Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd iPhone 4 *

5170 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vad tycker du om den nya "iPhone 4" (558 medlem(mar) har röstat)

-

1. Riktigt bra - Ett givet köp! (251 röster [44.98%])

Procent av omröstning: 44.98%

2. Bra - Blir kanske ett köp! (85 röster [15.23%])

Procent av omröstning: 15.23%

3. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande iPhone, inget köp. (28 röster [5.02%])

Procent av omröstning: 5.02%

4. Bra - Men jag är nöjd med min nuvarande telefon , inget köp. (38 röster [6.81%])

Procent av omröstning: 6.81%

5. Inget märkvärdigt. (82 röster [14.70%])

Procent av omröstning: 14.70%

6. Besviken. (31 röster [5.56%])

Procent av omröstning: 5.56%

7. Sämst! (43 röster [7.71%])

Procent av omröstning: 7.71%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 01 July 2010 - 17:21

petruso
  • petruso
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Kanske vi får se mobilen dyka upp hos telia snart!!
http://www.teknikvec...ch-apple-klart/

Postad 01 July 2010 - 17:30

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Det börjar bli allt vanligare på mobiler i den övre prisklassen... men man har kunnat fotografera tidigare utan så det funkar säkert nu oxå. Man måste komma ihåg att kameramobiler inte håller samma klass och ska så inte göra som kameror i samma prisklass som mobilerna ligger på. Är det en bra kamera man är ute efter så ska man köpa en kamera och inte en mobil...

Jo men nu är det ju mobilens kamera som diskuteras och då ska ju även nackdelar tas upp? Nog om den inte hade haft en kamera.
Många Iphone-användare var ju mycket mot mobilkameror tidigare och sa typ " Jag använder inte kamera i mobilen så det är inge viktigt" men nu känns det som att de är mer för. Nu när kameran är bättre. Ville de inte se nackdelarna tidigare?

Postad 01 July 2010 - 18:28

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Jag tycker nog att det har klagats rätt friskt på kameran av de flesta, sen kan det ju vara så att en del inte bryr sig om saker eftersom de är oanvändbara, men börjar använda saker när de blir bättre?

Postad 01 July 2010 - 18:44

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Jo men nu är det ju mobilens kamera som diskuteras och då ska ju även nackdelar tas upp? Nog om den inte hade haft en kamera.
Många Iphone-användare var ju mycket mot mobilkameror tidigare och sa typ " Jag använder inte kamera i mobilen så det är inge viktigt" men nu känns det som att de är mer för. Nu när kameran är bättre. Ville de inte se nackdelarna tidigare?

Det jag menade med mitt inlägg var att man ska rätt preferenser när man diskuterar kameran. Man ska inte förvänta sig några underverk.

Postad 01 July 2010 - 18:55

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Jag tycker nog att det har klagats rätt friskt på kameran av de flesta, sen kan det ju vara så att en del inte bryr sig om saker eftersom de är oanvändbara, men börjar använda saker när de blir bättre?

Jo men sedan finns det ju alltid den andra skaran (men det finns det väl till alla produkter antar jag?).
Bara för att kameran förbättras i nästa version så gör det ju inte att det blir en mindre nackdel på den tidigare versionen.

Xet: Okej då förstår jag dig bättre.

Postad 01 July 2010 - 19:38

Unregistered41753
  • Unregistered41753
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Kameran i 3GS använder jag flitigt... Jag fotograferar dock inte för fotoalbumet, utan det blir mycket redigeringar i Iphonen för att sen ladda upp på Facebook. Och till det duger kameran utmärkt... Ser fram emot Iphone 4 dock.
Kommer nog slänga upp några av de alstren jag är mest nöjd med i en tråd framöver...

Postad 01 July 2010 - 19:41

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Idag fick jag ett mail från apple.co.uk som berättade att min iPhone 4 hade skickats ut idag. :unsure:
Med lite tur så är den hos min kompis på måndag och han kan skicka iväg den på måndag. Då kan jag ha den när jag kommer hem på fredag från min semester.
Nu hoppas jag verkligen att batteritiden är 40% bättre än 3 GS så jag kan gå en hel dag utan att ladda den!
I dag får jag ladda min 3 GS vid lunch och på kvällen för att den inte ska dö.

Postad 01 July 2010 - 19:59

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Idag fick jag ett mail från apple.co.uk som berättade att min iPhone 4 hade skickats ut idag. :unsure:
Med lite tur så är den hos min kompis på måndag och han kan skicka iväg den på måndag. Då kan jag ha den när jag kommer hem på fredag från min semester.
Nu hoppas jag verkligen att batteritiden är 40% bättre än 3 GS så jag kan gå en hel dag utan att ladda den!
I dag får jag ladda min 3 GS vid lunch och på kvällen för att den inte ska dö.

Härligt :)
Återkom gärna med lite reflektioner på den när du hunnit testa den lite.

Postad 02 July 2010 - 06:48

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Många problem blir det...

http://discussions.a...o...378&start=0

Dom flesta "felen" kommer att fixas till under dom kommande uppdateringarna(förhoppningsvis)...

Postad 02 July 2010 - 09:16

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Angående det påstådda antennproblemet.
IDG hade en artikel som länkade till denna blogg som jag tyckte var den först opartiska inläggen jag sett om iPhone 4 och antennproblem. Ta er tid, mycket bra läsning i min mening:

1: http://www.antennasy...4-antennas.html
Qoute: "And sometimes an antenna that's not great, but good enough, is good enough."

2: http://www.antennasy...-like-this.html
Quote: "Now I want to rant a bit about the "experimental method" people have been using. The iPhone 4 has been out for roughly 24 hours before people were publishing the results of "tests" proving that it had inferior performance. At my company, when I get to hook my fancy laboratory gear up to my client's equipment in very controlled circumstances I can't do it that fast. Folks, there are a couple of reasons that you need to give this product some time before jumping to conclusions."

Postad 02 July 2010 - 11:39

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag var i kontakt med tres kundtjänst idag och frågade om de kunde skicka ett micro-SIM till mig. Tjejen som svarade ställde sig helt frågande till var det var. Hon hade aldrig hört talas om det, hon frågade sin kollega som var mer tekniskt kunnig. De hade inga micro-SIM att erbjuda och visste inte när dessa skulle bli tillgängliga. Med andra ord blir det att klippa och klistra nästa vecka när jag får telefonen.

Postad 02 July 2010 - 11:42

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

Jag var i kontakt med tres kundtjänst idag och frågade om de kunde skicka ett micro-SIM till mig. Tjejen som svarade ställde sig helt frågande till var det var. Hon hade aldrig hört talas om det, hon frågade sin kollega som var mer tekniskt kunnig. De hade inga micro-SIM att erbjuda och visste inte när dessa skulle bli tillgängliga. Med andra ord blir det att klippa och klistra nästa vecka när jag får telefonen.

Vad ska du med klistret till? ;)

Postad 02 July 2010 - 11:50

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Fint att iphone kör med micro sim när inga operatörer erbjuder det. ;)

Postad 02 July 2010 - 11:52

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0

Vad ska du med klistret till? :)

Reparera mina misstag ;)

Postad 02 July 2010 - 11:58

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Fint att iphone kör med micro sim när inga operatörer erbjuder det. :P

Epic failure från dig där ;)

Att inte Tre erbjuder det ÄN innebär inte att INGEN operatör gör det. Det finns de som gör det redan, dock inte Tre. Sedan så är det iPhone 4 som använder microSIM och vi i Sverige har ju ännu inte fått nöjet att kunna köpa den telefonen så något problem existerar ju inte, eller hur?

Kom in i matchen :)

Postad 02 July 2010 - 12:05

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Får hoppas alla erbjuder det när den kommer då. Erbjuder Telia det redan?

Postad 02 July 2010 - 12:35

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Ja och nej, de har mikrosims till dataabb än sålänge, vill du få ett för ett röstabb så får du övertyga folk i butikerna om det...

Postad 02 July 2010 - 12:39

Xet
  • Xet
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
En dum fråga kanske, men varför använder man sig av micro-sim? Är det bara för att den är mindre eller har den några andra fördelar?

Postad 02 July 2010 - 12:40

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Bara för att det är mindre, men i iphonens fall passar det perfekt eftersom de annars hade varit tvungna att förminska batteriet...

Postad 02 July 2010 - 12:41

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

En dum fråga kanske, men varför använder man sig av micro-sim? Är det bara för att den är mindre eller har den några andra fördelar?

Det är enbart för att den är mindre. Använder exakt samma teknologi. Därför man kan klippa ut ett vanligt simkort till ett microsim.

Postad 02 July 2010 - 12:44

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0
Det företag som snabbt börjar sälja små stansare från SIM -> MicroSIM lär bli uppskattat.

Postad 02 July 2010 - 12:45

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Dom bör ju måsta erbjuda det när telefonen kommer. Så det går nog bra. ;)

Postad 02 July 2010 - 14:53

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Nu har det kommit ett officiellt svar från Apple ang antenn problemen, kan läsas här.

"We have discovered the cause of this dramatic drop in bars, and it is both simple and surprising.

Upon investigation, we were stunned to find that the formula we use to calculate how many bars of signal strength to display is totally wrong. Our formula, in many instances, mistakenly displays 2 more bars than it should for a given signal strength. For example, we sometimes display 4 bars when we should be displaying as few as 2 bars. Users observing a drop of several bars when they grip their iPhone in a certain way are most likely in an area with very weak signal strength, but they don’t know it because we are erroneously displaying 4 or 5 bars. Their big drop in bars is because their high bars were never real in the first place.

To fix this, we are adopting AT&T’s recently recommended formula for calculating how many bars to display for a given signal strength. The real signal strength remains the same, but the iPhone’s bars will report it far more accurately, providing users a much better indication of the reception they will get in a given area. We are also making bars 1, 2 and 3 a bit taller so they will be easier to see."

Postad 02 July 2010 - 15:03

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
^
Ha, där ser man!

Postad 02 July 2010 - 15:31

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Nu har det kommit ett officiellt svar från Apple ang antenn problemen, kan läsas här.

"We have discovered the cause of this dramatic drop in bars, and it is both simple and surprising.

Upon investigation, we were stunned to find that the formula we use to calculate how many bars of signal strength to display is totally wrong. Our formula, in many instances, mistakenly displays 2 more bars than it should for a given signal strength. For example, we sometimes display 4 bars when we should be displaying as few as 2 bars. Users observing a drop of several bars when they grip their iPhone in a certain way are most likely in an area with very weak signal strength, but they don’t know it because we are erroneously displaying 4 or 5 bars. Their big drop in bars is because their high bars were never real in the first place.

To fix this, we are adopting AT&T’s recently recommended formula for calculating how many bars to display for a given signal strength. The real signal strength remains the same, but the iPhone’s bars will report it far more accurately, providing users a much better indication of the reception they will get in a given area. We are also making bars 1, 2 and 3 a bit taller so they will be easier to see."

Det intressanta med det uttalandet är att folk tappar samtal när den går ner på 0 och man håller den på ett speciellt sätt...vi får se vad som händer med när det applicerat den fixen. Det kommer man liksom inte undan.

Eller som Engadget skriver själva:

Sure, the odd way Apple calculates bars has been noted before, but what's troubling is that this is the second time Apple has blamed signal strengh / reception issues on software and it doesn't fully explain calls dropping and data degradation when the iPhone 4 is held in a very particular (but common) way.

Redigerat av Unregistered1193, 02 July 2010 - 15:32.

Postad 02 July 2010 - 15:35

DampWall
  • DampWall
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Det företag som snabbt börjar sälja små stansare från SIM -> MicroSIM lär bli uppskattat.

http://feber.se/ipho...16/simkortssax/

Postad 02 July 2010 - 16:02

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Det intressanta med det uttalandet är att folk tappar samtal när den går ner på 0 och man håller den på ett speciellt sätt...vi får se vad som händer med när det applicerat den fixen. Det kommer man liksom inte undan.

Eller som Engadget skriver själva:

Ska bli intressant o se hur apple ska ändra hårdvara mha mjukvara ;)

http://gizmodo.com/5...ception-problem

En enkel lösning är dock en lite bit vanlig tejp....

Redigerat av NisseGurra, 02 July 2010 - 16:25.

Postad 02 July 2010 - 16:20

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag trodde i min enfald att min telefon skulle skickas från den lokala apple store till min kompis i UK. När jag gick in på TNT för att se var den befann sig så vart jag ganska förvånad.
02 Jul 2010 15:01:03 Hong Kong Shipment Received At Transit Point.
02 Jul 2010 12:43:00 Shenzhen Shipment In Transit.
02 Jul 2010 07:56:07 Shenzhen Shipment In Transit.
02 Jul 2010 03:16:51 Shenzhen Shipment Collected From Sender

Redigerat av nippe, 02 July 2010 - 16:24.

Postad 02 July 2010 - 16:43

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Apple har alltid skickat onlinebeställningar med lång väntetid direkt från fabriken...

Postad 02 July 2010 - 17:13

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0
Jag måste säga att jag får stora skräcken av det här antennproblemet.
Vill gärna köpa iPhone 4, men inte om den inte går att ringa med. Det är ju trots allt en telefon.

Har läst lite för mycket på Macrumours.com där amerikanarna går hårt åt antennproblemet.
Vågar man köpa nu eller ska man vänta tills det är åtgärdat??

Svårt att ha is i magen när man vill ha telefonen...inte nu...inte nu...men NU!!!

Postad 02 July 2010 - 17:38

kafferast
  • kafferast
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Mn antennproblemet är väl bara ett problem om man höll den på ett visst sätt. Då är det väl bara att skita i att hålla den så. Problemet löst?

Postad 02 July 2010 - 17:45

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0

Mn antennproblemet är väl bara ett problem om man höll den på ett visst sätt. Då är det väl bara att skita i att hålla den så. Problemet löst?

Nä. Problemet inte löst.
Kan ju inte hålla telefonen högst upp. Hur skulle det se ut?

Kan man inte hålla en telefon "som vanligt" utan att tappa signalen helt så är ju nåt väldigt fel.

Postad 02 July 2010 - 17:51

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
jag gillar inte heller antenn problemet, måste man hålla den på nåt obekvämt sätt, ja då kommer man ju garanterat att tappa den i backen ett flertal gånger, och vad man har läst så verkar den inte tåla det heller.
Nej pass för mig. håller mig med den bästa luren på marknaden i dagsläget min N97,, ;)

Postad 02 July 2010 - 18:33

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Men Apple har ju uttalat sig om antennproblemet >_<

Postad 02 July 2010 - 18:41

Unregistered7c9a04fa
  • Unregistered7c9a04fa
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Är det någon son har köpt en iPhone 4 från Apple Store UK och vet längd, höjd, bredd och vikt på paketet?

Jag har beställt en iPhone 4 som kommer att levereras till en polare i England och funderar på att skicka den via DHL. Kommer man behöva betala tull (eller andra avgifter exempelvis moms) om man skickar den via DHL?

Postad 02 July 2010 - 18:47

karlnr9
  • karlnr9
  • Beroende

• 1249 inlägg
  • 0
Men som jag läst det så har Apples ingenjörer TOTALT missberäknat signalstyrkan i jämförelse med hur många "pinnar" iPhonen visar.
Spelar det verkligen nån roll? IPhonen "tror" att den har 0 i signalstyrka och börjar då söka efter ett nät. Resultatet blir ju då att samtalet/uppkopplingen dör.

Kan dom bara fixa till det här nu så vore det ju väldigt skönt.

Postad 02 July 2010 - 18:59

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Men som jag läst det så har Apples ingenjörer TOTALT missberäknat signalstyrkan i jämförelse med hur många "pinnar" iPhonen visar.
Spelar det verkligen nån roll? IPhonen "tror" att den har 0 i signalstyrka och börjar då söka efter ett nät. Resultatet blir ju då att samtalet/uppkopplingen dör.

Kan dom bara fixa till det här nu så vore det ju väldigt skönt.

Det är det som är frågan, att de går ut och säger att det inte är något fel på hårdvaran på deras kanske största flaggskepp är naturligt. Hade nog alla tillverkare gjort i samma situation, frågan är dock om det är sant. Jag var väldigt sugen på en men väntar nog en stund. Jag håller alltid i luren som på de bilder där den dör.

Postad 02 July 2010 - 19:07

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Men Apple har ju uttalat sig om antennproblemet >_<

Blir intressant att se om det nu kommer att fixa problemet.
Tror du det? jag har svårt att tro på nåt dom säger om det just nu under lanseringen.
Blir åtminståne att vänta tills uppdateringen kommer så får vi se.
Men att lita blint på vad dom säger,,,,njeee tror inte det.

Postad 02 July 2010 - 19:57

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Hm nja, att hålla i mobilen med vänsterhanden är knappast ett ovanligt sätt, jag hade "knappt" accepterat att typ om man höll uppe i hörnet med hela handen att signalen försämrades men jag accepter verkligen inte att det ska vara signal problem när man håller det på ett normalt sätt.
Med ditt resonemang så skulle det vara helt okej om det kom ut 230volt på sidan ur iphonen, eftersom man helt enkelt enligt dig bara skulle skita i det och hålla på ett knasigt sätt som är obekvämt för att slippa de 230volten?

Nej Apple ska fixa problemet eftersom det är på ett simpelt sätt man skapar det här felet/problemet.

Och på något "orginellt" sett så skyller Apple ifrån sig problemet istället säga " Ja vi har ett problem som vi kommer ordna" medans nu säger dom "Ja vi har ett problem som beror på någon annan" Varför kan de inte bara erkänna att de har gjort ett fel och bara rätta till det, tex microsoft fixade till det på ett bra sätt när massor av xbox 360is började RROD'a. Varför kan inte bara Apple göra det? Ta tillbaka telefonerna och fixa nya som fungerar...Det tog lång tid innan problemet med imac 27" skärmarna som blev gula, Apple skickade ut likadana skärmar med samma problem, istället för att säga "Vi har problem med 27" skärmar och kommer åter gärda det, det kommer ta X-månader"

Istället är Apple så självgoda och skyller ifrån sig.
enough said

Postad 02 July 2010 - 20:24

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Vem skyller de problemet på?
De säger ju att felet som begåtts är att deras visning av antalet staplar är fel.
Ja, du sänker SNR när du håller i telefonen och du sänker den rejält när du håller i den på ett visst sätt, detta händer fler telefoner, skillnaden är att det inte är lika lokaliserat som på iphonen.
Problemet har varit att folk har TROTT att de haft 4 eller 5 staplar i täckning när de bara haft SNR för 2 eller 3, den försvagning av signalen som skett har fått staplarna att droppa dramatiskt mkt mer, egentligen skulle försvagningen av signalen droppat från kanske 2 staplar till 0, men nu såg det ut som om de gick från 5 till 0, vilket tydligen får vissa människor att göra i brallan och börja teorisera om sådant de inte känner till.

http://www.apple.com...ppleletter.html

Där är det officiella brevet, jag kan inte läsa att de skyller på ngn

Redigerat av simulacra, 02 July 2010 - 20:32.

Postad 02 July 2010 - 20:26

Unregistereda5463e9c
  • Unregistereda5463e9c
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Kalla tillbaka dem? Nja vi snackar väl inte om bilar utan bromsar eller?
De har kanske inte direkt skött det på ett smidigt sätt med att föreslå att man skall anpassa hur man håller phonen men vi vet faktiskt inte i nuläget HUR stort problemet är. Det KAN faktiskt vara en storm i ett vattenglas. Den som lever får se. Ska bli intressant att följa detta dock.

Postad 02 July 2010 - 21:23

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Vem skyller de problemet på?
De säger ju att felet som begåtts är att deras visning av antalet staplar är fel.
Ja, du sänker SNR när du håller i telefonen och du sänker den rejält när du håller i den på ett visst sätt, detta händer fler telefoner, skillnaden är att det inte är lika lokaliserat som på iphonen.
Problemet har varit att folk har TROTT att de haft 4 eller 5 staplar i täckning när de bara haft SNR för 2 eller 3, den försvagning av signalen som skett har fått staplarna att droppa dramatiskt mkt mer, egentligen skulle försvagningen av signalen droppat från kanske 2 staplar till 0, men nu såg det ut som om de gick från 5 till 0, vilket tydligen får vissa människor att göra i brallan och börja teorisera om sådant de inte känner till.

http://www.apple.com...ppleletter.html

Där är det officiella brevet, jag kan inte läsa att de skyller på ngn

Många som klagar avbrutna samtal och dito datatrafik. Torde bero på annat än hur många staplar ikonen visar...

Postad 02 July 2010 - 21:31

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Utan att ta ställning så säger jag så här :

Det är väldigt många som på nätet gnäller om att deras nya iPhone 4 tappar täckning, ibland beroende på hur man håller den och ibland av andra anledningar. Hur många är då dessa som har dessa problem? Jag tror inte att det rör sig om många. Gängse standard i branschen är väl att det är ok med en felprocent på tre procent. Då de sålde 1,7 miljoner enheter (!!) bara under de tre första dagarna gör väl att de har sålt minst 2 miljoner nu. Skulle då max tre procent av dessa ha de nämnda problemen så inne bär det att det skulle vara problem med 60 000 enheter. Skulle det stämma? Det tror jag inte ett dugg på.

De som hörs är de som gnäller på nätet och till tidningar/bloggar. De som är nöjda hörs inte ett dugg.

Postad 02 July 2010 - 21:48

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Många som klagar avbrutna samtal och dito datatrafik. Torde bero på annat än hur många staplar ikonen visar...

Grejen är det här, det finns ett "fel" med iphonens antennkonstruktion, och det är att den är känslig för att man bryggar GSM och wifiantennen.
Det som händer när du gör det är att du dämpar GSM-antennen med upp till 24dB, har du väldigt bra täckning så händer íngenting speciellt.
När du har dålig signal så dämpar du signalen förbi tröskelvärdet för att du kan behålla en uppkoppling, det som gjort att folk gör i bralla är att de har sett 5 staplar och tänkt "groovy, full täckning", trots att de kanske bara haft täckning som hade gett dig 2 staplar om Apple följt AT&Ts riktlinjer för hur SNR mot mast ska visas.
När de då råkat brygga antennen i ett område med redan marginell täckning har de reagerat överdrivet, eftersom de tror att de gått från full täckning till tappad täckning.

Kom ihåg att de flesta rapporter handlat om att staplar gått ner, inte alla har kunnat uppvisa att de faktiskt tappat uppkoppling även om det hänt en hel del.
De tappade samtalen beror på att telefonen befunnit sig i ett marginellt täckningsområde och dämpningen av antennen har förvärrat det.

Det är i princip samma sak som om du sitter med din N1 i ett marginellt täckningsområde, och dämpar antennen på den, samma sak kommer att hända, skillnaden är att du har information om att det händer, och när vi människor har mer info så reagerar vi lugnare, har vi inte info så försöker vi hitta mönster...

Utan att ta ställning så säger jag så här :

Det är väldigt många som på nätet gnäller om att deras nya iPhone 4 tappar täckning, ibland beroende på hur man håller den och ibland av andra anledningar. Hur många är då dessa som har dessa problem? Jag tror inte att det rör sig om många. Gängse standard i branschen är väl att det är ok med en felprocent på tre procent. Då de sålde 1,7 miljoner enheter (!!) bara under de tre första dagarna gör väl att de har sålt minst 2 miljoner nu. Skulle då max tre procent av dessa ha de nämnda problemen så inne bär det att det skulle vara problem med 60 000 enheter. Skulle det stämma? Det tror jag inte ett dugg på.

De som hörs är de som gnäller på nätet och till tidningar/bloggar. De som är nöjda hörs inte ett dugg.

Det där har jag försökt säga på 10 sidor nu, men folk verkar inte lyssna på det örat, det är ju en av nätets grundsanningar...

Redigerat av simulacra, 02 July 2010 - 21:47.

Postad 02 July 2010 - 22:22

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
http://www.gsmarena....l-news-1783.php

Postad 02 July 2010 - 22:30

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Den där artikeln låter ju balanserad och så, eller inte...

Postad 02 July 2010 - 22:31

Unregistered457e76fb
  • Unregistered457e76fb
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Så apple har alltså använt sig av en lite mer optimistisk formel för täckning mot mast än de rekommenderade. Man kan ju fråga sig varför..? Ska hursomhelst bli intressant att se vad denna uppdatering gör och om problemet försvinner.

Postad 02 July 2010 - 23:41

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
har haft min iPhone 4 nu i en vecka och jag är mycket nöjd.

Nu har jag inte läst hela denna tråden, men antennproblemen som de snackas så flitigt om gäller endast när 3G är aktiverat (iaf på min)
Kör jag endast Edge så uppkommer inte problemet.
sätter bara på 3G (wi-fi hemma) när jag ska in på mailen eller surfa så för mig är det en axelryckning.

Skärmen tror jag kommer överraska många, den är otroligt bra, skärpan är riktigt grym.
Kollade en trailer på nya shrekfilmen i HD-upplösning, och det ser fantastiskt bra ut!

Postad 02 July 2010 - 23:49

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Nu har jag inte läst hela denna tråden, men antennproblemen som de snackas så flitigt om gäller endast när 3G är aktiverat (iaf på min)
sätter bara på 3G (wi-fi hemma) när jag ska in på mailen eller surfa så för mig är det en axelryckning.

Skärmen tror jag kommer överraska många, den är otroligt bra, skärpan är riktigt grym.
Kollade en trailer på nya shrekfilmen i HD-upplösning, och det ser fantastiskt bra ut!

Fint att höra. Angående skärmen.

Brodit kommer snart med hållare till Iphone 4.

Postad 02 July 2010 - 23:57

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Grattis!

Har du haft en 3G eller 3GS innan du köpte denna och isåfall, hur upplever du att batteritiden har förändrats?
Och tycker du att den känns snabbare att jobba med?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.