Ett bra köp?
* Officiell tråd iPhone 4 *
Apple iPhone 4 512MB RAM 16GB
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(254)
|
Inga priser | |
Apple iPhone 4 512MB RAM 32GB
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(86)
|
Inga priser |
* Officiell tråd - Apps och spel till iPhone * (1118 inlägg)
|
7 år sedan |
Jailbreak iOS Devices (1286 inlägg)
|
10 år sedan |
Skal, fodral och skärmskydd till iPhone 4 (150 inlägg)
|
14 år sedan |
iPhone 4 Dockningsstation? (12 inlägg)
|
15 år sedan |
Nya lurar till iPhone 4? (15 inlägg)
|
15 år sedan |
HTC Desire HD eller iPhone4? (158 inlägg)
|
15 år sedan |
Ultimata Androiden? (47 inlägg)
|
15 år sedan |
Iphone4 "kopplar" ej upp på mitt Wi-Fi (8 inlägg)
|
15 år sedan |
Iphone som affärsmobil (23 inlägg)
|
15 år sedan |
Leveransstatus av Iphone 4 (519 inlägg)
|
15 år sedan |
hälp.. Iphone4.. (6 inlägg)
|
15 år sedan |
Finns det något skäl att tillverka en lur med högre upplösning än Iphone 4? (27 inlägg)
|
15 år sedan |
Telenor prisindikerar iPhone 4 (48 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 03 July 2010 - 00:52
Ett bra köp?
Postad 03 July 2010 - 01:36
Så, nej - det är inte ett bra köp
Postad 03 July 2010 - 08:29
Del 1:
http://www.youtube.c...feature=related
Del 2:
http://www.youtube.c...feature=related
Postad 03 July 2010 - 08:36
Det är 6000 kronor......Apple skickar inte till din adress i sverige så omkostnaderna att få hit den genom olika mellanhänder torde motsvara de 7000:- den kommer kosta i sverige
6150 nånting totalt blev det för 16GB.
Postad 03 July 2010 - 08:44
http://blogs.consume...roblems-in.html
Postad 03 July 2010 - 08:49
6150 nånting totalt blev det för 16GB.
Hur skickade du den från England till Sverige? Kom du ihåg bredd, längd, höjd och vikt för paketet (jag funderar på att använda DHL).
Postad 03 July 2010 - 08:56
Hur skickade du den från England till Sverige? Kom du ihåg bredd, längd, höjd och vikt för paketet (jag funderar på att använda DHL).
Ingen aning, använde borderlinx, de tar 300-350:- för frakten.
Postad 03 July 2010 - 11:27
Det är 6000 kronor......Apple skickar inte till din adress i sverige så omkostnaderna att få hit den genom olika mellanhänder torde motsvara de 7000:- den kommer kosta i sverige
Det är visst ett bra köp!!
Snackade med en på telenor igår och han sa att abonemangsfri iPhone 4 i Sverige kommer kosta mellan 9 och 11 tusen.
Dessutom får du den helt upplåst från UK.
Har också beställt där ifrån!
Postad 03 July 2010 - 11:29
Du menar "balanserad" som din källa, Apples pressmeddelande? Kom igen. nu.Den där artikeln låter ju balanserad och så, eller inte...
För mig personligen är det ganska enkelt. Jag kan hålla min 3G i princip hur jag vill utan att det påverkar signalen nämnvärt. Om det visar sig att 4:an är mycket känsligare och signalen försämras avsevärt när man håller telefonen normalt (så som Apple hävdar att man INTE ska hålla telefonen) får jag väl köpa en annan telefon eller vänta på att Apple mot förmodan erkänner felet och fixar hårdvaran.
Problemet med att köpa en annan telefon är dock att det enligt min åsikt inte finns några alternativ i nuläget som kommer i närheten av iPhone. Android känns fortfarande ihopsnickrat och gränssnittet ser ut som skit, och vad gäller hårdvara så har jag fortfarande inte sett en riktigt snygg och välbyggd Android-telefon.
Redigerat av Oddish, 03 July 2010 - 11:31.
Postad 03 July 2010 - 11:50
Du menar "balanserad" som din källa, Apples pressmeddelande? Kom igen. nu.
För mig personligen är det ganska enkelt. Jag kan hålla min 3G i princip hur jag vill utan att det påverkar signalen nämnvärt. Om det visar sig att 4:an är mycket känsligare och signalen försämras avsevärt när man håller telefonen normalt (så som Apple hävdar att man INTE ska hålla telefonen) får jag väl köpa en annan telefon eller vänta på att Apple mot förmodan erkänner felet och fixar hårdvaran.
Sist jag kollade så fanns det inga instruktioner utgivna av Apple som säger hur du ska och inte ska hålla i telefonen, det där var som vanligt internets förmåga att blåsa upp allt, Apples ståndpunkt är fortf inte att du inte får hålla i telefonen på ett visst sätt, trots att Steve sa det i en mailkonstruktion.
Och ja, jag har inte mkt till övers för artiklar som låter aggressiva, jag har inte sagt att min länkning till Apple är ngn "källa", men det kändes som om folk som vanligt läst ngt på fel ställe och inte fattat vad som egentligen sagts, jag länkade till Apple för att Lakritstomre sagt att de "skyllt" på ngn och jag undrar fortf vem de skyllt på? jag har inte sett att han sagt ngt sen dess.
Vilka du ha balanserade artiklar? läs Anandtechs recension, läs Consumerreports som det länkades till ovanför, eller varför inte läsa bloggen från antennasys som talar mer generellt?
Jag tror fortf att de svåra täckningsproblemen är konstruktionsfel utöver det faktum att du kan dämpa antennen väldigt mkt om du sätter fingret på ett visst ställe, och jag tycker att Apples förklaring stämmer eftersom det förklarar en del saker i anandtechs artikel där de visat exakt vid vilken SNR som staplarna ska visas...
Redigerat av simulacra, 03 July 2010 - 11:57.
Postad 03 July 2010 - 13:24
http://www.engadget....or-some-reason/
Det positiva är att dom tar problemet på allvar, synd att dom inte gjorde det från början bara dvs. innan man släppte iphone 4
Postad 03 July 2010 - 18:38
Postad 03 July 2010 - 18:54
Bara en snabb fråga, är glasen på fram och baksidan orepbara? Eller bör man ha ett skärmskydd?
Det är inte orepbart. Bara bättre skyddat mot repor. Men klart repor kommer uppstå. Jag kommer iaf använda nått sorts skärmskydd.
Redigerat av xmurfen, 03 July 2010 - 18:54.
Postad 03 July 2010 - 19:11
Det är inte orepbart. Bara bättre skyddat mot repor. Men klart repor kommer uppstå. Jag kommer iaf använda nått sorts skärmskydd.
Ok, tack!
Har du kanske något tips till bra skärmskydd? Får min iPhone om några veckor, vill gärna sätta på skärmskydd direkt innan repor uppstår.
Postad 03 July 2010 - 19:34
Ok, tack!
Har du kanske något tips till bra skärmskydd? Får min iPhone om några veckor, vill gärna sätta på skärmskydd direkt innan repor uppstår.
Har aldrig ägt en iphone innan så har inte så stor koll på vad som är bra o inte. Men själv är jag nog inne på nått sånt här. Zagg invisibleSHIELD
Postad 03 July 2010 - 19:37
Postad 03 July 2010 - 19:46
Har aldrig ägt en iphone innan så har inte så stor koll på vad som är bra o inte. Men själv är jag nog inne på nått sånt här. Zagg invisibleSHIELD
Själv har jag ägt två iPhones (3G, 3GS) och gillar inte alls Zaggs Invisible Shield, varken visuellt eller beröringsmässigt. Min favorit är Artwizz.
Postad 03 July 2010 - 21:04
Själv har jag ägt två iPhones (3G, 3GS) och gillar inte alls Zaggs Invisible Shield, varken visuellt eller beröringsmässigt. Min favorit är Artwizz.
Hur länge räcker Artwizz skyddet, måste man byta (ingår ju 3 st i varje paket)?
Postad 03 July 2010 - 22:05
Postad 04 July 2010 - 07:43
Redigerat av Unregistereda7124cf7, 04 July 2010 - 07:43.
Postad 04 July 2010 - 07:43
Om de bara använder pinnarna är de ju körda redan från början. De måste kolla på signalstyrkan i -dB eller liknande. Varför inte använda något sådant program som visar det och se hur dålig mottagningen blir? Att titta på pinnar är bara löjligt, givetvis förstår dock inte alla vad som är bra/dålig i dB-mottagning.Men som jag läst det så har Apples ingenjörer TOTALT missberäknat signalstyrkan i jämförelse med hur många "pinnar" iPhonen visar.
Spelar det verkligen nån roll? IPhonen "tror" att den har 0 i signalstyrka och börjar då söka efter ett nät. Resultatet blir ju då att samtalet/uppkopplingen dör.
Kan dom bara fixa till det här nu så vore det ju väldigt skönt.
Är det bara jag som inte är förvånad? Det är allmänt känt att de tidigare iphonesen har kass mottagning jämfört med andra mobiltelefoner...
@simulacra:
En sänkning på 24dB är väl ändå brutalt mycket? Kanske bara inte är mottagningen i sig utan en störning? Om det enbart är en störning på 24dB är det väl ändå också sjukt mycket?
Såvitt jag förstår det så är kring -80dB bra täckning och under -100 är lite kass men -110 och lägre är misär? Eller har jag missförstått lite?
Redigerat av mornn, 04 July 2010 - 07:55.
Postad 04 July 2010 - 09:09
Artwizz ser bra ut, gött att man både får skyddet för fram och baksida. Har också provat Zagg men var heller inte så nöjd. Eller iofs så kändes det skönt och verkade skydda bra men det var ett ###### **** att sätta på det och kanterna började gå av efter någon vecka. Riktigt jobbigt och kladdigt med den där sprayen man ska applicera med.
Men har man tålamod så är det är rätt fint skydd annars.
Är Artwizz helt vanligt? dvs. bara klistra på? Eller måste man också strula med sprayer eller dylikt?
Postad 04 July 2010 - 10:17
Artwizz ser bra ut, gött att man både får skyddet för fram och baksida. Har också provat Zagg men var heller inte så nöjd. Eller iofs så kändes det skönt och verkade skydda bra men det var ett ###### **** att sätta på det och kanterna började gå av efter någon vecka. Riktigt jobbigt och kladdigt med den där sprayen man ska applicera med.
Men har man tålamod så är det är rätt fint skydd annars.
Är Artwizz helt vanligt? dvs. bara klistra på? Eller måste man också strula med sprayer eller dylikt?
Enligt manualen (som går att ladda ner på http://bit.ly/aXimj6) så ska du inte behöva spray för att applicera displayskydd från Artwizz.
Postad 04 July 2010 - 10:39
Postad 04 July 2010 - 10:42
Jag har beställt via borderlinx en iphone 4 men nu har det reserverade beloppet betalats tillbaka till mitt konto och det går inte komma åt orderstatussidan på apple. Hmmm, hoppas ordern inte kommer bli annulerad p.g.a. borderlinx. Någon annan som fått samma?
Vill minnas att jag har läst tidigare i tråden att Apple först reserverar beloppet för att sedan betala tillbaka den och sen dra det vid leverans.... Men jag vet inte om det stämmer, konstigt att du inte kan komma åt din order på Apple.
Jag ska genast gå in och titta om jag kan se min status.
Edit: Jag var inne på Apples hemsida för att kolla orderstatus och fick följande:
Apple's Online and phone Order Status services are temporarily unavailable due to a scheduled upgrade to our systems.
We apologize for any inconvenience.
Tror inte att det behöver betyda något, min gissning är att deras sida ligger nere för tillfället.
Redigerat av Pinnacle, 04 July 2010 - 10:44.
Postad 04 July 2010 - 11:32
Jag har beställt via borderlinx en iphone 4 men nu har det reserverade beloppet betalats tillbaka till mitt konto och det går inte komma åt orderstatussidan på apple. Hmmm, hoppas ordern inte kommer bli annulerad p.g.a. borderlinx. Någon annan som fått samma?
Jag har bokat via Apple Store (UK) men inte via borderlinx och det reserverade beloppet har också betalats tillbaka till mitt konto. Kommer heller inte åt orderstatussidan, men sidan verkar vara nere p.g.a. en uppgradering av deras ordersystem.
Edit: Nu kommer man inte ens åt http://store.apple.com, förut var det bara orderstatussidorna som man inte kunde komma åt, men nu verkar hela Apple Store vara nere, brukar ske vid en uppdatering så är inget att vara orolig för.
Redigerat av Unregistered7c9a04fa, 04 July 2010 - 11:36.
Postad 04 July 2010 - 12:09
Jag har bokat via Apple Store (UK) men inte via borderlinx och det reserverade beloppet har också betalats tillbaka till mitt konto. Kommer heller inte åt orderstatussidan, men sidan verkar vara nere p.g.a. en uppgradering av deras ordersystem.
Edit: Nu kommer man inte ens åt http://store.apple.com, förut var det bara orderstatussidorna som man inte kunde komma åt, men nu verkar hela Apple Store vara nere, brukar ske vid en uppdatering så är inget att vara orolig för.
Nu kommer man in på ordersidorna igen, har fortfarande följande status:
Not yet shipped
Estimated Shipping: By July 14th
Estimated Delivery: 15 Jul, 2010 - 16 Jul, 2010
Postad 04 July 2010 - 12:27
Grattis!
Har du haft en 3G eller 3GS innan du köpte denna och isåfall, hur upplever du att batteritiden har förändrats?
Och tycker du att den känns snabbare att jobba med?
Hade en 3GS tidigare - den var jag tvungen att ladda varje natt.
4an klarar sig med nöd och näppe 2 dygn och då används den väldigt mycket.
Känns snabbare att jobba med, men som jag skrev tidigare är det skärmen som är häpnadsväckande.
Det är brutal.
Vidare kan jag också meddela att kameran är suverän, både med bilder och videoinspelning.
Ska försöka slänga upp några bilder och tubfilmer senare idag
Postad 04 July 2010 - 12:33
? Det är allmänt känt att de tidigare iphonesen har kass mottagning jämfört med andra mobiltelefoner...
Vad har du för källa på det påståendet?
Postad 04 July 2010 - 12:53
Allmänt kanske var lite dumt men jag jobbar extra genom att mäta täckningen hos en operatör och ingenjörerna där brukar ofta påpeka hur värdelös täckning de telefonerna har. Det finns säkerligen andra som är dåliga men då stora massan använder dem är det givetvis intressant att veta sånt..Vad har du för källa på det påståendet?
Redigerat av mornn, 04 July 2010 - 12:56.
Postad 04 July 2010 - 13:15
http://www.youtube.c...h?v=2eHVgChBExE
(HD upplösning kommer inom den närmsta halvtimmen på länken ovan, bearbetas fortfarande)
Något speciellt som undras/vill se tester av, så bara skriv
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Postad 04 July 2010 - 15:16
Smakprov på foto samt ett tubklipp där jag testar Tap to focus, fixade dessa som hastigast.
(HD upplösning kommer inom den närmsta halvtimmen på länken ovan, bearbetas fortfarande)
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Ser ju grymt bra ut! Längtar tills jag får min iPhone också...
Kan du testa att ta något foto i lite sämre ljus som har en vit bakgrund, har läst att vitbalansen skall vara det som iPhone 4 har svårast med.
Postad 04 July 2010 - 16:29
Ser ju grymt bra ut! Längtar tills jag får min iPhone också...
Kan du testa att ta något foto i lite sämre ljus som har en vit bakgrund, har läst att vitbalansen skall vara det som iPhone 4 har svårast med.
ska försöka lösa de under kvällen
Postad 04 July 2010 - 16:40
Kanske dags för leverans snart då
Postad 04 July 2010 - 19:17
Smakprov på foto samt ett tubklipp där jag testar Tap to focus, fixade dessa som hastigast.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Jag skulle vilja se ett kort på ett rörligt motiv, djur, barn, bil eller något som helt enkelt inte sitter still.
Tackar
Postad 04 July 2010 - 19:47
Jag skulle vilja se ett kort på ett rörligt motiv, djur, barn, bil eller något som helt enkelt inte sitter still.
Tackar
Hm ... vad mystisk filmen var - vet inte om det är datorn eller filmfilen, men den ser vågig ut när bilden panorerar. Hur många bps är det på originalfilmen?
Postad 04 July 2010 - 20:18
Hm ... vad mystisk filmen var - vet inte om det är datorn eller filmfilen, men den ser vågig ut när bilden panorerar. Hur många bps är det på originalfilmen?
hur kollar jag det? Finns inget under egenskaper
Postad 04 July 2010 - 20:41
hur kollar jag det? Finns inget under egenskaper
Det vet jag faktiskt inte. Borde gå att se i filen i telefonen?
Postad 04 July 2010 - 20:54
Snackade med en på telenor igår och han sa att abonemangsfri iPhone 4 i Sverige kommer kosta mellan 9 och 11 tusen.
Det är sagt att iP4 kommer ligga i samma prissegment som 3GS när den släpptes, jag köpte min för 7000:- och den var som du säger "abonemangsfri". Jag säger inte att en "en helt upplåst" från UK är en dålig affär. Kanske krånglig att få hit den och inte alls billigare eftersom jag pratar om 32GB.
Sen är ju frågan om man kommer byta operatör så ofta att man behöver en olåst, man byter ju ändå om ett år igen och då är det bara att låsa upp den innan försäljning så man kan sälja till en köpare som har vilket abb som helst.
Ska man promt använda Comviq ska jag villigt erkänna att en olåst iPhone är att föredra....
Ledsen om jag inte uppfattade att det rörde sig om 16GB-modellen.
Redigerat av Loo755, 04 July 2010 - 20:57.
Postad 04 July 2010 - 21:46
Krångligt vill jag inte heller påstå att det är, dock skall jag inte säga för mycket då det är första gången jag beställer via borderlinx, vet inte vad som kan hända.
Postad 04 July 2010 - 22:25
Jag tror inte att den kommer kosta 9-11 tusen kontant när den släpps i Sverige, varför skulle det vara ett så stort gapp mellan dom som säljs kontant i UK och dom i Sverige? Vi pratar ju åtskilliga tusenlappar mer för en Svensk i såfall.
Personligen tror jag mer på ett pris mellan 6-7 tusen kontant för abbonemangsfri, kommer ju säkert att skilja en del i pris också mellan de olika försäljarna men jag pratar om de billigaste i såfall.
Postad 04 July 2010 - 22:48
Jag tror inte att den kommer kosta 9-11 tusen kontant när den släpps i Sverige, varför skulle det vara ett så stort gapp mellan dom som säljs kontant i UK och dom i Sverige? Vi pratar ju åtskilliga tusenlappar mer för en Svensk i såfall.
Personligen tror jag mer på ett pris mellan 6-7 tusen kontant för abbonemangsfri, kommer ju säkert att skilja en del i pris också mellan de olika försäljarna men jag pratar om de billigaste i såfall.
6295:- kostar ju 16GB 3gs med kontantkort, så det borde ju vara ungefär samma tycker man.
Postad 04 July 2010 - 22:56
Jag har själv beställt en från uk, en 16GB. Anledningen till att jag har beställt därifrån är att vi inte har varken prel. datum eller pris i sverige ännu. Visste jag att telefonen skulle komma ett par veckor efter min skall komma från uk och med möjlighet att direkt kunna köpas med kontantkort för samma peng hade jag avbokat och väntat på sverige releasen. Men tills dess håller jag på min bokning från uk, och skulle datum och priser komma är det ju bara att avboka den och köpa i sverige istället. Har till den 12:e på mig att ändra mig.
Krångligt vill jag inte heller påstå att det är, dock skall jag inte säga för mycket då det är första gången jag beställer via borderlinx, vet inte vad som kan hända.
Vad blev priset inkl frakt? Bordenlinx frakten låg på 300kr?
Postad 04 July 2010 - 23:14
Från http://twitter.com/telia_service:
@indiehjaerta From nästa vecka ska det gå att få mikrosim till vanliga mobiltelefonabonnemang. Håll koll på telia.se/mikrosim.
6:21 AM Jul 2nd via CoTweet in reply to indiehjaerta
Postad 05 July 2010 - 06:34
Det är ju subjektivt om det är ett bra köp eller ej men för egen del säger jag såg här :
1) Från UK blir det för dyrt då jag hellre köper tillsammans med abonnemang i Sverige och då får del billigare.
2) Från UK har jag endast garanti i UK, den gäller inte i Sverige. Jag måste alltså skicka tillbaka den till UK om jag får problem med den och det vill jag inte behöva göra.
Skärmskydd har enligt mig varit TOTALT meningslöst hittills. Det enda man tänkbart har kunnat känna nytta av är ett skydd ovanpå plasten på baksidan. Att repa glaset har på 3G/3GS varit sjukt svårt, vilket det oftast är med just glas. Jag kommer definitivt inte ha något skydd på min iPhone 4, då det är både onödigt och stör estetiken.
Postad 05 July 2010 - 07:14
Jag har inte fått min ännu, den skall levereras den 14 till min borderlinx adress och det är då kostnaderna för frakten beräknas. Men enligt estimerade beräkningarna skall det hamna på c:a 300 spänn. Du kan beräkna estimerade kostnader här:Vad blev priset inkl frakt? Bordenlinx frakten låg på 300kr?
https://www.borderli...cost-calculator
Någon som beställt via borderlinx, som redan fått, kan väl svara på vad allt exakt kostade.
Postad 05 July 2010 - 07:32
http://www.droiddog....one-data-speed/
Nu kanske ni tycker att detta är ett onödigt test att visa här eftersom Evo inte kommer till sverige, men det är ett riktigt intressant test där iphone spöar skiten ur Evo som är en 4G telefon...
Postad 05 July 2010 - 11:47
Det var ju riktigt trevligt, ända tills runt 5:57 in i videon:
http://www.youtube.c...LB5U8A&#t=5m57s.
Om Apple kan fixa detta med en mjukvaru-uppdatering blir jag extremt imponerad.
Redigerat av Oddish, 05 July 2010 - 11:49.
Postad 05 July 2010 - 11:50
I ett 3G nät dock....HTC Evo vs Iphone 4 speed test:
http://www.droiddog....one-data-speed/
Nu kanske ni tycker att detta är ett onödigt test att visa här eftersom Evo inte kommer till sverige, men det är ett riktigt intressant test där iphone spöar skiten ur Evo som är en 4G telefon...
Som ref: Jag får ca 8Mbit/s ner och 4Mbit upp med min X10 via WLAN hemma och min Legend får ca 4Mbit ner och 1Mbit upp. Polarens Desire får nästan 10Mbit ner men bara 2Mbit upp (säkert nån här inne som kan verifiera det)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
* Officiell tråd - Apps och spel till iPhone *
27 filmer
22 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?