Skulle vara trevligt med ett par sport-kanaler i HD.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 19 april 2010 - 20:44
Skulle vara trevligt med ett par sport-kanaler i HD.
Postad 19 april 2010 - 20:48
Verkar inte stämma längre. På SVTHD är det numera alltid en SVTHD-logga sedan en tid tillbaka oavsett om det är i HD eller ej. Har inte tänkt på om man kan se i den tablå som visas om det är HD eller ej. Det har också av någon anledning försvunnit från tablån på svt.se, man redovisar bara "bredbild" numera trots att man i spalten bredvid påstår att HD-programmen skall vara märkta. Men icke...
Tidningarnas tablåer brukar redovisa om det är HD.
Där ser man, jag har inte tittat så noga på ett tag så jag trodde att det jag skrev gällde fortfarande. En sak är i alla fall säker och det är att allt de sänder på SVT HD inte är HD...
/A
Postad 19 april 2010 - 23:09
Postad 20 april 2010 - 05:38
Går det och koppla en 1963:a box via hdmi till en lcd dataskärm med dvi in enbart via denna kabel HDMI - DVI-D kabel - 1m ?
Jag skaffade en HDMI-DVI adapter och kopplade till medföljande HDMI-kabel och det fungerade utmärkt för mig. Dock måste skärmen ha stöd för HDCP om jag inte har fel.
/A
Postad 20 april 2010 - 05:47
Verkar inte stämma längre. På SVTHD är det numera alltid en SVTHD-logga sedan en tid tillbaka oavsett om det är i HD eller ej. Har inte tänkt på om man kan se i den tablå som visas om det är HD eller ej. Det har också av någon anledning försvunnit från tablån på svt.se, man redovisar bara "bredbild" numera trots att man i spalten bredvid påstår att HD-programmen skall vara märkta. Men icke...
Tack för svaren. Det verkar onekligen som om de har klyddat ihop det nångon stans.
Postad 20 april 2010 - 07:35
Svar från SVT:Verkar inte stämma längre. På SVTHD är det numera alltid en SVTHD-logga sedan en tid tillbaka oavsett om det är i HD eller ej. Har inte tänkt på om man kan se i den tablå som visas om det är HD eller ej. Det har också av någon anledning försvunnit från tablån på svt.se, man redovisar bara "bredbild" numera trots att man i spalten bredvid påstår att HD-programmen skall vara märkta. Men icke...
Hej !
Avsaknaden av HD-information beror på en pågående uppgradering av informationsystemet.
Detta beräknas vara åtgärdat senare i vår.
Mvh
Per Björkman
Chef Teknisk Strategi / Bitr. Teknisk chef
SVT Teknik
Postad 20 april 2010 - 08:36
Det är alltid "snart". Man har aldrig något releasedatum.
Kan det komma sig av att det är ett statligt arv? Då behöver man lixom inte vara klar på ett visst datum utan tar det längre tid så skjuter man bara projektet.
Skulle aldrig funka på ett privat företag.
Postad 20 april 2010 - 10:42
Tack för svaret hallberg , ska köpa en sådan adapter efter jobbet.Jag skaffade en HDMI-DVI adapter och kopplade till medföljande HDMI-kabel och det fungerade utmärkt för mig. Dock måste skärmen ha stöd för HDCP om jag inte har fel.
/A
/tvtittare
Postad 20 april 2010 - 17:20

Postad 20 april 2010 - 17:25

Postad 20 april 2010 - 17:29
Antalet IPTV kunder hos Telia steg under Q1 med 15000 till totalt 411000
Kan man ju tycka att det bör finnas resuser att kunna släppa in mera HD kanaler i nätet.
Postad 20 april 2010 - 17:37
Själv blir jag förvånad om det händer någonting på HDTV fronten före September, men då är jag skadad ifrån Comhems katastrofala lansering.
Tycker också att danskan på Eurosport är irriterande, svårt att följa snookern när halva tiden går åt till att förstå hur de räknar.
Postad 20 april 2010 - 17:44
Kanske kan fixa så det blir svenska komentatorer på Eurosport istället för Danska som det är nu!
Canal Digital har inte börjat sända svensk kommentator på satellit än, och de flesta plockar signalen härifrån (väntar på svar från CD när de kommer igång)
Har fått detta svar från Eurosport
” De är igång men alla distributörer har inte gått över till svenskkommenterat eller hunnit ställa om sin teknik än. Kontakta din distributör för att höra vad som gäller hos dig. ”
Redigerat av lindo, 20 april 2010 - 17:45.
Postad 20 april 2010 - 17:47
"Tyvärr" är det väl så att de inte vill göra allt för mycket på en gång och just nu är de upptagna med att konvertera kanaler till MPEG4. När de väl har gjort det så ska HDTV in hos ADSL kunderna. Frågan är om de släpper fler kanaler samtidigt eller om det kommer senare.
Själv blir jag förvånad om det händer någonting på HDTV fronten före September, men då är jag skadad ifrån Comhems katastrofala lansering.
Tycker också att danskan på Eurosport är irriterande, svårt att följa snookern när halva tiden går åt till att förstå hur de räknar.
Satt precis på canaldigital där de lista vilka operatörer som har HD kanaler i sina utbud. Telia låg sist på 0, och högst låg Canal Digital och Comhem med 13 kanaler.
TV-operatör Antal HDTV-kanaler
Canal Digital 13
Com Hem 13
Viasat 5
Tele2 3
Boxer (via IPTV) 2
Telia 0
Egentligen borde det kanske stå 1 på Telia, då de har SvtHD.
Postad 20 april 2010 - 18:02
Canal Digital har inte börjat sända svensk kommentator på satellit än, och de flesta plockar signalen härifrån (väntar på svar från CD när de kommer igång)
” De är igång men alla distributörer har inte gått över till svenskkommenterat eller hunnit ställa om sin teknik än. Kontakta din distributör för att höra vad som gäller hos dig. ”
Det där gäller Eurosport 2, har inte den kanalen så kan inte kolla. Men det är danska kommentatorer på vanliga Eurosport och där har det ju varit svenska kommentatorer i åratal.
Satt precis på canaldigital där de lista vilka operatörer som har HD kanaler i sina utbud. Telia låg sist på 0, och högst låg Canal Digital och Comhem med 13 kanaler.
Canal Digital 13
Com Hem 13
Viasat 5
Tele2 3
Boxer (via IPTV) 2
Telia 0
Nej, 0 HD stämmer nog bra lite beroende på hur man räknar. Antar att ADSL fortfarande dominerar hos Telia och de har ju inte SVTHD.
Postad 20 april 2010 - 18:04
Problemet gäller vanliga Eurosport och inte Eurosport 2.
Vanliga Eurosport har svenska kommentatorer i stort sett hela tiden, men nu är det fel och det är danska kommenatorer.
Edit: har pratat med Telia och dom vet om problemet och felsökning pågår!
Redigerat av HkanW, 20 april 2010 - 18:06.
Postad 20 april 2010 - 18:13
Vanliga Eurosport har svenska kommentatorer i stort sett hela tiden, men nu är det fel och det är danska kommenatorer.
Ursäkta ihop blandningen av Eurosport kanalerna
Svarade på kommande kommentator på Eurosport 2....
Postad 20 april 2010 - 19:02
Det är ett känt fel. antar att det beror på att Eurosport har bytt id på språket igen. De gjorde ju det under tour de france i somras. Någon som har Eurosport via satellit och kan bekräfta det?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 april 2010 - 19:38
Ser inte ut att vara ändrat på satelliten APID 644 för svenskaDet är ett känt fel. antar att det beror på att Eurosport har bytt id på språket igen. De gjorde ju det under tour de france i somras. Någon som har Eurosport via satellit och kan bekräfta det?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 april 2010 - 20:49
Jag kör med HDMI -DVI omvandlaren jag fick med mitt ATI grafikkort, det fungerar i alla fall på min tv kopplad till VIP1910 boxen.Går det och koppla en 1963:a box via hdmi till en lcd dataskärm med dvi in enbart via denna kabel HDMI - DVI-D kabel - 1m ?
Redigerat av Unregistered31511, 20 april 2010 - 20:53.
Postad 20 april 2010 - 20:56
Ser inte ut att vara ändrat på satelliten APID 644 för svenska
Oki, det beror iofs på vilken satellit man tar det ifrån, för den finns väl på flera?
Det står i interna system att det är det som är orsaken. Jag antar att det arbetas på att få tag i någon som kan ta sig till bergrummet och åtgärda problemet.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 20 april 2010 - 20:59
Boxer via IPTV men Canal digital via Parabol, varför? Canal digital finns väl via IPTV de ocksåSatt precis på canaldigital där de lista vilka operatörer som har HD kanaler i sina utbud. Telia låg sist på 0, och högst låg Canal Digital och Comhem med 13 kanaler.
Canal Digital 13
Com Hem 13
Viasat 5
Tele2 3
Boxer (via IPTV) 2
Telia 0

Postad 20 april 2010 - 21:13
Hos DI skriver de 633.000 med ett kundintag på 13.000, det lär ju vara summan för alla länder.Antalet IPTV kunder hos Telia steg under Q1 med 15000 till totalt 411000
Postad 20 april 2010 - 21:28
Ja, siffrorna jag skrev gäller SverigeHos DI skriver de 633.000 med ett kundintag på 13.000, det lär ju vara summan för alla länder.
Postad 20 april 2010 - 21:42
Någon har fel på antalet nya kunder då.Ja, siffrorna jag skrev gäller Sverige
Postad 21 april 2010 - 08:34
Men när jag flyttade över kablarna till nya boxen får jag bara upp dom blinkande prickarna och när själva bilden ska visas så blir den bara grå (har HDMI). jag får bild med scart och har provat grejen med att starta om boxen och hålla in infoknappen för att komma till menyn man får fram om man kan välja utgång där, men det alternativet finns inte med ens, gjorde det på gamla boxen.. har kopplat både direkt box till tv och genom min förstärkare men funkar inte ändå..
År tacksam för råd/ ideer. Jimp
Postad 21 april 2010 - 09:14
Har dom hittat den som har nyckeln till bergrummet så dom har kunnat gå in och åtgärda feletOki, det beror iofs på vilken satellit man tar det ifrån, för den finns väl på flera?
Det står i interna system att det är det som är orsaken. Jag antar att det arbetas på att få tag i någon som kan ta sig till bergrummet och åtgärda problemet.
Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 21 april 2010 - 12:49
Du har nog kanske fått en box med det "gamla" HDCP-chippet. Läs bakåt i denna tråden för att få instruktioner.Hej, jag bytte i veckan från Motorola 1910-1 till en 1963 för att kunna spela in program.
Men när jag flyttade över kablarna till nya boxen får jag bara upp dom blinkande prickarna och när själva bilden ska visas så blir den bara grå (har HDMI). jag får bild med scart och har provat grejen med att starta om boxen och hålla in infoknappen för att komma till menyn man får fram om man kan välja utgång där, men det alternativet finns inte med ens, gjorde det på gamla boxen.. har kopplat både direkt box till tv och genom min förstärkare men funkar inte ändå..
År tacksam för råd/ ideer. Jimp
mvh: MrVan
Postad 21 april 2010 - 13:33
Faktum är nog att strömmarna från början innehåller precis det du pratar om, men att Telia aktivt separerar ut teletext/subtitlingdatan. För teletexten så tillför det ju ett mervärde i och med att man kan komma åt valfri textTV-kanal snabbt och lätt. Men för vanlig subtitling känns det som något annat är anledningen. Förmodligen för att spara bandbredd (så att bara den data som kunden behöver skickas till boxen)...Här du lite mer "teknisk" information:
Det borde vara trivialt att muxa om strömmarna, kan nog till och med göras i realtid, och lägga till textningen inuti transportströmmen på samma sätt som på de andra kanalerna utifrån det material ni nu skickar ut på annat sätt. Då har ni inga som helst problem med synkningen och ni får en enhetlig lösning.
Så hur kan ni misslyckas med att implementera en så pass enkel lösning?
Det ni valt att göra är ju så otroligt mycket krångligare, fulare och framfört nästan helt omöjligt att göra bra.
Postad 21 april 2010 - 13:37
Vad för modell av TV respektive receiver har du? Testat med mer än en hdmi-kabel?Hej, jag bytte i veckan från Motorola 1910-1 till en 1963 för att kunna spela in program.
Gällande boxar med gamla chip så tror jag det problemet åtgärdades med mjukvara tidigare i våras, så att det inte ska skilja något att tala om mellan boxar med olika chip. Tricket med att testa en längre hdmi-kabel kanske ändå funkar på kombinationer där det strular...?
Postad 21 april 2010 - 14:52
Som jag saknar Roberto och Anders.
Hur kan ett sådant fel få ta närmare 24 timmar att åtgärda.
Även om Eurosport gör sådana ändringar borde väl telia vara informerade och litet förberedda, eller?
Om inte, då borde man se till så att det finns en handlingsplan från vardera sida.
Man har ju tydligen varit ute för detta problem tidigare under TdF förra året. Och även under andra sändningar.
Lär man sig inte av misstagen? Det är för dåligt.
Mycket besviken här när man spelat in cykelloppet. ###### tur det än så länge inte ser ut att bli en svensk segrare.
Då hade jag blivit tvungen att gå på krigsstigen ordentligt.
Postad 21 april 2010 - 15:50
..........................................
Hur kan ett sådant fel få ta närmare 24 timmar att åtgärda.
.....................................
Det är nog över 48 timmar som felet har varit!
Postad 21 april 2010 - 16:29
Någon har fel på antalet nya kunder då.
Telia-Sonera har tappat 5000 kunder i Estland och 2000 kunder i Danmark
15000 nya i Sverige och 5000 nya i Litauen
totalt: 13000
Så det är inget fel

Postad 21 april 2010 - 17:25
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 21 april 2010 - 17:32
Det är nog över 48 timmar som felet har varit!
Beräknad klartid är just nu 10:00 imorgon så det blir över 48 timmar då.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 21 april 2010 - 18:16
Beräknad klartid är just nu 10:00 imorgon så det blir över 48 timmar då.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Felet uppstod i måndags!

Så nog om detta, ser fram emot att få tillbaka dom svenska komentatorerna.
Postad 21 april 2010 - 18:33
jag har en samsung 40" lcd och en yamaha förstärkare.. har provat med component kablar och olika Hdmi kablar, ingen skillnad =(Vad för modell av TV respektive receiver har du? Testat med mer än en hdmi-kabel?
Gällande boxar med gamla chip så tror jag det problemet åtgärdades med mjukvara tidigare i våras, så att det inte ska skilja något att tala om mellan boxar med olika chip. Tricket med att testa en längre hdmi-kabel kanske ändå funkar på kombinationer där det strular...?
Postad 21 april 2010 - 22:01
Det var problem med 18:10 sändningen av de regionala nyheterna på SVT. Vi hoppas på att felet är åtgärdat till 19.15 sändningarna.
Det verkar som det inte var problem med alla sändningar utan bara sändningarna i norra Sverige. Det är även problem med SVT 1 i norra Sverige just nu, det blir bara svart bild.
Jag tror dock att de flesta tittade på SM-finalen i hockey så det var inte så många som stördes av det hoppas jag.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 april 2010 - 11:41
"De kraschade datorerna påverkar Telias verksamhet främst genom att kundtjänsten får svårt att jobba utan fungerande datorer, vilket gör att kunderna får vänta längre på hjälp. "
Kanske ingen större idé att sätta sig i telefonkö till Telia idag om det inte är akut.
http://www.idg.se/2.1085/1.312801
Postad 22 april 2010 - 15:04
Sorry om detta är mot reglerna men var är bättre att ställa denna fråga än här? :-)
Redigerat av tinybox, 22 april 2010 - 15:05.
Postad 22 april 2010 - 15:38
Kör HDMI via min Pioneer (SC-LX72) förstärkare.
Funkar klockrent!
Postad 22 april 2010 - 20:29
Har bestämt för mig att jag fick hemskickat ett brev från Telia (är fiberkund) där det stod att om du förlänger (eller nytecknar) viasat sport i 12 månader innan den 1:e Maj så skulle man få det för 99 kr/mån.
Tyvärr slängde jag brevet och när jag ringde Telia så sa de att det från och med den första April kostade 139 kr/mån, de visste ingenting om något erbjudande. Ringde två gånger och fick samma svar båda gångerna.
Minns jag så fel eller är det någon som har information om detta?
Postad 22 april 2010 - 21:31
Lägg ut en annons i Marknaden, där du annonserar gratis.Är det någon som vill köpa Motorla VIP 1963 boxen (Telias inspelningsbara IPTV-box) billigt? Har även en annons på blocket där ni hittar kontaktinfo.
Sorry om detta är mot reglerna men var är bättre att ställa denna fråga än här? :-)
Postad 23 april 2010 - 01:29
Har dom hittat den som har nyckeln till bergrummet så dom har kunnat gå in och åtgärda felet
Vet inte, men det har fungerat sen lunch igår om jag företog det rätt
Markus Johansson
Telia Kundservice
Har bestämt för mig att jag fick hemskickat ett brev från Telia (är fiberkund) där det stod att om du förlänger (eller nytecknar) viasat sport i 12 månader innan den 1:e Maj så skulle man få det för 99 kr/mån.
Minns jag så fel eller är det någon som har information om detta?
Jag tror du mins fel, det var 1/4 som gällde har jag för mig. Det var ju den dagen man fick Visat Hockey.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 april 2010 - 06:11
Jag tror du mins fel, det var 1/4 som gällde har jag för mig. Det var ju den dagen man fick Visat Hockey.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Fel, i brevet står det att kanalen är tillgänglig från och med 1/4, dock gäller gamla priset om man förlänger med 12 månader före den 1/5-2010 . Jag har brevet precis framför datorn här av den anledningen att jag inte skall glömma av att förlänga innan den 1/5...
EK
Postad 23 april 2010 - 06:20
När jag fick brevet tyckte jag också det var konstigt att det stod att man kunde förlänga fram till 1/5, men så stod det i brevet jag också fick (ADSL). Har också kvar brevet, daterat den 17 mars. Lite för ofta kundtjänst inte har en aning om vad som förmedlas till marknaden.Fel, i brevet står det att kanalen är tillgänglig från och med 1/4, dock gäller gamla priset om man förlänger med 12 månader före den 1/5-2010 . Jag har brevet precis framför datorn här av den anledningen att jag inte skall glömma av att förlänga innan den 1/5...
EK
Redigerat av redina, 23 april 2010 - 06:22.
Postad 23 april 2010 - 09:39
Varför inget ljud på 22.15 sändningen av regionala nyheter SVT igår 22/4?
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 23 april 2010 - 09:40.
Postad 23 april 2010 - 13:53
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 april 2010 - 14:07
Varför inget ljud på 22.15 sändningen av regionala nyheter SVT igår 22/4?
Vilken av dem? Är det ljud via SVT play?
Markus Johansson
Telia Kundservice
5 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Bing (1), jonserik