Har BD-spelaren ställd på Bistream... vad gör man för fel?
Ni som vet ge mig lite tips
Mvh
Redigerat av Unregistered665b7df5, 20 March 2008 - 14:04.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
Startad av
DrTech
, Jul 17 2007 16:57
1805 svar till detta ämne
71 relaterade trådar
Postad 20 March 2008 - 13:59
Får inte DD-DTS etc..att funka genom HDMI kontakten jag har en Samsung BDP-1000. Ska den inte automatiskt känna av vilket ljudformat det är? Har ställt in Onkyon på HDMI och alla ingångar så det ska vara ok där.OSD menyn går ut via PJ och ställd på trough. Förresten hur ser man vilket "firmware man har på bildprocessorn på SR-875?
Har BD-spelaren ställd på Bistream... vad gör man för fel? Ni som vet ge mig lite tips Mvh Redigerat av Unregistered665b7df5, 20 March 2008 - 14:04. Postad 20 March 2008 - 15:32
hej finns det ingen som kan svara på min fråga två inlägg över. Vore mycket tacksam för svar
Postad 20 March 2008 - 16:09 Om du kört Audyssey (som du skriver) enligt instruktionerna så behöver du inte göra ngt mer. Audyssey har då gjort alla inställningar automatiskt. Om du vill kan du "tweaka" efteråt efter eget tycke. Om tex Audyssey inte uppmätt kvantitativ bas i de lägre regionerna (tex under 100 Hz) från dina frontar så skickas all basinfo i det området endast till subben. Om du ändå vill att även frontarna ska ha "fulla registret" kan du ändra till "double bass". Då skickas basfrekvenserna till både sub och frontar. Detta kan vara bra tex om du ibland kör stereo utan subben på. Hoppas detta är till ngn hjälp för dig. Postad 22 March 2008 - 15:36
hej!
ja så sitter man här och stirrar i väggen helt apatisk! i går kväll sa min 905:a upp sig ifrån sitt arbete genom att leverera en fruktansvärt gäll och stark ton satt i godan ro och kikade på TV när det helt plötsligt blir ett fruktansvärt tjutande ur högtalarna. kollade genom HDMI växeln och bilden försvann samtidigt. försökte sedan starta om den ett otal gånger med resultatet att tjutandet uppstod varje gång men bilden är tillbaka.Kan säga att det inte var alls poppis i övriga familjen som befann sig på olika ställen i huset. kopplade sedan väck alla signalkällor och högtalarkablar för att se om det hjälpte,men när jag sätter igång den så går fläktarna igång så fort jag vrider på minsta volym,efter det så tar det en stund sen går den ner i standbye. skulle tro på någon form av kortis så att skyddskretsen går in. får packa ner den i lådan igen och skicka den på service,väldigt kul eftersom jag bara för ca 2 månader sedan uppgraderade till 1.05 fw. blir till att ta fram HK:n igen(hej kompis) medans man väntar. micke Postad 22 March 2008 - 16:56 Får jag fråga vad för hk du hade innan och skillnaden ljudmäsigt på dessa två recivrar? då jag själv har en hk430 och funderar skarpt på en 905'a. Det jag mest oroar mig för är om styrkan och punchen går förlorad jämfört med min hk. Kan väl passa på och fråga om någon biampat sina 6 ohm högtalare med denna reciver, har för mig att det står i manualen att man inte bör biampa högtalare med lägre ohmtal än 8 ohm eller gäller det bara bryggning? Mvh demi Postad 22 March 2008 - 21:32 Får jag fråga vad för hk du hade innan och skillnaden ljudmäsigt på dessa två recivrar? då jag själv har en hk430 och funderar skarpt på en 905'a. Det jag mest oroar mig för är om styrkan och punchen går förlorad jämfört med min hk. Kan väl passa på och fråga om någon biampat sina 6 ohm högtalare med denna reciver, har för mig att det står i manualen att man inte bör biampa högtalare med lägre ohmtal än 8 ohm eller gäller det bara bryggning? Hej, kan bara säga att jag har haft HK AVR8500 och har nu Onkyo 875 och rent ljudmässigt är JÄTTEnöjd, men inte ur ett bildväxlingshänseende. Det har krävts ett antal timmar med att hitta ett acceptabelt sätt att leva med Onkyon, tyvärr. Jag har biampat min 875:a och upplever ett bättre ljud och tryck, men vet inte om jag kommer att välja 7.1 istället när det finns filmer som erbjuderd detta. Postad 23 March 2008 - 00:11 Får jag fråga vad för hk du hade innan och skillnaden ljudmäsigt på dessa två recivrar? då jag själv har en hk430 och funderar skarpt på en 905'a. Det jag mest oroar mig för är om styrkan och punchen går förlorad jämfört med min hk. Kan väl passa på och fråga om någon biampat sina 6 ohm högtalare med denna reciver, har för mig att det står i manualen att man inte bör biampa högtalare med lägre ohmtal än 8 ohm eller gäller det bara bryggning? jag har en AVR-8500 som jag inte vill göra mig av med,tack o lov så funkar den fortfarande! har inte haft några bekymmer med den överhuvudtaget,förutom att jag har bytt trafon i den för att jag tyckte att den surrade för mycket.det var förmodligen ingen mer än jag som hörde,när jag hade haft den iväg så såg jag att dom hade lagt på något klägg på den nya trafon för att ta bort ev.missljud i framtiden. 1 gång på 5 år har den även visat upp den berömda H/K specialen med skenande volym. det var ju inte heller någon hälsokur för högtalarna. vad det gäller ljudet så tycker jag nog att den har samma punch och nästan samma styrka. styrkan i AVR-8500 är ju lite overkill när man tittar tillsammans med andra som inte har samma behov av styrka i volymen,men bara att veta att krämen finns känns bra för mig som pryl-bög. ljudet i Onkyon är betydligt distinktare och tydligt(särskilt vid tal)och jag är mycket nöjd med detta. vad som saknas är(i mitt tycke)den djupa botten som är så karaktäristisk för H/K. men det är inget som jag tänker på mer än när jag tar fram mina RCL-högtalare ur garderoben för en spelafton. dom högtalare jag har nu(canton cd-100 som frontar och cd-50 som center) tål ändå inte så mycket effekt så att jag kan dra på full patte.Dessa införskaffades i en hast när jag köpte plasma och såg att det inte var så estetiskt tilltalande med ett par grovhuggna högtalare,detta fick jag även hjälp med att konstatera av frugan. mina högtalare är på 8ohm så jag kör i 6ohms läget, har aldrig bryggat eller annat men tycker ändå att det är bra tryck i Onkyon. micke Postad 23 March 2008 - 13:48
Jag skulle satsa på dessa. http://www.inwarehou...d...86&node=843 Postad 23 March 2008 - 15:36
Någon som har jämfört 805an och 875an bredvid varandra och kan säga vilka skillnader det är i ljudet mellan dem?
Postad 23 March 2008 - 15:50
Lite kul att en person som själv äger en 805 dissar den, klipp från avsforum Regarding the 8002, I had a local dealer let me bring home his display unit. I've got an Onkyo 805 that I was using. Bought it because of the price point ($650 refurb). I set up the 8002 last night. Last piece of Marantz gear I used was an SR8200. I had always liked it, a lot. But, at the time it didn't have the new lossless codecs decoding, nor HDMI inputs. When I got a PS3 and a Pioneer Kuro 60" plasma, I decided to go all the way and upgrade everything (except speakers). While the Onkyo has power, it didn't handle my SACDs, CDs or DVD-As very well. It also was "harsh" on some passages for movies. Putting the 8002 through it's paces last night. I fell back in love with Marantz again. Yeah, it costs more. But, man does it sound sweet...especially compared to the Onkyo 805. Now, I just have to decide whether I want to lay down the extra cash to keep the Marantz. One thing of note...I've noticed all the posts regarding the need to boost the SW channel by 9 to get correct bass. I did that, but the SW was way overboosted. I don't know if Marantz corrected this in later versions of the SR8002, but I didn't have that issue with this one. I had to rerun Audysey and accepted those settings as best (-2db SW level). Audysey in the SR8002 isn't the same version as in the Onkyo 805 (805 is supposed to be better). But, I got better results with the version the SR8002 has. If it's possible, the 8002 (125W/channel) seems fuller, richer and more effortless sounding in it's power compared to the Onkyo 805 (130w/channel). I'll chalk that up to the Toroidal power supply in the SR8002. Postad 23 March 2008 - 16:52
Fullständigt onödigt inlägg i Onkyo tråden.
Vem bryr sig vad en nisse på ett annat forum tycker? Och det är 7002 som får pisk av 805 i testet, inte 8002. Postad 23 March 2008 - 19:08
det låter som du inte har ställt in på dvd att den ska skicka ut ljud via hdmi när du spelar musik. Postad 23 March 2008 - 19:56
Någon som vet vilken är den senaste firmware till Onkyo 875? Har hittat 905 men inte 875...
Postad 23 March 2008 - 20:09
Det står inte heller vilka högtalare han/hon har och vilka filmer där ljudet låter "hårt". Finns ju många filmer, cd-skivor etc som låter dåligt.
Ja det står ju att personen uppgraderade allt utom högtalarna. Det kanske är dåliga/omoderna högtalare!? Står inte heller vad det är för spelare som använts. Jag kan mycket väl tänka mig att t ex Marantz och andra märkens dyrare förstärkare är bättre än Onkyo 805. Men då skiljer det också i pris. Pengar som man t ex lägga på moderna högtalare. Postad 23 March 2008 - 20:52
Har en liten fråga angående onkyo 605 kopplade in den idag men jag får höja ljudet till 60 och då är det inte så högt.. på min gammla yamaha kunde jag inte höja så högt får då blev det för högt... Så vad är det jag har glömt att ställa in man hör la ljudet vid 35-50 kanske och det ska ju inte vara så.. Så plz help me
Postad 23 March 2008 - 23:41
gå in på source setup, intelliVolume och kolla om den ställt in sig på massa -db
Postad 23 March 2008 - 23:53 Inga - där inte den stog på 0db lite tråkigt att man måste höja as mycket för att höra något.. Postad 24 March 2008 - 11:47
tackar för tipset, men andra lösningar tas även tacksamt emot (helst en "Kabel till trådlös adapter") om det finns vill säga... Postad 24 March 2008 - 13:43
Typ detta finns. Postad 24 March 2008 - 17:42
Hittade info om rätt firmware på 875 här Det är 1.07 om någon annan är intresserad. Postad 24 March 2008 - 18:53
Omoderna högtalare lika med dåliga? Nje nu är du ute och snurrar, inte för att ta han på AVS forum i försvar, men kollar han på stärkare i 15K klassen för att matcha sin 60" Kuro lär han väl inte sitta med billiga skräp högtalare? Postad 25 March 2008 - 09:19
Ok, men är det någon som kan tala om exakt hur man kan se vilket firmware man har ? Postad 25 March 2008 - 09:40
Är det någon här som har Onkyon kopplad med Samsung BD-spalare samt Toshiba HD DVD?
Jag har testat allt när det gäller inställningar på både Onkyo 875 plus HD-BD spelarna. Men jag får inte ut något ljud via HDMI mer än stereo står "no signal" när den söker in på HDMI på Onkyon. Vad har ni för inställningar för att få ljudet korrekt avkodat via HDMI? Om allt står rätt till så ska den väl automatiskt känna av DD plus från HD DVD etc.. Får bara DD samt DTS avkodning via optiska eller digitala coaxial. Tacksam för tips Mvh Postad 25 March 2008 - 10:40 ingen? Postad 25 March 2008 - 11:16
Fördelar 875 vs 805 enligt Onkyos katalog.
1. 200W pr kanal mot 180W per kanal vid 6 Ohm 2. Vector Linear Shaping Circuitry DA-omvandling för att minska signalbrus. 3. Möjlighet att brygga frontarna så du får dubbel effekt till dem. 4. HQV Reon-VX i stället för Faroudja (bättre uppskalningända till 1080p) 5. Fler HDMI ingångar (4 mot 3). 6. NSV Presicion Video (jag vet inte vad detta är). Vad detta betyder för ljud och bild rent praktiskt vet jag inte... Jag köpte en 875 främst för den extra HDMI-ingången och för HQV-chipet. Postad 25 March 2008 - 11:24
Det låter ju inte så roligt, tråkigt för dig att det verkar som den behöver service. Men jag läste att du skriver att fläktarna går igång och jag visste inte ens att det var fläktar på förstärkaren. Är det något som man normalt hör? Eller går de bara igång när maskinen håller på att bli överhettad? Generellt tycker jag att fläktar som surrar i HI-FI grejer inte är bra och man vill ju helst se andra lösningar till kylning än surrande fläktar! mvh Lodbrok Postad 25 March 2008 - 12:34
jodå!
det sitter en fläkt på varje sida, dessa skall väl bara gå igång vid behov och jag har aldrig hört dom igång på det halvåret som jag har haft stärkaren. skulle inte tro att du hör dom om du krämar på ordentligt med volym för det är väl då dom skall arbeta. Postad 25 March 2008 - 12:54 Kör med HDMI för mina spelare Min Toshiba HD DVD skickar inte ut Bitstream, "bara" PCM o då är det dvd spelaren som skickar valt ljudformat, i displayen på förstärkaren står då "Multi Channel". Samsung (1400) som skickar ut Bitsteram ser man i displayen vilket ljud fromat som är valt och vilket ljud som förstärkaren avkodar. Har valt HDMI in för båda. Nu har jag i och för sig 905 men det funkar väl på samma sätt kan jag tänka Oldis Postad 25 March 2008 - 15:42 Ställ om 1400 an i bitsteram på setupmenyn så ordnar det sig. Jag kör alla ljudformat, funkar perfekt. Inga lipsynkprobem eller dålig bild på uppkonverteringen. En kanonstärkare helt enkelt... Mvh Magnus Postad 25 March 2008 - 15:55 Har heller aldrig hört fläktarna i min 905a. Det är ju tyvärr uppenbart att din receiver pajjat. Tråkigt. Hoppas du inte behöver vara utan för länge och att de får ordning på den ordentligt. Postad 25 March 2008 - 19:36
För att se vilken firmware du har så trycker du in "display"knappen till höger på fronten samtidigt som du trycker på on/off knappen, då ser du aktuell version... Postad 25 March 2008 - 21:04 Ställ om 1400 an i bitsteram på setupmenyn så ordnar det sig. Jag kör alla ljudformat, funkar perfekt. Inga lipsynkprobem eller dålig bild på uppkonverteringen. En kanonstärkare helt enkelt... Magnus, Den är intälld på bitsream funkar ändå inte. Vad har du för inställningar på Onkyon då om man får fråga? Får du ut ljudet på "trhough" eller ? Vad för andra parametrar har du inställt på Onkyon för att få HDMI att funka? För mig funkar inget via HDMI tyvärr.
Oh tackar för den. Postad 26 March 2008 - 18:58 Ställ om 1400 an i bitsteram på setupmenyn så ordnar det sig. Jag kör alla ljudformat, funkar perfekt. Inga lipsynkprobem eller dålig bild på uppkonverteringen. En kanonstärkare helt enkelt... Min står på: HDMI moitor: Yes Upplösning: 720p HDMI inmatning: DVD IN1 Lätt som en plätt!! Kör med Supra HDMI Mvh Magnus Postad 26 March 2008 - 19:14 Ställ om 1400 an i bitsteram på setupmenyn så ordnar det sig. Jag kör alla ljudformat, funkar perfekt. Inga lipsynkprobem eller dålig bild på uppkonverteringen. En kanonstärkare helt enkelt... Ja visst är det lätt som en plätt. Jag har alla inställningar korrekt inställda med... men tror du det funkar? NEJ så ngt J*kla vajsing är det ju Postad 26 March 2008 - 19:48
Hdmi kabeln kanske är paj. Prova med en annan kabel om du kan. Gör en reset på 875 an och testa igen.
Postad 26 March 2008 - 20:48
Hur exakt gör man en reset då? Det är fler problem varje gång man stänger av receivern så slår BD spelaren om till 720 P fAST DEN FRÅN BÖRJAN VAR INSTÄLLD PÅ 1080p. CRAZY RECEIVER. Postad 26 March 2008 - 23:06
I påslaget läge håll in VCR/DVR knappen och tryck samtidigt på standby/on knappen då visas clear i displayen och då återgår den till fabriksinställningar. Har aldrig behövt göra själv dock... Redigerat av Unregistered54dfbb50, 26 March 2008 - 23:07. Postad 26 March 2008 - 23:14
Det är BD spelaren som ställer om från 1080p, har inget med receivern att göra. Kolla så du har senaste firmware till BD spelaren. Redigerat av thetias, 26 March 2008 - 23:15. Postad 28 March 2008 - 07:53
okey en snabb fråga. i förstärkar-menyn kan jag bara välja mellan 4 och 6 ohm, men på prisjakt står det:
effekt: 110w (gäller vid 8 ohm). varför står den angivet i 8 ohm, när man inte ens kan ställa förstärkaren på det? eller kan man det?! hur? mvh d Postad 28 March 2008 - 09:34
Jag har kopplat in en Dell XPS M1530 via Onkyo TX-SR605 och vidare till en projektor, allt med HDMI. Bild får jag men inget ljud i 5.1-systemet. Kommer bara ljud i M1530'ans högtalare. I Onkyons display står det bara "No signal". Någon som har en aning om vad jag kan ha missat?
Tack på förhand Postad 28 March 2008 - 09:45
Har du kollat så du inte måste ställa in i datorn vart ljudet ska skickas? Klarar datorn att skicka ljudet via hdmi kanske man oxå ska fråga sig, det är nog inte självklart... Postad 28 March 2008 - 10:52
På 875 är det lätt att växla mellan HDMI out och komponent out?
Tänkte koppla in Popcorn hour och Xbox360 med HDMI, sedan HDMI ut till TV och komponent till proj så det skulle underlätta om det var enkelt att växla mellan dessa, för jag antar att 875 kan växla från HDMI till komponent ut, eller? Mvh Redigerat av Mr_Empa, 28 March 2008 - 10:53. Postad 28 March 2008 - 12:18
Jag har ett par smärre problem..
1. Jag måste vara dum för jag tycker det var jättebökigt att ställa in ljudet.. nu ställde jag upp Basen i +4 och treble i +6. Då låter det okej, förutsatt att jag Bi-ampar. 2. Problem två är just Bi-amp. Det funkar bra.. problemet är när jag kör utan bi-amp, då får jag ingen som helst bas alls och ljudet är verkligen skit. Det känns ju inte som att den använder Front-slutstegets kapacitet alls? Varför är ljudet så klent när det driver med ett slutsteg? Min gamla Yamaha v461 hade inga problem med det? 3. Det finns massor av småfinesser, är dessa viktiga när man ställer in ljudet och vad bör man använda sig av, höja/sänka osv? /Christian PS PM:a mig gärna Postad 28 March 2008 - 13:51
Klarar att skicka via HDMI ska den kunna. Tänkte att man kanske måste ställa i mediaspelaren att man vill köra digitalt ljud. Ska testa det när jag kommer hem. Postad 28 March 2008 - 23:51
Hej,
Jag har lite probel med att få ut hd ljud ur 605:an. Måste köra bitstream om jag vill få ut trueHD och DTS-HD går inte att få ut. Det med bitstream kanske stämmer, det vet jag inte men hur gör jag för att få ut DTS-HD ur 605:an?? Kör med BD-1400 och blu-ray filmer som det står ska ge ut DTS-MA ljud. Postad 29 March 2008 - 09:04
Jag har samma problem, nån som vet hur man fixar det? Postad 29 March 2008 - 09:18
Har installerat ett firmware i min Onkyo 805 som fixar buggen när man bitstreamar DTS-HD MA till receivern.
Buggen visar sig på vissa Blu-ray skivor som ett högt pistolskott även kallad bitstream bomben vilket kan göra så högtalarna kan gå sönder, ljudet kan vara upp till 120db... Här är en länk v.v. läs inlägg 1131! Läs också första sidan i tråden för att se vilka filmer som skapar detta obehagliga ljud. **WARNING** DTS Masters bitstreamed to Yamaha, Onkyo or Integra can damage speakers!! Obs, filen som kan laddas ner är bara för Onkyo 705, 805, 875 och 905 och INTE för Onkyo 605. Installation sker på egen risk! Själv så hade jag inga problem med att uppdatera min Onkyo 805, brände en audio cd och sedan följde jag anvisningarna. Fick sedan köra högtalarsetupen igen för inställningarna var borta. Har själv ingen av de filmerna som är drabbade men andra på avsforum har bekräftat att efter installation av denna fix så kan de nu inte höra detta ljud när de spelar upp Blu-ray filmer som skapar denna bug. Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 29 March 2008 - 09:31. Postad 29 March 2008 - 11:45 Har också lagt in denna på min 805:a men fick lite hjärtat i halsgropen när det aldrig stod "complete" eller "clear". Men efter omstart så har recievern de nya dsp-versionerna. Postad 29 March 2008 - 12:03
Är denna fil till europa onkyo står ju german.Hur gör man när man bränner filen i nero elle å sedan skulle uppskattas med en liten enkel guied är inte så haj på engelska tyvärr.
Tacksam för hjälp åt en dummie som mig:) Sen kanske en dum fråga jag har ingen cd player bara dvd med coaxial kabel men det går la än då elle? Redigerat av pjay1, 29 March 2008 - 12:22. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |