eller är den marginellt
bättre än RP1? Den kostar ju lite mer, men kanske värt att satsa på en dyrare?
RP1:an ska ju vara kanonbra, trots sitt låga pris.. Men med en skev tallrik blir väl inget bra?
Min vobblar ungefär som de som jag sett på youtube.. Förstår inte att det inte lyckats åtgärda detta på flera år?
Dåligt av Rega måste jag säga.
Pro-Jects spelare dras inte med de återkommande problemen som verkar drabba RP1 alltför ofta.
Postad 30 November 2015 - 00:09
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Gissar att valet mellan Rega och Pro-Ject är en smaksak. Rega har en speciell air kring sig, en särskild känsla jag tror många gillar. Personligen trivs jag bättre med min Pro-Ject än vad jag gjorde med min Rega RP1.
Postad 30 November 2015 - 21:56
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Pratade med DustinHome idag och det var inget snack, bara att skicka tillbaka så skickar de en ny. Skivan ska ju inte vara skev menade supportkillen också.
Gillar Dustins support, sällan något snack där utan de byter ut prylarna. Tummen upp!
Postad 30 November 2015 - 23:37
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Trevligt. Hoppas du trivs med den nya Regan. ☺
Postad 01 December 2015 - 06:45
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Detta problem brukar inte de dyrare spelarna dras med, men å andra sidan har dessa tyngre och stabilare tallrikar: glas eller keramik.
Postad 01 December 2015 - 13:17
Unregistered4479e66b
-
Unregistered4479e66b
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
jag har en Rega P7 och har problemet att många av mina skivor inte är helt plana. jag har funderat på att skaffa en centrumvikt för att testa att hålla ned skivan bättre , någon som vet om P7ans lager tål den extra vikten det innebär? finns ju flera olika vikter att välja på men hittar inget om detta .
tips önskas.
Postad 01 December 2015 - 17:22
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
jag har en Rega P7 och har problemet att många av mina skivor inte är helt plana. jag har funderat på att skaffa en centrumvikt för att testa att hålla ned skivan bättre , någon som vet om P7ans lager tål den extra vikten det innebär? finns ju flera olika vikter att välja på men hittar inget om detta .
tips önskas.
Köp ingen tung skivpuck till din P7, satsa i stället på specialversionen av Michell Record Clamp som är gjord för Regas skivspelare:
http://www.analogues...turntables.html
Tror att detta är väl investerade pengar till din P7..lycka till!
Redigerat av GyroSE, 01 December 2015 - 17:24.
Postad 01 December 2015 - 21:38
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har den också, men man får offra lite i musikens toppar, men ger fastare bas istället. Sammantaget: utan puck, lite livligare. Med puck: fastare bas, men högst marginellt. Fördelen med denna puck är att den inte belastar lagret. Den trycks mot skivan som i sin tur utgör mer massa tillsammans med tallriken. Men varje gång jag trycker ned denna "Clamp" trycker jag ned lite hårdare, hoppas jag inte skadar lagret?
Redigerat av Glidtassen, 01 December 2015 - 21:44.
Postad 02 December 2015 - 06:57
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Har den också, men man får offra lite i musikens toppar, men ger fastare bas istället. Sammantaget: utan puck, lite livligare. Med puck: fastare bas, men högst marginellt. Fördelen med denna puck är att den inte belastar lagret. Den trycks mot skivan som i sin tur utgör mer massa tillsammans med tallriken. Men varje gång jag trycker ned denna "Clamp" trycker jag ned lite hårdare, hoppas jag inte skadar lagret?
Inte säkert att hbgot1 upplever samma skillnader med sin P7:a då skivtallriken är gjord av keramiskt material på denna spelare. Jag har en likadan klämma till min GyroDec och jag upplever andra skillnader än de du beskriver att du har på din P3-24 när jag kör med eller utan skivklämman...
Postad 02 December 2015 - 11:45
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag har många olika puckar i olika material o vikt och dom skillnaderna jag hör är betydelselösa så grattis till er som upplever en förbättring men för mig är det mest av en grej att det bara skall vara en puck på när jag lirar.
Mvh Jas
Postad 11 December 2015 - 11:22
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Oops nu hände det som jag varit orolig för! Kom hem efter ett kvällspass på fabrik och spelade en skiva, tog en macka och gick å la mig. Nu på morgonen så tänkte jag att jag får allt starta dagen med nån bra skiva, ser då att den fortfarande står och spelar i slutet av skivan! Första gången jag glömt detta och då har jag ändå kört manuellt i 5år, som tur är så hör jag ingen skillnad sen innan! Uppskattar att den stått å snurrat i 9timmar längst in.
Postad 12 December 2015 - 00:55
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Oops nu hände det som jag varit orolig för! Kom hem efter ett kvällspass på fabrik och spelade en skiva, tog en macka och gick å la mig. Nu på morgonen så tänkte jag att jag får allt starta dagen med nån bra skiva, ser då att den fortfarande står och spelar i slutet av skivan! Första gången jag glömt detta och då har jag ändå kört manuellt i 5år, som tur är så hör jag ingen skillnad sen innan! Uppskattar att den stått å snurrat i 9timmar längst in.
Hade samma oro innan den här http://www.ljudmakar...asp?art_id=2336
Fungerar bra.
Postad 07 January 2016 - 15:31
Unregisterede0dfd508
-
Unregisterede0dfd508
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hallå!
Idag slutade det snurra! =( Har haft min Rega RP8 i ca 1år nu och inte haft några problem alls. Har omsorgsfullt packat ned den i orginallådan efter varje flytt, har lyckas flytta nu 2ggr på ett år. Någon här inne som vet vilket företag man ska kontakta för repration? Tror kanske att det kan vara TTPSU-strömförsörjning som felar eller i värsta fall motorn.
Postad 07 January 2016 - 18:11
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Hallå!
Idag slutade det snurra! =( Har haft min Rega RP8 i ca 1år nu och inte haft några problem alls. Har omsorgsfullt packat ned den i orginallådan efter varje flytt, har lyckas flytta nu 2ggr på ett år. Någon här inne som vet vilket företag man ska kontakta för repration? Tror kanske att det kan vara TTPSU-strömförsörjning som felar eller i värsta fall motorn.
Aj vad trist. Gäller inte garantin så att du kan gå tillbaka till handlaren?
Postad 07 January 2016 - 22:15
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Hände min gamla Rega P2
Gick till Mirre på Veteran Hifi. Han öpplande facket för motorn, det räckte och så hoppade den igång igen. Han debiterade mig ingenting, han visste inte heller vad felet var?
Postad 22 February 2016 - 07:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Rega släpper en ny Planar 3 2016.
Artikel
Regas Hemsida - Rega P3 2016
Redigerat av Glidtassen, 24 February 2016 - 07:04.
Postad 18 March 2016 - 19:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har inte läst mycket om Regas skivspelare RP8 och RP10.
Känner fortfarande utifrån min erfarenhet av RP1, P2 och Rega P3-24 att spelarna "trippar mycket på ytan av musiken".
Musiken är snärtig, det rockar och det är gott om fart, men djupet saknas: basåtergivning, fler nyanser i de lägre oktaverna. Har någon en kommentar på detta? Gräver de dyrare spelarna fram lite mer atmosfär och djup i musiken? Tänker givetvis på RP8 och RP10.
Nu har jag haft olika puppor på alla spelare, men jag tycker främst att mellanregister och diskant kommer fram, och ljudet är vidöppet. Men jag har även hört Nottingham Analouge, där vid lyssningstillfället presterade mer av botten.
Redigerat av Glidtassen, 18 March 2016 - 19:25.
Postad 18 March 2016 - 19:29
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Har inte läst mycket om Regas skivspelare RP8 och RP10.
Känner fortfarande utifrån min erfarenhet av RP1, P2 och Rega P3-24 att spelarna "trippar mycket på ytan av musiken".
Musiken är snärtig, det rockar och det är gott om fart, men djupet saknas: basåtergivning, fler nyanser i de lägre oktaverna. Har någon en kommentar på detta? Gräver de dyrare spelarna fram lite mer atmosfär och djup i musiken? Tänker givetvis på RP8 och RP10.
Nu har jag haft olika puppor på alla spelare, men jag tycker främst att mellanregister och diskant kommer fram, och ljudet är vidöppet. Men jag har även hört Nottingham Analouge, där vid lyssningstillfället presterade mer av botten.
Aldrig hört annat i Rega-väg än min P1a, men min erfarenhet av den är att basåtergivningen står i direkt relation till hur väl du kan isolera spelaren. En bra bit sten och SD-kuddar räcker långt. Vet att Regas filosofi egentligen är i riktning att avleda vibrationer snarare än att grunda dem, men spelaren låter bättre om man bortser från det, imho.
Redigerat av Draj, 18 March 2016 - 19:29.
Postad 18 March 2016 - 19:33
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Yes, jag har kommit till den punkten. Min spelare har fått en bättre plint nu. Musiken har bättre separation och lugn, men fortfarande saknas schwunget från botten.
Redigerat av Glidtassen, 18 March 2016 - 19:43.
Postad 18 March 2016 - 20:02
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Mer gedigen plint 
Postad 19 March 2016 - 10:56
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Fin plint,Tassen. Bra jobbat!
Det är kanske dags att så smått kika uppåt på uppgraderingsstegen, tror inte att du kan få din Rega att komma så mycket längre nu. Tyngre spelare som Nottingham Analogue är bl.a. kända för sitt stabila fundament i ljudåtergivningen, kanske är precis den tyngden du söker. Lyssnade själv för några veckor sen på ett alternativ i form av Kuzma Stabi S, den kostar visserligen en slant att köpa in men jisses vilket välljud den levererar.
Redigerat av GyroSE, 19 March 2016 - 10:57.
Postad 19 March 2016 - 11:20
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Aldrig hört vinyl innan och min första upplevelse blev förra helgen vid demonstration av Lyra. Fy fasiken vad fin spelaren var, dock insteg för 100k. Vet ej vad som gjorde att allt bara lät helt enkelt bra dock föredrar jag nog cd skivan lite mer. Britter är inte direkt så mycket för bas utan mer fokus på finlir i mellan/diskant, tror man får titta på något amerikanskt däremot inte direkt insatt i märken på vinyl sidan.
Postad 19 March 2016 - 17:56
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Aldrig hört vinyl innan och min första upplevelse blev förra helgen vid demonstration av Lyra. Fy fasiken vad fin spelaren var, dock insteg för 100k. Vet ej vad som gjorde att allt bara lät helt enkelt bra dock föredrar jag nog cd skivan lite mer. Britter är inte direkt så mycket för bas utan mer fokus på finlir i mellan/diskant, tror man får titta på något amerikanskt däremot inte direkt insatt i märken på vinyl sidan.
Kul med en riktig aha- upplevelse förra helgen kan jag tänka... 
Britter och bas hör absolut ihop...finns flera brittiska märken som tillverkar skivspelare (och tonarmar) som lirar riktig djupbas...för att nämna några; SME, Michell, Nottingham Analogue men även Regas finaste spelare klassar in när det gäller detta...
Redigerat av GyroSE, 19 March 2016 - 18:01.
Postad 19 March 2016 - 22:53
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1723 inlägg
Kul med en riktig aha- upplevelse förra helgen kan jag tänka... 
Britter och bas hör absolut ihop...finns flera brittiska märken som tillverkar skivspelare (och tonarmar) som lirar riktig djupbas...för att nämna några; SME, Michell, Nottingham Analogue men även Regas finaste spelare klassar in när det gäller detta...
Butiken berättade att spelaren man använde vid demo var dess instegsmodell, producenten har utvecklat spelare för någon miljon och sedan producerat en mindre modell och sedan kom jag inte ihåg signalkedjan däremot var hela riggen något som skulle få vem som helst att dregla. Uppskattningsvis en anläggning för 2miljoner. Lät sjukt äckligt bra däremot gick jag ut efter någon timme, blev så jäkla varmt i rummet när det spelades på nära Max. Var någon okänd artist för mina öron och gillade bas gången. Det jag menar är att britter kan också spela bas fast mer taktfast och ligger mer i bakgrunden. Har haft Rega, äger Kef och RHA som alla är brittiska, ingen av dem spelar den där mullrande överdimensionerade bas som återges med billigt Logitech.
Postad 20 March 2016 - 15:46
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Är nog mer av den uppfattningen att konstruktion av drivverket avgjör mycket hurvida basåtergivningen är!
som ex spelar min Hyperspace med tung tallrik en fundamental bas, och VPI'n mera punchig och inte med den samma tyngden som Nottingham, tallriken är av akryl och betydligt lättare.
Postad 20 March 2016 - 18:08
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Inom några år kommer jag nog att lämna Rega. Efter att ha levt med RP1,RP2 och P3-24 så menar jag att dessa har driv, men P3-24:an har bäst timing. Men musiken trippar på ytan: mellanregister, diskant kommer fram med bra snärt, men ljudbilden får inte det djupet som jag letar efter.
Jag har fått Nottingham Analounge demat för mig vid ett tillfälle, och jag tror dessa har en annan karaktär.
Av de Rega spelare som jag ägt så "kvittar dessa mycket på ytan".
Redigerat av Glidtassen, 20 March 2016 - 18:12.
Postad 20 March 2016 - 21:31
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Jag är mycket nöjd med min Nottingham Analouge. Bra svärta och bra bas. Även i mina små monitorer!
Postad 30 March 2016 - 10:08
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Postad 30 March 2016 - 21:49
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Ja, den artikeln stämmer ganska eller mycket bra med verkligheten, men någon 24 volts likströmsmotor matad med perfekt sinusformad likström sitter det då inte i min!
Postad 31 March 2016 - 07:55
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Att det inte går att justera en sådan enkel sak som VTA på en sådan dyr skivspelare känns inte bra. Detta är den klart bästa uppgraderingen som jag gjort på min P3-24.
Postad 31 March 2016 - 08:55
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Att det inte går att justera en sådan enkel sak som VTA på en sådan dyr skivspelare känns inte bra. Detta är den klart bästa uppgraderingen som jag gjort på min P3-24.
Detta med plug and play är en del av Regas koncept- tanken är att man ska köpa Regas egen pickup Apheta för att köra ihop med RP10:an...då behöver man inte skruva VTA....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|