Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N8 *

9135 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 October 2010 - 20:55

Crockett
  • Crockett
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Här är hacket som HyperX ordnat med kameran.

http://dailymobile.s...-photo-quality/

Postad 09 October 2010 - 20:55

Jonrad89
  • Jonrad89
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Har du ledigt utrymme? I sådana fall kanske det finns en gräns på hur stora filer den accepterar? Du kanske kan splitta den med mkvmerge (mkvtoolnix).

Har väl runt 12-13GB ledigt.
Antagligen accepterar inte N8an hela .mkv-filer i den storleken.
Tack för tipset, får testa det.

Postad 09 October 2010 - 21:03

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Har väl runt 12-13GB ledigt.
Antagligen accepterar inte N8an hela .mkv-filer i den storleken.
Tack för tipset, får testa det.

Förmodligen är det 4 GB, fat32-begränsningen som sätter stopp. Jag har i alla fall inte haft några problem med mkv-filer kring 1 GB som jag "hittat" på webben.
Däremot så kan tipsa om att INTE lägga in testfilerna som finns på matroskas hemsida. Hela telefonen blev sirap när telefonen försökte indexera dessa. De gick inte att radera på något sätt med telefonen på ("fil används redan") och telefonen blev i princip obrukbar. Fick ansluta i usb-läge med telefonen avslagen för att kunna radera filerna.

Nån som vet nåt smidigt sätt att signa apps till N8:an?

Postad 09 October 2010 - 21:05

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Bilderna är ju så extremt gryniga! Vad hände med den otroliga kvalitén på bilderna tagna på nokias blog?

Postad 09 October 2010 - 21:06

linkon
  • linkon
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Trodde den skulle stöda 720p HD film med .mkv i filformat, men har inte lyckas få igång nån film med filändelsen .mkv
Men xvid/divx tycks funka även fast det inte står med nånstans.

GPS funkar väldig bra och kameran tycks vara bättre än min canon IXUS 70.
FM sändaren har lite dålig räckvidd men funkar skapligt om man har den nära stereon.
USB on the go funkar också bra med mitt 8 gigs usb minne.

wlan kopplar hela tiden upp sig via mitt hemnätverk precis som en annan användare skrev, har inte lyckats att stänga av det. Gör ju iofs inte så mycket men borde gå att stänga av nånstans tycker jag.

Batteri tiden är väldigt bra. Lyssnade på musik en hel dag plus surfade mycket och ändå flera staplar kvar av batteritiden.

Är en så länge nöjd med min N8 ;)

Postad 09 October 2010 - 21:24

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Trodde den skulle stöda 720p HD film med .mkv i filformat, men har inte lyckas få igång nån film med filändelsen .mkv
Men xvid/divx tycks funka även fast det inte står med nånstans.

Mkv/mp4 stöds med H264 åtminstone. Xvid/divx stöds de också.

wlan kopplar hela tiden upp sig via mitt hemnätverk precis som en annan användare skrev, har inte lyckats att stänga av det. Gör ju iofs inte så mycket men borde gå att stänga av nånstans tycker jag.

Du kan koppla ner dig om du trycker på ikonen i hörnet, men det är troligtvis så att någon applikation ständigt kopplar upp sig igen. Så händer för mig. Gör mig inte så mycket dock. Alltid online är inte så dåligt!

Men de har fortfarande inte fixat kalendern! Den missar notifieringar som händer när den är avslagen och det går bara att trycka snooze 5 gånger. Uruselt!

Redigerat av Serenity, 09 October 2010 - 21:27.

Postad 09 October 2010 - 21:30

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Bilderna är ju så extremt gryniga! Vad hände med den otroliga kvalitén på bilderna tagna på nokias blog?

Gryniga? Du ser väl att de första är en extrem förstoring för att visa skillnaden mellan original och modden? De andra två är inte speciellt "gryniga".

Postad 09 October 2010 - 21:35

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jo, bilderna på huset är extremt gryniga. Visa den i full storlek bara.

Postad 09 October 2010 - 21:38

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Jo, bilderna på huset är extremt gryniga. Visa den i full storlek bara.

Ja, en 12 mp i full storlek ser lite grynig ut. Det gör i princip alla bilder om du tittar på dom i full storlek utom på high-end dslr:er (och reklambilder tagna i perfekt ljus).
Om du planerar att göra utskrivna tapeter på hela väggen kanske det kan vara ett problem men inte i den riktiga världen.

Postad 09 October 2010 - 21:40

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Bilderna tagna på nokias blogg var inte alls like gryniga (?), från vad kommer ihåg.

Postad 09 October 2010 - 21:42

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
Den stödjer H.264 upp till level 3.1 Filmer som är kodade med en högre funkar inte eller så blir det div. fel(ingen bild etc)

H.264 Baseline, Main & High profiles 3.1 30fps 14Mbps

Postad 09 October 2010 - 21:46

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Detta är mycket värdefull information. Må jag fråga var du fick tag på den?

Postad 09 October 2010 - 21:47

Unregistered00068bcf
  • Unregistered00068bcf
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Alltid online är inte så dåligt!

Vet inte hur det är med er andra, men jag är rätt ofta utomlands. Då är det inte bra om en massa apps försöker koppla upp sig. Om wifin går och söker gör ju inte så mycket, men om den börjar koppla upp sig med 3g eller edge så är det ju inte så bra. Sånt vill man kunna ha kontroll över.

Postad 09 October 2010 - 21:49

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Bilderna tagna på nokias blogg var inte alls like gryniga (?), från vad kommer ihåg.

Nej, de ser lite bättre ut, men där har man noga tänkt på att fota i bra ljus och ställt in kameran i något annat än auto (anpassat efter rådande förhållanden). Naturligtvis har man tagit många bilder och valt ut de som ser bäst ut på nokias egen sida.
Tror inte hyperx gjorde annat än att snabbt ta två biler med de olika förutsättningarna. De ser dock rätt så fina ut i mer normala upplösningar.
Kolla t.ex. på denna bild, tagen av "proffs" med ixus 130 så ser du att i full upplösning är den ganska grynig:
http://www.cyberphot...30/IMG_0001.JPG

Postad 09 October 2010 - 21:55

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
http://www.nokia.com...pteaser_165x128

någon frågade efter "vinnarapparna".. hittade detta då jag satt och önskade att jag redan ägde en sån här telefon, längtar efter att få testa den i butik och eventuellt köpa ;)

Postad 09 October 2010 - 21:59

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Detta är mycket värdefull information. Må jag fråga var du fick tag på den?

http://www.forum.nok...ications/N8-00/

Under fliken Multimedia

Postad 09 October 2010 - 22:01

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Vet inte hur det är med er andra, men jag är rätt ofta utomlands. Då är det inte bra om en massa apps försöker koppla upp sig. Om wifin går och söker gör ju inte så mycket, men om den börjar koppla upp sig med 3g eller edge så är det ju inte så bra. Sånt vill man kunna ha kontroll över.

Det är sant. Jag har också problem med detta. Det jag gjorde var att jag helt enkelt tog bort WAP-anslutningen. Så nu blir det wifi eller ingen vad gäller internet.

Nej, de ser lite bättre ut, men där har man noga tänkt på att fota i bra ljus och ställt in kameran i något annat än auto (anpassat efter rådande förhållanden). Naturligtvis har man tagit många bilder och valt ut de som ser bäst ut på nokias egen sida.
Tror inte hyperx gjorde annat än att snabbt ta två biler med de olika förutsättningarna. De ser dock rätt så fina ut i mer normala upplösningar.
Kolla t.ex. på denna bild, tagen av "proffs" med ixus 130 så ser du att i full upplösning är den ganska grynig:
http://www.cyberphot...30/IMG_0001.JPG

Du har nog rätt. Ser att bilderna från nokias blog också var lite gryniga, men kvalitén där fokus låg var ju så otroligt att det inte märktes.
I vilket fall tyckte jag att bilderna på huset var lite väl gryniga, men sådant är livet antar jag.

Postad 09 October 2010 - 22:09

Unregistered4dcaf204
  • Unregistered4dcaf204
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Är det någon som har problem med imap? Jag har satt min telefon på att synka "snarast" men det verkar inte fungera så bra. Jag måste gå in och välja synkronisera för att mailen ska landa i telefonen. Jag har börjat kolla i loggarna på min server och då kan jag se att inloggningen kommer från en ip som tillhör nokia... 67.220.123.24 skickar dom all trafik via sina egna servrar? Någon som har koll på läget?

Postad 09 October 2010 - 22:14

waspman
  • waspman
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hur kan man synka sina kontakter i telefonen med gmail? Går att synka med ovi...men om man vill ha de i gmail också...hur tusan gör man det...

Postad 09 October 2010 - 22:16

Matsedal
  • Matsedal
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Finns det någon som INTE har haft problem med Ovi så skulle jag vilja höra det!
Också ganska säker på att om du har Windows 7 så kan du komma åt dessa funktioner utan att använda Ovi.

Har windows 7 och inte några problem Med Ovi, men som du sa så går det lika bra utan ovi då datorn automatiskt säger "OMFG du har en n8 jag hjälper dig" Och så får man en fin lista med alternativ.

Postad 09 October 2010 - 22:17

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Är det någon som har problem med imap? Jag har satt min telefon på att synka "snarast" men det verkar inte fungera så bra. Jag måste gå in och välja synkronisera för att mailen ska landa i telefonen. Jag har börjat kolla i loggarna på min server och då kan jag se att inloggningen kommer från en ip som tillhör nokia... 67.220.123.24 skickar dom all trafik via sina egna servrar? Någon som har koll på läget?

Om du kör Nokia Messaging så går all trafik för de e-postkonton du registrerat genom Nokia för att de ska kunna erbjuda push notifikationer.

Redigerat av Kemi, 09 October 2010 - 22:18.

Postad 09 October 2010 - 22:20

Unregistered4dcaf204
  • Unregistered4dcaf204
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag har bara valt att skapa ett nytt konto i telefonen sen lagt in uppgifterna för min egen server, så det ska ju inte gå via ovimail eller vad det nu heter. Kan man inte skippa att det går genom nokias server?

Postad 09 October 2010 - 22:25

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Jag har bara valt att skapa ett nytt konto i telefonen sen lagt in uppgifterna för min egen server, så det ska ju inte gå via ovimail eller vad det nu heter. Kan man inte skippa att det går genom nokias server?

Har inte fått min N8 ännu så jag vet inte vilket program du kör men är det Messaging så går allt genom Nokia.

Postad 09 October 2010 - 22:29

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
Du kan prova att logga in här. Går det så kör du Messaging.
http://email.nokia.com/

Postad 09 October 2010 - 22:39

Unregistered4dcaf204
  • Unregistered4dcaf204
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Nopp det gick inte att logga in där. Tycker detta är skumt för på min gamle 5800 var det bara välja anslut sen ramlade eposten in ett par sekunder efter de skickats. Är det ingen som kör mot en imapserver som har fått det att fungera?

Postad 09 October 2010 - 22:42

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Heh. Jag har inte fått epost överhuvudtaget att fungera. Ska pesta Nokia efter helgen om ingen kommit på någon bra lösning.

Redigerat av Serenity, 09 October 2010 - 22:43.

Postad 09 October 2010 - 22:45

Unregistered4dcaf204
  • Unregistered4dcaf204
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Heh. Jag har inte fått epost överhuvudtaget att fungera. Ska pesta Nokia efter helgen om ingen kommit på någon bra lösning.

Är det imap du försöker få att fungera? Jag får ju ner mailen om jag väljer synkronisera med det ska ju ske med push.

Postad 09 October 2010 - 22:46

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt köra bara imap med två epost konton.
Men jag har inte lyckats konfigurera någon av dem. Kan testa igen dock.

Redigerat av Serenity, 09 October 2010 - 22:46.

Postad 09 October 2010 - 22:55

Unregistered4dcaf204
  • Unregistered4dcaf204
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag har dragit iväg ett mail till nokia ska bli intressant och se vad dom svarar. Jag hade först problem med att telefonen inte ville godkänna min serveradress men sen gick det helt plötsligt.

Postad 09 October 2010 - 22:56

sliparn
  • sliparn
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Ett närbild, för den som vill se hur det blir
Bifogad fil  20101009038.jpg   2.45MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av sliparn, 09 October 2010 - 22:59.

Postad 09 October 2010 - 23:07

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Jag har dragit iväg ett mail till nokia ska bli intressant och se vad dom svarar. Jag hade först problem med att telefonen inte ville godkänna min serveradress men sen gick det helt plötsligt.

Funkar inte alls för mig. Stället in eposten, men när jag synkroniserar händer ingenting.
Inte ens ett felmeddelande.

Postad 10 October 2010 - 00:16

Unregisteredb536f7a3
  • Unregisteredb536f7a3
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Av alla reaktioner från er som fått era N8:or låter de som om Symbian 3 är en ren Android-kopia,
inget funkar fören man man hittat de rätta appsen, och då funkar de hjälpligt eller....... har jag fel

Postad 10 October 2010 - 00:21

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0
Nja, det vill jag inte påstå.
Internet funkar. GPS fungerar utmärkt. Ta bilder, spela in video funkar.
Dock tyvärr är det en massa saker som inte fungerar eller fungerar väldigt dåligt, som epost och kalender. Och program som ständigt försöker ansluta via 3g istället för wifi.

Postad 10 October 2010 - 00:55

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Vad gäller hyperx mod gläder det mig att se att han släpper det - åtminstone som en .sis. Men jag undrar om det går att avinstallera eller om det lägger till en inställning i kameran. Jag ser ingen markant skillnad i bilderna i den länkade artikeln samtidigt som man måste ha i åtanke att man plötsligt behöver ca 4,7 ggr mer plats för bilderna. Med hans mod skulle antalet kort man kunde spara på en 16-32 GB kort motsvara det man kunde spara på kort som motsvarar 3-7 GB (om det hade funnits sådana) för att inte tala om tiden det skulle ta att föra över bilderna.

Vad gäller er som inte vill att telefonen kopplar upp sig till Wifi kan man ändra det i Inställningar-Anslutbarhet-Inställningar-Nätverksdest.-Val-Ny destination och skapa en som heter tex Wifi. Då klickar man på Internet, långtrycker på er wifi och välja Flytta till ny dest. och välja Wifi. Då kommer alla program som per automatik kopplar upp sig till Internet att gå via 3G men man kan fortfarande välja att ställa in vissa att alltid använda sig av Wifi.

Det motsatta stämmer också. Om man nästan alltid är inom räckhåll för Wifi eller vill inte att 3G används, skapa en ny destination som heter 3G och flytta alla 3G kopplingspunkter dit. Annars för de som oroar sig för roaming bör installningarna under Inställningar-Anslutbarhet-Inställningar-Dataanv. vid roaming skydda er.

Postad 10 October 2010 - 00:55

daniel.l
  • daniel.l
  • Forumräv

• 558 inlägg
  • 0
Vad i **** håller Nokia på med? Tror seriöst att någon "on the inside" försöker försätta dem i konkurs!

Jag såg verkligen fram emot den här modellen! Gediget byggd, grym kamera, skönt format, det mesta hårdvarumässigt. Men sen kommer mjukvaran, Symbian^3!??? Vad i!?? Det verkar inte vara några högutbildade människor som längre jobbar hos den finska mobiltillverkaren, inga människor med ordentliga mål i sikte i alla fall. Varför inte slänga in Android, Maemo eller va fan som helst!??

Var extremt nära att satsa på denna mobilen, men Symbian^3, nej tack. Nu får jag vänta ytterligare på att någon tillverkare skall kunna producera fram en värdig och ordentlig mobil.

Så länge man inte kan porta något annat operativsystem... nej, fy Nokia för det här!

Postad 10 October 2010 - 00:58

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Vad i **** håller Nokia på med? Tror seriöst att någon "on the inside" försöker försätta dem i konkurs!

Jag såg verkligen fram emot den här modellen! Gediget byggd, grym kamera, skönt format, det mesta hårdvarumässigt. Men sen kommer mjukvaran, Symbian^3!??? Vad i!?? Det verkar inte vara några högutbildade människor som längre jobbar hos den finska mobiltillverkaren, inga människor med ordentliga mål i sikte i alla fall. Varför inte slänga in Android, Maemo eller va fan som helst!??

Var extremt nära att satsa på denna mobilen, men Symbian^3, nej tack. Nu får jag vänta ytterligare på att någon tillverkare skall kunna producera fram en värdig och ordentlig mobil.

Så länge man inte kan porta något annat operativsystem... nej, fy Nokia för det här!

Har du haft erfarenheter av Nokia N8? I så fall berätta mer om vad du inte tyckte om med Symbian 3.

Postad 10 October 2010 - 01:23

Quist08
  • Quist08
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Ville bara ge mina intryck efter att ha använt N8an i några dagar nu.

Jag började med kameratelefoner med en HTC TyTN och på allvar med en Nokia N95 som var kanon för bilder men krånglig annars, ville tillbaka till WinMo och touchskärm så jag gick vidare med Samsung Omnia i900 som var ganska bra vid den tiden även om bilderna hade mycket brus, "köpte upp" mig till HTC Touch HD som var katastrofalt dåligt på att ta kort, köpte sedan Samsung Omnia HD i8910 som var riktigt bra men inte tillräckligt bra på flera punkter, under tiden med den hade jag en fling med en Satio som var en stor besvikelse överlag och gick tillbaka till i8910. De senaste månaderna har jag haft en HTC Desire och var rätt nöjd med kameran första månaden tills jag började se hur många bilder blev dåliga även om de såg bra ut på luren.

Efter allt det där köpte jag N8an trots mina tvivel (kring OS och tangentbordet) och tänkte bara använda den de dagar som jag visste jag skulle ta kort - som en P&S som dessutom täckte mitt behov av att ständigt kunna ta emot mejl och samtal. Min "riktiga" lur skulle antingen förbli min Desire eller den Desire HD jag beställde samtidigt. I och med att det är ett krav att jag alltid har mejl med mig tycker jag att jag träffade helt rätt med det jag ville ha ut av N8an.

Kan det bli min "vardags" smartphone - inte riktigt om jag tänker jag måste skriva ca 30-100 mejl om dagen och ska tillbringa ett antal timmar med att surfa webben med den. Men den kan lätt täcka mina behov tills min Desire HD anländer om 1-2 månader även om det kan bli jobbigt ibland. Oavsett hur många fel man skriver i mejl eller hur många gånger webbläsaren kraschar kommer man ALLTID att vara nöjd med bilderna man tar med kameran. Samtidigt blir jag alltmer nöjd med vissa finesser som jag inte haft tidigare som USBtoGo eller FM sändaren.

Det jag saknar nu är en bättre webbläsare (ens Opera Mobile 10 är inte i närheten av det som finns på Android eller iPhone), förmågan att synca mina bilder via wifi (men Telexy jobbar på det och det kommer om några veckor/månader) och mer RAM. Hur krångligt Symbian kan vara duger den annars men den tillåter alldeles för mycket minnesläckage - ju längre man kör utan omstart krymper mängden tillgängligt RAM. Hade N8an haft mer RAM (och eventuellt en lite snabbare processor - 800 MHz skulle räcka) skulle det här inte bli ett problem. Men när jag har fring och Total Recall igång hela tiden, 8 widgets som uppdateras hela tiden och MfE ständigt igång är det lätt hänt att RAM minnet försvinner med tiden och webben kraschar eller luren startar om sig. Jag är en riktig "power user" och har aldrig haft mycket tur med batteritiden i mina telefoner och här är det inte någon skillnad. Jag brukar däremot klara mig genom dagen med ca 10-20% marginal så det duger.

Redigerat av Quist08, 10 October 2010 - 01:34.

Postad 10 October 2010 - 07:19

ballepalle
  • ballepalle
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Hur kan man synka sina kontakter i telefonen med gmail? Går att synka med ovi...men om man vill ha de i gmail också...hur tusan gör man det...

tror det ska funka, men du måste lägga till ditt gmail-konto i exchange. jag fick i alla fall min google-kalender att synka på det sättet och jag tror man även kunde välja att synka kontakterna.
inställningar > telefon > epost > nytt konto > mail for exchange
server: m.google.com
e-post: [email protected]
användarnamn: xxxx.xxxx
domän: tomt
osv
sen får du frågan vad du vill synka, bocka bara i kontakter där så ska det väl funka antar jag?

en sak jag inte fattar och småstör mig på är det faktum att det inte verkar gå att STÄNGA AV varken wifi eller mobilt internet på ett enkelt och vettigt sätt. jag kan liksom inte greppa att en så enkel och elementär funktion helt verkar saknas i symbian...som någon skrev, vad fan händer då man drar utomlands? ska telefon hålla på att koppla upp sig hela tiden mot 3G eller? det kan ju kosta en hel del pengar.

Redigerat av ballepalle, 10 October 2010 - 07:31.

Postad 10 October 2010 - 07:56

Cajsa
  • Cajsa
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej,

Ny här och ny när det gäller det här med Smartphones. Är en trogen Nokiaägare så jag har väntat på den här telefonen ett tag och köpte den fredags. För mig är det här en helt ny värld men vilken rolig värld det är. Märker att en del här använder sin telefon på ett sätt jag inte kommer göra så jag kan inte komma med så många tips direkt.

Men om man stänger av wlan-scanningen löser man inte då problemet med att den hela tiden söker och vill koppla upp sig?

Har inte råkat ut för några buggar annat än att ovi suite inte ville hitta telefonen när jag anslöt med usb-kabeln första dagen så jag körde via bluetooth istället och då funkade det perfekt. Efter omstart av datorn så funkar det nu även med usb-kabeln.

Postad 10 October 2010 - 08:09

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Ville bara ge mina intryck efter att ha använt N8an i några dagar nu.

.... förmågan att synca mina bilder via wifi (men Telexy jobbar på det och det kommer om några veckor/månader)

Var har du hittat den infon? Mycket intressant om en version av symSMB för N8:an dyker upp!

Postad 10 October 2010 - 09:33

mikko
  • mikko
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Har köpt en Nokia N8 och vill få över mina kontakter från Sonyericsson C905, hur gör man?
Finns det nåt enkelt sätt? Har över 1000 kontakter som skall föras över!

Postad 10 October 2010 - 09:40

Unregistered02139668
  • Unregistered02139668
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
;) Köpte en Telia-låst N8 av Telia, gissa om jag blev förvånad när jag stoppade in Comviq kortet
och den funkade ..provade även med tantens Comviq kort, funkade också.
Kanon :D

Postad 10 October 2010 - 10:15

hemtman
  • hemtman
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

http://www.nokia.com...pteaser_165x128

någon frågade efter "vinnarapparna".. hittade detta då jag satt och önskade att jag redan ägde en sån här telefon, längtar efter att få testa den i butik och eventuellt köpa ;)

Denna tävling gällde bästa app idé, och vinnarna fick gratis inträde till Nokia World 2010 och hjälp med att släppa appen.

Postad 10 October 2010 - 10:37

Unregistered35091
  • Unregistered35091
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Har köpt en Nokia N8 och vill få över mina kontakter från Sonyericsson C905, hur gör man?

Har du provat den medföljande "telefonöverföring", funkar inte den så kan du synka din C905 med google via exchange:
http://secentral.net...p?topic=16510.0
och sedan synka till N8:an enligt tidgare tips i den här tråden.

Postad 10 October 2010 - 10:40

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0
Det här med att wifin alltid är på låter som en bugg. Har alltid gått att stänga av den på symbian så det lär fixas illa kvickt till nästa uppdatering..

Postad 10 October 2010 - 10:46

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Jag sitter med fingret på avtryckaren och ska beställa N8an. Men så kom jag på att jag endast har Linux/Ubuntu datorer och undrar därför:

Orsakar OSet på datorn några problem? Är det något jag inte kan göra, några program/sync osv som itne kommer att fungera pga Ubuntu?

Det är klart billigare att köpa Win7 än att hitta en bättre telefon för mina behov för en samma kostnad, men det hade varit klart önskvärt att slippa det.

Postad 10 October 2010 - 11:04

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Kan det bli min "vardags" smartphone - inte riktigt om jag tänker jag måste skriva ca 30-100 mejl om dagen och ska tillbringa ett antal timmar med att surfa webben med den. Men den kan lätt täcka mina behov tills min Desire HD anländer om 1-2 månader även om det kan bli jobbigt ibland. Oavsett hur många fel man skriver i mejl eller hur många gånger webbläsaren kraschar kommer man ALLTID att vara nöjd med bilderna man tar med kameran. Samtidigt blir jag alltmer nöjd med vissa finesser som jag inte haft tidigare som USBtoGo eller FM sändaren.

Webläsaren har aldrig kraschat för mig.
Dessutom har N8 faktiskt stavningskontroll i QWERTY-läge.
Förutom att backspace-tangenten ligger helt fel vet jag inte vad jag kan klaga på. Har inte använt android eller iCrap, dock, så jag vet inte om dessa är bättre på tangentbordet. Problemet är bara att knapparna är så förbannat små att det är väldigt svårt att skriva med två händer samtidigt.

Det jag saknar nu är en bättre webbläsare (ens Opera Mobile 10 är inte i närheten av det som finns på Android eller iPhone), förmågan att synca mina bilder via wifi (men Telexy jobbar på det och det kommer om några veckor/månader) och mer RAM. Hur krångligt Symbian kan vara duger den annars men den tillåter alldeles för mycket minnesläckage - ju längre man kör utan omstart krymper mängden tillgängligt RAM. Hade N8an haft mer RAM (och eventuellt en lite snabbare processor - 800 MHz skulle räcka) skulle det här inte bli ett problem. Men när jag har fring och Total Recall igång hela tiden, 8 widgets som uppdateras hela tiden och MfE ständigt igång är det lätt hänt att RAM minnet försvinner med tiden och webben kraschar eller luren startar om sig. Jag är en riktig "power user" och har aldrig haft mycket tur med batteritiden i mina telefoner och här är det inte någon skillnad. Jag brukar däremot klara mig genom dagen med ca 10-20% marginal så det duger.

Hur du upplevt att telefonen blivit seg? Tror du verkligen +~120 MHz verkligen skulle hjälpa?
Förutom det så skulle jag inte klaga på minnet. Om program läcker minne så måste dessa naturligtvis fixas, annars är det bara en tidsfråga innan du måste starta om dem.

Postad 10 October 2010 - 11:05

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Jag sitter med fingret på avtryckaren och ska beställa N8an. Men så kom jag på att jag endast har Linux/Ubuntu datorer och undrar därför:

Orsakar OSet på datorn några problem? Är det något jag inte kan göra, några program/sync osv som itne kommer att fungera pga Ubuntu?

Det är klart billigare att köpa Win7 än att hitta en bättre telefon för mina behov för en samma kostnad, men det hade varit klart önskvärt att slippa det.

För att synca ska SyncEvolution vara bra. Sen om det redan funkar med N8 är en annan sak.
http://syncevolution.org/

Postad 10 October 2010 - 11:07

Serenity
  • Serenity
  • Lärjunge

• 441 inlägg
  • 0

Använd telefonöverföring.
Inställningar -> anslutbarhet -> dataöverföring -> telefonbyte.

Det här med att wifin alltid är på låter som en bugg. Har alltid gått att stänga av den på symbian så det lär fixas illa kvickt till nästa uppdatering..

Nej, det låter som program som ständigt vill koppla upp sig mot internet. Program eller widgets.
Inget som är fel på telefonen eller operativsystemet.

Postad 10 October 2010 - 11:10

Kemi
  • Kemi
  • Lärjunge

• 310 inlägg
  • 0

Använd telefonöverföring.
Inställningar -> anslutbarhet -> dataöverföring -> telefonbyte.

Nej, det låter som program som ständigt vill koppla upp sig mot internet. Program eller widgets.
Inget som är fel på telefonen eller operativsystemet.

Jo jag vet men har du stängt av WIFI så ska inte OSet tillåta det men det kommer att fixas, det är jag helt säker på.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.