Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 26 September 2008 - 09:12

akeller
  • akeller
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag hade problem med att jag tyckte att fläkten var lite högljud. Visst, den låter inget jämfört med en "vanlig" laptop men jämfört med frugans Macbook så lät den en del.
Jag hittade ett tweakprogram som heter eeectl. Det programmet är en historia i sig, svårt att ställa in tyckte jag. Man måste hitta en bra ini-fil (inställningsfil) till eeectl för att kunna göra de inställningar som är intressanta.
Efter lite googlande hittade jag en där jag kunde styra cpu-hastigheten, fläkt-hastigheten samt styrkan på skärmen. Nu har jag ändrat fläkten till "automatisk hastighet" och den låter ingenting vid låg belastning (fläkten går på ca 30%). Har dessutom skrämt upp cpu:n i 1,8 GHz utan problem.

Jag har liksom många andra här haft problem med nLite. Alla guider verkar vara till eee 701 eller 900. Det slutade med att jag köpte mig en extern CD och installerade xp från skivan. Dock har jag inte mycket plats kvar på C, typ 1 Gb, trots att jag flyttat temp kataloger till en ramdisk, lagt programmappen på D samt mina dokument på D. Undrar om detta kommer att vålla problem i framtiden?

Redigerat av akeller, 26 September 2008 - 10:34.

Postad 26 September 2008 - 09:15

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

En karta i 1:50 000-del i digital form.
http://www.soltek.se/kartor/gronk.htm

Tack

Postad 26 September 2008 - 09:15

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jag tänkte försöka installera Vista. Sitter just nu med vLite och har lyckats skapa en version på ca 800 mb. Inte installerat ännu dock.

Någon som prövat? Jag såg en youtubevideo att det fungerar.

Postad 26 September 2008 - 09:27

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

AVG Free är ett bra och litet antivirusprogram.
Läste också ett litet test/recension av antivirusprogram och
AVG Free fick bra omdömme. Kör med det själv och tycker det är bra.
Tar inte mycket kraft.

AVG Free var ett bra antivirusprogram fram tills att man släppte version 8. Nu är den seg och ger en massa "false positives" som inte ska fixas förrän sp1 släpps till den enligt avg. Bara det att ett antivirusprogram ska ha ett servicepack säger en del om vilka problem det har. Nej jag bytte till Avira Antivir Personal (efter lite efterforskning). På Vista64 Ultimeate så tycker jag det fungerar klockrent! Enda irritationen är en "nagscreen" sm dyker upp 1 gång per dag. Men den är det bara att klicka bort.

Postad 26 September 2008 - 09:29

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Efter lite googlande hittade jag en där jag kunde styra cpu-hastigheten, fläkt-hastigheten samt styrkan på skärmen. Nu har jag ändrat fläkten till "automatisk hastighet" och den låter ingenting vid låg belastning (fläkten går på ca 30%).

Vad heter programmet, vart hittade du det? <_<

// Tony

Postad 26 September 2008 - 09:30

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
VARNING!!!

Köpte minne från OnOff:
Corsair ValueSelect 2GB VS2GSDS667D2 (399:- i butik)

Men den funkade inte med min EEE 901 Svart Linux.
Blir bara svart skärm när man försöker boota.

Liknande prob. finns rapporterade på nätet både för Kingston och Corsair... <_<

Postad 26 September 2008 - 09:35

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ingen som kunde svara på min fråga om varför Ubuntu inte hittar på mitt trådlösa nätverkskort??

Postad 26 September 2008 - 09:36

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Vad heter programmet, vart hittade du det? <_<

// Tony

Han skrev ju för tusan det

Jag hittade ett tweakprogram som heter eeectl. Det programmet är en historia i sig, svårt att ställa in tyckte jag. Man måste hitta en bra ini-fil för att kunna göra de inställningar som är intressanta.

Postad 26 September 2008 - 09:50

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Tack

edit : Felcitat, det här gällde kartex som var någon karttjänst kopplat till GPS, där Sverige delades in i regioner som lades in på CD-rommar.

18 cd-titlar! Och då får man inte ens norrbotten och Västerbotten. Då måste man ju ha en extern hd eller en fet usb-pinne för att inte fylla upp SSD;n på linuxvarianten med 12.6 GB. Och vad kostar dom? Lär väl finnas liknande tjänster på nätet. Google earth har väl en betaltjänst för just GPS och då behöver inga större datamängder lagras lokalt. Och CD föresten, antyder väl att den här tjänsten är väldigt gammal. Har dom inte hört talas om dvd?

Redigerat av Magnus909, 26 September 2008 - 09:52.

Postad 26 September 2008 - 09:58

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Nu är jag trött på detta >_<

har följt otaligt många olika guider HUR man installerar XP på 901an med USB/SD minne men jag har efter FLERA timmar (läs sen kl... 5? idag) bara misslyckats.

I början blåskärmar, sedan hal.dll, sedan konfigurationsfel, och nu sist men inte minst..... txtsetup.sif

Kvittar vad jag gör så kan jag inte få det att fungera.
Har aldrig haft liknande problem någonsin och är avancerad användare inom PCvärlden men denna ###### datorn får mig snart i tårar. jag lyckas INTE få in XP.

Har provat med nlitada versioner och icke dvs orginalskiva.

Använt USB_MultiBoot_10 och direkt valt orginalskivan som källa, men inte fan går det att installera >_<

Jag funderar på att lägga en multiboot med xp och eeebuntu.
Antar att det är atomprocessorn som ställer till det vid installationen. Har sett att man under delen "hardware support" inte ska ha multiprocessor support förbockad vid 901-installationen. Detta anges ju annars för 701 och 900 guiderna att den ska vara förbockad.
Om du inte prövat det så kan det väl vara läge att göra det.

Postad 26 September 2008 - 09:59

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Ingen som kunde svara på min fråga om varför Ubuntu inte hittar på mitt trådlösa nätverkskort??

surfer7: Kör du Ubuntu EEE, eller "vanliga" ubuntu?

Det trådlösa nätverket funkar inte i Hardy, eftersom det är ett så nytt nätverkskort.
Antingen kör du in Ubuntu EEE, så får du en patchad kärna direkt, eller så kan du lägga in den själv:
http://www.array.org...u/setup901.html

Postad 26 September 2008 - 10:21

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

surfer7: Kör du Ubuntu EEE, eller "vanliga" ubuntu?

Det trådlösa nätverket funkar inte i Hardy, eftersom det är ett så nytt nätverkskort.
Antingen kör du in Ubuntu EEE, så får du en patchad kärna direkt, eller så kan du lägga in den själv:
http://www.array.org...u/setup901.html

Tack för hjälpen! Jag såg precis för 2 min sen att det fanns en version som hette Ubuntu EEE <_<
Tack! Hoppas jag får till den installationen, men den ska fixa all hårdvara själv va? Är det någon mer skillnad förutom det grafiska och hårdvarustödet mot vanliga Ubuntu?

/Mange

Postad 26 September 2008 - 10:27

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Det gjorde han tyvärr inte. Han syftade ju på att det där programmet funkade dåligt, var krångligt etc. och hittade då ett annat program efter lite googlande.

Jag vill nämligen också gärna veta vad det är för program =)

Postad 26 September 2008 - 10:29

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
I stort sett all hårdvara funkar direkt i Ubuntu EEE. Jag hade lite strul med WPA-kryptering
först men sedan ändrade jag "pass-phrase" till något utan mellanslag och nu rullar det bra.

Det är lite småskillnader i vilka program som paketeras med som default, men
man kan ju alltid installera det man vill ha ändå.

Jag håller just på att utvärdera om jag gillar netbook-remix eller inte.
Det lutar åt att jag behåller det. <_<

Postad 26 September 2008 - 10:32

akeller
  • akeller
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Det gjorde han tyvärr inte. Han syftade ju på att det där programmet funkade dåligt, var krångligt etc. och hittade då ett annat program efter lite googlande.

Jag vill nämligen också gärna veta vad det är för program =)

Sorry, jag var kanske lite otydlig, det var eeectl jag menade. Att ställa in programmet är svårt, därför bör man hitta en fil med färdiga inställningar till programmet, den filen med inställningar heter eeectl.ini har jag för mig.

Postad 26 September 2008 - 11:15

Hanken
  • Hanken
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej
Plockade ut en svart 901a (12gb) iförrgår med Windows XP installerat från start. Vilka program rekommenderar ni för XP och varför, vid "tweakandet" av datorn?

- Finns det något program som gör att man kan tweaka upplösningen mer än 1024x600?
- Göra disken/datorn en aning snabbare?
- Andra tips?

Postad 26 September 2008 - 12:26

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

I stort sett all hårdvara funkar direkt i Ubuntu EEE. Jag hade lite strul med WPA-kryptering
först men sedan ändrade jag "pass-phrase" till något utan mellanslag och nu rullar det bra.

Det är lite småskillnader i vilka program som paketeras med som default, men
man kan ju alltid installera det man vill ha ändå.

Jag håller just på att utvärdera om jag gillar netbook-remix eller inte.
Det lutar åt att jag behåller det. <_<

Ser att SSD-disken(diskarna?) består av en jäkla massa partitioner. Kan jag bunta ihop några av dem. Just nu känns det ganska rörigt. Hur tar jag bort min första installation av Ubuntu?

Tack!

Postad 26 September 2008 - 13:13

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag tog bort alla småpartitioner direkt.
Kör / på 4gb=sda med ext2 och /home på 12gb med ext2.
Swap är meningslöst om man kör 2gb ram tycker jag.

Postad 26 September 2008 - 13:24

Unregistereddf23245e
  • Unregistereddf23245e
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jag tog bort alla småpartitioner direkt.
Kör / på 4gb=sda med ext2 och /home på 12gb med ext2.
Swap är meningslöst om man kör 2gb ram tycker jag.

Ok nice, varför står det bios på en? Jag antar att bioset inte ligger på en disk? Eller??
Jag har inte kört Ubuntu eller Linux särskilt mkt förut så hjälpen är verkligen uppskattad <_<

Postad 26 September 2008 - 14:03

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
med tanke på hur mkt pro0blem folk verkar ha nu när dom köpt en linux och ska lägga in xp på den..så är jag faktiskt VÄLDIGT..glad att jag köpte en svart eee med xp förinstallerat.
det har funkat perfekt!
finns liksom inga problem eller nånting att klaga på alls tycker jag..
ljud,bild..allting funkar perfekt för mig.
såååå skönt att slippa sittao ch göra specialare hela tiden för en gångs skull..utan bara bara den enkla utvägen.

det finns en guide på nätet som jag tyvärr inte har på min 901,den jag skriver på nu..
men där skriver en snubbe att man vad man än gör INTE ska installera nLite versioner på sin eee..då det efter ett tag kommer surt efter,med program som kraschar etc etc..
DÄREMOT..så tycker han att man ska installera en vanlig xp version..och SEN efter det..gå igenom x antal steg som han nämner..för att frigöra utrymme..
jag fölljde hans guide även fast jag har xp förinstallerat..occh frigjorde runt 2 gb med utrymme.
'inte illa pinkat!
====
du som undrade över bra grundpgrogram till din eee..
här ko0mmer några exempel:
(googla på dom före mer info)
*Unlocker - låser upp låsta filer
* yankee cklipper - sparar text som du kopierar
* avg antivirus,funkar för mig ialf på den här
* foobar 2000 - superliten mp3 spelare
* vlc player - mediaspelerilerierierare
* ta bort sun office..det tar 800 mb i utrymme...lägg in en bantad version av openoffice ist. det är samma program och allt.
* ta även bort skräp adobe pdf programmet... lägg istället in foxitpdf viewer. tar 2.2 mb i utrymme istället för adobe som tar ...160 mb eller nåt o0ch lägger sig öööverallt i systemet.
==========

jag köpte själv ett 8gb usb minne,som substitut för de "förlorade gbna"..och jag är misnt sagt jättenöjd!
ORKA köpa zif grejer hit och dit,orka trassla med en större hårddisk som har linux-skräp inlagt och byta till xp..

nä..köp en färdig eee med xp inlagt och en ussb sticka på x antal gb istället
då blir livet såååå mkt enklare.

hövdingen har talat.hehe. <_<

Redigerat av darknessviking, 26 September 2008 - 14:05.

Postad 26 September 2008 - 15:09

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Käre Slowmove läs inlägget en gång till!

"Jag hittade ett tweakprogram som heter eeectl. Det programmet är en historia i sig, svårt att ställa in tyckte jag. Man måste hitta en bra ini-fil (inställningsfil) till eeectl för att kunna göra de inställningar som är intressanta."

Där står det att det var eeectl han hittade, så lång är det ok.

Vidare står det:

"Efter lite googlande hittade jag en där jag kunde styra cpu-hastigheten, fläkt-hastigheten samt styrkan på skärmen. Nu har jag ändrat fläkten till "automatisk hastighet" och den låter ingenting vid låg belastning (fläkten går på ca 30%). Har dessutom skrämt upp cpu:n i 1,8 GHz utan problem."

Vad jag förstår så är detta program då INTE eeectl... eller har jag missuppfattat det hela???

//Tony

Postad 26 September 2008 - 15:14

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Vad jag förstår så är detta program då INTE eeectl... eller har jag missuppfattat det hela???

Han hittade efter lite Googlande en bra ini-fil. Så tolkar jag det <_<

Postad 26 September 2008 - 15:20

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Han hittade efter lite Googlande en bra ini-fil. Så tolkar jag det <_<

Ja du ser ;)

Han får väl återkomma med ett klargörande om det var att nytt program eller om det var en ini-fil han hittade! ;)

// Tony

Postad 26 September 2008 - 15:33

Swe.Stars
  • Swe.Stars
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Sorry, jag var kanske lite otydlig, det var eeectl jag menade. Att ställa in programmet är svårt, därför bör man hitta en fil med färdiga inställningar till programmet, den filen med inställningar heter eeectl.ini har jag för mig.

Haha, vilket missförstånd ^^
Hans inlägg försvan i floden av inlägg, men här förklarar han <_<
(which means, LOOK ABOVE)

Redigerat av Swe.Stars, 26 September 2008 - 15:34.

Postad 26 September 2008 - 16:38

newberg
  • newberg
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Fått hem min svarta 20gb med xandros. Fixade svenska språket utan problem. Kommer dock inte in på nätet. Är det för att jag har wpa2 och i xandros kan jag ju bara välja wep eller wpa.

Postad 26 September 2008 - 16:51

Grumpy_SWE
  • Grumpy_SWE
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Kommentar borttagen...

Redigerat av Grumpy_SWE, 26 September 2008 - 18:45.

Postad 26 September 2008 - 18:02

eloj
  • eloj
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Är det någon som kör sin linux variant med något mobilt bredband? fungerar det bra? tänkte på eventuella problem med drivrutiner till usbmodemen och så.

Kör Huawei E220 (tele2) i min med debian, fungerar fint, inga problem alls. Okej, fick hacka lite bland scripten för att få DNS rätt uppdaterat när jag tar upp och ned uppkopplingen, men det var inte hjärnkirurgi.

Postad 26 September 2008 - 18:13

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
kan någon skriva ner den absolut senaste versionen av 901'ans grafikdrivrutiner?
på asus hemsida är drivisarna från 2007,medans dom på intels sida är från i februari.
men eftersom de här eee'na förmodligen är helt nya så kanske det är ännu nyare drivisar.

om nån har lust att skriva ALLA nyaste versionerna av olika drivisar så får dom gärna göra det med.

kan man köpa https://www.inet.se/...pc5300-240-pin/
det för 294 kronor till sin eee?
eller vilket 2gb ram minne har ni köpt till eran?

Redigerat av darknessviking, 26 September 2008 - 18:15.

Postad 26 September 2008 - 18:22

_kiM__
  • _kiM__
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Är det någon som kör sin linux variant med något mobilt bredband? fungerar det bra? tänkte på eventuella problem med drivrutiner till usbmodemen och så.

Linux Xandros, Tele2 Mobilt bredband, Huawei E220 USB modem. Inga drivrutinsproblem. Hade dock lite småproblem att få datorn att koppla upp modemet, men det visade sig bero på skit bakom spakarna <_<

Postad 26 September 2008 - 19:19

phiber
  • phiber
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Fått hem min svarta 20gb med xandros. Fixade svenska språket utan problem. Kommer dock inte in på nätet. Är det för att jag har wpa2 och i xandros kan jag ju bara välja wep eller wpa.

Skulle tro att det beror på det. Testa att ställa in att routern automatiskt skall acceptera macadressen din eee har. Kanske inte är hundraprocentigt säkert men skulle tro att det kan lösa problemet.

Postad 26 September 2008 - 19:50

Allexz
  • Allexz
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Har nu inte längre problem med XP installationen!

Ett par tabbar av mig och ett par föråldrade guider på hur man installerar XP! (701/900)

Nu fungerar det dock helt utan problem och det är faktiskt mycket enkelt att lägga in XP via SD/USB!

Postad 26 September 2008 - 20:37

jannelindberg
  • jannelindberg
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Puuuhh...... har nu plöjt igenom de senaste 20-25 sidorna i tråden ;) :D

Jag är riktigt sugen på en 901.
Till saken hör att jag är extremt kass på allt som rör datorer (och teknik iallmänhet för den delen...)
Hemma och i min laptop kör jag XP. Skulle därför aldrig våga mig på nåt för mig nytt som Linux.

Jag ska främst använda datorn för att surfa med på sommarstället och på stan (kör Telia mobilt bredband).
Tänkte även kolla lite filmer då jag är på resande fot samt skriva lite i word. Det är i princip allt.
Några funderingar:
- Jag har förstått att minnet är rätt litet. Innebär det att surfande tar längre tid ?(är långsamt som det är med trådlöst modem).
- Hur påverkar det begränsade minnet mig då jag avser använda datorn enligt ovan?
- Jag bor i närheten av Webhallen i Stockholm. Bör jag handla/hämta där eller kommer jag billigare undan om jag handlar i nätbutik?
- Jag har idag en gammal Sony Vaio VGN-BX 195VP, som jag förvisso är nöjd med (kanon skärm t ex), men jag lockas främst av litenheten hos Eee. Tror ni jag kommer uppleva skärmen som avsevärt sämre än på min Vaio?
- Är det jobbigt att läsa dokument samt websidor pga den lilla skärmen?

Något annat en amatör som jag bör tänka på då jag handlar en Eee?
Vilket är det största minnet man kan köpa här i sverige om man vill ha XP?
När jag väl köper den, är det då något som är knepigt för att liksom komma igång med den? Rullar XP igång per automatik, eller måste man fixa o trixa med det?

tack på förhand
Janne

Bumpar mitt eget inlägg.
Någon som har lite inputs på mina frågor och funderingar?

Janne

Postad 26 September 2008 - 20:43

davrex
  • davrex
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

är det nog inte jag kör WPA2 och jag kan koppla upp utan några problem alls

Postad 26 September 2008 - 21:01

Allexz
  • Allexz
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har personligen uppdaterat och ändrat guiden för att installera XP på EEEPC901 i eeeuser wikin.
Om ni vill installera XP så är det enkelt att följa guiden här!

http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb

Postad 26 September 2008 - 21:29

surrogat
  • surrogat
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Fick min vita med linux idag, men ska vänta tills imorrn med att ladda batteriet. Kan knappt vänta!

Postad 27 September 2008 - 00:18

falai
  • falai
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hur är läs/skriv-hastigheten på 901:ans 20gb flash jämfört med 900:ans väldigt sega 16gb flash?

Postad 27 September 2008 - 01:31

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Fick 901;an idag. Här är första intrycken:

Först så blev jag glatt överaskad över att tangentbordet faktiskt gick att skriva på med vanlig fingersättning. NÅgorlunda i alla fall. Sen så såg den rätt läcker ut och grundoperativet (Xanros) startade upp relativt snabbt.
Sen måste jag tyvärr säga att en hel del saker gjorde mig besviken.
För det första så är själva skärmen iofs ok inomhus, men den är väldigt ljussvag och fungerar dåligt utomhus och väldigt dåligt i soljus. Inte nog med det. Den är extremt låååångsam. Att installera två futtiga små uppdateringar till keypadden tog en evighet. Ibland startar man någonting och tror att det blivit något fel, men det är bara datorn som fortfarande tänker.

Sen kom största besvikelsen. Drog in en gammal divx6-film som flöt perfekt på min "riktiga" dator (EEEn är en leksak som jag ser det nu). Först ryckte det och hade sig, ställde då om till super performance läget(dvs processorn på max). Då verkade det flyta på ok, men såg sen att den fortfarande inte hängde med vid partier av mycket rörelser och panoreringar. Ibland var det rena bildspelet! I mina ögon totalt oanvändbar för film.
Så den som frågade om den kan jämföras med den gamla vaion: Nej det kan den inte. Det enda den duger till prestandamässigt är möjligen till att surfa lite med. Inte för inte så kallas ju den här kategorin av billiga datorer för netbooks. Nu förstår jag varför. Den är enormt slöööööö!

Postad 27 September 2008 - 01:57

eloj
  • eloj
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Originalinstallationen fungerar inte för film, tror deras X kör i 16-bitarsläge bland annat, vilket kan introducera extra konverteringar. Jag upptäckte det när jag flyttade X-konfigurationen till min debianinstallation. Varför asus fuckat upp på detta sätt vet jag inte, men så är det iallafall.

I 24bit-läge fungerar film utmärkt även i 800Mhz. Jag använder gmplayer med opengl-renderer.

Postad 27 September 2008 - 03:00

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Originalinstallationen fungerar inte för film, tror deras X kör i 16-bitarsläge bland annat, vilket kan introducera extra konverteringar. Jag upptäckte det när jag flyttade X-konfigurationen till min debianinstallation. Varför asus fuckat upp på detta sätt vet jag inte, men så är det iallafall.

I 24bit-läge fungerar film utmärkt även i 800Mhz. Jag använder gmplayer med opengl-renderer.

Vad är det här? Menar du att den inte fungerar för film som den är levererad? Hur ställer man då om den på ett enkelt sätt? Alltså en enkel omställning a'la kontrollpanelen för nvidia eller något likande. Inget linuxpill alltså. Vem kan använda det här annars om man kommer från windows och bara ska ha den till surfande och lite filmtittande och alltså inte har någon som helst lust att lära sig några som helst unixkommandon. Alltså inget apt get eller nåt i den stilen....

Postad 27 September 2008 - 03:26

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Har kollat lite på nätet om det här med ryckiga videor. Och, javisst, det verkar vara såna problem med linuxversionen, men inte med windows.
Då åker linuxen ut fortare än kvickt. Hade tänkt ha den kvar och köra xp extra bara till några gamla spel, men nu får det bara bli xp. LInux har aldrig varit bra för någonting för mig. Det har alltid saknats drivrutiner till den hårdvara jag haft och det har alltid varit strul i alla lägen bara för att få köra ett operativ som ändå inte har samma tuffa program som finns under windows. Ska man köra några seriösa program så är det enbart windows som gäller.
Asus har förmodligen gjort linux en rejäl björntjänst genom att leverera eeen med en sån usel linux. Tom med en dator där man vet maskinvaran så fungerar det ju inte med linux, vilket bara bekräftar mina tidigare erfarenheter med linux->Mycket onödigt pillande som inte leder någonstans, eftersom det ändå inte finns något som inte windows klarar. I sourceforge så körs ändå i stort sett alla open sourceprojekt också under windows. För desktop och laptopanvändare är linux helt onödigt(om man inte är programerare)! På servrar och kanske i modifierad form i mobiler så är nog linux suverän.

Redigerat av Magnus909, 27 September 2008 - 03:28.

Postad 27 September 2008 - 04:02

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Det här inlägget i tråden "Poll on problems with 901 Linux out-of-the-box" i asus eee user forum säger väl det mesta:
Just thought I'd mention that I installed XP on my Xandros 901 over the weekend and have had no problems whatsoever. I hate to say it, but installing windows seems to have turned my 901 into the machine I wanted it to be in the first place.

I really am gutted as I was determined to get to grips with linux, but the array of problems I was having (not shutting down cleanly, staroffice crashing, power button not working, updates not completing etc) I decided to bite the bullet and go with xp.

**** you buggy Xandros!

XP är det enda som gäller. Ångrar att jag inte körde på den förinstallerae 12 GB-varianten istället. Nu har ju många verkat ha haft problem med att få in XP i den här skitburken som innehåller linux från början.

Postad 27 September 2008 - 09:12

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Först: Låt oss inte göra den här tråden till en linux vs windows diskussion,
det kan diskuteras i evighet.

Trist att du inte får Xandros att funka som du vill. Uppenbarligen har många problem av olika slag med den disten.
Jag fick ju min levererad med linux på finska, så jag drog in Ubuntu EEE direkt, och det tycker funkar bra.
Jag har inga som helst problem att köra Divx- eller xvid-filmer, och ligger då på ca 25% cpu-anv.

Jag föredrar linux, och du windows - mao: var och en får göra sitt val.

Postad 27 September 2008 - 10:21

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag tänkte lägga in XP på min 901'a, som hade Xandros från början. (Installerade ubuntu-eee men efter att ha testat det så har jag insett att jag inte har orken att lära mig ett nytt operativsystem).

Men frågan är, går det att installera Windows XP Professional, eller måste det vara Home Edition?
Läste innan 901'an släpptes att om man skulle installera XP så skulle det vara Home Edition, dock tror jag detta gällde EEE 900.

Vad har ni andra installerat?

Edit: Provade med Professinal och det fungerade hur bra som helst. Står till och med på support-cd'n man får med datorn att drivrutinerna är till för både Home och Professinal-edition.

Redigerat av Mickex, 27 September 2008 - 12:09.

Postad 27 September 2008 - 11:13

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Först: Låt oss inte göra den här tråden till en linux vs windows diskussion,
det kan diskuteras i evighet.

Trist att du inte får Xandros att funka som du vill. Uppenbarligen har många problem av olika slag med den disten.
Jag fick ju min levererad med linux på finska, så jag drog in Ubuntu EEE direkt, och det tycker funkar bra.
Jag har inga som helst problem att köra Divx- eller xvid-filmer, och ligger då på ca 25% cpu-anv.

Jag föredrar linux, och du windows - mao: var och en får göra sitt val.

Jag hade velat köra linux. Jag önskar faktiskt att det för en gångs skull fungerade "out of the box". Har som jag sagt alltid haft problem med olika distributioner av linux. Faktum är att den första fullt fungerande som jag har testat senaste dagarna är en ubuntuversion som jag kör i vmware ("super ubuntu"), fast då får jag förstås inte tillgång till 3-d effekterna i compis.
Jag är inte speciellt nöjd med windows heller och som operativ räknat, rent funktionelllt, så verkar linux bättre om det inte vore för allt strul. Men sen var det det här med alla program som jag använder i windows. Och spel.

Postad 27 September 2008 - 11:25

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag tänkte lägga in XP på min 901'a, som hade Xandros från början. (Installerade ubuntu-eee men efter att ha testat det så har jag insett att jag inte har orken att lära mig ett nytt operativsystem).

Men frågan är, går det att installera Windows XP Professional, eller måste det vara Home Edition?
Läste innan 901'an släpptes att om man skulle installera XP så skulle det vara Home Edition, dock tror jag detta gällde EEE 900.

Jag har inte installerat XP än, men det finns ju en guide som beskriver hur man "n-litear" just xp professional till EEE(dom EEE med celeron, vissa saker måste ändras för 901):

http://wiki.eeeuser.com/howto:nlitexp

Postad 27 September 2008 - 11:26

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
innan jag fått min 901a så var jag lite osäker på om jag gjort rätt val..som beställt en med förinstallerat xp..
men nu ju mer och mer folk pratar om hur omständigt det är med linux..inser jag att jag ändå gjorde rätt val faktiskt..

det är så skönt att få en dator med allting installerat och optimerat för en gångs skull ..istället för som man brukar..sitta och installera hit och dit..sen får man ändå blåskärm 30 gånger pga man glömt nån liten drivrutin..

linux är säkert bra på sitt sätt och till de områden man kan använda det till + till ******s som vill känna sig speciella och med i en elitgrupp av hackare..men för mig så är xp väldigt bra...
alla program jag kan tänkas behöva finns till xp.
installshield programmet = ftw ;)
==
tokgillar den här datorn..
det här är en sån här pryl som man i efterhand tänker

"hur klarade jag mig utan?"

btw.om man ska köpa ett 2gb minne till eeen...vad ska det vara för minne då,om man t ex vill beställa från inet.se?

Postad 27 September 2008 - 11:37

Mickex
  • Mickex
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

innan jag fått min 901a så var jag lite osäker på om jag gjort rätt val..som beställt en med förinstallerat xp..
men nu ju mer och mer folk pratar om hur omständigt det är med linux..inser jag att jag ändå gjorde rätt val faktiskt..

det är så skönt att få en dator med allting installerat och optimerat för en gångs skull ..istället för som man brukar..sitta och installera hit och dit..sen får man ändå blåskärm 30 gånger pga man glömt nån liten drivrutin..

linux är säkert bra på sitt sätt och till de områden man kan använda det till + till ******s som vill känna sig speciella och med i en elitgrupp av hackare..men för mig så är xp väldigt bra...
alla program jag kan tänkas behöva finns till xp.
installshield programmet = ftw ;)
==
tokgillar den här datorn..
det här är en sån här pryl som man i efterhand tänker

"hur klarade jag mig utan?"

btw.om man ska köpa ett 2gb minne till eeen...vad ska det vara för minne då,om man t ex vill beställa från inet.se?

Håller nog med dig. Är inte heller någon fritidshackare som tvunget vill göra det knepigt för mig genom att välja linux. Dock gjorde jag ju det den här gången (men installerar xp just nu).

Angående minnet så ska det vara SO-DIMM DDR II, antingen PC2-5300 (667 Mhz) eller PC2-4200 (533 Mhz).
Jag har satt i följande minne och det fungerade hur bra som helst, utan några problem:
http://www.dustinhom...5010106769.aspx

Har även läst att det fungerar med snabbare minnen, som ligger på 800 Mhz. Dock är det osäkert om de genererar så mycket, antagligen inte.

Redigerat av Mickex, 27 September 2008 - 11:37.

Postad 27 September 2008 - 11:58

BullyBoy
  • BullyBoy
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

med tanke på hur mkt pro0blem folk verkar ha nu när dom köpt en linux och ska lägga in xp på den..så är jag faktiskt VÄLDIGT..glad att jag köpte en svart eee med xp förinstallerat.
det har funkat perfekt!
finns liksom inga problem eller nånting att klaga på alls tycker jag..
ljud,bild..allting funkar perfekt för mig.
såååå skönt att slippa sittao ch göra specialare hela tiden för en gångs skull..utan bara bara den enkla utvägen.

det finns en guide på nätet som jag tyvärr inte har på min 901,den jag skriver på nu..
men där skriver en snubbe att man vad man än gör INTE ska installera nLite versioner på sin eee..då det efter ett tag kommer surt efter,med program som kraschar etc etc..
DÄREMOT..så tycker han att man ska installera en vanlig xp version..och SEN efter det..gå igenom x antal steg som han nämner..för att frigöra utrymme..
jag fölljde hans guide även fast jag har xp förinstallerat..occh frigjorde runt 2 gb med utrymme.
'inte illa pinkat!
====
du som undrade över bra grundpgrogram till din eee..
här ko0mmer några exempel:
(googla på dom före mer info)
*Unlocker - låser upp låsta filer
* yankee cklipper - sparar text som du kopierar
* avg antivirus,funkar för mig ialf på den här
* foobar 2000 - superliten mp3 spelare
* vlc player - mediaspelerilerierierare
* ta bort sun office..det tar 800 mb i utrymme...lägg in en bantad version av openoffice ist. det är samma program och allt.
* ta även bort skräp adobe pdf programmet... lägg istället in foxitpdf viewer. tar 2.2 mb i utrymme istället för adobe som tar ...160 mb eller nåt o0ch lägger sig öööverallt i systemet.
==========

jag köpte själv ett 8gb usb minne,som substitut för de "förlorade gbna"..och jag är misnt sagt jättenöjd!
ORKA köpa zif grejer hit och dit,orka trassla med en större hårddisk som har linux-skräp inlagt och byta till xp..

nä..köp en färdig eee med xp inlagt och en ussb sticka på x antal gb istället
då blir livet såååå mkt enklare.

hövdingen har talat.hehe. ;)

Jag köpte en Svart 901:a med 20gig och finskt linux förinstallerat och är VÄLDIGT glad för det.
Pluggade in extern usb dvd och installerade xp utan några problem. Sen kan man ju köra nlite eller xplite om man känner för det. Summa kardemumma: Inga problem med installation om man har extern cd/dvd iaf och så har jag ju 8 gig mer utrymme som motsvarar din inköpta sticka. :D

Mina programtips:
CCCP
Rocketdock

Postad 27 September 2008 - 12:12

Allexz
  • Allexz
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Edit: Provade med Professinal och det fungerade hur bra som helst. Står till och med på support-cd'n man får med datorn att drivrutinerna är till för både Home och Professinal-edition.

Du kan till och med installera Windows2000 om du vill ;) Dock utan webcam!
Ja, det går att installera vilket XP man vill.

Guide: http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb

Postad 27 September 2008 - 16:12

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jag har personligen uppdaterat och ändrat guiden för att installera XP på EEEPC901 i eeeuser wikin.
Om ni vill installera XP så är det enkelt att följa guiden här!

http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb

Jag följde varje steg till punkt och pricka i guiden. Gissa vad? Det fungerade inte. Jag fatformaterade först ett 2 gigabytes sdcard. Sen när jag ska välja steg 3 i menyn (Make multiboot and coyp sources to USB-drive) så säger den att jag ska ställa USB-drive target(menyval 2). Då jag försöker göra detta så säger den att den volymen "has not FAT32 or NTFS file format and is NOT valid. Vafan! Det var ju det man ställde in vid formateringen! Ska den alltså inte under några som helst omständigheter formateras med FAT16, trots att möjligheten finns?

Tillägg: Jag valde alltså PeTOUSB för formateringen. Det är just denna i programmet inbyggda formatering som i sista steget sägs inte vara tillåten. Programmet är inkompatibelt med sig självt! :unsure:

Tillägg 2: Har nu testat med att formatera den med NTFS. Då dyker samma meddelande upp igen om att den varken har fat32 eller ntfs, trots att jag nyss formaterade till ntfs (med hpusbfw.exe). Det där programmet fungerar över huvudtaget inte!!!!

Hur fan får man över XP på en usbsticka eller ett sd-kort?

Redigerat av Magnus909, 27 September 2008 - 16:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.