Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 januari 2008 - 16:40

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Jag har har ett problem med boxen att jag får röda och gröna horisontella streck som liksom blixtrar till över skärmen. Detta är min 2:a box och den första hade inte detta problem.
Har kopplat in den gamla hd-boxen också för att kolla att det inte är något problem med hdmi-ingången på tv:n.
Är det någon som sett liknande problem med den nya hd-boxen?

Jag har haft samma störningar 3 ggr och var gång har de försvunnit efter det att boxen varit strömlös under natten. Det räckte inte att bara koppla bort strömmen kortare tider.
Har du kopplat boxen direkt till TVn eller går signalen via en bildväxel?

Postad 13 januari 2008 - 17:20

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag har har ett problem med boxen att jag får röda och gröna horisontella streck som liksom blixtrar till över skärmen. Detta är min 2:a box och den första hade inte detta problem.
Har kopplat in den gamla hd-boxen också för att kolla att det inte är något problem med hdmi-ingången på tv:n.

Jag har haft samma störningar 3 ggr och var gång har de försvunnit efter det att boxen varit strömlös under natten. Det räckte inte att bara koppla bort strömmen kortare tider.

Boxen är kopplad direkt till TV.
Ska pröva om det hjälper att ha boxen strömlös en längre tid. Funderar också på att skaffa en annan hdmi-kabel för att testa.

Postad 13 januari 2008 - 17:22

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Ska pröva om det hjälper att ha boxen strömlös en längre tid. Funderar också på att skaffa en annan hdmi-kabel för att testa.

Jag felanmälde problemet och fick en ny box.
Blev visst lite fel skrivet av ozzo.

Redigerat av OZZO, 13 januari 2008 - 17:24.

Postad 13 januari 2008 - 18:30

jrj
  • jrj
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag felanmälde problemet och fick en ny box.
Blev visst lite fel skrivet av ozzo.

Felanmälde boxen. Får en ny (blir den 3:e boxen). Hoppas det inte blir ett tröskverk. :)

Postad 13 januari 2008 - 18:31

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Nu har jag kört den nya boxen ett tag: den laggar den här med baah då är det mjukvaran som är felande MEN denna är även den tyst. que vill du ha en tyst box? :)
Skämt åsido denna fungerar precis som min gamla så den åker nog tillbaka, vi får se efter ett par dagars ytterligare testkörning.

Postad 13 januari 2008 - 19:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nu har jag kört den nya boxen ett tag: den laggar den här med baah då är det mjukvaran som är felande MEN denna är även den tyst. que vill du ha en tyst box? :)
Skämt åsido denna fungerar precis som min gamla så den åker nog tillbaka, vi får se efter ett par dagars ytterligare testkörning.

Behåll du din gamla om den var tyst, man vet inte hur boxen beter sig efter ha gått en stund. Min var också tyst i starten , ibland nu också, men stundtals och mer på senare tid så lever den om ganska mycket.

Men kanske har boxen blivit något tystare?

Postad 14 januari 2008 - 00:36

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Har haft uppe med CD några förslag på lösningar för att minska ljudet/värmen utan mekanisk lösning

1 att man inte låter HDD'n, gå hela tiden, en funktion att HDD'n går i viloläge om den inte används på en timma, eller att man själv inte har aktiverat fjärrkontrollen på en timma, en varning kommer upp att den går ner i viloläge. Med detta så kanske man kunde ha boxen på över natten (som man kan med alla andra boxar).

2 att inte HDD'n startar automatiskt, att man har ett aktivt val att nu ska den gå igång

3 att tex inte markmottagaren är på om den inte ska användas, eller eventuellt andra processer som drar ström/värme att dessa är i viloläge när de inte är aktiverade. Vet inte hur det är idag men det borde vara så att endast en SATmottagre skulle vara aktiv den som ligger ut mot TV, den andra skulle bara starta upp vid inspelning.

4 att man gör en bättre bevakning av temperaturen och varvtalsstyr fläkten efter temp i boxen, att sänka grundläget något "lägsta varvtalet", det som nu går hela tiden. Kanske bättre att den är i grundläge är tyst (ingen fläkt) och att fläkten endast startar om temperaturen går över 45C, men då låter den i dessa stunder troligen mer än den gör idag?? Man kan nog ta upp tempen i boxen några grader till 45C, det borde den klara

Det enda alternative med mjukvaran är att stänga av automatiskt timeshift och göra det som ett val i inställnings menyn eller stänga av temperatur styrt fläkt.
Som det är nu så ökar varvtalet så fort tempen är över 43 grader.

Frågan är om man överhyvudtaget ska behålla den här taskigt ihopskruvade lådan dom kallar digitalmottagare.
Nån som har erfarenhet av CDs digitalmottagare utan HD?
Börjar fundera på o skicka tillbaks hela skiten o skaffa nåt annat är tok trött på ljudet den ger ifrån sig.Eftersom lösningen förmodligen blir att stänga av timeshiftfunktionen så har man ju inte fått det man betalade för från början.Har byggt ett par mediacenter själv o alldrig lyckats så dåligt med ljudnivån som sagem har gjort med en här burken.
Kan väll inte vara så att CD väntar på att garantitiden går ut så att man sitter där med en skrammellåda till mottagare.
Skulle va nice m man fick öppna den o kolla vad som egentligen låter.

Kan inte låta bli att lägga mig i era diskusioner.
Jag tröttnade helt enkelt och öppnade boxen.
CD säger att man inte får öppna den men om man tänker efter så är den friköpt och deras garantier är ju lika med noll.
Felet som har funnits i 4 månader är ju fortfarande inte åtgärdat,det som jag (en simpel före detta stridsfordonsreparatör) åtgärdade på ca: 15 min. (går att pressa ner till 5 min. per box vid löpande band).
Nu är det väl så att man hoppas att fler ska göra detta "misstag" att öppna boxen så man inte kan åberopa garantirep. om något annat skulle strula i boxen.
Tur att inte bilfabrikanterna har samma krav(öppna inte motorhuven för då gäller inte garantin).
För min del om inte garantin gäller så hamnar boxen i elektroniklådan på återvinningstationen och programkortet i brännbart.
Hur länge ska man behöva acceptera en box som man inte är tillfredsställd med och som i detta fall nästan är obrukbar på grund av oljudet.
Att sedan påstå att en mjukvaruuppdatering ska kunna lösa problemet är minst sagt horribelt.
Vet man vad man pratar om eller är det bara för att vinna tid.
Boxen och CD:s handlande borde vara ett typiskt fall för Sverker i plus.

//Jörgen

Postad 14 januari 2008 - 09:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Håller med dig Jörgen, jag skickade in din modifieringsprocedur till CD i Stockholm, om de tar den lösningen så får du väl kräva ersättning (du har inte sökt patent än :D ).

Har som sagt frågat om jag fick göra modifieringen och fick nej. Boxen har 3 års garanti på konstruktionsrelaterade fel, och med Sagems konstruktion så gäller det nog allt som kan tänkas med den boxen :D . Därför känns det klokt att inte hamna i den debatten med CD, jag har redan bytt box 5 gånger och det är på 3månader, vad kan det bli på 3år :) Verkar finnas de som har den gamla boxen som har bytt upp till 10x, så vi får se.

Jag och några mer, har fått en månad fritt pga tinnitus i väntan på att något ska hända, så kundtjänst sa att avvakta en månad, vad som händer då :lol: Ett under, att boxen byter skepnad från tröskverk till underverk, vi får väl se. Men jag tänkte vänta den månaden som sas, och om inte det ger något så skickar jag in min box till CD så får de göra en modifiering, enligt din procedur. Eller att de moddar en ny box, men då tappar jag ju igen allt som jag har på HDD'n, och det har jag redan gjort 4X.

Kan vara att de kan göra nägot med mjukvaran, men jag tror inte det räcker. Det kanske är någon mekansisk lösning på G, men CD säger inget om det än.

Tror inte att de kan vinna tid på detta, eftersom det är ett av de fel som är den tydligaste designmissen av alla, så måste de byta ut boxarna i 3år, och det tror jag varken CD eller Sagem har lust med, så en lösning bör fram nu.

Edit: när det gäller mjukvarulösningar så tycker jag det är positivt om det kom in mera val (även utan effekten på missljud). Att man i menyn kan välja om man alltid vill ha timeshift eller inte, om man vill ha en "sleep-mode" på etc. Ett val kan tex vara att timeshift aktiveras när du rör fjärrkontrollen och stängs av om du inte rör fjärren på en timme. Med detta så skulle man troligen kunna ha boxen på för jämnan, vilket också kan vara positivt.

Redigerat av Unregistered124686ac, 14 januari 2008 - 11:16.

Postad 14 januari 2008 - 12:38

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Filmer raderas - förvirrad raderfunktion?

Nu har det hänt två gånger att inspelade filmer har raderats utan någon som helst mänsklig assistans. Första gången var jag väl lite osäker om vad som hänt men inte nu längre. Anmärkningsvärt är nog att det båda gångerna var långa filmer från Sagan om Ringen som sändes i tre avsnitt och som jag fogat samman till en fil. Kanske är det så att mjukvaran blir förvirrad av sammanfogningen, i vart fall raderfunktionen, och tar fel när något annat raderas. Har någon råkat ut för samma missöde?

Redigerat av klurig, 16 januari 2008 - 09:37.

Postad 14 januari 2008 - 13:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Filmer raderas - förvirrad raderfunktion?

Nu hr det hänt två gånger att inspelade filmer har raderats utan någon som helst mänsklig assistans. Första gången var jag väl lite osäker om vad som hänt men inte nu längre. Anmärkningsvärt är nog att det båda gångerna var långa filmer från Sagan om Ringen som sändes i tre avsnitt och som jag fogat samman till en fil. Kanske är det så att mjukvaran blir förvirrad av sammanfogningen, i vart fall raderfunktionen, och tar fel när något annat raderas. Har någon råkat ut för samma missöde?

Kan ju börja med mitt misslyckande, jag gick in i EPG'n och markerde "Sagan om ringen", senare visade det sig att det jag markerade var bara första delen (30minuter), så långt kom jag :)

Har faktiskt inte slagit ihop filer, men det kanske vi ska testa så inte det är ytterligare en bugg. Jag hittade ju ett problem i redigering och det var om man delade en film i två delar så försvann sista delen. Helt felfri är den funktionen ju inte.

Ska prova och se vad som händer när man slår ihop filer.

Postad 14 januari 2008 - 17:50

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej!

Nästa vecka (vecka 4) kommer en uppdatering av mjukvaran enligt en Piteflicka hos CD:s kundtjänst.

//Jörgen

Postad 15 januari 2008 - 17:31

csspel
  • csspel
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej
ringde CD kundtjänst (teknik) och påtalade att min box låter mycket, hans svar var att det gör sådana här saker, men då kontrade jag med att den låter ju mer än ny en dator och mycket mer än min gamla Force-530T, men då frågade han om jag hade tryckt på den för att se om ljudet ändrades och om jag hade skakat på för att se om något var löst. Jag har väl inte tryckt så mycket, men testat en del och man kan ju få ner ljudet med det.
Om det var något löst kunde jag få den utbytt, men det känns ju snarare som att fläkten sitter dåligt fast och upphängt efter ha läst forumet här.
Frågade dom om dom hade några problem med att boxarna lät mer en de borde och att jag hade hört att många har problem, då svarade han "nä han hade inte hört att det var några problem med boxen".
Antagligen standardsvar för att slippa åtgärda så mycket som möjligt, skall skaka lite på den och kolla lite till innan jag ringer dom igen.
Ni som hade fått kompensation (månad fri), tog ni det via teknik eller någon annan del av supporten.
Man kanske får hota med att lämna tillbaks den (tyckte att det var så många bra filmer i början, men sedan blev det som vanligt ganska mediokert och bara upprepningar och vädigt dyrt 385/månad+alla kort och startavgifter)

Postad 15 januari 2008 - 18:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hej
ringde CD kundtjänst (teknik) och påtalade att min box låter mycket, hans svar var att det gör sådana här saker, men då kontrade jag med att den låter ju mer än ny en dator och mycket mer än min gamla Force-530T, men då frågade han om jag hade tryckt på den för att se om ljudet ändrades och om jag hade skakat på för att se om något var löst. Jag har väl inte tryckt så mycket, men testat en del och man kan ju få ner ljudet med det.
Om det var något löst kunde jag få den utbytt, men det känns ju snarare som att fläkten sitter dåligt fast och upphängt efter ha läst forumet här.
Frågade dom om dom hade några problem med att boxarna lät mer en de borde och att jag hade hört att många har problem, då svarade han "nä han hade inte hört att det var några problem med boxen".
Antagligen standardsvar för att slippa åtgärda så mycket som möjligt, skall skaka lite på den och kolla lite till innan jag ringer dom igen.
Ni som hade fått kompensation (månad fri), tog ni det via teknik eller någon annan del av supporten.
Man kanske får hota med att lämna tillbaks den (tyckte att det var så många bra filmer i början, men sedan blev det som vanligt ganska mediokert och bara upprepningar och vädigt dyrt 385/månad+alla kort och startavgifter)

Tyvärr är det nog så att man får ha lite tur också på supporten, de flesta vet någonstans mellan noll och ingenting. Det bästa support jag har träffat på var den som erkände att han inte visste så mycket om boxen och att det var bättre att jag pratade direkt med teknikavdelningen i Stockholm. Det som är mest glädjande dock är att man inte behöver att vänta, har nog ring 10-15X, har nog aldrig väntat mer än 30 sekunder :)

Men ersättningen på en månad fick jag av en flicka på den vanliga kundsupporten under val "tekniska problem", jag blev egentligen påtryckt en fri månad, vad jag egentligen ville var att jag skulle få modda boxen själv, flickan försvann och kom tillbaka med en fri månaden men ingen accept för moddning. Rådet var att vänta till nästa månad så fick vi se vad vi skulle göra.

Försök du igen och hör vad de har för förslag på modifieringar för att få ner ljudet och tidplan för detta, samt vad du ska göra med ditt tröskverk under tiden! Om du inte lyckas få någon ersättning så hör om du kan förlänga din nöjd kund garanti, eftersom du är långt ifrån det, det brukar hjälpa :-)

Redigerat av Unregistered124686ac, 15 januari 2008 - 18:13.

Postad 16 januari 2008 - 08:48

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Själv går jag i tankarna att öppna boxen och åtgärda fläkt-problemet.
Tankarna har även vandrat åt att skaffa ett annat chassi, som är lite större och helt sonika flytta över innehållet......med lite bättre kylning/fläktar. Undra om man får behålla garantin då?? .-) :) ;) :D :D

Eftersom det verkar vara så att programvaran i boxen är specialskriven för Canal Digital så borde det väl vara så att det finns en "orginal" porogramvara från SAGEM ??
Borde den inte finnas i andra länder, tex Frankrike?
Eller är det så att denna boxen är specialtillverkad för CD?
Tänkte på att eftersom det finns både Ethernetport och USB port.....
Hackare? Kan det finnas någon som har hackat boxen osv?

Ja, lite funderingar

//Viktor

Postad 16 januari 2008 - 10:10

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Många har boxar som bullrar (inte jag) och hoppas lösa problemet med en funktion som stänger hårddisken och minska kylbehovet. Men är det inte detsamma som att dölja ett allvarligt problem med kosmetika? Sagem måste se till att det mekaniska är ok i alla boxar, inte bara vid leverans utan under hela boxens livstid.

Jag har upptäckt fördelen med att boxen ständigt spar den som visas. Ännu bättre vore det om den pågående inspelningen inte raderades vid kanalbyte. Den som stänger den automatiska inspelningen går miste om något riktigt bra.

Postad 16 januari 2008 - 10:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Många har boxar som bullrar (inte jag) och hoppas lösa problemet med en funktion som stänger hårddisken och minska kylbehovet. Men är det inte detsamma som att dölja ett allvarligt problem med kosmetika? Sagem måste se till att det mekaniska är ok i alla boxar, inte bara vid leverans utan under hela boxens livstid.

Jag har upptäckt fördelen med att boxen ständigt spar den som visas. Ännu bättre vore det om den pågående inspelningen inte raderades vid kanalbyte. Den som stänger den automatiska inspelningen går miste om något riktigt bra.

Du har helt rätt och troligen räcker det inte med att bara stänga av HDD'n (det är inte ens säkert att det är en option, för när jag tidigt pratade med CD så var det en hel del mjukvara som var tvungen att ändras om man gick på en sådan lösning). Tycker nog att det skulle vara bra att kunna stänga av HDD'n, för då kanske inte boxen låter hela natten i onödan och spelar in något som bara raderas varje timme (när den inte används). Idag så måste ju också TV'n på före boxen så att boxen delvis dränks av ljudet från TV'n. Om man väljer möjligheten att stänga av HDD'n så tycker jag att den ska starta så fort som man aktiverar fjärrkontrollen, så ljudmässigt så tjänar man inte så mycket på det, när man aktivt tittar.

Du har rätt i att funktionen är bra och den ska inte tas bort, och riktigt bra är att man kan backa i tiden och starta en inspelning på något som man har sett och som man vill spara

Postad 16 januari 2008 - 10:58

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Kanske någon i forumet kan hjälpa mig med detta. CD kundtjänst kan inte.

Jag får sedan några dagar tillbaka kraftigt förändrad volym mellan olika kanaler. Jag tar ut ljudet med S/PDIF och det har inte varit sådana skillnader förut. Jag har upptäckt att om det är en kanal med AC3 ljud så blir ljudet högt och om det inte är AC3 så blir det lågt. Skillnaden är så stor att ställer du in en "normal" volym och sedan byter kanal så antingen hör du i princip ingenting alternativt håller du på att blåsa ur TV-soffan. CD kundstjänst hade inget annat att komma med än att byta S/PDIF kabeln. Kan nämna att det inte blir sådan ljudskiftningar om jag tar ljudet via TV med SCART.

Vidare sedan några dagar tillbaka möts jag av en blå välkomsbild när jag startar mottagaren. Har inte för mig att det varit så här tidigare. Något som vet nåt? CD kundstjänst hade ingen aning.

I den info-banner som visas när man byter kanal eller trycker på I-knappen finns några saker som jag inte kan klara ut vad det betyder. I den lila ramen står det SAT (sat-kanal), ett hjärta med bokstav (anger favoritlista), ett "kort" med en siffra efter (ingen aning vad detta betyder), högtalare med siffra (anger antalet ljudkanaler? och eventuellt texten AC3 om det är AC3-ljud. Min fråga till CD kundtjänst var vad "kortet" betyder. Svar det hade dom ingen aning om.

Sista frågan gäller också info-bannern som ibland under kanalnumret kan visa med röd färg exempelvis -5, -10 eller annat tal. Vad betyder detta? Jag har aldrig sett annat än tal med -tecken framför. CD kundtjänst svar som väntat att det hade dom ingen aning om.

Postad 16 januari 2008 - 11:35

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag får sedan några dagar tillbaka kraftigt förändrad volym mellan olika kanaler. Jag tar ut ljudet med S/PDIF och det har inte varit sådana skillnader förut. Jag har upptäckt att om det är en kanal med AC3 ljud så blir ljudet högt och om det inte är AC3 så blir det lågt. Skillnaden är så stor att ställer du in en "normal" volym och sedan byter kanal så antingen hör du i princip ingenting alternativt håller du på att blåsa ur TV-soffan. CD kundstjänst hade inget annat att komma med än att byta S/PDIF kabeln. Kan nämna att det inte blir sådan ljudskiftningar om jag tar ljudet via TV med SCART.

Vidare sedan några dagar tillbaka möts jag av en blå välkomsbild när jag startar mottagaren. Har inte för mig att det varit så här tidigare. Något som vet nåt? CD kundstjänst hade ingen aning.

I den info-banner som visas när man byter kanal eller trycker på I-knappen finns några saker som jag inte kan klara ut vad det betyder. I den lila ramen står det SAT (sat-kanal), ett hjärta med bokstav (anger favoritlista), ett "kort" med en siffra efter (ingen aning vad detta betyder), högtalare med siffra (anger antalet ljudkanaler? och eventuellt texten AC3 om det är AC3-ljud. Min fråga till CD kundtjänst var vad "kortet" betyder. Svar det hade dom ingen aning om.

Sista frågan gäller också info-bannern som ibland under kanalnumret kan visa med röd färg exempelvis -5, -10 eller annat tal. Vad betyder detta? Jag har aldrig sett annat än tal med -tecken framför. CD kundtjänst svar som väntat att det hade dom ingen aning om.

Ljudvolymen brukar det kunna vara stor skillnad på beroende på om det är en stereo (högre) eller AC3-signal (lägre).
Den blå fula startbilden med den felstavade engelskan (fransk-engelska?) har funnits sedan början på min box.
Siffran efter högtalarsymbolen betyder antalet ljudspår (tex om det finns flera språk).
Det röda -talet har jag bara sett på C+ kanaler så det verkar vara något special för dem. Åldersgräns?

Postad 16 januari 2008 - 12:41

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Kortet med en siffra efter anger hur många undertexter det finns.
Siffrorna -5, -10 anger åldersgräns för filmen.

Postad 16 januari 2008 - 19:03

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Själv går jag i tankarna att öppna boxen och åtgärda fläkt-problemet.
Tankarna har även vandrat åt att skaffa ett annat chassi, som är lite större och helt sonika flytta över innehållet......med lite bättre kylning/fläktar. Undra om man får behålla garantin då?? .-) :) :) :o :D

Eftersom det verkar vara så att programvaran i boxen är specialskriven för Canal Digital så borde det väl vara så att det finns en "orginal" porogramvara från SAGEM ??
Borde den inte finnas i andra länder, tex Frankrike?
Eller är det så att denna boxen är specialtillverkad för CD?
Tänkte på att eftersom det finns både Ethernetport och USB port.....
Hackare? Kan det finnas någon som har hackat boxen osv?

Ja, lite funderingar

//Viktor

Att bygga om boxen är säkert möjligt, men jag tror nog att det finns en risk att du förlorar garantin :lol:

Att ändra mjukvaran tror jag blir lurigt, kortet och mjukvaran jobbar väl ihop och vad jag förstod så tankas kanalistan ner varje gång man sätter på boxen. Hur detta funkar med fransk mjukvara och med ett svenskt CD kort är nog tveksamt.

Postad 17 januari 2008 - 00:18

Onkyo-Albin
  • Onkyo-Albin
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
hej!
är inne på min 3:e box nu och nu börjar det likna nåt!
inga avbrytna eller missade inspelningar(har spelat in 2 prog.samtidigt också),låter ej som en minibuss,
startar inte om sig själv och bilden hackar inte så ofta.

det enda problemet som jag tycker är värt att nämna är att denna
har samma problem med kommandon ifrån fjärrkontrollen som dom båda andra har haft.
har dessutom kört med min HK-TC30 multifjärr som sänder med bra styrka utan att lyckas.

nu till lösningen på det problemet:
jag "dopar" boxen genom att jag riktar en stark handlampa mot IR-sensorn på mottagaren
samtidigt som jag använder fjärren och det funkar klockrent varje gång!
så numera sitter jag alltid och tittar med en lampa brevid mig.....släckt förstås,tills jag behöver få kontakt med
boxen
lite udda lösning kanske men den funkar ju.......

har förresten en Pioneer 434 plasma,vet inte om det är denna som stör HD-boxen

micke

Postad 17 januari 2008 - 09:46

gabbar
  • gabbar
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
En helt annan fråga....

Har CD:s gamla HDbox - ca ett år gammal - o har inte haft nämnvärda problem, annat än att jag tycker fjärrkontroll, menyer (mjukvaran...) etc är primitiva. Bilden på HD-kanalerna är ju fantastiskt bra.

Om man köper den nya HD-boxen, kan man loopa från den till den gamla (eller tvärtom)? Eller blir följden att det är den/de kanaler som är inställda på 1:a boxen i kedjan kommer att vara "signalkällan" till box 2?

Upplever ni som har den nya boxen någon kvalitetsskillnad i bilden jämfört med den gamla boxen HD/SD?

Postad 17 januari 2008 - 11:41

erimads
  • erimads
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

jag "dopar" boxen genom att jag riktar en stark handlampa mot IR-sensorn på mottagaren
så numera sitter jag alltid och tittar med en lampa brevid mig.....släckt förstås,tills jag behöver få kontakt med
boxen

micke

Jeg har oplevet at en tændt loftlampe med lavenergí pærer kan hindre fjernbetjeningen i at virke bla.a på mit JVC TV.

Erik

Postad 17 januari 2008 - 13:11

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

boxen

micke

Jeg har oplevet at en tændt loftlampe med lavenergí pærer kan hindre fjernbetjeningen i at virke bla.a på mit JVC TV.

Erik

Kolla om din TV har en funktion som reglerar skärmens ljustyrka allteftersomm det är ljust eller mörkt i rummet. Om du har det så koppla bort den funktionen och testa din fjärr. Det var lösningen for mig. Har en LCD-TV.

Postad 18 januari 2008 - 13:42

teknikpanik
  • teknikpanik
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej och tack för en bra och beskrivande tråd.
Här står citat "- om det startar en schemalagd inspelning samtidigt som man tittar på en inspelning (eller en kanal live) så avbryts det man tittar på, det går dock att att gå tillbaka och starta om den inspelningen man såg på (eller den kanal man tittade på) . Det går allså att titta och spela in samtidigt på HDD, men det blir detta avbrott i tittandet" slut citat.
Det är ett ytterligare stort problem med detta avbrott!
Om man pausat den kanal man sitter och tittar på och låt oss säga att man ligger 30 minuter efter i tid, ja då är det adjö med den filmen som man velat se färdigt. Så se upp med inspelningar som ni ställt in, dom har förstört flera gånger för mig.
Sen är det enn annan sak som jag också har irriterat mig på, när det gäller denna fördömda box. Jag har ett antal gånger försökt att frisera avsnitt från reklam med hjälp av redigeraren i boxen. När jag sedan klippt ihop dessa avsnitt så har det varit ok ända tills jag startat om boxen. Då har nämligen allt varit borta. Gissa om man blir glad!
Jag pratade för övrigt med CD idag och dom meddelade att dom vill göra bot på detta elände med boxarna och bad mig vänta åtminstone en månad. Då först kanske jag kunde få en bättre fungerande box. Jag rekomenderar därför er som inte ännu köpt denna, att höra er för innan ni köper att det är en nyare fungerande versíon av box som ni får skickat till er!

Redigerat av teknikpanik, 18 januari 2008 - 13:56.

Postad 18 januari 2008 - 20:44

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

micke

Om du inte har tv som automatiskt ställer om ljusstyrka efter ljusförhållanden, kan du ju alltid testa det jag gjorde. Min gamla plasma störde ut ir-signalen. Det löste jag genom att sätta en 5 mm bred eltejpbit framför ir-ögat (sitter till vänster om siffrorna). Det gjorde att det funkade bra igen. Med min nya plasma har jag inte märkt av det här fenomenet alls.

Postad 19 januari 2008 - 11:49

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Jaha så har man haft boxen i några dagarnu...

Även jag har problem med fjärrkontrollen, fick en ny på posten men det hjälpte ju naturligtvis inte så jag ringde igen, de sa att de vet om problemet och jobbar med det, jag fick en gratismånad som kompensation tills de förhoppningsvis löst problemet i en uppdatering.

Stänger jag av min plasma-tv funkar fjärren så det är ljusutstrålningen från skärmen som stör, vit bild gör att fjärren inte funkar alls och svart bild ok.

Jag tycker:
Att boxen är otroligt seg i sina reaktioner.
Den låter för mycket.
Programguiden är för långsam för att det skall vara fungerande.
Tid för att byta kanal är alldeles för lång.
Bara stereoljud i HDMI är ju ett skämt!

Ja ja det kostar på att vara tidig med ny teknik, suck...

Postad 19 januari 2008 - 16:05

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Avseende fjärren så finns en workaround om du tröttnar på att vänta på CDs eventuella framtida förbättringar.

Jag kör tex med en Philips programerbar multifjärr i stål (snyggare än de flesta fjärrar man får med TVs och boxar normalt). Jag har programmerat in knapp för knapp med en avsevärt bättre effekt, problemen var i mitt fall över.

Jag har dock den första HDTV-boxen från CD, som ju har liknande problem på denna punkten. Men det borde funka även i med den den nya boxen från CD.

Postad 19 januari 2008 - 16:09

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Nä det hjälper inte, jag har provat med andra fjärrisar men det som skrevs ovan hjälper.
DVS jag satte en svart eltejpsremsa över mottagaren så funkade det mycket bättre om än inte perfekt.

Postad 20 januari 2008 - 08:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har testat att sammanfoga två eller tre avsnitt och jag har inte haft det problemet att detta har försvunnit efter omstart, såsom 2 st har rapporterat. Jag började med att slå ihop två program i listan utan någon redigering och såg att det fungerade, sedan stängde jag av/satte på boxen och såg att det fanns kvar. Därefter tog jag och tog bort en del i början av ett program och en del i slutet och sammanfogade det som blev kvar med den del som jag tidigare hade sammfogat. Stängde av/satte på och det var fortfarande kvar. Jag vet att det är en bugg om man kör dela i redigering, då tappar man bort sista delen, men jag har inte sett någon andra problem med redigering, någon annan som har haft dessa problem?

Min topplista av problem just nu är:

1. boxen låter mer och mer och nu måste man ha den täckt, om man ska vara i samma rum

2. hängningar:
- den hänger sig vid byte av kanal (men kanske enbart någon gång i veckan), jag tror alltid det är när man lämnar SVT-HD, har satt om så att den alltid ska köra 1080i för alla kanaler, också för SVT HD, men det verkar inte ha hjälpt för den har ändå fastnat och man kan inte därefter inte byta kanal utan att starta om boxen.

- den stoppar i en uppspelning, frusen och man kan inte komma vidare utan man måste göra elsladd ur. Detta händer för mig flera gånger i veckan.

- en ny konstig hängning hände igår, jag var inne i EPG'n och skulle sätta några programmeringar. Jag visste inte vilka avsnitt som jag redan spelat in, så jag gick direkt från EPG till vad som är lagrat på HDD (nästa knapp till höger), därefter på något sätt så hamnade jag i TV view, troligen med knapp TV, då hade den tagit med sig Travel och Living från EPG'n och visade den kanalen på TV'n och inte den som jag tidigare hade (som den normalt brukar göra efter att lämnat EPG). Men därefter så var kanlväljaren låst, jag kunde välja tex tre 3 och det visades 3 på displayen (har jag för mig) men den gick tillbaka till T&T kanalen varje gång, det gick inte att komma ur programet annat än att stänga av och sätta på boxen. Tror att den på något sätt trodde att den var kvar i EPG'n därför så skulle den hela tiden hämta tillbaka T&T fastän den var i TV läge! Har försökt att återskapa detta flera gånger men jag kan hamna så att den visar T&T på TV'n men jag kan inte få den låst igen (så detta har bara hänt en gång)

CD har sökt mig i helgen, de skulle visst göra en deal med gratis månader, få se vad de har på G, detta utan att jag har sökt dem på över en vecka :blink:

Postad 20 januari 2008 - 09:43

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

CD har sökt mig i helgen, de skulle visst göra en deal med gratis månader, få se vad de har på G, detta utan att jag har sökt dem på över en vecka :blink:

Troligtvis i samma ärende som dom ringde mig...
Muliabonnemang erbjuds för 80:- med en ny std dekoder och installation...(detta bara till "gamla trogna" kunder)
Lite offtopic men kanske svar på din undran..... :lol:

Postad 20 januari 2008 - 10:16

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Troligtvis i samma ärende som dom ringde mig...
Muliabonnemang erbjuds för 80:- med en ny std dekoder och installation...(detta bara till "gamla trogna" kunder)
Lite offtopic men kanske svar på din undran..... ;)

Mer OT, men det är väl inget direkt erbjudande? det är väl det som är normalt?

Har tänkt ta ett multiabonnemang när den här ###### boxen är "klar att tas i bruk", dvs inte ska bytas ut mer B)
För jag gissar att man får alla kanaler fritt i några veckor när man tecknar ett multi på det nya kortet, och då skulle jag kunna spela in lite på HDD'n av det som jag har missat pga att jag har returnerat mina boxar från den tiden. Men vill då vänta tills jag gjort sista bytet, om nu detta är en möjlighet :lol:

Postad 20 januari 2008 - 15:37

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Kanske inga nyheter men här är vad CD kundtjänst idag sa om firmware och ljudnivån.

Ang firmware så ska den komma ut V4, dvs veckan som kommer.

Vad gäller ljudnivån bad dom mig ge dom en månad på sig att lösa problemet. Det är tydligen så att leverantören till CD har en månad på sig att komma med lösningen.

Postad 20 januari 2008 - 20:24

leadolfsson
  • leadolfsson
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Någon som hört vilka problem som kommer att fixas i den nya fw:n?

Postad 20 januari 2008 - 21:26

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Någon som hört vilka problem som kommer att fixas i den nya fw:n?

Det undrar jag också! Hoppas att vi kan läsa idel positiva omdömen nästa helg då flera av er hunnit uppdatera. ;) Jag vill komma loss någon gång och köpa en box men har inte velat med tanke på alla buggar.

Postad 21 januari 2008 - 11:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Pratade med CD om uppdateringarna:

Ska komma på onsdag 23/1

Ska innehålla:
- inkopplad markmottagare
- borttaget kopieringsskydd på SCART
- mindre buggfixar (vad nu detta är, men var typ text i menyer etc)
- stabilare textning
- EPG uppdatering med bl.a möjlighet att välja kanal från EPG'n

Den innehåller också en ny bugg:
- om man har en programmerad inspelning på satellit så måste mottagaren stängas av i satellit mode, har man en programmerad inspelning på marknät så måste man stänga av i marknätsläge. Man kan också ha den på då växlar den själv. Har man programmerat både satellit och mark så måste man ha den på för att den ska fixa detta.

Vad den inte innehåller är:
- ingen förbättringar när det gäller ljud via HDMI, tex inte möjighet att få digitalt ljud via HDMI eller att kunna ha DD ljud via SPDIF och ha stereo-ljud via HDMI

- radiokanal-buggen är inte fixad så klickar man där så riskerar man hängning eller i västa fall total låsning

- ljudsynk problem verkar inte heller vara fixat

- inga mjukvara lösning för att få ner missljud, ingen HDD avstängning eller bättre temp styrning

- hur det är med hängningar, sas inte???????

När det gäller missljuuuuudet:

- pågående förhandling med Sagem att CD eller auktoriserad service ska få öppna boxen, och fixera fläkt. Idag verkar det som att inte ens CD får öppna boxen för att garantin mot Sagem ska gälla! Detta skulle lösas inom en månad, och vad som då händer kan man undra. Om man ska ta boxen till någon ställe där detta fixas eller om man ska bli av med boxen några veckor. Att få tillstånd att göra det själv var nog tveksamt, kanske man kan bevisa att man är auktoriserad?

Postad 21 januari 2008 - 12:36

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

- om man har en programmerad inspelning på satellit så måste mottagaren stängas av i satellit mode, har man en programmerad inspelning på marknät så måste man stänga av i marknätsläge. Man kan också ha den på då växlar den själv. Har man programmerat både satellit och mark så måste man ha den på för att den ska fixa detta.

Kort sagt så kan man inte spela in från satellit och titta på en markkanal eller tvärtom?

Postad 21 januari 2008 - 12:46

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Kort sagt så kan man inte spela in från satellit och titta på en markkanal eller tvärtom?

Jag tolkar det så att det funkar så länge du har boxen på. Problemet är istället att boxen inte kan växla mellan sattelit och mark-läge när den är avstängd. Visserligen har den två tuners men frågan är om du kan "ställa in" en tuner att ligga i mark-läge och en i sattelit-läge när den är avstängd. Vi får väl se.

Själv håller jag på bli tokig. Fortfarande samma problem med att min box (ny utbytt) inte kan ta emot några kanaler med frekvens över 12kHz. Signalen kommer fram, det har en antenn-kille jag hade hos mig kollat, och andra boxar funkar. Det verkar vara ett problem tillsammans med en multi-switch. Jag väntar fortfarande på svar från CD om detta. I värsta fall får jag sätt in Quad-huvudet istället och gå förbi multi-switchen men då förlorar jag Astra signalen istället (går till separat box) ..

/B

/B

Postad 21 januari 2008 - 12:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag tolkar det så att det funkar så länge du har boxen på. Problemet är istället att boxen inte kan växla mellan sattelit och mark-läge när den är avstängd. Visserligen har den två tuners men frågan är om du kan "ställa in" en tuner att ligga i mark-läge och en i sattelit-läge när den är avstängd. Vi får väl se.

/B

/B

När det gäller mark kontra satellit inspelning så är det inget problem så länge boxen är på, men den har en bugg att den inte kan göra denna växling när den är avstängd. Sedan har den 2 mottagare för satellit och en för mark, så man ska väl kunna spela in 3 saker samtidigt (om den är på vill säga), och en av inspelningarna måste väl vara på en kanal man tittar på också skulle jag tro.

Postad 21 januari 2008 - 13:39

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

- ingen förbättringar när det gäller ljud via HDMI, tex inte möjighet att få digitalt ljud via HDMI eller att kunna ha DD ljud via SPDIF och ha stereo-ljud via HDMI

Det enda jag saknade var 5.1-ljud och det verkar ju inte komma...... :)

Postad 21 januari 2008 - 14:33

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Det enda jag saknade var 5.1-ljud och det verkar ju inte komma...... :)

Jaha, då blir det till att vänta ytterligare ett tag då. :P

OT: Är det någon som vet om man kan beställa CD:s HD-paket utan att beställa boxen. Jag har idag Familjepaketet sedan drygt 4 år och undrar om det går att mitt nuvarande kort uppdateras med HD-abonnemanget?

Redigerat av khalnur, 21 januari 2008 - 14:33.

Postad 21 januari 2008 - 16:36

Unregistered09d4d475
  • Unregistered09d4d475
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hoppas att de fixar så att boxen svarar bättre på fjärren.

Postad 21 januari 2008 - 18:34

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Hoppas att de fixar så att boxen svarar bättre på fjärren.

Det tror jag är individuellt för varje box.
Min funkar hur bra som helst men en polare måste nästan varenda gång trycka 2 ggr för att något skall hända på sin.....

Postad 21 januari 2008 - 22:49

Unregisteredafc8f69d
  • Unregisteredafc8f69d
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0
OT: Är det någon som vet om man kan beställa CD:s HD-paket utan att beställa boxen. Jag har idag Familjepaketet sedan drygt 4 år och undrar om det går att mitt nuvarande kort uppdateras med HD-abonnemanget?
[/quote]

Har själv en vantage 7100 har läst i andra forum om dom som har samma box som jag och dom har fått beställa CD:s HD paket utan att behöva köpa deras hdbox.
Jag tror att det räcker att man är kund hos cd och har familjepaketet.

Postad 22 januari 2008 - 11:25

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Tjena

Ja ville ha HD paketet fast ja inte hade deras box men de gick inte var tvungen att uppge ett serienummer .. jaja tänkte ja ,, men så loggade ja in på mina sidor på CD och beställde HD paketet utan att behöva uppge något nummer efter 2-3 min så hade ja bild.... kan va värt att veta ...

Har familjepaketet tidigare och ett gamalt kort ,, och boxen uppdaterar kortet utan problem

har vantage 7100 i dag endast

Micke

Postad 22 januari 2008 - 11:29

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Tjena

Ja ville ha HD paketet fast ja inte hade deras box men de gick inte var tvungen att uppge ett serienummer .. jaja tänkte ja ,, men så loggade ja in på mina sidor på CD och beställde HD paketet utan att behöva uppge något nummer efter 2-3 min så hade ja bild.... kan va värt att veta ...

Har familjepaketet tidigare och ett gamalt kort ,, och boxen uppdaterar kortet utan problem

Micke

Det var bra nyheter! Det känns verkligen skönt om det finns alternativ.

Postad 22 januari 2008 - 13:53

gneter
  • gneter
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Tjena

Micke

Det var bra nyheter! Det känns verkligen skönt om det finns alternativ.

Japp tänkte för dom som undrade om de gick ,,, då kan man ju komma igenom dres spärr
å välja box själv ,,, nu har de uppdaterats på min sida med ,,, så nu ligger HD paketet med där nu,,,
skilanden är att man får betala för HD paketet men de kan de väl va värt

Micke

Postad 22 januari 2008 - 17:24

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1 125 inlägg
  • 0
Jag snackade med kund service på CD idag och då passade jag på att fråga om uppdateringen, hon skyndande sig till någon mer teknisk kunnig kollega och fick svaret att istortsätt alla buggar och allt skulle vara löst efter uppdateringen, hoppas såklart det även gäller det med ljudet! Så sa hon iaf till mih, kanske inte stämde... :D

Uppdateringen sker 10.00 imorgon. Skulle poppa upp direkt eller så kunde man få starta om boxen ett par gånger innan den kom igång.

hoppas hoppas

Postad 23 januari 2008 - 11:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Någon som fått uppdateringen? resultat?

får själv vänta till i kväll

Postad 23 januari 2008 - 11:43

btl
  • btl
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Markmottagaren är med.
Ska precis testa programmerad inspelning och titta fördröjt på en annan kanal.

/ Tomas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.