Hej alla!
Här kommer ett mastodont-inlägg.
Ni som orkar läsa igenom det, kommentera sådant ni:
* inte håller med om
* felaktigheter
* saker jag inte lyckas förklara så att man förstår
* saker jag missat att ta upp
* språkliga fel
* andra synpunkter eller ändringar
Jag kan sedan renskriva dokumentet och skicka det till rätt personer på Telia.
OBS, detta är alltså bara ett utkast och jag hoppas att ni kan hjälpa till att förbättra det.
=========================================================================
Telia DigitalTV - önskemål/förbättringar/buggrapporter
(gällande VIP1963, Mina Sidor|Min TV, Tv-guiden och IPTV-tjänsten generellt)
v0.9 - 2010-05-08
elofu17(at)hotmail.com
Jag har nu haft Telia DigitalTV (via FiberLan) under en månads tid och har funnit många punkter som Telia bör se över för att över huvud taget ha någonting att konkurrera med samt för att få oss befintliga kunder nöjda med tjänsten.
Inspelning av flera kanaler
===========================
Allra överst på önskelistan över nya funktioner är möjlighet till att kunna spela in två kanaler samtidigt.
Eftersom man redan kan spela in till timeshift-buffern samt spela in ett program samtidigt borde det vara görbart att schemalägga två samtidiga inspelningar.
(när två kanaler spelas in innebär det att användaren bara kan växla mellan dessa när han trycker på Ch+/Ch-. Det ska dock gå bra att titta på något redan inspelat material (dvs totalt 2 inspelningar och 1 uppspelning samtidigt, något som konkurrenternas boxar har klarat av i flera år)).
Helt ny Tv-guide
================
Näst överst på önskelistan är en helt ny EPG som är tidslinje-baserad i stället för den tablå-baserade som finns idag.
Två exempel som visar vad jag är ute efter:
*
http://tvsajten.com/tv*
http://www.kolla.tv/Gridview.aspx?d=0Det enda som saknas i dessa två tidslinje-baserade guider är:
* starttiden till vänster ska alltid börja på föregående jämn halvtimme, inte aktuell minut
* ett lodrätt streck över hela listan ska röra sig några pixlar åt höger minut för minut och på så vis visa var aktuell tid just nu befinner sig
På detta sätt får man mycket bra koll på vad som går på TV just nu, hur mycket av det man redan missat eller hur mycket som är kvar tills nästa program börjar samt vad som kommer senare under dagen.
Tips: Kika även på EPG:n i ComHem-boxen Samsung DCB-P850Z för att få inspiration. Den fungerar mycket bra både visuellt och navigeringsmässigt. Det enda som saknas i den är en bra sökfunktion.
Note: När man gör en sökning i den nya Tv-guiden kan man med fördel återanvända Telias nuvarande tablåbaserade system när man visar sökresultatet, det fungerar kolumnlistan bra till.
Inspelningsmarginaler
=====================
Gällande sidan "Inställningar | Inspelningar | Inspelningsmarginal efter":
15 minuters marginal efter en inspelning är alldeles för lite. Addera fler val, typ 15, 20, 25, 30, 45, 60, 90 och 120 minuter.
Jag brukar alltid vilja ha 30 eller 45 minuter extra efter, utifall att programmet är försenat av hockey eller liknande.
Unika inspelningsmarginaler per aktivitet
=========================================
I menyn för en ny Inspelning önskar jag att det under [Fler val] finns ett alternativ för att sätta kortare eller längre inspelningsmarginaler än defaultvärdena.
Tips: Fyll i defaultvärdena från början men låt användaren kunna byta till andra värden om han så vill för just denna aktivitet. (t.ex. för att sätta extra lång marginal om man vet att nån viktig sport-final sänds tidigare under dagen och allt kan bli förskjutet)
(även när man adderar en inspelningsaktivitet via webben (Min TV) bör man få se marginalerna samt ha möjlighet att dynamiskt ändra dem innan man submittar)
Schedulering av aktiviteter
Man ska kunna schemalägga även andra aktiviteter än just Inspelningar, t.ex. power-on vid valfri tid, power-off, byte av kanal...
Repeterande inspelningar
========================
En MYCKET irriterande funktion är att repeterande Inspelningar blir flera separata aktiviteter.
Det ska inte bli N stycken unika inspelningsaktiviteter utan EN post av typen "Återkommande inspelning", och denna aktivitet ska inte behöva något slutdatum (men det ska kunna finnas om man så vill).
Nuvarande upplägg fyller sidan för Planerade Inspelningar med hundratals poster vilket bara är jobbigt och gör det svårare att managera. Dessutom glömmer man lätt att förnya inspelningarna efter att slutdatumet passerats. Då står man där utan några inspelningar av favoritserien. :-/
Exempel: Jag spelar in 24, Flashforward, TrueBlood, Glamour, Lost och Voyager.
Fel 1: Jag tvingas hitta på något slutdatum fastän jag inte vet hur länge serien håller på
Fel 2: Om serien byter sändningstid kan jag inte bara lite enkelt ändra på detta i EN aktivitet
Fel 3: Med några månaders framförhållning fyller jag sidan Planerade inspelningar med alla serierna ovan. Bland hundratals blandade poster är det mycket svårt att manuellt upptäcka att den repeterande inspelningen för t.ex. Lost håller på att ta slut och att jag borde förlänga det hela med några månader till.
Nuvarande upplägg är helt enkelt helt fel.
Tips: Eftersom ni redan byggt funktionaliteten med N unika tillfällen kan den få finnas kvar för de få tillfällen användaren vill ha det. Addera en checkbox under [Fler val] där man kan välja att "Generera lista av Inspelningsaktiviteter istället för en repeterande post". Kryssar man i den måste man även fylla i ett slutdatum ELLER fylla i hur många aktiviteter man vill ha.
När en repeterande aktivitet nått sitt slutdatum ska den inaktiveras. Den får gärna ligga kvar i listan över Planerade Inspelningar men vara utgråad för att visa att den inte är aktiv. På så vis kan man lätt gå in och aktivera den igen om det visar sig att man vill förlänga slutdatumet lite.
Jag vet inte riktigt hur, men det skulle vara trevligt om boxen kunde informera användaren strax innan eller efter en repeterande aktivitet nått sitt slutdatum och därmed inaktiverats. Hur och när detta ska meddelas är dock lite klurigt.
Detaljer för Repeterande Inspelningar
=====================================
Under "Min TV | Schemaläggning" på webben kan man peka ut exakt vilka veckodagar en återkommande inspelning ska gälla. Motsvarande vy i boxen är inte lika bra, så den bör uppdateras till att klara samma sak som den på webben!
Automatiska Inspelningar baserade på reguljära uttryck
======================================================
När boxen klarar av två samtidiga inspelningar och därmed minskar risken för att automatiskt startade inspelningar skulle störa användaren skulle jag vilja ha en avancerad funktion som automatiskt spelar in allting i EPGn som matchar en viss regexp (en söksträng som har många finesser).
För att denna funktion ska vara riktigt intressant och vettig skulle det dock först vara önskvärt att EPGn tydligt visar vad som är repriser och vad som inte är det.
Förutom själva söksträngen skulle man då även kunna ha checkboxar för "[x] Exkludera repriser", "[ ] Matcha VERSALER/gemener", "[ ] Sök även i programbeskrivningen", etc. Man ska naturligtvis även kunna markera i en multiselect-lista vilka kanaler det ska sökas på.
Likt Repeterande Inspelningar ska man kunna ange vilka datum och veckodagar denna aktivitet gäller. Dessutom ska man kunna ange mellan vilka tider den ska söka.
T.ex. leta efter programtiteln "^24$" (enbart 24, inget framför eller bakom), ignorera alla repriser, leta varje dag på kanalerna TV400 och TV4 men enbart mellan 20:00-23:00.
Man kan även addera ett "Matcha inte"-regexp-fält för att ur resultatlistan filtrera bort det som inte ska matchas (typ 'grep -v' på en Unix-maskin).
Spolning/Hoppande
=================
Först och främst, varför är OSD:n för Timeshift och Inspelningar olika? Det är konfunderande för användaren när gränssnittet inte är konsekvent!
När man spolar i en Inspelning syns tydligt (lite *väl* tydligt) uppe i vänster hörn aktuell spolhastighet. Detta saknas i Timeshift-spolning. Se dock kommentarer nedan för hur det borde presenteras istället för jätte-tecknen uppe i hörnet.
När man spolar i Timeshift ser man en grafisk röd bar med starttid, aktuell tid och sluttid. Nu börjar det likna nåt! Denna bar vill man absolut se även vid spolning i Inspelningar!
Önskemål för hur spolning ska ske och presenteras för både Inspelning och Timeshift:
För varje nytt tryck på spolknappen (inte hopp-knappen) ska spolhastigheten öka, typ 10x, 20x, 30x, 50x (och det ska fungera likadant i både Timeshift och i en Inspelning).
För varje tryck ska en kort ljudsignal höras (jämför med knappljudet på en kamera eller mobiltelefon). Ju snabbare man spolar desto högre frekvens på knappljudet (högre toner vid högre spolhastigheter).
Om man trycker på motsatt spolknapp minskas spolhastigheten en nivå, vilket också indikeras med en lägre ton i ljudsignalen.
Även på skärmen ska naturligtvis spolhastigheten visas (10x, 20x, 30x, 50x). Presentera detta i "baren", kanske i den rörliga "markören", dvs stället där man tittar när man spolar. Skippa den stora fula rutan uppe i vänster hörn.
Skärmen ska dessutom visa ett delta-värde som visar hur många hh:mm:ss man just spolat. Förslagsvis placeras även delta-räknaren i "markören" som rör sig ovanför den röda baren. Markören innehåller i dagsläget en ikon samt aktuell tidpunkt för nuvarande position, så den får göras lite större för att få plats med mer info.
I den röda baren ska den spolade delen markeras med en annan färg så att man visuellt ser hur mycket man spolat jämfört med innan man började spola. Både delta-tid och färgmarkering ska konstant uppdateras (minst 5 gånger i sekunden) så länge man spolar/hoppar. Video-bilden i bakgrunden får gärna uppdateras väldigt ofta den med så att man ser ungefär var man är. Just nu uppdateras video-bilden alldeles för sällan, så man hinner inte stoppa spolningen i tid utan måste spola tillbaka lite, varpå man igen missar och spolar lite för mycket...
Under en "spol-session" ska man t.ex. kunna spola fram två minuter och sedan växla håll och spola bakåt tre minuter. Deltat ska hela tiden följa med, kontinuerligt uppdateras och alltså visa på -00:01:00 när man är klar.
Delta-timern ska givetvis börja om från noll varje gång en ny "spol-session" startas (dvs så fort man återgått till Play-läge efter spolning eller efter ett hopp).
OBS: Värdena på skärmen ska uppdateras OFTA, dvs flera gånger i sekunden så att om man vill spola ungefär två minuter så ska man se hur sekundrarna snabbt tickar förbi. Just nu när man spolar i 10x börjar det på sekund 0 sen visar nästa uppdatering, ungefär en sekund senare, sekund 38.
Ytterligare önskemål:
Medan man befinner sig i spol-läge eller i pause-läge ska de fyra navigationsknapparna, OK-knappen samt alla sifferknapparna temporärt få nya funktioner:
* Höger och vänster knapp hoppar med 30 sekunder (eller det hopp-intervall man ställt in under användarinställningarna, se nedan)
* Upp och ner-knapparna kan göra samma sak som de vanliga spolknapparna, dvs spola med 10x, 20x, 30x, 50x.
* OK-knappen = Play, dvs sluta spola/pausa och börja spela upp istället.
* För varje tryck på sifferknapparna ska man hoppa lika många minuter åt det håll man för närvarande befinner sig i, dvs om man är i "spola framåt-läge" (>>) ska varje tryck på 1 hoppa 1 minut framåt. Är man i "spola-bakåt-läge" (<<) ger ett tryck på t.ex. 5 ett 5-minutershopp bakåt. Eftersom pause-läge (||) nås från play-läge (|>) anser jag att man befinner sig i framåt-läge, dvs ett tryck på en siffra ska sålunda hoppa framåt lika många minuter, inte bakåt.
...och kom ihåg att spolningen både ska fungera och se likadan ut i både Timeshift-läge och för Inspelningar.
Hopp-beteende vid liten buffer
==============================
Bugg: Hoppa-knapparna ska hoppa till början/slutet av buffern/Inspelningen även om buffern bara innehåller en liten snutt som är kortare än hopp-längden för knappen (default 10 min).
Exempel: Om jag har 3 minuter i buffern och trycker på HoppaBakåt-knappen händer ingenting då den försöker hoppa 10 minuter. Förväntat beteende för mig är dock att den hoppar tillbaka till början. När det inte händer något tror jag att det inte går att spola något mer, vilket alltså inte är fallet.
Användarinställningar för spolning/hopp
=======================================
Under användarinställningar ska man kunna ställa in om man vill ha knappljud vid spolning (på/av samt volym på ljudet).
Under användarinställningar ska man kunna ställa in hur många minuter och sekunder man vill hoppa mha de vanliga hopp-knapparna (jag vill t.ex. ha hopp på 4 min 45 sekunder i stället för de 10 min som är hårdkodat idag. 10 min är på tok för mycket för min smak).
Under användarinställningar ska man kunna ställa in hur många minuter och sekunder man vill hoppa mha navigationspilarna höger och vänster (t.ex 30 sekunder för att snabbt kunna stega sig igenom ett reklamblock)
Uppspelning av Inspelning
=========================
Vid start av en Inspelning man redan sett frågar systemet om man vill spela upp filen från början eller om man vill starta där man var sist. Ändra så att default-valet är att starta där man var sist, det vill man oftast.
Automatisk borttagning av OSD menyer, bars och meddelanden
==========================================================
Under användarinställningarna ska man kunna ange efter hur många tiondels sekunder som menyer, bars och meddelanden automatiskt ska försvinna från skärmen. Just nu ligger de kvar för länge för min smak.
Om jag trycker på t.ex. vänsterpil får jag upp en bar med info om nuvarande kanal och program, och den försvinner inte förrän jag flyttar fingret och trycker på Exit. Irriterande! (...och risk för ghosting på TVn om ett barn lämnar den kvar där och sen går ifrån TVn)
Jag vill kunna ställa in så att alla sådana här menyer/barer/meddelanden försvinner efter t.ex. 2.3 sekunder.
(Efter man bytt kanal tas "baren" automatiskt bort redan idag. Bra! Gör även tiden konfigurerbar så blir det ännu bättre.)
Allra fiffigast vore om det finns en Avancerat-flik där användaren kan ställa in olika timeout-värden för olika typer/kategorier av menyer/bars/meddelanden. Byte av kanal kan tas bort väldigt snabbt medan Info-sidan kanske inte ska tas bort automatiskt alls, dvs värdet "0", etc.
Genomskinliga menyer och bars
=============================
Under användarinställningarna ska man kunna ange transparensnivån i menyerna. Jag tycker generellt att de ska vara aningen mer genomskinliga än de är idag.
Baren som visas när man t.ex. byter kanal är inte genomskinlig över huvud taget vilket är irriterande då den effektivt täcker eventuella undertexter som man hellre vill läsa. (se även punkt angående snabbare timeout för att ta bort baren helt och hållet)
Kanallistan som täcker hela skärmen när man trycker på OK-knappen borde vara betydligt mer genomskinlig även den, osv...
Mer info i OSD-rutan uppe i högra hörnet
========================================
När man har en inspelning igång och byter kanal så visas uppe i högra hörnet en liten inforuta om att inspelning pågår. Bra.
I rutan står dock bara titeln på det program som spelas in. Visa även vilken kanal som det spelas in på.
Mer info i kanalbytes-bar, Info-fönstret och i Tv-guiden
========================================================
I EPG-datat som skickas till Telia finns mer information än bara Programtitel, beskrivning, tider och kanal.
I baren som visas vid kanalbyte ska det visas små ikoner för programmet man valt:
* DD/Stereo/Mono (kanske kan representeras med olika antal prickar t.ex. 5.1 prickar ovanpå en DD-logga, två prickar ovanpå en DD-logga, två prickar ovanpå en Stereo-logga eller bara en Mono-logga)
* 16:9 eller 4:3
* SD eller HD (dessa kan kombineras med ovanstående; en tom lång rektangel=16:9 SD, en tom kort rektangel=4:3 SD, en lång rektangel med texten "HD" innuti =16:9 HD och en kort rektangel med "HD" i =4:3 HD)
* multipla ljudspår Antingen grå ikon eller en siffra som visar hur många olika spår som finns och man kan välja mellan)
Om viss information saknas i EPG-datat kan en utgråad placeholder-ikon visas.
När man trycker på Info-knappen (för aktuellt eller annat program, eller när man befinner sig i Tv-guiden och trycker på Info) ska ovanstående ikoner visas även på den detaljerade informationssidan för programmet i fråga.
Beroende på hur mycket plats det finns över i varje "cell" i den nya tidslinjebaserade Tv-guiden skulle man även kunna visa ovanstående ikoner direkt i guiden. Förmodligen blir det för trångt och för gyttrigt, men i den web-baserade Tv-guiden (som också ska vara tidslinjebaserad) skulle det kunna få plats...
Mer teknisk info i sekundärt Info-fönster
=========================================
Om man trycker tre gånger på info-knappen ska man få upp en helt ny sida med mer teknisk info om källan/utsändningen (tre tryck = först kanalbytes-bar --> program-information --> teknisk info).
Denna statusruta ska alltså alltid visa *aktuell* utsändningsinformation, den handlar alltså inte om nästa program eller liknande.
* Visa en rubrik kallad "EPG-info" och visa samma info/ikoner som i punkten ovan (DD/Stereo/Mono, 16:9/4:3, SD/HD, etc)
* Visa en rubrik kallad "Stream-info" och visa samma info/ikoner som i punkten ovan fast nu baserat på vad dataströmmen faktiskt innehåller. På så vis kan man lätt se om t.ex. EPG-informationen visar fel jämfört med vad som faktiskt sänds.
* Visa mer tekniska detaler, t.ex. exakt upplösning och frekvens på källan, typ In: 576i@25 Hz
* Visa vad man matar ut för signal, typ Out: 720p@50 Hz.
* Visa tekniska data om multicastströmmen (mpeg4, adress, etc) som boxen just nu avkodar
* Visa realtidsstatistik från avkodaren, t.ex. aktuell bitrate (gärna total bitrate samt video- och audiorate presenterade separat), crc-fel, missade frames, antal I-frames per minut, etc. Låt räknarna börjar från noll varje gång man går in på sidan. Uppdatera värdena i högt tempo.
Under statussidan för boxen
Under Meny | Om tjänsten | Teknisk information:
* Visa realtidsstatistik om IP-trafiken, unicasts rx/tx, multicasts rx/tx, crc-fel, missade paket, antal mottagna/sända paket i sekunden, antal Mbit i sekunden, etc (detta är ofta vital information vid felsökning)
* Visa ethernetportens länkhastighet och duplex (typ 100Mbps/full-duplex) samt alla dess counters (rx/tx/collissions/errors...) (detta är ofta vital information vid felsökning)
* Visa teknisk info om HDMI-länken, om sådan har etablerats
* Visa teknisk info om hur tidssynkningen fungerar (om ntpd används är 'ntpq -pn' ett bra kommando). Har boxen problem med tidssynken blir MYCKET fel, därmed är detta vital information vid felsökning.
Note: Uppdatera värdena på sidan i högt tempo
Note: Ett tryck på Info-knappen i denna vy kan direkt hoppa till det sekundära Info-fönstret med all extra teknisk information
Under sidan "Om tjänsten" (eller kanske en ny sida?)
====================================================
* Möjlighet att formatera om filsystemet för att bli av med eventuell fragmentering (eller verkligen tömma boxen på data innan man säljer den)
* Menyval för att verkligen *stänga av* boxen. Operativsystemet kan då utföra en graceful shutdown och sedan poweroff. Det är snyggare än att man bara drar ur strömsladden. Naturligtvis måste man dra ur och stoppa i sladden för att boota upp burken igen efter en sådan här Shutdown då det inte finns någon fysisk av/på-knapp. (Kanske ska boxen även stänga av sig om man håller in power-off-knappen i 3 sekunder eller så...)
Utseendet på undertexter
========================
Undertexterna på Telias DigitalTV är verkligen ett kapitel för sig.
De kanaler där Telia hanterar texten ser förskräckliga ut! ...och de har tidigare överlag fungerat ganska dåligt. Så dåligt att filmer/serier i praktiken blivit icke njutbara (se separat punkt om detta).
När det gäller utseende och placering av texter har jag två favoriter:
1.
Ett smalt vitt typsnitt med en tunn mörk outline, aningen genomskinlig, fördelad på två *centrerade* rader längst ner på skärmen, 1.5cm från nederkant (på en 42" TV).
Se de två övre bilderna på
http://mds.mdh.se/~d...h_2xvip1963.jpg för ett exempel på hur detta kan se ut.
Note: Med centrerad text behöver man inte flytta runt ögat så mycket, vilket jag gillar.
Note: Med bara en outline istället för en fylld bakgrund täcks inte lika mycket av filmen, och det är ju den man egentligen vill se.
Då denna typ av textning inte är det som medel-Svensson är van vid skulle den ultimata lösningen vara om användaren själv kan bestämma utseendet.
2.
...eller så använder man vänsterställda textremsor med rektangulär halvgenomskinlig grå bakgrund som t.ex. SVT, TV3, TV4 och Kanal5 har och som medel-Svensson är van vid.
SVT's text är dock några pixels för stor tycker jag. Även TV4 har ibland lite för hög text. Hur som helst, om Telia tjuvkikar på dessa kanaler och gör likadant bör resultatet bli mycket bättre än nuvarande undertexter (men ännu bättre är om användaren själv får bestämma).
Note: När man använder vänsterställd text bör man alltid placera vänstermarginalen nästan 20% in i bilden (på en 16:9-skärm) så som de flesta kanaler med inbränd text gör, så att inte blicken behöver hoppa längst ut till vänsterkanten av TVn för att börja läsa texten, och därmed helt tappa fokus från centrum av skärmen.
På tredje plats på min önskelista kommer sålunda:
Samtliga aspekter vad det gäller utseendet och placeringen av undertexter ska vara konfigurerbart; Typsnitt, typsnittsstorlek, förgrundsfärg, bakgrundsfärg, outline eller rektangulär bakgrund, genomskinlighet på både förgrund och bakgrund, placering i Y-led, placering i X-led, centrerad eller vänsterställd text...
(de kanaler som har inbränd text kan såklart inte ändras på, men de brukar ha rätt snyggt utseende ändå...)
Mitt förslag är att det ska finnas tre profiler under avancerade inställningar för Undertexter; textprofil1, textprofil2 och custom.
Profil1 skulle visa undertexter på "vanligt" sätt, så som SVT, TV3, TV4 och Kanal5 använder.
Profil2 skulle kunna ha ett centrerat, tunnt, outlineat typsnitt (min favorit)
Under Custom-profilen skulle man kunna få ställa in allting själv.
* Förgrund: typsnitt, storlek, färg, genomskinlighet
* Bakgrund: outline eller rektangel, storlek, färg, genomskinlighet
* Justering av texten: Vänsterställd eller centrerad (jag antar att högerställd inte behövs...)
* Placering av texten: jag vill VERKLIGEN kunna placera texten långt ner på skärmen (i Y-led) och även själv bestämma placeringen i X-led.
* Avstånd mellan de två textraderna (jag vill ha dem ganska tätt intill varandra så att textblockets totala storlek inte blir onödigt hög). Många kanaler och även Telia har för stor glipa mellan raderna.
Tips: Visa värdena för de hårdkodade profilerna 1 och 2, så att användaren har två basexempel att utgå från när han skapar sin egen custom-profile.
Ett konkret exempel på hur fruktansvärt det kan se ut:
De två undre bilderna på
http://mds.mdh.se/~d...h_2xvip1963.jpg kommer från en VIP1963 som visar TV4 Sci-fi.
Åsikt 1: Typsnittet som används är extremt fult. Det ser ut som om det är taget från 80-talet.
Fel 1: Fontbredden är så bred att de sista tecknen kapas bort!
Fel 2: Texten är för jösse namn placerad mitt uppe i bilden! Dessutom har den svart ogenomskinlig rektangulär bakgrund. Inte kul med en stor ful ogenomskinlig blaffa mitt i filmen.
För att lösa just detta exempel (TV4 Sci-fi) skulle Telia minst behöva:
Snygga upp texten, göra den mindre, fixa genomskinlig bakgrund och placera den ca 1 dm längre ner (på en 42").
Undertexter på Viasat History ser lika förskräckliga ut som de ovan.
Buggiga undertexter
===================
Felen med undertexterna uppstår inte konsekvent vilket tyvärr gör det svårt att buggrapportera på ett bra sätt.
Bugg-exempel som brukar hända för mig:
* Texten brukar komma några sekunder för tidigt på TV1000 family och spoilerar alltså händelser innan man sett/hört dem.
* Ibland kommer vissa meningar sent vilket också är irriterande.
* Ibland försvinner meningar helt och hållet vilket är irriterande.
* Ibland ligger texten kvar för länge, vilket är irriterande.
* Ibland tas texten bort för snabbt, vilket är irriterande.
* Ibland hamnar texten helt ur synk när man spelar upp en Inspelning
Rec-knappen i Live- eller timeshift-läge
========================================
Ett tryck på Rec under TV-tittande visar idag en meny med två alternativ; spela in nuvarande program eller nästa.
Jag saknar ett tredje alternativ: starta inspelning på aktuell kanal utan någon speciell slut-tid.
...Dvs precis som när man trycker på Rec på en gammal vanlig VHS-video. Den fortsätter spela in aktuell kanal tills bandet tar slut.
I VIP1963-fallet kanske man dock ska ha någon maxlängd, typ max 8h eller så, så att man inte fyller HELA hårddisken om man glömmer den på...
Presentera även ett val (en checkbox?) om huruvida man vill spara ner hela timeshiftbuffern först och sedan fortsätta spela in till denna fil.
(om det inte finns någon buffer (man har stängt av direkt hårddiskinspelning) kan detta val vara utgråat för att tydligt visa att det inte finns någon buffer som kan adderas till inspelningen)
Borttagande av Rec-menyn
========================
Efter att man i menyn bekräftat det man vill spela in ska menyn omedelbart försvinna efter man tryckt på OK. Just nu hänger den kvar ca två sekunder medan inspelningen startar, vilket gör att man trycker på OK igen i tron att det första kommandot inte nått fram, vilket tar upp Kanalmenyn någon sekund senare. Irriterande.
Paus-knappen vid TV-tittande
============================
* tag bort Timeshift-OSD:n (den långa röda baren) efter N sekunder. (inte ens TV/Exit-knappen får bort denna OSD. Irriterande!) (N ska vara konfigurerbart under användarinställningarna för boxen, default kan vara typ 2.3 sekunder)
* gör hela bilden *jättemörk* efter N sekunder (även denna timeout ska vara inställbar, default kan vara t.ex. 30 sekunder). Bilden ska bli så mörk att man bara ser skuggor.
Dessa ändringar är till för att minska potentiell inbränning eller temporär ghosting i plasma/lcd-paneler. Enligt mig är detta därför en viktig förändring.
Röd knapp i TV-läge
===================
Gå direkt till Inspelningar. Man vill så ofta gå till sina inspelningar att Röd knapp borde ta en direkt dit så man inte behöver ta omvägen via Meny-knappen.
Grön knapp i TV-läge
====================
Det känns onödigt att slösa bort en knapp på att få upp information om vad som sänds för tillfället - två snabba tryck på Info-knappen ger denna sida.
Istället borde ett tryck på grön knapp visa en meny där man dynamiskt kan byta ljudformat/undertextspråk/ljudspår; t.ex. Auto, Stereo, Dolby Digital, Svenska, Norska, Finska, Danska, ingen...
Kanallistan (OK-knappen)
========================
* Just nu visas start-tiden i en kolumn. Addera även en kolumn för stopptid. Bakom dessa två tidsstämplar kan bakgrunden gärna få visa hur många procent av programmet som redan visats. ...eller om man visar det som ett smalt streck under de två tidsstämplarna eller nåt...
Knappar i Kanallistan
=====================
Om man trycker två ggr på Info-knappen får man förutom Infon upp tre knappval; Grön: Välja favoritkanallista, Gul: Gå till Tv-guiden, Blå: Byta språk
Jag tycker att det känns mer intuitivt att ha dessa knappval på sidan med Kanallistan (den man får upp när man trycker på OK). Mitt förslag är att flytta funktionerna dit, alternativt ha samma knappar där.
När man tryckt på OK och fått upp Kanallistan borde man alltså kunna byta favoritlista med Grön knapp, etc.
Custom buttons-inställningar
============================
Default-kategori för Meny-knappen: vilken kategori ska vara förvald när menyn dyker upp (i dagsläget är det Tv-guiden, men eftersom man når den direkt med Gul knapp vill jag hellre kunna bestämma själv vilken kategori man ska hamna på, vilket i mitt fall skulle vara Inspelningar eller Programbibliotek).
Användarinställning för hjälp-knappen: Då man aldrig använder denna knapp borde man kunna få mappa den till valfri funktion. (t.ex. att gå direkt till Inspelningar)
Användarinställning för video-knappen: Då man sällan använder denna knapp borde man kunna få mappa den till valfri funktion. (t.ex. att gå direkt till Inspelningar)
Navigering i menyer
===================
När man återgår från en meny till den förra via Back-knappen eller Vänster-pil så ska man hamna på det menyalternativ man nyss gick in på. Just nu hamnar man alltid på det översta alternativet vilket gör navigeringen icke-intuitiv.
Exempel:
Gå in på Meny | Inställningar | Bild | Upplösning. Backa nu ett steg. Markören ska stå på Upplösning, men den står på Bildformat.
Egentligen gäller samma sak om man backar från en undermeny tillbaka till rooten och sedan direkt går in i samma undermeny igen, då ska man hamna på det alternativ som markören sist stod på, inte alltid hamna på det översta alternativet. Detta är inte lika viktigt, men det är så navigering bör fungera.
Vyn Inspelningar
================
Bara sex rader!!! Hur tänkte utformaren här? Denna vy är till för att nå sina Inspelningar och navigera bland dem.
Naturligtvis ska man få se en betydligt större filväljare med så många rader som möjligt.
Det ska även gå att skapa kataloger så att man kan spara/flytta/lagra inspelningar där man vill ha dem (en katalog för flickvännen, en för barnen, osv).
Fillistan får gärna vara mer detaljerad, så att man inte manuellt måste markera en Inspelning för att få se dess detaljer.
Bugg: Tittar man på en inspelning och trycker på stopp så kommer man tillbaka till listan av tillgängliga inspelningar. Dock är inte den inspelning man just stoppat markerad, utan alltid den översta i listan. Det är då mycket stor risk att man raderar fel fil i tron att den man just tittat på är den man också raderar. (om en ny Inspelning lagts till medan man tittade på en annan ska markören alltid efter uppspelning ställa sig på den man var på, även här för att minska risken att radera fel fil. Exempel: Jag tittar på ett inspelat avsnitt av "24". Under tiden spelas ett annat "24" in. När jag tittat klart raderar jag avsnittet jag just sett, men råkar då radera det översta, dvs det jag nyss spelade in och ännu inte sett.)
Att ta bort Inspelningar
====================
* Man ska naturligtvis kunna markera flera filer och sen välja Ta bort. Att ta bort en i taget är inte speciellt användarvänligt.
* När man bekräftat (tryckt på OK) att en fil ska raderas ska det dyka upp en ruta som säger "Raderar..." tills filen/filerna är raderade. Just nu händer ingenting (inget man ser i alla fall), så man tror att OK-trycket på fjärren inte kom fram, så man trycker på OK en gång till vilket kan leda till tok.
* Innan man tar bort en inspelning får man frågan om det bara avser den aktuella filen eller hela serien. Det andra valet är dock döpt till "Radera alla". Döp om detta till "Radera hela serien" så att allt är glasklart.
Tv-guiden
=========
Alla program som är en repris ska ha texten "(repris)" efter programnamnet så att man enkelt kan se skillnaden, samt för att bättre kunna använda Automatiska Inspelningar (se separat punkt).
Kanske ska repriser även presenteras med en annan bakgrundsfärg än den vanliga för att grafiskt visa att dessa skiljer sig från mängden av program man normalt är ute efter...
Nuvarande Tv-guide
==================
* Den första kolumnen är rätt onödig, den visar bara aktuell dag gång på gång. Denna info skulle kunna flyttas upp till en titelrad ovanför listan istället och på så vis frigöra ganska mycket plats.
* Flytta fram kolumnen med kanalloggan (den sista kolumnen) så att kolumnen hamnar direkt framför programnamnet. I dagsläget måste blicken fara fram och tillbaka mellan sista och mittenkolumnen för att få en översikt över vad som går på TV. :-/
* Loggan för "SVT HD" syns knappt (mörkblå färg på mörkgrå bakgrund)
* 8 rader visas idag. Om man bara tog bort lite svarta/gråa fält samt lägger hjälptexten *efter* ikoner istf under dem skulle man kunna klämma in två eller tre rader till. I en EPG vill man få översikt, dvs se så mycket som möjligt direkt, så vänligen maximera antalet rader.
* Med mindre typsnitt skulle man kunna få in ännu fler rader...
Ny Tv-guide
===========
Den nuvarande guiden är rent ut sagt riktigt värdelös! Hela guiden bör bytas ut mot en sådan som alla andra boxar har.
Nuvarande kolumnbaserade lista med starttider och programnamn ger absolut noll översyn. Så fort guiden dyker upp förväntar jag mig att få både en översikt över nuläget samt kommande program. Det får man INTE med nuvarande layout. Tablå-layout fungerar i princip bara på papper eller på Webben där man har mycket plats, det har man inte i EPN:n på TVn.
En EPG-tv-guide ska enligt min mening presenteras *grafiskt* så man direkt ser när program startar och slutar samt hur långa de är utan att behöva läsa unika tidsstämplar. För program som pågår just nu ska EPGn även grafiskt visa hur mycket av programmen man redan missat/hur mycket som är kvar.
Fel 1: När man kommer in i nuvarande guide får man se program som redan börjat när man oftast är intresserad av vad som strax ska visas. Så nu måste man alltid börja med att scrolla fram 4-6 sidor för att få fram det man egentligen är ute efter. (gäller när man har många kanaler. För folk med få kanaler blir det färre sidor att ta sig förbi)
Fel 2: Av programmen som redan spelas ser man inte hur stor del man redan missat
Fel 3: Navigeringen är helt utan finesser. Om man nu måste ha en enda kronologisk kolumn borde ett knapptryck på t.ex. högerpil visa en filtrerad guide för enbart den valda kanalen (vänsterpil tar en tillbaka till föregående vy). Spol- och hoppknapparna skulle kunna få hoppa fram sidor respektive dagar istället.
Se snarast till att hela guiden ersätts med en tidslinjebaserad istf tablåbaserad dito (se separat punkt). Jag använder den inte då den är så sopig, utan tar till en papperstidning alternativt en dator och surfar in på någon bra TV-site där jag kan få bra översyn. Den enda gång jag använder Telias Tv-guide i boxen eller via "Mina Sidor|Min TV" är när jag redan vet vad jag är ute efter. Då duger guiden för att söka upp det jag på förhand vet att jag vill se/spela in.
Note: Se även till att få in så många rader, dvs kanaler, som möjligt så man får en bra översikt.
Tips: Under Inställningar bör man kunna ange fontstorlek för saker i Tv-guiden så att man kan få in fler rader fast med mindre text om man så vill. Har man bra syn ska man kunna få ha mer info på skärmen än den äldre medel-Svensson som vill ha lite större typsnitt...
Om nu guiden absolut måste vara tablå-baserad:
* addera en knapp som tar en direkt till [NU], så man slipper trycka framåt 5 ggr det första man gör (eller ändra så att default är att hamna vid NU, så får man backa om man är intresserad av att se vad som redan går på TV och som man har missat början av)
* om titeln på det program man markerat är längre än vad som får plats i fönstret ska titel-texten börja scrolla fram och tillbaka efter 1 sekund så att man får se hela titeln (jag gillar bättre scrollning fram och tillbaka än runt runt)
Sökning i Tv-guiden
===================
Flytta upp raden "Programtitel" så den hamnar överst och placera markören direkt i sökfältet redan från början. Det är den man vill nå och övriga rader ändrar man sällan på.
Om man INTE fyller i någon text i sökrutan utan direkt trycker på höger eller vänsterpil skulle boxen kunna rotera mellan de senaste 15 söksträngarna man skrivit in. Har man däremot börjat skriva in text ska piltangenterna flytta markören inom textfältet.
När raden "Programtitel" är vald bör det dyka upp ett extraval nederst på skärmen: Blå knapp = visa tangentbord, dvs tillåt inmatning av text via ett grafiskt tangentbord på skärmen.
Addera även valet "[x] Exkludera repriser ur sökningen".
Visuell markering av schemalagda inspelningar i Tv-guiden
=========================================================
Visa med ett färgstreck eller liknande var schemalagd inspelning och vanlig Program-Inspelning är bokad. När boxen klarar av multipla samtidiga inspelningar kan färgstrecket byta till röd färg på de ställen där de båda inspelningarna kommer att köra samtidigt (inspelningsmarginaler ska antingen inte ingå i strecket eller så ska de presenteras i en annan nyans för att särskilja dem från den riktiga Inspelningen) Detta blir ännu bättre om man har en tidslinje-baserad istf tablå-baserad TV-guide.
Boxen är för aktiv i stand-by-läge
==================================
Disken snurrar och tickar hela tiden även i stand-by-läge. Trots det kan man vid påslag av boxen INTE backa tillbaka och se det som timeshift spelade in. Så vad är det då den pysslar med???
Detta är inte energisnålt.
Det är heller inte så kul med en brummande och tickande box i sovrummet.
Varva ner disken helt när boxen är i standby-läge! (boxen kan spinna upp disken ca 1 minut innan en schemalagd inspelning ska påbörjas och sedan spinna ner den igen när inspelningen är klar (om boxen är i stand-by-läge sedan innan dvs))
Uppstart
========
Herregud vad ful uppstartsskärmen är! Det ser ut som något jag kunde ha gjort på 80-talet när jag var 12 år gammal.
Kom ihåg: "First impression lasts".
År 2010 är tillräckligt många kunder så tekniskt kunniga att Telia gör bättre i att visa bootup-sekvensen med en massa teknisk info, för att underlätta felsökning vid problem, än att gömma den bakom fem intetsägande påhittade prickar.
Webben - Allmänt
================
Inga HTML-sidor under "Mina Sidor" sätter titeln på sidan man besöker. Har man många bläddrare igång samtidigt på datorn ser man nere i Taskbaren titeln på alla siter utom Telias. Är man just nu inne på Min TV tycker jag att titeln ska visa "Min TV - Telia.se" precis som det står "Tv - Privat - Telia.se" om man klickar på Tv-fliken.
Webben: Mina Sidor | Min TV | TV guide
======================================
Precis som redan sagts ovan ska även guiden på webben vara tidslinje-baserad, inte tablå-baserad.
Om det är på tok för mycket arbete att införa en sådan skulle en workaround kunna vara möjlig: Addera ett web-API som tar emot följande parametrar: Name; Comment; Channel; Date; Starttime; Endtime
Samarbeta sedan med t.ex.
http://tvsajten.com/tv och
http://www.kolla.tv/Gridview.aspx?d=0 så att man via ett klick i deras guide redirectas till Mina Sidor | Min TV | Schemaläggning och automatiskt får alla fälten automatiskt ifyllda.
Vad jag kan se borde det enda fält som kan vara problematiskt vara "Channel", då tvsajten kanske inte namnsatt kanalen till exakt samma som Telia. Med ett enkelt JavaScript kan användaren i sådana fall få upp en interaktiv dialogruta där han manuellt får välja ur en drop-down-lista exakt vilken kanal som avses.
Angående den nuvarande totalt värdelösa Tv-tablån:
Varje program i kanallistan ska visa detaljerad programinfo om man hoovrar över programnamnet. Om detta är svårt att programmera duger det med att länka till informationen istället, så får man mittenklicka på programmet för att få upp informationen i en ny flik.
Samma sak gäller listan med sökresultat! Söker man på "mille" får man upp både svenska Millennium samt sci-fi serien Millennium. Jag vill kunna hoovra över respektive program för att se vilket som är det Millennium jag vill se.
Precis som redan sagts ovan ska även guiden på webben tydligt visa vad som är en repris. Se t.ex.
http://www.dagenstv.com/se/Millennium sänds kvällstid både lördag och söndag, en av dem är kanske en repris, eller kanske sänds både del 1 och del 2 dagarna efter varandra... Jag vill kunna se denna info direkt. Samma problem vid sökning på "flashforward"; jag får upp tre träffar, tre dagar i rad på tv400 och tv4. Jag vet inte vilka som är repriser och vilket/vilka som är de jag vill se.
Önskemål: Istället för att skapa en lista över kanaler man vill se i Web-tv-guiden borde det finnas en drop-down-lista där man får välja mellan "Alla" eller ens egenskapade kanallistor man har i boxen. Det känns idiotiskt att inte ha synkade listor.
Webben: Inspelningar
====================
Under "Planerade Inspelningar" ska man kunna markera flera/alla filer och sen välja Ta bort. Att tvingas ta bort en i taget är väldigt icke-användarvänligt.
Det saknas även funktionalitet för att i efterhand modifiera en Planerad Inspelning.
Bugg: Om man fyller i en schemalagd inspelning och den inte accepteras försvinner allt inmatat data! Jobbigt att behöva fylla i hela formuläret på nytt!
Fältet för datum under schemalagd Inspelning borde vara förifyllt med dagens datum tycker jag, alternativt att det presenteras bredvid, och om man klickar på det så fylls det i i rutan.
Addera även ett val för "[ ] Applicera inga inspelningsmarginaler före eller efter denna inspelning"
Under schemalagd inspelning ska man precis som i motsvarande punkt ovan för 1963-boxen kunna välja om man vill ha EN repeterande aktivitet eller om den ska generera en lista med unika inspelningsaktiviteter. (se ovan)
Tips: Eftersom ni redan byggt funktionaliteten med N unika tillfällen kan den få finnas kvar för de få tillfällen användaren vill ha det. Addera en checkbox där man kan välja att "Generera lista av Inspelningsaktiviteter istället för en repeterande post". Kryssar man i den måste man även fylla i ett slutdatum ELLER fylla i hur många aktiviteter man vill ha.
Bugg: Det står ALLTID att det misslyckades att addera en schedulerad inspelning, men när man sen kollar så finns den där. Felaktiga felmeddelanden är något av det sämsta man kan göra.
Exempel: Jag skapar en påhittad schemalagd inspelning kallad "foo" och fyller i alla värden i formuläret och klickar på [Spara]. Efter några sekunder laddas sidan om och visar nu ett tomt formulär samt felmeddelandet 'Fel som hittades: Din schemaläggning misslyckades då du redan har planerat att spela in "foo" under samma tidpunkt'. Om jag nu tittar under Planerade Inspelningar så finns "foo" där trots allt.
Detta fel sker varje gång!
Bugg: När man klickar i den lilla runda ringen för att spela in ett program dröjer det någon sekund, sedan visas alltid en lila ruta innehållandes texten "img is null". Felaktiga felmeddelanden är något av det sämsta man kan göra. (Inspelningsaktiviteten lyckas dock adderas)
Bugg: Man kan inte klicka på ett program och från det skapa en repeterande inspelning. Detta får följdeffekten att inspelningarna blir av typen "manuellt schedulerad tid" istället för "programinspelning", vilket i sin tur gör att programmet INTE markeras med en röt Rec-symbol i Tv-guiderna (varken i boxen eller på Webben).
Webben: Box-status
==================
Det vore trevligt om man under Mina Sidor | Min TV kunde få se lite mer status om boxen, t.ex. om den just nu är på eller av samt vilken kanal som visas.
Det ska även finnas möjlighet att från webben kunna slå på/av boxen samt byta kanal. (hjälpa barnen som är hemma)
Puh.
Detta är det jag kommit på hittills.
...men allra överst på önskelistan är alltså möjligheten att spela in två kanaler samtidigt och näst överst är en ny tidslinje-baserad EPG.
Det positiva med allt ovan är att det bara handlar om mjukvaruutveckling, så om Telia skulle anställa några riktigt duktiga programmerare och ta hjälp av några designers skulle allting förmodligen kunna lösas på ganska kort tid.
Övrigt
======
Aktivera Component-utgången för jösse namn! (jämför med Samsung DCB-P850Z-boxen, den klarade inte av Component från början, men sedan (för några år sedan) aktiverade ComHem funktionen och alla blev nöjda och glada)
Det skulle vara trevligt om det fanns fler IR-koder att välja mellan än enbart dem som finns på original-fjärren, t.ex. en kod för att gå direkt till Inspelningar, en till Programbiblioteket, osv. För oss som har programmerbara fjärrkontroller med fler knappar än originalfjärren vore det en trevlig finess. Koderna kan laddas upp till t.ex. Logitech's databas samt publiceras online på Telias hemsida.
Aktivera USB-portarna så att man åtminstone kan ansluta ett trådlöst tangentbord och slippa använda fjärren för att mata in text vid t.ex. sökningar.
Sådant som det knappast går att göra något åt:
Placeringen av Play-knappen på fjärren är fel. Play ska sitta längst till höger. Det känns icke-intuitivt att efter att man börjat spola framåt förbi en kort reklam måste flytta tummen två knappar bakåt för att hitta Play. Som tur är använder jag inte originalfjärren utan en Logitech Harmony 555 där knapparna sitter mer normalt (dvs Play längst till höger).
I kategorin saker som tyvärr inte går att ändra på finns även det faktum att 1963-boxen inte har någon uplyst LCD-frontpanel som kan visa kanal, klocka, Spotify-låt eller vad det nu må vara.
En riktig Av/På-knapp på boxen så att man inte behöver rycka ur sladden för att göra den strömlös saknas.
/Elof