Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svenska HDTV-kanaler

1540 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 december 2008 - 13:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

ehhh nu pratar jag inte om loggan utan program :P

Of course...men än så länge finns bara loggan att glo på...och den är ju snygg, i HD och allt... :ph34r:

Postad 02 december 2008 - 13:45

Becomesoe
  • Becomesoe
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Of course...men än så länge finns bara loggan att glo på...och den är ju snygg, i HD och allt... :ph34r:

jaja :P

Postad 02 december 2008 - 15:07

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Hoppas på fler HD kanaler snart, det har varit glest med nya HD kanaler ett tag annars.

Postad 02 december 2008 - 15:09

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
BBC HD har kört med trailers hela dagen och bilderna är bra vad jag sett.

Postad 02 december 2008 - 15:17

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1 061 inlägg
  • 0
program utbudet på nya BBC verkar va ganska patetiskt..

här finns BBC HD tablå nu:
http://scandinavia.b...com/tvschedule/

Postad 02 december 2008 - 15:26

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Mjo, men det var väl ganska givet eftersom det är en internationell version av BBC HD?

/Martin

Postad 02 december 2008 - 18:43

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Har väntat och väntat men BBC HD verkar ju vara en enormt fattig kanal. Endast Ant Attack och Planet Earth. Det kan väll ingen kanal leva på att visa?

Postad 02 december 2008 - 19:47

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Har väntat och väntat men BBC HD verkar ju vara en enormt fattig kanal. Endast Ant Attack och Planet Earth. Det kan väll ingen kanal leva på att visa?

Leva och leva. BBC är ju statligt och behöver ju inte tänka på att dra in pengar. Därtill så betalar väl Canal Digital licens till dem. Förhoppningsvis blir det bättre till jul. Nu handlar det nog mest om att få folk att hitta till kanalen.
För övrigt så kan man ju passa på att programmera alla Planet Earth-avsnitten och se dem igen i HD. Hade inte fått HD-boxen när det sändes på SVT.

Postad 02 december 2008 - 21:50

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Leva och leva. BBC är ju statligt och behöver ju inte tänka på att dra in pengar. Därtill så betalar väl Canal Digital licens till dem. Förhoppningsvis blir det bättre till jul. Nu handlar det nog mest om att få folk att hitta till kanalen.
För övrigt så kan man ju passa på att programmera alla Planet Earth-avsnitten och se dem igen i HD. Hade inte fått HD-boxen när det sändes på SVT.

BBC har en public broadcaster del og en kommersiell del. Det er det kommersielle selskapet BBC Worldwide som driver BBC's betal-tv kanaler som ikke er finansiert av lisens. Hadde ikke BBC Worldwide tjent gode penger på betal-tv kanalene så de selvfølgelig satt pengene i banken og latt være og sende kanalene :ph34r:

Serier som Planet Earth er sensasjonelt bra også i SD format og de HD klippene jeg har sett på den Britiske BBC HD er utrolig bra. BBC HD i England sender forresten i 1440x1080i mens Canal Digitals BBC HD sender i 1920x1080i.

At BBC HD kun skal sende Ant Attack og Planet Earth i Desember er ikke helt riktig da.

Det som kommer på BBC HD i Desember er Planet Earth,Supervolcano,Nuclear Secrets,Ant Attack,BBC Proms,Hannibal - The Man, The Myth, The Mystery ,The Bear Man Of Kamchatka ,Trek - Spy On The Wildebeest og Desert Lions .

Det er i alle fall mange av disse seriene jeg mer eller gjerne vil se i HD og det er fint at de sendes ofte så kan jeg se de når det passer. Med godt over 10 HDTV kanaler så finner man nå mer å se på også ;-)

Det er selvfølgelig mye repriser på BBC HD siden kanalen sender hele døgnet og ikke bare 6 timer slik BBC HD gjør i England. Det er en meget bra start og det selvfølgelig bare bedre og bedre siden BBC legger om all produsjon til HD format.

Redigerat av Bobben_no, 02 december 2008 - 21:52.

Postad 15 december 2008 - 12:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0
Jag är inte helt nöjd med bildkvaliteten på BBC HD. Har kollat en del på Planet Earth och visserligen var det ett år sedan den gick på SVT HD, men jag vill minnas att det såg bättre ut då. Källan är ju 1080p (finns på Blu Ray) så det är ju rätt avgörande hur kanalen hanterar källmaterialet.
De flesta, även kanalerna själva, verkar vara nöjda med att en HD-kanal ser bättre ut än motsvarande på SD, men för min del jämför jag hellre med andra HD-kanaler och där är fortfarande SVT HD, History HD och Voom HD, ibland Discovery HD snäppet bättre än andra HD-kanaler. Nu syftar jag på videobaserade TV-serieroch filmer. Långfilm ser inte bättre ut än DVD på någon HD-kanal.

Postad 15 december 2008 - 19:17

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Såg att Canal Digital börjar köra Serie A i HD ! Det tackar vi för. (Italienska ligan alltså..)

Postad 15 december 2008 - 19:45

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Då ska jag börja titta. Har dissat serie A då bildkvalliten varit usel och verkat anpassad för små tjockapparater högt upp på en hylla i ett fik någonstans i södra Italien.

Postad 15 december 2008 - 23:13

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Jag är inte helt nöjd med bildkvaliteten på BBC HD. Har kollat en del på Planet Earth och visserligen var det ett år sedan den gick på SVT HD, men jag vill minnas att det såg bättre ut då. Källan är ju 1080p (finns på Blu Ray) så det är ju rätt avgörande hur kanalen hanterar källmaterialet.
De flesta, även kanalerna själva, verkar vara nöjda med att en HD-kanal ser bättre ut än motsvarande på SD, men för min del jämför jag hellre med andra HD-kanaler och där är fortfarande SVT HD, History HD och Voom HD, ibland Discovery HD snäppet bättre än andra HD-kanaler. Nu syftar jag på videobaserade TV-serieroch filmer. Långfilm ser inte bättre ut än DVD på någon HD-kanal.

Nåja, nog har jag sett filmer som är klart bättre än DVD på C+FILM HD. Men jag håller med om Planet Earth på BBC HD, det är inte samma kvalitet som när SVT HD sände serien, långt därifrån. Trodde först det var uppskalad PAL, men det är lite bättre än så. Men inte mycket.

Postad 16 december 2008 - 07:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Håller med om att BBC HD inte har den kvaliten på sändningarna som jag hade förväntat mig, hade hoppats mer från Planet Earth, jag såg den aldrig på SVT. På DVD lär den vara ganska kass, hade egentligen inte tänkt satsa på blu-ray men det kanske man blir nöd till för att få bra kvalité på detta?

Om man ser till Voom så blir man ju egentligen förvånad att det kan se så bra ut som det gör, undrar om de fuskar och ökar kontrast, skrärpa, färger i utsändningen så att man luras till att det är bättre än det är?

Det finns också vanliga SD kanaler som jag tycker har en väldigt bra skärpa tex TV8, man misstänker samma där att det kanske är "fusk" bakom?

Postad 09 januari 2009 - 14:22

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0
Animal Planet HD kommer att börja sända hos Canal Digital den 3 februari

Postad 09 januari 2009 - 16:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Bra! Här är nyheten:

http://www.canaldigi...seras-i-Norden/

Postad 11 januari 2009 - 00:17

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Bra! Här är nyheten:

http://www.canaldigi...seras-i-Norden/

Vad händer hos ComHem?

Postad 11 januari 2009 - 00:45

Nuts
  • Nuts
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Animal Planet HD härligt :)

Postad 11 januari 2009 - 10:08

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1 006 inlägg
  • 0

Vad händer hos ComHem?

inte ett piss :)

Postad 11 januari 2009 - 10:22

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Jag undrar vart SVTs HDTV satsning tog vägen? Det är ju knappt några serier eller filmer som man visar i HD format längre som typ The Tudors som dom började visa i HD den första säsongen eller filmen Harry Potter som visades igår som finns som HD.Dom sänder inte heller några sportevenamang längre i HD.Inte heller TV4 har ju satsat så himla mycket på HD sändningar som ex. LA LIGA sänds faktist i HD, även om det är enstaka matcher i varje omgång.Och även hos TV4 är det serier och filmer som finns i HD format som man väljer att sända som SD.

Postad 11 januari 2009 - 12:22

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Det är förmodligen en prisfråga. De är inte producerade inhouse, troligen vill producenterna ha mer betalt för HD-versionen än vad SVT tycker det är värt.

Men egetproducerat sänder de ofta i HD, t.ex. Så skall det låta, Allsång på Skansen, På spåret, Carin 21:30, m.fl.

Postad 11 januari 2009 - 13:47

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
SVT verkar ha lite högre krav på sina HD sändningar, det dom sänder är ju helt överlägset alla andra kanalers HD kvalitet.

Postad 11 januari 2009 - 17:00

stickan08
  • stickan08
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Härligt svar jag fick ifrån SVT Tittarservice när jag ställde samma fråga som jag skrev i forumet.

Hej och tack för ditt mejl.

I dag sänds SVT HD ut på tre sätt:
1. via satellit (Canal Digital),
2. i Com Hems kabelnät
3. och delar av det digitala marknätet (Stockholm med Mälardalen, Västerås och Uppsala)
SVT HD är en fri-tv-kanal som SVT:s alla andra kanaler

Vänliga hälsningar
Tittarservice

Postad 12 januari 2009 - 13:57

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Ännu en totalt menlös kanal. :) Varför kan vi inte få MTVNHD!

Någon som vet hut det går med Kanal5 HD, är det något på gång eller?

Postad 12 januari 2009 - 17:47

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Och MTVNHD är inte meningslös?
Snacka om att kasta sten i glashus, Animal planet bidrar ju i alla fall med något.

Postad 15 januari 2009 - 09:17

Kitte
  • Kitte
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

SVT verkar ha lite högre krav på sina HD sändningar, det dom sänder är ju helt överlägset alla andra kanalers HD kvalitet.

Av de HD-kanaler jag ser över IPTV tycker jag att Voom har haft bästa kvaliteten. Ishockey på SVT är dock ganska schysst, man ser ju t om pucken! Däremot är Canal+ HD en besvikelse - SD utsändningarna från Kanal5 och TV4 är oftast bättre än HD från Canal+. MTV i HD är också riktigt schysst och blir ju inte sämre av surroundljudet!

Postad 15 januari 2009 - 09:24

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Vad har du för bitrate på HD-kanalerna över IPTV?

Postad 15 januari 2009 - 14:57

Kitte
  • Kitte
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Det varierar mellan kanalerna, men drygt 18-19 Mbps har jag för mig att det var. Bandbredden i min ADSL2+ linje är just nu 21 Mbps och den räcker till, men så mycket mera blir det inte över. Notera att mitt inlägg bara var en generell iaktagelse kring kvaliteten på HD och jag råkar ha det över IPTV. Jag arbetar för en utländsk ISP som har IPTV i sitt tjänsteutbud, men HD ingår inte i den tjänst vi levererar till våra slutkunder som har ADSL-baserade bredbandsanslutningar.

Postad 15 januari 2009 - 17:04

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Ja, inte minst om man jämför med TV4 HD. jag har ärligt talat väldigt svårt att se någon skillnad i kvalitet på deras vanliga digitala kanal och HD.

Finns dock andra kanaler där jag tycker att jag ser bra bild. Viasat sport har vissa sändningar som är riktigt bra (Amerikansk fotboll t ex) och Euorosport också.

Men, TV4 HD är så kass att jag ska ta bort den från mitt utbud och välja en annan kanal istället....

Postad 15 januari 2009 - 17:12

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Ja, inte minst om man jämför med TV4 HD. jag har ärligt talat väldigt svårt att se någon skillnad i kvalitet på deras vanliga digitala kanal och HD.

Finns dock andra kanaler där jag tycker att jag ser bra bild. Viasat sport har vissa sändningar som är riktigt bra (Amerikansk fotboll t ex) och Euorosport också.

Men, TV4 HD är så kass att jag ska ta bort den från mitt utbud och välja en annan kanal istället....

Jag tyckte de hade suverän kvalitet på Heroes när den gick. Jämför du TV4 HD och vanliga TV4 när de verkligen sänder program i HD? Det är inte så ofta och indikeras med "HD" intill 4-loggan.

Redigerat av hakanh65, 15 januari 2009 - 17:13.

Postad 15 januari 2009 - 17:16

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Då är det ingen HD sändning du har sett på TV4 HD, bara uppskalat SD.

Oskyldigt dömd som gick på TV4 HD hade kalas fin HD bild!

Postad 16 januari 2009 - 08:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har TV4 minskat sitt HD utbud? Jag har för mig att i slutet av förra året så gick de flesta program med en TV4HD logo, tex nyheterna och nu verkar det som att inte ens HD programmen sänds med HD logo. Som sagt så är det svårt att se skillnad, några direktsända och amerikanska filmer där ser man skillnad på SD vs HD, men det var mycket som också gick som skulle var HD där man inte såg någon skillnad alls :)

Postad 17 januari 2009 - 11:53

punktniklas
  • punktniklas
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Har TV4 minskat sitt HD utbud? Jag har för mig att i slutet av förra året så gick de flesta program med en TV4HD logo, tex nyheterna och nu verkar det som att inte ens HD programmen sänds med HD logo. Som sagt så är det svårt att se skillnad, några direktsända och amerikanska filmer där ser man skillnad på SD vs HD, men det var mycket som också gick som skulle var HD där man inte såg någon skillnad alls :)

Det är ungefär lika mycket som det varit ett tag. Ett par serier och några filmer då och då. Nyheterna har väl aldrig producerats i HD?

De listar vilka program de visar i HD här: http://www.tv4.se/1.320342 I början fanns det en länk till den här sidan från startsidan. Nu kan jag bara hitta den genom att söka på "tv4hd" (i sökrutan på tv4.se)

Postad 17 januari 2009 - 12:16

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Inget 24 i HD innan mars? Blir väll att ta den skumma vägen för att se det i rätt kvallité. Synd då man har HDTV från Canal+.

Fler serier man inte kan se i HD med C+/SVT/TV4 :
Dexter (när då?)
Prision Break
Battlestar Galactica

Postad 17 januari 2009 - 16:19

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Har TV4 minskat sitt HD utbud? Jag har för mig att i slutet av förra året så gick de flesta program med en TV4HD logo, tex nyheterna och nu verkar det som att inte ens HD programmen sänds med HD logo. Som sagt så är det svårt att se skillnad, några direktsända och amerikanska filmer där ser man skillnad på SD vs HD, men det var mycket som också gick som skulle var HD där man inte såg någon skillnad alls ;)

Kommer inte ihåg om det var då men under en period fuskade TV4 och körde med HD loggan hela tiden.

Postad 17 januari 2009 - 16:25

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
HD sändningarna har väll varit en riktig flopp när det gäller de svenska kanalerna SVT och TV4, bara några enstaka program i HD ( och vissa har varit bra ).

Postad 17 januari 2009 - 16:31

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Kommer inte ihåg om det var då men under en period fuskade TV4 och körde med HD loggan hela tiden.

Ja, till viss del verkar HD sändningarna vi har i Sverige vara en bluff. Många program i HD kanaler är ju SD program som är uppskalade, och inte ens så att de skalas upp bättre än vad ens egen TV skulle klara av. Allstå är det inte nämnvärd skillnad på SD och HD versionerna.

Med tanke på att det gjorts reklam som "5 gånger bättre bild med HD TV" så tycker jag nog att det skulle vara äkta HD som sänds i en HD kanal, inte bara enstaka HD program och de andra vanliga SD program. Och en kanal som speglar alla sina sändningar till både SD och HD har nog troligtvis mestadels SD.

Jag har mina misstankar om TV1000HD som gör just det, och jag är rätt skeptisk till att det är riktiga HD filmer (HD DVD eller Bluray i så fal väl??) de visar utan hin håle tro't om det inte är mestadels uppskalad SD. Någon som vet?

Canal+ har ett eget utbud för sin HD filmkanal, är det mer HD kvalitet på dem?

Postad 18 januari 2009 - 10:34

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4 026 inlägg
  • 0

Jag har Film HD och dem flesta filmer som visas där har relativ hög kvalitet. Men inte alla.

Postad 18 januari 2009 - 12:47

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Tycker också Canal+ för det mesta har bra kvalitet på de filmer de visar i HD. Såg "Curse of the Golden Flower" på TV1000HD när jag hade den kanalen i samband med gratisperiod, o den filmen var definitivt uppskalad SD !

National Geographic kan ha mycket bra bild på de bitar som är i HD, men de blandar friskt riktigt dålig SD med HD i ett o samma program. Ofta kan dokumentärer mer riktigt gammalt filmmaterial ha riktigt dålig bild, medan nyinspelat material utan tvekan är HD.

Jag tror inte att vi kommer o se så många nya kanaler i HD över marknätet mer än SVT HD som sänds idag över vissa orter (?). Med tanke på hur mycket mer bandbredd HDTV behöver så är det nog i stort sett bara över satellit som det kan finnas plats för mycket mer. O TV-bolagen tänker nog att kvantitet går före kvalitet när det gäller TV-kanaler :)

Postad 18 januari 2009 - 12:58

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

Jag tror inte att vi kommer o se så många nya kanaler i HD över marknätet mer än SVT HD som sänds idag över vissa orter (?). Med tanke på hur mycket mer bandbredd HDTV behöver så är det nog i stort sett bara över satellit som det kan finnas plats för mycket mer. O TV-bolagen tänker nog att kvantitet går före kvalitet när det gäller TV-kanaler :)

Det stämmer med dagens teknik, men nu är DVB-T2 i praktiken klar och har börjat testas av BBC i UK och de räknar med att komma igång med reguljära sändningar i slutet av året. Denna teknik kräver bara ca 30% av bandbredden i DVB-T och tillsammans med MPEG4 skulle man få plats med rimligt antal HDTV-kanaler (någon kan säkert räkna ut hur många som skulle få plats i en mux).

Postad 18 januari 2009 - 16:07

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Problemet är att alla HD kanaler är skit egentligen, bara eviga repriser, varför ska man betala för det?

Postad 18 januari 2009 - 16:19

Kitte
  • Kitte
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag ser knappt någon skillnad på kvaliteten i HD-kanalen jämfört med de vanliga kanalerna från Canal+.

Redigerat av Kitte, 18 januari 2009 - 16:20.

Postad 18 januari 2009 - 17:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag ser knappt någon skillnad på kvaliteten i HD-kanalen jämfört med de vanliga kanalerna från Canal+.

...hur stor TV.... hur nära har du suttit. Stor nog/nära nog så ser du.

Postad 18 januari 2009 - 17:38

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Ser man en fotbollsmatch på Canal+ Sport HD så suger det ganska mycket när matchen är slut och man skftar över till Canal+ Sport 1 eller 2.

Postad 19 januari 2009 - 16:56

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2 396 inlägg
  • 0
Och då är bilden på C+ Sport HD rätt medioker. Matcherna på sport 1, 2 och Extra är ibland i pinsam kvalité.

Redigerat av Tomanista, 19 januari 2009 - 16:56.

Postad 19 januari 2009 - 17:04

Beek
  • Beek
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Problemet är att alla HD kanaler är skit egentligen, bara eviga repriser, varför ska man betala för det?

Särskilt BBC HD är en riktig besvikelse! Hade förväntat mig mer variation än det som visas. Hela BBCs nya förpackning är en besvikelse. Hur många ggr kan man visa samma avsnitt av 'My Hero'? Blir inte banden utslitna?

Postad 19 januari 2009 - 17:39

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det var säkert så, för ett tag så tyckte jag att nästa allt i TV4HD gick i "HD" men det gjorde det antagligen inte då, utan enbart loggon!

Tycker det som SVT sänder i HD är bra, särskilt det som är nyproducerat, det är ju också program som man kan titta på. Annars så finns det bra HD-kvalité i tex Voom men då är det mer själva innehållet som briser :)

Postad 19 januari 2009 - 19:33

reslfj
  • reslfj
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Det stämmer med dagens teknik, men nu är DVB-T2 i praktiken klar och har börjat testas av BBC i UK och de räknar med att komma igång med reguljära sändningar i slutet av året.

Helt rigtigt - fra 2. december i Manchester/Liverpool området og straks derefter i Wales, Devon, Cornwall og Border områderne. Desuden vi BBC sende i London områden og evt. andre storbyer også kort efter 2 december 2009.

Denna teknik kräver bara ca 30% av bandbredden i DVB-T

Så godt er det dog ikke. DVB-T2 vil i Sverige kunne overføre omkring 34 Mbps i en UHF multiplex mod nu 22 Mbps. Dette er ca 55% mere kapacitet (eller sagt på en anden måde kræver ca 65% båndbredde)

Kombineret med nyeste MPEG-4 encoders forventes det i UK, at man kan overføre 4 HD kanaler i en 36 MHz UHF multiplex fra 2010/11. En svensk (7 MHz) VHF multiplex kan forventes at kunne overføre 3 HD kanaler plus omkring 1-2 SD kanaler.

Lars :)

Postad 19 januari 2009 - 21:06

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
För att framhäva kanaler med bra bild i HD så tycker jag ofta att VoomHD har mycket klar och tydlig bild på många program. Att det är skitprogram är dock bara synd.

När SVT har utsändningar i HD så tycker jag den kanalen som sänder samma program i SD format har en tydligare och finare bild när den blir nerskalad från HD. Detsamma gäller hockey´n & Fotbollen i Canal+ Sport. Däremot tycker jag det sällan är speciellt mycket bättre bild på Canal+ Film HD. Många gånger är det svårt att se om inte omöjligt skillnaden mellan SD & HD sändning av en film som de kör parallellt.

Discovery, National Geographic & History CH tycker jag det ofta är skillnad mellan de olika sändningarna.

Men som sagt, VoomHD har bästa bilden för det mesta enl. mig...

Sitter 3.5M från en 42" Panasonic plasma PV70 med CD HDbox utan hårddisk..

Postad 19 januari 2009 - 21:28

Kitte
  • Kitte
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Håller helt med dig vad gäller såväl voom (teknisk kvalitet men dåligt innehåll) och Canal+ Film HD (inte bättre kvalitet än på SD). Själv har jag en Toshiba 47" Regza och sitter på ca 3 m.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.