Nokia 808 PureView 512MB RAM 16GB
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(18)
|
Inga priser |
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Postad 15 January 2014 - 00:49
Postad 17 January 2014 - 04:52
Jag kan inte hitta några andra alternativ.
Postad 17 January 2014 - 16:56
Vill du ha trådlöst så kan du väl välja bland alla möjliga modeller, men jag vet inget om BT-headset.
Postad 17 January 2014 - 18:03
Postad 18 January 2014 - 00:19
Jag kan inte hitta wh-209 i Sverige, bara utomlands.
Vill du ha trådlöst så kan du väl välja bland alla möjliga modeller, men jag vet inget om BT-headset.
Jaha, jag hitta då inget utöver i Indien.
Hur som haver så gjorde jag en snabb sökning efter liknande enheter på prisjakt, då jag tyckte att nokias enheter kostade lite mycket. Har bestämt mig och nu även köpt Sony SBH20 som påminner mycket om Nokia BH-121 (som inte ännu släppts) men mycket billigare.
Via NFC kopplas den supper smidigt till 808 och man kan byta låtar med den, dock inte pausa låtar \(〇_o)/.
Provade just att ringa ett samtal och svara gör man på den större Play och Pause knappen.
Varför jag skriver det här, vet jag inte.
Kan lägga till att nör det snöar och regnar så tycks Bluetoothen störas lite.
Postad 29 January 2014 - 17:41
Redigerat av bag, 29 January 2014 - 17:41.
Postad 08 March 2014 - 23:46
Ingen ny version på gång va trixeo?
Postad 10 March 2014 - 18:00
Jag har nästan lämnat min 808:a nu, har en Lumia 1020 som jag testar men är inte helt nöjd med den. Först och främst är det väl för att den är helt låst och inget jag kan modda, men också dessa saker har jag retat mig på efter ett par dagars intensivt testande:
- Går inte att använda telefonen som modem med kabel, WiFi-lösning finns men då måste ju datorn ha WiFi-kort.
- Inget Adobe Flash alls (Bredbandskollen, Flash-spel mm mm)
- Inget svenskt talspråk (säg namnet vid uppringning)
- Inget snabbt val för ljudlös PLUS vibrationslös (wtf?) och inga "profiler" som jag är van vid från Symbian, ljudlös/normal/möte tex.
- Inget vända telefonen upp och ned för att tysta larm, dock ska det gå vid samtal.
- Krångligt att använda telefonen som ... telefon(!) Att söka upp en kontakt och ringa den är alldeles för många steg. (lås upp/(startknapp)/telefonlur/kontakter/sök/slå in första bokstäverna alternativt lås upp/(startknapp)/telefonlur/kontakter/#/begynnelsebokstav).
Dessutom tycker jag nog den är för stor och klumpig.
Kameran verkar dock ok men inte så att jag ramlar baklänges av häpnad i jämförelse med 808:an. Kamerastabiliseringen vid filmning är dock mycket bättre.
Anledningen varför jag byter är enbart för att kunna synka kalendern med jobbets iCloud-kalender, vilket inte stöds riktigt än, finns bara en workaround just nu men iCloud ska dyka, upp enligt rykten, i version 8.1. Har problem med tidszonen dock, lägger jag in tex ett möte 8-9 på iCloud står det 9-10 på telefonens kalender, även fast jag har valt att använda tidszon i iCloud.
Postad 11 March 2014 - 00:54
Hoppas på en uppföljare till 1020 med lite bättre hårdvara. En snapdragon 800 eller något sådant. Så att den kan ta kort lite snabbare o.s.v.
Annars verkar Sony Xperia Z2 hyfsad men såklart väldigt stor. Z1 compact är ju också ett alternativ. Men jag får ärligt talat ingen riktig känsla för varken Sony eller Android. Ska bli spännande att se vad HTC har jobbat fram snart. En Jolla hade ju vart trevlig annars av ideologiska skäl.
Drömmen hade ju vart en 1020 fast med MeeGo. Kanske går att Routa? Eller inte.
Postad 11 March 2014 - 01:06
http://www.gsmarena....6&idPhone2=5833
Postad 13 March 2014 - 11:16
Tröttnade och lämnade tillbaka 1020 till butiken, nu är jag nöjd med min 808:a igen =) Tips för dem som vill prova den är att man på Tele2 kan köpa en telefon just nu på prov i 2 veckor och man kan sedan lämna tillbaka den förutsatt att alla delarna är med och att telefonen är repfri. Det var för mycket saker jag irriterade mig på och Windows Phone 8 Black kändes som ett ofärdigt OS. Tex. jag startade FM-Radio och lyssnade på P3, startade sedan Spotify och då hördes ju både P3 och Spotify samtidigt, helt OK och det är inget konstigt med det, men jag hade stängt FM-Radio med appväxlaren innan men den fortsatte spela ändå. Enda sättet att få tyst på P3 var att starta FM-Radio igen.Halvt OT:
Jag har nästan lämnat min 808:a nu, har en Lumia 1020 som jag testar men är inte helt nöjd med den. Först och främst är det väl för att den är helt låst och inget jag kan modda, men också dessa saker har jag retat mig på efter ett par dagars intensivt testande:
- Går inte att använda telefonen som modem med kabel, WiFi-lösning finns men då måste ju datorn ha WiFi-kort.
- Inget Adobe Flash alls (Bredbandskollen, Flash-spel mm mm)
- Inget svenskt talspråk (säg namnet vid uppringning)
- Inget snabbt val för ljudlös PLUS vibrationslös (wtf?) och inga "profiler" som jag är van vid från Symbian, ljudlös/normal/möte tex.
- Inget vända telefonen upp och ned för att tysta larm, dock ska det gå vid samtal.
- Krångligt att använda telefonen som ... telefon(!) Att söka upp en kontakt och ringa den är alldeles för många steg. (lås upp/(startknapp)/telefonlur/kontakter/sök/slå in första bokstäverna alternativt lås upp/(startknapp)/telefonlur/kontakter/#/begynnelsebokstav).
Dessutom tycker jag nog den är för stor och klumpig.
Kameran verkar dock ok men inte så att jag ramlar baklänges av häpnad i jämförelse med 808:an. Kamerastabiliseringen vid filmning är dock mycket bättre.
Anledningen varför jag byter är enbart för att kunna synka kalendern med jobbets iCloud-kalender, vilket inte stöds riktigt än, finns bara en workaround just nu men iCloud ska dyka, upp enligt rykten, i version 8.1. Har problem med tidszonen dock, lägger jag in tex ett möte 8-9 på iCloud står det 9-10 på telefonens kalender, även fast jag har valt att använda tidszon i iCloud.
Men det som störde mig mest var att det inte fanns något enkelt val att gå från ringsignal+vibration till helt ljudlös(utan vibration). Även det att knapparna för volymkontroll styr allt, sänker man spotify med den så sänks också ringsignal/sms/email mm. Telefonen är också onödigt stor för sin skärm som ovanstående inlägg tar upp.
Nokia X-serien verkar ju intressant men ingen av de kommande modellerna har någon bra kamera. Kanske blir en 1020 när 8.1 släpps om de lägger med iCloud (enligt rykten ska det finnas med) och att det går lätt att byta till ljudlöst+vibrationslöst (också en funktion som ska komma enligt rykte).
En annan sak jag uppmärksammat förut men först nu fått svar på är att Nokia Väder-servern är nedlagd, de hänvisar till alternativa appar, även Kartor som inte längre varnar för trafiksäkerhetskameror, lösningen finns här.
En varning också att Nokia kan få för sig att stänga ned Kartor-servern som redan slutat uppdaterats. Gör en backup på din massminne "cities" mapp någonstans ifall du behöver göra en ominstallation av telefonen. Den mappen går sen att lägga tillbaka på massminnet efter ominstallation.
Redigerat av trixeo, 13 March 2014 - 11:23.
Postad 13 March 2014 - 14:38
Postad 13 March 2014 - 18:25
Det här ämnet har tagits upp förut tror jag, men vad är orsaken till skillnaden i strömförbrukning? Drar 808 mer ström bara för att det är 3G? En del hävdar att det är Nokia Väder som spökar (pun intended), men det kanske bara är en misstolkning av Battery monitor?
Postad 14 March 2014 - 14:27
Hittade detta på en googling http://www.berryrevi...wifi-3g-and-2g/Nu testade jag att endast använda 2G-nätet, och efter 2,5 dagar har jag 50 % kvar av batteriet. Jag har inte använt mobilen mycket ska tilläggas, men jag är ändå imponerad över hur länge det har räckt.
Det här ämnet har tagits upp förut tror jag, men vad är orsaken till skillnaden i strömförbrukning? Drar 808 mer ström bara för att det är 3G? En del hävdar att det är Nokia Väder som spökar (pun intended), men det kanske bara är en misstolkning av Battery monitor?
EDIT:
Något jag märkt själv är att vid platser som inte har så bra täckning på 3G drar telefonen ur batteriet väldigt fort, jämfört med om jag varit på samma plats och satt den i GSM-läget manuellt. Men där jag bor nu mitt i city märker jag inte av någon skillnad på batteritid 2G/3G. Stäng av wifi/nfc/bt helt och behåll 3G på ett par dagar och testa. Men klart är att om man inte använder telefonen så räcker den länge.
Redigerat av trixeo, 14 March 2014 - 19:41.
Postad 17 March 2014 - 16:46
Förresten ser jag att 808 funkar med 128 GB minneskort, rätt cool även om det var väntat.
Jag lyckas inte fylla mitt 64 GB ändå...
http://forum.dailymo...?topic=102261.0
Postad 19 March 2014 - 22:24
Det finns tre alternativ till, minst.- Krångligt att använda telefonen som ... telefon(!) Att söka upp en kontakt och ringa den är alldeles för många steg. (lås upp/(startknapp)/telefonlur/kontakter/sök/slå in första bokstäverna alternativt lås upp/(startknapp)/telefonlur/kontakter/#/begynnelsebokstav).
- Först och främst, om du vill nå en sparad kontakt når du dem snabbare (ett steg mindre
- Du kan fästa enskilda kontakter på start.
- Placera kontakter i grupper och fäst på start.
Det räcker för mig iaf, jag använder ganska få kontakter regelbundet.
Postad 26 March 2014 - 16:43
- Jag vill kopiera mina sms till min 1020.
- Mina SMS finns som .csv och .sqlite (synkade till Nokia Suite, INTE säkerhetskopierade), inte på 808 längre.
Hur gör jag?
Kan jag synka tillbaka smsen till 808 (och sen kopiera till 1020)? Hittar inga alternativ för det.
Har googlat runt en stund nu men hittar inget.
Lång historia: Jag kopierade kontakter från flera källor av misstag, samt mina sms från min 808. Efter att ha rensat bort massor med dubletter och tripletter så har jag fel nummer kvar på mobilen. De funkar, men när jag smsar dem så hamnar svaren i en ny tråd. Synka om kontakter hjälper inte, radera kontakter och sen spara inkommande nummer hjälper inte heller.
Redigerat av SL2, 26 March 2014 - 17:26.
Postad 01 April 2014 - 15:26
EDIT:
Har också gjort en ny cfw v3c-beta, med en enda skillnad från den förra: Nokia Väder avinstallerad, eftersom de ej längre har den tjänsten igång. Kanske, kanske kommer jag släppa den, men vill då även ha med uppdateringar som släppts av Nokia sedan original fw släpptes.
EDIT2:
Är nu uppe i beta3 av v3c, det blir inte riktigt som jag skrev ovan. Skillnader från tidigare cfw är dessa:
- ALLT raderat från UDA förutom Adobe Reader och Quickoffice (dessa båda går att avinstallera).
- Nokia Väder helt avinstallerad med tillhörande tjänster och widgets.
- aknspasrv mod från iChris701:
Features:
- process priority removed from system
- boot priority removed (wont start again after reboots)
- wont kill topbar in qt apps (usually in normal file when we kill this process this causes kill of topbar in qt apps , which ofcourse wont occure with this mod. )
Why mod this process at all ? Cause it consumes buttload of battery power.
Att allt är raderat från UDA innebär att Nokia Kartor, Butik, Musik, Social mm är borta, dessa går dock att installera med hjälp av Progr.uppd. och sedan Butik.
Om någon är intresserad av denna superbantade version går det bra att fråga efter den =)
EDIT:
Länk här.
Redigerat av trixeo, 04 April 2014 - 17:15.
Postad 02 April 2014 - 13:15
Inga problem här med batteritid och jag kör qooWeather.
Postad 03 April 2014 - 15:06
Tyvärr lutar det åt hårdvarufel. Har dock garanti kvar så det kanske ordnar sig =)Måste vara att du har Comviq.
Inga problem här med batteritid och jag kör qooWeather.
Postad 03 April 2014 - 17:45
beta3 av v3c:
Om någon är intresserad av denna superbantade version går det bra att fråga efter den =)
Ja, det vore kanon. Tänkte blåsa den under påsken!
Postad 04 April 2014 - 01:29
Postad 04 April 2014 - 07:02
Har precis skaffat en Nokia 808.Har inte hunnit kolla om telefonen har den snaste fw, men kan jag uppdatera via Nokia Suite till Nokias senaste fw och längre fram,om jag tröttnar på den fw och vill testa ngt nytt lägg ain Trixeos`s fw?
Har även skaffat ett 64 gb minneskort,måste jag formetra till NFTS för att kunna lägga över filer större än 4 gb?
Finns det något sätt att ta reda på om det finns garanti kvar på telefonen jag köpte beg-via IMEI?
Tack på förhand!
Postad 04 April 2014 - 16:12
Nej, mobilen formaterar det automatiskt till exFAT, vilket klarar stora filer och är dessutom anpassat till flyttbara enheter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exfat
http://www.nokia.com...warranty-check/
Postad 04 April 2014 - 17:07
Hej!
Har precis skaffat en Nokia 808.Har inte hunnit kolla om telefonen har den snaste fw, men kan jag uppdatera via Nokia Suite till Nokias senaste fw och längre fram,om jag tröttnar på den fw och vill testa ngt nytt lägg ain Trixeos`s fw?
Har även skaffat ett 64 gb minneskort,måste jag formetra till NFTS för att kunna lägga över filer större än 4 gb?
Finns det något sätt att ta reda på om det finns garanti kvar på telefonen jag köpte beg-via IMEI?
Tack på förhand!
Men för att få till ett garantiärende måste du nog ha ett kvitto på köpet från butiken den köptes i.
Inget jag vet något om alls. Jag har inte lagt in någon mod för det iaf.Trixeo: Är varningen för hög musikvolym kvar? Det är en av få saker jag skulle vilja bli av med, den kommer ju tillbaka efter varje omstart.
Postad 04 April 2014 - 17:14
Beta 3 här: http://mir.cr/F2P7XHA2@Trixeo:
beta3 av v3c:
Ja, det vore kanon. Tänkte blåsa den under påsken!
Postad 05 April 2014 - 21:15
Ja.
Nej, mobilen formaterar det automatiskt till exFAT, vilket klarar stora filer och är dessutom anpassat till flyttbara enheter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exfat
Men för att få till ett garantiärende måste du nog ha ett kvitto på köpet från butiken den köptes i.
Inget jag vet något om alls. Jag har inte lagt in någon mod för det iaf.
Tusen tack för de snabba svaren!
Minns att jag lämnat in några Nokia lurar till Mobilbyrån i sthlm, bara genom att uppge IMEI-numret. Det har funkat bra. Ska höra med dem!
Om jag lyckas tabba mig vid en installation av trixeo´s Beta verison,är det bara plugga in telefonen i Nokia PC suite för att väcka liv i telefonen igen?
Vilken lur 808 är-förstår inte varför jag inte skaffade den tidigare.
Postad 07 April 2014 - 15:46
Exakt vad har du tabbat? Om det var under flashning så är det endast dead phone flash med Phoenix som gäller.Tusen tack för de snabba svaren!
Minns att jag lämnat in några Nokia lurar till Mobilbyrån i sthlm, bara genom att uppge IMEI-numret. Det har funkat bra. Ska höra med dem!
Om jag lyckas tabba mig vid en installation av trixeo´s Beta verison,är det bara plugga in telefonen i Nokia PC suite för att väcka liv i telefonen igen?
Vilken lur 808 är-förstår inte varför jag inte skaffade den tidigare.
Postad 09 April 2014 - 20:01
Exakt vad har du tabbat? Om det var under flashning så är det endast dead phone flash med Phoenix som gäller.
Nej,har inte tabbat mig än.
Nu följer jag uppmaningen att dra ned alla kartor innan de tas bort.Ville spara de på minneskortet, men de låg på enhetens minne.Trodde det bara var att flytta,men icke. Så nu laddar jag ned alla kartor igen-till minneskortet
Postad 10 April 2014 - 19:04
Jag kommer förmodligen inte ändra något mer och inte släppa den mer officiellt än jag redan gjort. Stabil nog för mig iaf =) Men jag använder inte nåt socialt nätverk så jag kan inte riktigt svara på om Social fungerar.Nej,har inte tabbat mig än.
Ska prova köra in din fw i helgen. Är betan stabil eller skulle du rekommendera fw:n innan?
Nu följer jag uppmaningen att dra ned alla kartor innan de tas bort.Ville spara de på minneskortet, men de låg på enhetens minne.Trodde det bara var att flytta,men icke. Så nu laddar jag ned alla kartor igen-till minneskortet![]()
Du kan flytta kartorna, men välj först i kartorinställningar att de ska vara på minneskortet, sedan flyttar du med hjälp av en dator i massminnesläget från interna minnet till minneskortet.
Postad 13 April 2014 - 08:33
Två frågor:
1. Tips om hur man kan få igång 808:an igen? Just nu har jag öppnat den och hoppas att den ska torka upp, om det är det som är problemet.
2. Tog fram min gamla N8 för att ha som reserv, men den har ju inte micro-sim, så jag kan inte stoppa in 808:ans sim i den. Finns det något sätt? Kan man få ett större sim från Tele2 för samma abb?
Postad 13 April 2014 - 10:13
Lyckade tappa ner min 808 i ett glas vatten i natt... Försökte torka den så gott det gick, och i morse funkade den. Men nu några timmar senare funkar inte touchskärmen längre och jag kan inte ens trycka in pinkoden
Två frågor:
1. Tips om hur man kan få igång 808:an igen? Just nu har jag öppnat den och hoppas att den ska torka upp, om det är det som är problemet.
2. Tog fram min gamla N8 för att ha som reserv, men den har ju inte micro-sim, så jag kan inte stoppa in 808:ans sim i den. Finns det något sätt? Kan man få ett större sim från Tele2 för samma abb?
1. Den måste plockas isär helt och torkas. Lämna in den till service. Om du gör det själv så var medveten om att den inte torkar på några timmmar utan det kan ta upp till en vecka i rumstemperatur. Om telefonen var på en stund med vatten i sig kan den även vara skadad.
2. http://www.kjell.com...r-1-pack-p35094
Redigerat av trixeo, 13 April 2014 - 10:15.
Postad 13 April 2014 - 10:17
Då jag har fått simkort så levereras de i storleken mini-sim. Man kan göra om det till ett micro-sim genom att ta bort ramen runt sim-kortet.
Denna "ram" kan man sedan sätta tillbaka vilket gör det till ett mini-sim igen.
Mvh
Postad 13 April 2014 - 11:02
1. Den måste plockas isär helt och torkas. Lämna in den till service. Om du gör det själv så var medveten om att den inte torkar på några timmmar utan det kan ta upp till en vecka i rumstemperatur. Om telefonen var på en stund med vatten i sig kan den även vara skadad.
2. http://www.kjell.com...r-1-pack-p35094
Har använt den adaptern från kjelloco och det funkade men det vara absolut inte optimalt. det blir tjockare och simkortet fastnade i N8:an och var svårt att få ut igen.
Redigerat av bag, 13 April 2014 - 11:02.
Postad 13 April 2014 - 12:00
Postad 14 April 2014 - 07:50
De kanske har en annan modell nu för den adaptern jag köpte där förra veckan passar perfekt och är samma tjocklek som mitt microsim. OBS, jag satte inte dit klisterlappen som kom med som förmodligen var tänkt att klistras ovanpå.Har använt den adaptern från kjelloco och det funkade men det vara absolut inte optimalt. det blir tjockare och simkortet fastnade i N8:an och var svårt att få ut igen.
Postad 18 April 2014 - 13:07
Tröttnade och lämnade tillbaka 1020 till butiken, nu är jag nöjd med min 808:a igen =) Tips för dem som vill prova den är att man på Tele2 kan köpa en telefon just nu på prov i 2 veckor och man kan sedan lämna tillbaka den förutsatt att alla delarna är med och att telefonen är repfri. Det var för mycket saker jag irriterade mig på och Windows Phone 8 Black kändes som ett ofärdigt OS. Tex. jag startade FM-Radio och lyssnade på P3, startade sedan Spotify och då hördes ju både P3 och Spotify samtidigt, helt OK och det är inget konstigt med det, men jag hade stängt FM-Radio med appväxlaren innan men den fortsatte spela ändå. Enda sättet att få tyst på P3 var att starta FM-Radio igen.
Men det som störde mig mest var att det inte fanns något enkelt val att gå från ringsignal+vibration till helt ljudlös(utan vibration). Även det att knapparna för volymkontroll styr allt, sänker man spotify med den så sänks också ringsignal/sms/email mm. Telefonen är också onödigt stor för sin skärm som ovanstående inlägg tar upp.
Nokia X-serien verkar ju intressant men ingen av de kommande modellerna har någon bra kamera. Kanske blir en 1020 när 8.1 släpps om de lägger med iCloud (enligt rykten ska det finnas med) och att det går lätt att byta till ljudlöst+vibrationslöst (också en funktion som ska komma enligt rykte).
En annan sak jag uppmärksammat förut men först nu fått svar på är att Nokia Väder-servern är nedlagd, de hänvisar till alternativa appar, även Kartor som inte längre varnar för trafiksäkerhetskameror, lösningen finns här.
En varning också att Nokia kan få för sig att stänga ned Kartor-servern som redan slutat uppdaterats. Gör en backup på din massminne "cities" mapp någonstans ifall du behöver göra en ominstallation av telefonen. Den mappen går sen att lägga tillbaka på massminnet efter ominstallation.
Köper man Windows Phone får man räkna med halvfärdiga saker och du valde att lära dig den hårda vägen. Även om jag gillar 808 så har jag gått vidare till BB10. Om man är van vid Symbian är BB10 ganska nära vad man kan önska sig funktionellt. Har en Blackberry Z10 som fungerar utmärkt men det är en del saker som är bättre med 808 vilket är kameran så klart och kartorna. Maps i BB10 är en katastrof och man får ofta använda Google maps istället. Browsern är i alla fall mycket bra så man klarar sig på det sättet.
Postad 18 April 2014 - 13:46
Förövrigt finns nästan allt i nya WP8.1 nu, som pratas om att saknas här, plus mycket mer som det inte skrivs om.
Riktigt bra har det blivit och känns inte alls halvfärdigt längre.
Håller annars med om att det varit lite halvfärdigt i 8.0 och tidigare.
Redigerat av ffodil, 18 April 2014 - 13:59.
Postad 18 April 2014 - 21:57
Vad menar du? Hur är du så säker på det?Ingen risk att kartor-serven kommer att läggas ner nu längre, som varnas för här.
...
Postad 19 April 2014 - 06:52
Vad menar du? Hur är du så säker på det?
Därför att jag fick ett mail från Nokia där dom skriver att dom tjänsterna inte ingår i försäljningen till MS och att det kommer att fortsätta som vanligt. Tror att det gått ut till alla registrerade utvecklare.
Bl.a. skriver man detta. m.m.
Observera att Nokia fortsätter driva sin verksamhet, inklusive platsbaserade HERE-produkter och -tjänster, vilka inte är en del av Microsofts förvärv. Ansvaret för dina personliga data och dina avtal för dessa Nokia-produkter och -tjänster förblir hos Nokia. Nokia förbinder sig att även i fortsättningen skydda din sekretess och dina personliga data.
Redigerat av ffodil, 19 April 2014 - 07:11.
Postad 19 April 2014 - 11:01
Nokia HERE är ju vad som är installerat på deras Windows Phone-produkter och är inte samma sak som Nokia Maps Suite, kan aldrig tro att de använder samma karserver då det inte har kommit uppdateringar till Nokia Maps sedan 03.07.2013. Dessutom lades Väder-tjänsten ned pga nåt strul med en server som de inte orkade bry sig om att fixa. Du skriver "Ingen risk att kartor-serven kommer att läggas ner nu längre" men jag står fast vid att det finns en stor risk att det händer inom en snar framtid.Därför att jag fick ett mail från Nokia där dom skriver att dom tjänsterna inte ingår i försäljningen till MS och att det kommer att fortsätta som vanligt. Tror att det gått ut till alla registrerade utvecklare.
Bl.a. skriver man detta. m.m.
Observera att Nokia fortsätter driva sin verksamhet, inklusive platsbaserade HERE-produkter och -tjänster, vilka inte är en del av Microsofts förvärv. Ansvaret för dina personliga data och dina avtal för dessa Nokia-produkter och -tjänster förblir hos Nokia. Nokia förbinder sig att även i fortsättningen skydda din sekretess och dina personliga data.
Postad 19 April 2014 - 11:18
Nokia HERE är ju vad som är installerat på deras Windows Phone-produkter och är inte samma sak som Nokia Maps Suite, kan aldrig tro att de använder samma karserver då det inte har kommit uppdateringar till Nokia Maps sedan 03.07.2013. Dessutom lades Väder-tjänsten ned pga nåt strul med en server som de inte orkade bry sig om att fixa. Du skriver "Ingen risk att kartor-serven kommer att läggas ner nu längre" men jag står fast vid att det finns en stor risk att det händer inom en snar framtid.
Ska inte säga emot dig, utan istället undersöka detta mer noga. Hoppas du har fel eftersom navigatorn är så bra.
Men var får du det ifrån att det inte kommit nya uppdateringar på kartorna, visst har det det, inte minst nu i 8.1 men även kort före?
Vad jag hittat och läsa är det ingen risk den tjänsten kommer att läggas ner, Tvärtom att den kommer att puffas på ändå mer nu när MS tar över.
Redigerat av ffodil, 19 April 2014 - 12:10.
Postad 19 April 2014 - 14:22
Postad 19 April 2014 - 14:50
Men det är ju klart att HERE-kartorna uppdateras. Det betyder ju inte att de bryr sig om Symbian och MeeGo.
Nej, visst kommer inte dom att uppdateras, men det har man väl visst från början.
Vi har t.ex själv två N9 och det sades från början att dom inte skulle uppdateras längre.
Sorry att jag nog missförstått vad du menade. Tänkte nog i lite fel banor.
Postad 19 April 2014 - 16:33
Sen var det väl kanske inte mig du missförstod utan jag som gav mig in i debatten.
Postad 19 April 2014 - 19:20
Jag tror inte att Symbian-baserade Nokia Maps använder samma server för att uppdatera sina kartor. Har inga mer vetenskapliga bevis för detta än att det inte kommit någon uppdatering till Sveriges kartor sedan 03.07.2013 (Kartladdare/Sök efter uppdateringar). Kan aldrig tänka mig att Windows Phone inte fått uppdateringar till HERE sedan dess. Men som sagt, detta är bara vad jag misstänker och tror. Och eftersom de så lätt gav upp med Väder-servern kan det ju lätt hända med Kartor-servern också tänker jag.Ska inte säga emot dig, utan istället undersöka detta mer noga. Hoppas du har fel eftersom navigatorn är så bra.
Men var får du det ifrån att det inte kommit nya uppdateringar på kartorna, visst har det det, inte minst nu i 8.1 men även kort före?
Vad jag hittat och läsa är det ingen risk den tjänsten kommer att läggas ner, Tvärtom att den kommer att puffas på ändå mer nu när MS tar över.
Att de sagt att de ska supporta Symbian OS fram till 2016 behöver ju inte nödvändigtvis betyda mer än att de åtager sig att fixa buggar och säkerhetsluckor fram tills dess.
Postad 19 April 2014 - 20:59
2015/2016 har jag för mig att supporten för de OS:en var, vad det nu innebär. Sen lovade de ju livstids uppdateringar på kartorna från början. Så visst är det lite av ett svek, men nu efter försäljning till Microsoft och allmän urluffning var det väl inte så oväntat.
Sen var det väl kanske inte mig du missförstod utan jag som gav mig in i debatten.
Du har nog rätt i att dom från början iaf. lovade livstidsuppdateringar på kartorna, om jag minns rätt, ja och då är det ett svek.
Tänkte mer på när jag köpte N9an då visste jag att uppdateringarna var begränsat.
Helt rätt det var inte dej jag missförstod. Det var bara lite för hastigt jag svarade här.
Redigerat av ffodil, 19 April 2014 - 21:15.
Postad 19 April 2014 - 21:12
Jag tror inte att Symbian-baserade Nokia Maps använder samma server för att uppdatera sina kartor. Har inga mer vetenskapliga bevis för detta än att det inte kommit någon uppdatering till Sveriges kartor sedan 03.07.2013 (Kartladdare/Sök efter uppdateringar). Kan aldrig tänka mig att Windows Phone inte fått uppdateringar till HERE sedan dess. Men som sagt, detta är bara vad jag misstänker och tror. Och eftersom de så lätt gav upp med Väder-servern kan det ju lätt hända med Kartor-servern också tänker jag.
Att de sagt att de ska supporta Symbian OS fram till 2016 behöver ju inte nödvändigtvis betyda mer än att de åtager sig att fixa buggar och säkerhetsluckor fram tills dess.
Du har nog helt rätt i att det inte är samma server. Men Windows Phone har fått uppdateringar senare och fram till nu och kommer förmodligen så att fortsätta. Men visst allt kan hända som man inte vet. Konkurser osv.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Vilken lur med HDMI?
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?