Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 03 april 2021 - 19:09

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0

Förstår inte problematiken med moral kring att de med mest behov ska ha vård först. Finns det vedertagen vetenskap för ett speciellt förfarande kring justering av vaccinprogram, ska man väl köra det?

Är inte alternativet korruption?

Man kan informera bättre om sådana här förslag än att säga det i en intervju med en affärstidning som har betalvägg, så att det inte uppstår missförstånd. Allt av det här slaget ska diskuteras öppet genom medier som alla har tillgång till, exempelvis Public Service. För när det sprids via djungeltrumman så går det snabbt från "vi vill dela med oss en begränsad del vaccin som vi kan avvara" till "du får inget vaccin i år för vi har bestämt att ge bort det".

Att inte informera befolkningen om vad man faktiskt menar och planerar, utan bara göra informationen tillgänglig för vissa, är en form av korruption. Att gå bakom ryggen på folk.

Redigerat av Zacabeb, 03 april 2021 - 19:11.

Postad 03 april 2021 - 19:17

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 1

Finns mycket du kan avstå då

Att diskutera med dryga människor brukar vara en av de saker.... Du kanske har svårt med läsförståelsen, om jag har en möjlighet att påverka i vilken ordning världens befolkning vaccineras så har iaf jag inga problem med att låta människor i andra delar av världen som ingår i riskgrupper vaccineras före mig.

Har du ett problem med detta?

Du kanske är en sådan som inte håller upp dörren åt äldre, roffar åt dig så fort något är ”gratis”, är så mycket bättre än alla andra.....

Skönt att jag gjort ett aktivt val att inte ungås med sådana som dig....

Postad 03 april 2021 - 19:54

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0

Det kommer alltid att finnas nån på jordklotet som har större behov av vård än du och din familj. Är du villig att avstå vård för dig och dina kära för nån okänd person?

Om man nyanserar det lite, tycker du som jag att det är okej att vi skänker en viss del vaccin så länge det är inom rimliga gränser och bara innebär några veckors senare vaccinering? Jag tror att du som jag först uppfattat det som att man ville minska avsevärt på vaccinationstakten för att kunna skänka bort vaccin, vilket förhoppningsvis inte är fallet.

Postad 03 april 2021 - 20:21

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0

Alla som föreslår "tränga sig före behovskön" borde skriva upp sig på en lista. Som prioriteras ned, stenhårt.

Korruption dödar all form av demokratisk ordning.

Intressant att läsa är hur illa det står till med demokratiskt ordning där med folk i "röda stugor" på landet. Snacka om att pissa i brallan i vintertid, varmt i 45 sekunder för iskyla i resten av livet,

>Foliehattar<

:lol:

Postad 03 april 2021 - 20:23

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 0

Om man nyanserar det lite, tycker du som jag att det är okej att vi skänker en viss del vaccin så länge det är inom rimliga gränser och bara innebär några veckors senare vaccinering? Jag tror att du som jag först uppfattat det som att man ville minska avsevärt på vaccinationstakten för att kunna skänka bort vaccin, vilket förhoppningsvis inte är fallet.

DN anger 70000 doser till bättre behövande länder inom eu

Postad 03 april 2021 - 20:37

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0

Alla som föreslår "tränga sig före behovskön" borde skriva upp sig på en lista. Som prioriteras ned, stenhårt.

Korruption dödar all form av demokratisk ordning.

Intressant att läsa är hur illa det står till med demokratiskt ordning där med folk i "röda stugor" på landet. Snacka om att pissa i brallan i vintertid, varmt i 45 sekunder för iskyla i resten av livet,

>Foliehattar<

:lol:

Problemet är ju att vaccinet inte behövs mindre här för att det behövs ännu mer någon annanstans. För många, mig själv inräknad, är situationen fruktansvärd och vaccination en oerhört viktig trygghet. Och visst finns det de som har det värre, men ett lidande nullifieras inte av ett annat lidande. I det här fallet behöver man ha förståelse för att folk vill tränga sig före, trots att det inte vore rättvist att faktiskt tillåta det. När det är frågan om liv och död blir moral och etik väldigt komplexa.

DN anger 70000 doser till bättre behövande länder inom eu

Det är ju förhållandevis lite och betydligt lägre än vad jag trodde (jag gissade på ett par hundra tusen doser eller mer) och kommer väl inte påverka vaccinationstakten speciellt dramatiskt. Hade den informationen gått ut från början så skulle det inte ha uppstått en sådan chock.

Redigerat av Zacabeb, 03 april 2021 - 20:38.

Postad 03 april 2021 - 20:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 2

Man kan informera bättre om sådana här förslag än att säga det i en intervju med en affärstidning som har betalvägg, så att det inte uppstår missförstånd. Allt av det här slaget ska diskuteras öppet genom medier som alla har tillgång till, exempelvis Public Service. För när det sprids via djungeltrumman så går det snabbt från "vi vill dela med oss en begränsad del vaccin som vi kan avvara" till "du får inget vaccin i år för vi har bestämt att ge bort det".

Jag håller med dig. Grunden för att få en acceptans för den här typen av förslag är tydlig och pedagogisk imformation. 

Det kommer alltid att finnas nån på jordklotet som har större behov av vård än du och din familj. Är du villig att avstå vård för dig och dina kära för nån okänd person?

Så förutsättning för att du skall se någon annans behov före ditt eget är att du känner vederbörande?

Postad 03 april 2021 - 21:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Att diskutera med dryga människor brukar vara en av de saker.... Du kanske har svårt med läsförståelsen, om jag har en möjlighet att påverka i vilken ordning världens befolkning vaccineras så har iaf jag inga problem med att låta människor i andra delar av världen som ingår i riskgrupper vaccineras före mig.

Har du ett problem med detta?

Du kanske är en sådan som inte håller upp dörren åt äldre, roffar åt dig så fort något är ”gratis”, är så mycket bättre än alla andra.....

Skönt att jag gjort ett aktivt val att inte ungås med sådana som dig....

Tramsa inte nu. Du har inga problem med att äta dig mätt

Så förutsättning för att du skall se någon annans behov före ditt eget är att du känner vederbörande?

Mitt behov går före nån jag inte känner. 

Postad 03 april 2021 - 22:39

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

Saken är den att man måste komma ihåg att de som betalar in skatten också behöver vara friska, är de sjuka så får man inte resurser för landet. 

Sossarna lovade heligt och med 100% säkerhet att sista juni är allt klart. Tom en fiskmås förstod att det är tokfel. 

Människor vars jobb involverar kontakt med människor som inte kan jobba hemifrån, borde vara en egen grupp efter de äldre. 

Postad 03 april 2021 - 23:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Din empatilösa läggning åsido, i denna specifika fråga ser du ingen möjlighet att det kanske (förutom att vara humant) kan ge oss indirekta fördelar i form av att vi kan undvika att en ny form av coronavirus, som våra nuvarande vaccin inte kommer att vara effektiva mot, utvecklas i dessa länder?

Postad 03 april 2021 - 23:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Människor vars jobb involverar kontakt med människor som inte kan jobba hemifrån, borde vara en egen grupp efter de äldre. 

Håller med dig i sak. Jag kan jobba hemma i stort sett på heltid (även om det börjar bli väldigt isolerat) så jag skulle (o)gärna vänta på att de som inte har den möjligheten vaccinerar sig först.

Men då kommer "buddyfenomenet" vi såg ett par inlägg upp in i bilden. Folk som sätter sig själva före alla andra kommer att fixa fram intyg där de minsann måste få gå före i kön eftersom de omöjligtvis kan undvika "kontakt med människor". Så jag förstår om man valt att inte öppna upp den "maskburken".

Redigerat av Loco.spk, 03 april 2021 - 23:57.

Postad 04 april 2021 - 00:50

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 1

Tramsa inte nu. Du har inga problem med att äta dig mätt

Jag äter mig mätt dagligen. Med vaccin i min hand till mig och min familj skulle jag dock ge bort det till de i större behov utan att blinka och detta oavsett om jag känner vederbörande eller inte. Men jag är ju å andra sidan inte lika viktig och betydelsefull som andra... Jag roffade inte heller åt mig skithuspapper och konserver eller köpte pallvis med handsprit eller ansiktsmasker.

Postad 04 april 2021 - 02:31

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Det är i det här ljuset vi ska se allt Buddypresley skriver.

Hans behov. Alltid. Före allt annat. Omtanke om andra människor finns inte. Han borde ha blivit vaccinerad först, av alla, i hela världen. Allt annat följer inte det han skriver.

Jag kräks av sån här egoism. Det är helt vidrigt.

Postad 04 april 2021 - 07:30

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 0
Så ni skulle alla med glädje ge bort era bioanläggningar till bättre behövande? :D

Postad 04 april 2021 - 07:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 1

Det är skillnad på vad som tillhandahålls av primära behov och ens fritidsprylar.

Bor man i Sverige och betalar den skatt man är skyldig till att göra, har man ingen som helst skyldighet att skänka pengar eller bidra till något välgörande ändamål om man så inte vill. De skattade pengarna man har kvar är helt upp till en själv att använda såsom man själv behagar.

Och det är just för att vi har ett sådant bra skyddsnät som vi har där skattemedlen ska gå till Försäkringskassa, pension, sjukvård, skola etc. Man kan använda sina skattade pengar med gott samvete hur självisk vissa än må tro att man är.

Fast det kommer ju också till priset att de som är i behov av resurserna också får dem. Man är duktigt naiv om man tror att Covid är ett problem som är begränsat till riksgränser och att detta är något att behöva beakta vid planeringar. Läget som sådant är ju inte statiskt utan ändras, dag för dag. Självfallet vill jag ha mitt vaccin men har inga som helst problem med att vara den som står sist på tur om det så krävs.

Postad 04 april 2021 - 07:52

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

• 1 266 inlägg
  • 0

Så ni skulle alla med glädje ge bort era bioanläggningar till bättre behövande? :D

Om du hittar ett fall där den kan rädda någons liv...

Postad 04 april 2021 - 08:20

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 063 inlägg
  • 0
Buddy, du föredrar alltså korruption... Märkligt med tanke på din allmänna insikt och samhällskritik. Du visar din egna agenda genom lika märkliga beslut såsom NUON, NKS osv... Surt sa räven

Postad 04 april 2021 - 08:41

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1 195 inlägg
  • 3
Det finns ett antal parametrar att ta hänsyn till;
1.) Det enda som är bestämt är att Sverige skall avstå 70 000 doser till mindre bemedlade länder inom EU vilket idag motsvarar ca 2,5 dagars vaccinering [i dagens vaccinations takt]. EU är en medlemsklubb för att främja freden i Europa och då är det betydligt bättre att skänka vaccin inom EU än att dessa länder får en ”donation” från Ryssland eller Kina och vad det innebär i form av ”tacksamhetsskuld” framgent.

2.) Carl Bildt uttalade sig i samma fråga som Olsson om vaccin som bistånd [en helt annan fråga än 70 000 doser inom EU] men mer nyanserat och moget och underbyggd samt mindre retoriskt provocerande. Så som Bildt utrycker sig är svårt att argumentera emot [sen att det finns en vänsterfalang vilka kommer göra det ändå precis som alt. högern angriper Olssons uttalande]

3.) Vi som varit priviligierade under Covid-19 epidemin, dvs. vi som endast påverkats att kontoret flyttat hem, lönen utvecklats precis som vanligt, börsportföljen fortsatt växa och utökats genom att vi inte kunnat spendera i samma takt och detta istället investerats, vårt största problem är att vi inte kan flyga till värmen eller weekend redan till London som sig bör.

Vi måste lyfta blicken och se de som förlorat sina arbeten, sina inkomster, sin trygga plats i livet. Dessa individer är frustrerade på och känner sig svikna av samhället, dessa individer blir oerhört uppgivna när vaccinationsmål utfästs för att sedan skjutas fram, dessa individer provoceras av uttalanden som det av Olsson. Dessa individer är inte automatiskt alt. höger eller vänster foliehattar.
Det är lätt att sitta på höga hästar med en dömande blick ned mot pöbeln, det är svårare att faktiskt förstå på riktigt bakom sina egna korridorer och förklaringsmodeller oavsett politisk färg på dessa.

4.) Det finns de som varit foliehattar från dag 1, både inom alt. höger och vänstern. Vårens demonstrationer har visat vilken brokiga skara dessa är men samtidigt påvisat det faktum som flertalet blundar för; alt. högern och vänstern har väldigt mycket gemensamt såsom retoriken och medeln för att nå sitt mål [fascism och kommunism har mycket gemensamt och lockar till sig samma typ av individer].

5.) Vid säkerhetsgenomgången inför en flygning instrueras vi att vid tryckfall ta på oss [syrgas]masken själva innan vi hjälpar andra. Detta för att om jag är utslagen pga. syrebrist kan jag inte hjälpa ex mina barn eller svagare vuxna.
Vid vilken vaccinations nivå anses vi ”tagit på oss masken” så vi kan hjälpa andra?
Efter fas 3, då vi minskat den tunga vårdbelastning som svårt sjuka Covid-19 patienter skapar? Redan efter fas 2?

6.) Innan vi skänker vaccin [vilket vi absolut skall göra inom ramarna för EU/WHO/COVAX] måste vi uppnå vaccinations nivån ”masken på” så vården klarar av att upprätthålla normal beredskap så att vi vid ex. en trafikolycka kan få den IVA vård vi behöver och IVA inte istället är fullbelagt med vårdtunga Covid-19 patienter ur fas1-2 eller fas 1-3.

Källor;
https://experience.a...fc721726c274301
https://www.svd.se/b...nka-bort-vaccin

Redigerat av Unregisteredcec18524, 04 april 2021 - 10:38.

Postad 04 april 2021 - 09:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 5

En del tar i så dom nästan spricker av godhet och andra bygger halmgubbar. Om saken dras till sin spets där man ställs inför en situation där det gäller att skydda sig och sin familj gentemot okända personer så kommer dom flesta att skydda sig själva och de sina. Med det menar jag inte att man inte ska hjälpa andra. Att jag stödjer korruption, smiter före osv är rent struntprat. Det jag säger är att mitt och min familjs behov går före, annars skulle jag inte leva det liv jag lever. Jag lever precis som alla andra här i tråden med överflöd av mat, dryck och saker som man egentligen inte behöver. Man skulle kunna rädda många genom att avstå dessa saker men det gör inte dom flesta. Hyckleriet är stort.

Redigerat av Buddypresley, 04 april 2021 - 12:38.

Postad 04 april 2021 - 09:44

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 1

Så du är helt övertygad av att Covid-19 i första hand är en fara för dig och din familj samt att vi inte ska lägga ner några resurser på "okända människor", när du själv inte ens förstod dig på vad FHM menade med en armlängd? Vilken riskgrupp tillhör ni ens? Låter ju som att ni har en extremt jobbig tillvaro. :)

Postad 04 april 2021 - 09:47

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Så du är helt övertygad av att Covid-19 i första hand är en fara för dig och din familj samt att vi inte ska lägga ner några resurser på "okända människor", när du själv inte ens förstod dig på vad FHM menade med en armlängd? Vilken riskgrupp tillhör ni ens? Låter ju som att ni har en extremt jobbig tillvaro. :)

Halmgubbar som sagt...

Postad 04 april 2021 - 10:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 1

Och ur det perspektivet är det ju väldigt bra att beslutet om när du faktiskt får vaccin tas av någon som gör en mera objektiv värdering av ditt behov. Du får helt enkelt sitta på läktaren ett tag till, och det får jag också göra.

Jag vill naturligtvis ha vaccin så fort som möjligt precis som många andra. Men att ge mig först vore inte en speciellt klok prioritering. I Sverige har vi fyra faser och jag kommer i den sista vilket jag tycker är helt rimligt. Med tanke på risken för mutationer så kanske man borde prioritera vaccinationen lite annorlunda, då menar jag inte i Sverige utan globalt. Men där kan det finnas vissa pepagogiska problem. En del förmår ju inte se bortom sina egna omedelbara behov.

Postad 05 april 2021 - 06:59

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 587 inlägg
  • 1
Ska komma fler vaccin doser denna vecka till Skandinavien än vad som var beräknat. Det är bra, då kan vi desto tidigare dela med oss globalt och minska risken för ytterligare mutationer av viruset.

https://omni.se/vacc...yheter/a/56KqKm

Redigerat av Dr. Zaius, 05 april 2021 - 07:00.

Postad 05 april 2021 - 08:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Det är i det här ljuset vi ska se allt Buddypresley skriver.

Hans behov. Alltid. Före allt annat. Omtanke om andra människor finns inte. Han borde ha blivit vaccinerad först, av alla, i hela världen. Allt annat följer inte det han skriver.

Jag kräks av sån här egoism. Det är helt vidrigt.

Dina behov går väl före mina? Vill du skänka din vaccination till mig?

Dina påståenden du kommer med är påhitt från din sida. 

Redigerat av Buddypresley, 05 april 2021 - 08:53.

Postad 05 april 2021 - 08:48

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 842 inlägg
  • 1
Jag skänker gärna min/mina doser, du verkar trots allt vara i större behov av dom då något inte verkar stå rätt till.

Postad 05 april 2021 - 08:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jag skänker gärna min/mina doser, du verkar trots allt vara i större behov av dom då något inte verkar stå rätt till.

Tack det var snällt av dig men jag tror inte du skulle göra det. Jag väntar på min tur som alla andra. Hoppas bara att det blir snart. Midsommar som det var utlovat kan man nog glömma.

Varför tror du det inte står rätt till?

Redigerat av Buddypresley, 05 april 2021 - 09:01.

Postad 05 april 2021 - 09:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Man undrar vad som hänt med överlevnadsinstinkten hos människor. Har den ebbat ut? Jag tänker på dom som struntar i regler och åker på semester och trängs. Jag tänker på dom som menar att allt är en bluff. Jag tänker på dom som inte vill ta vaccination osv. Hur tänker dom? Det kanske är helt naturligt och det faller under Darwins teorier? Enbart dom som kan anpassa sig till nya omständigheter överlever.

Postad 05 april 2021 - 09:30

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Dina behov går väl före mina? Vill du skänka din vaccination till mig?

Varför skulle hans behov går före dina? Du har ju själv sagt att du prioriterar dig själv före andra.

Men ja, du är ju vidrig med egoism och saknar bevisligen kunskap om vad som är skillnaden på gemensamma tillgångar (skattepengar) och eget kapital. Undra vem det är som hycklar.

Postad 05 april 2021 - 09:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Varför skulle hans behov går före dina? Du har ju själv sagt att du prioriterar dig själv före andra.

Men ja, du är ju vidrig med egoism och saknar bevisligen kunskap om vad som är skillnaden på gemensamma tillgångar (skattepengar) och eget kapital. Undra vem det är som hycklar.

Du prioriterar dig själv också före andra och det kan du inte förneka. Är du också vidrig?

Postad 05 april 2021 - 09:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 1

Och återigen påvisar du endast din inkompetens. Det är du verkligen duktig på. :)

Postad 05 april 2021 - 10:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Och återigen påvisar du endast din inkompetens. Det är du verkligen duktig på. :)

Du blundar för dig själv. Du och jag är lika. Vi prioriterar oss före andra. Vi köper saker vi egentligen inte behöver istället för att skänka till dom som inte ens har rent vatten att dricka. Många blundar, bygger ett nytt biorum och sen beskyller andra för att vara egoister

Postad 05 april 2021 - 10:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Så länge man betalar skatt och bidrar till välfärdssamhället på så vis har jag inga som helst svårigheter att folk har sina nettopengar för sig själva. Tvärtom vore det väldigt konstigt om folk inte gjorde så, ffa i Sverige. :)

Dock påvisar du, genom att du anser att vaccin inte ska gå till folk som "du inte känner" att du helt enkelt inte förstår att vaccinprogrammet är gemensamt och bekostas genom skattemedlen. Då får du också respektera att din egna, rätt snäva önskan kanske inte kommer att uppfyllas i första taget utan att vaccineringen kommer att ta sin lilla tid och ändringar sker löpande. Inte konstigare än att du inte har full kontroll över vård, skola, omsorg etc

Om du trots detta inte förstår så ber jag dig läsa på hur en välfärdsstat fungerar, eftersom du genom tråden inte har påvisat dig begripa det öht.

Postad 05 april 2021 - 12:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
1000 lediga tider för vaccin.
https://www.aftonbla...der-i-stockholm

Det är...rätt irriterande.

Postad 05 april 2021 - 12:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Ingen överlevnadsinstinkt. Självmordsbenägna

Så länge man betalar skatt och bidrar till välfärdssamhället på så vis har jag inga som helst svårigheter att folk har sina nettopengar för sig själva. Tvärtom vore det väldigt konstigt om folk inte gjorde så, ffa i Sverige. :)

Dock påvisar du, genom att du anser att vaccin inte ska gå till folk som "du inte känner" att du helt enkelt inte förstår att vaccinprogrammet är gemensamt och bekostas genom skattemedlen. Då får du också respektera att din egna, rätt snäva önskan kanske inte kommer att uppfyllas i första taget utan att vaccineringen kommer att ta sin lilla tid och ändringar sker löpande. Inte konstigare än att du inte har full kontroll över vård, skola, omsorg etc

Om du trots detta inte förstår så ber jag dig läsa på hur en välfärdsstat fungerar, eftersom du genom tråden inte har påvisat dig begripa det öht.

Vad är min snäva önskan?

Postad 05 april 2021 - 12:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Och vad vet Du om det, för att kunna göra ett så pass starkt uttalande?

Postad 05 april 2021 - 12:52

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3 205 inlägg
  • 0

Det är en jäkla stor skillnad på att det finns lediga vaccintider och att folk är benägna att begå suicid.

Vad är min snäva önskan?

Att du och de "du känner" ska gå före alla andra.

Postad 05 april 2021 - 12:58

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Att du och de "du känner" ska gå före alla andra.

Nej, min snäva önskan är att välfärdsstaten Sverige ska vaccinera dom som bor här först

Postad 05 april 2021 - 12:59

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 479 inlägg
  • 0

Problemet är nog inte att folk är ovilliga att vaccinera sig, utan att det inte har gått ut tillräcklig information till de som står på tur att få vaccin.

Redigerat av Zacabeb, 05 april 2021 - 12:59.

Postad 05 april 2021 - 13:04

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 0

Är ju inte så konstigt. De har fått in en drös vaccin helt plötsligt och folk är påsklediga. Alla kommer ta slut fort som som stryk när påskledigheten är över.

Postad 05 april 2021 - 13:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Problemet är nog inte att folk är ovilliga att vaccinera sig, utan att det inte har gått ut tillräcklig information till de som står på tur att få vaccin.

Jo, så kanske det ligger till i detta fallet. Bedrövligt i vilket fall som helst.

Postad 05 april 2021 - 13:11

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Och vad vet Du om det, för att kunna göra ett så pass starkt uttalande?

Ok, det var en förhastad replik från mig. 

Postad 05 april 2021 - 13:17

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Är ju inte så konstigt. De har fått in en drös vaccin helt plötsligt och folk är påsklediga. Alla kommer ta slut fort som som stryk när påskledigheten är över.

Du tror inte att 75 plussare är ganska lediga annars oxå?

Eller menar du att de har fullt upp med att fara riket runt och gå på släktmiddagar? (som en bekant stolt berättade att de ska göra idag...)

utan att det inte har gått ut tillräcklig information till de som står på tur att få vaccin.

Redigerat av pacman, 05 april 2021 - 14:51.

Postad 05 april 2021 - 13:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3 300 inlägg
  • 0

Nej, min snäva önskan är att välfärdsstaten Sverige ska vaccinera dom som bor här först

Du svarade inte på min fråga förra gången så jag upprepar mig. Har du samma inställning om du väger in att experter anser att det kommer att vara bra för Sverige om vi donerar vaccin till andra länder? D.v.s. att vaccinet gör mer nytta för Sverige i stort om det ges bort än om det ges till just dig?

Måste dessutom fråga om du anser att vi kan stoppa denna pandemi internt i Sverige eller om vi måste samarbeta med resten av världen?

Redigerat av Loco.spk, 05 april 2021 - 13:49.

Postad 05 april 2021 - 13:50

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 301 inlägg
  • 0

Du tror inte att 75 plussare är ganska lediga annars oxå?

Eller menar du att de har fullt upp med att fara riket runt och gå på släktmiddagar? (som en bekant stolt berättade att de skulle ha idag...)

Du ska ju ha anställda som ska vaccinera också. Det finns begränsat med tider när alla doser kommer samtidigt.

Postad 05 april 2021 - 13:56

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Du ska ju ha anställda som ska vaccinera också. Det finns begränsat med tider när alla doser kommer samtidigt.

Vaccinpersonalen satt sysslolösa stod det att läsa i tidningen.

Postad 05 april 2021 - 14:09

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Och du vet med säkerhet att det är bästa sättet att stoppa pandemin för oss svenskar? Precis som du anser att det bästa för dig och dina närmaste är att ni får vaccin först?

Det effektivaste sättet att hindra viruset från att mutera är att hindra det från att replikera. Om risken för att du skall bli smittat även utan vaccin är låg, då skall inte du ha vaccin först. Tycker du verkligen att det är svårt att förstå?

Postad 05 april 2021 - 14:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Och du vet med säkerhet att det är bästa sättet att stoppa pandemin för oss svenskar? Precis som du anser att det bästa för dig och dina närmaste är att ni får vaccin först?

Det effektivaste sättet att hindra viruset från att mutera är att hindra det från att replikera. Om risken för att du skall bli smittat även utan vaccin är låg, då skall inte du ha vaccin först. Tycker du verkligen att det är svårt att förstå?

Nu fultolkar du. Med mening eller förstår du inte bättre?

Postad 05 april 2021 - 14:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Kom igen nu. Det fanns 1000 lediga tider skrev jag ju.

Postad 05 april 2021 - 15:34

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Nu fultolkar du. Med mening eller förstår du inte bättre?

vad är det du tycker jag "fultolkar"? Du har väl varit ganska tydlig med dina prioriteringar och värderingar.

Postad 05 april 2021 - 17:31

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 1
Är det inte också så att sättet att beställa tid på var/är att logga in på en hemsida med Bank-ID? För 75+?
Känns inte helt genomtänkt, om det är så.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.