Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 april 2012 - 19:57

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 1

Förstår att du skojar men så här ska man absolut inte göra. Boxen behöver bra ventilation!

Nej, jag skojar inte. Och ventilationen kommer från mellanrummet telefon-fodralet görstörre så ingen fara. Tyst men fult.
Jädrans hemmabygge eller gör det själv-skräp Canal Digital prackade på mig. Inte fick jag heller byta ut den fast jag förklarade för supporten vad jag gjort.

Postad bild

Redigerat av ruva, 22 april 2012 - 20:01.

Postad 23 april 2012 - 20:48

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Jag har ofta problem med lipsync. Hjälps oftast med att man pausar sändningen/ inspelningen och startar den direkt där efter. Ingen mer som har detta lilla problem?

Postad 23 april 2012 - 21:22

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Jag har ofta problem med lipsync. Hjälps oftast med att man pausar sändningen/ inspelningen och startar den direkt där efter. Ingen mer som har detta lilla problem?

Jo, detta trodde jag var standard. Har vart så på båda mina boxar sen uppdateringen.

Senaste tiden har den missat en heldel inspelningar. Även taget bort några serieinspelningar. Igår gjorde den två styck planerade avstängningar "kommer att stängas av om 10 sekunder".
Jag har tröttnat / lärt sig leva med alla problem då min box trots allt är användbar gämfört med hur den var för ett år sen.

Postad 24 april 2012 - 06:59

warleod
  • warleod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Jag hade oxå detta problem men det fixade sig när jag vred lite på LNB:t, ingen ändring i signalstyrka men nåt gjorde det tydligen.

Postad 24 april 2012 - 08:05

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Jag hade oxå detta problem men det fixade sig när jag vred lite på LNB:t, ingen ändring i signalstyrka men nåt gjorde det tydligen.

Bra det fixade sig för dig ( för tillfället).
Men jag tror inte det har med LNB:t att göra.
Det är nått i boxen som inte synkar. Detta händer oftast när jag tittar på inspelat eller i timeshift, och om jag spolar tillbaka och se på samma scen som senast tappade synken kan det synka nästa gång.
Min uppfattning är att om man har mycket på hårddisken, och ser på HD sändning ökar risken för lipsync strul.
Antaglingen för dålig hårdvara/processor i boxen för att klara av programvaran. Säkert detta som gör alla andra fel/buggar också.
Därför tror jag aldrig CD kommer få ordning på denna box igen.

Lipsync problemet står jag ut med, men jag stör mig på att det är så otroligt dålig spolfunktion.
Troligtvis lär den aldrig bli bra igen den heller, men CD/SAGEM skulle ju kunna hjälpa oss kunder med att fixa så man kan hoppa 5 minuter istället för 10 minuter.
Jag tror de flesta användare i huvudsak använder spolfunktionen till att ta sig förbi reklamen så fort som möjligt, och då den oftast är 5-7 minuter lång skulle detta vara en liten men god förbättring enligt mig.

Postad 24 april 2012 - 20:37

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Nu när jag startar dekodern så står det på displayen 01 med 2 blinkande streck + blinkande röd lampa. Idé om vad det kan vara för fel?

*Update* Nu blir det 00 + blinkande streck 2 ggr, sedan i snabb följd: 01 + strecken, Er03,Er01 sedan tillbaka till 00 + blinkande streck ett tag.

vafan!?

Redigerat av Biohazard, 24 april 2012 - 20:53.

Postad 24 april 2012 - 22:17

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Biohazzard, hårddiskkrasch?
har du en 2,5" disk (eller 3,5",energisnål är bäst) på 250 GB, eller större, ledig? In med den i datorn tillsammans med disken ur boxen. Kör igång UBCD
http://www.ultimateb....com/index.html
och klona över med, exempelvis, EasUs Disk Copy (som du iofs kan ladda ned separat) och hoppas att det går utan fel.
In med den nya disken i boxen och hoppas....

Alternativt, det kan även vara strömadaptern som gett upp. Kanske enklare att testa med en ny sådan. CD skickar gladeligen en ny, kanske mot liten avgift, eller så finns det på Kjell&Co bra alternativ.

Postad 25 april 2012 - 18:20

Biohazard
  • Biohazard
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Biohazzard, hårddiskkrasch?
har du en 2,5" disk (eller 3,5",energisnål är bäst) på 250 GB, eller större, ledig? In med den i datorn tillsammans med disken ur boxen. Kör igång UBCD
och klona över med, exempelvis, EasUs Disk Copy (som du iofs kan ladda ned separat) och hoppas att det går utan fel.
In med den nya disken i boxen och hoppas....

Alternativt, det kan även vara strömadaptern som gett upp. Kanske enklare att testa med en ny sådan. CD skickar gladeligen en ny, kanske mot liten avgift, eller så finns det på Kjell&Co bra alternativ.

Har tyvärr ingen HDD liggande, får hoppas på strömadapter-varianten. Tack för hjälpen

Postad 27 april 2012 - 20:35

stevie1999
  • stevie1999
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för tipsen om nätverkssladden och strömadaptern. Boxen har inte hängt sig sedan jag köpte en ny strömadapter och drog ut nätverkssladden.

Postad 27 april 2012 - 20:43

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Tack för tipsen om nätverkssladden och strömadaptern. Boxen har inte hängt sig sedan jag köpte en ny strömadapter och drog ut nätverkssladden.

Kul att det fungerar för ngn mer. Min har nu fungerat i över en vecka utan hängning....

Det enda jag tycker är synd är CD hållning i frågan..... man skriver ngt lite då och då. Men gör INGET för att åtgära felet.
Här sitter vi snart alla med CD´s digital boxar som har diverse "bonnreparationer" för att fungera, men som vi alla trots allt betalat och betalat för att den skall fungera.

Riktigt dåligt CD att lämna en kundkrets till sitt öde utan vare sig kompensation eller en lösning på bekymret.

/B

Postad 27 april 2012 - 20:56

stevie1999
  • stevie1999
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej Bobrupp

Jag har gett upp CD kundsupport för länge sedan, Jag ids inte ens ringa till dem och fråga om dem lägger ut för min strömadapter som jag köpte för c:a 400 kronor.

Postad 27 april 2012 - 21:02

bobrupp
  • bobrupp
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hej Bobrupp

Jag har gett upp CD kundsupport för länge sedan, Jag ids inte ens ringa till dem och fråga om dem lägger ut för min strömadapter som jag köpte för c:a 400 kronor.

Ja det finns ju en annan kille som uhaft bekymmer med deras kundsupport... man blir bara bollad runt, troligen för att ledningen inte medger kundsupporten att lösa bekymret på ett vettigt sätt. Måste vara ledsamt för alla Emelies, Paulinor och allt vad de heter på supporten då de skall sitta och försvara en organisation som inte tar sitt ansvar.

Dock fick jag en ny box av samma sort samt ny strömadapter för ca 1 månad sedan men det löste inte bekymret.... det gjorde urryckningen av nätverkskabeln.....

Länken til detta forum är: https://www.minhembi...howtopic=297599

MVH/B

Postad 03 maj 2012 - 12:26

Unregisteredb616f598
  • Unregisteredb616f598
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 1
Då tackar vi Canal Digital för ännu en förstörd tv-kväll.
Boxen fick helt plötsligt för sig att rosa var en fin färg att visa på tv'n, följt av myrornas krig, för att sedan hänga sig.
Missade två inspelningar (Greys och Arga snickaren).
Frugan har för länge sedan har gett upp att försöka lära sig alla "trix" man måste kunna för att få till en vanlig tv-kväll med denna box, så det fick bli en bok för henne istället.
Då jag jobbade kväll kunde jag inte köra alla standardlösningar "rycka sladden", "formatera", "fabriksåterställa" osv.....

Någon ide att ringa CD är det inte, då man bara blir idiotförklarad och ombedd att formatera, återställa.... GAAAAAAAHHHHHH!

Ta tillbaka det här skräpet till box och ge oss något som fungerar CD!

Postad 03 maj 2012 - 15:55

warleod
  • warleod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Nu verkar min box ha packat ihop alldeles.
Boxen startar om sig hela tiden, får bara INIT i displayen följt av att den röda LEDen blinkar som attan ett tag och sen startar den om igen.
Har fått en ny strömadapter från CD men det hjälpte ju inte, kommer inte heller åt att göra vare sig fabriksreset eller formatering.

Någon som har nåt förslag vad man skall/kan göra?

Postad 03 maj 2012 - 17:43

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Ny nätkabel?

Postad 03 maj 2012 - 18:35

Unregisteredb616f598
  • Unregisteredb616f598
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Boxen startar om sig hela tiden, får bara INIT i displayen följt av att den röda LEDen blinkar som attan ett tag och sen startar den om igen.
Har fått en ny strömadapter från CD men det hjälpte ju inte, kommer inte heller åt att göra vare sig fabriksreset eller formatering.

Knäcka boxen över knät känns nära till hands..

Postad 03 maj 2012 - 19:50

warleod
  • warleod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ny nätkabel?

Fick ju en ny nätadapter så jag hoppas innerligen att även nätkabeln var ny, men tack för förslaget!

Knäcka boxen över knät känns nära till hands..

Tanken har slagit mig, avvaktar lite ändå.

Redigerat av warleod, 03 maj 2012 - 19:51.

Postad 03 maj 2012 - 20:19

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Fick ju en ny nätadapter så jag hoppas innerligen att även nätkabeln var ny, men tack för förslaget!

Ironin gick tydligen förlorad på vägen mellan tangentbordet och servern som Minhembio ligger på. ;)

Postad 03 maj 2012 - 20:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Som jag sagt tidigare.
1: Ny strömadapter, men det har du testat
2: Ny hårddisk, det kan vara den som kraschat. (250 GB eller större, strömsnål)

Utöver detta finns det inte mycket du kan göra.

Postad 03 maj 2012 - 21:01

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 1

Bifogad fil(er)

Postad 03 maj 2012 - 22:18

warleod
  • warleod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Som jag sagt tidigare.
1: Ny strömadapter, men det har du testat
2: Ny hårddisk, det kan vara den som kraschat. (250 GB eller större, strömsnål)

Utöver detta finns det inte mycket du kan göra.

Skall testa med en ny HD, har nog nån liggandes.

Postad 04 maj 2012 - 07:01

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Har CD flyttat kanaler i början av veckan?
TV4 HD var borta ur favoritlistan i förrgår och när jag skulle lägga in den igen spökade det förmodligen...
Försök 1: Lägger in TV4HD i favoritlistan och skall flytta den till rätt plats, efter ett par tryck på uppåtpilen stängs boxen av!
Försök 2: Samma resultat, jag ger upp för kvällen.
Igår, försök 3: Lägger in TV4 HD i favoritlistan och skall flytta den till rätt plats, NU kan jag flytta den i favoritlistan genom att bara hålla uppåtpilen intryckt! dock stängs boxen av efter ett tiotal "flyttningar"
Försök 4: Samma resultat
Ett envist 5:e försök: Succé!! Jag kan lägga in TV4HD i favoritlistan och flytta den till rätt plats genom att bara hålla uppåtpilen intryckt!! Detta utan att boxen stängs av.
Kan beteendet med att flytta kanaler genom att hålla piltangenter nedtryckta bara uppstå (genom något fel förmodligen), eller är det bara hos mig det inte fungerat innan?

Postad 04 maj 2012 - 08:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Skall testa med en ny HD, har nog nån liggandes.

Notera bara att boxen är kinkig. Två krav finns
1: Disken ska helst vara helt ren på data. Om begagnad, in med den i en dator och rensa den helt på data.
2: Strömsnål disk. Mängden energi tillgängligt är begränsad.
Dock det skadar inte boxen att testa, i värsta fall, om den inte orkar driva disken, lär du höra hur disken inte orkar varva upp.

Om du vill ha kvar dina gamla program som du har inspelade gör enligt följande:
1: Installera nya disken i boxen
2: ta ur den och sätt den i datorn tillsammans med den gamla disken.
3: Kör igång ett kloningsprogram, exempelvis Easus Disc Copy som finns på UBCD
(på denna finns även wipe-program som kan behövas för att initiera disken)
4: Klona den stora partitionen från den gamla disken till den nya.

Hålla bara tungan rätt i mun, se till att kopiera från rätt disk...

Postad 04 maj 2012 - 20:07

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Igår hade jag tänkt att se "Mästarnas mästare" som jag hade spelat in, det tyckte inte boxen:
Bifogad fil  2012-05-03 20.40.45.jpg   53,56K   12 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2012-05-03 20.41.23.jpg   85,14K   6 Antal nerladdningar

Postad 05 maj 2012 - 08:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 1

Igår hade jag tänkt att se "Mästarnas mästare" som jag hade spelat in, det tyckte inte boxen:

Ganska behaglig färg ivartfall, en lugnande lila.
Var det bara den inspelningen som gav dig detta? En omstart och bilden kom tillbaka? Annan inspelning fungerade?
Jadu, vad ska man säga?

Postad 05 maj 2012 - 08:22

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jaha då har boxen börjat strula mer än vanligt. Senaste tre dagarna har boxen fått för sig att starta om sig under tv tittandet. "Fel uppstått startar om sig om 10 sekunder" eller något liknande. Inte allt för farligt förutom att ena gången hade man pausat i 20 minuter så när den väl kom igång så var programmet slut.

Ska jag gissa så är väl "lösningen" ny strömadapter samt att formatera om disken. Kanske även en grundinställning av hela maskinen. Dvs det som folk skrivit rätt mycket om här och inte hjälpt ett dugg...

Postad 05 maj 2012 - 11:50

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0

Ganska behaglig färg ivartfall, en lugnande lila.
Var det bara den inspelningen som gav dig detta? En omstart och bilden kom tillbaka? Annan inspelning fungerade?
Jadu, vad ska man säga?

Jag hann se ca fem minuter av inspelningen sedan dök detta plötsligt upp. Som vanligt med denna boxen så löser sig allt med en omstart. Har allvarligt funderat på att köpa en fjärrstyrd strömbrytare så jag slipper gå fram till boxen och starta om den varje dag...

Postad 05 maj 2012 - 20:43

illern_
  • illern_
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Nu när jag startar dekodern så står det på displayen 01 med 2 blinkande streck + blinkande röd lampa. Idé om vad det kan vara för fel?

*Update* Nu blir det 00 + blinkande streck 2 ggr, sedan i snabb följd: 01 + strecken, Er03,Er01 sedan tillbaka till 00 + blinkande streck ett tag.

vafan!?

Jag fick samma problem idag.
Efter lite läsning här så insåg jag att min hårddisk inte snurrade igång.
Hittade en Netgear spännings adapter hemma som hade lite mera effekt och provade denna.
Nu snurrade disken igång igen och boxen startade.

Postad 07 maj 2012 - 12:31

walles
  • walles
  • Användare

• 104 inlägg
  • 1
Boxen började frysa/hänga sig. Vid senaste uppdateringen (den med nya kanallistor) förra veckan så vägrar boxen komma förbi uppdateringen. 001--- blir efter en lång studn 002--- och sen snabbt error och sen tillbaka till 001---.
Ringde CD som sålde en ny strömadapter till mig för 75:- men det vara samma problem med den.
Ringde CD som ville sälja på mig en ny box för 1000:- och 2 år till bindning på abonnemanget.
HEJ DÅ CANAL DIGITAL!

Postad 07 maj 2012 - 14:09

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Boxen började frysa/hänga sig. Vid senaste uppdateringen (den med nya kanallistor) förra veckan så vägrar boxen komma förbi uppdateringen. 001--- blir efter en lång studn 002--- och sen snabbt error och sen tillbaka till 001---.
Ringde CD som sålde en ny strömadapter till mig för 75:- men det vara samma problem med den.
Ringde CD som ville sälja på mig en ny box för 1000:- och 2 år till bindning på abonnemanget.
HEJ DÅ CANAL DIGITAL!

Gjorde den en uppdatering när du fick nya kanallistan? Märkte inte av att den gjorde någon uppdatering. Har nya kanallistan, dvs om den innebär att man har HD-kanalerna först nu. Missade jag uppdatering, kanske för att någon annan i familjen startade boxen?

Var det nya ADB boxen de försökte sälja till dig eller gamla för 1000kr?

Postad 09 maj 2012 - 14:03

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Hur förklarar man för en gravid tjej att hon måste:
1. Stänga av boxen några ggr för att få något annat än en svart ruta.
2. När detta inte fungerar trots att boxen är startad och indikerar kanalbyte men bilden fortfarande är svart så upprepa steg 1.
3. Dra ur strömmen, upprepa ste 1 &2 några ggr.
4. Nu har det passerat 15-20 minuter och ett par tårar.
5. Åh, äntligen bild!

Postad 09 maj 2012 - 17:51

Unregistered935672ac
  • Unregistered935672ac
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Jag hade detta problem; det var HDMI porten som pajjat (fick för övrigt ingen ny box för det) och för mig funkar det nu genom att använda komponent kablar istället, surt på ISF kalibreringen men men...

Nej CD är kasst numera blir ett byte till comhem med viasat inom en snar framtid.

Lycka till!

Postad 14 maj 2012 - 21:57

Schween
  • Schween
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Innan någon köper Comhem-skit så gå in och läs hur imponerade deras kunde är

http://www.rejta.se/...5292/Com Hem AB

Postad 17 maj 2012 - 06:14

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Min box fungerade felfritt när jag testade den för drygt ett år sedan men som vanligt ett hemskt oljud från chassit. Återgick till min Vu+ Duo som inte är helt tyst men som TV-ljudet överröstar.

Kunde sälja min box men vill ju ha en backup ifall CI+ kommer så man har något att titta på uppsägningstiden ut.

Redigerat av ruva, 17 maj 2012 - 06:16.

Postad 17 maj 2012 - 20:40

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Har använt min sagembox i sovrummet sedan jag köpte den adbboxen.Tokförvånad över att den endast hängt sig en gång på en månad ungefär. Har endast en antennkabel och inget nätverk i sovrummet. Kan det bero på det? Har ej gjort någon formatering eller fabriksåterställning sedan jag flyttade den.

Hände en annan skum sak härom natten dock, Vaknade av att fläkten i den varvade upp som tusan. Trodde den skulle lyfta från hyllan den står på. Höll på i ca 2-3 minuter och sedan tvärtyst igen, Den är inte riktigt frisk ändå den här boxen...

Postad 18 maj 2012 - 06:10

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Hände en annan skum sak härom natten dock, Vaknade av att fläkten i den varvade upp som tusan. Trodde den skulle lyfta från hyllan den står på. Höll på i ca 2-3 minuter och sedan tvärtyst igen, Den är inte riktigt frisk ändå den här boxen...

Det var inte så att du hade en inspelning då? Min får sådant ryck innan den ska börja spela in. Som tur är brukar jag inte spela in speciellt ofta så stör mig inte mer än vad boxen normalt gör.

Postad 18 maj 2012 - 10:44

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Displayen har börjat leva sitt egna lilla liv på min box:
1. Härom dagen visade den hela tiden ett nummer över kanalen jag var på.
2. Igår så var den helt svart för att idag vilja leva igen.
3. I förra veckan visade den "4 4" när jag tittade på inspelat material.

Postad 18 maj 2012 - 23:28

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Det var inte så att du hade en inspelning då? Min får sådant ryck innan den ska börja spela in. Som tur är brukar jag inte spela in speciellt ofta så stör mig inte mer än vad boxen normalt gör.

Nope, ingen inspelning. Har bara märkt detta en gång, peppar peppar...

Postad 22 maj 2012 - 13:44

Unregistered72571861
  • Unregistered72571861
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Fick ett fantastiskt erbjudande från CD idag. Eftersom min box startade om sig tre gånger under en inspelning igår (inte första gången, är inne på min andra box) undrade jag vilket pris en trogen kund kunde få på den nya ADB-boxen. Svaret var att jag fick köpa boxen för 2499kr, binda mig i 24 månader, men att jag fick avgiftsfritt i fyra månader (kortavgiften skulle jag dock få betala)

Dubbelsuck!!

Har tagit av locket på boxen nu för att se om det är ett värmeproblem.

Postad 22 maj 2012 - 14:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
2499 - 4x(288-59) = 1 583 kr
eller, om du har C+ Max
2499 - 4x(420-59) = 1 055 kr
om jag räknar rätt.
Inte helt illa även om det kunde varit bättre. Om du ändå tror att du kommer ha paketen i 24 månader till...Ja, du borde kunna förhandla bort två månader till kan man tycka.

noterar att Canal Digital inkluderar krypteringsavgiften i sin priser numera. Trevligt.

Postad 24 maj 2012 - 13:51

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jaha ja, nu har min box rasat oxå. Err01 och cyklisk reboot. :-( Otroligt att den hållt i tre år med tanke på alla tusentals råa omstarter. Har privat ny strömadaptor, men nix. Tänkte prova tipset ovan med att sätta i ny disk, men kan nån tipsa om disk som passar? Ska det vara 3.5" sata, godtyckligt stor - eller precis 250Gb - och modell "green", typ, eller är det betydligt kinkigare än så?

Förresten, om disken i boxen skulle vara frisk, finns det nåt sätt att rädda alla osedda filmer och serier på den? Är de lagrade på ett format som kan läsas/konverteras av nåt lämpligt videoprogram?

Postad 24 maj 2012 - 15:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Jag säger som jag sagt tidigare. Ja boxen är kinkig på ström. Godtycklig 2,5" sata borde fungera då de av natur är ganska energisnåla, annars om du tar en 3,5" ta en som snurrar lite långsamt och har en grön "stämpel", dvs drar lite energi.
250 GB eller större.

Rädda det som är på
1: Byt disk i boxen, se till att den installeras, att boxen partitionerar den och att den fungerar.
2: Sätt in båda diskarna i datorn
3: Starta datorn från exempelvis Ultimate Boot CD
4: på denna starta kloningsprogrammet EasUs Disk Copy
5: Kopiera den stora partitionen från den gamla disken till den nya.
Klart.
Att klona hela disken har jag inte lyckats med men klona över en partition, det fungerar.

Något annat sätt att komma åt filmerna som finns sparade finns inte. Vare sig Windows eller Linux känner igen filsystemet.

Postad 24 maj 2012 - 17:53

pekadan
  • pekadan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag säger som jag sagt tidigare. Ja boxen är kinkig på ström. Godtycklig 2,5" sata borde fungera då de av natur är ganska energisnåla, annars om du tar en 3,5" ta en som snurrar lite långsamt och har en grön "stämpel", dvs drar lite energi.
250 GB eller större.

Rädda det som är på
1: Byt disk i boxen, se till att den installeras, att boxen partitionerar den och att den fungerar.
2: Sätt in båda diskarna i datorn
3: Starta datorn från exempelvis Ultimate Boot CD
4: på denna starta kloningsprogrammet EasUs Disk Copy
5: Kopiera den stora partitionen från den gamla disken till den nya.
Klart.
Att klona hela disken har jag inte lyckats med men klona över en partition, det fungerar.

Något annat sätt att komma åt filmerna som finns sparade finns inte. Vare sig Windows eller Linux känner igen filsystemet.

Tack för svaret Monshi! Verkar det vara vanligt problem att disken inte längre funkar som den ska i boxen, men fortfarande kan läsas och kopieras när man kopplar den till datorn?

Postad 24 maj 2012 - 19:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Tack för svaret Monshi! Verkar det vara vanligt problem att disken inte längre funkar som den ska i boxen, men fortfarande kan läsas och kopieras när man kopplar den till datorn?

Vet inte...
Värt att testa.
Du kan alltid ta ur disken ur boxen och kolla den i datorn. Dock, det finns alltid en risk att datorn gör något med disken som boxen inte gillar...

Postad 30 maj 2012 - 10:22

warleod
  • warleod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Monshi:
Du verkar ju ha testat rätt mycket att byta diskar i boxen.
Jag bytte disken sist till en gammal 3.5" som jag hade liggandes och nu boxen fungerar som den skall.
MEN, det klickar lite om disken så jag tänkte sätta i en ny 2.5" disk men den accepteras inte alls, fick samma resultat som innan jag bytte till den första disken, som tur är gick det bra att sätta tillbaka den klickande disken.
Någon aning om vad man kan göra?

Postad 30 maj 2012 - 11:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Har inte testat 2,5" men i sig borde det gå att lösa på samma vis som när jag till slut fick i gång en 3,5" som jag haft i datorn.
Helt enkelt köra ett wipe-program på den, ett program som rensar den på allt och skriver "nollor" till den. Finns program för detta på UBCD som jag länkat till tidigare. Tar någon timma att göra det men det är värt att testa.
Som sagt ovan även, om du har program på klickande disken du vill spara går det att klona efter installation.

Klickande disk, menar du att den inte varvar upp riktigt? Låter som om den har lite knapert med ström. Nog vettigt att testa med en 2,5" disk då.

Postad 30 maj 2012 - 22:41

warleod
  • warleod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Klickande disk, menar du att den inte varvar upp riktigt? Låter som om den har lite knapert med ström. Nog vettigt att testa med en 2,5" disk då.

Nejdå, den fungerar alldeles ypperligt, spelar in som den skall, men det klickar i den emellanåt.
Skall prova UBCD och wipe-programmet.

Postad 01 juni 2012 - 13:08

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Fick problem med min box för några dagar sedan,den ville inte starta alls utan stod bara och blinkade med 00_ och ett tickande ljud från hårddisken.
Min första tanke var att disken lagt av men när jag stoppade i den i datorn så hittades den direkt, andra alternativet var om nätdelen gav för lite ström helt plötsligt så jag inhandlade en lite kraftigare nätdel på kjell & company och den sprang igång direkt :)
Är det någon som provat en SSD i boxen ?

Postad 01 juni 2012 - 20:31

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Jävlar vad TV4HD pixlar sig eller hackar i ljudet ibland. Verkar vara skitkänslig för lite blåst.

Postad 11 juni 2012 - 07:54

DonFredo
  • DonFredo
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Är denna produkt död (på riktigt) nu?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.