Hej igen, kommer tyvärr att delta ganska sällan i detta forum på grund av att arbetet tar alldeles för mycket tid av arbetsdagen...
Svarar/kommenterar därför såhär då jag tycker att det blir bättre än att man ska behöva leta flera sidor bak i tråden.
Inlägg 1101[/b]:"Jag finner att mitt Revuenon 1,2 är sjukt skarpt nerbländat redan från f2. Så jag håller inte med om F1 teorin Subjektivt som du säger. Fast jag erkänner att den bara används mellan 1,2 och 2,8.
Är det annorlunda med Pentax variant?
Svar: Nej, samma gäller för pentax (Fast givetvis tycker jag - som originallinsfanatiker - att pentaxgluggarna är bättre än andra...), jag menar bara att om man ska blända ned, fins det (så gott som) lika skarpa gluggar att köpa, som dessutom är modernare och billigare(om du köper begagnade) - exF/ FA50/1,4 och 1,7, FA 43/1,9, DA* 55/1,4 (Ja ok, 55:an kanske blir dyrare...), K 55/ 1,8 & 2, M&A 50 gluggarna osv...
Inlägg 1102: "Pentax 14/2.8 eller Pentax 15/4 vilket är det bästa fasta vidvinkeln som Pentax har f.n? "
Svar: Smaksak, jag har en bestämd uppfattning som jag presenterar strax men först "objektiv" jämförelse.
Fördelar 15/4: Vikt, filterkostnad, CA, distorsion och (mitt) skärpa.
Fördelar 14/2,8: Vinjettering, Närgäns/maxförstoring och LJUSSTYRKA.
Min uppfattning: 14/2,8 är skarp nog att banka skiten ur de flesta andra tillverkares motsvarande objektiv och jag anser att det inte finns någon praktisk skärpeskillnad mellan linserna. LJUSSTYRKAN är för mig en helig graal - därför föredrar jag bestämt 14/2,8. (Trots att jag sålt mitt till förmån för ett 12-24/4,)
Om jag var tvungen att ha ett extremt kompakt vidvinkel skulle jag istället satsa på att fiska upp ett begagnat M20/4 - en extremt underskattad juvel som jag skulle kunna offra ett finger för. (Har jag insett nu ett år efter att jag sålde min M20/4 till förmån för lite nyare prylar.
Inlägg 1104: "Access jag är inte övertygad om det på PF skulle inte ställa denna fråga i så fall, samt bortse från "limitedromantiken"!
Ja, detta är ju inget svar, men fick mig att tänka på just denna "limitedromantik". Personligen tycker jag att limitedlinserna är överskattade, och deras värde ligger främst i hög coolhetsfaktor. Ytterst få limitedägare jag känner löper limitied för att de är så kompakta - jag menar tre limited blir alltid större än en zoom med motsvarande omfång. Värst av alla överskattade limitedlinser och extremt överprissat är 31/1,8. Inte speciellt skarp, inte speciellt plantecknande, hög vinjettering osv...13000:- i nypris -fullkomligt hjärndött. Som sagt, jag har ganska tydliga subjektiva uppfattningar - även om 31/1,8 rent objektivt inte är värd sitt pris.
Inlägg 1108: "Är riktigt sugen på att köpa ett fast ljusstarkt objektiv.
De jag har kikat på är Pentax SMC-DA 35/2,8 Macro Limited och Pentax SMC-FA 50/1,4.
Det lutar dock åt det förstnämnda.Frågan är, är det värt priset det kostar i Sverige?(6375kr på cyber) Vilket av dessa skulle ni köpa? Eller om det finns andra bra alternativ."
Svar: Ja vad vill du egentligen helst ha? Ljusstyrka/kort skärpedjup - köp då 50/1,4. Närgräns och större bildvinkel - Då är det 35:an som gäller. Jag hade köpt 35/2,8. Trots att jag är ljusstyrkefanatiker så är 35:an mera användbar och tillräckligt ljusstark (för mig åtminstone.)
Vad du än gör - köp INTE 31/1,8 till nypris.
Inlägg 1135: "16-50 = 21+35+50
LETS DO THIS SHIT! "
Svar: Ja, ingen fråga här heller, men en reaktion: NEEEJJJ inte ännu en förlorad till limitedromantiken mörka sida. Varför, varför...å andra sidan, då blir det mera vädertätade, mångsidiga objektiv över till oss andra :-)
Inlägg 1181: "Citera(RedMarathon @ Mar 12 2010, 18:41 )
Finns det någon på forumet som har eller haft Pentax SMC-FA 31/1,8 AL Limited, hur upplever du objektivet, är det så bra att 12000 kr (8500 kr i USA) skulle vara ett motiverat pris för det?
Många undrar så. Jag skulle kunna tro att den är värd varenda liten krona! Optiskt så är det en slipad diamant. Den verkar vara bra redan från 1,8 också. Byggkvaliten är inte helt fel heller.....
Jag har aldrig känt på den....men läst mängder om den! Jag köpte hellre en sån än en DA* glugg faktiskt. Bränvidden är nog riktigt trevlig på APS-C. "
Svar: NEJ, 31/1,8 är inte ens värd 8500:-, den är hypad bortom allt vett och sans. Det finns en uppsjö av pentaxlinser med lika fin bokeh, bättre skärpa och distorsion. Det är inte ens en vettig brännvidd för porträtt eller reportage - till detta pris är objektivet ett rån. En 31/1,8 är ett svar på en fråga som ingen någonsin ställer i en verklig fotosituation. MEN: Vill man skryta och vara cool så uppfyller den alla krav bland oss objektivnördar.
Inlägg 1191: "Ja det är ju ingen höjdarkänsla precis utan man känner sig helt tom och fattar inte vad som hänt!
Det tråkiga är ju att det kan dröja länge innan man återigen kanske får samma chans!
Själv har jag ingen susning vilket prissegment A* 200/4 macro brukar ligga i. "
Svar: Minst 20000:-
Inlägg 1225: "Haha! Nästan lite 1:a April på den bilden. Det var Peters objektiv, en kille som köpte mitt 16-50 nyss. Men det var kul att hålla i det.
Man blev ju inte lite sugen att titta på ebay hrrm hrrm.. "
Kommentar: I min hatkampanj mot hypade 31/1,8 undrar jag bara stilla varför en 31/1,8 ägare nedlåter sig till att köpa en DA*16-50...
Inlägg 1235: Bilden
Kommentar: Så ska det tamejfan se ut; ljusstarkt objektiv som används på fullöppning = fin bild och smart fotograf.
Övrigt:
LBA är kul men gör ont säger alla som inte är ensamstående. Själv sitter jag och suktar efter ett monstertele: följande är intressanta, hör av er om ni har eller känner till något till försäljning:
A/FA* 300/2,8, F/FA* 300/4,5, K,M,A/FA* 400/5,6 (Eller A*4002,8 men då ryker väl en njure). K500/4,5. A600/5,6, K135-600/6,7, F/FA 250-600/5,6, K 1000/8 eller K 1000/11, K 2000/13,5. (eller F/FA 600/4, men som sagt jag behöver mina njurar). Hmm...skulle i och för sig funka med någon av 6x7 monsterlinserna också: 600/4 eller min favorit 800/4!!!.
Som sagt hör av er om ni har något till slau eller ser något, men jag utgår i och för sig ifrån att ni själva slår till före mig i så fall.