Konsol vs PC
1461 svar till detta ämne
Postad 14 June 2015 - 15:52
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Punkt 5
Det kommer oerhört mycket mer spel till PC och det finns väldigt många roliga Indie-spel som kostar från 20:- och uppåt, och när du väl börjat spela i 60FPS (eller mer) så kommer du att inse hur dåligt 30FPS är.
Nej det skulle han återigen inte garanterat göra. Alla kommer ju inte tycka samma som du. Du är en människa, sen finns det massa andra människor som tycker annorlunda.
Det finns 60 FPS-spel till konsol, något säger mig att han redan har sett 60 FPS och är nöjd med stabila 30.
Postad 14 June 2015 - 16:36
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det finns 60 FPS-spel till konsol, något säger mig att han redan har sett 60 FPS och är nöjd med stabila 30.
På PS4 finns det ett enkelt sätt att jämföra, med TLoU.
Jag har hittills inte varit med om att någon har föredragit 30fps läget, framförallt inte efter att ha vant sig vid 60 fps.
Postad 14 June 2015 - 17:17
anders_avantasia
-
anders_avantasia
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Punkt 1
Skulle inte få för mig att bygga själv. Kollar man på ex. Inet ligger en speldator på 7500 till 32 000 utan skärm. Köper man den billigaste, hur bra är den då om fem år? Ingen blu-ray där heller.
Punkt 2
De får gärna få plats i tv bänken, de flesta spelchassin som ska hålla en speldator som ska hålla några år eller gå att uppgradera är inte små direkt...
Punkt 3
Säkert inte så svårt, precis som du skriver. Men det vet jag inte innan. Är förvisso inte oteknisk men det ska ändå en del till för att lämna konsolvärlden. Vill ha spelupplevelsen och båda formaten kan ge mig det... Därför gör jag det jag upplever är smidigast.
Punkt 4
Ska man ha ssd stiger ju priset... Då är vi där igen, inte så billigt. Känns då inte värt det på något sätt. Jag tror absolut att om man väljer rätt setup kan det bli smidigt men det gäller att göra det. Det tar emot...
Punkt 5
Tycker många indiespel till ps4an är ren skit... Så inte min grej. Jag märker skillnad på 30 vs 60 FPS i en del spel. Föredrar 60 men man är vanemänniska och efter en stund har hjärnan anpassat sig. Hade inga problem med the last of us till ps3 när jag spelade då även om jag tyckte 60 FPS till ps4an va bättre.
Punkt 6
Priset igen....ska man få det snyggt smidigt och med funktioner så känns det som om priset sticker iväg...
Jag tror många tänker som jag. Däremot skulle jag säkert inte ha något emot att ha fin setup men inte lust att lägga ut pengarna.
Postad 14 June 2015 - 17:26
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Punkt 1
Skulle inte få för mig att bygga själv. Kollar man på ex. Inet ligger en speldator på 7500 till 32 000 utan skärm. Köper man den billigaste, hur bra är den då om fem år? Ingen blu-ray där heller.
Svar: hur bra är en spelkonsoll om 5 år?
Punkt 2
De får gärna få plats i tv bänken, de flesta spelchassin som ska hålla en speldator som ska hålla några år eller gå att uppgradera är inte små direkt...
Svar, där har du direkt fel, har du ens kollat vad som finns?
Punkt 6
Priset igen....ska man få det snyggt smidigt och med funktioner så känns det som om priset sticker iväg...
Svar: har du ens kollat vad det faktiskt kostar?
Jag tror många tänker som jag. Däremot skulle jag säkert inte ha något emot att ha fin setup men inte lust att lägga ut pengarna.
Svar: återigen, känns som du inte ens har bemödat dig att kolla vad saker faktiskt kostar?
Resten av punkterna har jag inte ens bemödat mig att svara på då de alla handlar om pengar, vilket ju inte är nån big deal egentligen. Eller snarare klart överdrivet av dig.
Redigerat av masse70, 14 June 2015 - 17:29.
Postad 14 June 2015 - 17:40
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Masse70, vad gäller hur bra en spelkonsoll är om 5 år så skulle jag vilja påstå att den är lika bra som i början av de 5 åren. Du kan fortfarande köpa spel som fungerar lika bra som för 5 år sedan.
På en PC har det troligen hänt en herrans massa och de spel som finns 5 år senare går med största sannolikhet inte att spela med motsvarande inställningar.
Det är bara min gissning och jag spelar hellre med tgb och trackball på PC än med handkontroll på konsol.
Postad 14 June 2015 - 17:46
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Masse70, vad gäller hur bra en spelkonsoll är om 5 år så skulle jag vilja påstå att den är lika bra som i början av de 5 åren. Du kan fortfarande köpa spel som fungerar lika bra som för 5 år sedan.
Ja självklart har ju inte konsollen av sig själv degraderat sin egen kapacitet, men det är det väl heller ingen som påstått?
Jag menar såklart huruvida dess fysiska prestanda håller under 5 års utveckling på både mjuk och hårdvarusidan.
Detta oavsett plattform såklart.
Redigerat av masse70, 14 June 2015 - 17:49.
Postad 14 June 2015 - 22:06
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
På PS4 finns det ett enkelt sätt att jämföra, med TLoU.
Jag har hittills inte varit med om att någon har föredragit 30fps läget, framförallt inte efter att ha vant sig vid 60 fps.
Det var ju konstigt att ingen föredrar att spela samma spel i sämre flyt
Men nu var det inte så sinnes menade. Han menar att man tycker 30 är som diabilder när man väl sett 60 oavsett spel. Och så tycker förstås långt ifrån alla.
Själv föredrar jag när de satsar på (stabila) 30 fps, då kan de göra bättre grafik istället.
Postad 15 June 2015 - 22:12
anders_avantasia
-
anders_avantasia
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Resten av punkterna har jag inte ens bemödat mig att svara på då de alla handlar om pengar, vilket ju inte är nån big deal egentligen. Eller snarare klart överdrivet av dig.
Jodå jag har kollat lite. Jag tycker helt enkelt inte det är tillräckligt smidigt för rätt kostnad. Som sagt på inet eller komplett är det mer eller mindre minst 10 000 om inte mer för en bra rig med skärm.
Med att ps4 håller i fem år. Ja, jag kommer inte behöva göra något med den mer än att stoppa in skivan mer eller mindre under kommande fem åren.
Men det är av bekväma skäl jag kör konsol. Har ingen värdering om vad andra väljer. Men ville bara ge lite syn på varför jag inte kör pc. Har flera vänner som gör samma sak av samma anledning.
Postad 15 June 2015 - 22:21
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Varför kan ni inte bara inse att PC vs Konsol är en fråga om prioriteringar? Vissa vill ha en snyggt designad box vid tvn de inte behöver bry sig om innehållet på och som i stort sett bara gör en sak, spelar spel.
Lika lätt borde det vara att förstå hur vissa gärna bryr sig lite om det, har en smått ful ATX-låda stående med en skärm eller bredvid tvn för att få billiga spel från steam och 60fps i de senaste AAA-titlarna, mods osv. PC gaming är fruktansvärt awesome precis som konsol gaming.
Mitt grafikkort var dyrare än en Xbox one. Min dator är stor, ful och låter mycket. Windows måste jag snart köpa en ny version av för de j*vlarna släpper de nya spelen till "Windows 10". Muthafuckas...
Men jag älskar den för jag köpte nyss Alien Isolation, The evil within och Dishonored för runt 300 spänn sammanlagt och härom dan köpte jag en förhandsbokning på Arkham Knight för 250 spänn. Dessa spelen ser bättre ut och lirar i bättre framerate på min dator än en konsol. Fördelar och nackdelar, så är det bitches. Jag ska köpa PS4 och Xbox One i alla fall. 
Postad 15 June 2015 - 22:37
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Jodå jag har kollat lite. Jag tycker helt enkelt inte det är tillräckligt smidigt för rätt kostnad. Som sagt på inet eller komplett är det mer eller mindre minst 10 000 om inte mer för en bra rig med skärm.
Med att ps4 håller i fem år. Ja, jag kommer inte behöva göra något med den mer än att stoppa in skivan mer eller mindre under kommande fem åren.
Men det är av bekväma skäl jag kör konsol. Har ingen värdering om vad andra väljer. Men ville bara ge lite syn på varför jag inte kör pc. Har flera vänner som gör samma sak av samma anledning.
Du är nog lite ute och cyklar som säger att inte en gammal pc kan prestera. När det gäller en av mina datorer har den en processor som är fyra år äldre och en gpu som är 3 år äldre en ps4 och fortfarande presterar bättre än PS4:an och jag har alltid möjliheten att uppgradera..
Enda skälet jag ser till att äga en konsol är de unika spelen man får nog gå tillbaka till xbox 360 tiden då det prestandamässigt var billigare att äga en konsol.
Postad 15 June 2015 - 22:42
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Varför kan ni inte bara inse att PC vs Konsol är en fråga om prioriteringar? Vissa vill ha en snyggt designad box vid tvn de inte behöver bry sig om innehållet på och som i stort sett bara gör en sak, spelar spel.
Lika lätt borde det vara att förstå hur vissa gärna bryr sig lite om det, har en smått ful ATX-låda stående med en skärm eller bredvid tvn för att få billiga spel från steam och 60fps i de senaste AAA-titlarna, mods osv. PC gaming är fruktansvärt awesome precis som konsol gaming.
Mitt grafikkort var dyrare än en Xbox one. Min dator är stor, ful och låter mycket. Windows måste jag snart köpa en ny version av för de j*vlarna släpper de nya spelen till "Windows 10". Muthafuckas...
Men jag älskar den för jag köpte nyss Alien Isolation, The evil within och Dishonored för runt 300 spänn sammanlagt och härom dan köpte jag en förhandsbokning på Arkham Knight för 250 spänn. Dessa spelen ser bättre ut och lirar i bättre framerate på min dator än en konsol. Fördelar och nackdelar, så är det bitches. Jag ska köpa PS4 och Xbox One i alla fall. 
Förstår dock inte varför inte den skall vara ful och låta mycket, min htpc och gaming pc brevid tv:n är både snyggare och låter mindre än både min ps4 och xbox one och kraftfullare.
Däremot är min riktiga spel pc ännu tystare men dock större
Postad 15 June 2015 - 22:45
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
PC gaming är fruktansvärt awesome precis som konsol gaming.
Precis, det är väl mer att vissa argumenterar som om PC vore kvar på 90-talet för att de pratar ur egen gammal erfarenhet, de har spelat när Steam inte fanns och tror att det är samma idag, så vissa argument blir helt fel.
Att man däremot inte vill betala en klumpsumma på 10 000 är helt okej.
Förstår dock inte varför inte den skall vara ful och låta mycket
Det är väl ett "problem" med PC i och för sig, vill man ha en bra, tyst och kall dator får man antingen fråga eller läsa på en hel del. Går inte bara att köpa något på måfå.
Postad 15 June 2015 - 22:47
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Förstår dock inte varför inte den skall vara ful och låta mycket, min htpc och gaming pc brevid tv:n är både snyggare och låter mindre än både min ps4 och xbox one och kraftfullare.
Det behöver de såklart inte göra, men ska de vara snygga och små kostar de i regel mer också. Mitt GTX970 låter ganska mycket i alla fall. Man kan alltid få tystare varianter men då kostar det ju också. Svårt att se hur man kan bygga en motsvarande ps4 med så smidig formfaktor till samma pris.
Vad har du i din htpc och vad är det för låda? Jag blir gärna motbevisad nämligen, lite trött på klossen jag har nu. 
Postad 15 June 2015 - 22:50
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Precis, det är väl mer att vissa argumenterar som om PC vore kvar på 90-talet för att de pratar ur egen gammal erfarenhet, de har spelat när Steam inte fanns och tror att det är samma idag, så vissa argument blir helt fel.
Att man däremot inte vill betala en klumpsumma på 10 000 är helt okej.
Det är väl ett "problem" med PC i och för sig, vill man ha en bra, tyst och kall dator får man antingen fråga eller läsa på en hel del. Går inte bara att köpa något på måfå.
Det är väl inte du skall köpa något på måfå det gör man väl aldrig och orkar man inte bygga själv så kan ju tex inet eller webhallen både tipsa och bygga åt dig .
Det behöver de såklart inte göra, men ska de vara snygga och små kostar de i regel mer också. Mitt GTX970 låter ganska mycket i alla fall. Man kan alltid få tystare varianter men då kostar det ju också. Svårt att se hur man kan bygga en motsvarande ps4 med så smidig formfaktor till samma pris.
Vad har du i din htpc och vad är det för låda? Jag blir gärna motbevisad nämligen, lite trött på klossen jag har nu. 
Om du tycker ditt 970 låter mycket då har du inte hört ps4:an och xboxen . Har både en node 605 och node 304 som media spel pc med både 780 och 980 där 980 kortet låter minst.
I min gaming rig kör jag sli där har jag ett NZXT H630 chassi stort men knäpptyst ...
Ett exempel på att det inte behöver vara stort byggde en liknande burk till polaren https://www.youtube....h?v=YDHy9rQxpHg
Redigerat av jimjans, 15 June 2015 - 23:01.
Postad 15 June 2015 - 22:57
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Det är väl inte du skall köpa något på måfå det gör man väl aldrig och orkar man inte bygga själv så kan ju tex inet eller webhallen både tipsa och bygga åt dig .
Om du tycker ditt 970 låter mycket då har du inte hört ps4:an och xboxen ....
Mycket möjligt att de låter en del, men kollar du webhallens lista över stationära maskiner och sorterar efter pris hittar du inget att spela på till en summa under kring 6000 och då är de inte särskilt snygga maskiner. Det är absolut inte en ps4as formfaktor på dem heller.
Det jag försöker säga är att det finns goda anledningar till att välja konsol framför pc likväl som pc framför konsol.
Postad 15 June 2015 - 23:15
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Mycket möjligt att de låter en del, men kollar du webhallens lista över stationära maskiner och sorterar efter pris hittar du inget att spela på till en summa under kring 6000 och då är de inte särskilt snygga maskiner. Det är absolut inte en ps4as formfaktor på dem heller.
Det jag försöker säga är att det finns goda anledningar till att välja konsol framför pc likväl som pc framför konsol.
men du kan ju komma runt 7000 med snygg formfaktor väljer du amd processor och grafikkort kan du komma ner 1500 till https://www.komplett...tx-gamer/793319
Postad 15 June 2015 - 23:32
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
De där är jättebra alternativ men ändå dyra, de saknar t.ex operativsystem så där får du lägga till ca en tusing. Ska sen komplett installera det åt dig vill de nog ha betalt, vill de också ha betalt för att sätta ihop den? Lägg sen till upp emot 400 spänn för en handkontroll osv. Tycker inte lådan är praktisk heller, lättare att passa in en låg låda i hyllan.
Smidigare att köpa en Ps4 för 3990 med ett spel eller en Xbone för 2990 med ett spel och börja lira direkt.
Sen är PCn kraftfullare osv osv, fördelar och nackdelar som sagt.
Postad 15 June 2015 - 23:48
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
De där är jättebra alternativ men ändå dyra, de saknar t.ex operativsystem så där får du lägga till ca en tusing. Ska sen komplett installera det åt dig vill de nog ha betalt, vill de också ha betalt för att sätta ihop den? Lägg sen till upp emot 400 spänn för en handkontroll osv. Tycker inte lådan är praktisk heller, lättare att passa in en låg låda i hyllan.
Smidigare att köpa en Ps4 för 3990 med ett spel eller en Xbone för 2990 med ett spel och börja lira direkt.
Sen är PCn kraftfullare osv osv, fördelar och nackdelar som sagt. 
Har man tid att vänta lite lär nog windows 10 vara billigt köpte windows 8 för 129kr licensen vid release. annars kan man ju alltid köra SteamOs gratis.
Men visst det är sant lådan är något hög finns ju lådor som är lägre tex node 605.
Postad 16 June 2015 - 00:25
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det är väl inte du skall köpa något på måfå det gör man väl aldrig
Det är väldigt många som köper färdiga paket från butikerna som inte egentligen är speciellt bra, man kan hitta mycket bättre och mer prisvärt om man själv kollar upp det/köper individuella delar. Långt ifrån alla som frågar butiken vad de tycker är bra (och långt ifrån alla säljare som har järnkoll för den delen) utan de ser något i reklambladet som de tycker är bra och billigt och slår till.
Konsol, då köper du bara en PS4 eller Xbox så får du samma som alla andra.
Det är en nackdel faktiskt, kräver lite kunskap eller åtminstone att man tänker till och ber om hjälp och har tur att hitta någon kunnig.
Edit:
men du kan ju komma runt 7000 med snygg formfaktor väljer du amd processor och grafikkort kan du komma ner 1500 till https://www.komplett...tx-gamer/793319
Det här är t.ex. något som en säljare skulle kunna lura på en men det är ett dumsnålt köp. Du skulle ju inte köpa det själv t.ex.
En 120 GB SSD, minus operativsystemet så har du 80 GB kvar till spel, inte ens säkert det räcker till två spel i dagens läge. Det räcker ju inte, behövs en vanlig HDD också. En skärm kan också säkert behöva köpas om man vill spela i HD. Operativsystem och ihopsättning kostar också som sagt, en ovan användare kör väl inte SteamOS.
Och efter det har du ändå en dator som inte är särskilt framtidssäker i vilket fall och som inte kommer upp i 60 fps i dagens titlar. Bättre lägga mer då och få en riktig dator som man kan vara nöjd med ett tag.
Redigerat av Zoiler, 16 June 2015 - 00:51.
Postad 16 June 2015 - 06:43
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Den här är snygg och tyst. http://cdon.se/hemel...tronics_Desktop
Postad 16 June 2015 - 17:11
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Min PC är byggd 2009. Kostade runt 10000:-. Sedan dess har jag bytt grafikkort en gång, 2012. Nu funderar jag på att köpa Arkham Knight och då träffar jag två flaskhalsar. Grafikkortet är för klent. Vill jag även köra på recommended settings bör jag uppgradera min processor. Att en processor håller sex år för spel känns helt okej. Hade inte hänt 2001.
Postad 16 June 2015 - 19:10
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Min PC är byggd 2009. Kostade runt 10000:-. Sedan dess har jag bytt grafikkort en gång, 2012. Nu funderar jag på att köpa Arkham Knight och då träffar jag två flaskhalsar. Grafikkortet är för klent. Vill jag även köra på recommended settings bör jag uppgradera min processor. Att en processor håller sex år för spel känns helt okej. Hade inte hänt 2001.
vad har du för processor nu då?
Postad 18 June 2015 - 21:22
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
vad har du för processor nu då?
Intel Core i7 CPU 920 @ 2.67GHz
Postad 19 June 2015 - 02:29
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Då behöver du nog inte att uppgradera räcker att överklocka testa att bara köpa ett grafikkort först..
Postad 19 June 2015 - 06:59
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3103 inlägg
Trevligt att fler sitter kvar på den! Kör min i 2.8GHz men man kommer lätt upp i 3.2GHz. Känns som att om man ska byta grafikkort så är det minst ett GTX 970 alt. Radeon 290x som gäller om man kör i 1080P.
Redigerat av Zerox_no1, 19 June 2015 - 07:05.
Postad 23 June 2015 - 17:02
FluBBa
-
FluBBa
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
En stor anledning att jag inte orkar spela på PC... Nya Batman
http://kotaku.com/ba...mess-1713351974
Jag vet att man kan ha tur och allt fungerar felfritt och att dom så småningom (förhoppningsvis) lyckas göra det spelbart, men det känns nästan som varje stort spel så är det folk som har feta problem. Watch Dogs, MKX, BF4 mm.
Redigerat av FluBBa, 23 June 2015 - 17:03.
Postad 23 June 2015 - 17:24
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Att de släpper spel innan de är färdiga har ju inget med PC som plattform att göra.
Eller vad menar du?
edit: Problemet här är att det inte är Rocksteady själva som har gjort PC-versionen. De verkar inte ens ha testat den. Jämför det med t ex GTA 5 remastern, där PC var lead platform.
Redigerat av Ageve, 23 June 2015 - 17:40.
Postad 23 June 2015 - 17:41
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
http://kotaku.com/ba...mess-1713351974
Jag vet att man kan ha tur och allt fungerar felfritt och att dom så småningom (förhoppningsvis) lyckas göra det spelbart, men det känns nästan som varje stort spel så är det folk som har feta problem. Watch Dogs, MKX, BF4 mm.
Du hade kunnat göra en likadan post om Witcher 3 på konsoler också, där läget är tvärtom. Det är ingen garanti att du får en felfri upplevelse för att du spelar på konsol. Detta har ju inget med PC som plattform att göra som sagt.
Och nästan varje stort spel är en ganska stor överdrift faktiskt, utifrån personlig erfarenhet.
Postad 23 June 2015 - 17:57
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
I rättvisans namn så fungerade Unity inte sådär hemskt bra på konsol heller.
Postad 23 June 2015 - 17:59
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
edit: Problemet här är att det inte är Rocksteady själva som har gjort PC-versionen. De verkar inte ens ha testat den.
Amen va faen...
Postad 23 June 2015 - 22:54
FluBBa
-
FluBBa
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Jo visst är det många spel som inte är helt klara när dom släpps nu för tiden men just nya Batman är ju att det inte fungerar för vissa PC maskiner.
Min poäng som många inte verkar vilja veta av är att det inte alltid fungerar så bra på just din (någons) PC maskin.
Postad 24 June 2015 - 00:47
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Min poäng som många inte verkar vilja veta av är att det inte alltid fungerar så bra på just din (någons) PC maskin.
Problemet i detta fallet är inte ens PC-konfiguration, både AMD och Nvidia-användare har problem. Detta påverkar nästan alla. Det finns de som sitter med 2 x 980 (kort för 6 000:- st) just nu och har sämre grafik än på PS4.
Det är Warner Bros som har slagit till igen helt enkelt. Du nämnde att MKX fungerade dåligt, det är Warner Bros bakom det, precis som Batman. Även Injustice. De verkar inte helt kompetenta på detta med PC-portar då även tidigare Batmanspel fungerat dåligt på PC till en början.
Det verkar lite som att du tror att man köper en PC på måfå och måste ha lite tur med att spelen ska fungera för just ens egna unika komponenter, men så fungerar det inte. Spelet har prestandaproblem pga dålig optimering och ja en jäkla massa andra fel, för det verkar som att PC saknar effekter som PS4 har i nuläget, såsom regn på kappan. Kvalitetskontrollen för PC-porten är tydligen obefintlig.
Men som sagt, det här händer på konsol också, det går inte att komma undan. Du kan inte välja en plattform och få bästa versionen av spelet för alla spel. Men ser man över alla spel som släpps så tror jag knappast att en kompetent PC är den som presterar sämst vid launch, bör snarare vara tvärtom.
Postad 24 June 2015 - 08:31
FluBBa
-
FluBBa
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Problemet i detta fallet är inte ens PC-konfiguration
Du kan väl inte mena att alla har dessa problem med Batman spelet? Inklusive utvecklarna själva? Det verkar ju finnas en hel del folk som är nöjda med spelet och man får väl anta att dom har någon slags kritisk ådra och inte nöjer sig med vad som helst.
Postad 24 June 2015 - 14:07
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Du kan väl inte mena att alla har dessa problem med Batman spelet?
Jo det menar jag. Spelet är som standard låst till 30 FPS istället för 60 i ett försök att dölja prestandaproblemen. Har svårt att se att någon magiskt kommer få regneffekterna t.ex. när de saknas för alla andra. Finns de som är nöjda trots detta, men betyder inte att spelet fungerar optimalt för dem.

Men ditt resonemang är alltså att om spelet skulle fungera bra för 1 % men inte för resterande 99 % så är det fel på ens konfiguration och inte på spelet?
Du har plockat ut vad som nu anses vara en av de värsta portarna genom tiderna och använder det som argument till att nästan varenda stort spel på PC har feta problem, vilket inte är fallet. Finns t o m en färsk tråd om det här där du kan få motargument. Samtidigt spelar du på konsol för att där slipper du sånt, när vi vet om att det inte heller är sant. Halo: MCC var inte spelbart på Xbox One. Witcher 3 fick folk sluta spela på PS4 för att texten inte gick att läsa, bland mycket annat.
De flesta spel presterar bättre på PC vid launch än på konsoler, vissa spel gör det inte. Det betyder inte att nästan alla stora spel fungerar dåligt på PC.
Postad 24 June 2015 - 16:51
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Konsollspelande är alltid problemfritt, se bara här (alla klippen är från PS4 men det var ju inte stabilt på någon plattform...) 
Den slutsats man kan dra är att AC:U var uselt optimerat och buggigt, men det var inget fel på PS4, lika lite som PC/Windows är anledningen till att Batman är värdelöst i nuläget.
https://www.youtube.com/watch?v=9deaMBkPoZY
https://www.youtube.com/watch?v=CbFoX5Q9iNQ
Diabilder, nästan i klass med PC-versionen av Batman:
http://www.youtube.com/watch?v=CYSbwmQFoG8
http://www.youtube.com/watch?v=KxtFYN8g078
Kommentaren från Rocksteady var ju rolig med. Vi ska kontakta den externa PC-utvecklaren, typ. Hade det inte var bättre med någon form av kvalitetskontroll från Rocksteady själva, före release? 
Redigerat av Ageve, 24 June 2015 - 17:26.
Postad 24 June 2015 - 19:10
FluBBa
-
FluBBa
-
Lärjunge
-
-
385 inlägg
Ageve, är din avatar tagen från konsol versionen eller PC versionen?
Jag försöker inte säga att PC är sämre, bara anledningen till att inte jag orkar med det.
Jag vet att dom flesta spel har problem på ett eller annat sätt (fysik/spelmekanik-buggar), men det är ju ofta spelet i sig själv och har inget med konfigurationen på maskinen att göra.
Jag kanske borde ha läst på lite mer om Batman problemen, det jag såg bara filmen på Kotaku där frameraten pendlar mellan jättebra och helkass om vart annat. Det känns inte som utvecklarna har upplevt dom problemen på sina datorer, precis som Dice inte hade testat BF4 på tillräckligt många datorer (dom flesta stora bolag har väl avtal med någon leverantör som bara kan leverera ett visst antal konfigurationer).
Tar man valfritt PC spel (säg GTA 5 tex.) så är det ju alltid några som inte får igång/får problem med spelet, det kanske beror på att dom inte har följt rekommenderade specen eller bara är noobs, vad vet jag.
Postad 24 June 2015 - 21:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ageve, är din avatar tagen från konsol versionen eller PC versionen?
Det är PC-versionen, och det hände tydligen med ett visst grafikkort som saknade stöd för shadern som används i den scenen. Det var inte många som upplevde buggen, men eftersom den är så rolig så spreds bilder på den 
Som jag skrev var det spelet inte stabilt på någon plattform. Men du missade nog min poäng, dvs man kan knappast anklaga Sony (eller Microsoft) för att AC:U var så dåligt/ofärdigt som det var.
Tar man valfritt PC spel (säg GTA 5 tex.) så är det ju alltid några som inte får igång/får problem med spelet, det kanske beror på att dom inte har följt rekommenderade specen eller bara är noobs, vad vet jag.
Det finns garanterat någon dator där ute som det inte funkar på. Annars är ju GTA 5 känt för att vara en mycket bra "portning", men Rockstar avslöjade för ett tag sedan att PS4/Xbone-versionen är baserad på PC-versionen, inte tvärtom. Skillnaden är alltså att Rockstar brydde sig. Rocksteady gjorde inte det. Resultatet blev som det blev...
Om de inte fixar Batman struntar jag i PC-versionen och köper det på PS4 istället.
Redigerat av Ageve, 24 June 2015 - 22:06.
Postad 24 June 2015 - 21:40
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Anledningen till varför jag inte vill spela pc är många, men en av mina bilder är att pc är kvar på 90-talet med kraftiga framedrops som jag märker av. Det pinsamma är att jag verkar ha lite fel på synen. Jag ser helt enkelt inte framedrops förrän dom ligger på 14-15. Jag har kollat lowresgamer på Youtube och när han kör spel i 20 så ser jag inte skillnad från när någon spelar på 60 fps.
Dock så vet jag att grafikkorten är så pass mycket stabilare än det bästa på min tid, voodoo 2 16mb (!), så det är orsaken till varför jag sitter och bubblar på en steammachine samtidigt som jag tror att det i sig kan vara en av dom stora farorna för konsoler och deras framtid. När pc slutar vara pc och blir konsol. Men mycket snabbare.
Postad 24 June 2015 - 21:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Dock så vet jag att grafikkorten är så pass mycket stabilare än det bästa på min tid, voodoo 2 16mb (!),
Haha, ja det var ju ett tag sen. Jag har mitt Voodoo 1 kvar, med 4MB minne.
Turok: Dinosaur Hunter var imponerande då. Nu ser det ut som ett skämt 
https://www.youtube.com/watch?v=uEjJN2peDLs
Postad 24 June 2015 - 22:03
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Jag försöker inte säga att PC är sämre, bara anledningen till att inte jag orkar med det.
Jo, fast den anledningen stämmer liksom inte. Du köper inte en dator och sedan har du tur om spelen funkar. De funkar helt enkelt bara, såvida du inte köper gammal skåpmat. Vad har jag spelat sedan jag köpte?
Gauntlet - funkade utan problem
Ryse - funkade utan problem
Borderlands: Pre-sequel - funkade utan problem
Alien Isolation - funkade utan problem
Serious Sam 3- funkade utan problem
Dead Rising 3- funkade utan problem
Far Cry 4 - funkade, jag fick någon skuggbugg efter många timmars spelande. Kan ha varit för att jag mixtrade med ini-filen.
Dying Light- fick sänka draw distance pga dålig optimering i början som de fixade sedan, men funkade utan problem och såg fantastiskt ut ändå
Ori- funkade utan problem
Witcher 3 - funkade utan problem
Hur många spel har varit bättre än konsolversionerna? Alla, möjligtvis att Ori har samma upplösning/framerate på XB1.
Sen finns det alltid UNDANTAG vid launch, men det gör det på konsol också. Det kommer du inte ifrån.
Jag försöker heller inte säga att konsol är sämre eftersom jag spelar på både konsol och PC. Men som vanligt lutar sig "nejsidan" mot sina egna gamla erfarenheter och har inte spelat på dator på länge så de tror att det är på ett sätt när det egentligen inte är det. Skulle jag ge dig en kompetent dator idag så skulle du komma till insikten att det är mycket mer problemfritt och inte så chansartat som du tror. Det är liksom helt okej att inte spela PC, men ofta ser man argument till varför de inte gör det som inte motsvarar verkligheten.
Det känns inte som utvecklarna har upplevt dom problemen på sina datorer
Distributörerna skickade inte ut några PC-exemplar för recension, sedan får man dra sina egna slutsatser därifrån.
Jag undrar dock vilka magiska datorer Nvidia körde på när de visade upp de grafiska effekterna i 60 FPS:
Turok
DAT draw distance.
Redigerat av Zoiler, 24 June 2015 - 22:06.
Postad 24 June 2015 - 22:09
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Jag hade en hel del strul första veckan, sedan har allt fungerat utan problem. Vet inte vad som orsakade det i början, men är glad att jag slipper det nu.
Postad 24 June 2015 - 23:17
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Hade då inga frames drops då det begav sig men jag lirade det väl på mitt voodoo 2 12 mb, Enklare hårdvara mindre som kunde gå fel. Har aldrig någonsin haft sånt strul som mitt flasiga Asus Z-87 kort med 511 finesser och vilken av dem är det som inte fungerar.
I slutändan kör vi ju samma x86 arkitektur nu som då så jag vet inte vad som blivit enklare mer än installationen av spel möjligen. Om man kommit över hindret att registrera betalkort på steam, fixa konto och den biten. Köpa spel över disk och stoppa in en skiva kan jag ju se som lite mer intuitivt.
Absolut enklast var det ju under DOS eran när man inte ens behövde installera windows 
Postad 24 June 2015 - 23:21
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Absolut enklast var det ju under DOS eran när man inte ens behövde installera windows 
Fast då behövde du kunna använda pkunzip, autoexec.bat, m.m.
Postad 24 June 2015 - 23:34
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Pkunzip.... man använde ju arj.exe :-P
Postad 24 June 2015 - 23:34
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Fast då behövde du kunna använda pkunzip, autoexec.bat, m.m.
Det är ju inte speciellt svårt att memorera eller hur. Det är inte så att du behöver programmera någonting. Inte direkt svårare än att leta reda på steam och installera. pkunzip var väl mest för att packa upp piratkopior. autoexec filerna var man inte och pilla i speciellt ofta heller vad jag minns. Köpte man spel så fick man en exe fil man drog igång. Jag hade ingen som lärde mig det där i alla fall jag startade från scratch.
Postad 25 June 2015 - 01:05
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Köpa spel över disk och stoppa in en skiva kan jag ju se som lite mer intuitivt.
Ja, jo, det var härliga tider när man fick ta sig en avslappnande biltur till affären och köpa spel för 600 spänn. Kunde ju läsa manualen medan man installerade de fem CD-skivorna. Kostade både mer pengar och tid förvisso, men mer intuitivt än att komma ihåg sitt eget namn och läsa koden på kreditkortet när man registrerar sig på Steam.
Saknar slutet av nittiotalet, tänk att få höra det underbara modemljudet igen och sitta och vänta 10 minuter på att datorn startar om? DOS var ännu bättre, så mycket mer intuitivt än dagens Windows med sitt märkliga klickande på ikoner. Speciellt saknar jag disketterna som var det ultimata lagringsmediet.
Postad 25 June 2015 - 06:53
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Snackar inte om bättre prestanda förr eller att det var billigare bara att tekniken var enklare att hantera jämfört med idag  Gällande priser så visst var lite dyrare med inflation inräknat. Liren kostade 499 då men ska man köpa nytt digitalt idag på trippel a lir på steam så är det 49 euro minst ofta 59. Limited edition fanns inte i samma grad heller då blir lätt mer. Snackar inte om bättre prestanda förr eller att det var billigare bara att tekniken var enklare att hantera jämfört med idag  Gällande priser så visst var lite dyrare med inflation inräknat. Liren kostade 499 då men ska man köpa nytt digitalt idag på trippel a lir på steam så är det 49 euro minst ofta 59. Limited edition fanns inte i samma grad heller då blir lätt mer.
Postad 25 June 2015 - 07:26
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Spelen var dyrare då, tänk på inflationen!
Och fy fan för dom där ******** disketterna. Behöver winzip. För att winzip ska få plats på en diskett måste det komprimeras. För att packa upp winzip som jag behövde för att packa upp spel så behövde jag... WINZIP! Aaaargh!!!
Redigerat av Zartok, 25 June 2015 - 07:29.
Postad 25 June 2015 - 08:51
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Angående disketter så gick det ibland att rädda datan om man frös in de och sen satte de i datorn direkt. Jag har ingen aning om varför, men det fungerade flera gånger 
Annars var det ju standardljudet: de dee de dee de dee de dee de dee... Error.
Jag saknar också DOS ibland...
Postad 25 June 2015 - 08:54
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
Snackar inte om bättre prestanda förr eller att det var billigare bara att tekniken var enklare att hantera jämfört med idag Gällande priser så visst var lite dyrare med inflation inräknat. Liren kostade 499 då men ska man köpa nytt digitalt idag på trippel a lir på steam så är det 49 euro minst ofta 59. Limited edition fanns inte i samma grad heller då blir lätt mer.
Snackar inte om bättre prestanda förr eller att det var billigare bara att tekniken var enklare att hantera jämfört med idag Gällande priser så visst var lite dyrare med inflation inräknat. Liren kostade 499 då men ska man köpa nytt digitalt idag på trippel a lir på steam så är det 49 euro minst ofta 59. Limited edition fanns inte i samma grad heller då blir lätt mer.
Det är rätt! Banka hem budskapet!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|