Edit:
Frakten ingår väl också alltid, eller?

Det är dock ett bra köp då boxen är riktigt kompetent. Det enda som talar emot boxer är dess väder- och vindkänslighet...
Redigerat av echotuva, 07 januari 2012 - 14:39.
4 relaterade trådar
Postad 07 januari 2012 - 14:29 ![]() Edit: Frakten ingår väl också alltid, eller? ![]() Det är dock ett bra köp då boxen är riktigt kompetent. Det enda som talar emot boxer är dess väder- och vindkänslighet... Redigerat av echotuva, 07 januari 2012 - 14:39. Postad 07 januari 2012 - 15:35 Men vad fan..... ![]() Frakten var 99kr sa han......men den "bjöd" de oxå på ![]() Försäljarsnack antar jag, men strunt samma.....hur som helt, - bra deal! Postad 07 januari 2012 - 16:28 Även jag ringde till Boxer idag och ville beställa Humaxen och binda mig 12 månader. Jag har idag tillsvidareabbonemang på Mix. På kundeservice kunde de inte fixa det utan jag var tvungen att ta kanalerna Max. Men hon kunde ge mig 2 månaders gratis. De hade dock en bättre deal på deras hemsida men det kunde hon inte ge mig. Det enda sättet jag kunde få det var om jag sa upp mig och sedan tecknade nytt. Alltså en massa administration för både dem och mig. Sådant triggar mig lite så jag sa till henne att då säger jag upp mig. Hon kopplade vidare mig till en annan avdelning. Och där gick det naturligtvis att fixa det, inga problem. Jag fattar ju det affärsmässiga i det tänket men jag tycker att det är snudd på bedrägeri att de håller på så. Jag fick iaf det jag önskade tillslut. =) Postad 07 januari 2012 - 17:49 Redigerat av _gardis_, 07 januari 2012 - 17:50. Postad 08 januari 2012 - 08:29 Postad 08 januari 2012 - 10:45 Jag kör mer en Logitech Harmony-fjärr och det funkar bra. Har surfplattan en IR-sändare? Annars blir det svårt aytt styra boxen... Redigerat av dalle, 08 januari 2012 - 10:45. Postad 09 januari 2012 - 09:05
Håller helt med, det här är en av de största anledningarna till att jag bara rullar vidare på ett MIX tillsvidare abb. med mina gamla boxar. VARFÖR ska man behöva hota med uppsägning för att få en bra deal som gammal kund? När jag för några år sedan fick min första box med hårddisk från Boxer så var det också såhär, men då kunde den telefon killen som ringde mig ge bättre och bättre deal. Första gången han ringde så skulle jag binda 24mån och få boxen för ca 2500:-, jag svarade återkom så funderar jag. TREDJE gången samma kille ringer, då kostade boxen 1295:- 24 månaders bindning varav första tre månaderna gratis... Postad 09 januari 2012 - 09:28 Jag har försökt läsa igenom tråden och skapa mig en bild av hur boxen fungerar...
![]() Får väl också i så fall försöka få en box för 1295kr... :-) Postad 09 januari 2012 - 13:06 Ja den fungerar bra. Du hittar ingen annan hd-box som fungerar bättre. Serie-inspelningar fungerar numera riktigt bra förutom i ett specialfall (se min nästa post). Inga repriser blir serie-inspelade om de är korrekt flaggade som repriser av kanalbolaget (görs alltså ej av boxer). Ja det går att titta på en kanal och spela in en annan. Det går t.o.m. att spela in två och titta på en tredje men då finns det lite begränsningar i hur kanalerna ligger i muxar. Men 1+1 går alltid. Postad 09 januari 2012 - 13:09 Serieinspelningar funkar inte om det är två direkt på varandra följande avsnitt av samma serie och inget av dem är en repris. Då får man bara det första avsnittet. Gissningsvis beror det på att eftersom boxen spelar in 5 minuter efter programmet så upptäcker den inte det andra avsnittet eftersom det redan börjat när den är klar med det första. Lägger man manuella inspelningar (ej serie) på de två programmen så får man båda inspelade. Upptäckte detta på bones igår på trean. Postad 09 januari 2012 - 13:24 Det skulle kunna gå alldeles utmärkt att ta delar av den britiska hemmahackade och sen få det att funka på vår box. Man behöver inte kompromissa bort nordig eller ca-system eller så. Men det som gör att det inte går är att det inte finns någon väg in för en modifierad mjukvara i vår box och ingen mjukvara från humax som är lätt åtkomlig att basera en modd på. Den britiska oficiella mjukvaran har tre egenskaper som tillsammans gjorde att de kunde modda den. 1: Mjukvaran från humax finns tillgänglig för nerladdning över nätet. 2: Det fanns redan en väg in i boxen för ny mjukvara (USB) som inte finns på vår. Vi har USB-kontakt och viss begränsad funktionalitet men kan inte ladda in mjukvara den vägen vad jag vet. 3: De hade redan från början nätverket påslaget så de behövde inte fixa något särskilt för det. 3 går att arbeta sig runt i efterhand men 1 och 2 är måsten för att det ska gå. Postad 09 januari 2012 - 13:49
Vänligen läs inlägg #1110 i den här tråden... Postad 09 januari 2012 - 16:49
Fungerar en brittisk box i Sverige måntro? Då låter ju det som ett bättre köp... Postad 10 januari 2012 - 13:05
Ja, den nya T2-modellen av Freeview har ju t.o.m. en CA-Slot för Programkortet som de behöver även i UK för att se HD, och den får ju bra betyg också: http://www.techradar...2-708548/review Faktum är att en sån borde funka i Sverige! Enda problemet verkar vara att: man inte kan välja mellan stockholmska eller skånska ... ![]() Ytterligare en Review: http://reviews.cnet....eview-50000711/ Redigerat av lassehin, 10 januari 2012 - 13:23. Postad 10 januari 2012 - 14:41
Hej matbl, Det beror alldeles säkert på som du själv nämner att boxen är satt att fortsätta spela in 5 minuter efter programmet och då påbörjas aldrig inspelningen av nästa program. I ditt fall då om du väljer att slå av funktionen "Utfyllnadstid slut 5 min" och sätter den till "Av" så kommer boxen spela in båda programmen, men stor risk finns att du missar ett par minuter i slutet av program 2. Grundproblemet är en svår nöt att knäcka. Programmen som sänds ut i marknätet är taggade enligt vanlig TV-tablådata princip, dvs det som står i TV-tidningen eller på div. TV-guider på nätet. Där står tex att programmet "Bones" på TV3 börjar kl. 20.00 och slutar kl. 21.00. Därefter sänds nästa episod av Bones som då börjar kl. 21.00 och slutar kl. 22.00. En förutsättning för att boxen ska kunna spela in de här två programmen och dessutom "hela programmen", inte missa 2-3 minuter i slutet, är då att programmen faktiskt sänds ut enligt programtablådatat. Många gånger börjar programmet istället tex. kl. 20.03 och slutar då kanske 20.33, vilket ju innebär att man missar slutet av programmet. För att man inte ska missa något av programmet kan man i vissa boxar, (Humax BXR-HD+ är en av dem), ställa in att boxen ska spela in x antal minuter före och efter programmet. Dock så kan det i vissa fall då uppstå problem, tex när man spelar in två program som ligger direkt efter varandra. Som jag beskrev i inlägg #1030 så ser vi över hela hanteringen av EPG-data. Men för att lösa det här problemet och även andra problem relaterade till utsändning och hantering av EPG så krävs utveckling av både det sätt vi sänder ut EPG-information på samt utveckling av våra PVR-boxar. Hälsningar Boxer Teknik Postad 10 januari 2012 - 15:15
Hej, MediaPortal (http://www.team-mediaportal.com/) klarar av detta problem med två efterföljande avsnitt. Projektet är Open Source och ni kunde kanske se hur de löser det? Men bara att problemet och dess orsak är hittad är en stor fördel. Postad 10 januari 2012 - 16:02 Postad 10 januari 2012 - 19:37 Det enda som verkar vara likvärdigt är mottagningen, som är bra i båda. På alla andra punkter är Humax helt överlägsen. Skrev ihop lite omdömen under tiden jag jämförde... Humax BXR-HD Finish/kvalitetskänsla: 9/10 Bildkvalitet: 10/10 Fjärrkontroll: 8/10 Menysystem: 8/10 Inställningsmöjligheter: 8/10 Stabilitet: 9/10 Den känns ovanligt gedigen för att vara en digitalbox, och fjärren är bra. Menysystemet är snyggare och mycket snabbare än i Sagemboxen. Den har inte krashat en enda gång hittills, bildkvaliteten är mycket bra, och indikatorn för signalkvalitet vid manuell kanalsökning är användbar (till skillnad från Sagem). Inspelning till extern WD-hårddisk funkar bra, men USB-minne verkar inte funka även om man formaterar den i boxen. BXR-HD är prisvärd även om den är dyrare än Sagemboxen. Sagem DT90 HD Finish/kvalitetskänsla: 3/10 Bildkvalitet: 8/10 Fjärrkontroll: 1/10 Menysystem: 5/10 Inställningsmöjligheter: 6/10 Stabilitet: 2/10 Det måste vara unikt att en digitalbox hänger sig 5 minuter efter att man kopplat in den första gången. Fick dra ut sladden och sen funkade den igen, men den hakar ofta upp sig i menyer och ibland tar det 10-15 sek innan den reagerar igen. Problemet hade inte varit lika stort om den inte registrerade alla knapptryckningar på fjärren undertiden, dvs så fort den "vaknar" igen så hamnar man i fel meny, kanal osv. Klart irriterande. Fjärren är den sämsta jag har sett till en digitalbox - i klass med den man får till billiga TV-kort. Hela boxen känns billig och plastig, inte alls i klass med Humaxen. När man har vant sig vid buggarna så är den trots allt användbar. Bilden är helt okej och mottagningen är bra, även om indikatorn i menyn visar helt kass mottagning (2% signalkvalitet). Det är likadant på alla kanaler förutom HD-kanalerna, där den verkar visa rätt. Jag har inga problem med mottagningen och bilden glitchar aldrig. Dessutom är signalkvaliteten mycket bra när man gör samma koll i Humaxboxen. Farsan har Sagemboxen med hårddisk, och den beter sig likadant, så det är helt klart en rejäl bugg som gör den helt värdelös om man vill ha en bra indikation när man justerar antenenn. Det är tur att man fick den "gratis" för den är inte värd 1200-1300kr som den kostar annars. Redigerat av Ageve, 10 januari 2012 - 19:56. Postad 10 januari 2012 - 19:50 Det hela funkade med min gamla boxer-box. En samsung från 2007-2008 någon gång. Det hela är egentligen ganska enkelt, det är helt ok om brytet mellan de två inspelningarna inte blir exakt när programmet byter, det förstår jag är lite knepigare. Det enda som krävs är att boxen inte tappar bort det andra programmet utan startar den inspelningen direkt när den tidigare slutar. Sen att man får 3 eller 5 minuter av program 2 i slutet av det första programmet är helt ok för mig. Men det får inte tappas bort! Postad 10 januari 2012 - 19:53 Postad 10 januari 2012 - 21:46
Min box har lyckats spela in 2 program i rad med serieinspelning, inte testat så mycket, men vet att det har funkat. Kanske beror på vilket program och kanal man spelar in... Jag har min box inställd på att spela in 3 minuter före och efter. Postad 10 januari 2012 - 23:09 Hej Boxer Teknik. Bra att i alla fall någon uppmärksammar problemen. Det finns ju tekniska lösningar definierade i DVB-specarna. Jag tänker i första hand på finessen med "Running Status Table" (RST) som var tänkt att kunna styra inspelningar och följa med i sena ändringar och förseningar. Funktionen är specificerad i DVB-spec EN300468. Vad jag förstår så har ingen i Norden fförsökt att införa den funktionen utan istället tänkt att styra inspelningar med hjälp av "Running Status" i Event tabellen EIT present & following, som NorDig organisationen har rekomenderat. Se §14.3.7 Accurate Recording i dokumentet Unified IRD specification (http://www.nordig.org). Sagemcom påstår att deras box RT90-xx kan använda sådan information (om den sändes ut korrekt). Finns det flera "Boxer-godkända" mottagare som har sådan funktion ? Hur är det med Humax BXR-HD+ i detta avseende? Du nämner att PVR-boxarna måste utvecklas. Menar du att inte heller RT90 är klar (dvs faktiskt fungerar) för att kunna justera inspelningen vid förseningar om signaleringen kommer igång? Postad 11 januari 2012 - 08:21 jag har 2 ggr fått ljudskillnad på svt och svt HD . svt sänder "rätt" men i HD kanalen så får jag en svensk kommentator eftersläpande hela tiden . Det är i programmen Lady gagas konsert häromveckan. och sen i hårdrocks dokumentären. boxer skyller på teracom som skyller på svt som skyller på teracom......... Postad 11 januari 2012 - 08:46
Du har väl antagligen fått in "fel" ljudspår. Tryck på högtalarknappen på fjärren för att byta ljudspår. Postad 11 januari 2012 - 11:13
Köpte en box igår och installerade den idag med Smart Wi, fungerar utan anmärkning, inga knep ingenting. Postad 11 januari 2012 - 11:17
Hej, Intressant, jag ska testköra det här i helgen och undersöka varför vissa inspelningar fungerar och andra inte. Boxer Teknik Postad 11 januari 2012 - 11:47
Hej Janb, Running status table är något vi är medvetna om och RST/Accurate recording är som du säger väldigt bra. Detta förutsätter dock att programbolagen har möjlighet i sina scheduleringssystem att skicka uppdateringar till oss när förändringar sker. I annat fall ger egentligen stödet av RST ingenting. Men som nämnts tidigare, vi är medvetna om de här bristerna och vi har ett stort arbete framför oss att förbättra tjänsten. Boxer Teknik Postad 11 januari 2012 - 12:21
Har inte häller haft problem med att spela in två efterföljande program på samma kanal. där mot har det om man spelar in på två olika kanaler och det tredje börja när dom är slut. och som jag har 3 minuter före och efter programstart, så klipper det ett par minuter i slutet på ett av dom första inspelningarna. jag skulle vilja att man ändra vid nästa uppdatering av mjukvaran, lägger till så man kan ändra till 1 minut. 2minuter. som det är nu så är 3 minuter för långt som första steg. på min gamla sagem räckte en minut lätt. Redigerat av Unregistereddceea937, 11 januari 2012 - 12:21. Postad 11 januari 2012 - 12:52 Postad 11 januari 2012 - 14:06
Eller så är det Talande Text som spökar, dvs du får ljudet från Hörselskade-kanalerna Svt1 & Svt2 Talande Text. Det är isåfall ev. textremsor som läses upp av en elektronisk röst.
Kan ju heller inte vara speciellt svårt att ha lite programkod typ: "If två schemalagda prg som följer direkt på varandra, spelas in från samma kanal, Then inte extratid på slutet annat än på sista inspelningen." Låter som en programmeringsövning på tidig gymnasienivå... ![]() ![]() Redigerat av lassehin, 11 januari 2012 - 20:49. Postad 11 januari 2012 - 14:58 Nog mer vad en tänker på när en programmera,och hur man vill att boxen gör. inte många boxar på marknaden där en nu kan lugnt sitta och ha synpunkter på små saker, sen hade detta inte varit ett problem om programbolagen lärt sig klockan. undra om Jan Scherman hade tyck det var okej att på alla sina möten trillar in folk 3 minuter för sent ![]() Postad 11 januari 2012 - 15:18
Hej r_o_n, Kan du ge exempel på serier du spelar in där boxen även spelar in repriser? Då kan jag kontrollera i de filer vi får in från programbolagen. Det är tyvärr inte helt ovanligt att vissa programbolag taggar vissa avsnitt i en serie som en "icke-repris", trots att det är en repris. Är datat felaktigt kan det, precis som i ditt fall även resultera i att inte alla avsnitt i serien spelas in. Ang. problemet med krockar så har jag tyvärr inget bra svar på den frågan. Jag ska titta närmare på det, men generellt sett så är nuvarande logik inte optimal och även detta ligger med i det utvecklingsarbete vi har för EPG och programinformation. Boxer Teknik Postad 11 januari 2012 - 18:38 Postad 11 januari 2012 - 18:50
Det hade jag också, ligger nånstans långt tillbaka i tråden. Fjärren, knappen med högtalare och frågetecken. Välj nåt annat ![]()
Jag fick det problemet också. Sveriges mästerkock på TV4HD. Postad 11 januari 2012 - 20:04 Tack för svaret. Sveriges mästerkock, Tv4. Ultimate survival, (det med Bear Grylls) 23:00 ena dagen, 13:00 dagen efter, Discovery. LA Ink, TLC. Så funkar det, Discovery. How stuff is made, Discovery. Räcker det? Hur kollar jag vilken firmwareversion jag har och vad har senaste för versionsnummer och hur drar jag hem den om min inte har senaste? Redigerat av r_o_n, 11 januari 2012 - 20:05. Postad 11 januari 2012 - 21:41
Har hänt mig också, både med nuvarande och förra mjukvaran. Brukar hjälpa att skaka lite på fjärren så funkar det igen. Postad 11 januari 2012 - 21:46
Den kommer förmodligen att funka hjälpligt. Men jag tror man tyvärr får följande problem: 1. Guiden kommer inte fungera så bra. 2. Serieinspleningar är bara att glömma, vi har ett hemligt specialformat för seriedata här i sverige. 3. Du kommer bara kunna spela in en kanal och titta på samma (eller möjligtvis inom samma mux), inte spela in en och titta på en annan. Om båda kanalerna är kodade, annars kan det funka. Det beror på att normala CA-moduler (inkl boxers) bara klarar en dataström åt gången. Det finns de som klarar flera men då blir modulen dyrare än en box... Sen finns det säkert ett antal småsaker till men det här bör vara de stora grejerna. Men är du äventyrlig eller har gott om pengar så prova gärna, jag är väldigt nyfiken på hur bra det går. Postad 11 januari 2012 - 22:39 Postad 12 januari 2012 - 09:10
Jag har också haft problem med fjärren. Den styr TV:n helt OK, men ibland inte boxen. Jag trodde iofs att en del av problemet var att jag kör med en IR-extender, men jag köpte en Logitech Harmony 300i och den funkar betydligt bättre än originalfjärren. Däremot så känns Logitechen rätt "svampig", bättre känlsa i originalfjärren. Men funktion får gå före känsla i detta fall. Dessutom så styr Logitechen TV-ljudet även om den är inställd på att styra boxen, vilket underlättar mitt liv genom att min teknikfientliga fru slipper fundera (läs: skrika på mig) på vilken knapp hon skall trycka på först för att ändra volymen på TV:n. Det går att köra med boxen vald hela tiden.
Redigerat av tamias, 12 januari 2012 - 09:11. Postad 12 januari 2012 - 10:59
Hej r_o_n Tack för din input! Jag har nu kontrollerat datat för de här serierna. Som jag nämnde tidigare i mitt inlägg #1030, så är korrekt data från programbolagen en förutsättning för att serieinspelningsfunktionen ska fungera utan problem. Sveriges mästerkock, Tv4 Boxer Teknik: Felaktig repristag för de repriser de sänder nattetid, (00.00-01.00), Däremot har de korrekt repristag för de repriser de sänder kl. 17.00 - 17.55. Men iom att repriserna som sänds nattetid har felaktig repristag får du alltså även med de repriserna när du gör serieinspelning. Jag kommer att rapportera detta till TV4, de brukar vara hyfsat snabba på att åtgärda. Ultimate survival, (det med Bear Grylls) 23:00 ena dagen, 13:00 dagen efter, Discovery. LA Ink, TLC. Så funkar det, Discovery. How stuff is made, Discovery. Boxer Teknik: Ingen av de serier som sänds på Discoverys kanaler har repristaggning. Därför spelar boxen in alla avsnitt oavsett om det är en repris eller inte. Detta har vi tidigare tagit med Discovery, men tyvärr är EPG datakvalitet inte något som de prioriterar. Jag ska ta detta internt för att återigen få till en diskussion med Discovery. Såhär kontrollerar du din programversion: Meny > Inställningar > System > Systeminformation Senaste programversion är 1.00.04, uppdateringsdatum 11 Nov 2011. Om du inte har senaste version 1.00.04 installerad, gör så här: Meny > Inställningar > Installation > Tryck Lösenkod, brukar default vara 0000 el. 1234 > Programuppdatering > Autouppdatering Boxer Teknik Redigerat av Boxer Teknik, 12 januari 2012 - 11:06. Postad 12 januari 2012 - 15:28
Baserat på?
Intressant! Berätta mer!
Va, men den har ju inbyggd kortplats, och den svenska varianten kan väl koda av två samtidiga? Postad 12 januari 2012 - 15:29 Igår spelade jag in Homeland på Svt1med serieinspelning. I EPG guden skulle det vara 55minuter långt, men det stängdes av ca 1.5 minuter för tidigt, går in SVT play och ser klart, där är avsnittet 56.04 minuter långt, så redan i planeringen så kan boxen inte spela in hela programmet. jag har för närvarande inte någon tilläggstid på mina inspelningar. Postad 12 januari 2012 - 15:49 Så är det på alla PVR boxar jag har stött på, så det är inte unikt för denna box utan har snarare med koderna i utsändningarna att göra. Man får hoppas att kanalerna blir bättre på detta med tiden. Redigerat av fragge, 12 januari 2012 - 15:49. Postad 12 januari 2012 - 21:41
Men det är ju knappast Boxers fel att Svt utlyst för kort EPG-tid, de skulle ju lagt in t ex 20:00 - 20:58 då, inte 20:00 - 20:55. Om man tittar på EPG-tiderna för t ex Kunskapskanalen så ser man att där har de faktiskt relativt ofta udda antal minuter för sina prg., och det har faktiskt Svt också, men väldigt sällan. Boxen följer alltså BARA de EPG-data som fanns när du programmerade inspelningen! Boxen kan inte veta om ett program som är utannonserat att vara 55 min., eg. är 57 min., så i detta fallet ska du klaga hos Svt. Så kanske de förlänger tiderna i EPG på de repriser de kör. EPG har INTE den finessen som aldrig hann införas i Sverige - VPS/PDC - som fanns redan på de sista generationerna av Videobandspelare (VHS), och var till för att automatiskt via etervågorna kunna justera den angivna sluttiden i Timern. Trist, men sant. http://en.wikipedia....elivery_Control Redigerat av lassehin, 13 januari 2012 - 08:08. Postad 13 januari 2012 - 06:00
Så då är det inte bara min som krånglar alltså. Har du märkt (i likhet med mig) att detta problem uppstått efter senaste uppdateringen, eller hade du det innan också? Postad 13 januari 2012 - 10:17 ![]() Postad 13 januari 2012 - 10:23 Postad 13 januari 2012 - 11:24
vet jag väl att boxer INTE bestämmer tiderna i EPG men dom säljer boxer tv-navigator. sen tror jag att om boxer teknik trycker på programbolagen om fel i deras hantering, tar lite bättre än om jag som ensam kund. Sen skyller vi nog mycket på våra mottagare när det äntligen är programbolagen som drar över och inte kan klockan. Redigerat av Unregistereddceea937, 13 januari 2012 - 11:25. Postad 13 januari 2012 - 13:52 Har ni testat med ett nytt batteri i fjärrkontrollen? De batterier som kommer med elektronikprylar brukar inte fungera så bra under någon längre tid. Postad 13 januari 2012 - 16:37 Urta...min box är knäpptyst,,,,jätteskönt e´fter att ha stått ut med Sagen 64160 i 2 år ![]() 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |