Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Myter inom Hifi!

2028 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 22 August 2012 - 08:00

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Fast just när det gäller utvärdering av högtalare så är det svårt att genomföra kontrollerade lyssningsjämförelser. Varje par högtalare bör stå på sin optimala position och det är inte så lätt att få till på kort tid. I varje fall inte om man har högtalare som väger en del.

Postad 22 August 2012 - 09:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tja, man kan ju också säga att är man så ointresserad av hur olika grejor påverkar ljudet i ens anläggning att man inte ens orkar jämföra på ett hyfsat vettigt sätt så är det ganska lätt att begripa varför en del uttalar sig om vad som låter bättre eller sämre utan att ha minsta koll på vad de dillar om... :)

Tja, har ju knappast påstått att jag inte är intresserad av hur olika saker påverkar ljudet. Ej heller att jag inte jämför noggrant. Ej heller att jag motsätter mig goda metoder för utvärdering. Nej, endast att jag inte är intresserad av om det ljudande resultatet är 100 procentigt överensstämmande med originalet. :)

Postad 22 August 2012 - 09:48

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Tja, har ju knappast påstått att jag inte är intresserad av hur olika saker påverkar ljudet. Ej heller att jag inte jämför noggrant. Ej heller att jag motsätter mig goda metoder för utvärdering. Nej, endast att jag inte är intresserad av om det ljudande resultatet är 100 procentigt överensstämmande med originalet. :)

Det var givetvis inte riktat till dig personligen... :)

Postad 22 August 2012 - 17:43

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Ok , slänger in en ny brandfackla.
Att klass A inte har några fördelar är väl ändå en myt? Äger en vansinnigt bra stärkare själv, och den ansedda :) tidskriften Hifi&musik provade nyligen en från PassLabs och blev lyriska. Nu pratar vi transistorlösnimgar och inte rör skall tilläggas.

Postad 22 August 2012 - 18:40

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Ok , slänger in en ny brandfackla.
Att klass A inte har några fördelar är väl ändå en myt? Äger en vansinnigt bra stärkare själv, och den ansedda :) tidskriften Hifi&musik provade nyligen en från PassLabs och blev lyriska. Nu pratar vi transistorlösnimgar och inte rör skall tilläggas.

Snarare är det väl det motsatta en myt;) Det ger liksom ingenting att förbruka massa tomgångsström, om man inte gillar att svettas förstås.

Postad 22 August 2012 - 18:50

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Snarare är det väl det motsatta en myt;) Det ger liksom ingenting att förbruka massa tomgångsström, om man inte gillar att svettas förstås.

Jo det är så att värmen påverkar placeboeffekten förstår du. :)

Postad 22 August 2012 - 18:55

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Att förstärkaren kan bli så varm vid klass A att den stänger av sig är ingen myt iaf... Slut på det äventyret.

Postad 22 August 2012 - 18:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Att förstärkaren kan bli så varm vid klass A att den stänger av sig är ingen myt iaf... Slut på det äventyret.

Utveckla gärna. :)

Postad 22 August 2012 - 20:25

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Är den inte felkonstruerad då?

Postad 22 August 2012 - 20:32

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Vet inte, het blev den iaf. Vågade inte testa något mer efter det.

Postad 23 August 2012 - 01:04

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
En myt jag är sugen på att veta är om folk som köper jättedyra kraftsladdar tror att det gör nån skillnad, då dom antagligen inte drar om sladden som ligger i väggen eller byter något i proppskåpet?

Jag är utbildad elektriker, och jag ser absolut ingen som helst fördel med att köpa en aparatsladd för 1500 kr metern istället för en vanlig från clasen, den från clas ohlson är både twinnad och använder lika bra koppar som alla annan kabel av svensk standard. Och som sagt, ni sticker ju in sladden i väggen, och det som ligger i väggen är ju inte ens tvinnat i vanliga fall...

Postad 23 August 2012 - 07:08

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

En myt jag är sugen på att veta är om folk som köper jättedyra kraftsladdar tror att det gör nån skillnad, då dom antagligen inte drar om sladden som ligger i väggen eller byter något i proppskåpet?

Jag är utbildad elektriker, och jag ser absolut ingen som helst fördel med att köpa en aparatsladd för 1500 kr metern istället för en vanlig från clasen, den från clas ohlson är både twinnad och använder lika bra koppar som alla annan kabel av svensk standard. Och som sagt, ni sticker ju in sladden i väggen, och det som ligger i väggen är ju inte ens tvinnat i vanliga fall...

https://www.minhembi...l=&fromsearch=1 och https://www.minhembi...pic=234748&st=0

Redigerat av Libell, 23 August 2012 - 07:08.

Postad 23 August 2012 - 07:38

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 2

https://www.minhembi...l=&fromsearch=1

Haha, en av dom roligaste (coh tragiska) trådarna jag läst :D

Postad 23 August 2012 - 08:27

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Synd att man inte såg den tråden då, hade tipsat honom om denna:
Postad bild

Postad 23 August 2012 - 08:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Haha, vet inte vad som var mest oseriöst och underhållande i den reklamen.

Företagets namn eller kabelns namn?

Wow, hiitade just en myriad av bra produkter på deras sida!

http://www.coconut-a...quid/index.html

Proximity Stone

"Proximity Stone is placed beside the audio component with the black window facing the component. It's our only product that doesn't need to touch the audio system. It cleans black-body radiation from the component without negative side effects."

Forest Hanger

"ForestHanger uses two unique crystal formulas that will clean smaller level noise than TreeHanger does, this results in finer resolution where each sound contains more information. The soundstage becomes bigger, more natural and alive, with smooth natural texture."

Astral Hanger

"The purest and clearest Hanger ever built, free from distortion and harshness. Designed to help you ascend into a higher plane of existence by using a 3 stage uplifting crystal formula that constantly lifts you up into a floating out of body state. Dual Filament 99.999% silver, 3 stage Ascension uplifting crystal formula, Optical buffering, Athena liquification grid"

Andra sköna beskrivningar/floskler:

"Dynamic, extended, strong, quick, detailed, mysterious, black background tweaks with powerful bass."

"Tweaks designed for maximum liquidity. If you want the music to be silky smooth with crystal clear transparency, openness and freshness, this is for you."

Redigerat av masse70, 23 August 2012 - 09:52.

Postad 23 August 2012 - 08:36

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 1
Åh, strömkablar. Lätt det viktigaste att lägga pengar på i en seriös anläggning!

Tur/synd att min Onkyo kom med fast kabel.
Kanske skulle öppna den och peta dit en skitbillig nätbrunn istället, och komplettera med en tiotusenkronors-kabel mellan den och mitt ojordade vägguttag.

Postad 23 August 2012 - 10:03

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Haha, en av dom roligaste (coh tragiska) trådarna jag läst :D

Ja att vara okunnig är helt ok, men att gå till personangrepp när kunniga människor ger tips är ju bara vansinnigt. Dock roande tråd när man är på åskådarsidan :)

Postad 23 August 2012 - 10:19

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Coconutaudio snubben är ju helt underbart sjuk XD han bor i stockholm någonstanns! Riktigt läskiga youtubevideos har han , underhållande på ett läskigt sätt :)

Postad 23 August 2012 - 11:03

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 5
Hi-fi branschen verkar har 2 läger, new age & vetenskap, det är så konstigt att en så teknisk hobby har en så pass stor "New age"-gren, fullständigt ofattbart. Som beskriver saker med subjektiva ojämförbara termer och tror på spöken och andar och i princip alla teorier som någon kan komma på. Sen använder man dom tekniska termerna blandat med hokus pokus termer tagna från vilket ämne som helst. Men precis som med alla spökprogram, spågummor, healing, astrologi och likande så håller inget av teorierna för någon form av vetenskapliga tester. Men det hindar dom inte det minsta för dom "vet", utan att för själv ens behöva bevisa nått för sig själv så fortsätter deras mässande över magiska stenar och ohållbara teorier. Dom kan inte ens vara intresserade av musik överhuvudtaget, det kanske började så men sen har själva sökandet blivit det allt handlar om. Ännu roligare blir det om man i sitt sökande inte använder sig av dom verktyg som vetenskapen tagit fram, det är bara massa krångliga matte formler, äh!!! det är bara att lyssnar sig fram. För vi vet alla hur tillförlitligt mätinstrument människan är. Ta t.ex. experiment man gör när man scensätter ett brott och sen intervjuar ögonvittnen som är beredd att svära på det dom just bevittnade, och i slutändan har dom vänt upp och ner på allt dom upplevde. Men dom är lika säkra på sig själv och VET vad dom såg och hörde. Människor är styra av hormoner, känslor, dagsform, vax proppar, placebo, and the list goes on and on. Jag förstår om man gått på många av sakerna eftersom till syntes "kunniga" personer har berättat "vad som är viktigt" för bra ljud, inte minst Hifi tidningar. Men att fortsätta oavbrutet i åratal när man själv borde känna att nått inte stämmer jag fattar inte hur man kan sätta upp sådana skygg-lappar.

Wake up!!! time to cry (över 50.000 kr strömkablar, 10 000 kr's antidistorsions stenar, din Astral Hanger osv)

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 23 August 2012 - 12:13.

Postad 23 August 2012 - 11:28

Frans Jäger
  • Frans Jäger
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 1
Vet inte om detta klipp lagts ut här, men det tar upp lite av vad som sagts i tråden. :)

http://www.youtube.c...h?v=BYTlN6wjcvQ

Postad 23 August 2012 - 12:38

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 2
Undrar om inte debattklimatet skulle se helt annorlunda ut om ni spenderade lika mycket tid på att verkligen lyssna och testa saker istället för att bara tjafsa om sådan de flesta av er inte har nån praktisk erfarenhet av :) En stilla undran bara av en som just jämfört Hovland Radia, densen B-340, Vincent Sp-997 samt Adcom gfa 555 mkII med varandra :)

Postad 23 August 2012 - 13:01

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Jämfört via blindtest eller "test"? ;) och vad kom du fram till?

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 23 August 2012 - 13:02.

Postad 23 August 2012 - 13:11

Unregisteredb6c42393
  • Unregisteredb6c42393
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Undrar om inte debattklimatet skulle se helt annorlunda ut om ni spenderade lika mycket tid på att verkligen lyssna och testa saker istället för att bara tjafsa om sådan de flesta av er inte har nån praktisk erfarenhet av :) En stilla undran bara av en som just jämfört Hovland Radia, densen B-340, Vincent Sp-997 samt Adcom gfa 555 mkII med varandra :)

Håller helt med dig här. Min erfarenhet är begränsad vad det gäller faktiska blindtester mellan tex. kablar eller förstärkare.
Det skulle bli mycket bättre och roligare läsning ifall folk som diskuterar väldigt aktivt här kunde ordna några blindtester.

Jag har personligen enbart jämfört några förstärkare och högtalare i hemmamiljö, men inte som blindtest.Detta räcker ju inte att dra några slutsater egentligen. Men jag skulle vara intresserad att deltaga om de som verkligen brinner för den här diskussionen kunde ordna blindtester. Även hjälpa till med material i form av kablar eller förstärkare.

Postad 23 August 2012 - 13:16

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Håller helt med dig här. Min erfarenhet är begränsad vad det gäller faktiska blindtester mellan tex. kablar eller förstärkare.
Det skulle bli mycket bättre och roligare läsning ifall folk som diskuterar väldigt aktivt här kunde ordna några blindtester.

Jag har personligen enbart jämfört några förstärkare och högtalare i hemmamiljö, men inte som blindtest.Detta räcker ju inte att dra några slutsater egentligen. Men jag skulle vara intresserad att deltaga om de som verkligen brinner för den här diskussionen kunde ordna blindtester. Även hjälpa till med material i form av kablar eller förstärkare.

Ja samt diskutera metoder och verktyg, vore skönt att kunna blindtesta förstärkare ensam t.ex.

Postad 23 August 2012 - 13:42

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 3
Blindtester är trams tycker jag personligen. Har gjort dem och det skiljer inte speciellt mot mina omdömen utan så det är som det är. Kanske är det viktigt för en del. Jag tror att det räcker gott med sunt förnuft och ett ärligt sinne. :) Tycker mest att blindtest är lite som gud i en kyrka. Säger man att gud sa så kan ingen säga nått annat ;) Det säger heller inte ensamt nått så att tilltron till dem är väldigt overrated och att man än tjatar om blinda tester i vareviga tråd är mest pinsamt.

Den som vågar är välkommen på ett rent test här. Jag kan ordna ett par olika set ups med Extrem hiend i form av hovlan mot ett par billiga biorecivers och nån midklass som Adcom, nad eller liknande. Då finns utrymme för samtal och debatt efter om man medtager winerbröd :D

Postad 23 August 2012 - 14:03

Unregisteredb6c42393
  • Unregisteredb6c42393
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Blindtester är trams tycker jag personligen. Har gjort dem och det skiljer inte speciellt mot mina omdömen utan så det är som det är. Kanske är det viktigt för en del. Jag tror att det räcker gott med sunt förnuft och ett ärligt sinne. :) Tycker mest att blindtest är lite som gud i en kyrka. Säger man att gud sa så kan ingen säga nått annat ;) Det säger heller inte ensamt nått så att tilltron till dem är väldigt overrated och att man än tjatar om blinda tester i vareviga tråd är mest pinsamt.

Den som vågar är välkommen på ett rent test här. Jag kan ordna ett par olika set ups med Extrem hiend i form av hovlan mot ett par billiga biorecivers och nån midklass som Adcom, nad eller liknande. Då finns utrymme för samtal och debatt efter om man medtager winerbröd :D

Jag hade nog kunnat ta en resa hem till dig. Du verkar ha något löjligt med högtalare och förstärkare hemma :) har sett bland dina bilder att du tex har vincent sp996 som jag använder just nu. Men vartåt bor du någonstans? jag är bosatt i Götteborg.

Orsaken jag vill ha blindtest är att jag inte ska kunna se det som skapar ljudet så att jag inte har några som helst förutfattade meningar pga. design. på så har man garanterat tagit bort den biten och ingen ska kunna tjafsa om att det har påverkat mina intryck.
Men har inte själv utfört några blindtester så jag har ju ingen direkt erfarenhet, men placeboeffekter kan vara riktigt starka hos vissa.

//JP

Postad 23 August 2012 - 14:40

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 4

Blindtester är trams tycker jag personligen.

Om man argumenterar emot blindtester skjuter man sig bara i foten.

Ändrat åsikt eller? inget fel med det, det var ju ändå några år innan. Att dom skulle vara trams finns det väl ändå väldigt väldokumenterade bevis för att dom inte är eller? Förväntningar påverkar andra men inte dig? Antar att det va så du menade. Nej, att säga att gud sa si och så, det är när man inte kör blindtest. När man kör blindtestet så hör man ingen gud alls.

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 23 August 2012 - 14:47.

Postad 23 August 2012 - 14:51

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0
Hjärnans sett att tolka intryck är bara rent trams.
Den måste kontras med blindtest om man vill ha relevanta jämförelser.

Postad 23 August 2012 - 15:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 2
Det är ren okunskap om man tror man är immun mot inbillning och om man avfärdar blindtester.

Postad 23 August 2012 - 15:11

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 3

Ändrat åsikt eller? inget fel med det, det var ju ändå några år innan. Att dom skulle vara trams finns det väl ändå väldigt väldokumenterade bevis för att dom inte är eller? Förväntningar påverkar andra men inte dig? Antar att det va så du menade. Nej, att säga att gud sa si och så, det är när man inte kör blindtest. När man kör blindtestet så hör man ingen gud alls.

Det är ett verktyg att testa blint men det är som att hylla blindhet att i år efter år efter år bara nöta ett ända mantra. TESTA BLINT.. TESTABLINT.. om nån testat blint.. NIVÅKALIBRERA. Det är bara ett sätt att hela tiden styra debatten från det riktiga fokuset. Vad är bra, vad passar mig. Vad gillar jag.

När du väljer tjej blindtestar du väl inte med snorren. Du vill väl veta i vem du stoppar ;)

Postad 23 August 2012 - 15:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Blindtester är trams tycker jag personligen. Har gjort dem och det skiljer inte speciellt mot mina omdömen utan så det är som det är. Kanske är det viktigt för en del. Jag tror att det räcker gott med sunt förnuft och ett ärligt sinne. :)

Du är säkert medveten om att det där är ett något vågat uttalande, som lite sådär lagom arrogant antyder att de egna sinnena minsann inte går att lura med förväntningar, åsikter eller hörselminne. :)

Med "sunt förnuft och ett ärligt sinne" går det alldeles utmärkt att identifiera och analysera även relativt små skillnader i ett vettigt A/B-test, men hävdar någon att de enkelt prickar in dessa efter att ha pausat och kopplat om sladdar osv så kan man lugnt betrakta individen som den fårskalle den är.

Postad 23 August 2012 - 15:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 3

Det är ren okunskap om man tror man är immun mot inbillning och om man avfärdar blindtester.

Att avfärda blindtester är nog inte alldeles klokt. Men det det inte heller att påstå att man inte kan klara sig utan. :)

Postad 23 August 2012 - 15:36

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

När du väljer tjej blindtestar du väl inte med snorren. Du vill väl veta i vem du stoppar ;)

Om man skulle behöva avgöra om ens egen tjej, eller granntjejen, hade skönast vagina att stoppa snorren i, då vore det bara rent dumt att göra ett test som inte var blint.

Postad 23 August 2012 - 16:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Att avfärda blindtester är nog inte alldeles klokt. Men det det inte heller att påstå att man inte kan klara sig utan. :)

Såklart, man behöver aldrig göra något blindtest alls. Men om man vill veta om det verkligen är en hörbar skillnad så är det ett krav.

Postad 23 August 2012 - 16:42

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 1
http://www.youtube.c...be_gdata_player

Postad 23 August 2012 - 19:04

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Det är ett verktyg att testa blint men det är som att hylla blindhet att i år efter år efter år bara nöta ett ända mantra. TESTA BLINT.. TESTABLINT.. om nån testat blint.. NIVåKALIBRERA. Det är bara ett sätt att hela tiden styra debatten från det riktiga fokuset. Vad är bra, vad passar mig. Vad gillar jag.

Ja kanske lite överdrivet att blindtesta för blindtestandets skull, ändå vettigt i situationer för att avfärda humbug och osäkerhet. Personligen så tror jag att förhållanden hade hållt längre och vi hade haft färre skilsmässor om vi blindtestade med snorren ;)

Postad 23 August 2012 - 19:11

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Det är ett verktyg att testa blint men det är som att hylla blindhet att i år efter år efter år bara nöta ett ända mantra. TESTA BLINT.. TESTABLINT.. om nån testat blint.. NIVÅKALIBRERA. Det är bara ett sätt att hela tiden styra debatten från det riktiga fokuset. Vad är bra, vad passar mig. Vad gillar jag.

:D

Postad 23 August 2012 - 19:11

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Svar 1186 o alla andra
VA?
Nu går du väl ändå till överdrift eller?
Varför är alla så osäkra på vad dom vill ha ha?
Jag köper det jag vill ha endast på hur JAG vill att det ska låta skiter i vad andra tycker PUNKT

Redigerat av Unregistered89a7be48, 23 August 2012 - 19:17.

Postad 23 August 2012 - 19:35

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nej men kära nån, dom kan inte vara seriösa? Strömkabeljävel för 40+kkr? Hur tror dom att ström fungerar? Hur jäkla känsliga och kassa är deras nätagg? Finns väll säkert folk som tror att strömkabeln "flaskhalsar" strömmen eller nått...

Jag tror jag ska ge mig in i kabelmakarbranchen, köpa lite vanliga ledare och göra lite snyggt med kabelstrumpor etc, sälja för äckliga mängder pengar. Folk verkar ju enbart veta hur man öppnar plånboken, så då kan man ju lura i dom vad fan som helst :)

En ny idé! "Tycker du att ditt ljudsystem inte är dyrt nog ännu? Guldpläterad Toslink är kabeln för dig! Ljuset kommer överföras hur bra som helst när det passerar i närheten av lite guldfolie!"

Tillåt mig skratta

Postad 23 August 2012 - 19:41

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Svar 1186 o alla andra
VA?
Nu går du väl ändå till överdrift eller?
Varför är alla så osäkra på vad dom vill ha ha?
Jag köper det jag vill ha endast på hur JAG vill att det ska låta skiter i vad andra tycker PUNKT

1186 det måste vara jag det, jag vet inte riktigt hur du tolkade det kag skrev men om jag är osäker på om ett par 50000 kr sladdar gör någon skillnad eller om jag bara fantiserar så tycker jag det är väldigt vettigt att testa det med ett blindtest innan jag lägger 50loppor på en sketen kabel. Jag tycker tom det är väldigt vettigt att blindtesta kabeln även om jag känner mig säker på att höra skillnad.

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 23 August 2012 - 19:44.

Postad 23 August 2012 - 19:53

Unregisteredcbf6bd17
  • Unregisteredcbf6bd17
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Skulle gärna vilja provmäta en sån kabel, se varför dom skulle vara så dyra...

Postad 23 August 2012 - 21:48

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Var bor ni?
Mvh

Postad 23 August 2012 - 21:55

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Jag hör skillnad på det mesta, så varför blindtesta?

Postad 23 August 2012 - 22:01

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Jag hör skillnad på det mesta, så varför blindtesta?

Ja du verkar höra skillnad på det mesta, I'll give you that... just därför borde just du blindtesta

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 23 August 2012 - 22:02.

Postad 23 August 2012 - 22:05

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

1186 det måste vara jag det, jag vet inte riktigt hur du tolkade det kag skrev men om jag är osäker på om ett par 50000 kr sladdar gör någon skillnad eller om jag bara fantiserar så tycker jag det är väldigt vettigt att testa det med ett blindtest innan jag lägger 50loppor på en sketen kabel. Jag tycker tom det är väldigt vettigt att blindtesta kabeln även om jag känner mig säker på att höra skillnad.

Vet ej var du fick just 50000 från men,men vad jag inte kan förstå är varför du inte tror på din hörsel för ?
Och vad det är för fel att tro på den ?
Gillar man något och har råd att köpa den så varför ska du inte köpa det
bara för att andra säger att det är vodoo eller ?
Tro på dig själv det är du som sitter där med en wirre i höstmörkret o njuter eller hur

Ja du verkar höra skillnad på det mesta, I'll give you that... just därför borde just du blindtesta

ännu en gång tro på dig själv,det är dig själv du sätter ihop din rigg till inte någon annan

Postad 23 August 2012 - 22:12

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Vet ej var du fick just 50000 från men,men vad jag inte kan förstå är varför du inte tror på din hörsel för ?
Tro på dig själv det är du som sitter där med en wirre i höstmörkret o njuter eller hur

Är det inte bättre att göra ett blindtest så att du blir övertygad om att det inte är någon skillnad och kan spara 50 laxar?

Postad 23 August 2012 - 22:18

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

ännu en gång tro på dig själv,det är dig själv du sätter ihop din rigg till inte någon annan

Det var bara en hypotetisk siffra för att illustrera, och jag gör inte många blindtester per år. Men jag rekommenderar det till folk som är i valet och kvalet, kanske speciellt till nykomlingar i branschen. Ett kritiskt tänkande och ifrågasättande anser iaf jag som en god grund i all informationsbehandling. Och jag ifrågasätter även mig själv i en sådan process även om det gäller helt andra saker än ljudupplevelser. Det tycker jag allmänt är ett uttryck som många förenklar genom att skriva "det är bara att lyssna" eller "jag vet vad jag hör", det borde snarare vara "jag vet vad jag upplever", och precis som alla upplevelser så stämmer dom alltid inte senare samma dag, vecka eller månad. Ibland gör dom det, eller tom för det mesta kanske. Men att lägga mkt pengar på nått jag inte testat ordentligt är för mig vansinne. Har jag som i exemplet lånat hem kablar över dagen så har jag kanske inte tid att lyssna över en lång tid om jag fortfarande upplever samma sak. Då är blindtest ett mkt bra verktyg. Det är också ett utmärkt verktyg för att testa om folks "omätbara" upplevelser av något stämmer mot verkligheten.

Postad 23 August 2012 - 22:26

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 2

Såklart, man behöver aldrig göra något blindtest alls. Men om man vill veta om det verkligen är en hörbar skillnad så är det ett krav.

Är det? Vart står det skrivet eller är det din syn?

Postad 23 August 2012 - 22:27

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Blah blahni (fast ni gillar bara att tjafsa om samma sak) bra ljud är bra ljud i minna öron alttid

Postad 23 August 2012 - 22:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Var bor ni?
Mvh

Sundsvall. Kan ordna med ett datum och lite pryttlar till test så kan vi se om hiend är så kasst som en del verkar tro :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.