* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34702 svar till detta ämne
Postad 25 maj 2010 - 19:54
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Zyxel P-660H-D1 i första telejacket på övervåningen. Från den två korta cat-kablar, en till Tilgin Vood 322 (iptelefoni) och en till en D-link Dir635 (trådlös router). Från Dlinken går det sen en cat-kabel till kontorsdatorn på samma våningsplan och en cat-kabel till en 5ports gigabit-switch en våning ner intill servern. Därifrån går det en cat-kabel till servern och en cat-kabel till vardagsrummet med htpcn. Det är i vardagsrummet intill htpcn som jag skulle vilja ha boxen, men jag ser inte hur jag skulle kunna lösa det om jag måste ha boxen kopplad direkt i min Zyxel. Det är alltså inte möjligt att köra någon slags "passthrough" genom Dlinken på iptv-strömmen?
Som tidigare talare skrev, skaffa Telia Smart så löser du dina problem. Dessutom får du all hårdvara i en istället för 3 st. Dvs router, ip-telefoni-adapter och modem i ett. Kopplar du en switch bakom denna spelar det sedan ingen roll vad du kopplar i den, digitalbox, dator, TV-spel osv, det kommer att fungera.
Postad 25 maj 2010 - 20:41
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Ingen av er i stockholmsområdet som upplever störningar på många kanaler just nu?
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 25 maj 2010 - 20:58
Ausir
-
Ausir
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Som tidigare talare skrev, skaffa Telia Smart så löser du dina problem. Dessutom får du all hårdvara i en istället för 3 st. Dvs router, ip-telefoni-adapter och modem i ett. Kopplar du en switch bakom denna spelar det sedan ingen roll vad du kopplar i den, digitalbox, dator, TV-spel osv, det kommer att fungera.
Ok, låter ju perfekt. En sista fråga; En Squeezebox (eller två...) funkar genom Telia Smart? Jag antar det men lika bra att fråga innan jag beställer det så att det inte står och faller med en sån grej.
Postad 25 maj 2010 - 22:29
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Ingen av er i stockholmsområdet som upplever störningar på många kanaler just nu?
Markus Johansson Telia kundservice
Inga stora störningar, såg någon frysning på en sekund eller två under ESC, och ljudet låg lite före bilden på både SVT1 och SVTHD men det antog jag var mer SVT's fel.
Postad 26 maj 2010 - 06:28
Unregisteredfa46ece3
-
Unregisteredfa46ece3
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Inga stora störningar, såg någon frysning på en sekund eller två under ESC, och ljudet låg lite före bilden på både SVT1 och SVTHD men det antog jag var mer SVT's fel.
Så var det i Småland (Oskarshamn) också, att bilden hackade till några ggr på SVT1 och att ljudet låg före bilden hela sändningen. Sitter på ADSL med Telia Smart och 1963-box.
Postad 26 maj 2010 - 06:46
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Vilket paket har du då du har TV3/6/8? Jag har Stor med Canal+ och skulle vilja ha även TV3/6/8 på Play men vägrar att köpa bara Play då jag anser att de borde ingå då jag redan har huvudkanalen.
Jag har endast STOR. Inga viasat etc.
Postad 26 maj 2010 - 09:12
Unregisterede5a2c6ee
-
Unregisterede5a2c6ee
-
Användare
-
-
188 inlägg
Ok, låter ju perfekt.
En sista fråga; En Squeezebox (eller två...) funkar genom Telia Smart? Jag antar det men lika bra att fråga innan jag beställer det så att det inte står och faller med en sån grej.
Ja, det fungerar.
Postad 26 maj 2010 - 09:24
tommyq
-
tommyq
-
Användare
-
-
126 inlägg
Är det på gång någon inspelnings-app för Android?
Iphone är ju ändå ute nu när HTC har släppt sina nya lurar.
Postad 26 maj 2010 - 09:30
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag har endast STOR. Inga viasat etc.
Ok? Nu blir jag lite förvirrad. Menar du att du har TV3Play, TV6Play och TV8Play i ditt paket Stor? Eller pratar du om vad som finns på webben? I Stor ingår bara SVT Play och Star! Play Edit: Även National Geo Play ingår numera också i Stor
Redigerat av tomano58, 26 maj 2010 - 09:35.
Postad 26 maj 2010 - 20:10
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Lite skvaller om vad som händer på Telias staging site: Idag så dök en ny GUI version upp, 5_0_25_12 (att jämföra med 5_0_23_16 som ligger ute i produktion) och vad jag kan avgöra så är det rejäla nyheter på gång vad gäller EPG-funktionaliteten. Det är lite svårt att avgöra exakt hur dessa förändringar kommer att se ut, men en ny EPG på "grid"-format där det skall gå att scrolla en halvtimme åt gången i sidled verkar vara på gång. Så allt "gnällande" om EPG:ens utforming här i tråden kanske har gett utdelning! Det jag skvallrat om tidigare vad gäller Manodo så ser denna tjänst ut att heta "Mitt hem". Håll utkik efter något dylikt... Man ser även ut att lägga till lite diagnostikfunktionalitet under inställningar. Troligtvis lite funktionalitet för att göra livet lite lättare för Markus och gänget på supporten/kundtjänst när folk har problem. /Peter Cigéhn
Postad 26 maj 2010 - 20:40
Unregistered335f3a4e
-
Unregistered335f3a4e
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Verkar vara lite knepigt att få svar, men frågar ändå 
Någon som använder hdmi-splitter till en 1910-box som kan tipsa om en bra modell som funkar?
Har testat Kjell&Companys billigaste i afton. Nä, den funkar inte.
Postad 26 maj 2010 - 21:09
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Ok? Nu blir jag lite förvirrad. Menar du att du har TV3Play, TV6Play och TV8Play i ditt paket Stor? Eller pratar du om vad som finns på webben? I Stor ingår bara SVT Play och Star! Play
Edit: Även National Geo Play ingår numera också i Stor
I boxen
Postad 26 maj 2010 - 21:15
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
I boxen
Dom finns där men du kan inte titta på dom om du inte har Viasat on demand.
Postad 26 maj 2010 - 22:46
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Däemot igår under Eurovisionkvalificeringarna SVT1/SVTHD, där ljudet låg 1s sent med frekventa bildstörningar och låg bildkvalitet stundom ...
Redigerat av kentrj, 26 maj 2010 - 22:46.
Postad 27 maj 2010 - 06:56
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Dom finns där men du kan inte titta på dom om du inte har Viasat on demand.
Jag startade iaf ett avsnitt av Lyxfällan. Vad vet jag, det kanske var frivisning eller liknande. Nu kan jag inte prova igen eftersom jag packat ihop allt å skrivit in BRF:ens koder då vi flyttar i helgen.
Postad 27 maj 2010 - 09:51
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Jag startade iaf ett avsnitt av Lyxfällan. Vad vet jag, det kanske var frivisning eller liknande.
Nu kan jag inte prova igen eftersom jag packat ihop allt å skrivit in BRF:ens koder då vi flyttar i helgen.
OK, funkar inte för mif iallafall. Får upp en meddelandeskylt som säger att jag måste teckna abbonemang på Viasat On Demand för att kunna se detta.
Postad 27 maj 2010 - 17:54
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Lite skvaller om vad som händer på Telias staging site: Idag så dök en ny GUI version upp, 5_0_25_12 (att jämföra med 5_0_23_16 som ligger ute i produktion) och vad jag kan avgöra så är det rejäla nyheter på gång vad gäller EPG-funktionaliteten.
Det är lite svårt att avgöra exakt hur dessa förändringar kommer att se ut, men en ny EPG på "grid"-format där det skall gå att scrolla en halvtimme åt gången i sidled verkar vara på gång. Så allt "gnällande" om EPG:ens utforming här i tråden kanske har gett utdelning!
Det jag skvallrat om tidigare vad gäller Manodo så ser denna tjänst ut att heta "Mitt hem". Håll utkik efter något dylikt...
Man ser även ut att lägga till lite diagnostikfunktionalitet under inställningar. Troligtvis lite funktionalitet för att göra livet lite lättare för Markus och gänget på supporten/kundtjänst när folk har problem.
/Peter Cigéhn
Mycket intressant. Väntar med spänning på att dom släpper uppdateringen.
Postad 27 maj 2010 - 18:27
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Däemot igår under Eurovisionkvalificeringarna SVT1/SVTHD, där ljudet låg 1s sent med frekventa bildstörningar och låg bildkvalitet stundom ...
Detta hade inte med detta problem att göra, det är helt enkelt en dålig källa på sändningen och inget vi kan styra över. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 maj 2010 - 20:31
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Lite sent svar, men här om dagen, förmodligen den 25:e, var alla kanaler utom SVT1, SVT2 och TV4 svarta, men texten på t.ex. den svarta TV4 sci-fi visades. Jag finns i Uppsala, så det kan väl räknas till Stockholmsområdet kanske...
Postad 27 maj 2010 - 20:46
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Lite sent svar, men här om dagen, förmodligen den 25:e, var alla kanaler utom SVT1, SVT2 och TV4 svarta, men texten på t.ex. den svarta TV4 sci-fi visades.
Jag finns i Uppsala, så det kan väl räknas till Stockholmsområdet kanske...
I tisdags mellan 16.15 och 17:00 ca var det störningar för samtliga kunder med kanaler som var krypterade. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 maj 2010 - 21:06
Danne1980
-
Danne1980
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Nån mer än jag som har problem med att ljudet fortfarande försvinner nån kort sekund då och då på SVTHD?
Märker det ju extra mycket när det är Eurovision på TV =).
Har kopplat med HDMI via förstärkare, Onkyo tx-sr607.
Trodde detta var fixat för längesen?!
Nån som vet om det hjälper att köra ljudet separat istället?
//Daniel
Postad 27 maj 2010 - 21:08
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Har haft ett par glitchar på svthd i kväll. Har optiskt mellan box och reciver.
Postad 28 maj 2010 - 13:11
Frux
-
Frux
-
Forumräv
-
-
970 inlägg
Har också problem med glitchar oavsett kanal, men särskilt märkbart på SVTHD igår under Schlagerfestivalen med musik och halvhög volym. Då och då så hackade det till. Märkligt nog så var det antingen enbart ljudet som försvann under en bråkdels sekund, eller enbart bilden som frös till en bråkdels sekund. Det var aldrig avbrott på både bild och ljud samtidigt vad jag lade märke till iaf.
Har Telia Fiberlan och körde optiskt till förstärkaren. Till "vardags" kör jag med både bild och ljud med HDMI till TVn och det är samma problem då. Blir som sagt småhack då och då oavsett kanal men det brukar ske ganska diskret och inte vara särskilt störande.
Redigerat av Frux, 28 maj 2010 - 13:19.
Postad 28 maj 2010 - 15:04
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Nån som har problem med att 1903´an stannar på tredje pricken gul med texten "Starting the software..." sen blir det svart?
Haft det i två dygn, testat massa saker själv och fått fem olika svar från supporten(eller om det är kundtjänst som sitter med chatten?).
Kör via HDMI men testat med scart på två olika märken av platt-tv´s
edit: samma störning fortfarande.
Redigerat av Jonny74, 31 maj 2010 - 01:39.
Postad 29 maj 2010 - 20:31
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Måste bara berömma Telia lite. Jag fick nyligen min 1510 utbytt mot en 1903 (bara det är värt extra beröm)
Kollar nu på ESC, och det är första gången jag jämför SD och HD. Vilken skillnad, vilken bild! Jag har inte ens en HD TV, har en "gammal" Samsung Q96, men bilden är nästan overkligt skarp i HD.
Postad 29 maj 2010 - 23:20
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har också problem med glitchar oavsett kanal, men särskilt märkbart på SVTHD igår under Schlagerfestivalen med musik och halvhög volym. Då och då så hackade det till. Märkligt nog så var det antingen enbart ljudet som försvann under en bråkdels sekund, eller enbart bilden som frös till en bråkdels sekund. Det var aldrig avbrott på både bild och ljud samtidigt vad jag lade märke till iaf.
Har Telia Fiberlan och körde optiskt till förstärkaren. Till "vardags" kör jag med både bild och ljud med HDMI till TVn och det är samma problem då. Blir som sagt småhack då och då oavsett kanal men det brukar ske ganska diskret och inte vara särskilt störande.
Har kvar exakt samma störningar sen ungefär samma datum som dig på 24Mbit ADSL med 1903 box, har testat alla olika typer av kopplingar med både bild och ljud (även med lite lånad utrustning, TV och en kompis helt nya 1903 som han fick med i början av veckan) så det borde inte vara min/hans utrustning iaf... Dock fungerar inte någon av boxarna just nu hos mig!
Postad 30 maj 2010 - 04:58
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Snart kan ju problemen med Telias undermåliga programmering av sina boxar, och undermåliga utbud, vara över, för nu har Post & Telestyrelsen bestämt att Telia måste öppna upp även sitt Fibernät för andra operatörer! http://www.pts.se/sv...trade-bitstrom/http://www.realtid.s...ltid196.dbp.aspDå kan ju andra operatörer tillhandahålla vilka boxar som helst för IP-Tv, och man slipper vara låst till Telias alternativ! Plus att andra kanaler än de Telia valt att erbjuda, kommer att finnas. Sannolikt t ex flera HD-kanaler från t ex Canal Digital. http://www.canaldigi...g/HDTV-kanaler/
Redigerat av anderswillhelmsson, 30 maj 2010 - 06:05.
Postad 30 maj 2010 - 12:51
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Snart kan ju problemen med Telias undermåliga programmering av sina boxar, och undermåliga utbud, vara över, för nu har Post & Telestyrelsen bestämt att Telia måste öppna upp även sitt Fibernät för andra operatörer!
http://www.pts.se/sv...trade-bitstrom/
http://www.realtid.s...ltid196.dbp.asp
Då kan ju andra operatörer tillhandahålla vilka boxar som helst för IP-Tv, och man slipper vara låst till Telias alternativ!
Plus att andra kanaler än de Telia valt att erbjuda, kommer att finnas. Sannolikt t ex flera HD-kanaler från t ex Canal Digital.
http://www.canaldigi...g/HDTV-kanaler/
Fungerar det prickfritt hos konkurrenterna? vilka boxar erbjuder de? två till HD-kanaler, ... det var ju imponerande. Sen är det ju som så att TeliaSonera är ett vinstdrivande och dessutom börsnoterat företag som verkar i många länder, gör detta att investeringar i Sverige får sämre avkastning än i annat verksamt land så görs ju investeringen inte här. Så i slutändan kan resultatet bli mindre fiber och färre jobb i Sverige.
Redigerat av Unregistered31511, 30 maj 2010 - 13:11.
Postad 30 maj 2010 - 13:19
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Snart kan ju problemen med Telias undermåliga programmering av sina boxar, och undermåliga utbud, vara över, för nu har Post & Telestyrelsen bestämt att Telia måste öppna upp även sitt Fibernät för andra operatörer!
http://www.pts.se/sv...trade-bitstrom/
http://www.realtid.s...ltid196.dbp.asp
Då kan ju andra operatörer tillhandahålla vilka boxar som helst för IP-Tv, och man slipper vara låst till Telias alternativ!
Plus att andra kanaler än de Telia valt att erbjuda, kommer att finnas. Sannolikt t ex flera HD-kanaler från t ex Canal Digital.
http://www.canaldigi...g/HDTV-kanaler/
Det är lite lustigt att PTS ligger på Telia/TeliaSonera om att öppna upp m.m. ska verkligen ett icke statligt företag behöva bygga upp ett maffigt fibernät som sen alla andra operatörer knappt behöver betala för att utnyttja? Det är en helt annan sak med det gamla kopparnätet som Staten/Televerket byggde upp. Håller med Sötbegär att en del låter som fasen på Telia men det är allt annat än bra hos konkurrenterna, har testat flera olika operatörer på olika tjänster och det är som uttrycket "gräset är grönare på andra sidan" för att sen när man sparat 3,50kr per månad upptäcka att det är allt annat än bra med tjänst, service, support och bemötande.
Postad 30 maj 2010 - 21:04
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Det är lite lustigt att PTS ligger på Telia/TeliaSonera om att öppna upp m.m. ska verkligen ett icke statligt företag behöva bygga upp ett maffigt fibernät som sen alla andra operatörer knappt behöver betala för att utnyttja?
Håller iofs med dig, MEN ... VISST vore det väl bra att slippa tvingas in i Telias Deal ([och just NU, kom i förrgår]!, så skickar de ut ett 'erbjudande' om att teckna IP-Tv, IP-Telefoni samt Bredband [10-100Mb}, för 'bara' 349:-/mån. istället för 379:-/mån., OM man tecknar sig för 18 mån. ...) och kunna köpa BARA t ex Bredband? {Och VARFÖR 'råkar' detta deal komma just NU ...} Jag har deras gamla 'deal' nu, men jag använder bara Bredband och, sällan, IP-telefoni, så jag skulle vilja kunna köpa t ex BARA Bredband, och då naturligtvis för att schysst pris, typ 250:-/mån för 10/100/Mb/s.! Men det går inte i dagens läge med Telia, för man MÅSTE ha deras 'Triple-Play'...
Redigerat av anderswillhelmsson, 30 maj 2010 - 21:05.
Postad 30 maj 2010 - 21:41
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Håller iofs med dig, MEN ... VISST vore det väl bra att slippa tvingas in i Telias Deal ([och just NU, kom i förrgår]!, så skickar de ut ett 'erbjudande' om att teckna IP-Tv, IP-Telefoni samt Bredband [10-100Mb}, för 'bara' 349:-/mån. istället för 379:-/mån., OM man tecknar sig för 18 mån. ...) och kunna köpa BARA t ex Bredband? {Och VARFÖR 'råkar' detta deal komma just NU ...}
Jag har deras gamla 'deal' nu, men jag använder bara Bredband och, sällan, IP-telefoni, så jag skulle vilja kunna köpa t ex BARA Bredband, och då naturligtvis för att schysst pris, typ 250:-/mån för 10/100/Mb/s.!
Men det går inte i dagens läge med Telia, för man MÅSTE ha deras 'Triple-Play'...
Jag har då kunnat beställa BARA bredband om jag önskat det. Till samma pris som Bredbandsbolaget tog för sitt 100/10. Logga in på Bredbandwebben och kolla.
Redigerat av Unregistered31511, 30 maj 2010 - 21:46.
Postad 30 maj 2010 - 22:26
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Håller iofs med dig, MEN ... VISST vore det väl bra att slippa tvingas in i Telias Deal ([och just NU, kom i förrgår]!, så skickar de ut ett 'erbjudande' om att teckna IP-Tv, IP-Telefoni samt Bredband [10-100Mb}, för 'bara' 349:-/mån. istället för 379:-/mån., OM man tecknar sig för 18 mån. ...) och kunna köpa BARA t ex Bredband? {Och VARFÖR 'råkar' detta deal komma just NU ...}
Jag har deras gamla 'deal' nu, men jag använder bara Bredband och, sällan, IP-telefoni, så jag skulle vilja kunna köpa t ex BARA Bredband, och då naturligtvis för att schysst pris, typ 250:-/mån för 10/100/Mb/s.!
Men det går inte i dagens läge med Telia, för man MÅSTE ha deras 'Triple-Play'...
Håller med dig i ditt resonemang, aldrig kul att bli "låst" på mer än vad man vill ha eller en operatör man inte riktigt känner sig bekväm med(om så är fallet), det är inget unikt med Telia utan det är så i olika fastigheter/områden i olika städer. När vi bodde i lägenhet så gick det bolaget i säng med en bredbandsleverantör som hade monopol på att leverera bredband och ip-telefoni i drygt 7år för att sen köpas upp av det kommunala nätbolaget och sen kan kunderna välja fritt på olika leverantörer av bb och ip-telefoni. En bättre variant vore om ex staten och kommunerna(nån lite opartisk kanske PTS?  ) byggde ett maffigt fibernät och alla kunder kunde välja fritt på operatör, då tror jag att det skulle bli bättre snurr på allt. Vart har Markus tagit vägen, är han ledig nu igen?  edit: "låst"
Redigerat av Jonny74, 31 maj 2010 - 01:37.
Postad 30 maj 2010 - 23:59
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Vart har Markus tagit vägen, är han ledig nu igen? 
Nja, just nu är jag ledig faktiskt... Börjar jobba vid 8 igen så nu är det dags att sova... Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 31 maj 2010 - 00:01.
Postad 31 maj 2010 - 01:32
Jonny74
-
Jonny74
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Nja, just nu är jag ledig faktiskt... Börjar jobba vid 8 igen så nu är det dags att sova...
Haha skojade lite tänkte om du var på resa igen Tänkte om du vet mer om du läser mitt inlägg #12374 om tredje pricken gul... och bland annat dessa om småsstörningar: Danne1980 #12371, defiant #12372 och Frux #12373 om du vet mer om det för det verkar vara både på fiber och ADSL. edit: mer info om inlägg.
Redigerat av Jonny74, 31 maj 2010 - 01:38.
Postad 31 maj 2010 - 06:42
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Måste bara berömma Telia lite. Jag fick nyligen min 1510 utbytt mot en 1903 (bara det är värt extra beröm)
Kollar nu på ESC, och det är första gången jag jämför SD och HD. Vilken skillnad, vilken bild! Jag har inte ens en HD TV, har en "gammal" Samsung Q96, men bilden är nästan overkligt skarp i HD.
Hur kan du jämföra HD mot SD om du inte har en HD-tv? antagligen är det skärpa/kontrast du ser är bättre inte upplösning -detaljrikedom.
Postad 31 maj 2010 - 07:55
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Hur kan du jämföra HD mot SD om du inte har en HD-tv? antagligen är det skärpa/kontrast du ser är bättre inte upplösning -detaljrikedom.
Samsung Q96 är en HD-ready TV så nog är det en "HDTV".
Postad 31 maj 2010 - 08:03
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Ok, orkade inte kolla. Läste bara det han skrev själv.
För att se HDTV med Telia så räcker ju en HD-ready eftersom sändningen bara är 720p.
Postad 31 maj 2010 - 08:35
clarken
-
clarken
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Finns det planer på att lägga in fler HD-kanaler hos Telia?
Nån som vet? Dom brukar väl köra på prov först? Tänkte på TV4 HD tex
Postad 31 maj 2010 - 10:09
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Finns det planer på att lägga in fler HD-kanaler hos Telia?
Nån som vet? Dom brukar väl köra på prov först? Tänkte på TV4 HD tex
Det fanns åtminstone planer en gång i tiden. På infosidan för hdtv ( Telia HDTV) fanns det fram till för ett par månader sedan en formulering i stil med "fler HDTV-kanaler kommer adderas i närtid", men den har alltså tagits bort... Tyvärr finns det ju inga riktiga incitament för Telia att förbättra sig inom en snar framtid. Som konstaterats på annan plats i forumet kommer man bara kunna se hela fotbolls-VM i HD om man har Canal Digital, och matcherna som går på SVT HD kommer ju iaf de med fiber att kunna se utan att Telia behöver erbjuda fler kanaler. Det enda man möjligen kan hoppas på är att många byter till Canal Digitals IP-tv så Telia får arslet ur...
Postad 31 maj 2010 - 10:14
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag har då kunnat beställa BARA bredband om jag önskat det. Till samma pris som Bredbandsbolaget tog för sitt 100/10. Logga in på Bredbandwebben och kolla.
Alltså; Telia tar 339:-/mån. för BARA bredbandet, och sen 99:/mån. för IP-Telefoni, men deras Paketpris för båda delarna plus Digital-Tv är samma som för bara Bredbandet, alltså 339:-/mån ... (Men då får man bara typ 2Mb bredband. Vill man istället ha 10/100 så kostar paketet 379:-/mån. Alltså fortfarande ett 'dåligt' erbjudande om man ändå inte använder IP-telefoni och Digital-TVn.) SE bilden! Jag skulle ju vilja kunna få bara Bredband 10/100 för typ max 250:-/mån., men det går alltså inte.
TeliaErbjudande.jpg 320,74K
3 Antal nerladdningar
Postad 31 maj 2010 - 10:19
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Håller helt med dig. För oss som vill ansluta vår villa till Telia Fiber-LAN kräver Telia att vi tecknar abonnemang på de tre tjänsterna du nämner i 36 månader! Jag har varit i kontakt med ktib som menar att så långa bindningstider kan vara konkurrensbegränsande, och de rekommenderar mig att anmäla till Konkurrensverket samt PTS konkurrensavdelning. De säger även att det är EU-gemensamma direktiv på gång som förbjuder längre bindningstider till konsument än 24 månader, och att ett 12-månadersalternativ ska erbjudas kunden. Själv vill jag bara ha en fiberanslutning för vilken jag är beredd att betala den engångssumma Telia begär, samt Telias internet i max 24 månader. Telefoni och TV vill jag helst slippa då jag dels inte använder fast telefoni, och då det dels finns mer professionella aktörer på TV-området att välja på.
Postad 31 maj 2010 - 14:27
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Håller helt med dig.
För oss som vill ansluta vår villa till Telia Fiber-LAN kräver Telia att vi tecknar abonnemang på de tre tjänsterna du nämner i 36 månader! Jag har varit i kontakt med ktib som menar att så långa bindningstider kan vara konkurrensbegränsande, och de rekommenderar mig att anmäla till Konkurrensverket samt PTS konkurrensavdelning. De säger även att det är EU-gemensamma direktiv på gång som förbjuder längre bindningstider till konsument än 24 månader, och att ett 12-månadersalternativ ska erbjudas kunden.
Själv vill jag bara ha en fiberanslutning för vilken jag är beredd att betala den engångssumma Telia begär, samt Telias internet i max 24 månader. Telefoni och TV vill jag helst slippa då jag dels inte använder fast telefoni, och då det dels finns mer professionella aktörer på TV-området att välja på.
Men då är det ju bara att kontakta någon annan som vill koppla in fiber i ditt hus, svårare än så är det inte. Hittar du ingen annan så kan det bero på att det inte finns ekonomi i att koppla in dig. Telia vill ha den tiden för att få ekonomi i sin inkoppling, så då kan du välja att gå med på det eller inte. Annars får jag som kund hos telia betala din inkoppling, det har jag absolut ingen lust med. Alltså; Telia tar 339:-/mån. för BARA bredbandet, och sen 99:/mån. för IP-Telefoni, men deras Paketpris för båda delarna plus Digital-Tv är samma som för bara Bredbandet, alltså 339:-/mån ... (Men då får man bara typ 2Mb bredband. Vill man istället ha 10/100 så kostar paketet 379:-/mån. Alltså fortfarande ett 'dåligt' erbjudande om man ändå inte använder IP-telefoni och Digital-TVn.)
SE bilden!
Jag skulle ju vilja kunna få bara Bredband 10/100 för typ max 250:-/mån., men det går alltså inte.
TeliaErbjudande.jpg 320,74K
3 Antal nerladdningar
Du jämför alltså 2Mbit i paket, med 100/10 utan paket och tycker det är okej jämförelse... Vet du vad, jag skulle vilja betala 50.- i månaden, tycker jag låter betydligt bättre än 250:-.
Postad 31 maj 2010 - 15:24
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Haha skojade lite tänkte om du var på resa igen 
Tja, jag har ju faktiskt varit i Spanien 2 gånger i år, fast det har ni knappt märkt. Tänkte om du vet mer om du läser mitt inlägg #12374 om tredje pricken gul...
Klart jag har läst det. Dock så är det enda tips jag kan ge det vanligt. Prova remove software så boxen blir tvingad att ladda ner den igen. Hjälper inte det prova även Factory Reset på boxen. Det känns lite som att det var ett HDCP problem med, men då skulle det fungera med scart när man kopplat ur hdmi kabeln. Du kan ju även prova starta boxen utan att någon kabel till TV sitter inkopplad och sen stoppa i den när boxen startat klart. och bland annat dessa om småsstörningar: Danne1980 #12371, defiant #12372 och Frux #12373 om du vet mer om det för det verkar vara både på fiber och ADSL.
Jag har faktiskt försökt hitta dessa orsaker, men då spridningen geografiskt är lite stor så misstänker jag att alla har problem. Jag titta på övervakningssystemet men hittar inga störningar där så kontaktade några om vad vi kan prova för att se vad det beror på. Så har inte så mycket att tillägga för tillfället… För den som undrar så var det i samband med att jag försökte hitta detta som jag upptäckte att det var problem i vissa delar av Stockholm som jag skrev om tidigare. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 31 maj 2010 - 16:33
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Men då är det ju bara att kontakta någon annan som vill koppla in fiber i ditt hus, svårare än så är det inte. Hittar du ingen annan så kan det bero på att det inte finns ekonomi i att koppla in dig. Telia vill ha den tiden för att få ekonomi i sin inkoppling, så då kan du välja att gå med på det eller inte. Annars får jag som kund hos telia betala din inkoppling, det har jag absolut ingen lust med.
Tack för din synpunkt, och tack också för att Konsumenternas Tele- TV- & internetbyrå tycker annorlunda. Jag betalar som sagt gärna vad det kostar, men tvinga mig inte att köpa tjänster jag inte behöver, och definitivt inte under 3 års tid. Telia är öppna med att de vill ha tillbaka kostnaden för sin investering omedelbart, vilket de får via sin anslutningsavgift. Det är sedan det går helt fel hos Telia, som så många gånger tidigare, och man försöker låsa in kunden med oskäliga avtalsvillkor.
Postad 31 maj 2010 - 17:49
clarken
-
clarken
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Håller helt med dig.
För oss som vill ansluta vår villa till Telia Fiber-LAN kräver Telia att vi tecknar abonnemang på de tre tjänsterna du nämner i 36 månader! Jag har varit i kontakt med ktib som menar att så långa bindningstider kan vara konkurrensbegränsande, och de rekommenderar mig att anmäla till Konkurrensverket samt PTS konkurrensavdelning. De säger även att det är EU-gemensamma direktiv på gång som förbjuder längre bindningstider till konsument än 24 månader, och att ett 12-månadersalternativ ska erbjudas kunden.
Själv vill jag bara ha en fiberanslutning för vilken jag är beredd att betala den engångssumma Telia begär, samt Telias internet i max 24 månader. Telefoni och TV vill jag helst slippa då jag dels inte använder fast telefoni, och då det dels finns mer professionella aktörer på TV-området att välja på.
Har du inte fler grannar som är intresserade av fiber? gå ihop och gör en förening! Om ni är ett "gäng" som vill ha fiber bredband kan ni säkerligen få ner priset. Vi är ett par hushåll som betalar 325:-/månad och för det får vi IP telefon, TV medium (17kanaler) samt bredband 100/10. Väldigt nöjd med Telia och deras fibersupport. skönt att slippa ringa 90200 om man vill prata med nån!
Postad 31 maj 2010 - 18:18
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Har du inte fler grannar som är intresserade av fiber?
gå ihop och gör en förening! Om ni är ett "gäng" som vill ha fiber bredband kan ni säkerligen få ner priset. Vi är ett par hushåll som betalar 325:-/månad och för det får vi IP telefon, TV medium (17kanaler) samt bredband 100/10.
Väldigt nöjd med Telia och deras fibersupport. skönt att slippa ringa 90200 om man vill prata med nån!
Hej, jodå, det är ett nytt villaområde där alla tomter har fiber framdragen i tomtgränsen. För det paket du nämner ska vi betala 409 kronor per månad i 36 månader utöver anslutningskostnad på 25-tusen. Nöjer man sig med "ADSL-hastighet" kommer man undan med 359 kronor. Har själv fiber idag och är nöjd med såväl hastighet som support från Telia (efter många vedermödor....), det är i första hand den långa bindningstiden jag vänder mig emot. Kul att ni fått till en bra deal!
Postad 31 maj 2010 - 19:06
coneye
-
coneye
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Tack för din synpunkt, och tack också för att Konsumenternas Tele- TV- & internetbyrå tycker annorlunda. Jag betalar som sagt gärna vad det kostar, men tvinga mig inte att köpa tjänster jag inte behöver, och definitivt inte under 3 års tid. Telia är öppna med att de vill ha tillbaka kostnaden för sin investering omedelbart, vilket de får via sin anslutningsavgift. Det är sedan det går helt fel hos Telia, som så många gånger tidigare, och man försöker låsa in kunden med oskäliga avtalsvillkor.
Tror knappast att Telia får tillbaka sin investeringskostnad direkt via anslutningsavgiften. Edit: Såg att du skrev engångsavgift på 25-tusen. Då bör investeringen vara hemma kan man tycka! Däremot är det nog en bra start och om man får en helkund på tre år så blir nog totalsumman en lönsam affär. Edit: En ännu bättre affär då! Men man kan ju undra varför det bara är Telia som investerar i fiber till villaområden? Någonsin hört att bredbandsbolaget/tele2 mfl fibrerar ett helt samhälle mot en viss engångskostnad och ett treårsabg? Inte jag i alla fall och då kan man ju fundera på varför!? Någon som vet svaret får gärna skriva det! Nu hamnade vi visst lite OT då denna tråd handlar om Telia Digital-TV och inte fiberanslutning.
Redigerat av coneye, 31 maj 2010 - 19:08.
Postad 31 maj 2010 - 19:26
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Nu hamnade vi visst lite OT då denna tråd handlar om Telia Digital-TV och inte fiberanslutning.
Det är inte Off Topic  då sådan ( Telia Digital-TV ) levereras med bl.a. - och OFTAST - med just Fiberteknik, och tråden heter ju: "* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *, Bredbands-tv" , just det: BREDBAND ...  Och Bredare Bredband än med Fiber, kan man i dagsläget inte få!
Redigerat av anderswillhelmsson, 31 maj 2010 - 19:28.
Postad 31 maj 2010 - 19:49
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Jag har problem med "Programbiblioteket" för Canal+. Får inte igång en enda film. "Timglas" och meddelande "Just nu är tjänsten inte tillgänglig. försök igen om några minuter". Har provat i 1timme. Vi är 5man som väntar på att få se Pacific på duken. Ve och Fasa! Provat att starta om boxen 2 ggr. Sthlmsområdet
Edit: samma för "Video" biblioteket....
Suck. 45minuters kö och plats 65 hos Telia.. ger upp.
Redigerat av Palle, 31 maj 2010 - 19:52.
Postad 31 maj 2010 - 21:17
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Marcus (och alla andra), jag har lagt en uppdaterad variant av mitt mastodontinlägg här för att inte ta upp ännu fler spaltmeter här i forumet. Som vanligt får folk gärna kommentera.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|