* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 23 april 2010 - 14:37
Vilken av dem? Är det ljud via SVT play?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Det var ABC. Får kolla om SVT play har ljud hemma, funkar inte på jobbet.
Postad 23 april 2010 - 17:00
Detta är nu åtgärdat om ni inte märkt det.För tillfället är det svart bild på flera kanaler, Felsökning pågår!
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 april 2010 - 17:02
Jag bootade om dekodern (visade sig finnas ny mjukvara). Det tog lång tid att starta om (och den körde steg 1 två gånger).
Det är dock fortfarande svart i rutan...
Sitter på fiber utanför Stockholm.
Detta är nu åtgärdat om ni inte märkt det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ni gav alltså bort min bild till någon annan

Postad 23 april 2010 - 17:16
"Could not download the system software" vid första pricklen.
Sen går den vidare efter ett tag tills skärmen blir helt vit.
Första gången jag har problem faktiskt...
Postad 23 april 2010 - 17:37
Nu när jag har dragit strömsladden så får jag:
Samma här

Edit:
Halvtimmes uppskattad kötid i FiberLan-telefonsupporten...
Redigerat av Eklof, 23 april 2010 - 17:41.
Postad 23 april 2010 - 17:39
Nu när jag har dragit strömsladden så får jag:
Samma här.
Bara vit bild.
Edit:
19:00:53 Peter Hej! Vi har för närvarande en större driftstörning som berör Märsta, Sigtuna och ett flertal andra områden. Den preliminära klartiden är klockan 23.
Redigerat av Unregistered920b735d, 23 april 2010 - 18:02.
Postad 23 april 2010 - 18:09
Sitter just nu på ett tåg så kan inte ge er mer information än så. Det är en större störning i sigtuna och sen verkar det vara en större som berör iptv i norra halvan av Sverige.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 23 april 2010 - 18:17.
Postad 23 april 2010 - 18:20
Postad 24 april 2010 - 07:16
Fått den nya boxen, 1003, kopplat in den utan några som helst problem.
Kör HDMI via min Pioneer (SC-LX72) förstärkare.
Funkar klockrent!
Sedan måste jag säga att VIP1003 är en rätt så schysst box och jag gillar fjärrkontrollen som känns riktigt gedigen och välbyggd!
Känns som den tål riktigt hårda tag

Får väl återkomma senare om det dyker upp något problem i framtiden.
Men just nu är jag nöjd med bytet!
Kör ut 720P ifrån boxen nu!
Redigerat av HkanW, 24 april 2010 - 07:56.
Postad 24 april 2010 - 08:18
Men bilden kommer till baks om jag byter kanal igen.
Otroligt störande.
Postad 24 april 2010 - 09:30
För mig har det varit (är klart bättre just nu) att ljudet saknas vid kanalbyte och måste då byte till en annan och tillbaka. Bildproblem har jag nog inte haft vad jag kan minnas.Någon mera som har problem med att rutan blir svart om man zappar mellan kanalerna. Händer mig rätt ofta.
Otroligt störande.
Postad 24 april 2010 - 13:16
1.
På MinTV sökte jag just på "mille" och får en enda träff:
Millennium på SVT1 idag
Gör jag samma sökning i boxen får jag fyra träffar:
Millennium på SVT1 idag
Millennium på SVTHD idag
Millennium på SVT1 imorrn
Millennium på SVTHD imorrn
2.
När jag går in på MinTV och guiden ska visas så händer inget. Även om jag klickar på "Lägg till eller ta bort kanaler i tv-tablån" så händer inget.
Om jag klickar på "Idag" eller någon annan flik lyckas dock guiden ladda. Mystiskt tycker jag!
Jag har även för mig att jag adderat fler kanaler till min lista, men när jag väl lyckas får upp en guide enligt ovanstående visas enbart kanalerna 1-5. Jag borde ha en massa TV1000-kanaler, TV4+, TV400, diverste Viasat-kanaler, etc.
Är det bara för mig det blir fel? I så fall kanske jag bör rensa alla mina Telia-cookies och börja om från början...
Postad 24 april 2010 - 17:20
Som vanligt finns det inte nämnt om någon 1003 box på hemsidan deras. Är det ny fjärr?Sedan måste jag säga att VIP1003 är en rätt så schysst box och jag gillar fjärrkontrollen som känns riktigt gedigen och välbyggd!
Får väl återkomma senare om det dyker upp något problem i framtiden.
Men just nu är jag nöjd med bytet!
Kör ut 720P ifrån boxen nu!
Postad 24 april 2010 - 18:16
Som vanligt finns det inte nämnt om någon 1003 box på hemsidan deras. Är det ny fjärr?
Här är det en bild på 1003 och fjärren: http://www.telia.se/...ia_digitalboxar
Postad 24 april 2010 - 18:40
Shit vad liten boxen varHär är det en bild på 1003 och fjärren: http://www.telia.se/...ia_digitalboxar

Redigerat av Unregistered31511, 24 april 2010 - 18:48.
Postad 24 april 2010 - 23:59
När jag sitter och tittar igenom veckans inspelningar ser jag att man kvaddat texten på TV4 Sci-Fi igen. På inspelningen från i torsdags fanns ingen text över huvud taget. På den från i fredags har man växlat tillbaka till den i och för sig diskretare och snyggare texten, men nu ligger texten 3s före bild och ljud igen. En snabb test visar att den fortfarande gör så. Hopplöst att följa med i dialogerna...

När ska man få ordning på detta, egentligen? Eftersom det uppenbarligen funkar på vissa kanaler, även med flerspråksstöd, borde det ju finnas en teknisk lösning att implementera.
Något nytt från Telia om hur arbetet går med detta???
Jag uppskattar beskrivingarna från Teliamarkus m fl, men det vore bra om Telia kunde fixa det här. Det må vara komplext, men det är en rätt grundläggande funktion för att kunna använda den inspelningsbara boxen till att just spela in på.
Postad 25 april 2010 - 00:04
*Suck*
När jag sitter och tittar igenom veckans inspelningar ser jag att man kvaddat texten på TV4 Sci-Fi igen. På inspelningen från i torsdags fanns ingen text över huvud taget. På den från i fredags har man växlat tillbaka till den i och för sig diskretare och snyggare texten, men nu ligger texten 3s före bild och ljud igen. En snabb test visar att den fortfarande gör så. Hopplöst att följa med i dialogerna...![]()
När ska man få ordning på detta, egentligen? Eftersom det uppenbarligen funkar på vissa kanaler, även med flerspråksstöd, borde det ju finnas en teknisk lösning att implementera.
Något nytt från Telia om hur arbetet går med detta???
Jag uppskattar beskrivingarna från Teliamarkus m fl, men det vore bra om Telia kunde fixa det här. Det må vara komplext, men det är en rätt grundläggande funktion för att kunna använda den inspelningsbara boxen till att just spela in på.
...Och för de som inte läst tidigare inlägg - det gäller alltså uppspelning av det man själv spelat in på boxen. Samma program visar texten i perfekt fas när man ser det direkt vid utsändning.
1963-box och ADSL, för övrigt...
Postad 25 april 2010 - 00:57
Texten verkar komma i synk när man tittar i realtid, kanske några millisekunder för sent.
De ligger dock kvar lite för länge för min smak.
...och så är de helt sjukt för högt upp i bild.
...och så är typsnittet som taget från 80-talet.
...och bakgrunden är inte genomskinlig.
Jag hoppas fortfarande på att Telia ska fixa detta så att textningen ser ut som på "alla andra kanaler", dvs snygg, genomskinlig och definitivt komma i synk.
Det är faschinerande hur icke-sevärt ett program blir bara för att texten kommer för tidigt, för sent, ligger kvar, täcker bilden eller ser allmänt ful ut. ...och när TVn blir icke-sevärd fungerar i praktiken inte Telias tjänst.
Inte kul att betala pengar för det!
Tittar nu på det jag nyss såg på TV4 Sciencefiction (inspelat) och nu hamnar texten lite för tidigt istället. Efter några minuter upphörde texten helt att fungera. Jag minns tyvärr inte om den försvann även under realtidstittandet.
Redigerat av elofu17, 25 april 2010 - 01:03.
Postad 25 april 2010 - 08:05
Och eftersom man fortfarande inte kan spela in nåt utan att texningen sabbas och filmupplevelsen sabbas, fattar jag inte varför man ska behöva betala en hundring i månaden för nåt som man knappt kan använda???????
Postad 25 april 2010 - 10:18
Jag har de senaste dagarna haft problem med att inte ha ljud på en av Canal plus kanalerna. Dessutom var det på en annan film där texten visades dubbelt!!! en som såg ut att vara "inbränd i filmen och sedan den vanliga C+ texten. detta var inte på inspelat material.
Och eftersom man fortfarande inte kan spela in nåt utan att texningen sabbas och filmupplevelsen sabbas, fattar jag inte varför man ska behöva betala en hundring i månaden för nåt som man knappt kan använda???????
Är det C+ Action?
Den är ivf tyst för mig, om jag slår över till analogt ljud så fungerar det men det är ingen acceptabel lösning.
1910 --> HDMI --> Yamaha 465
Redigerat av Vtunabo, 25 april 2010 - 10:19.
Postad 25 april 2010 - 11:14
Samma här.Är det C+ Action?
Den är ivf tyst för mig, om jag slår över till analogt ljud så fungerar det men det är ingen acceptabel lösning.
VIP1003 --> HDMI --> Pioneer SC-LX72
Postad 25 april 2010 - 13:07
Är det C+ Action?
japp det är det. 1963 och Onkyo 607Samma här.
VIP1003 --> HDMI --> Pioneer SC-LX72
Postad 25 april 2010 - 15:26
* Undertexten ligger flera sekunder före.
* Ljudnivån regleras ibland upp och ner oacceptabelt mycket.
* SVT-play är en KATASTROF! vart är alla program? Nästan soprent.
* Snålt att bara kunna se hyrfilm i 20H, varför inte 48H? På alla fysika butiker gäller ju ca 30+H.
"Mina sidor" får en egen punktlista:
* Gränssnittet är bland det segaste jag använt, långa svarstider vid varje klick.
* Inställningarna sparas inte när man valt "sina kanaler", vid nästa inloggning är dem borta.
* Kort intervall att endast kunna se 4 dagar framåt, det hade väl iaf kunnat varit en vecka?
* Obefintlig info om programmen. Nu måste man gå in på tex www.tv.nu för att få mer info.
* Felaktiga (null) meddelanden när man klickar på spela in om det krockar med en annan inspelning.
Hmmm...jag kanske inte är så nöjd med Telias IPTV trots allt? Skärpning nu Telia, ni har kommit mycket långt i er IPTV-satsning, men snart kommer ett annat företag med ett mycket bättre fungerande system och kör över er, så lyssna nu på den GRATIS feedback ni får från detta forum!
Postad 25 april 2010 - 15:48
* SVT-play är en KATASTROF! vart är alla program? Nästan soprent.
Som säkert nämnts i 100 inlägg tidigare så är det inte Telia utan SVT som styr utbudet i SVT Play så det är ingen idé att hacka på Telia för det. Övrig feedback tar man säkerligen emot med öppna händer.
/A
Postad 25 april 2010 - 16:16
Är det C+ Action?
Samma här.
japp det är det. 1963 och Onkyo 607
Jag har nu löst det.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 25 april 2010 - 20:12
Min grabb har tappat fjärren i golvet några gånger och jag har numera två fjärrkontroller med tejpad batteriluckaSedan måste jag säga att VIP1003 är en rätt så schysst box och jag gillar fjärrkontrollen som känns riktigt gedigen och välbyggd!

Det är standard 1910 kontroller.
Redigerat av ringbert, 25 april 2010 - 20:25.
Postad 25 april 2010 - 22:20
(borttagande av ett s)
Det verkar så i alla fall.
Postad 26 april 2010 - 07:11
Jag kör Windows 7 Media Center och har nu fått problem hur jag kan koppla in Motorola 1003 boxen till datorn. Använde tidigare S-video utgången på gamla boxen, men nu finns där bara Scart och HDMI.
Scart-utgången känns uteslutet, så hur kopplar man HDMI in i dator. Har kollat runt men inte hittat något TV-kort med HDMI-ingång.
Någon som har samma problem eller har förslag på en smidig lösning?
Postad 26 april 2010 - 13:03
HDMI är en Kopieringsskyddad kontakt (HDCP), så att koppla IN en HDMI till en dator går ju inte.Scart-utgången känns uteslutet, så hur kopplar man HDMI in i dator. Har kollat runt men inte hittat något TV-kort med HDMI-ingång.
Men snart kommer det nog TV-kort för datorn som har IP-Tv kapacitet.
Tills dess får du köra med en Scart<>S-Video eller liknande kontakt, finns väl på bl.a. Kjell, Clas, Webhallen och t ex Digitaltvexperten och Kabelgiganten.
Postad 26 april 2010 - 13:29
Tyvärr kan det nog vara så att just 1003-boxen saknar S-video i scarten, så att man får hålla tillgodo med kompositsignal. Men det är nog ändå samma typ av scartadapter som behövs, men i så fall en RCA kompositingång på TV-kortet (som jag gissar att de flesta kort har). Men om kvalitén blir tillräcklig är ju kanske tveksamt.HDMI är en Kopieringsskyddad kontakt (HDCP), så att koppla IN en HDMI till en dator går ju inte.
Men snart kommer det nog TV-kort för datorn som har IP-Tv kapacitet.
Tills dess får du köra med en Scart<>S-Video eller liknande kontakt, finns väl på bl.a. Kjell, Clas, Webhallen och t ex Digitaltvexperten och Kabelgiganten.
Postad 26 april 2010 - 13:50
VIP 1003 har inte S-video i ScartenTyvärr kan det nog vara så att just 1003-boxen saknar S-video i scarten, så att man får hålla tillgodo med kompositsignal. Men det är nog ändå samma typ av scartadapter som behövs, men i så fall en RCA kompositingång på TV-kortet (som jag gissar att de flesta kort har). Men om kvalitén blir tillräcklig är ju kanske tveksamt.
Länk till datablad
Redigerat av tomano58, 26 april 2010 - 13:51.
Postad 26 april 2010 - 14:01
Får svänga inom Kjell & Co och se om dom kan lösa problemet, så får jag köra Scart -> S-video så länge i väntan på ett TV-kort med IP-TV stöd.
Tack för snabba svar...
Postad 26 april 2010 - 14:07
Du skall ha Scart->Komposit. S-video finns inte i boxens scart. Och ja, boxen är läcker men lite snål på anslutningar.Hmmm, känns som Motorola VIP 1003 är en riktig snikvariant som Telia skickat ut. Dom andra modellerna i produktbladet har fler funktioner och utgångar.
Får svänga inom Kjell & Co och se om dom kan lösa problemet, så får jag köra Scart -> S-video så länge i väntan på ett TV-kort med IP-TV stöd.
Tack för snabba svar...
Hos Kjell finns tex denna
Postad 26 april 2010 - 15:32
Postad 26 april 2010 - 15:34
Länk till Kjelle
Jag tar ut scart-signalen från Motorola boxen och kör in i TV-kortet som har en S-video ingång. Sedan kör jag som vanligt DVI utgången från Nvidia-kortet till HDMI ingången på TV'n. Pust... borde funka men frågan är hur bra bilden blir. Får väl försöka stå ut...
Hoppas det snart kommer ett riktigt TV-kort som stödjer IP-TV.
Redigerat av Oggi, 26 april 2010 - 15:38.
Postad 26 april 2010 - 15:43
Nej,nej,nej! VIP 1003 har INTE S-video i scartuttaget. Du kan alltså INTE använda den kabeln du föreslår eftersom S-videosignalen inte finns att tillgå utan det skall vara en av den typen jag visade som har komposit ut, dvs vanlig video.Njaa, tror snarare att det är denna kabeln jag behöver...
Länk till Kjelle
Kabeln du visar är Scart -> 1xSVHS + 2xRCA Audio (analogt stereoljud)
Postad 26 april 2010 - 16:14
För mig funkade den inte innan heller, så det är ingen större skillnad. Iallafall om man har tvillingabb.Är det bara för mig som programering via mina sidor inte fungerar längre efter uppdateringen till nya hemsidan?
Postad 26 april 2010 - 16:16

Tack för hjälpen!
Redigerat av Oggi, 26 april 2010 - 16:18.
Postad 26 april 2010 - 16:49
Fungerade för mig för två timmar sedan i alla fall.Är det bara för mig som programering via mina sidor inte fungerar längre efter uppdateringen till nya hemsidan?
/A
Postad 26 april 2010 - 18:11
Läs gärna i tråden om Telia och HTPC. Det diskuteras det var det "aldrig" kommer att komma ett sådant tv-kort :-(Får svänga inom Kjell & Co och se om dom kan lösa problemet, så får jag köra Scart -> S-video så länge i väntan på ett TV-kort med IP-TV stöd.
Redigerat av Unregistered1402, 26 april 2010 - 20:57.
Postad 26 april 2010 - 18:46
Postad 26 april 2010 - 19:04
Någon mera som har problem med att rutan blir svart om man zappar mellan kanalerna. Händer mig rätt ofta.
Händer väl någon enstaka gång vid extremt sällsynta tillfällen för mig. Vad jag upplever som mer störande är att fjärren fungerar så himla dåligt när min Philips TV är igång. Stänger jag av TV:n så funkar fjärren bra igen.
Redigerat av twintin, 26 april 2010 - 19:08.
Postad 26 april 2010 - 19:58
Är det bara för mig som programering via mina sidor inte fungerar längre efter uppdateringen till nya hemsidan?
Ny hemsida?
Nä jag kan inte ens lägga till kanaler utan kan bara välja mellan 1-5.
Jag hade varit asarg om jag hade betalt för den inspelningsbara boxen. Nu blir jag bara lite trött eftersom det är som det är..... Var inte "Mina sidor" en beta som snaaaaarrrt/väntajättelänge-10 (odefinierbart datum inom storföretag) ersättas med något som fungerade?
Postad 26 april 2010 - 20:22
Fungerade för mig för två timmar sedan i alla fall.
/A
Ha, ja för dig så funkar det alltid. Du måste sitta med jobbdatorn å nån speciell Teliaanställningsuppkoppling.
Postad 26 april 2010 - 20:32
Postad 26 april 2010 - 20:36
Har inte boxen bara tappat inställningen då? kan inte minnas att detta hänt mig men däremot så har det hänt några gånger att min box har tappat inställningen för textspråk så att jag får t.ex. finska, då får man byta tillbaka till svenska igen. Tilläggas bör kanske att jag varje kväll bryter strömmen till min box.Sedan en tid får jag ABC-nytt i stället för Gävle-Dala på SVT1. Bor i Hudiksvallstrakten. Är detta ett känt fel och i så fall jobbar man med problemet? Och fö är det bara frysta bilder dessutom.
Redigerat av Unregistered31511, 26 april 2010 - 20:37.
Jag får inte ens upp tv tablån
![]()
Den bara söker o söker men inget kommer
Samma här, dvs samma som jag skrev igår.
Ingen tablå defaultmässigt. Däremot dyker den upp om man manuellt klickar på "Idag" eller "Imorgon" eller så.
Länken för att addera kanaler funkar inte.
Att gå till fliken Mina Inspelningar funkar inte, den fortsätter att visa den första flikens innehåll istället; Planerade Inspelningar.
Idag har jag inte provat att lägga in en inspelning, men förut har det funkat även fast det alltid dyker upp ett felmeddelande som säger att det misslyckades.
Medhåll - det är sådan beta-känsla över det hela att det inte är sant.
1963 och Fiber har jag.
Har provat både med FF och med MSIE. Det blir samma fel.
Har även provat att radera samtliga cookies som har med Telia att göra. Ingen skillnad.
Redigerat av elofu17, 26 april 2010 - 21:37.
Ha, ja för dig så funkar det alltid. Du måste sitta med jobbdatorn å nån speciell Teliaanställningsuppkoppling.
I det här fallet var det via jobbdatorn och mobilt bredband på pendeltåget från Farsta till Centralen om det nu spelar någon roll

Däremot hade jag problem vid ett tillfälle förra veckan då den bara stod och snurrade utan att något hände.
/A
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar