Hegel
3551 svar till detta ämne
Postad 23 September 2012 - 16:11
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
@Etagemedia
För stunden räcker 1sub tillräckligt. Och jag har en massa andra (tråkigare) saker att stoppa pengar i.
Men 2st T7 skulle helt klart vara "mumma".
@Ljudvåg
Har du något att tillföra tråden efter denna helgen tro? 
Nyfiken!
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 23 September 2012 - 16:14.
Postad 23 September 2012 - 21:09
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@Sikkfisk: Jodå, nu finns det en massa intrycka att dela med sig av!
"Dagens Test":
Jag har alltså lånat hem Hegel H300, H200 och HD20 för att lyssna och jämföra. Under testet har jag använt ett par B&W 805s högtalare och en Sonos Connect som signalkälla. Jag har använt Nordost Frey XLR som signalkabel och Prism Omni (Tara Labs) som högtalarkabel.
Jag har länge varit på jakt efter en ny förstärkare. Jag blev helt förälskad i kombinationen H200 + HD20 när jag lånade hem dem för ett par månader sedan, men innan det blev dags för inköp han Hegel släppa H300. Huvudfrågan för testet var därför att komma fram till om H300 verkligen är värd prisskillnaden på 5000 kr jämfört med kombinationen H200 + HD20.
Den första jämförelsen blev mellan de två analoga förstärkardelarna med HD20 som analog signalkälla. Förstärkarna är mycket lika i grundkaraktär, men det råder ingen tvivel om att H300 är en avsevärd förbättring. H300 har mycket bättre separation, en klarhet och en "svärta" som påminner långt mer om H20 än om H200. Kontrollen under komplexa partier är märkbart bättre och basen framträder något tydligare och djupare än med H200. Som analog, integrerad förstärkare är H300 det bästa jag hört under 60 tusen.
Nästa steg blev att lyssna på H300 via den integrerade digitalomvandlaren. Detta blev tyvärr en total besvikelse. Ljudet från den inbyggda omvandlaren låter metalliskt hårt och onaturligt. Ljusa toner på violiner och stålsträngade gitarrer låter helt enkelt inte trovärdigt och ljusa s-ljud väser skarpt. Jag kommer på mig med att skruva ned volymen och tappa intresset för musiken. Ljudet är tydligt ansträngande för öronen. Bytet över till H200+HD20 känns som en befrielse. Soundstage tappar tydligt djup, imaging och detaljrikedom minskar, men samtidigt blir ljudet angenämt och behagligt.
Jag kan inte låta bli att göra en liknelse med TV-apparater: H200+HD20 kan liknas med TV med behagliga och naturtrogna färger men något lägre skräpa och upplösning. Denna TV ser blek ock tråkig ut i jämförelse med H300 i rollen som den där stora TV apparaten hos elektronikmarknaden med extrem upplösning och kontrasten ställd in på demo-läge. Bilden har extremt skarpa färger och en häftig upplösning, men det första man gör när man kommer hem med den är att justera ned bilden till en mer behaglig nivå. Tyvärr är detta inte möjligt den inbyggda digitalomvandlaren.
Hegel har i sin marknadsföring valt att trycka på hur bra den inbyggda digitala omvandlaren är och har jämför den med HD11 som är en fantastiskt kapabel omvandlare. När det gäller detaljåtergivning känns jämförelsen rättvis, men när det gäller ljudkaraktären påminner den inbyggda DA-omvandlaren tyvärr mer om nya Cambridge Audio Dacmagic Plus än om en hegel-omvandlare.
Sammanfattningsvis blir valet mellan H200 och H300 svårt. Det känns å ena sidan väldigt tråkigt att köpa H200 efter att ha hört vad H300 är kapabel att göra, men samtidigt känns det viktigt att få ett ljud som man kan trivas med under en längre tid. Jag hade nog kunnat tänka mig att ge upp emot 10 tusen extra, men skillnaden mellan 30 tusen och 47 tusen (för H300 + HD20) är helt enkelt inte motiverad (speciellt inte när H200 + HD20 börjar dyka upp för ca 20 tusen på begagnat-marknaden).
Det är självklart så att alla åsikter ovan är mina personliga åsikter och jag ser fram emot att höra de intryck och upplevelser som ni andra får när ni provlyssnar Hegels senaste kreation. Nu skall jag återgå till att lyssna på Chris Jones på H300+HD20 innan det blir dags att packa ned härligheterna inför återlämningen imorgon.
Postad 23 September 2012 - 21:59
Unregistered31439
-
Unregistered31439
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag har nu ägt en Hegel H300 i ett par veckor och först upplevde jag den som ett enormt lyft gentemot min tidigare uppsättning; en Denon AVR-4310 som förförstärkare och Advance Acoustic 2x150 W som effektförstärkare. Ljudet blev oerhört mycket bättre genom en Apple TV kopplad til den optiska ingången. Men det var bara en liten försmak på bra ljud, när jag kopplade in en Hegel HD20 via DAC-loop föll allt på exakt rätt plats och golvade mig totalt. Jag mäste hålla med Ljudvåg, det räcker inte bara med HD300 utan man behöver koppla in en DAC-loop för att få ut maximalt av förstärkaren. Priset stiger givetvis, men testa med en bra DAC-omvandlare, t ex HD20 som just nu är ordentligt rabatterad, så får ni äkta high end-ljud för under 45 000 kronor, högtalare inte inräknade.
Postad 23 September 2012 - 22:26
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@odling: Kul att du haft samma upplevelse. Jag kunde tyvärr inte prova DAC-loopen då jag saknade en digitalkabel. Hur stor skillnad tycker du att det gör jämte att koppla signalkällan direkt till HD20?
Postad 23 September 2012 - 22:47
Unregistered31439
-
Unregistered31439
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
@odling: Kul att du haft samma upplevelse. Jag kunde tyvärr inte prova DAC-loopen då jag saknade en digitalkabel. Hur stor skillnad tycker du att det gör jämte att koppla signalkällan direkt till HD20?
Det gjorde en enorm skillnad. Jag kopplade Digital Out med en billig El Giganten-kabel till Coax 1 och aktiverade DAC-loop via fjärren och voila! Där satt det, ´det lät fantastiskt redan innan, men efteråt bättre än något jag någonsin hört. Låt mig också säga att mina högtalare är Dynaudio C1, och jag har länge tvekat över deras klass med min tidigare uppsättning, men då fick jag verkligen svar på frågan.
Postad 24 September 2012 - 08:11
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Vad skulle egentligen poängen vara med en "DAC-loop"?
Postad 24 September 2012 - 08:27
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@XavierJH: Det finns två poänger enligt Hegel. Den första är att den inbyggda dacken skall innehålla en otroligt bra omklockning av signalen vilket därmed skall ge den externa dacken bättre förutsättningar. Varför jag skulle vilja ha denna omklockning inbyggd i min förstärkare begriper jag dock inte. Vore mycket trevligare som extern modul (eller integrerad direkt i dacken kanske?). Andra fördelen är att man genom att använda dac-loop kan använda förstärkarens ingångsväljare även för digitala källor vilket tar bort behovet av en extra fjärrekontroll (samt att man eventuellt får fler ingångar, beroende på dack).
Redigerat av ljudvåg, 24 September 2012 - 08:28.
Postad 24 September 2012 - 08:34
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Vad innebär en dac-loop?
Intressanta inlägg btw!
Postad 24 September 2012 - 08:47
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@sikkfisk: En dac-loop är Hegels benämning på att koppla in den digitala signalkällan till förstärkarens dac för att omklocka signalen och sedan skicka ut den via en coaxialutgång på förstärkare till en extern dack som sköter DA-omvandlingen och slutligen kopplas in till en analog ingång på förstärkaren.
Postad 24 September 2012 - 08:53
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
@sikkfisk: En dac-loop är Hegels benämning på att koppla in den digitala signalkällan till förstärkarens dac för att omklocka signalen och sedan skicka ut den via en coaxialutgång på förstärkare till en extern dack som sköter DA-omvandlingen och slutligen kopplas in till en analog ingång på förstärkaren.
Inte för att vara den som är den, men om man får en bättre upplevelse av en sådan loop (placebo borträknat) så låter det lite som att Hegel gjort sin interna DAC i H300 medvetet undermålig...?
Postad 24 September 2012 - 09:51
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Aha, sedär. Låter omständigt
Postad 24 September 2012 - 10:06
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@XavierJH: Tanken har slagit mig. Lite gran som att man bara har en högkvalitativ ingång på HD20. Mycket tveksam till att det egentligen är en kostnadsfråga (då hade man ju inte kunnat sänka priset till 9500 kr nu). Tror däremot att marknadsavdelningen insett att det är mycket lättare att sälja en ny ingångsteknik om kunde har möjlighet att jämföra med den sämre tekniken, all else equal. Det tråkiga är att vi som kunder får en sämre produkt. Jag tror på samma sätt att valet att integrera en halvdan dac med bra omklockning i förstärkaren istället för att göra en skitbra dedikerad stereoförstärkare och en HD21 med bra omklockning är ett beslut baserat på marknadsföring snarare en kvalitet.
@sikkfisk: mm... minst sagt.
Postad 24 September 2012 - 20:16
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Det gjorde en enorm skillnad. Jag kopplade Digital Out med en billig El Giganten-kabel till Coax 1 och aktiverade DAC-loop via fjärren och voila! Där satt det, ´det lät fantastiskt redan innan, men efteråt bättre än något jag någonsin hört. Låt mig också säga att mina högtalare är Dynaudio C1, och jag har länge tvekat över deras klass med min tidigare uppsättning, men då fick jag verkligen svar på frågan.
Låter intressant detta har beställt ett par c1:or och jag vet att min nuvarande förstäkare (Naim) kommer har problem att driva dem fullt ut så den ska bytas ut hade tänkt mig en högre serie i det märket jag har men då får man nog kolla upp Hegel H300 också.
Postad 28 September 2012 - 09:04
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
@Ljudvåg
Har du gjort slag i saken & inhandlat nån Hegel?
Postad 30 September 2012 - 22:29
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@Sikkfisk
Nä... inte än. Kan inte riktigt bestämma mig vilken väg jag skall gå. Efter att ha hört hur tråkigt H200 lät bredvid H300 känns det inte så kul att lägga 30k på H200+HD20. Men att lägga 35k på H300 känns häller inte bra. Lägger man ut så mycket pengar vill man inte att ljudet skall vara "obehagligt" att lyssna på. Jag har fått ett paketerbjudande på H300+HD20, men jag vet inte om jag känner att jag vill prioritera (ytterligare) drygt 40k på stereo i år. Det dyker ju även upp frågor kring om Hegel kommer att släppa en HD21:a snart...
Vill hur som helst inte lägga ut så mycket pengar på en förstärkare utan att känna att det verkligen är det jag vill ha. Känns mest hopplöst just nu. Kanske får bli en segelbåt istället... ;-)
Redigerat av ljudvåg, 30 September 2012 - 22:29.
Postad 06 October 2012 - 15:17
EtageMedia
-
EtageMedia
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
@Sikkfisk
Nä... inte än. Kan inte riktigt bestämma mig vilken väg jag skall gå. Efter att ha hört hur tråkigt H200 lät bredvid H300 känns det inte så kul att lägga 30k på H200+HD20. Men att lägga 35k på H300 känns häller inte bra. Lägger man ut så mycket pengar vill man inte att ljudet skall vara "obehagligt" att lyssna på. Jag har fått ett paketerbjudande på H300+HD20, men jag vet inte om jag känner att jag vill prioritera (ytterligare) drygt 40k på stereo i år. Det dyker ju även upp frågor kring om Hegel kommer att släppa en HD21:a snart...
Vill hur som helst inte lägga ut så mycket pengar på en förstärkare utan att känna att det verkligen är det jag vill ha. Känns mest hopplöst just nu. Kanske får bli en segelbåt istället... ;-)
Varför enbart snöa in på Hegel? Finns ju väldigt mkt annat intressant i prisklassen... minst sagt.
Postad 07 October 2012 - 08:59
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Tog bort ett par inlägg, forumet används inte som någon köp och säljmarknad.
Postad 09 October 2012 - 23:38
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Varför enbart snöa in på Hegel?
Finns ju väldigt mkt annat intressant i prisklassen... minst sagt.
Hehe, kanske fel fråga för den tråden ? ;-) Skämt åsido. Har lyssnat runt en del i prisklassen och inte riktigt hittat något annat som fallit i smaken. Jag gillar verkligen karaktären på H200 och H300 och baserat på det jag värderar i ljudåtergivningen tycks det finnas få alternativ kvar i prisklassen. Kan knappast säga att jag gjort en uttömmande undersökning, men det blir ju också en fråga om hur mycket tid och resurser man vill lägga på att hitta rätt förstärkare. Just nu går funderingarna mot att köpa en begagnad Nad S300 eller en Rotel som temporärlösning... kan ju inte fortsätta att köra med en stackars Nad 320bee...
Redigerat av ljudvåg, 09 October 2012 - 23:38.
Postad 10 October 2012 - 21:35
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Varför enbart snöa in på Hegel?
Finns ju väldigt mkt annat intressant i prisklassen... minst sagt.
När jag letade stärkare med budgettak på 20k var det enligt mig H100 som lät bäst. (Begagnat var inte ett alternativ då)
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 10 October 2012 - 21:37.
Postad 12 October 2012 - 11:01
djo
-
djo
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Naim Supernait med Teddycap låter fantastiskt bra...
Postad 12 October 2012 - 13:56
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Naim Supernait med Teddycap låter fantastiskt bra...
Haha, vad bra!
Postad 12 October 2012 - 16:05
-Remo-
-
-Remo-
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ny Hegel-info hos tidningen Ljud & Bild: http://www.ljudochbi...kare-fran-hegel
Postad 12 October 2012 - 17:02
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Ny Hegel-info hos tidningen Ljud & Bild:
http://www.ljudochbi...kare-fran-hegel
Tack för tipset -Remo-! Intressant läsning, även om det mera känns som en annons från Hegel snarare än en artikel. Typiskt Ljud och Bild... undrar vad de får betalt för att trycka/lägga upp en sådan annons? Skall bli mycket intressant att provlyssna den nya omvandlaren. Har väl inga topp-förhoppningar givet mina intryck från H300:s digitaldel, men man kan ju alltid hoppas. Håller även tummarna för att det blir någon form av paketpris ;-) Med tanke på mina erfarenheter av digitaldelen i H300 kan jag inte låta bli att undra varför man baserat HD25 på denna. Skall bli spännande att höra vad den presterar. Undrar också om HD25 kommer att innehålla samma omklockningsfunktion som H300.
Postad 27 October 2012 - 01:00
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Någon med erfarenhet av både H300 och H20?
Postad 28 October 2012 - 04:26
mrvaio
-
mrvaio
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har en liten fråga angående hegel h200 kan man inte koppla sub-bas till den???
någon kunnig som kan svara mig?
Postad 28 October 2012 - 09:44
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@mrvaio: Hegel H200 har två volymkontrolerade utgångar (per-out) som gör det möjligt att ansluta hela två subbasar mha RCA-kabel.
Postad 29 October 2012 - 01:04
mrvaio
-
mrvaio
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Tack ljudvåg.var nämligen och lysnade på hegel h70 den lät rigtigt bra i mina öron bättre en naim xs
kanske inte bättre men luftigare,(högtalarna var elac fs247be) tänkte skaffa mig en h200 tror ej jag blir besviken???
Postad 29 October 2012 - 07:15
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@mrvaio: Skillnaden mellan H70 och H200 är enorm (IMHO), men om du gillade karaktären på H70 kommer du sannolikt bli enormt nöjd med H200. Personligen gillade jag aldrig H70, men blev helt förälskad i H200 första gången jag hörde den. Det du bör tänka på är att H200 inte har någon inbygd DAC så du kanske kommer behöva lägga till pengar för en extern DAC. Och om du ändå skall upp i den prisnivån (H200+DAC) kanske du bör slänga en blick mot H300. Den analoga delen i H300 får nämligen H200 att kännas grå och tråkig.
Vilka högtalare tänker du använda? Just kombinationen Hegel + Elac låter ganska speciellt (personligen tycker jag inte att de tar fram de bättre sidorna hos varandra). Man bör väl alltid låna hem en ny komponent och testa den i den konfiguration och det rum man tänker använda den i, men har du inte själv Elac-högtalare skulle jag nog rekommendera det lite extra.
Lycka till!
Postad 30 October 2012 - 01:04
mrvaio
-
mrvaio
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har inte bestämt högtalare ännu ska i väckan till Göteborg och lyssna på lite högtalare.
högtalaren som fallit mig hittils i smaken är magnepan 1.7 problemet är regeringen hemma
Postad 30 October 2012 - 16:32
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Jag minns att någon/några hade problem med att säkringar gick när Hegeln slogs på. Tänkte bara tipsa om att det numera finns säkringar på 13 ampere som passar i samma sockel som 10 ampere, det kanske kan hjälpa någon.
F.ö. så har min Hegel 200 tjänat mig i ca 1½ år nu, men jag börjar fundera på att leta efter något nytt. Inte för att det är något fel på Hegeln, men man vill ju prova lite olika, det är ju alltid roligt med nya prylar =)
Postad 31 October 2012 - 22:33
mrvaio
-
mrvaio
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Var och lyssnade på Hegel H200+HD20 lysande combo. jag gillar verkligen karaktären på Hegel presis i min smak.
Lysnades tillsamans med kef R900.
Fick tillfälle att lyssna lite på Kef LS50 stog på inspelning verkar låvande liten högtalare
med ett stort ljud?
Mycket trevliga killar på hembioconsult i göteborg.
Redigerat av mrvaio, 31 October 2012 - 22:34.
Postad 01 November 2012 - 00:08
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@mrvaio: Känner igen intrycket efter första gången jag hörde H200+HD20. Enormt fin utrustning! Var lite tveksam till kombinationen Hegel + Magneplan när jag såg ditt tidigare inlägg, men idag fick jag av en slump möjlighet att lyssna på dem. Vilket häftigt ljud! Stort ljudbild, lättlyssnat och god separation. Inte alls illa. Skulle eventuellt behöva kompletteras med en subbas för att få hela spektret. Synd att de är på tok för stora för min lägenhet... Skall bli kul att höra vad du slutar upp med!
Postad 01 November 2012 - 00:55
mrvaio
-
mrvaio
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
(ljudvåg)Har i storta hela bestämt mig för hegel?Nästa moment blir högtalare ska till Göteborg på lördag
hembioconsult har en lödagsträff blir lite vidare lysning det är inte lätt att välja priset vs prestanda och
estetiskt tilltalande vs frugan???
Postad 06 November 2012 - 11:22
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Min H200 ligger ute till försäljning på Hifi-magasinet nu. Lade även upp en annons för att byta den mot en H100 + pengar emellan om någon är intresserad.
Postad 07 November 2012 - 16:35
Lasse_M
-
Lasse_M
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har precis fått hem lite nya högtalare(B&W 803 Diamond) som jag funderar på att skaffa ett Hegel slutsteg till för att driva via preout på min Integra 80.2. Måste säga att Integran som driver hela hemmabio setupen inkl Diamond gör det med bravur och är lite förvånad över detta. Därmed är jag nyfiken på vad lite "extra" kraft kan göra med högtalarna varför jag lutar åt en Hegel kombo. Är ute efter ett steg som pressar ut ldetaljer även vid låga volymer pga barn så önskar input och synpunkter på vad jag skall driva dessa med via preout som skivet ovan. Ska jag ha en Hegel 300 eller ska jag skaffa separat slutsteg som H20 eller dylikt?
Postad 07 November 2012 - 16:47
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Har precis fått hem lite nya högtalare(B&W 803 Diamond) som jag funderar på att skaffa ett Hegel slutsteg till för att driva via preout på min Integra 80.2. Måste säga att Integran som driver hela hemmabio setupen inkl Diamond gör det med bravur och är lite förvånad över detta. Därmed är jag nyfiken på vad lite "extra" kraft kan göra med högtalarna varför jag lutar åt en Hegel kombo. Är ute efter ett steg som pressar ut ldetaljer även vid låga volymer pga barn så önskar input och synpunkter på vad jag skall driva dessa med via preout som skivet ovan. Ska jag ha en Hegel 300 eller ska jag skaffa separat slutsteg som H20 eller dylikt?
En integrerad är alltid trevlig just pga att den kan dubblera som slutsteg. Men för detaljer vid låga volymer så är jag rätt säker på att ett steg/integrerad inte kommer ge något bättre resultat då det snarare är någon typ av loudness-funktion du är ute efter vid sådana tillfällen. Om Integran har Audyssey eller liknande så finns det Dynamisk EQ som ger det du är ute efter.
Postad 08 November 2012 - 13:05
Lasse_M
-
Lasse_M
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
En integrerad är alltid trevlig just pga att den kan dubblera som slutsteg. Men för detaljer vid låga volymer så är jag rätt säker på att ett steg/integrerad inte kommer ge något bättre resultat då det snarare är någon typ av loudness-funktion du är ute efter vid sådana tillfällen. Om Integran har Audyssey eller liknande så finns det Dynamisk EQ som ger det du är ute efter.
Undrar mest om inte det borde låta ännu bättre med ett separat steg eller kanske ett för och slusteg som tex Hegel P4Amk2 & H20 för att få bättre separation och dynamik av instrument samt röst?
Redigerat av Lasse_M, 08 November 2012 - 13:07.
Postad 19 November 2012 - 08:42
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@Lasse_M: Vad kul med ett par 803d, blir nästan lite avundsjuk ;-) Ett bra steg upp från mina 805s. Jag ägde själv en P10+H20 kombination under ett par dagar och det lät fantastiskt (*). Jämför man med H300 var det ingen jättestor skillnad i ljudet. Jag tror dock att du bör överväga P30 (eller den kommande P20) som försteg istället för P4Amk2. Den sistnämnda lär nämligen begränsa ljudkvaliteten till den grad att du skulle få bättre ljudåtergivning från H300. Innan du bestämmer dig för H20 skulle jag rekommendera att du lånar hem t ex P30+H20 och jämför med H300. Min gissning är att du kommer att känna lite mer kraft och kontroll från P30+H20. Frågan är bara om denna mycket subtila skillnad är värd de 60 tkr? Jag känner flera som sålt sin P?+ H20 kombinationer för att köpa H300 istället...
Du bör dock vara bered på att den inbyggda da-omandlaren i H300 inte riktigt lever upp till det fina rykte som Hegel försökt ge den...
(*) Detta trotts ett fel i försteget som orsakade en brusnivå som var hörbar från lyssningspositionen i soffan. Felet gjorde dock att jag returnerade sakerna till säljaren så nu är jag utan Hegel-utrustning igen :-(
Redigerat av ljudvåg, 19 November 2012 - 08:42.
Postad 30 November 2012 - 06:55
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Förstår inte!Om Hegel byggt in en av deras befintliga populära dac:ar i H300, hur kommer det då sig att folk inte tycker om dem? Skulle det röra sig om en konstruktionsmiss där störningar uppstår?
Postad 30 November 2012 - 12:12
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@Glidtassen:
Så vitt jag förstått är det inte en befintlig dac som man byggt in utan en helt ny konstruktion som till viss del bygger på teknik från HD11 (man använder t ex samma dac-chip). Konstruktionen skall enligt marknadsföringen innehålla en väldigt bra omklockare som överträffar både HD11 och HD20. Givet att det är en ny konstruktione kan den både bli bättre och sämre än de andra.
Även om man valt att bygga in en befintlig konstruktion skulle ljudbilden kunna påverkas av störningar (både elektriska och elektromagnetiska) från andra närliggande komponenter. Separat och väldimensionerad strömförsörjning till dacken kan enligt vissa göra mer än både omklockning och kvalitate på dac-chipet. Även närheten till komponenter med höga strömflöden kan påverka.
På pluss-sidan blir det mycket kortare signalvägar. Man skulle dessutom kunna ersätta de två förstärkningsstegen som normalt används (utgånssteget från dacken och ingångssteget i förstärkaren) med ett steg som dirrekt förstärker dackens signal till den signalnivå som används efter ingångsstegen (dvs innan volymkontrollen). Jag vet inte om man gjort det sistnämnda, men gör man det borde det ge en förbättring.
Om vi bortser från det tekniska så uppfattade jag ljudbilden från den inbyggda dacken som detaljrik med hyfsad separation. Tyvärr upplevde jag återgivningen i diskanten som onaturlig och skarp. Resultatet blev att akustiska instrument (bland annat fiol, kontarbas, saxofon, trombone) återgavs på ett mycket mindre trovärdigt sätt än med t ex HD11 och HD20. Med mina högtalare gick det till den nivån att det efter ett tag blev jobbigt att lyssna på den förhållandevis låga volym som jag är van att lyssna på (hände aldrig med HD20). Jag känner igen mycket av ljudkaraktären i den inbyggda dacken från DacMagic Plus (Cambridge Audio).
Över lag tycker jag inte att den inbyggda dacken är dålig. Tvärt om! I prisklassen kring 3-5 tkr är det en vass konkurrent. Min upplevelse är däremot inte att den inbyggda dacken kan mäta sig med HD11 och absolut inte HD20. Personligen hade jag föredragit en H300 utan dac i prisklassen kring 32 tkr. Hade man dessutom kunnat få dubbla XLR-ingångar hade det varit värt ytterligare pengar!
Jag har hört andra som gjort liknande observationer, men det finns säkerligen många som tycker tvärtom.
Postad 30 November 2012 - 12:38
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Hegel HD20, när man läser recensioner så lovordas alltid en COAX-ingång, men jag kommer aldrig någonsin använda coax, utan i 99.99% av fallen köra optiskt via toslink. Är HD20 "bättre" än sina kusiner även på det?
Postad 30 November 2012 - 12:56
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Hegel HD20, när man läser recensioner så lovordas alltid en COAX-ingång, men jag kommer aldrig någonsin använda coax, utan i 99.99% av fallen köra optiskt via toslink. Är HD20 "bättre" än sina kusiner även på det?
HD11 är samma(har jag fått för mig iaf...eller hmm nä...HD11 har ett 32bit chip) DAC som HD20 men saknar förförsärkare/volymkontrol. Är du inte i behov av detta så är HD11 ett ypperligt val. HD11 har även den "den lovordade COAX'en".
Redigerat av squiz, 30 November 2012 - 13:02.
Postad 30 November 2012 - 14:20
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Enligt Hegels marknadsföring har man på coax 1 (HD20) anslutit något som skall garantera att impedansen hålls konstant på 75 ohm ("impedance matching technology"). Detta skall enligt uppgift ge ett bättre ljud (*). Den officiella förklaringen till att endast coax 1 utrustats med denna funktion är att den var väldigt dyr och att man ville hålla nere priset på enheten. Min gissning skulle dock vara att det handlat mer om marknadsföring. Genom att ha en ingång utan denna funktion har man kunnat visa på hur mycket bättre den nya tekniken är. Jag skulle gissa att HD25 kommer att utrustas med tekniken på båda ingångar.
Mig veterligen har HD11 inte utrustats med denna teknik.
[ @squiz: Rätta mig om jag har fel. Kan du referera till något som styrker att även HD11 skulle ha denna teknik? ]
Det är även en hel del annat som skiljer HD11 från HD20. De har som squiz påpekade olika dac-chip. Det som enligt uppgift gör den stora ljudskillnaden mellan dem är dock att HD20 har betydligt bättre utgångssteg och omklockning. Jag har även för mig att HD20 hade en lite bättre konstruktion kring strömförsörjningen, men jag skall låta det vara osagt.
HD11 är fortfarande en mycket prisvärd enhet, men det är mer än volymkontrollen som skiljer den från HD20.
Ljudmässigt upplever jag HD20 en hel del mer detaljerad och naturtrogen än HD11. Det är en fråga om smak (låna hem båda och testa!), men givet att det just nu endast skiljer 2500 kr mellan de två skulle jag nog sattsa på HD20.
(*) Jag har aldrig testat coax1 mot coax2 så jag har ingen input på om det fungerar eller ej.
Redigerat av ljudvåg, 30 November 2012 - 14:20.
Postad 03 December 2012 - 21:31
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Någon som vet om det kommer att finnas två XLR-ingångar på nya P20?
På grund av all beslutsvånda kring att köpa in en H300 börjar jag överväga att köra HD20 + H20 istället och senare köpa in en P20 för att lyfta ljudet ytterligare när plånboken tillåter.
Är det för övrigt någon som kan bidra med några jämförande synpunkter på ljudkaraktären mellan H300 och H20 (med passande försteg)? (jag vet att jag frågat en gång tidigare, men andra gången gilt ;-)
Postad 04 December 2012 - 13:48
squiz
-
squiz
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Enligt Hegels marknadsföring har man på coax 1 (HD20) anslutit något som skall garantera att impedansen hålls konstant på 75 ohm ("impedance matching technology"). Detta skall enligt uppgift ge ett bättre ljud (*). Den officiella förklaringen till att endast coax 1 utrustats med denna funktion är att den var väldigt dyr och att man ville hålla nere priset på enheten. Min gissning skulle dock vara att det handlat mer om marknadsföring. Genom att ha en ingång utan denna funktion har man kunnat visa på hur mycket bättre den nya tekniken är. Jag skulle gissa att HD25 kommer att utrustas med tekniken på båda ingångar.
Mig veterligen har HD11 inte utrustats med denna teknik.
[ @squiz: Rätta mig om jag har fel. Kan du referera till något som styrker att även HD11 skulle ha denna teknik? ]
Intressant! Tyckte jag läst det på flera olika ställen, men har svårt att hitta det. Inte ens Hegel nämner det på sin site...och detta gäller både HD20 och HD11 - inte ett ord om COAX1'an. Däremot kan man i HD11 manualen läsa följande; Better sound through the Coax 1 input The Coaxial 1 input on the HD11 has even better sound quality compared to the other digital inputs. Therefore we recommend that you connect your favorite source to this input.
Jag äger inte HD20, men hade den hemma då jag valde mellan just HD11 och HD20, och har inte tillgång till HD20 manualen men om jag inte minns helt fel stod det precis så i den också. Detta är dock ingen vidare teknisk beskrivning... Stereophile skriver så här efter en intervju med Anders Eitzeid på Hegel;New from the Norwegian Hegel company at RMAF was the HD11 D/A processor ($1200), which features a 32-bit TI DAC but also a unique impedance-optimizing circuit on one of its coaxial S/PDIF inputs. Single-ended digital audio connections are specified to be 75 ohm transmission lines, explained Hegel's Anders Eitzeid, but not all all datalinks conform to that specification. (The RCA plug is a major source of the impedance mismatch even when the cable itself has a characteristic impedance of 75 ohms.) The impedance mismatch creates reflections that corrupt the integrity of the RF datastream, increasing jitter.
Om detta styrker att samma teknik används låter jag vara osagt då jag inte hittar några andra "bevis"
Postad 07 December 2012 - 00:22
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@squiz: Ursäkta min klumpiga formulering. Det var inte min mening att ställa dig mot väggen sådär. Tack hur som helst för ett intressant svar! Baserat på texten i manualen verkar det troligt att tekniken även finns i HD11. Sedan kan man ju undra varför Hegel valt att inte marknadsföra det. Hegel nämner faktiskt tekniken på sin site. Följande text finns att läsa en bit ned på produktsidan för HD20: The HD20 also has a new impedance matching technology developed by Hegel. With this we can adjust for the less than perfect impedance in normal RCA digital cables. This further reduce the jitter, resulting in increased precision.
Intressant nog finns inget motsvarande stycke på sidan för HD11. Man har även lagt upp en ny sida för HD25 som även denna nämner tekniken: All inputs are impedance matched to minimize distortion due to the quality of the digital cables. In addition, all inputs are galvanically isolated.
Postad 07 December 2012 - 00:32
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@Lasse_M: Hur har det gått med dina hegel-köpar-planer?
Postad 22 December 2012 - 11:37
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Får nog allt ta och skriva in mig här som en väldigt nöjd hegel ägare
Tänkte berätta lite kort om hur jag föll dit!
Runt 2010 hörde jag hegel för första gången på lefflers, Givetvis spelades det på Dynaudio (tror det var focus 140?) iallafall lyssnade på naim först med dynaudio burkarna och ljudet lät underbart, kopplade sedan in hegel men upplevde ljudet platt som bara den i jämförelse.. Så givetvis fick man ett intryck av att hegel var skit..
Under årens lopp har man läst mycket gott om hegel och någon gång då och då hört hegel men enbart ihop med dynaudio så har aldrig blivit imponerad.. En kille jag köpte ett par Dynaudio focus 220 av körde hegel h200 och där svek nog akustiken grymt uppskattade inte ljudet där heller, gav därefter även hegel en chans när jag var lite inne på Dynaudio Contour s1.4 och jämförde även där med naim XS och upplevde även där att hegel inte hade en chans.
Men så en dag när jag var och köpte mig ett par Audio Physic Scorpio II så hade ägaren av dem en Hegel H100 och vi lyssnade väl mest på moderata volymer men s*tan, där vart jag riktigt imponerad!
Körde i det här läget med en bladelius tyr hemma som lät väldigt bra med audio physicarna med, men kände att det var dags och gå vidare så funderade på för/slutsteg kombo men rent estetiskt sett kom jag fram med att jag nog skulle ha integrerad lösning iallafall så kollade på Krell/Naim i första taget men efter jag funderat genom det så kom jag fram till att naim skulle kosta extrema pengar om jag även skulle ha strömmen på min sida, och krell läste jag för mycket snack om att det kina skit (kollade främst på S-300i) så tankarna gick tillbaka på vad jag upplevde med hegel hos säljaren av mina burkar..
Så jag föll helt enkelt dit på en hegel H200 som jag i flera år fått för mig att jag avskytt! ...och ingen kan vara gladare än vad jag är nu  Ljudet har en sinnesjukt djup ljudbild och ett hårresande 3D perspektiv.. och bäst av allt, jag kan spela äckligt högt på precis vilken musik som helst utan att det ens är i närheten av att låta okontrollerat
Hegel gör extremt bra pengar till det ringa priset enligt mig, idag frågar jag mig själv varför jag inte handlat hegel elektronik tidigare..
Postad 23 December 2012 - 14:04
sweet_nothing
-
sweet_nothing
-
Rookie
-
5 inlägg
Tänkt höra med er i Hegeltråden och ni har lyssnat på Elac och Hegel och hur det i så fall låter? , Har fått för mig att det kanske är nått fel med min förstärkare som jag köpt för en vecka sedan eller att det möjligen kan vara en väldig dålig matchning elac och hegel alltså. Upplever att diskanten distar lite, Inte till all musik och inte nödvändigtvis på så höga volymer men ack så störande, har aldrig hör det med någon annan förstärkare, har tidigare haft en primare I30 och nyligen en sämre jvc surroundförstärkare och aldrig hört diskanten dista förutt.
Kan även nämna att det inte blir nån skillnad om jag lyssnar från cd , eller dator till dac balanserat till förstärkaren och att det blir värre ju högre man spelar.
Min anläggning finner ni i mitt galleri och för som som inte orkar handlar det om en hegel h1 mk4 och elac 203A
Så va tror ni?tacksam för svar.
Redigerat av sweet_nothing, 23 December 2012 - 14:12.
Postad 24 December 2012 - 00:04
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@exity: Kul att höra om dina erfarenheter. Intressant att du haft den upplevelsen av Hegel och Focus 140 givet att det finns flera på forumet som lovordat just dessa högtalare tillsammans med Hegel. Hade själv funderat på att lyssna på dem för att se om de kan konkurrera med mina B&W 805s. Absolut läge att kolla även på Audio Physic Scorpio II då! God Jul allihopa!!!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|