* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9"
(Laptops (Bärbara datorer))
|
5
|
(30)
|
Inga priser | |
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD
|
6
|
(23)
|
Inga priser | |
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9"
|
4
|
(10)
|
Inga priser | |
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9"
|
1
|
(8)
|
Inga priser |
Vilken mini PC med inbyggt 3g modem? (25 inlägg)
|
14 år sedan |
Asus EEE 901 GO & 1000 GO? (101 inlägg)
|
15 år sedan |
# Acer Aspire one VS Asus Eee 901 # (11 inlägg)
|
17 år sedan |
MythTV-frontend (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 27 September 2008 - 16:20
Postad 27 September 2008 - 16:25
Xandros på EEEn är skit ändå, installera XP eller EEEbuntu eller Ubuntu EEE så blir allt annat också bättre.Så det funkar inte att se på videos på Xandros? Någon sade att det funkade på 24-bit versionen. Hur fixar man den?
Om det nu inte vore för att det är ett sjuhelsikes strul med att få in några andra operativ. Brottas just nu med att få in XP på en usb-sticka, vilket inte gått hittills för mig.
Postad 27 September 2008 - 16:34
Hur fan får man över XP på en usbsticka eller ett sd-kort?
Jag sitter då och preppar min gratissticka på 250 MB just nu problemfritt enligt guiden. Så funkar gör den, i alla fall.
Postad 27 September 2008 - 16:41
Går det bra att dra in en vanlig XP installation på USB sticka? Kan inte minnas att de är så små att installationen (från en vanlig XP skiva) går på ca. 250 MB. Eller?
Postad 27 September 2008 - 16:41
Den här verkar fungera till skillnad från den! Dessutom grafiskt gränssnitt på den istället för det extremt primitiva dosgränssnittett som också gav problem med permissions i vistan (som iofs kunde fixas, men man slipper extrapill)
http://www.datafileh...d-e87fb2cf.html
Postad 27 September 2008 - 16:44
Dum fråga.
Går det bra att dra in en vanlig XP installation på USB sticka? Kan inte minnas att de är så små att installationen (från en vanlig XP skiva) går på ca. 250 MB. Eller?
Litead så är min XP nere på ca 211 mb. Nu spelar det ingen roll eftersom man kan få en kortläsare för 99 kronor och ett 8 gigs sdkort för typ 200 spänn. Att köra med sdkort i kortläsare på eeen är nästan ett måste om man vill lägga in xp, annars så defaultar hastigheten via usb till usb 1.1 (vid windowsinstallationen).
Postad 27 September 2008 - 16:49
Dum fråga.
Jag sitter med en iso på 185 MB. Orginal är väl cirkus 680 MB om jag inte missminner mig. Det minsta jag sett är runt 65 MB för Winboot, det är däremot inte någon install utan ett helt nedstrippat OS för att bootas på med USB-sticka. Typ som Ubuntu Live, men för XP och djävulskt mycket mindre.
Postad 27 September 2008 - 16:49
Jag sitter då och preppar min gratissticka på 250 MB just nu problemfritt enligt guiden. Så funkar gör den, i alla fall.
För mig fungerade det inte. Kanske anledningen kan vara att jag kör vista64 och att programmet helt enkelt inte är kompatibelt fullt ut med det. Eller, av någon aledning, inte med min externa kortläsare. Hur som helst så fungerade ett annat, bättre program(har grafiskt gränssnitt, inget extrapill med permissions) ...
Postad 27 September 2008 - 17:02
Nu har jag visserligen fått över en xp på sdkortet, men vid uppstart så få jag felet "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: <Windows root>\system32\hal.dll
Please re-install a copy of the above file.
Nu börjar ångra bittert att jag överhuvudtaget köpte 901;an. Har inte varit något annat än konstant strul hela tiden.
Edit: Tror jag lägger ned det här. Nu åker den nog in i en skrubb på obestämd tid...
Redigerat av Magnus909, 27 September 2008 - 17:06.
Postad 27 September 2008 - 17:04
Det finns ingen ändå på strul med att installera xp på eeen...
Nu har jag visserligen fått över en xp på sdkortet, men vid uppstart så få jag felet "Windows could not start because the following file is missing or corrupt: <Windows root>\system32\hal.dll
Please re-install a copy of the above file.
Nu börjar ångra bittert att jag överhuvudtaget köpte 901;an. Har inte varit något annat än konstant strul hela tiden.
Sälja för en billig peng? ;)a
Postad 27 September 2008 - 17:06
/P
Postad 27 September 2008 - 17:07
Jag har följt tråden ganska länge nu och läst de senaste 25 sidorna!
Bestämde mig att köpa 901 black linux (20gb) men tog ett bra tag innan jag hittade den, jo den finns på multitronic men vill ju inte köpa den med finsk linux men hittade inte den och ville verkligen inte sitta och vänta!
Har använt linux och använder just nu främst för irssi men kommer byta den direkt till XP med hjälp av flertal guider och hjälp härifrån forumet.
Jag ve inte när jag får den, stod som EOL i "lager status", vet inte vad detta betyder men hopas att den kommer så snart om möjligt. Ska skriva senare när jag får den om vad jag tycker om den samt problemen den bär med sig pga den är på finska. Byter nog ut minnet mot en 2gb senare när jag väl fått igång den.
har 1 fråga, är det någon annan som beställt black linux versionen från multitronic och hur långt tid har det tagit då den haft EOL status som "lager status" ?
Postad 27 September 2008 - 17:07
Sälja för en billig peng? ;)a
Nej, ger bara upp för tillfället. Bevisligen går det att få det att fungera. Det är bara det att det inte finns någon generell guide för att få in xp som fungerar.
Bara att titta i andra forum hur många det är som har jätteproblem med det...
Postad 27 September 2008 - 17:13
Jag följde varje steg till punkt och pricka i guiden. Gissa vad? Det fungerade inte. Jag fatformaterade först ett 2 gigabytes sdcard. Sen när jag ska välja steg 3 i menyn (Make multiboot and coyp sources to USB-drive) så säger den att jag ska ställa USB-drive target(menyval 2). Då jag försöker göra detta så säger den att den volymen "has not FAT32 or NTFS file format and is NOT valid. Vafan! Det var ju det man ställde in vid formateringen! Ska den alltså inte under några som helst omständigheter formateras med FAT16, trots att möjligheten finns?
Tillägg: Jag valde alltså PeTOUSB för formateringen. Det är just denna i programmet inbyggda formatering som i sista steget sägs inte vara tillåten. Programmet är inkompatibelt med sig självt!
Tillägg 2: Har nu testat med att formatera den med NTFS. Då dyker samma meddelande upp igen om att den varken har fat32 eller ntfs, trots att jag nyss formaterade till ntfs (med hpusbfw.exe). Det där programmet fungerar över huvudtaget inte!!!!
den metoden fick inte jag heller att fungera.. så jag körde med denna istället..
http://forum.eeeuser...pic.php?id=1888
lite smutsigare metod att installera..
det funkar även med bara ett usb-minne.. ta och kopiera över xcopy.exe och tillhörande dll-fil till C: .. och sen använder ni hjärnan litegrann.. så behöver man bara ett usb-minne..
Redigerat av Ades, 27 September 2008 - 17:19.
Postad 27 September 2008 - 17:35
Jag köpte en Svart 901:a med 20gig och finskt linux förinstallerat och är VÄLDIGT glad för det.
Pluggade in extern usb dvd och installerade xp utan några problem. Sen kan man ju köra nlite eller xplite om man känner för det. Summa kardemumma: Inga problem med installation om man har extern cd/dvd iaf och så har jag ju 8 gig mer utrymme som motsvarar din inköpta sticka.![]()
Mina programtips:
CCCP
Rocketdock
låter bra det ^^
samtidigt så är det nog inte alla som har lyckats lika bra som dig om man kollar inlägget ovan mitt här..
men vet man hur man ska göra och att det funkar så är det kalas
jag var nog dock inne mer på att..jag har en hel del år av trasslande med installationer och hemmabyggen bakom mig,och var bara så less på saker som inte funkar..så den här gången tog jag den enkla vägen och köpte allt färdiginstallerat..var rätt skönt
(visstja, + att när jag mailade multitronic som sålde den svarta linuxen och frågade om det fanns på lager,så fick jag ett snäsit svar tillbaka att "kolla lagerstatusen på vår hemsida,där står det hur många vi har kvar" vilket fick mig att inte beställa från dom,då flera här i tråden sagt att dom velat beställa därifrån,fast avstått då de inte hade saker i lager fastän de sa det)
förresten.. kan man lägga in mer än 2 gb ram minne,eller går gränsen vid 2gb?
vilket det iofs säkert gör..för annars hade folk här suttit med 8gbrams 901 nu
Redigerat av darknessviking, 27 September 2008 - 17:44.
Postad 27 September 2008 - 18:06
Nej, ger bara upp för tillfället. Bevisligen går det att få det att fungera. Det är bara det att det inte finns någon generell guide för att få in xp som fungerar.
Udda att det inte fungerar för dig, kanske som sagt berodde på 64bits Vista.
Guiden är skriven av andra dock uppdaterad av mig.
Anledningen till att det är så många som har problem med att få in XP är just för att guiderna var skrivna till 701/900:or.
Därför jag uppdaterade Wikin.
Måste fråga om installationen då det var just det jag ändrade i wikin.
Tryckde du först 1. Textinstall - då man väljer partition osv(blå installationsskärm)
Sedan valde du 2. GUI install å då installerade den själva XP.
Sedan valde du 2. GUI install För att skriva boot (Få bort hal.dll problemet)
Sedan fungerade datorn INTE?
jag kan bara hoppas att du missade 3dje omstarten annars övergår det tyvärr mina kunskaper i ämnet.
FÖRUTOM!
Om du startar via val 4 på menyn, sedan val 16: står något i stil med starta xp via hd0
När du kommer in i XP (om du gör det) så ska du redigera Boot.ini då det är den som KAN vara felaktig.
Hoppas det går för dig. Jag försökte i c:a 14timmar innan jag fick rätt på det, nu förstår jag dock vad jag gjorde fel och kan nu installera XP igen utan minsta problem.
Redigerat av Allexz, 27 September 2008 - 18:07.
Postad 27 September 2008 - 18:21
http://www.sweclocke...p...6015&page=1
Postad 27 September 2008 - 18:21
Udda att det inte fungerar för dig, kanske som sagt berodde på 64bits Vista.
Guiden är skriven av andra dock uppdaterad av mig.
Anledningen till att det är så många som har problem med att få in XP är just för att guiderna var skrivna till 701/900:or.
Därför jag uppdaterade Wikin.
Måste fråga om installationen då det var just det jag ändrade i wikin.
Tryckde du först 1. Textinstall - då man väljer partition osv(blå installationsskärm)
Sedan valde du 2. GUI install å då installerade den själva XP.
Sedan valde du 2. GUI install För att skriva boot (Få bort hal.dll problemet)
Sedan fungerade datorn INTE?
jag kan bara hoppas att du missade 3dje omstarten annars övergår det tyvärr mina kunskaper i ämnet.
FÖRUTOM!
Om du startar via val 4 på menyn, sedan val 16: står något i stil med starta xp via hd0
När du kommer in i XP (om du gör det) så ska du redigera Boot.ini då det är den som KAN vara felaktig.
Hoppas det går för dig. Jag försökte i c:a 14timmar innan jag fick rätt på det, nu förstår jag dock vad jag gjorde fel och kan nu installera XP igen utan minsta problem.
hal.dll felet kom vid själva första booten av sdkortet, inte en bit in i installationen där en del fått fel. Jag har senare, med en annan inställning i det andra programmet för sd-minnet som jag tog ned, lyckats komma vidare en bit, men kommer bara till det läge där jag av någon anledning måste välja maskintyp (486 någonting och other). Inget av valen fungerar och jag kommer aldrig så långt så att jag kan partitionera...
Så det där med val av GUI och så dyker aldrig upp för mig..
Tänkte nu testa att lägga ett icke-liteat xp på sd-minnet, men får nu felmeddalanden då jag försöker göra det med programmet som ska föra in xp på sd-minnet.
Redigerat av Magnus909, 27 September 2008 - 18:22.
Postad 27 September 2008 - 18:27
På swec finns det en guide om hur man installerar xp från ett USB minne:
http://www.sweclocke...p...6015&page=1
hmmm, där används tre separata program. Man nämner också xp och skriver sen 32 bitars inom parentes. Undrar om det inte kan fungera under 64 bitars (vista)?
Postad 27 September 2008 - 18:42
Jag följde varje steg till punkt och pricka i guiden. Gissa vad? Det fungerade inte. Jag fatformaterade först ett 2 gigabytes sdcard. Sen när jag ska välja steg 3 i menyn (Make multiboot and coyp sources to USB-drive) så säger den att jag ska ställa USB-drive target(menyval 2). Då jag försöker göra detta så säger den att den volymen "has not FAT32 or NTFS file format and is NOT valid. Vafan! Det var ju det man ställde in vid formateringen! Ska den alltså inte under några som helst omständigheter formateras med FAT16, trots att möjligheten finns?
Tillägg: Jag valde alltså PeTOUSB för formateringen. Det är just denna i programmet inbyggda formatering som i sista steget sägs inte vara tillåten. Programmet är inkompatibelt med sig självt!
Tillägg 2: Har nu testat med att formatera den med NTFS. Då dyker samma meddelande upp igen om att den varken har fat32 eller ntfs, trots att jag nyss formaterade till ntfs (med hpusbfw.exe). Det där programmet fungerar över huvudtaget inte!!!!
Jag fick samma fel. Det har inget med formateringen att göra utan är något jag hittade i FAQ som ligger i programmets katalog.
Du måste gå in i kontrollpanelen, välja user accounts och turn user account controls off and on. Stäng av U.A.C och starta om datorn. Sedan fungerar programmet. Detta gäller alltså om du försöker köra via Vista.
Glöm inte att aktivera UAC när du är klar!
Postad 27 September 2008 - 19:06
Har även installerat xp på en 900 där var man tvungen att i bios under avancerat att tala om vilket läge man skull vara i och ställa om den till finished när allt var klart. Det största felet är om man under installationsfasen missar att ta bort alla bartitioner och sedan måste man ju formatera i NTFS.
Sedan var det bara Firefox utav webbläsarna som var någorlunda snabb.
/maclaes
Redigerat av maclaes, 27 September 2008 - 19:15.
Postad 27 September 2008 - 19:20
Gick in i mitt vanliga xp pro (32 bitars) och där fungerade allt som det skulle.
Nu pågår en installation som hittills i alla fall verkar fungera...
Redigerat av Magnus909, 27 September 2008 - 19:21.
Postad 27 September 2008 - 19:28
De första jag gjorde var att låsa upp full deskotp mode eller advanced mode som de också kallas vilket innebär att du får ett vanligt Linux med start meny, skrivbord och ja ungefär som Windows ser ut, alltså en helt vanligt OS fast endå inte Windows.
Sedan har jag installerat vlc player med alla codec som finns, fixat till alla menyer och program så de passar med lilla skärmen man har.
Nu har jag en riktig laptop som jag kan spela enklare spel på, se i princip alla typer av filmer som finns, den klarar till och med HD material via vlc vilket inte gick så bra via den medföljande spelare som fanns i Linux, jag kan surfa efter att har installerat en del plugin i firefox så webbsidorna blir större och syns bättre men de bästa av allt man slipper den massiva virus mängden som finns till Windows.
Kan inte fatta varför man ska intsallera Windows i denna lilla burk, den måste ju bli extremt slö i jämförelse med linux varianten som följer med.
Här finns utförliga beskrivningar för att fixa till sin eeepc på bästa sätt.
http://wiki.eeeuser.com/
En bild som visar hur advanced mode ser ut efter de att du låst upp de, du kan växla mellan esey mode som den har i grunden och advanced mode enbart genom att starta om din eeepc.
Postad 27 September 2008 - 19:40
Jag köpte min ENBART för att de INTE VAR WINDOWS i den, kör själv Mac OS X och vill inte ha en massa strul och skit med virus och annat och då är linux perfekt.
De första jag gjorde var att låsa upp full deskotp mode eller advanced mode som de också kallas vilket innebär att du får ett vanligt Linux med start meny, skrivbord och ja ungefär som Windows ser ut, alltså en helt vanligt OS fast endå inte Windows.
Sedan har jag installerat vlc player med alla codec som finns, fixat till alla menyer och program så de passar med lilla skärmen man har.
Nu har jag en riktig laptop som jag kan spela enklare spel på, se i princip alla typer av filmer som finns, den klarar till och med HD material via vlc vilket inte gick så bra via den medföljande spelare som fanns i Linux, jag kan surfa efter att har installerat en del plugin i firefox så webbsidorna blir större och syns bättre men de bästa av allt man slipper den massiva virus mängden som finns till Windows.
Kan inte fatta varför man ska intsallera Windows i denna lilla burk, den måste ju bli extremt slö i jämförelse med linux varianten som följer med.
Här finns utförliga beskrivningar för att fixa till sin eeepc på bästa sätt.
http://wiki.eeeuser.com/
En bild som visar hur advanced mode ser ut efter de att du låst upp de, du kan växla mellan esey mode som den har i grunden och advanced mode enbart genom att starta om din eeepc.
Tvivlar väldigt starkt på att du kan köra allt hdmaterial på den utan några som helst problem vid rörelser, panoreringar etc. Visst, dom där demofilmerna i windows eget hdformat eller något i mkv, men tror inte att h264 material flyter så speciellt bra...
Varför skulle vlc, som ju körallt via mjukvara och ej använder codecar vara snabbare än en spelare som använder codecarna som laggts till operativet? I windows tar ju vlc mera kraft och ger sämre kvalitet än om man kör med en dedicerad spelare och codecar. Enda fördelen med vlc är att den klarar de flesta udda format.
En av anledningarna till att jag undvek den medföljande linuxen var ju just att inga videfiler spelades upp utan problem med ryckighet. NÅgon sa att det berode på att xandrosen som följde med eeen var felkonfigurerad (X med 16 bitar) och därför gav extra belastning vid filmuppspelning.
Hur som helst så är det en non-issue för mig nu. Om jag ändå ska installera linux någon gång framöver så inte blir det Xandros. Då får det bli någon ubuntuvariant, tex eeebuntu.
Postad 27 September 2008 - 19:44
Postad 27 September 2008 - 20:01
Vlc funkar bättre i OS X och i Linux för mig och alla codec har jag installerat i linux för sig vilket tar en stund då de är en hel massa som installeras, du väljer helt enkelt full codec support i console och de installeras en jäkla massa codec, tog runt 5-6 minuter innan allt var klart, VLC installeras för sig och tog typ 2 sec.Tvivlar väldigt starkt på att du kan köra allt hdmaterial på den utan några som helst problem vid rörelser, panoreringar etc. Visst, dom där demofilmerna i windows eget hdformat eller något i mkv, men tror inte att h264 material flyter så speciellt bra...
Varför skulle vlc, som ju körallt via mjukvara och ej använder codecar vara snabbare än en spelare som använder codecarna som laggts till operativet? I windows tar ju vlc mera kraft och ger sämre kvalitet än om man kör med en dedicerad spelare och codecar. Enda fördelen med vlc är att den klarar de flesta udda format.
En av anledningarna till att jag undvek den medföljande linuxen var ju just att inga videfiler spelades upp utan problem med ryckighet. NÅgon sa att det berode på att xandrosen som följde med eeen var felkonfigurerad (X med 16 bitar) och därför gav extra belastning vid filmuppspelning.
Hur som helst så är det en non-issue för mig nu. Om jag ändå ska installera linux någon gång framöver så inte blir det Xandros. Då får det bli någon ubuntuvariant, tex eeebuntu.
VLC startar direkt och de HD material jag testade före gick ej alls att spela men efter installation flöt de på perfekt och de är lika dant i Mac OS X, quiktime är bra på de mesta men VLC startar snabbare helt enkelt och HD formatet funkar bättre då systemet inte slöas ner så mycket som de gör via quiktime och som sagt jag upptäckte samma sak i linux.
Postad 27 September 2008 - 20:06
Postad 27 September 2008 - 22:36
Var det någon som fick sin svarta EEE 901 winxp från CDON.com i veckan som dom lovade?
jag hade min bokad i typ 3 veckor..
till slut gav jag upp när folk som beställt från andra företag började få den och dom inte ens hade fått in den i lager än..
och beställde från Inet.se istället.
åsså fick jag datorn 20 timmar senare!
helt...otroligt
Postad 27 September 2008 - 22:41
Varför köper man inte med XP från start, om det är det man vill ha i burken. Då slipper man allt krångel.....Nej, ger bara upp för tillfället. Bevisligen går det att få det att fungera. Det är bara det att det inte finns någon generell guide för att få in xp som fungerar.
Postad 27 September 2008 - 22:57
Varför köper man inte med XP från start, om det är det man vill ha i burken. Då slipper man allt krångel.....
Om du ens behöver ställa den frågan borde du nog försöka läsa om tråden från början och återkomma senare.
Postad 27 September 2008 - 23:59
Var det någon som fick sin svarta EEE 901 winxp från CDON.com i veckan som dom lovade?
Jag beställde en den 20:e och fick den i fredags.
Är riktigt nöjd med köpet.
Tangentbordet funkar helt okay att skriva på. Det är svårt att föreställa sig hur liten den är när man bara ser bilder, men den är verkligen liten och smidig (speciellt om man jämför med min andra dator på 3,5 kg).
Däremot kändes den tyngre än jag trodde, hade tydligen ingen bra uppfattning om vad 1 kg kändes som.
Dessutom är det kul att sitta och leka med mobilen som mus.
Den har bra mottagning för trådlöst nätverk. Har en Netgear WGR614 och jag har kontakt med routern även när jag sitter en våning ner i andra sidan av huset. Då är det ändå med 802.11g och datorn stöder ju även 802.11n vilket har längre räckvidd så kan det bli ännu bättre.
Lite +/-
+ Liten, smidig
+ GRYM Batteritid
+ Klarar av film, surfande m.m. mycket bra
- Blir väldigt lätt kladdig av fingeravtryck m.m.
- Lite ovan placering på vissa tangenter, som 1, A men det är nog en vanesak
Postad 28 September 2008 - 01:39
Fick in en korrekt nlitead xp. Trodde jag. Sen skulle jag installera asus drivrutiner, men då upptäckte jag att acpi inte var aktiverat och det går inte att få det på något enkelt sätt, utan det är bara att göra om instllationen igen.
Då tänke jag "va fan lika bra att dra in hela skiten", så jag la in en komplett xp och håller nu i efterhand på att litear ner xp med xplite (som är en motsvarighet till n-lite, bara det att man tar bort komponenter och skalar ned xp i efterhand. Faktum är att xplite (och innan det 98lite) är något som funnits före n-lite. Satt själv med 98 lite på den tiden då jag hade en dator med en celeron och 64 MB(det var tider det!) och skulle ha datorn till att göra musik i cubase(en sequencer).
Bör vara det enklaste sättet att installera då man vet att man har en fungerande xp vid en standardinstallation och att man sedan kan experimentera med nedlitening. Dessutom ska jag lägga in gamexp som kan skjutsa upp prestandan ytterligare. Och så har jag förstås lagt paging filen på den andra sd;n. En full xp-installation utan pagingfile på c: tar i alla fall bara upp ca 1 gigabyte (innan uppdateringar).
Föresten så är jag imponerad över den drivrutin man fick till keypadden. Verkar mycket mer komplett med massor av funktioner som inte fanns i linuxversionen!
Tom xp;n som inte är litead (standardinstallation) flyter på väldigt bra. Tror att åtgärden att lägga paging filen på den andra disken hjälper till väldigt mycket med hastigheten. Samtidig läsning och skrivning på sd-minne är ju usel i prestandan och det undviker man med detta. Uppstartstiden av xp är, efter full installation med alla drivisar och så, kortare än 30 sekunder nu! Och det mesta startar upp som vid en vanlig ny stationär dator. Otroligt imponerad!
Redigerat av Magnus909, 28 September 2008 - 16:46.
Postad 28 September 2008 - 09:42
låter bra det ^^
samtidigt så är det nog inte alla som har lyckats lika bra som dig om man kollar inlägget ovan mitt här..
men vet man hur man ska göra och att det funkar så är det kalas
jag var nog dock inne mer på att..jag har en hel del år av trasslande med installationer och hemmabyggen bakom mig,och var bara så less på saker som inte funkar..så den här gången tog jag den enkla vägen och köpte allt färdiginstallerat..var rätt skönt![]()
(visstja, + att när jag mailade multitronic som sålde den svarta linuxen och frågade om det fanns på lager,så fick jag ett snäsit svar tillbaka att "kolla lagerstatusen på vår hemsida,där står det hur många vi har kvar" vilket fick mig att inte beställa från dom,då flera här i tråden sagt att dom velat beställa därifrån,fast avstått då de inte hade saker i lager fastän de sa det)
förresten.. kan man lägga in mer än 2 gb ram minne,eller går gränsen vid 2gb?
vilket det iofs säkert gör..för annars hade folk här suttit med 8gbrams 901 nu![]()
![]()
![]()
![]()
Maximalt är 2GB minne ja.
Postad 28 September 2008 - 09:44
Vill bara dela med mig av en alternativ xp-installation efter allt strul i kubik som jag haft.
Fick in en korrekt nlitead xp. Trodde jag. Sen skulle jag installera asus drivrutiner, men då upptäckte jag att acpi inte var aktiverat och det går inte att få det på något enkelt sätt, utan det är bara att göra om instllationen igen.
Då tänke jag "va fan lika bra att dra in hela skiten", så jag la in en komplett xp och håller nu i efterhand på att litear ner xp med xplite (som är en motsvarighet till n-lite, bara det att man tar bort komponenter och skalar ned xp i efterhand. Faktum är att xplite (och innan det 98lite) är något som funnits före n-lite. Satt själv med 98 lite på den tiden då jag hade en dator med en celeron och 64 MB(det var tider det!) och skulle ha datorn till att göra musik i cubase(en sequencer).
Bör vara det enklaste sättet att installera då man vet att man har en fungerande xp vid en standardinstallation och att man sedan kan experimentera med nedlitening. Dessutom ska jag lägga in gamexp som kan skjutsa upp prestandan ytterligare. Och så har jag förstås lagt paging filen på den andra sd;n. En full xp-installation utan pagingfile på c: tar i alla fall bara upp ca 1 gigabyte (innan uppdateringar).
Föresten så är jag imponerad över den drivrutin man fick till keypadden. Verkar mycket mer komplett med massor av funktioner som inte fanns i linuxversionen!
Tom xp;n som inte är litead (standardinstallation) flyter på väldigt bra. Tror att åtgärden att lägga paging filen på den andra disken hjälper till väldigt mycket med hastigheten. Samtidig läsning och skrivning på sd-minne är ju usel i prestandan och det undviker man med detta. Uppstartstiden av xp är, efter full installation med alla drivisar och så, kortare än 30 sekunder nu! Och det mesta startar upp som vid en vanlig ny stationär dator. Otroligt imponerad!
Var ställer man in var paging filen skall ligga?
*** Redigerade citatet (Tomas_D700)
Redigerat av Tomas_D700, 29 September 2008 - 11:09.
Postad 28 September 2008 - 10:32
Såg någonstans att det skulle ta 2 timmar, kan det stämma?
Dessutom, finns det något sätt att se att den är fulladdad utan att sätta på den och drar ur nätsladden? Ihållande orange ljus på LED-lampan innebär ju bara att den är laddad mellan 80-100%.
Postad 28 September 2008 - 11:31
Redigerat av dirtpop, 28 September 2008 - 11:31.
Postad 28 September 2008 - 11:41
Postad 28 September 2008 - 11:43
Redigerat av Unregistered0354d681, 28 September 2008 - 20:16.
Postad 28 September 2008 - 12:17
Säljs det svarta 20GB 901 någonstans?
Från Finland t.ex. Kan beställas på www.multitronic.se av någon anledning har de höjt priset med 300 kr sedan jag beställde. Kanske läser de minhembio.com
Postad 28 September 2008 - 12:52
Kan bara tillägga att windows xp fungerar väldigt bra på 901. Allt flyter på väldigt bra än så länge. Snabb uppstart och en känsla av att det är rappare än xandros vid användning. Har dock kör nlite och dessutom lagt paging filen på den andra partitionen. Xandros har tydligen ingen swapfile alls....
Se där! Helt underbart att det funkar
Den är som du sa överraskande snabb i XP. Snabbare än vad Xandros är.
Mycket nöjd kund här
Helt klart mycket mer nöjd med att ha en vit 20GB XP maskin än köpt en färdig med XP
Redigerat av Allexz, 28 September 2008 - 13:00.
Postad 28 September 2008 - 12:54
Tycker att pekplattan saknar lite av det finkänsliga. Kan ju vara så att det är fel på min.
Tacksam för svar!!
Postad 28 September 2008 - 13:02
Visst var det ett par timmars strul innan allt funkade som det ska, men vad är ett par timmar mot vad man får? Med Ubuntu har jag nu efter ett par dagars användande insett att jag kommer kunna använda min eee som min huvuddator. Jag ser ingen som helst anledning att köra XP. Då denna dator har ganska begränsad kapacitet, vill jag inte slösa med dyrbara resurser på onödigt krafs som antivirusprogram och brandväggar, vilket är ett måste när man kör proprietära lösningar.
Jag tror någon sa i tråden att ASUS har gjort GNU/Linux en björntjänst i och med att distribuera Xandros med eee. Visst kan man diskutera valet av distribution och konfiguration, men överlag tror jag att det är ett mycket bra drag. Det bästa med det är enligt mig, som relativt erfaren GNU/Linuxanvändare, att jag faktiskt vågar gå och köpa denna dator samma vecka som den lanseras, utan att fundera på om hårdvaran stöds av GNU/Linux. I och med att ASUS själva väljer att lansera den med GNU/Linux som alternativ, känner jag mig ganska övertygad om att jag kommer bli nöjd. Av denna anledning tror jag inte att det är någon björntjänst, utan definitvt tvärt om.
Jag är fruktansvärt nöjd med mitt köp, och mitt val av operativsystem. Kan tillägga att jag kör eeebuntu med Notebook Remix, vilket är en specialare av ubuntu för eee, med en kärna optimerad för Atom (slå det, XP!), samt ett grafiskt gränssnitt anpassat för små skärmar med låg upplösning. Mycket vackert och användbart enligt min uppfattning.
Hej, är det någon mer än jag som har lite problem med pekplattan om man bara ska göra små korta förflyttningar!?
Tycker att pekplattan saknar lite av det finkänsliga. Kan ju vara så att det är fel på min.
Tacksam för svar!!
Vad kör du för OS? Jag upplevde pekplattan som tämligen oanvändbar i Xandros, men i Ubuntu har den hög precision. Antar att det beror på drivrutinen till plattan, eller dess konfiguration.
Postad 28 September 2008 - 13:19
Tycker det verkar konstigt!! Annars så är jag supernöjd... men just detta är lite irriterande...
Postad 28 September 2008 - 14:35
Just angående pekplattan så gillar jag scroll- och zoomfunktionerna.
(Alltså att man kan dra med två fingrar parallellt upp eller ned för att scrolla samt med två fingrar ihop eller isär för att zooma ut eller in).
Ingen som har en guide för att frigöra utrymme på med XP installerat? Har sett att det diskuterats en hel del angående saken, dock förstår jag inte riktigt vad metoderna går ut på.
Postad 28 September 2008 - 16:29
Postad 28 September 2008 - 16:53
jag hade min bokad i typ 3 veckor..
till slut gav jag upp när folk som beställt från andra företag började få den och dom inte ens hade fått in den i lager än..
och beställde från Inet.se istället.
åsså fick jag datorn 20 timmar senare!
helt...otroligt
Jag har väl legat med en bokning 3-4 veckor nu också, men nu när dom skickade gratis USB-minnet kändes det lite omständigt att avboka
+ utnyttjade kombinationsrabatten och köpte annat samtidigt.
Annars hade jag nog också vänt mig till ett annat företag, tråkigt när så många andra får in sina varor.
Jag beställde en den 20:e och fick den i fredags.
Är riktigt nöjd med köpet.
Tangentbordet funkar helt okay att skriva på. Det är svårt att föreställa sig hur liten den är när man bara ser bilder, men den är verkligen liten och smidig (speciellt om man jämför med min andra dator på 3,5 kg).
Däremot kändes den tyngre än jag trodde, hade tydligen ingen bra uppfattning om vad 1 kg kändes som.
Dessutom är det kul att sitta och leka med mobilen som mus.
Den har bra mottagning för trådlöst nätverk. Har en Netgear WGR614 och jag har kontakt med routern även när jag sitter en våning ner i andra sidan av huset. Då är det ändå med 802.11g och datorn stöder ju även 802.11n vilket har längre räckvidd så kan det bli ännu bättre.
Lite +/-
+ Liten, smidig
+ GRYM Batteritid
+ Klarar av film, surfande m.m. mycket bra
- Blir väldigt lätt kladdig av fingeravtryck m.m.
- Lite ovan placering på vissa tangenter, som 1, A men det är nog en vanesak
VA? Beställde du 12GB svart från cdon den 20:e och fått redan?
Då måste dom ha strulat till min order när min status ligger fortfarande som ej skickad, men väl USB-minnet...
Där fick man för att man provade att köpa hemelektronik från ett(för mig) nytt ställe.
Postad 28 September 2008 - 17:02
Var ställer man in var paging filen skall ligga?
MIn EEE sitter på laddning just nu och jag kör med vista. Men jag tror det är likvärdigt i vista som i xp så jag ska försöka visa hur:
1. Gå in i systemegenskaper. (högerklicka på "den här datorn och välj egenskaper.
2. Välj fliken avancerat
3. Under prestanda, välj inställningar.
4. Välj fliken avancerat
5. Under virtuellt minne klicka på ändra.
6. För c: välj no paging file
7. Ställ ursprunglig och maximal storlek för d: till 1536 MB (1.5 ggr minnet, statisk växlingsfil)
Kontrollera efter omstart att den gamla pagingfilen på c: inte ligger kvar. Kom ihåg att visningsinställning för foldrar ska vara inställd på att visa dolda systemfiler, annars kan du inte se den.
Nu har du både mer minne över på C: och dessutom ett snabbare xp eftersom windwos inte behöver både läsa från c: och skriva till pagingfilen(eller läsa) samtidigt.
Postad 28 September 2008 - 17:16
Postad 28 September 2008 - 17:23
Här är mina erfarenheter hittills av att installera en nLitead XP för den som är intresserad:
- Har använt Sweclockers utmärkat instruktion för att installera XP från USB-minne. Fungerar klockrent om man följer hela instruktionen till punkt och pricka. Det som krävs är 3 bootningar från USB-minnet med Esc-knappen intryckt innan allt är klart.
- Alla 4 Linux-partitionerna måste raderas från C-disken innan den nya partitionen skapas. Använd då hela urymmet till den nya partitionen, utrymmet kommer att behövas till Asus drivrutiner och ev. övriga program.
- I nLite, välj drivrutiner för Intel-processorer samt stöd för multiprocessorer (viktigt, annars får man ett ACPI-fel som poppar upp ideligen och Asus ACPI-drivrutiner hjälper inte, dessa bör ddock installeras när man valt stöd för multiprocessorer).
- Den som tänker använda 3G-modem via USB bör också välja modem-drivrutiner i nLite, annars kommer det inte att fungera.
- Installera alltid drivrutiner för chipset före alla andra drivrutiner och boota om.
- Ändra till timeout=1 i boot.ini så startar datorn lite snabbare. Jag gissar boot.ini finns för att man måste installera DOS i botten för att kunna installera XP från USB, rätta mig gärna om jag har fel.
- Den som använder Live Messenger kan vilja ta bort reklam och annat onödigt och för att få ett renare fönster som visar fler kontakter. Det finns ett utmärkt program som fixar till det mesta i Live Messenger som heter Mess Patch. Dessutom kan man fixa så att flera kan vara inloggade samtidigt. Rekommenderas starkt.
- Byt till 2 GB ram och stäng av växlingsfilen. Då frigörs diskutrymme och man slipper tidskrävande swapppningar. Detta görs i Kontrollpanelen->System->Avancerat->Prestanda->Inställningar->Avancerat->Virtuellt minne->Ändra->Ingen växlingsfil. Glöm inte att trycka på Aktivera, annars spars inte inställningen.
- Ett annat tips för den som vill installera många program är att skaffa ett snabbt 4 eller 8 GB SD-kort som kan sitta i permanent. Det kan användas som installationsdisk för alla övriga program. Och den som samtidigt vill använda SD-läsaren som kortläsare för kamerabilderna bör då kanske välja installera sitt favoritprogam för fotoredigering på C-disken.
- Sen när man när nöjd med sin installation och har fått med alla drivrutinerna och all övrig programvara så rekommenderar jag att spara allt som en eller flera image-filer. Vet inte om Norton Ghost fungerar från USB, själv använde jag Acronis True Image som är mycket lättanvänt och bootar från USB-minnet. Ytterligare ett tips är att dels ha en image med endast alla Asus drivrutiner installerade och också en annan med drivrutiner plus all programvara som man vet att man alltid vill ha installerade.
Puuh, jag tror att det var allt, annars får jag väl läggat till det som saknas om jag kommer på något mer. Jag hoppas att detta kan hjälpa den som har svårt med installationen av XP.
-------------------------------------------------------------------
- Jag visste väl att jag skulle komma på något så fort jag skrivit in detta. Använd Elantech Touchpad Drivers istället för Asus drivrutiner så får man en betydligt mer månsidig styrplatta. Har tyvärr inte någon länk just nu men det bör inte vara allt för svårt att googla fram den.
- Ett annat tips för den som vill använda sin 901 till film eller webb-TV så kan jag rekommendera denna högtalare
http://www.kjell.com...00000,122000000
Det är inget HIFI-ljud i dem men betydligt bättre än det inbyggda högtalarna. Otroligt smidiga att använda, bara att klipsa på övre delen av skärmen. Dock får man göra en liten skåra i fästet eftersom det annars skymmer webbkameran. Jag skruvade dessutom isär den och snurrade in överflödig del av kabeln in i högtalaren så att längden bättre passade min 901.
Redigerat av Unregistered5c6db26f, 28 September 2008 - 17:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Vilken mini PC med inbyggt 3g modem?
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?