* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34716 svar till detta ämne
Postad 22 mars 2010 - 22:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag saknar det alternativet också, men har fått förklarat för mig av Kundtjänst här på forumet att det inte funkar för kunder som jag, som bara har TV och inte bredband via Fiber. De verkade inte heller ha någon plan för att lösa detta.
Jag vet inte om det kommer att lösa sig i samband med att man åtgärdar de andra felen på mina sidor nu snart. Kan väl passa på att tillägga att de som har bredband men inte betalar för det, eftersom att det ingår i hyran, kan få detta löst om man kontaktar kundtjänsten på telefon 020 755 766. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 mars 2010 - 22:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
NÄR SKA TELIA LAGA SÅ ATT SVT2 SÄNDNINGAR I 4x3 VERKLIGEN SÄNDS I 4x3 OCH INTE UTDRAGET I 16x9 FORMAT. Detta gäller oss som tittar med fiber. Senaste programmet som sändes så var ett litet program vid midnatt lördag söndag på SVT2 som hette Hissen. Ett annat exempel var dokumentären i tre-delar om Woodstock-festivalen som återsändes i tre delar under jul och nyårshelgen.
MARKUS! När ska detta fixas? Det är ju FLERA MÅNADER (4-5 månader!) SEDAN SOM JAG PÅTALADE DETTA FÖRSTA GÅNGEN - UTAN NÅGOT SYNLIGT RESULTAT!
Det undrar jag med kan jag säga. Men som jag förstått det är det SVT som alltid skickar den i 16:9 till Telia och det verkar vara svårt att åtgärda då om man säger så. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 22 mars 2010 - 22:39
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Så har jag då fått brev från Telia om kostnadsfritt utbyte av min 1510 till en ny box eftersom Telia kommer att gå över till mpeg4 den 5:e april. Någon som vet vilken box det blir? Jag kan dock även få tag i en 1910 och eftersom jag bara har komponentingång till TV:n är det förmodligen ett bättre val om det nu är så att det går att se HDTV den vägen. Är tydligen spärrat på senare boxar.
Ska de lägga om den den femte i fjärde och inte ha bytt ut boxarna än, det låter tajt om tid i mina ögon. Jah det gäller bara TV4 abonnenterna, då hinner man säkert med ja.
Redigerat av Unregistered31511, 22 mars 2010 - 22:44.
Postad 22 mars 2010 - 23:13
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Programsignalen från SVT är en så kallad SDI-signal. Se vidare på: http://en.wikipedia....gital_interface Denna signal är digital och för standard-TV har den bit-raten 270 Mbit/s.
De fyra operatörerna omvandlar sedan signalen till MPEG kodad bild och ljud. (SVT leverera denna signal till Teracom, Canal Digital, Viasat och Telia.)
Det undrar jag med kan jag säga. Men som jag förstått det är det SVT som alltid skickar den i 16:9 till Telia och det verkar vara svårt att åtgärda då om man säger så.
Markus Johansson Telia Kundservice
Kan man inte påverka formatet i omvandlingen ifrån SDI-signalen? Det är klart irriterande med 16:9 och 2.39:1 program i 4:3 format så att man får windowboxing.
Postad 22 mars 2010 - 23:17
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Som vi diskuterat tidigare beror det på att Viasat inte kan tillhandahålla korrekt EPG information till Telia och därför blir det fel. Det kan vara det eller att TV3 låg efter med sändningen, men då borde du haft något annat i början av inspelningen.
Ja men jag förstår fortfarande inte varför det är fel sluttider i Telias EPG information när det inte är det hos ComHem eller Boxer för samma Viasat program?
Postad 23 mars 2010 - 08:23
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Ja men jag förstår fortfarande inte varför det är fel sluttider i Telias EPG information när det inte är det hos ComHem eller Boxer för samma Viasat program?
Tycker svaret framgick ganska bra? "Som vi diskuterat tidigare beror det på att Viasat inte kan tillhandahålla korrekt EPG information till Telia och därför blir det fel." Dvs Viasat kan INTE tillhandahålla korrekt EPG information till Telia. Medans de kanske ger korrekt till ComHem, Boxer.
Postad 23 mars 2010 - 09:21
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Som vi diskuterat tidigare beror det på att Viasat inte kan tillhandahålla korrekt EPG information till Telia och därför blir det fel. Det kan vara det eller att TV3 låg efter med sändningen, men då borde du haft något annat i början av inspelningen.
Men hur svårt kan det vara att fixa detta? Det har ju varit problem med tiderna på Viasat i EPG sedan urminnes tider hos telia! Man kan ju verkligen fundera över varför det fungerar hos andra operatörer... /Psy
Postad 23 mars 2010 - 09:43
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Men hur svårt kan det vara att fixa detta? Det har ju varit problem med tiderna på Viasat i EPG sedan urminnes tider hos telia! Man kan ju verkligen fundera över varför det fungerar hos andra operatörer...
/Psy
Spontant skulle jag tro att de manuellt fixar det. De vet att Viasat inte kan det där med EPG så bra så de har folk som fixar den så det blir rätt så tjänsterna de har ska fungera bra.
Postad 23 mars 2010 - 09:59
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Spontant skulle jag tro att de manuellt fixar det. De vet att Viasat inte kan det där med EPG så bra så de har folk som fixar den så det blir rätt så tjänsterna de har ska fungera bra.
Om det nu verkligen är så att Viasat levererar fel EPG info (och inte problemet är att Telias system inte kan hantera EPG formatet ifrån Viasat) så kanske de andra operatörerna istället använder starttiden på nästa program som sluttiden i sin EPG för att gå runt problemet.
Postad 23 mars 2010 - 11:14
Pettax
-
Pettax
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Tänkte skvallra lite om vad som är på gång på Telias "staging site".
Idag så dök version 5_0_22_19 av GUI-programvaran upp och här är det ändringar som är gjorda jämfört med 5_0_22_15 som ligger ute i produktion:
- Inladdning/uppstart av JavaScript för Spotify-funktionalitet ändrad.
- Förbättringar då man trycker på EXIT för att går ur EPG:en för att säkerställa att man alltid kommer tillbaka till TV bilden, inklusive textning, är gjorda.
- Lagt till hjälpsidor för Spotify-funktionaliteten
- De upprörda känslorna och många inlägga här i tråden vad gäller ändringen av hur framåt/bakåtspolningen funkar verkar ha tagit skruv. Till mångas glädje gissar jag så har man nu ändrat så att detta nya beteende endast finns på Motorola VIP 1003 boxen (där det enligt information inte finns separata knappar för att hoppa framåt/bakåt 10 minuter som det gör på fjärrkontrollen till 19x3 boxarna, och gamla 1510/1910). En liten enkel extra kontroll om boxen är en 1003 är tillagd.
- En ändring relaterad till nån specialhantering av lokala sändningar på SVT som jag inte kan tolka vad den egentligen gör, men en gissning kan vara att den har att göra med problemen att folk får in fel lokala sändningar på SVT. Man backar tillbaka en ändring som gjordes sent i höstas. Så för er som upplevt problem med lokala sändningar på SVT sedan dess kanske får sig en förbättring vid nästa uppdatering.
- Ledtexterna för versionsinformation på sidan om Teknisk information är uppdaterad (istället för "Version" och "Plattform" så kommer det att stå "GUI" respektive "Image" om jag tolkar koden rätt).
Det är ju inte några större förändingar gjorda. Skulle man kunna gissa på att det kommer en sedvanlig "tisdag-ungefär-vid-lunch"-uppdatering imorgon?
/Peter Cigéhn
...och nu ligger den ute i produktion. Spolningsfunktionen är återställd till den ursprungliga 10x, 20x.
Postad 23 mars 2010 - 11:18
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
...och nu ligger den ute i produktion. Spolningsfunktionen är återställd till den ursprungliga 10x, 20x.
Japp, det var verkligen välkommet. Då kanske dom ansvariga lyssnar på oss här iallafall.... :-) mvh: MrVan
Redigerat av Dreadlock, 24 mars 2010 - 08:46.
Postad 23 mars 2010 - 11:22
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Det låter ju faktiskt strålande. Kul att Telia lyssnade på kritiken och återställde det hela. /Martin
Postad 23 mars 2010 - 12:20
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Har samma problem sedan igår. Dubbla textremsor på TV4 SciFi med olika storlek och textsnitt. Det verkar bara gälla den kanalen.
Omstart hjälper inte.
Stänger jag av textningen försvinner båda remsorna.
Extra snurrigt blir det när jag ser på ett inspelat program från hårddisken. Då hamnar texten längst fram (som delvis täcker den andra texten) ca 3s före den nya texten bakom och ljud/bild.
Problemet med att textremsan hamnar 3s före vid uppspelning från hårddisk har jag haft hela tiden med 1963, det verkar gälla alla kanaler där remsan läggs upp av boxen via en separat ström. Den nya, halvskymda, texten, som också verkar genereras av separat ström, ligger dock i fas. Vid snabba replikskiften tappar man snabbt tråden...
Jag har talat med Telia kundservice om det tidigare problemet med 3s-förskjutningen och att remsor ibland tappas bort. De säger att det är ett känt fel som man felsöker på, men inte kan ge klardatum för.
/Micke
Verkar som om dubbeltexten på TV4 Sci-Fi försvunnit sedan ett par dagar. Den nya, större texten är den som är kvar. Har inte kollat alla kanaler, men det verkar som om texten nu ligger i fas vid uppspelning från hårddisk, även på andra kanaler, utan uppdatering av programvara i boxen. Bra jobbat i så fall! Finge man önska riktigt så kunde man minska storleken på textremsan till det som var tidigare (gäller TV4 Sci-Fi), då den nya är lite blaffigare och täcker onödigt mycket av bilden. Ännu bättre vore det med den halvgenomskinliga varianten man ser på bl a SVT. Men huvudsaken är att det fungerar och är i fas. Nu väntar vi med spänning på att kunna spela in en kanal och se på en annan via ADSL. Och Spotify i TV:n. Och kaske HD via ADSL... (Har själv ingen HD-TV ännu, så för min egen del spelar det sistnämnda inte så stor roll.) Skulle gärna vilja ha fiber, men det lär dröja när man bor i en småstad... Ang diskussionen om spolning - bra att Telia ändrar tillbaka till 20x. Kanske kunde man fixa en slow-motion och en bild-för-bildstegning också på sikt?? /Micke
Postad 23 mars 2010 - 12:26
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Det skulle ju snart lanseras Spotify i TVn..... när va snart nu igen?
Postad 23 mars 2010 - 12:44
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Nu har det kommit en ny version till digital-tv boxen, starta om boxen om ni vill ha tillbaka funktionerna för att spola som de var förut
Edit: Glömde skicka detta vid 10 när jag skrev det, sorry
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 23 mars 2010 - 12:52.
Postad 23 mars 2010 - 12:58
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Tycker svaret framgick ganska bra? "Som vi diskuterat tidigare beror det på att Viasat inte kan tillhandahålla korrekt EPG information till Telia och därför blir det fel."
Dvs Viasat kan INTE tillhandahålla korrekt EPG information till Telia.
Medans de kanske ger korrekt till ComHem, Boxer.
Men hur svårt kan det vara att fixa detta? Det har ju varit problem med tiderna på Viasat i EPG sedan urminnes tider hos telia! Man kan ju verkligen fundera över varför det fungerar hos andra operatörer...
Om det nu verkligen är så att Viasat levererar fel EPG info (och inte problemet är att Telias system inte kan hantera EPG formatet ifrån Viasat) så kanske de andra operatörerna istället använder starttiden på nästa program som sluttiden i sin EPG för att gå runt problemet.
Kan säga att det går att få informationen på flera olika sätt. Antingen kan man få den från leverantören av kanalen, eller så kan man få den från t.ex. TT. Är det inte samma text på EPG via andra distributörer så är det antagligen att de har en annan källa. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 mars 2010 - 13:03
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Det skulle ju snart lanseras Spotify i TVn..... när va snart nu igen?
Antagligen lika snart som HD utbudet skulle komma till samtliga
Postad 23 mars 2010 - 13:09
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Kan säga att det går att få informationen på flera olika sätt. Antingen kan man få den från leverantören av kanalen, eller så kan man få den från t.ex. TT. Är det inte samma text på EPG via andra distributörer så är det antagligen att de har en annan källa.
Men det förklarar ju inte varför det ska vara så svårt att få till EPGn för Viasat kanalerna, det borde ju ligga i både Telias och Viasats intresse att informationen stämmer! Se till att få loss tummarna och fixa detta, NU! /Psy
Postad 23 mars 2010 - 13:18
Kvalster
-
Kvalster
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Nu har jag haft 1963-boxen några månader och det funkar utmärkt. Jag skulle dock gärna se att det fanns en markering i listan över inspelningar på vilka man har sett/startat och vilka som är "oöppnade"
Postad 23 mars 2010 - 13:31
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Kan man inte påverka formatet i omvandlingen ifrån SDI-signalen? Det är klart irriterande med 16:9 och 2.39:1 program i 4:3 format så att man får windowboxing.
Gissningsvis använder de SDI från SVT enbart för HD och kommande mpeg4-versioner av STVs kanaler. Mpeg2 tar de förmodligen direkt från satellit utan att göra något med strömmarna.
Postad 23 mars 2010 - 13:37
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Men det förklarar ju inte varför det ska vara så svårt att få till EPGn för Viasat kanalerna, det borde ju ligga i både Telias och Viasats intresse att informationen stämmer!
Se till att få loss tummarna och fixa detta, NU!
/Psy
Mycket skulle förenklas om man kunde justera tiderna för varje enskild inspelning och även programmera tiderna manuellt direkt i TV:n. Då kunde man själv lägga på marginal utan att behöva ändra generella inställningar - programmera via EPG - ändra tillbaka generella inställningar. Skulle gärna se att programtablån förlängdes också. Ibland är man bortrest en vecka, då räcker inte 3 dagars tablå till. Går ju att göra manuella programmeringar via internet, men en veckas tablå vore enklare. (Risken ökar förstås att någon kanal för för sig att ändra tablån under tiden då...) Skulle dessutom gärna se en repeterande programmeringsmöjlighet. Gör man detta via internet översätts det till ett antal separata programmeringar. (När jag just hade fått 1963-boxen försökte jag sätta en repeterande inspelning varje vardag året ut - och skrev dessutom fel. Det tog ett tag att få bort alla programmeringar...  ) /Micke
Redigerat av Michael L, 23 mars 2010 - 13:54.
Postad 23 mars 2010 - 13:50
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
När man har en timeshift-buffert och ligger "live" och vill hoppa snabbt bakåt, så fungerar inte -10 minuters-knappen. Utan man måste först pausa eller börja spola bakåt för att den ska fungera.
Postad 23 mars 2010 - 13:53
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
När man har en timeshift-buffert och ligger "live" och vill hoppa snabbt bakåt, så fungerar inte -10 minuters-knappen. Utan man måste först pausa eller börja spola bakåt för att den ska fungera.
Hur är det efter dagens uppdatering?
Postad 23 mars 2010 - 14:08
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Hur är det efter dagens uppdatering?
Det är efter dagens uppdatering. Det var det första jag provade.
Postad 23 mars 2010 - 15:13
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Mycket skulle förenklas om man kunde justera tiderna för varje enskild inspelning och även programmera tiderna manuellt direkt i TV:n. Då kunde man själv lägga på marginal utan att behöva ändra generella inställningar - programmera via EPG - ändra tillbaka generella inställningar.
Det går redan att göra. När du har programmerat via EPG:n så kan man sedan gå in och ändra start och sluttid manuellt på den programmeringen. Tror att denna funktionen har funnits med från start. Sitter inte med boxen tillgänglig just nu så jag exakt kan tala om vilka knappar man skall trycka på men funktionen finns har själv använt den när jag har spelat in filmer på TV3 (där det ofta är fel.......).
Postad 23 mars 2010 - 15:43
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har märkt att en del här på forumet som får bildstörningar, alternativt får tillfälliga driftstörningar med 1963 men fungerar bra med annan äldre box. Detta berör endast ADSL såvitt jag kan förstå, är det kunder med LAN som har samma fel får ni gärna höra av er till mig med. Jag skulle vilja ha lite hjälp av er som har problemet, det är tacksamt om ni kan skicka ett PM till mig där ni svarar på följande frågor. - Vad har du för telefonnummer/personnummer/kundnummer
- Vad har du för modell av modemet?
- Är modemet uppgraderat till senaste versionen? (om nej, varför inte?)
- Uppstår samma problem via både SCART och HDMI?
- Har du gjort en Remove software och factory reset på boxen?
Tack på förhand för er hjälp så vi kan finna en lösning på detta problem. Ni som har lyckas lösa problemet får gärna höra av er med ett PM med. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 mars 2010 - 16:17
Gizz
-
Gizz
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Hej,
Nu när det är klart att Viasat kommer ta över sändningsrättigheterna till Premier League from nästa säsong så är det säkert fler än jag som kommer byta ut Canal + mot Viasat.
Viasat lär väl säkerligen i och med detta ytterliggare höja priserna på sina kanaler. Förhoppningvis kommer dock Telia/Viasat komma ut med några erbjudanden om lägre månadskostnad på kanalpaketen om man binder upp sig på en längre period. Telia Markus, finns det några sådana planer? Tidigare har vad jag sett endast funnits sådana erbjudanden för Canal plus med 12 eller 24 månaders bindningstid, men jag kanske har letat dåligt?
Mvh
Gizz
Postad 23 mars 2010 - 16:25
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nu har det kommit en ny version till digital-tv boxen, starta om boxen om ni vill ha tillbaka funktionerna för att spola som de var förut 
Bra att Telia snabbt ändrade denna funktionen tillbaks hur det fungerade i tidigare versioner! Så nu kan man snabbspola 20x förbi all reklam i pausen igen... Håller med om att en slow-motion och bild-för-bild funktion vore kul speciellt för sport program. Har ni ändrat något med textningen på Canal+? I helgen saknades text på alla Canal+ kanaler under vissa tider.
Postad 23 mars 2010 - 16:26
ragonline
-
ragonline
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej,
Nu när det är klart att Viasat kommer ta över sändningsrättigheterna till Premier League from nästa säsong så är det säkert fler än jag som kommer byta ut Canal + mot Viasat.
Viasat lär väl säkerligen i och med detta ytterliggare höja priserna på sina kanaler. Förhoppningvis kommer dock Telia/Viasat komma ut med några erbjudanden om lägre månadskostnad på kanalpaketen om man binder upp sig på en längre period. Telia Markus, finns det några sådana planer? Tidigare har vad jag sett endast funnits sådana erbjudanden för Canal plus med 12 eller 24 månaders bindningstid, men jag kanske har letat dåligt?
Mvh Gizz
Om man förlänger eller tecknar Viasat Sport-paketet innan prisöjningen så är det 99:- som gäller tills det avtalet går ut. Så har jag tänkt göra. Sade upp Viasat Sport förra veckan, när Hockey skulle komma med. Men nu när de köpt till sig Premier League så tänkte jag häva uppsägningen och istället binda mig i 12 månader (och då innan prishöjningen så att det blir 99:-/månad). Vågar inte tro att det kommer komma något bra erbjudande som slår 40:- prissänkning/månad. Sen får man hoppas att Viasat Sport HD är på G. Samt att Premier League HD kommer direkt också! Och att dessa då komer ingå i Viasat Sport-paketet...
Postad 23 mars 2010 - 16:42
Paul Holmgren
-
Paul Holmgren
-
Användare
-
-
146 inlägg
Jag har märkt att en del här på forumet som får bildstörningar, alternativt får tillfälliga driftstörningar med 1963 men fungerar bra med annan äldre box. Detta berör endast ADSL såvitt jag kan förstå, är det kunder med LAN som har samma fel får ni gärna höra av er till mig med. Jag skulle vilja ha lite hjälp av er som har problemet, det är tacksamt om ni kan skicka ett PM till mig där ni svarar på följande frågor.
- Vad har du för telefonnummer/personnummer/kundnummer
- Vad har du för modell av modemet?
- Är modemet uppgraderat till senaste versionen? (om nej, varför inte?)
- Uppstår samma problem via både SCART och HDMI?
- Har du gjort en Remove software och factory reset på boxen?
Tack på förhand för er hjälp så vi kan finna en lösning på detta problem. Ni som har lyckas lösa problemet får gärna höra av er med ett PM med.
Jag upplever mer störningar med 1963 på LAN än med 1910. Gissar att det är mindre buffer i 1963 så störningarna märks mera.
Postad 23 mars 2010 - 16:58
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
[*]Är modemet uppgraderat till senaste versionen? (om nej, varför inte?)
Hur vet jag har senaste versionen på modemet? Har thomson tg737, trodde det skötte sig självt.
Postad 23 mars 2010 - 16:59
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Markus:
När Spotify väl blir tillgängligt via boxen så måste man givetvis ha ett premiumkonto. Men, måste man köpa det genom Telia eller kommer det att fungera att logga in med ett som är köpt via Spotify?
Postad 23 mars 2010 - 17:03
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag upplever mer störningar med 1963 på LAN än med 1910. Gissar att det är mindre buffer i 1963 så störningarna märks mera.
Det kan ju även vara att det är något lustigt för att boxen har dubbelt så snabb processor. Vore intressant att veta om någon uppfattar mer störningar med 1963 boxen jämfört med 1903 boxen med. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 mars 2010 - 17:08
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Hur vet jag har senaste versionen på modemet? Har thomson tg737, trodde det skötte sig självt.
Har man Thomson 787/784 och inte vet hur man gör factory reset på det så kan jag göra det åt er så kommer ni att få senaste versionen. Markus Johansson Telia Kundservice När Spotify väl blir tillgängligt via boxen så måste man givetvis ha ett premiumkonto. Men, måste man köpa det genom Telia eller kommer det att fungera att logga in med ett som är köpt via Spotify?
Det har jag fortfarande ingen aning om. Har inte hört något om när det kommer ens. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 23 mars 2010 - 17:36
the_slain_man
-
the_slain_man
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej, hjälper en med Telias IPTV och han skulle vilja se på flera program samtidigt och spela in samtidigt som han kollar. Han har tillgång till 3 st Motorola 1903 eller 1910 (osäker på vilken) men fjärrkontrollerna verkar gå på samma så dom går ju inte att ha under samma tv. Finns det något sätt att ändra om fjärrkontrollerna så dom blir individuella eller bör han skaffa en 1963 och köra paralet med en av de boxar han har? Dom ska alltså vara till samma TV.
Postad 23 mars 2010 - 17:50
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Hej, hjälper en med Telias IPTV och han skulle vilja se på flera program samtidigt och spela in samtidigt som han kollar. Han har tillgång till 3 st Motorola 1903 eller 1910 (osäker på vilken) men fjärrkontrollerna verkar gå på samma så dom går ju inte att ha under samma tv. Finns det något sätt att ändra om fjärrkontrollerna så dom blir individuella eller bör han skaffa en 1963 och köra paralet med en av de boxar han har? Dom ska alltså vara till samma TV.
Jag har både 1910 och 1963 och det är "samma" fjärrkontroll på båda, det enda som skilje är en att det är målat ett e på 1910 och rec på 1963. Så det hjälper inte att skaffa en sådan, jag vet inget sätt att kunna ha två boxar på samma ställe och få det att funka, förutom att ha någt skydd som man kan skifta mellan boxarna (inte snyggt direkt).
Postad 23 mars 2010 - 17:55
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Det går redan att göra. När du har programmerat via EPG:n så kan man sedan gå in och ändra start och sluttid manuellt på den programmeringen. Tror att denna funktionen har funnits med från start.
Sitter inte med boxen tillgänglig just nu så jag exakt kan tala om vilka knappar man skall trycka på men funktionen finns har själv använt den när jag har spelat in filmer på TV3 (där det ofta är fel.......).
Där ser man, hade visst missat den funktionen. Tack för tipset! /Micke
Postad 23 mars 2010 - 18:02
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Jag har både 1910 och 1963 och det är "samma" fjärrkontroll på båda, det enda som skilje är en att det är målat ett e på 1910 och rec på 1963. Så det hjälper inte att skaffa en sådan, jag vet inget sätt att kunna ha två boxar på samma ställe och få det att funka, förutom att ha någt skydd som man kan skifta mellan boxarna (inte snyggt direkt).
Jag hade en idé tidigare om att sätta polarisationsfilter framför resp. box och fjärrkontroll. Men det fungerade inte i praktiken. Som jag förstår det är ett vanligt polfilter inte anpassat för IR-våglängder. Kunde man hitta ett billigt IR-polfilter så... Själv har jag en 1903 och en 1963 box, med tvillingabonnemang skulle jag kanske kunna använda bägge. /Micke
Postad 23 mars 2010 - 18:06
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Har man Thomson 787/784 och inte vet hur man gör factory reset på det så kan jag göra det åt er så kommer ni att få senaste versionen.
Behöver man göra en factory reset (vet hur man gör) för att få senaste version om thomoson 787? Hur vet man att det finns en ny version? Har nu: Programvaruversion: 8.2.W.2 Programvariant: BZ Startversion: 1.0.1 Hur kan jag spara mina inställningar så jag kan ladda in dom igen och inte knacka in dom igen, det är inte direkt roligt, eftersom den inte är snabb direkt? Har inte hittat något sätt att spara inställningarna.
Postad 23 mars 2010 - 18:09
Göran J
-
Göran J
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Ett möbleringförslag är att hade som jag har det: - Jag har en bänk som jag har ställt TVn på med två fack under och en skjutbar lucka framför! En box i var del och skjuta luckan för den man inte vill använda för tillfället - då ser fjärren bara en i taget!
Postad 23 mars 2010 - 18:14
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Ett möbleringförslag är att hade som jag har det:
- Jag har en bänk som jag har ställt TVn på med två fack under och en skjutbar lucka framför! En box i var del och skjuta luckan för den man inte vill använda för tillfället - då ser fjärren bara en i taget!
En fördel är att man behöver bara en fjärrkontroll
Postad 23 mars 2010 - 18:17
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Det kan ju även vara att det är något lustigt för att boxen har dubbelt så snabb processor. Vore intressant att veta om någon uppfattar mer störningar med 1963 boxen jämfört med 1903 boxen med.
Jag har en 1903 box som jag körde med ett par veckor innan jag fick hem min 1963. Kör via ADSL. Med 1903 såg jag aldrig någon störning. Efter att ha haft 1963 ca 3 veckor har jag sett enstaka störningar, men det är sällsynt. 1-2 ggr/vecka kan bilden frysa eller pixlas i några sekunder, oftast mitt i natten. Vet inte om det är boxen eller sändningen. Jag upplever också 1963 som lite långsammare i menyer etc. /Micke Jag har både 1910 och 1963 och det är "samma" fjärrkontroll på båda, det enda som skilje är en att det är målat ett e på 1910 och rec på 1963. Så det hjälper inte att skaffa en sådan, jag vet inget sätt att kunna ha två boxar på samma ställe och få det att funka, förutom att ha någt skydd som man kan skifta mellan boxarna (inte snyggt direkt).
Efter din beskrivning har 1903 samma fjärrkontroll som 1910. /Micke
Postad 23 mars 2010 - 19:09
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det kan ju även vara att det är något lustigt för att boxen har dubbelt så snabb processor. Vore intressant att veta om någon uppfattar mer störningar med 1963 boxen jämfört med 1903 boxen med.
Visst är det så att TV datapaketen prioriteras och buffras för att undvika störningar i TV bilden och att detta även ger en fördröjning i den vanliga internet trafiken. Med de nya snabbare 19x3 boxarna så är det väl troligt att det inte fungerar helt optimalt med inställningarna för detta i Thomson Gatewayen eller ZyXEL ADSL modemet. Sen kan jag tyvärr bara hålla med övriga om att det var betydligt färre störningar i TV bilden med 1910 även på FiberLan av någon anledning.
Postad 23 mars 2010 - 21:03
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Men det förklarar ju inte varför det ska vara så svårt att få till EPGn för Viasat kanalerna, det borde ju ligga i både Telias och Viasats intresse att informationen stämmer!
Se till att få loss tummarna och fixa detta, NU!
/Psy
Eftersom Viasat sitter på dubbla stolar så behöver det ju inte nödvändigtvis vara i Viasats intresse att ordna detta då det gynnar försäljningen av sina egna tv-abonnemang om konkurrenternas fungerar sämre. Detta tankesätt verkar redan finnas när det gäller prissättningen på Viasats kanaler till konkurrenterna. Förhoppningsvis är det inte så, men då de ingår i Stenbeck-sfären som ju verkar ha en total avsaknad av affärsetik så är det ju inte helt orimligt. /A
Postad 23 mars 2010 - 22:07
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Sen kan jag tyvärr bara hålla med övriga om att det var betydligt färre störningar i TV bilden med 1910 även på FiberLan av någon anledning.
Har inga somhelst problem med störningar med min 1963 box, kör via Fiberlan. Timeshift, inspelning etc funkar klockrent! Enda störning har varit videofunktionen, men det var tydligen en driftstörning. Nu har det kommit en ny version till digital-tv boxen, starta om boxen om ni vill ha tillbaka funktionerna för att spola som de var förut 
Hur ska man gå tillväga för att starta om? När jag trycker av boxen lyser den rött, men när jag sedan sätter på den igen tar det ca 2-4 sek så har jag bild igen. Ingen uppdatering har skett. Måste man rycka strömmen varje gång för att den ska starta om? Eller är felar min box?
Postad 23 mars 2010 - 22:52
ringbert
-
ringbert
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hur ska man gå tillväga för att starta om? När jag trycker av boxen lyser den rött, men när jag sedan sätter på den igen tar det ca 2-4 sek så har jag bild igen. Ingen uppdatering har skett. Måste man rycka strömmen varje gång för att den ska starta om? Eller är felar min box?
För mig räckte det med att ta ner boxen i standby. När jag satte på den så hittade boxen den nya programvaran.
Postad 23 mars 2010 - 22:54
Pettax
-
Pettax
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hos mig i Malmö med ADSL och 1963 så kommer det upp en dialogruta på skärmen som informerar om att det finns en ny programvara (efter det att jag har satt boxen i standby och sedan satt på den igen). Sedan kan uppdateringen antingen bara gälla GUI-koden (som idag) och då går det ganska snabbt (timglaset visar sig) eller så gäller det GUI + platformskoden och då tar det lite längre tid (de fina prickarna visar sig). Jag har aldrig behövt göra boxen strömlös för att uppdatera.
Postad 24 mars 2010 - 07:19
redina
-
redina
-
Användare
-
-
170 inlägg
Hos mig i Malmö med ADSL och 1963 så kommer det upp en dialogruta på skärmen som informerar om att det finns en ny programvara (efter det att jag har satt boxen i standby och sedan satt på den igen). Sedan kan uppdateringen antingen bara gälla GUI-koden (som idag) och då går det ganska snabbt (timglaset visar sig) eller så gäller det GUI + platformskoden och då tar det lite längre tid (de fina prickarna visar sig). Jag har aldrig behövt göra boxen strömlös för att uppdatera.
Jag har varit med om tre olika varianter dels att när man tittar står det helt plötsligt att det finns en ny version, eller när man kommer ifrån stand by. Men några gånger har jag vetat att det ska komma men jag får ingen fråga, då har jag ryckt strömmen och då har den nya version läst in. Så det verkar inte vara konsekvent på ett visst sätt överallt.
Postad 24 mars 2010 - 08:08
MrVan
-
MrVan
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Det går (1963) att gå in i Menu/inställningar/systeminställningar/Starta om tjänsten, så slipper ni rycka ut sladden. Har hört att det lätt blir glapp i DC-uttaget på 1963:an.
Mvh: MrVan
Redigerat av Dreadlock, 24 mars 2010 - 08:46.
Postad 24 mars 2010 - 08:35
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Det går (1963) att gå in i Menu/inställningar/systeminställningar/Starta om tjänsten, så slipper ni rycka ut sladden. Har hört att det lätt blir glapp i DC-uttaget på 1963:an.
Mvh: MrVan
http://tivolibg.blogg.se
Tack! Nu funkade det! Fick göra som du skrev, starta om tjänsten, sedan fick jag upp en ruta ang uppdatering. Kanon att telia fixat detta med standby iaf, så det inte var som förr att den måste logga in varje gång man stängde av.
6 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|